Loading Facebook Comments ...

4 Comments

Add a Comment
  1. MESAGERII RE-UNIRII-
    SUTE DE TINERI VOLUNTARI EST-MOLDOVENI
    participă la mișcarea de rezistență unionistă
    prin inscripții stradale și graffiti afișate în toate localitățile din Rep. Moldova
    – „RE-Unirea înseamnă viitor mai bun”,
    – „RE-Unirea înseamnă Justiție eficientă, mafia la închisoare”,
    – „Re-Unirea înseamnă putere”
    – „Basarabia, pământ românesc”,
    – „Moldoveni, deci români”,
    – „Basarabia e România
    – Jos Hotarul de la Prut !
    – România Mare în Vechile Hotare
    sunt câteva dintre mesajele care apar nopţile pe gardurile şantierelor de construcţii
    ori pe zidurile unor clădiri vechi. „În total, avem vreo 20 de astfel de mesaje pe care le promovăm.
    Nu ne apropiem de clădirile istorice”, precizează Tudor.
    Un graffiti are în spate multe ore de muncă. Din grup fac parte şi câteva fete
    care au absolvit Colegiul de Arte. Împreună au conceput trafaleturi pentru o parte din mesaje.
    Cele mai multe însă sunt inscripţii de mână. Procură spray-urile din magazinele specializate din Chişinău, dar şi din România. „Cele din România sunt un pic mai costisitoare,
    dar sunt de o calitate mai bună, nu pot fi şterse uşor şi, în medie, rezistă 5 – 10 ani.
    Folosim culoarea neagră, dar dacă graff-ul e mai mare, îmbinăm culorile tricolorului”,
    /www jc md 21 august 2015/

  2. CRONICA UNONISTĂ
    ———————————
    1.
    Citiți aici-
    Anul 2018. Re-Unirea Inteligentă //
    „RE-Unirea trebuie să fie o certitudine mai întâi în mințile oamenilor și apoi în faptele lor”
    de Ilie Gulca /jc md 24 septembrie 2015/
    Interviu cu istoricul Ioan-Aurel Pop, academician, rector al Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj

    http://www.jc.md/2018-unirea-inteligenta-unirea-trebuie-sa-fie-mai-mult-decat-o-speranta-trebuie-sa-fie-o-certitudine-mai-intai-in-mintile-oamenilor-si-apoi-in-faptele-lor/
    un citat-
    …De aceea, este greu de spus că Re-Unirea Basarabiei, mai exact a Rep. Moldova
    (numai aici este o clasă politică românească, care conduce și are putere de decizie),
    nu se poate face acum.
    Dacă tot mai mulți moldoveni de la stânga Prutului își pun nădejdea în Țara cea Mare,
    este un semn bun. Sper ca Țara să fie pregătită să-i primească frumos, cu inima deschisă.
    Românii din Țară nu trebuie să aștepte doar RE-Unirea, ci trebuie să o facă împreună cu basarabenii. „Realismul Re-Unirii” ține de noi, dar și de lumea în care trăim.
    Iar această lume este tot mai complexă și mai nesigură.
    Poate nu am știut să prindem clipa potrivită pentru RE-Unire, dar eu cred că timpul nu este pierdut.

    Moșii și strămoșii mei ardeleni au trăit cu toții sub străini, timp de o mie de ani
    (putere politică românească în Ardeal nu a existat de la formarea poporului român încoace!)
    și, totuși, s-au înfățișat la judecata istoriei unindu-se cu Țara,
    chiar dacă Țara nu i-a primit întru toate cu brațele deschise!
    Înainte de Unirea de la 1918, prin anumite părți vestice –
    rătăcite și ticăloșite de „atâta amar de ani” de înstrăinare –
    oamenii cântau, la biserică, după slujbă, cu popa împreună, cântece patriotice,
    ca să nu uite că sunt români (rumâni).
    RE-Unirea trebuie să fie mai mult decât o speranță, trebuie să fie o certitudine,
    mai întâi în mințile oamenilor și apoi în faptele lor.
    Deocamdată, nu este așa, nici în cazul românilor din România, nici în cazul celor din Repub. Moldova.
    Dar, câtă vreme existăm, nimic nu este pierdut!

  3. Ce-ți doresc eu, ție, Basarabie iubită?!

    de Vasile Pastuh-Cubolteanu
    profesor la Universitatea Ion Creangă fin Chișinău

    http://ioncoja.ro/doctrina-nationalista/ce-ti-doresc-eu-tie-basarabie-iubita/

    Prioritatea social-politică Nr.1

    Orice prioritate e dictată de situație. În caz de furtună dezastruoasă, cu ruperea cablurilor rețelei de distribuire a energiei electrice, prioritatea Nr.1 este refacerea rețelei, în caz de incendiu – stingerea cât mai rapidă a focarului. Etc.

    Care este sarcina prioritată social-politică în Moldova de Est, fără soluționarea urgentă a căreia puterea de stat, din mâinile ”dreptei” compromise serios, se va deplasa inevitabil spre antipodul ei electoral. La noi, acest antipod nu e stânga normală pro-națională, precum este partidul Syriza (36% din voturile electoratului) sau Partudul Socialist din Grecia, ci câteva partide de stânga deteriorate de antiromânismul vasalității lor față de Imperiul răsăritean. Ferice de alte popoare, unde stânga lor politică nu este acaparată de agenții intereselor străine! Defectul major al arealului politicului din Moldova de Est constă în anomalia absenței stângii normale pro-naționale.

    Deoarece unica stângă de la noi este cea antiromânească, poporul nu are alta de ales. Vor vota și pe necuratu, numai să dea jos ”dreapta”.

    Aducerea la putere a stangii antinaționale, prin votul de negare a ”dreptei” ineficiente, inevitabil va crea conflictul aprinderii războiul civil, cu implicarea cointeresată a forțelor de peste hotare! Ca în orice război civil, fie el în Siria, fie el în Ucraina…

    Evitarea declanșării răzbiului civil în Moldova de Est e de importanță vitală!

    La alegerile recente din Grecia, aflată ani de zile în profundă criză economică și financiară, electoratul a votat masiv partidul radical de stânga Syriza. Deoarece grecii au înțeles: unica platformă politică de salvare a țării lor, de ieșire din criză, este stânga radicală pro-națională!

    Oameni buni, fiți raționali ca grecii de azi! Nu vă lăsați manevrați nici de cântecele marionetelor răsăritene, nici de ideile reacționare ale unor intelectuali de la noi afumați cu liberalism, care mimează figura de promotori ai intereselor naționale. Ei sunt slujnicii clanurilor clasei dominante.

    Să creăm urgent un partid patriotic de stânga, nelegat de interesele Imperiului răsăritean! Un partid ca Syriza! Constituirea de urgență a unui partid pro-național de stânga este Prioritatea social-politică Numărul Unu!

    Iată orientările programatice ale partidului cu adevărat al nostru, pe care să-l votăm nu prin alegerea răului mai mic, cum am procedat până acum, ci din convingerea că orientările social-economice ale acestuia sunt și ale noastre — ale majorității populației truditoare:

    Scoaterea aparatului de stat din mâinile clanurilor mafiote-oligarhice poate fi realizată nu prin înlocuirea figurilor corupte cu persoane încă necorupte — înlocuirea de sus până jos a personalului casei de toleranță nu schimbă esența acestei instituții, — ci prin schimbarea radicală a orânduirii sociale. Confiscarea averilor furate.
    Involuția economică-culturală-socială degradantă a Moldovei de Est are cauză bazală orânduirea neoliberală, cu dominația proprietății private asupra mijloacelor de producție. Rețeta: naționalizarea întreprinderilor mari și mijlocii, care trebuie să devină proprietate publică.
    Formarea sistemului puterii de stat să se facă de jos în sus: consiliile deputaților locali, a deputaților raionali/județeni, Consiliul Suprem al deputaților.
    Alegerea directă de către electorat a deputaților de trei niveluri și a Președintelui Consiliului Suprem al deputaților (de ”președinte al republicii” numit de oligarhi nu e nevoie).
    La alegeri, pe circumscripții, deputații semnează contract cu alegătorii, în contract sunt enumerate poruncile de ordin general și de ordin concret, pe care se obligă să le realizeze deputatul, inclusiv Președintele Consiliului Suprem al deputaților.
    Elaborarea legii și a mecanismul real de revocare de către electorat a deputaților, inclusiv a Președintelui Consiliului Suprem al deputaților, care au încălcat prevederile contractului electoral.
    Este exclus împărțitul portofoliilor conform ”algoritmului partinic”.
    Tuturor funcționarilor publici le este interzis să dețină peste hotare conturi bancare și proprietăți.
    Judecătorii să fie aleși și revocați de electorat.
    80% din bănci trebuie să fie de stat.
    Impozitul pe venit să nu fie unul și același pentru bogați și săraci, ci unul progresiv, cu cât mai mare e venitul, cu atât mai mare să fie procentul de impozitare, chiar și 50%.
    Introducerea impozitului anual pe lux (obiecte de lux, mașini de lux, vile de lux).
    Pământul nu se vinde străinilor. Aparține acelor localnici, care îl prelucrează. Suprafața, cât poate prelucra familia concretă.
    Crearea Asociaților de producție agro-zoo-pomicole-viticole, cu înalt grad de prelucrare, cu păstrarea în depzite frigorifice și realizarea directă a produselor – (Holding) – fără intermediari.
    Crearea unui mecanism eficient și rapid de control financiar a justificării scoaterii peste hotare a tuturor banilor, ce depășesc o anumită sumă.
    Crearea condițiilor necesare Reunirii favorabile cu România.
    Subvenționarea agriculturii de către stat, în măsură suficientă. Sursa finanțării — industria dezvoltată. Absența, în Moldova de Est, a sectorului industrial necesar este principalul argument economic în favoarea Reunirii cu România, unde a mai rămas industrie și potențial industrial.
    Deschiderea întreprinderilor industriale autohtone după formula proprietății: 50% de acțiuni aparțin tuturor lucrătorilor întreprinderii autohtone, 30% de acțiuni – statului, 20% – altor investitori.
    Crearea unui sistem rațional de irigare.
    Revizuirea totală a programelor de învățământ. introducerea educației umaniste și patriotice, în spiritul echității sociale, al muncii, cumsecădeniei, moderației consumului, solidarității truditorilor.
    Procesului formării cadrelor didactice să fie nu mai puțin de 5 ani.
    Studiile preuniversitare și universitare — pe cheltuiala statului. Bani — din sectorul industrial.
    Introducerea asistenței medicale gratuite pentru categoriile sociale defavorizate și pentru primul ajutor în cazurile de urgență.
    Lărgirea listei medicamentelor eliberate pe gratis sau cu reducere de preț (compensate de stat).
    Aprovizionarea cu medicamentele necesare să fie făcută de o organizație de stat.
    Limitarea salariilor tuturor directorilor și al înalților funcționari la nivelul de nu mai mare de 4 salarii medii pe economie.
    Anularea imunității judiciare a deputaților.
    Verificarea anuală a avuției funcționarilor publici, la intrarea în funcție, la ieșirea din funcție, cu justificarea legalității acumulărilor.
    Obligativitatea pentru absolvenții școlilor profesionale și ai universităților de a lucra în țară nu mai puțin de 5 ani după absolvire. Doritorii expatrierii imediate plătesc costul calculat al instruirii.
    Învățământul să primească nu mai puțin de 6% din PIB.
    Deschiderea cursurilor bazale pentru plugari (numite în Franța ”școli țărănești”), absolvirea cărora să fie obligatorie pentru toți cei care intenționează să se ocupe de activități țărănești.
    ONG-lor finanțate de peste hotare și fundațiilor străine le este interzis să intervină în învățămnt.
    Instituirea dirijării duble a învățământului: obștesc-ministerital.
    Reformele în învățămâmânt pot fi făcute numai după dezbateri publice largi, aprobate public, cu etapă inițială de experimentare reușită în câteva școli.
    Eliminarea informațiilor inutile din programele școlare — cca 25-30% din conținutul actual.
    Studierea analitică a concepțiilor socialiste.
    Promovarea culturii naționale, valorilor naționale, valorilor morale creștine.
    Constituirea Congreselor Pedagogice periodice, cu drept decizional de intervenire în practica instruirii și educației.
    Înlesniri pentru familiile tinere, stimularea natalității, protecția familiei normale tradiționale.
    Lărgirea listei mărfurilor produse în țară și lozinca: ”Cumpărăm numai mărfurile noastre!” (cu excepția a ceea ce nu crește și nu se produce la noi).
    Selectarea condițiilor acceptabile și respingerea celor inacceptabile- păguboase pentru noi — ca premisă obligatorie a acordării consimțământului nostru ideii intrării Moldovei de Est în UE.
    Propun ca partidul veritabil de stînga pro-națională să fie numit Partidul Oamenilor Muncii (POM).
    ————————————————————————–
    Sigla: tricolorul românesc în cerc, în centru o stea roșie.
    de Vitalie Pastuh-Cubolteanu

  4. Semne diacritice // Cei care se pronunță împotriva împrumutului, se pronunță de fapt pentru ca cetățenii R. Moldova să-și strângă și mai mult cureaua

    Împrumutând Chișinăului 150 de milioane de euro în acest moment critic, Bucureștiul salvează oligarhia din Republica Moldova? La prima vedere – da. În schimbul unei promisiuni vagi de modificare a art. 13 din Constituție privind denumirea limbii oficiale, „groparii” viselor și speranțelor noastre europene obțin o sumă generoasă de bani, cu care își vor plăti rămânerea la putere și prelungirea agoniei „țărișoarei” capturate și stoarse ca o lămâie de ei.
    Fiindcă în ultimele câteva săptămâni ne-au vizitat premierul României Victor Ponta și președintele Camerei Deputaților Valeriu Zgonea, ambii reprezentanți ai PSD, e ușor a deduce că gestul salvator al Bucureștiului s-ar datora relațiilor de parteneriat dintre PSD și PD (au și făcut-o unii), mai cu seamă că Ponta a avut o discuție nocturnă cu Plahotniuc, iar Zgonea a semnat un „memorandum de înțelegere” cu spicherul Parlamentului moldav Andrian Candu.

    La o privire mai atentă însă, lucrurile nu par atât de simple, depășind în mod evident limitele unei „afaceri de partid”. Împrumutul a avut acordul prealabil al președintelui Klaus Iohannis și al tuturor partidelor reprezentate în Parlamentul României și ar fi fost imposibil de obținut, dacă în joc s-ar afla doar cariera politică a liderilor PD sau afacerile lui Plahotniuc.
    Nu doar Ponta, nu doar PSD, România ca stat intervine, fiindcă în joc se află interesul ei profund, legitim: stabilitatea, independența și cursul european al R. Moldova în ultimă instanță. Probabil, autoritățile de la București sunt informate ceva mai bine decât presa de la Chișinău, care, cu unele excepții, a ignorat „dimensiunea geopolitică” a colapsului BEM, posibila implicare a Rusiei, interesată în mod evident în destabilizarea R. Moldova.

    Presa occidentală a scris, cu referire la același raport „Kroll”, despre participarea unor bănci din Rusia în operațiunea de pompare a unor depozite enorme de bani în cele trei bănci administrate de Ilan Șor, pentru a le crea o falsă stare financiară care să justifice „sifonarea” ultimelor resurse rămase în ele, adică să camufleze acordarea de credite mult peste limitele propriilor rezerve de capital. Să fie întâmplător faptul că băncile deponente din Rusia și-au retras brusc toți banii cu patru zile înainte de alegerile parlamentare din Republica Moldova? – se întreba, de exemplu, revista americană „Forbes”.

    Și unele surse locale bine informate vorbesc despre rolul FSB în elaborarea și coordonarea acestei diversiuni de proporții, care urmărea scopul prăbușirii BEM înainte de alegeri cu efecte electorale dezastruoase pentru guvernarea proeuropeană. În acest scop, la Chișinău ar fi fost „desantate” șase persoane, printre care și Ilan Șor. Sigur, operațiunea nu ar fi reușit, dacă politicienii de la putere nu ar fi lăsat, din interese obscure, întredeschisă ușa de intrare în sistemul bancar al R. Moldova și nu i-ar fi asigurat lui Șor „acoperire politică”. România însă nu îi confundă pe oligarhii locali cu statul R. Moldova și, mai cu seamă, cu populația acestuia, care suportă consecințele dispariției miliardului.

    Cei care se pronunță împotriva împrumutului, se pronunță de fapt pentru ca cetățenii R. Moldova să-și strângă și mai mult cureaua. Un acord cu FMI va fi imposibil de semnat fără un angajament de economisire a banilor publici. Riscul unei revoluții spontane ar crește exponențial.

    „Explozia mămăligii” va fi imposibil de controlat.

    Oricum, amânate acum, măsurile de austeritate sunt de neevitat. Deloc elegant, stânjenitor, modul în care s-a procedat cu FMI, anunțându-se demisia guvernatorului BNM, Dorin Drăguțanu, abia după ce delegația Fondului a luat avionul spre Chișinău, ar putea să ne coste în viitor.

    Și refacerea relațiilor cu UE, care sunt acum la pământ (la aproape două luni de la învestire, premierul Streleț nu a fost încă primit la Bruxelles), nu va fi posibilă în deplină măsură fără un acord cu FMI și reforme concrete care să asigure independența justiției și funcționalitatea instituțiilor de stat. E de presupus că au existat consultări între București și Bruxelles în privința împrumutului acordat R. Moldova, ca acesta să nu fie interpretat drept un act de salvare a oligarhiei moldave.

    Împrumutându-le bani actualilor guvernanți, România își riscă autoritatea, se expune unor reacții negative din partea celora care protestează în PMAN. În mod logic, gestul de solidaritate trebuie însoțit de acțiuni care să demonstreze că procesul de eliberare a R. Moldova din captivitatea oligarhilor a început. Demisia lui Drăguțanu, fiind consumată pe torpilarea misiunii FMI, nu se socoate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *