Dezbaterile pe marginea proiectului legislativ de schimbare a sistemului electoral – din proporțional în mixt – au fost axate pe esența proiectului PD-PSRM comasat, precum și pe finanțarea și reflectarea campaniilor electorale.
Ca reprezentant al PNL, am intervenit pe ambele subiecte.
”PNL are prevăzut în programul politic sistemul electoral mixt, în condiții de maximă echitate pentru toți subiecții electorali, cu o justiție independentă, pledînd pentru eliminarea pragului electoral în partea proporțională a sistemului, pentru reprezentarea egală în Autoritatea Electorală a tuturor subiecților în alegeri și pentru anularea colectării de semnături pentru candidații din partea partidelor, în partea sistemului uninominal.
Doar astfel putem scăpa de diversiunea în floare de pe la noi, ce provine de prin 1996, privind ”nu aveți șansă”, ”dăm un vot util”, ”nu vă votăm, că nu treceți”, ”v-am vota, dar nu vrem să ne pierdem votul”.
Vom crede într-un scop sincer al schimbării sistemului electoral doar dacă se vor lua în considerație aceste condiții, pentru a se asigura o reprezentativitate optimă și cît mai largă în Parlament.
Remarcăm și legat de partidele ”mici”, expresie incorectă, folosită astăzi aici. Corect e ”partide parlamentare”, pe care nu le dorim asociate cu noțiunea de ”corupte” și ”partide extraparlamentare”. Pentru că ce fel de partide sunt astăzi PLDM și PL, de exemplu? Mari sau deja mici? În politică așa este – azi mai ești pe prispa casei, mîine pleci … în altă parte…
CE NU AM REUȘIT SĂ SPUN LA ACEST CAPITOL?
Ar fi benefică și propice și sincronizarea reașezării administrative a teritoriului din stînga Prutului cu regionalizarea din dreapta Prutului – totuna chiar recent președintele Parlamentului Andrian Candu spunea de accelerarea integrării celor două state românești. Pragul electoral trebuie scos și pentru că, în cazul unor blocuri electorale, pragul electoral la 50 de deputați ar fi un dezastru.”
LA SUBIECTUL FINANȚAREA ȘI REFLECTAREA CAMPANIILOR ELECTORALE
am venit cu remarci concrete despre practica viciată a scrutinelor, care a încălcat continuu principiul startului egal al subiecților electorali.
- În dezbaterile organizate de radiodifuzori sunt două etape – talk show-uri și participări cronometrate. De obicei, în prima etapă sunt invitați pe sprînceană, din partidele parlamentare și, doar formal, unii din partidele extraparlamentare, adică sunt favorizate partidele corupte din Legislativ și sateliții lor.
- La dezbaterile propriu-zise, cronometrate invitații sunt, iarși, împărțiți pe ”parlamentari” și ”extraparlamentari”, discuțiile fiind plicticoase și nerelevante, deoarece se evită discuțiile dintre cei ce sunt la guvernare sau la manivela decizională și cei care le-ar putea lua locul. Televiziunile organizează dezbaterile tendențios, concertat și dirijat.
- În campanie cele mai scumpe sunt clipurile video, unde un minut costă la 5 mii euro, de aceea, formulăm o propunere ce ne pare rațională: să fie prevăzut în Regulamentul CEC stabilirea prin concurs a locației, companiei și moderatorului pentru fiecare rundă de dezbateri televizate. Dacă sunt, de exemplu, 25 subiecți electorali, se trage la sorți și se fac grupuri a cîte cinci subiecți, care participă o dată pe săptămînă la dezbateri televizate, fiind obligate să le difuzeze, concomitent, toți radiodifuzorii. În acest fel, cei care vor să privească, o fac pe orice post, indiferent de aria de acoperire.
Propuneri ar fi multe, contează dacă există o intenție sinceră de asigurare a se crea condiții optime în vederea garantării ”pluralismului de opinii” și exprimării tuturor curentelor de opinie și ideologice antrenate în cursa electorală.”
Vitalia PAVLICENCO, președintele PNL