Vom tot republica Manifestul-Apel din 3 martie 2007 al PNL.md privind imperativul solidarizării naționale…

Acest document, adoptat la 3 martie 2007, a fost remis presedintilor de partid, Presedintiei si Guvernului din Romania. Ce s-a schimbat de atunci? Iata ca incep sa se trezeasca si liderii politici de la Bucuresti – nu numai in context electoral. Si sa spuna ceea ce PNL a spus acum ACUM SAPTE ANI. Bine că o spun și ar fi bine să o tot spună, dar să și o facem… Vitalia Pavlicenco, presedintele PNL

Manifest-Apel al PNL.md privind imperativul solidarizării naționale, 3 martie 2007

_DSC0125Teritoriul Basarabiei si al Transnistriei – o aschie de pamint cu populatie romaneasca, rupta de mai multe ori, prin forta armelor, din contextul etnocultural si politic firesc, supusa unei deznationalizari dure pe parcursul a circa doua secole de ocupatie straina, – a rezistat si a dainuit in timp. Acest miracol a devenit deosebit de evident la confluenta anilor 80-90 ai secolului trecut, cind a luat avint, in Republica Moldova, Miscarea de Eliberare si de Renastere Nationala. Statul Republica Moldova a devenit independent in urma imploziei URSS, dar si gratie angajarii sutelor de mii de romani-moldoveni intr-o veritabila revolutie de eliberare nationala, ce a pus capat unei dominatii straine de secole. Redobindirea constiintei de neam, decolonizarea totala si revenirea acestui spatiu in familia europeana necesita un efort colectiv de lunga durata, conjugat cu o inteligenta politica aparte. Astazi, dupa 15 ani de la proclamarea Independentei, Republica Moldova, afectata de o profunda criza identitara interna, situata intr-o zona geopolitica disputata, se zbate intre un trecut tragic si un viitor incert.

Partidul National Liberal din Republica Moldova este constient ca grava problema identitara, situatia politica si economica deplorabila ale celui de-al doilea stat romanesc, rezultate din politicile coloniale sovietice, continuate de regimurile neocomuniste dupa 1991, stationarea trupelor rusesti de ocupatie pe teritoriul Republicii Moldova, existenta unui teritoriu ocupat de un regim terorist, sprijinit de Moscova si necontrolat de Guvernul de la Chisinau, au facut din Republica Moldova un stat-problema. In aceste conditii, Republica Moldova nu dispune de suficiente resurse interne pentru depasirea starii de criza permanente. Este nevoie de o asistenta internationala in stare sa readuca Republica Moldova pe orbita civilizatiei europene. Cel mai firesc sprijin al efortului de europenizare a Republicii Moldova poate veni din partea Romaniei.

In acest context, Partidul National Liberal se declara consternat de declaratiile tot mai agresive, in stilul razboiului rece, proferate la adresa Romaniei, de catre conducerea comunista de la Chisinau, care nu are nici un merit in edificarea Republicii Moldova ca stat. Comunistii si liderii lor au stat, in cel mai bun caz, in expectativa, in momentul proclamarii independentei statale a Republicii Moldova. Erijarea lor astazi in statalisti consecventi nu este nimic altceva decit o farsa in stil traditional comunist. De fapt, promovind conceptul moldovenismului vulgar si romanofob, comunistii moldoveni sugruma si farima de statalitate ce a mai ramas intr-o societate depopulata prin politici economice falimentare, favorizind tendintele de ancorare a Republicii Moldova in spatiul geopolitic eurasiatic, cultivat cu mult sirg de catre cercuri politice revansarde din Rusia. PNL invita partidele democratice si proeuropene din Republica Moldova sa se solidarizeze in scopul opririi acestui proces distructiv pentru perspectiva europeana a statului nostru.

In toti acesti ani, guvernarile de la Chisinau au ratat posibilitatile de a merge impreuna cu Romania pe calea integrarii europene. Cu mici exceptii, acestea au preferat sa promoveze politici antiromanesti. In consecinta, Romania a devenit membru NATO si UE, in timp ce Republica Moldova a alunecat in mod grav spre statutul rusinos de cea mai saraca tara din Europa. Acesta este rezultatul logic al politicii comuniste, dominate de instincte antiromanesti.

Si tot in acesti ani, Romania a tinut cont mereu de reticenta – chiar de ostilitatea – guvernarilor de la Chisinau, rezervindu-si rolul de a contribui la educarea tinerei generatii, de a fi avocat pentru admiterea Chisinaului in diferite aranjamente europene, de a ajuta in proiecte economice cind nu exista, pur si simplu, o alta solutie. Spre deosebire de oficialii de la Chisinau, sutele de mii de cetateni ai Republicii Moldova, care au beneficiat, in acesti ani, de asistenta materiala si umanitara a statului roman, ramin profund recunoscatori pentru ajutorul dezinteresat, oferit in spiritul relatiilor dintre frati. Prin aceasta perspectiva, politica sincera a Bucurestilor devanseaza constant propaganda antiromaneasca, fapt ce ii irita enorm pe stabii comunisti de la Chisinau.

Partidul National Liberal din Moldova considera ca acum, odata cu revenirea definitiva si plenara a Romaniei in spatiul euroatlantic – sigur si solidar -, a sosit si momentul solidaritatii etnoculturale romanesti, ca unica sansa pentru a se oferi si Republicii Moldova un viitor civilizat cert. Doar aceasta asistenta, care trebuie sa devina permanenta, coroborata cu strategiile Uniunii Europene, ar putea readuce si al doilea stat romanesc in comunitatea euroatlantica. Constiinta unui asemenea obiectiv nu poate fi impiedicata de nici un fel de manifestari antieuropene si antiromanesti, la care se deda conducerea antinationala de la Chisinau, votata de o populatie insaracita cu buna stiinta de catre o grupare interesata doar de pastrarea, cu orice pret, a puterii si a propriilor privilegii economice.

Guvernarea comunista de la Chisinau a legalizat cetatenia dubla pentru a amplifica afluxul de bani de la propriii cetateni, plecati la munca in strainatate. Unicul export profitabil al Republicii Moldova sub guvernarea comunista a devenit cel al bratelor ieftine de munca. Insa politica de depopulare a Moldovei a adus si efecte nebanuite de catre comunistii romanofobi. Pentru cetatenii Republicii Moldova, Europa se asociaza tot mai mult cu Romania, cu cetatenia romana. A deveni cetatean roman inseamna a deveni parte a unei democratii europene, a sistemului cu reguli ale economiei de piata, bazate pe respectarea neconditionata a legii. Aceste practici creeaza precedente extrem de periculoase pentru dominatia regimului politic autoritar de la Chisinau, pentru traficul de influenta si ingerintele protectioniste ale politicului in viata economica din Republica Moldova. In asa fel, romanismul echivaleaza pentru comunistii moldoveni cu deplasarea discursului proeuropean din zona demagogiei politice in zona realizarii practice. Iar aceasta, la rindu-i, echivaleaza cu pierderea puterii politice. In acest sens, comunistii sint sortiti, prin definitie, sa ramina romanofobi incorigibili.

In fata pericolului permanentizarii crizei cronice, care a afectat Republica Moldova, Partidul National Liberal din Moldova vine cu un proiect special – politic, social-economic si cultural -, numit Uniunea Interstatala Romania–Republica Moldova. Acest proiect poate fi infaptuit cel mai lesne prin semnarea, intre Romania si Republica Moldova, a unui tratat interstatal de fraternitate si de parteneriat european privilegiat, ce ar avea ca scop major integrarea plenara a celor doua state romanesti in UE. Este un proiect de europenizare, de utilizare cit mai rationala a resurselor Uniunii Europene, in scopul modernizarii rapide a acestora si recuperarea raminerii in urma a Republicii Moldova. Prin cresterea economica si reformele promovate, Romania si-a demonstrat capacitatea de a onora standardele europene. Urmarea exemplului ar aduce si Republica Moldova, in urmatorii zece ani – 2008-2018 -, la standardul de viata din UE.

Adresam Guvernului roman propunerea de a initia un program de fluidizare reciproca a informatiilor intre doua maluri ale Prutului, ceea ce ar conduce la o cunoastere mai buna in Romania a realitatilor din Republica Moldova, de a incuraja depasirea tabuizarii temei Basarabiei. De asemenea, PNL-Moldova pledeaza pentru o relatie financiara total transparenta intre Bucuresti si Chisinau, care sa fie reluata de la zero. Actiune ce ar trebui precedata de publicarea intregii asistente acordate in 15 ani prin diverse proiecte ONG-urilor sau altcuiva din Republica Moldova, pentru a se evita specularile politice. In Republica Moldova, exista banueli ca acei bani au servit la imbogatirea unora ce nu-si pot justifica averile, dar care au devenit azi aliati ai comunistilor si incrimineaza asistenta financiara romaneasca exact celor care nu au participat la procesul de “facere de averi din afacerea profitabila a romanismului”. “Miinile murdare” nu trebuie sa discrediteze nobila idee de reintregire a neamului.

PNL-Moldova pledeaza pentru necesitatea conjugarii eforturilor clasei politice romanesti de pe ambele maluri ale Prutului pentru edificarea noastra in comun asupra mai multor aspecte spinoase ale relatiilor moldo-romane. Partidul National Liberal din Moldova – prin identitatea, scopurile, conceptele si actiunile sale – incearca sa creeze un precedent de omogenizare a infrastructurii politice din cele doua state romanesti care, in cadrul UE, isi vor realiza idealul de unitate nationala.

In viziunea PNL-Moldova, conceptul Uniunii Interstatale Romania—Republica Moldova ar putea include formarea etapizata a organelor de coordonare a politicilor acestei structuri, intre care o Adunare Parlamentara, formata din cite treizeci de deputati din ambele state, ce se vor intruni in sesiuni periodice la Bucuresti si Chisinau si care se vor preocupa de armonizarea si omogenizarea legislatiei Republicii Moldova cu cea a Romaniei, de Bugetul special al Uniunii Interstatale. Totodata, Comisia Executiva interstatala, ce si-ar putea avea oficiul central la Iasi si ar fi formata dintr-un numar egal de reprezentanti ai Guvernelor Romaniei si Republicii Moldova, ar putea avea, in sfera sa de coordonare, executarea Bugetului comun, politicile de apropiere a Republicii Moldova de UE, obtinerea si realizarea unui mini-plan Marshall pentru solutionarea conflictului transnistrean si reabilitarea social-economica postconflict a R.Moldova, identificarea proiectelor de asistenta financiara internationala pentru Fondul de pensionare al celor doua state romanesti. Casa Sociala Interstatala ar putea promova unificarea sistemului de pensionare a cetatenilor din cele doua state si gestiona fondurile de pensii sociale.

Acest concept va fi dezvoltat de Partidul National Liberal din Republica Moldova pentru a fi propus Parlamentului de la Chisinau. Totodata, ar fi de un real folos – pentru a reda o speranta romanilor, dar si tuturor celorlalti cetateni ai Republicii Moldova, ca si pentru a sensibiliza Occidentul asupra unei asemenea oportunitati, pentru a rezolva o grava problema din sudul Europei de Est – declansarea de discutii politice intre reprezentantii clasei politice de la Chisinau si de la Bucuresti. De vreme ce Romania declara ca politica sa va ramine neschimbata fata de Republica Moldova, fiind incadrata in standardele democratiei si ale respectarii drepturilor si a libertatilor omului, orice discutii si negocieri spre binele oamenilor isi au dreptul la viata. Guvernarile se perinda, iar poporul ramine. PNL-Moldova crede ca a venit timpul pentru a se face mai multa dreptate istorica acestei parti a poporului roman, care inca nu-si gaseste locul si destinul intr-o Europa tot mai unita.

Adoptat in sedinta din 3 martie 2007 a Delegatiei Politice Nationale
a Partidului National Liberal din Republica Moldova

 

Loading Facebook Comments ...

28 Comments

Add a Comment
  1. Dan Dungaciu: Reintegrarea celor două maluri ale Nistrului ar aduce Moldovei 10% din voturile pro-ruse

    Responsabil de mediul social din Republica Moldova este nu doar monopolul media al Rusiei exercitat prin intermediul oligarhilor, cum au, tot mai mulţi, tendinţa să creadă, dar şi un soi de „şiretenie a elitelor locale”, care, au crezut, ca şi cei din Ucraina, că se pot „ împrieteni cu ambele tabere”, UE şi Rusia, până în momentul în care totul s-a întors împotriva lor. De această părere este directorul Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale (ISPRI) al Academiei Române, prof. univ. dr. Dan Dungaciu.

    Potrivit infoprut.ro, aceste elite politice, corupte până în măduvă, au permis Rusiei să vină cu un aparat propagandistic de proporţii la nivelul televiziunilor, iar interzicerea lor acum ar fi inutilă, odată ce liderii politici, aşa-zişi pro-europeni au făcut tot ce-au putut pentru a arăta propriului popor că pe parcursul european al Moldovei s-a pus punct, nemaiexistând nici un strop de voinţă politică pentru acest proiect acum.

    „Amintiţi-vă de televiziunea română de stat, care a fost scoasă din grilă de Voronin. Pro-europenii care au venit la putere în 2009 nu au anulat această decizie, dar au decis să o includă numai în abonamentele la cablu. Abia acum au început să se gândească la interzicerea televiziunilor ruseşti. Şi este, evident, prea târziu, pentru că efectele lor se vor vedea în timp. În al doilea rând, oamenii deja şi-au format opiniile: pro-europenii nu mai au credibilitate la Chişinău şi asta nu din vina lui Putin. Pentru că, pe 7 aprilie 2009, când tinerii au ieşit în stradă şi au schimbat regimul, posturile de televiziune ruseşti au fost şi ele acolo. La fel şi în cazul Revoluţiei Portocalii din Ucraina, televiziunile ruseşti au fost acolo şi abia apoi au fost interzise. Deci, cum au fost posibile aceste două momente, cu toate acele televiziuni ruseşti pe teren? Răspunsul este simplu: pentru că populaţia a crezut atât în UE, cât şi în liderii europeni. Dar acum, în Republica Moldova, când oamenii nu mai cred în liderii europeni şi în proiectul european, se gândesc şi ei să interzică televziunile ruseşti. Dar nu se va întâmpla nimic!”, a declarat Dungaciu, într-un interviu acordat pentru Balkan Defense.

    În acelaşi interviu, politicianul român a atins şi problema regiunii transnistrene, considerând că toate tensiunile din acest teritoriu se datorează crizei economice. În opinia directorului ISPRI, Rusia încearcă să inoculeze ideea că Nistrul este o „linie de război pe care nimeni nu-l poate controla”, nici chiar UE, OSCE sau NATO.

    „Dezgheţarea (conflictului transnistrean) are diferite conotaţii la Kremlin, care a început să-şi pună întrebări: ce se întâmplă? Este formatul 5+2 evitat? Plasarea lui Saakaşvili la Odesa, legile din Ucraina care interzic tranzitul soldaţilor ruşi în Transnistria, toate aceste lucruri au alertat ruşii. Au început aceste exerciţii militare prin care se urmăreşte următorul mesaj: „Nu ştim ce pui la cale, dar orice ar fi, nu îţi va fi uşor”. Asta ne arată că ruşii se tem, pentru că Transnistria este un teritoriu îndepărtat, nu este Abhazia sau Osetia de Sud. Ruşii ştiu că Poroşenko poate fi imprevizibil. Ucrainenii ar putea spune: „Haideţi să facem în Transnistria ceea ce au făcut ruşii în Crimeea!”. Desigur, acesta este un scenariu fantasmagoric. Prin urmare, ruşii au lansat unele semnale”, a adăugat geopoliticianul român.

    Cele două maluri ale Nistrului acţionează ca „doi magneţi stricaţi, care nu mai pot fi uniţi din nou”, a punctat Dungaciu, precizând, totodată că diferenţa dintre ele este „radicală”. „Cei din regiunea transnistreană trăiesc într-un mediu total diferit, ideologic şi economic, şi, dacă cele două părţi se vor reintegra, Republica Moldova va asimila aproximativ 10% din voturile pro-ruse. Şi atunci va avea un guvern pro-rus, care va vota chiar de-a doua zi în favoarea aderării la Uniunea Vamală şi apoi la Uniunea Euroasiatică a lui Putin”, a subliniat geostrategul la final.

  2. cum de integrarea in UE nu se mai poate vorbi mai devreme de 25-30 de ani , singura cale viabila de integrare ramane fara doar si poate unirea cu Romania … orice alta varianta e utopica si gugumanica .

  3. Pînă în 2045 Republica Moldova va dispare ca stat!
    11
    marți
    Aug 2015
    Posted by traianvasilcau in Demisionarea din Umilinţă (Declaraţii) ≈ Lasă un comentariu
    Apreciază

    Zilele trecute citisem despre miezul unei tragedii care ne locuiește.

    Corect am spus: nu noi o locuim, ea ne locuiește.

    O tragedie!

    În 1992 populația Republicii Moldova era de 4 milioane 500 mii de locuitori.

    Datorită capitulării în războiul ruso-moldav, la Tighina și peste Nistru au rămas circa 600 mii de locuitori.

    Datorită sărăciei și NeUnirii continue, din semiMoldova au plecat în România, Italia, Spania, Grecia, Franța, SUA, Canada și alte țări circa 1milion-1 milion 500 mii de locuitori.

    În doar 23 de ani au rămas în afara acestui stat 2 milioane 100 mii de români.

    Dacă sărăcia și mizeria nu vor fi stopate, ritmul exodului masiv al forței de muncă din republică va crește considerabil. Actualmente 1 din 3 oameni vor să părăsească pentru totdeauna această poveste de succes a Europei, ca să-l cităm pe ex-prim-ministrul de oribilă faimă Vladimir Filat.

    Astfel Organizația Națiunilor Unite prognozează că populația Republicii Moldova pînă în 2050 va fi sub două milioane de locuitori, 1 milion dintre care vor fi în Chișinău.

    Bănuim că în acest calcul optimist, totuși, al celor de la New York s-a inclus și populația ca și pierdută din regiunea transnistreană, de circa 600 mii de locuitori.

    Trebuie să spunem că, în cazul păstrării ritmului actual al depopulării, populația Republicii Moldova în 2050(peste 35 de ani) nu va constitui nici pe aproape 2 milioane de locuitori, precum proorocesc statisticienii de la ONU, ci 0(zero) locuitori.

    Și acest lucru se va întîmpla puțin mai devreme: în următorii 30 de ani.

    Adică pînă în 2045!

    Maximum!

    Asta dacă nu se va lăți populația rusolingvă din enclava kremlinoidă cu capitala la Tiraspol și cea găgăuză cu capitala la Komrat peste semiMoldova de azi.

    Sau moscalii și haholii din Odesa și din toată Ukraina.

    Și dacă nu se va reuni Republica Moldova cu Țara.

    Și cu cît mai repede–cu atît mai bine, chiar dacă rușii, nemții, englezii, italienii, francezii, ungurii, ucrainenii și americanii nu vor fi de acord cu aceasta.

    Tot mai multe voci spun că din cauza cifrelor dezastruoase Biroul Național de Statistică nici pînă azi nu a făcut public Recensămîntul din 2014.

    Reamintim doar un fapt și anume, că în teritoriul dintre Prut și Nistru tot mai multe grădinițe și școli se închid în fiecare an, sunt sate unde nu există nici măcar 40-50 de copii de vîrstă școlară și preșcolară, sunt tot mai multe sate care pînă în 1991 aveau mii de locuitori, iar acum numără doar 100-150 de suflete. Sunt sate, și deloc puține, unde nu mai trăiește de mult nici un om.

    Sunt și destule sate care mai numără 2 locuitori în etate.

    Așa precum e și cazul satului Vîsoca din raionul Soroca.

    Dar asemenea exemple sunt de găsit cu duiumul de la Naslavcea pînă la Giurgiulești.

    În ultimii 3 ani, exodul celor din orașe și sate în străinătate parcă se mai stăvilise, fiindcă cei cu bagajele pregătite voiau să creadă că partida europeană nu va fi ca cea comunistă, dar din 2015, profund dezamăgiți, toți vînd ce mai au și evadează pe-un cap din semiMoldova.

    Adevăr care nu poate să nu pună pe jar fundurile troicii guvernatoare, care luni vrea cu Moskova, marți cu Bruxelles-ul, iar miercuri–cu toți împreună.

    Și nici în vise cu propria lor Țară istorică!

    Nu credeți, oare, că acest concubinaj politic fluctuant aduce perfect a dezmăț sexual în grup, aidoma violului săvîrșit de cei 7 orangutani din Vaslui asupra unei nevinovate copile?

  4. GUSTAR- CRONICA UNIONISTĂ:
    ––––––––––––––––––––––––––––––
    NUMAI RE-UNIREA
    CU ROMÂNIA MARE EUROPEANĂ –
    VECHEA DACIE STRĂBUNĂ
    NE ESTE SALVAREA
    ȘI REVENIREA LA NORMALITATE !
    – ÎN BAZA ACTULUI RE-UNIRII
    DIN 27 MARTIE 1918
    VOTAT DE SFATUL ȚĂRII DE LA CHIȘINĂU !
    —————————————————————————
    1.
    Academicianul Petru Soltan propune instituirea urgentă
    a unei Adunări Constituante /din 51 de de aleși/
    care să RESTABILEASCĂ imediat ACTUL RE-UNIRII din 27 martie 1918.
    IMPERATIVUL ȘI DATORIA NOASTRĂ ISTORICĂ !
    /ziarul Luterartura și Arta din 9 iulie 2015/
    2.
    Decalarația lui Traian Băsescu,
    fost Președinte al României, referitor la Re-Unire:
    ,,Am pierdut Basarabia în urma deciziei a doi criminali, Stalin şi Hitler /Pactul ruso-german din 1939/,
    şi nu putem sta la nesfârşit aşa cum au hotărât ei”.
    3.
    Un nou prim-minstru mafiotic filatelist anti-român și anti-unionist – Valeriu Strelețu –
    – “Astăzi autorităţile, nici cele de la Chişinău,
    nici cele de la Bucureşti nu pun problema unei contopiri. Nu se pune problema, o RE-Unire acum nici nu se discută, este imposibilă”,
    – a declarat Streleţu, intrând în coliziune cronologică cu rezultatele sondajului INSCOP, dat publicităţii pe 31 iulie, în care se arată
    că o majoritate covârşitoare din populaţia României susţine Re-Unirea cu Rep. Moldova până în 2018, anul centenarului Marii Re-Uniri.
    4.
    un alt anti-unionist și anti-român –
    Mihai Ghimpu, lider PL,
    demagogul și fățarnicul –
    un comentariu preluat:
    infoprut ro 3 august 2015
    de Zatic Anatolie ·
    Medic la IMSP Institutul oncologic Chișinău-
    „In privinta Re-Unirii:
    pe 3 mai 2015 dupa ce s-a terminat mitngul,
    am stat de vorba cu domnul Ghimpu intre sesiunile de foto cu tinerele participante la miting si ii sugeram idea de Re-Unire pina in 2018
    la care dumnealui mi-a dat replica –
    ca nu e momentul, ca nu suntem pregatiti,
    ca poporul nu accepta Re-Unirea,
    ca poporul vrea sa mai traiasca in rahat
    cu acesti liberali, LPDM,PDM la putere,
    ca ei sa suga de la treuca, iar poporul pe ei
    nu ii intereseaza, aceasta este parerea mea
    dupa acea discutie amicala.
    – Armele sus ! Sa infaptuim Re-Unirea !
    Unica Cale de a scapa de jugul
    care ni l-au pus tot ai nostri !
    5.
    Se aduc sincere mulțumiri multor români unioniști Pro-Basarbia-
    – jurnalistului dobrogean unionist Doru Dendiu
    stabilit la Chișinău din 2007
    – comentatorului unionist constănțean Scythicus Pontus
    de pe VoxPublika md
    – istoricului unionist Liviu din Iași,
    – unei Furnici Unioniste neobosite, etc.
    Pe de altă parte,
    se recomandă altor comentatori forumiști români unioniști gen Titirez Arădeanu
    sau Tury Filimon Clujeanu să fie mai clemenți cu unioniștii est-moldoveni,
    dacă vor într-adevăr să ne ajute în proiectul nostru național pan-românesc-
    Restabilirea Re-Unirii noastre din 27 martie 1918 !
    Pace vouă !
    ––––––––––––––––––––––—————————-

  5. Doamna Pavlicenco, dar ce se mai aude de Fiodor Ghelici-Kotovski? L-ati acceptat in PNL? Ca a depus cererere si mai mult nu am auzit nimic de acest caz. Dvs ati spus atunci ca Ghelici este un „ucrainean” care vrea unirea cu Romania.

  6. Pt Titus

    Ghelici urma sa se mai gindeasca, dar a fost propunerea sa sa adere la PNL impreuna cu un grup d eunionisti rusolingvi. La putin timp dupa 5 iulie eu am plecat peste hotare si nu am luat legatura cu el, revin si mai vedem.

  7. Stratfor: Rusia se pregăteşte de tulburări sociale

    Kremlinul va permite economiilor multor oraşe din era sovietică specializate doar într-o industrie să scadă.

    Protestele împotriva Kremlinului vor creşte progresiv cu numărul crescând a ruşilor ce vor ajunge sub minimul de existenţă şi creşterea datoriilor regionale şi municipale.

    Kremlinul va reprima dur orice mişcare de protest şi partide de opoziţie pentru a bloca formarea oricărui curent social serios ce i-ar pune în pericol ţinerea în mâini ai puterii.

    Analiza

    Economia Rusiei trece printr-o recesiune severă şi presiunea financiară asupra Kremlinului a început să se răspândească şi asupra regiunilor ţării, oraşelor şi oamenilor de rând. Multe din regiunile Rusiei deja sunt pe marginea prăpastiei şi pot falimenta în orice moment. Cu cât presiunea se acumulează la nivel regional, guvernele municipale ale ţării şi cetăţenii se vor trezi tot mai frecvent cu tot mai puţini bani disponibili.

    Neavând prea multă speranţă într-o recuperare economică în viitorul apropiat, Kremlinul ia paşii necesari să înăbuşe orice ameninţare cauzată de sfidare a sa din regiuni sau de proteste pe scară largă împotriva conducerii ţării. Din momentul în care atenţia sa se întoarce spre interior pentru anii ce vin, capacitatea Kremlinului de a se afirma la nivel internaţional va scădea.

    Oraşele specializate într-un anumit domeniu ale Rusiei se zbat în agonie

    Oraşele specializate într-un anumit domeniu ale Rusiei, adesea într-o anumită industrie, încep să resimtă greutatea financiară, care presează tot mai mult guvernele regionale. Există 319 oraşe de tipul ăsta în Rusia şi o populaţie de 14 milioane de locuitori (aproximativ 10 procente din populaţia totală a ţării). Aceste oraşe sunt o rămăşiţă a perioadei sovietice, atunci când oraşele se bazau pe o industrie sau o uzina enormă care angaja marea majoritate a populaţiei, care constituia baza economiei locale şi care achita cel mai mult în bugetele de protecţie sociale. Majoritatea oraşelor de tipul ăsta din Rusia se focusau pe producere, metalurgie, prelucrarea lemnului sau prelucrarea combustibilului, ceea ce constituie 30 de procente din producţia industrială a ţării. Problema inerentă cu aceste oraşe a fost că ele creează o economiei rigidă, care duce lipsă de ceva flexibilitate. Mai mult de atât, forţa de muncă din aceste oraşe este instruită să lucreze într-o singură industrie, făcând imposibil sau foarte greu pentru muncitori să migreze în alte regiuni în căutarea unor poziţii de muncă mai plăcute şi mai bine plătite.

    Majoritatea acestor oraşe au nevoie de subsidii din partea guvernului federal sau din partea oligarhilor ruşi pentru a supravieţui. În cadrul unei vizite recente într-un aşa oraş – Usolie – Sibirskoie, premierul rus Dmitri Medvedev a declarat că doar 79 din 319 de asemenea oraşe din ţară sunt economic stabile, adăugând că guvernul federal nu ar fi capabil să salveze altele 240 de asemenea oraşe. Conform Ministrului rus pentru Dezvoltarea Economică, Aleksei Uliukaev, 94 din oraşele construite în jurul unei industrii sunt „în zona roşie”, ceea ce înseamnă că ele sunt practic în colaps economic sau faliment. Chiar dacă Kremlinul a rezervat un fond de 525 de milioane de dolari SUA pentru aceste oraşe ruse, Uliukaev a evidenţiat că această sumă este suficientă doar pentru a ajuta 20 din aceste orăşele pe an.

    Atunci când în 2009, odată cu începutul recesiunii globale, aceste oraşe au început să se înfrunte cu probleme, muncitorii care nu aveau alte alternative de angajare şi-au văzut salariile în scădere. Protestele au erupt în diferite oraşe, forţându-l pe Prim Ministrul de atunci, Vladimir Putin, să călătorească în aceste oraşe pentru a lansa o campanie propagandistică. În oraşul Pikaliovo, Putin a ordonat lui Oleg Deripaska, oligarhul care avea în proprietate compania „Basic Element”, ce de facto controla oraşul, să achite 1,3 milioane de dolari SUA din banii săi pentru a calma protestatarii din oraş. De aceea în prezent oligarhii nu mai etalează atât de mult banii lor şi tot mai mulţi din ei sunt capabili să ţină piept lipsurilor de finanţare de la Kremlin.

    Cetăţenii simt tot mai mult presiunea financiară

    Guvernele regionale şi municipale, care deja sunt sub o presiune financiară enormă, au fost incapabile să prevină efectele crizei economice ce au lovit în cetăţenii ruşi. Inflaţia a atins un nivel de 16,9 procente în prima jumătate a 2015, ceea ce e un nivel record pentru perioada de ultimii 13 ani, ceea ce a redus salariile cu 14 procente comparativ cu anul trecut, un declin nevăzut din criza din 1998 a rublei ruseşti. Conform statisticii de stat „Rosstat”, numărul ruşilor ce trăiesc sub minimul de existenţă naţional a crescut de asemenea cu 14 procente în prima jumătate a 2015. Pe durata crizei financiare din 2008, Kremlinul a ridicat salariul minim şi a crescut nivelul plăţilor sociale pentru a atenua sărăcirea populaţiei; dar în prezent, Kremlinul nu a luat asemenea măsuri, alegând să păstreze banii pentru scopurile guvernului federal central.

    Conform Şcolii Superioare de Economie din Moscova, ruşii la moment supravieţuiesc în baza rezervelor valutare şi sunt capabili să-şi achite serviciile comunale. Totuşi, se estimează ca majoritatea acestor rezerve vor seca spre sfârşitul anului curent, ce ar putea restricţiona semnificativ accesul la bani ai ruşilor, împingând tot mai mulţi cetăţeni sub minimul de existenţă în 2016.

    Kremlinul se pregăteşte pentru a riposta

    Kremlinul devine tot mai îngrijorat privind presiunile financiare asupra guvernelor regionale şi municipale, şi implicit asupra cetăţenilor ruşi, ceea ce mai devreme sau mai târziu va cauza rezistenţă la nivel regional şi proteste masive împotriva guvernului federal. Kremlinul este tot mai puţin îngrijorat de popularitatea sa, deoarece el se bucură de o popularitate la nivel record din ultima perioadă. Dar e evident că popularitatea sa este legată mai mult de naţionalismul rus legat de confruntarea tensionată cu Occidentul. Odată ce presiunea economică continuă să crească, Kremlinul în cele din urmă va trece prin perioada de erodare a popularităţii sale.

    Pentru a se proteja de ameninţările de tulburări sociale, Kremlin ia paşii necesari pentru a asigura controlul său asupra ţării în anii ce vin. Guvernul federal a alocat 5,2 miliarde de dolari SUA sub formă de împrumuturi garantate la nivel federal cu o rată de 0,1 anual pentru guvernele regionale şi municipale. Chiar dacă aceste împrumuturi cor avea ca efect o uşurare minoră, ele constituie doar o fracţiunii mizeră din banii necesari pentru guvernele regionali si supravieţuiască. În consecinţă, regiunile continuă să contacteze credite private pentru a-şi acoperi costurile. Comentatorii ruşi au sugerat că Kremlinul în cele din urmă vor găsi limbă comună cu băncile de stat ce împrumută cel mai mult regiunilor – „Sberbank” şi „VTB”. Totuşi, după întâlnirea din 31 iulie cu Putin, şeful „Sberbank”, Herman Gref, a declarat că situaţia financiară a băncii pentru lunile ce rămân din 2015 este „dificilă” şi nu a menţionat dacă „Sberbank” va sări în ajutorul regiunilor.

    În paralel cu eforturile depuse pentru a găsi surse financiare pentru regiuni şi oraşe, Kremlinul este concentrat în mare măsură pe pregătirea reacţiei politice şi de securitate. Pe durat ultimii luni, Duma rusă a discutat un şir de legi ce extind drepturile guvernelor regionale pentru a monitoriza potenţialele proteste. Aceste măsuri includ încurajarea contactului direct între forţele de securitate şi liderii mişcărilor de protest. Duma de asemenea a lărgit împuternicirile forţelor de poliţie, inclusiv drepturi lărgite de utilizare a armelor împotriva civililor.

    Forţele de securitate regionale deja au descins asupra liderilor opoziţiei şi organizaţiilor considerate problematice în ajunul alegerilor regionale şi municipale din septembrie. Liderii opoziţiei din Novosibirsk, Kostroma, Kaluga şi Magadan au fost arestaţi în ultimele săptămâni, chiar dacă alegerile sunt încă departe – la o lună distanţă. Unele regiuni de asemenea interzic partidele de opoziţie de la participarea la alegeri. Putin a ţinut o legătura strânsă cu şefii partidelor „Справедливая Россия” şi „Либерал Демократическая Партия”, cele doua partide mai mari, oficial de opoziţie, în lunile în ajunul alegerilor.

    Kremlinul de asemenea a început manevrele împotriva potenţialelor mişcări de opoziţie politică ce ar putea apărea în viitor. În iunie, guvernul federal a mutat alegerile legislative şi regionale din 2016 din decembrie spre septembrie; şi prin această mutare a datei alegerilor mai aproape de sărbătorile de vară Kremlin speră să prevină protestele şi campaniile politice organizate de opoziţie. Această mutare a datei alegerilor a cauzat speculaţii la scară largă în media rusă şi occidentală referitor la faptul că Kremlinul se aşteaptă că criza economică se va înrăutăţi anul viitor.

    Chiar dacă este posibil că Rusia va vedea ceva creştere economică în 2016, Kremlinul nu va fi capabil să stabilizeze regiunile sau să se protejeze de resentimentul public , cu excepţia cazului dacă preţurile la ţiţei revin sau guvernul federal va veni cu finanţare pentru soluţionare problemelor la nivel local. Intervenţia federală ar forţa Kremlinul să consume majoritatea rezervelor sale de 541 de miliarde de dolari, care sunt divizate în rezerve valutare, în Fondul Naţional Bogăţie rus şi Fondul Naţional de Rezervă. Până la moment, Kremlinul în mare măsură a evitat utilizarea acestor rezerve, menţinând activele pentru timpuri mai grele din punct de vedere economic. Dar acele timpuri grele se apropie tot mai mult şi Kremlinul ar putea fi pus în situaţia să utilizeze aceste fonduri pentru a salva regiunile, oraşele şi populaţia sa de la greutăţi şi mai mari. Între timp, Kremlinul va continua să conteze pe popularitatea sa — şi controlul tot mai strâns asupra opoziţiei politice — pentru a menţine stabilitatea în termen scurt.

    Pe durata ultimilor ani, Kremlinul va trebui să se focuseze mai mult eforturile sale la păstrarea stabilităţii în ţară. În cele din urmă aceasta ar însemna că Rusia va trebui să-şi limiteze acţiunile la nivel internaţional din cauza că problemele interne îi vor consuma majoritatea atenţiei. Între timp, Statele Unite şi alte ţări occidentale ar putea să încerce să utilizeze în interes propriu revolta populară din Rusia, după cum s-a văzut pe durata protestelor din 2011 şi 2012. Kremlinul, fiind la curent de această posibilitate, foarte probabil că va continua să distrugă orice legături a SUA cu Rusia.

    Stratfor

  8. Deutsche Welle: De la „poveste de succes” la „stat capturat” e o singură guvernare – a oligarhilor
    Deutsche Welle: De la „poveste de succes” la „stat capturat” e o singură guvernare – a oligarhilor
    Sursa: dw.com Foto: Itar-Tass 7399 12.08.2015 15:24
    Un material publicistic despre Moldova, apărut în „New York Times”, semnat de secretarul general al Consiliului Europei, Thorbjorn Jagland, a generat reacţii din partea politicienilor şi discuţii aprinse în societatea moldovenească. Materialul este despre corupţia din Moldova.

    Fostul premier al Norvegiei a scris că „Moldova este un stat pe marginea prăpastiei” şi riscă să devină „următoarea criză de securitate a Europei, cu potenţiale consecinţe dincolo de frontierele ei”. Thorbjorn Jagland a remarcat în articolul său că după 2009, când puterea a fost preluată de forţele pro-europene (de la Partidul Comuniştilor) s-au înregistrat progrese: „au semnat un Acord de Asociere pentru a aprofunda legăturile politice cu Bruxelles-ul şi pentru a integra treptat Moldova în piaţa comună europeană; exporturile au crescut, economia a crescut, ca rezultat al implementării unor reforme, cum ar fi îmbunătăţirea drepturilor omului, cetăţenilor moldoveni fiindu-le asigurat dreptul de a călători fără vize în UE”.

    Vine o iarnă grea pentru săracii din Moldova

    Totuşi, potrivit secretarul general al Consiliului Europei, astăzi, tabloul moldovenesc nu este nici pe departe unul optimist: „În ultimii şase ani s-a făcut foarte puţin pentru dezvoltarea economiei ţării şi instituţiilor statului. Corupţia rămâne endemică şi statul continuă să deservească nişte oligarhi, în timp ce veniturile foarte mici au determinat sute de mii de moldoveni să plece peste hotare în căutarea unei vieţi mai bune. (…) În timp ce mulţi continuă să aştepte o soluţie de la Bruxelles, alţii cred că prosperitatea se află în Uniunea Eurasiatică, condusă de Rusia. Ceea ce uneşte ambele tabere este resentimentul pronunţat faţă de elitele corupte”, scrie Jagland.

    El s-a referit şi la dispariţia miliardului de dolari la sfârşitul anului trecut: „Puţini cred că indivizii responsabili vor fi traşi la răspundere sau că banii vor fi returnaţi. Valoarea monedei naţionale, leul, a scăzut, ratele dobânzilor au explodat şi o recesiune se conturează. Finanţarea externă a fost suspendată, fiind necesare acţiuni concrete pentru a combate corupţia şi a aduce în ordine sectorul financiar-bancar. Dacă autorităţile nu vor lua acţiunile necesare pentru a restabili ajutorul extern, rapid, ţara se va confrunta cu turbulenţe economice de nedescris. Programele sociale pentru cei săraci vor fi oprite chiar înainte de lunile grele de iarnă”, avertizează secretarul general al Consiliului Europei.

    Valeriu Streleţ: „Deja am făcut un pas înapoi de la marginea prăpastiei”

    Replica proaspăt învestitului premier moldovean nu a întârziat. Valeriu Streleţ a dat asigurări că „Republica Moldova a făcut deja un pas înapoi de la marginea prăpastiei”: ”Noi deja am început să recuperăm întârzierile înregistrate în procesul de implementare a Acordului de Asociere cu UE şi să corectăm derapajele ţinându-ne strict de prevederile programului nostru de guvernare”, a reacţionat premierul.

    Pe de altă parte Thorbjorn Jagland atenţionează guvernarea de la Chişinău asupra unui pericol despre care nu s-a mai vorbit până acum. El susţine că noul guvern de la Chişinău trebuie să acţioneze rapid pentru dezrădăcinarea corupţiei din cadrul instituţiilor de stat, subliniind că, „în pofida rolului Rusiei în conflictul din Ucraina, la baza crizei ucrainene a stat dezamăgirea populaţiei faţă de elitele politice corupte”. (…) „Moldova, de asemenea, trebuie să se gândească acum la securitatea democratică. Pe lângă măsurile urgente, necesare pentru a stabiliza sectorul bancar, guvernul trebuie să înceapă imediat epurarea oficialilor corupţi din instituţiile publice. (…) Va trebui să pună în aplicare agenţiile anticorupţie-cheie – Centrul Naţional Anticorupţie, Comisia Naţională de Integritate şi Procuratura Generală. Acestea trebuie să fie instituţii independente”. În plus, în opinia secretarului general al Consiliului Europei, „sunt necesare restricţii solide privind finanţarea partidelor pentru a slăbi pătrunderea banilor mari în politică. Ar trebui distrus, prin lege, monopolul în mass-media, iar jurnaliştilor care critică să le fie asigurată protecţia”, scrie oficialul european. În opinia sa, „eliberată de corupţie, Moldova poate fi transformată, dar mai întâi, acest stat capturat trebuie să fie redat cetăţenilor”.

    Moldova, un produs perisabil, temporar congelat, ce urmează a fi reciclat

    Ex-premierul moldovean Ion Sturza a comentat semnalele de alarmă lansate în articolul său de către secretarul general al Consiliului Europei. Potrivit lui, acum „nimeni nu va mai tolera o Moldova ca problemă de securitate în centrul Europei”. El se adresează oligarhilor care au preluat puterea: „Riscaţi să fiţi dur penalizaţi, pentru că aţi încălcat „regulile de circulaţie” ale lumii civilizate”.

    „Dacă înainte multe ni se iertau, acum indulgenţa partenerilor s-a epuizat. Practic, toate finanţările importante au fost sistate, suspendate sau îngheţate. Reluarea lor este deja condiţionată. Fie jucăm noi după regulile lor, adică cele civilizate, fie vom fi lăsaţi să ne descurcăm de capul nostru. Iar cum e de capul nostru deja ştim”, a comentat, după apariţia articolului în „New York Times”, analistul economic Victor Ciobanu. În opinia sa, comentariul semnat de Thorbjorn Jagland seamănă cu un ultim avertisment şi arată că partenerii de dezvoltare încep să perceapă Moldova nu ca pe o „poveste de succes”, ci ca pe „o ţară care generează pericole prin găuri negre financiare, crimă organizată, trafic de persoane şi migraţie necontrolată”.

    Ideea este continuată de analistul politic Petru Bogatu, într-un comentariu apărut în „Ziarul Naţional”. Potrivit lui, „temperatura dialogului Chişinăului cu partenerii de dezvoltare a scăzut sub zero grade”: “Ceea ce presa internaţională a numit cândva „poveste de succes” s-a dovedit a fi un produs perisabil care deja miroase urât, alterându-se văzând cu ochii. Cum însă nu poate fi nici cedat, nici aruncat la gunoi, acesta este supus acţiunii frigului pentru a-l conserva şi apoi a-l recicla”, scrie metaforic Bogatu. El crede că demersul „foarte acid” al secretarului general al Consiliului Europei vine să demonstreze că „Occidentul pune o presiune fără precedent pe autorităţile de la Chişinău pentru a le determina să se dezmeticească, să înceteze să blufeze cu jumătăţile de măsură, cu imitarea reformelor şi jocul la două capete”.

    James Pettit: Contractele investitorilor lipsite de valoare în instanţele moldoveneşti

    Ca dovadă în plus poate servi şi ultima declaraţie a ambasadorului SUA la Chişinău, James Pettit, care a avertizat că potenţialii investitori sunt descurajaţi de corupţia din Republica Moldova. „Sunt exemple de refuz a investitorilor din Statele Unite, dar şi din alte ţări, care au fost descurajaţi de nivelul de corupţie din Republica Moldova. Mulţi investitori au descoperit că contractele prin intermediul cărora colaborează nu pot fi protejate prin intermediul instanţelor de judecată”, a spus ambasadorul Pettit, atenţionând că lupta cu corupţia în Republica Moldova decurge prea lent, iar asta afectează şi economia ţării şi descurajează populaţia.

    Moldovenii fug de ţara lor!

    Conform datelor oficiale, numai în 2015, preşedintele Republicii Moldova, Nicolae Timofti, a acceptat, prin decret, renunţarea la cetăţenia moldovenească de către 144 de persoane. În 85 de cazuri, solicitanţii au indicat că sunt stabiliţi în Germania. Deşi anterior s-a scris că cetăţenia moldovenească a devenit foarte atractivă pentru ucraineni, după ce Moldova a obţinut regim liberalizat de vize cu UE, în 19 cazuri persoane stabilite în Ucraina au preferat să renunţe la cetăţenia moldovenească. Din cei 24 de străini care au primit cetăţenie moldovenească în 2015, cei mai mulţi provin din Kazahstan, Uzbekistan, Armenia, Rusia, Siria şi Congo.

    Deutsche Welle

  9. Cine va plăti dacă RM nu va intra în UE nici în 30 de ani?
    Print Marime Font
    România trebuie să ajute Republica Moldova să se reformeze, în aşa fel încât într-un viitor previzibil, să poată deveni membră a UE. Iată ce spune la RFI europarlamentarul ALDE, Renate Weber, care comentează declaraţiile premierului de la Chişinău.

    Premierul Valeriu Streleţ nu crede în posibilitatea unei uniri a Republicii Moldova cu România. El afirmă că procesul unionist este o iluzie şi asta pentru că şi autorităţile din dreapta Prutului au alte probleme.

    Renate Weber consideră corect discursul premierului moldovean: „Acesta este mesajul pe care el trebuie să-l transmită alegătorilor din Republica Moldova, dar nu este un mesaj numai pentru alegătorii de acolo, este un mesaj evident şi pentru partenerii pe care Moldova îi are astăzi la nivelul Uniunii Europene, sigur că este şi un mesaj care să fie auzit clar şi la Moscova”.

    „Noi ştim că în acelaşi timp, chestiunea aceasta a unirii, oricât de susţinută ar fi de o parte din locuitorii de ambele maluri ale Prutului, oricât de susţinută ar fi chiar de voci mai articulate din societatea civilă, ştim că nu este realizabilă altfel decât prin întâlnirea ambelor ţări în cadrul UE. În permanenţă am spus că ceea ce trebuie să facă România este să ajute Republica Moldova să se reformeze în aşa fel încât într-un viitor, care să fie un viitor previzibil, să poată să devină membră a UE. Altfel, agităm nişte lozinci care pentru unii au mai degrabă o conotaţie patriotardă, dar care sunt lipsite de realism politic şi cred că Moldova are nevoie de realism politic şi are nevoie să se reformeze şi cu ajutorul României”, spune eurodeputatul.

    Premierul Valeriu Streleţ nu crede aşadar în posibilitatea unei uniri a Republicii Moldova cu România. „Moldovenii trebuie să-şi valorifice potenţialul intern. Trebuie să încetăm să mai umblăm cu mâna întinsă. Voi depune eforturi pentru a insufla încredere în forţele proprii cetăţenilor noştri”, a declarat premierul la emisiunea „Alb şi negru” de la Unimedia.

    „Fraţii noştri de peste Prut au alte probleme. Au fost făcute anterior nişte calcule privind costurile unirii. Nu cred că sunt mulţi entuziaşti care ar vrea să accepte descreşterea nivelului de viaţă al unei familii din Bucureşti sau Piteşti, în favoarea unirii”, a explicat Valeriu Streleţ.

    Sursa: rfi

  10. Ambasadorul SUA la Chișinău: Potențialii investitori sunt descurajați de corupția din R. Moldova
    Print Marime Font
    Potențialii investitori sunt descurajați de corupția din R. Moldova. Declarația a fost făcută de către Ambasadorul Statelor Unite la Chișinău, James Pettit, în cadrul unui interviu oferit pentru Moldova.org.
    ”Progresul în lupta cu corupția în Republica Moldova decurge foarte încet. Proiectele despre care am vorbit mai sus includ și reforma în domeniul judiciar, printre care și înregistrarea audio a tuturor proceselor de judecată, precum și distribuirea aleatorie a cazurilor în rândul judecătorilor.
    De asemenea, sunt diferite proiecte pentru a micșora caracterul birocatic în procesul de eliberare a anumitor permise. În general, consideră că creșterea economică în Republica Moldova va fi posibilă doar atunci când va exista un mediu prietenos pentru oamenii de afaceri și populație. Însă corupția în domeniul economic rămâne principalul obstacol în dezvoltarea Republicii Moldova”, a declarat ambasadorul.

    Oficialul susține că sunt exemple de refuz ale investitorilor din Statele Unite, dar și din alte țări, care au fost descurajați de nivelul de corupție din Republica Moldova.

    ”Și, de asemenea, potențialii investitori sunt descurajați de corupția de aici și, desigur, aceștia caută să investească în altă parte.

    O altă problemă care este descurajantă pentru investitorii străini este problema din sistemul judiciar. Mulți investitori au descoperit că contractele prin intermediul cărora colaborează nu pot fi acoperite sau protejate prin intermediul instanțelor”, a mai adăugat Ambasador al Statelor Unite la Chișinău.

    Referinduse la situația creată pe piața bancară, James Pettit, a declarat că criza bancară a afectat Republica Moldova pe parcursul a mai multor ani.

    ”Indiferent cine este partea vinovată, este clară deficiența sistemului în întregime. În pofida auditului companiei Kroll, a fost înregistrat un progres nesemnificativ în a găsi unde au plecat banii, cine este responsabil de acestea acțiuni și ce măsuri urmează să fie interprinse pentru a recupera acești bani.

    Înțeleg că Guvernul întreprinde măsuri pentru a lichida aceste trei bănci problematice, însă problema va exista în sistemul bancar dacă nu există o supraveghere potrivită”, a conchis reprezentantul Statelor Unite.

    Actualul Ambasador al Statelor Unite la Chișinău, James Pettit, a fost investit în funcție în urmă cu opt luni, timp în care nu doar a fost schimbat premierul Republicii Moldova, dar și Coaliția de guvernare.

    Sursa: moldova.org

  11. FOAIA UNIONISTĂ/1
    Gustar-2015
    ——————————————–———————–
    o publicație independentă on-line,
    -cronica evenimentelor unioniste
    -actualitatea unionistă din toată Basarabia istorică
    și din Bucovina de Nord,
    autori: Generația Flacăra Unionistă Anonimă
    ––––––––––––––––––––––––––––––—————————-
    NUMAI RE-UNIREA CU ROMÂNIA MARE EUROPEANĂ –
    VECHEA DACIE STRĂBUNĂ
    NE ESTE SALVAREA ȘI REVENIREA LA NORMALITATE !
    – ÎN BAZA RESTABILIRII ACTULUI RE-UNIRII DIN 27 MARTIE 1918
    VOTAT DE SFATUL ȚĂRII DE LA CHIȘINĂU !
    ——————————————————————————————————————–
    1.
    Academicianul Petru Soltan din Chișinău propune instituirea urgentă
    a unei Adunări Constituante /din 51 de de aleși/
    care să RESTABILEASCĂ imediat ACTUL RE-UNIRII din 27 martie 1918.
    IMPERATIVUL ȘI DATORIA NOASTRĂ ISTORICĂ !
    /ziarul Luterartura și Arta din 9 iulie 2015/
    2.
    Decalarația lui Traian Băsescu,
    fost Președinte al României, referitor la Re-Unire:
    /la Izvorul Mureșului, județul Harghita, Universitatea de Vară, ediția a XIII-ea/
    ,,Am pierdut Basarabia în urma deciziei a doi criminali, Stalin şi Hitler /Pactul ruso-german din 1939/,
    şi nu putem sta la nesfârşit aşa cum au hotărât ei.
    -Le-am spus deja președinților Voronin, apoi Ghimpu, Timofte,
    că soluția de viitor este Re-Unirea. Acum a sosit momentul Re-Unirii !”
    3.
    În asemenea mod, Bravul Marinar i-a dat replica
    noului prim-ministrul mafiotic filatelist mojic Valeriu Strelețu de la Chișinău un anti-român și anti-unionist,
    care prin declarațille sale recente anti-unioniste manipulează opinia publică.
    – Această teză falsă a pușcașilor anti-unioniști este susținută
    și de europarlamentara româncă săsoaică Renate Weber, care aplică dublul standard – ceea ce i s-a permis Germaniei în 1990- Re-Unificarea, nu i se permite României și Moldovei de Est.
    Germania ne spune NEIN, în consecință Pactul secret
    fascisto-comunist ruso-german Ribbentrop-Molotov din 1939
    râmăne în vigoare pentru noi !
    Danke Schön, Russische Deutschland !
    ———————————————————————————
    4.
    un alt anti-unionist și anti-român –
    Mihai Ghimpu, lider PL, demagogul și fățarnicul –
    un comentariu preluat:
    /infoprut ro 3 august 2015/
    de Zatic Anatolieș
    Medic la IMSP Institutul oncologic Chișinău-

    „In privinta Re-Unirii:
    pe 3 mai 2015 dupa ce s-a terminat mitngul,
    am stat de vorba cu domnul Ghimpu intre sesiunile de foto cu tinerele participante la miting
    si ii sugeram idea de Re-Unire pina in 2018
    la care dumnealui mi-a dat replica –
    ca nu e momentul, ca nu suntem pregatiti,
    ca poporul nu accepta Re-Unirea,
    ca poporul vrea sa mai traiasca in rahat
    cu acesti liberali, LPDM,PDM la putere,
    ca ei sa suga de la treuca, iar poporul pe ei
    nu ii intereseaza, aceasta este parerea mea
    dupa acea discutie amicala.
    – Armele sus ! Sa infaptuim Re-Unirea !
    Unica Cale de a scapa de jugul
    care ni l-au pus tot ai nostri !
    N.B.
    Este bine de menționat faptul că din toată echipa de conducători a PL,
    doar primarul Dorin Chirtoacă a îndrăznit în această primăvară, pentru prima dată,
    să-l ignore pe moșul său mafiot Ghimpu
    și să se pronunțe deschis pentru Re-Unire.
    Ceilalți capi tari – Valeriu Munteanu, Vicu Untilă, Anatol Șalaru, Corina Fusu
    țin prea mult la fotoliile lor independentiste bănoase
    ca să meargă în pas cu majoritatea populației unioniste.
    ————————————————————————–
    5.
    Se aduc sincere mulțumiri multor români unioniști Pro-Basarabia-
    – jurnalistului dobrogean unionist Doru Dendiu
    stabilit la Chișinău din 2007
    – comentatorului unionist constănțean Scythicus Pontus
    de pe VoxPublika md
    – istoricului unionist Liviu din Iași,
    – unei Furnici Unioniste neobosite, etc.
    Pe de altă parte,
    se recomandă altor comentatori forumiști români unioniști gen Titirez Arădeanu
    sau Tury Filimon Clujeanu să fie mai clemenți cu unioniștii est-moldoveni,
    dacă vor într-adevăr să ne ajute în proiectul nostru național pan-românesc-
    Restabilirea Re-Unirii noastre din 27 martie 1918 !
    Pace vouă !
    6.
    În presa din toată România Mare și cea Mică,
    de la Nistru la Tisa
    a fost republicat PROIECTUL UNIONIST CONCRET
    “GO FOR MOLDOVA”
    semnat de analiștii Dan Dungaciu și Petrișor Peiu
    de la Fundația Universitară a Mării Negre
    —————————————————-
    7.
    – B.U.N. ! B.U.N. ! B.U.N. !
    = Blocul Unirii Naționale recent creat în mai 2015 organizeazaă mai multe școli de vară
    în România pentru mii de tinerii unioniști est-moldoveni
    ghidați de liderii din Actiunea-2012 și din Tinerii Moldovei.
    – Tot B.U.N.=ul va publica în curând la Chișinău
    o Foiae Unionistă bilunară.
    -Tot B.U.N.-ul va face public numele Marelui Nou Lider Unionist
    din Basarabia și Bucovina de Nord care ne va conduce spre apropiata Re-Unire !
    8.
    Iar SIS-temul KGB din Chișinău, Parlamentul și Guvernul,
    cu toții anti-români și anti-unioniști
    mențin în continuare decizia stalinistă timofturista mafiotă din 13 mai 2015
    de arestare și deportare peste Prut în Europa Liberă
    a liderului unionist Georgică Simion, un vest-moldovean din Focșani,
    în timp ce teroriștii ocupanți rusofoni din Transnistria
    călătoresc vajnic sub escortă timofturistă prin aeroportul Chișinău
    și prin toată Rep. Molotova, independentă și neutră,
    dar cu tankurile rusești la Nistru.
    ————————————————–
    9.
    Citiți aici Scrisoarea unui ieșean
    către basarabenii care luptă pt. Re-Unire !
    O epistolă scrisă de Alexandru Manoliu de 91 de ani, profesor-pensionar din Iași,
    participant la Podurile de flori Unioniste de la Prut
    din 6 mai 1990 și cel din 11 iulie 2015
    după Marele Pelerinaj Unionist pe jos între Chișinău și Iași /circa 130 de km/
    /Jurnal de Chișinău din 12 august 2015 /
    http://www.jc.md/stimatii-mei-frati-de-peste-prutscrisoare-catre-basarabenii-care-lupta-pentru-unire/
    10.
    Să ne amintim din când în când, să punem o lumânare de sufletul lor, să spunem o rugăciune
    ÎN MEMORIA acelor zeci și zeci de unioniști martiri,
    uciși, accidentați la comandă, otrăviți, iradiați,
    în ultimii 25 de ani de post-comunism
    și post-stalinism mafiotic imperial rusofon și ruso-fil
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    =====BUCOVINA DE NORD========
    ——— ♥ȘI TOATĂ BASAⱤABIA E ⱤOMÂNIA♥ ———–
    —————♥—♥—♥—RE-U N I R E!—♥—♥—♥———
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

  12. Bre, Tot Acela, esti fiinta omeneasca sau aparat de telegraf? Mai schimba placa la patefon. Nu poti comunica omeneste? De ce fiecare postare a ta seamana mai mult cu un comunicat de presa de pe timpul comunismului? Nu-ti ajunge talent sa fii om?

  13. Titus-ule,
    In titlu este mentionat destul de clar specificul –
    pubicatie on-line INFORMATIVA,
    da, un fel de agentie de presa UNIONISTA.
    fara scânceli si emotii personale !
    INFORMATIA ESTE LA PRET DE AUR !
    CEA UNIONISTA, ACUM !

    Ce ai cu mine ?
    Do you have a problem ?
    Mai trage un somn și linistește-te !

  14. N.B.
    Titus-ule !
    Nu-ti place, nu citi !
    Nimeni nu te obliga !
    Rămâi la cele 2 rânduri omenești ale tale !
    Sau fă mai bine !

  15. Tot Acela
    Si aceste raspunsuri ale tale seamana mult cu ciocanitul in stejar a unei ciocanitori-telegrafiste. Te mai intreb o data, poti sa scrii omeneste, fara „coloane” si lozinci? Informatia aceasta ai plasat-o de sute de ori, pe toate paginile posibile si imposibile. Faci PROPAGANDA, nu faci o actiune logica, care ar putea convinge oamenii. SPAM-ul este o crima condamnabila. Unionismul trebuie sa fie logic, omenesc, umanist, curat. Nu trebuie sa se asemene cu croncaitul unei cotofene. Expuneti gandurile, fa vreo analiza, nu cadea de acord cu mizerabilul de Alexandru Arthur Filimon de la Cluj, acel care scuipa in romanii basarabeni. Dar fa acest lucru ori in proza, ori in versuri, dar nu o face ca pe o „telegrama guvernamentala”. Noi suntem oameni LIBERI, nu sovietici spalati pe creier.

  16. Tot Acela
    Yes, I have a problem. I hate PROPAGANDA, I like simple human relationship, I think you do everything WRONG!!!

  17. Tot Acela
    Ich denke, dass du kein Mensch bist. Ich bin überzeugt, dass du eine Maschine ohne menschlische Sentimenten bist. Du bist selbst schuldig! Ein Mensch ist ein Mensch. Eine Maschine hat keine Intelligenz!

  18. Titus-Schprache-
    Ein Zilinder dampf Maschine !

  19. O.K. Titus-ule lipscan,
    sentimental uman dar cu nume roman,

    Îți propun să scrii ceva pe un subiect unionist
    iar textul tău va fi inserat la o rubrică specială
    de la această publicație – Foaia Unionistă !
    Arată-ne cum trebuie să scrim !
    Vom prelua exemplul tău omenesc anti-mașină germană !

  20. Si ce am eu cu Leipzigul?

  21. Fiodor Ghelici, preşedinte AO ”Moldova Mea”

    Ceea ce vor să facă zişii noştri democraţi şi liberal-democraţi este culmea obrăzniciei. Li-i puţin că ei controlează tot ce mişcă în acest stat, acum mai caută să îşi satisfacă plăcerea de a putea călători din parlament la guvern şi de la guvern la parlament, după pofte şi interese, astfel ca, în 4 ani, să-şi poată face, prin „rotaţie” şi biografii de deputaţi, şi biografii de miniştri. În 4 ani ei vor să stea pe toate „scaunele” din stat. Şi să fure din toate. Cu puţin timp în urmă, m-am expus, într-o conferinţă de presă, asupra situaţiei din R. Moldova. E dezastru. Dacă până pe 30 noiembrie eram un statalist convins şi credeam că R. Moldova are perspective să se afirme ca stat, acum nu mai cred decât într-o singură perspectivă pentru cetăţenii acestei republici: Unirea cu România.

    http://www.zdg.md/editia-print/politic/sondaj-ghelici-doar-unirea-ne-salveaza

  22. Fiodor Ghelici este un om excentric.
    mai ieri, spunea: Ghelici: „Cui nu-i place aici, să plece dincolo de Nistru ori peste Prut!”
    http://www.timpul.md/articol/imaginea-zilei-ce-a-cautat-ghelici-pe-calul-lui-kotovski-34485.html

    Azi spune ca doreste unirea cu Romania, iar maine va vrea unire cu Koreea de Nord.

  23. Ce este mai iluzorie – Unirea sau integrarea europeană?
    Print Marime Font
    Unirea între discurs general și acțiune practică.

    După respingerea scandaloasă a candidaturii Maiei Sandu la funcția de premier și instalarea guvernului Streleț, fapt ce a condus la armonizarea intereselor lucrative între componentele AIE 3, noul cabinet s-ar cuveni să-și ia în serios misiunea. Republica Moldova are nevoie de măsuri rapide și decisive de redresare – o spune și secretarul-general al Consiliului Europei, Thorbjorn Jagland, într-un articol din „New York Times”, citat abundent în aceste zile de presa moldoveană. Ai zice că nu mai rămâne loc pentru alte teme.

    Totuși, premierul Valeriu Streleț a vorbit despre șansele Unirii Republicii Moldovei cu România în cadrul unui interviu pentru un portal de știri. Perceput de mass-media și de opinia publică drept un executor eficient în cadrul PLDM, când a fost și șef al fracțiunii parlamentare, Valeriu Streleț e obligat acum să facă față, ca premier, unor subiecte mai sensibile pe care, bănuiesc, nu le-a abordat public de prea multe ori.

    Dl Streleț s-a arătat sceptic în ce privește perspectiva Unirii, numind-o „iluzie” și calificându-i „idealiști” pe cei care o promovează. Până aici nimic nou. Diferența dintre Valeriu Streleț și alți politicieni moldoveni, la fel de refractari față de Unire, rezidă în tipul de argument folosit: premierul s-a arătat îngrijorat că Unirea ar putea să aducă o scădere a nivelului de bunăstare a unui cetățean român din București sau din Pitești…

    Dincolo de sensibilitatea primului-ministru moldovean pentru nevoile „fraților noștri de peste Prut”, atitudinea sa, ca și a altor politicieni de la Chișinău, comportă mai multe rațiuni inavuabile, una dintre ele fiind aceea că, în cadrul unei țări reunite, destui oameni politici moldoveni care au prins gustul puterii, al agonisirii fără măsură și al furtului deșănțat, s-ar putea să-și piardă privilegiile, impunitatea sau, pur și simplu, să nu mai facă față unei competiții politice mai aspre, mai exigente.

    Reticența lui Valeriu Streleț față de acest subiect este contrazisă de ultimele sondaje din România, care arată că aproximativ 68% dintre respondenți optează pentru Unirea celor două state românești în orizontul anului 2018, când se va împlini un secol de la Marea Unire din 1918. Un alt argument în favoarea Unirii sunt numeroasele manifestații organizate de ONG-urile basarabene, cum ar fi „Platforma Acțiunea – 2012” și „Tinerii Moldovei”, dar, desigur, numărul unioniștilor este mult mai mare.

    Scepticismul dlui Streleț a fost contrazis în aceste zile de Traian Băsescu în cadrul Universității de vară de la Izvorul Mureșului – declarații reproduse, tot așa, pe larg, în media din Moldova. „Suntem acum într-un moment potrivit să discutăm cinstit, deschis, cu Chișinăul, posibilitatea reunificării celor două state românești”, a observat dl Băsescu, referindu-se la cristalizarea tot mai accentuată a acestei opțiuni în Republica Moldova și invocând și interesele regionale.

    Pe de altă parte, premierul Valeriu Streleț a vorbit și despre lucruri mai puțin „iluzorii”, care trebuie făcute pentru apropierea celor două state. Și anume: interconexiunea energetică și prelungirea gazoductului Iași-Ungheni până la Chișinău – proiecte care ar asigura Republicii Moldova o independență reală, ar scoate-o de sub spectrul șantajului rusesc. Sunt ambiții salutare, fără îndoială, numai că dl Streleț poate fi întrebat cu justificare de ce nu a insistat până acum cu măsuri privind asigurarea independenței energetice a Moldovei în toată perioada de când PLDM, alături de celelalte partide zise pro-europene, se află la guvernare, liberal-democrații livrând și pe toți prim-miniștrii de după 2009? Și de vreme ce Chișinăul a întârziat atât de mult cu implementarea Acordului de Asociere, după cum o recunoaște și premierul Streleț, ne putem întreba din nou: ce este mai iluzorie – Unirea sau integrarea europeană? Ce-și propune, de fapt, actuala guvernare, dincolo de retorica politicianistă în care nimeni nu mai crede?…

    În ultimul timp, apar contribuții temeinice, bine documentate, pe tema Unirii, capabile să aducă acest obiectiv pe agenda publică. Remarcăm în această ordine de idei studiul „Go for Moldova”, elaborat de Dan Dungaciu și Petrișor Peiu, doi apreciați experți români. Studiul lor propune crearea unui fond financiar care să dezvolte proiecte pentru integrarea celor două state românești, astfel încât capitalul din dreapta Prutului să se impună în Republica Moldova, să contribuie la conectarea opiniei publice basarabene la dinamica și metabolismul societății românești de azi…

    La școala de vară din Transilvania, la care am participat săptămâna trecută, subiectul Unirii a fost de asemenea unul frecvent abordat. Tinerii din Moldova și cei din România, prezenți la Râșnov, mi-au cerut soluții imediate și chiar un termen concret pentru înfăptuirea idealului național, întrucât s-au săturat să audă discursuri sceptice, pretins înțelepte, pe acest subiect. Entuziasmul lor m-a impresionat, ca și armonia dintre adolescenții moldoveni și colegii lor din dreapta Prutului, nivelul lor ridicat de cultură și instruire, încât a trebuit să-i cunosc mai bine ca să-mi dau seama cine e din Basarabia și cine e din România.

    Însă n-am reușit să le ofer soluțiile-miracol dorite de ei. Le-am spus așa: dacă vorbim despre Unire ca proces politic, de rigoare este să constatăm două lucruri: 1. Nu avem azi, în parlamentul de la Chișinău, nici măcar un partid declarat unionist, necum o majoritate favorabilă acestei idei; 2. Un eventual referendum pe tema Unirii, în Moldova, ne-ar livra probabil un răspuns nu tocmai optimist. De aceea, e nevoie de o abordare „la firul ierbii”, de o implicare civică, sectorială, pentru că după orice manifestație din Piața Marii Adunări Naționale, după orice marș unionist, impresionant prin elanul său tineresc, a doua zi te întrebi, inevitabil: ce urmează?…

    I-am îndemnat pe tineri să fie foarte buni, să fie performeri în specialitatea, în domeniul lor de interes, să aducă în partidele noastre ezitante, anemice, împotmolite în aranjamente dubioase, viziuni noi, idei îndrăznețe. Să creeze acea majoritate de moldoveni care ar vedea în Unire o soluție pentru viitorul Patriei lor, nu doar un vis pe care să-l transmită, ritualic, generațiilor următoare. Acțiunile metodice, consecvente, o largă dezbatere democratică și onestă ar putea transforma dezideratul Unirii și al Europenizării într-un obiectiv realist, într-o alegere de preferat situației deplorabile de azi a Republicii Moldova.

    Sursa: Europalibera.org

  24. Fostul preşedinte al României, Traian Băsescu, a declarat, duminică, la Alba Iulia, la o întrunire a Partidului Mişcarea Populară, că şansa Republicii Moldova de a ajunge în Uniunea Europeană este unirea cu România, apreciind că este momentul potrivit al pregătirii unui referendum pe această temă în cele două ţări.

    „Şansa Republicii Moldova de a ajunge în Uniunea Europeană e unirea cu România. Politicienii români nu au curaj să vorbească despre acest subiect, iar cei din Republica Moldova au şi mai puţin curaj. I-am spus şi lui Voronin, şi lui Ghimpu, şi lui Timofti că asta e soluţie de viitor pentru ambele state”, a declarat Traian Băsescu.

    Fostul preşedinte a argumentat şi că România trebuie să lupte ca limba română să fie mai prezentă între graniţele Republicii Moldova, să nu reducă numărul de burse acordat elevilor şi studenţilor, dar nici să nu îngreuneze acordarea cetăţeniei.

    „Consider că e momentul potrivit să discutăm subiectul, să pregătim o ofertă pentru Guvernul şi Parlamentul din Republica Moldova, e momentul potrivit să pregătim un referendum în cele două ţări”, a subliniat Traian Băsescu.

    El a adăugat că obiectivul de ţară al României ar fi trebui să fie unirea cu Republica Moldova. „În momentul de faţă, eşichierul politic este dominat de două partide care au cam spus ce au avut de spus în cei 26 de ani de la Revoluţie. Au făcut ce a fost de făcut. Sunt unul dintre cei care spun că şi-au îndeplinit şi misiunea şi şi-au şi încheiat-o. Mă refer la faptul că ţara e în NATO, în UE”, a spus Traian Băsescu, la conferinţa regională a PMP.

    „Dar, dacă vă uitaţi la următorul obiectiv de ţară pe care îl propun actualele partide şi mă refer la PSD şi la PNL, am constatat că nu de la partide, dar de la Cotroceni a venit proiectul de ţară: să intrăm în zona euro. Oameni buni, ceva mai ridicol nu am ajuns. E obligaţie din tratatul de aderare, nu poate fi obiectiv de ţară. Obiectivul de ţară al acestui partid trebuie să fie unirea României cu Republica Moldova”, a subliniat fostul preşedinte, adăugând că România şi-a asigurat securitatea prin intrarea în NATO, iar că acum „trebuie să ne ocupăm şi de corectat erorile istoriei”.

    „România de azi nu mai poate accepta să trăiască după un tratat stabilit de doi criminali, Stalin şi Hitler, şi semnat de alţi doi criminali: Ribbentrop şi Molotov. Noi trăim după acest tratat azi, acest acord care i-a împărţit pe români în două state. Ori, PMP trebuie să îşi propună ca obiectiv reunificarea ţării”, a argumentat Traian Băsescu.

    „Foarte mulţi au tentaţia să spună că pentru România e un efort poate prea mare, iar pentru Republica Moldova e o favoare pe care noi le-am face-o. În mod egal, ambele ţări sunt interesate şi ar fi ajutate de o astfel de unire. România îşi măreşte greutatea în interiorul NATO şi UE, Republica Moldova poate scăpa mai uşor de calvarul tranziţiei, care, aşa cum se prefigurează lucrurile ca urmare a evenimentelor din Ucraina, nu se va termina niciodată. Republica Moldova nu e în faţa unei garanţii că după un timp va deveni membră a UE”, a mai spus fostul preşedinte.

  25. Băsescu: I told Voronin, Ghimpu and Timofti that union is a solution for future of both states
    Băsescu: I told Voronin, Ghimpu and Timofti that union is a solution for future of both states
    Source: jurnal.md/Digi24.ro Photo: jurnal.md 16536 17.08.2015 12:00
    The former president of Romania, Traian Băsescu, declared on Sunday at Alba Iulia, at a meeting of the People’s Movement Party, that the chance of the Republic of Moldova to get in the European Union is the union with Romania, emphasizing that it is the right time to prepare a referendum on this topic in those two countries.

    “The chance of the Republic of Moldova to get in the European Union is the union with Romania. The Romanian politicians have no courage to talk on this subject, and those from the Republic of Moldova have even less courage. I told Voronin, Ghimpu and Timofti that it is solution for future for both states”, declared Traian Băsescu.

    The former president argued that Romania has to fight the Romanian language to be present between the borders of the Republic of Moldova, not to reduce the number of scholarships offered to pupils and students, but also not to tighten the offering of citizenship.

    “I consider that it is the right time to discuss the subject, to prepare an offer for the Govern and the Parliament of the Republic of Moldova, it is the right time to prepare a referendum in those two countries”, underlined Traian Băsescu.

    He added that the purpose of Romania should be the union with the Republic of Moldova. “At this moment, the politic chessboard is dominated by two parties that said what had to say in those 26 years from Revolution. They have done what they had to do. I am one of those who say that they have accomplished their mission and have ended it. I refer to the fact that the country is in the NATO, in the EU”, said Traian Băsescu, at the district conference of the PMP.

    “But, if you look at the following goal of the country which is proposed by the current parties and I refer to the PSD and the PNL, I have established that not from the parties, but from Cotroceni has come the project of country: to enter the Eurozone. Good people, I have not seen something more ridiculous. It is obligation from the treaty of adherence, it cannot be purpose for the country. The purpose of this party must be the union of Romania with the Republic of Moldova”, emphasized the former president, adding that Romania ensured its security through the entrance in the NATO, and now we “have to deal with and correct the historic errors”.

    “Romania from today cannot accept anymore to live after a treaty set by two criminals, Stalin and Hitler, and signed by other two criminals: Ribbentrop and Molotov. We live according to this treaty today, this agreement which shared the Romanians in two states. Or, the PMP has to propose itself as goal the reunification of country”, argued Traian Băsescu.

    “Very many have the temptation to say that for Romania is a too big effort, and for the Republic of Moldova is a favor which we would do. Equally, both countries are interested and would be helped by such a unification. Romania is increasing its weight in the interior of the NATO and the EU, the Republic of Moldova can easier get rid of the calvary of transition, that, as are prefigured the things after the events from Ukraine, will never end. The Republic of Moldova is not in front of a guarantee that after some time it will become member of the EU”, also said the former president.

  26. Generalul Oprea: România să-şi asume destinul ei istoric cu Rep. Moldova

    Generalul Gabriel Oprea, ministrul de Interne de la Bucureşti, consideră că România trebuie să-și asume mai clar destinul istoric în regiune, în special în relaţia cu Republica Moldova, în contextul în care în 2018 se vor împlini 100 de ani de la Marea Unire.

    Gabriel Oprea

    „Principala misiune pe care o avem este aceea de a semnala și de a explica întregii comunități internaționale și în special partenerilor noștri, importanța pe care Moldova o are în evoluțiile geo-politice din regiune. Suntem membri NATO, suntem parteneri de încredere și ne-am câștigat pe merit dreptul de a vorbi cu o voce mai puternică în spațiul internațional. Astăzi trebuie să ne asumăm și beneficiile locului pe care îl ocupăm în angrenajul euro-atlantic. Singurul parcurs realist pentru Republica Moldova este cel spre Uniunea Europeană și spre NATO. Iar România trebuie să se implice cu toată forța și cu toată energia ca un astfel de parcurs să devină realitate”, se arată în Planul Politic Naţional „Siguranţă şi Prosperitate pentru România”, supus astăzi dezbaterii publice de către UNPR.

    Planul Politic Naţional conţine 5 teme majore: renașterea națională, funcționarea statului, rolul României în lume, funcționarea economiei și noul stat social.

    „Am spus mereu că UNPR este partidul interesului național. Iar interesul național înseamnă siguranță și prosperitate pentru România. Când vorbim despre siguranță, ne referim la siguranța publică, la siguranța locului de muncă, la siguranța zilei de mâine, dar și la siguranța și securitatea României. Când vorbim despre prosperitate, ne referim la prosperitatea țării, dar și a fiecărei familii în parte (…) La aproape 100 de ani de la Unirea din 1918 consider că suntem obligați să definim o viziune pe termen lung pentru România”, a afirmat generalul Gabriel Oprea, liderul UNPR şi ministrul de Interne al României, în cadrul unei conferinţe de presă.

    RENAŞTEREA NAŢIONALĂ

    Tema renaşterii naţionale privește restabilirea echilibrului demografic, având totodată și o componentă identitară atât pe relația cu românii din țară, cât și pe relația cu românii din diaspora.

    „UNPR consideră că renașterea națională este strâns legată de valorile familiei. Familia trebuie să fie în centrul tuturor preocupărilor clasei politice. Munca, solidaritatea, iubirea de țară și de semeni, credința, toate se învață în familie. Siguranța și prosperitatea sunt mai valoroase când benefciarul direct este familia. Și nu în ultimul rând, familia este garanția păstrării identității naționale. Prin urmare ceea ce propunem nou pe scena politică este guvernarea orientată spre familii și nu spre indivizi. Familia trebuie să fie principalul beneficiar al politicilor guvernamentale, iar acest lucru trebuie să se regăsească în toate domeniile administrate public. Ca măsuri concrete, renașterea națională presupune susținerea familiilor cu copii nu atât prin stimulente directe, cât prin servicii publice de calitate care să răspundă nevoilor reale pe care le au părinții. De exemplu, propunem creșterea numărului de creșe publice care să poată îngriji copiii începând de la vârsta de un an, atunci când mamele se reîntorc la muncă; propunem extinderea programelor de tip școală după școală gratuite, până la ora 18.00, pentru armonizarea programului elevilor cu programul părinților. Tot pe direcția renașterii naționale, pe relația cu diaspora, trebuie să ne uităm mai bine la nevoile reale pe care le au familiile de români din afara granițelor. Se cheltuie prea mulți bani pe festivaluri folclorice și expozitii de artă, în loc ca unele din aceste fonduri să fie cheltuite pentru școli sau măcar cursuri de istoria românilor și de limba română”, se precizează în Planul Politic Naţional.

    FUNCŢIONAREA STATULUI

    Obiectivul funcţionării statului: „Trebuie să fim conștienți că suntem departe de ceea ce-și doresc românii de la statul român. Educația și sănătatea sunt gratuite doar pe hârtie, iar administrația publică, deși supradimensionată, nu îndeplinește cerințele în ceea ce privește competența și eficiența.Ca măsuri concrete, vizăm evident o creștere a salariilor în sistemul public. Însă trebuie să fim conștienți că aceste salarii nu sunt sustenabile fără o reorganizare a sistemului public. De asemenea, trebuie să fim conștienți că majorarea salariilor nu va duce de la sine la o îmbunătățire a serviciilor publice. Administrația produce astăzi prea multe hârtii și prea puține soluții. Trebuie să aducem în sistem avantajele evoluțiilor tehnologice, trebuie să recompensăm competența și, mai ales, să regândim toate procesele administrative astfel încât serviciile oferite să se ridice la nivelul așteptărilor. De asemenea, un alt set de măsuri trebuie să ducă la o separare a apelor între sistemul public și cel privat, mai ales în domeniile sănătate și educație. Astăzi, atât profesorii cât și medicii, sunt nevoiți, din cauza salariilor mici, să își ia jumătate de normă și în sistemul privat. Însă lucrurile nu pot funcționa eficient așa. Între sistemul public și cel privat trebuie să existe competiție reală și nu o complicitate. Reforma în educație și sănătate trebuie să însemne un salariu aproape dublu pentru profesori și medici.
    În egală măsură, trebuie să însemne profesori și medici care 8 ore pe zi sunt efectiv la cursuri și, respectiv, în spital”.

    FUNCŢIONAREA ECONOMIEI

    Funcţionarea economiei este o altă temă vitală pentru România. „Viziunea pe care ne-o asumăm este consolidarea competitivității economice naționale, ținând cont de atuurile și oportunitățile pe care le avem ca țară. Sunt astfel cinci pârghii pe care le putem acționa în beneficiul României: un cod fiscal care să încurajeze investițiile, facilități pentru încurajarea capitalului românesc, protejarea resursei umane înalt calificate, agricultura și dezvoltarea transporturilor. Toate partidele au vorbit până acum despre aceste subiecte. Însă ceea ce UNPR vrea să aducă nou este o asumare clară, tranșantă a interesului național în economie. Nu este normal ca multinaționalele să fie mai protejate în România decât sunt IMM-urile cu capital autohton. Nu este normal ca un străin să poată cumpăra terenuri mai ușor decât poate cumpăra un agricultor român. Nu este normal să ne complacem într-o economie de consum și să tolerăm exportul de resurse și importul de produse finite. Suntem o țară europeană, dar să nu încercăm să fim mai europeni decât alte țări din Uniunea Europeană. De exemplu, Franța are politici draconice când vine vorba despre vânzarea terenurilor către străini. Germania are instrumente extrem de eficiente în a-și susține IMM-urile cu capital autohton. Nu văd de ce România ar trebui să rămână naivul Europei. Trebuie să cădem cu toții de acord că apărarea intereselor economice naționale este vitală și că România trebuie să învețe să mai spună și NU în fața intereselor altora”, se arată în Plan.

    NOUL STAT SOCIAL

    Cea de-a cincea temă este legată de noul stat social. Accentul trebuie să se extindă treptat dinspre protecția de natură materială, adică de la ajutoarele sociale, către protecția de natură juridică, în relațiile de muncă și în relațiile de natură comercială.

    În Planul Politic Naţional „Siguranţă şi Prosperitate pentru România” prezentat de Gabriel Oprea se precizează: „Măsurile pe această direcție vizează restabilirea echilibrului acolo unde el a fost rupt în anii tranziției. Concret, trebuie restabilit echilibrul între angajați și angajatori, între consumatorii și furnizorii de utilități, între cei cu venituri foarte mari și cei cu venituri foarte mici. Astfel, susținem taxarea suplimentară a marilor averi și a profiturilor excepționale, susținem ca amenzile să fie proporționale cu cifra de afaceri și susținem ca instituțiile să vegheze cu mai multă atenție la modul în care multinaționalele respectă legislația muncii. Consider că vremea în care România era țara tuturor posibilităților a trecut. Astăzi România trebuie să fie țara tuturor cetățenilor ei”.

  27. Схемы «Молдова-Газ». Почем нынче газовая мафия?

    „Молдова-Газ” – это крупное предприятие аферистов, администраторы которого паразитируют и зарабатывает миллионы долларов на молдавских гражданах. Мошеннических схем великое множество, каждая из них приносит авторам десятки тысяч евро ежедневно. Сегодня мы расскажем лишь об одной схеме, условно названной игра с давлением. Эта схема позволяет сделать из одного кубического метра газа высокого давления до восьми кубометров низкого давления…

    Непонятно? Это вам непонятно, зато очень хорошо понятно и выгодно им. А мы еще удивляемся: и что это наш газ так шипит и не греет? А квартирный счетчик между тем фиксирует расход газа без учета подаваемого тепла. И что особенно возмущает, с нас взыскивают стоимость газа высокого давления плюс НДС. Итого – 6,7 лея за кубометр. Миллионы долларов проходят мимо бюджета и оседают в карманах аферистов и политиков.

    Сколько Гусев платит за молчание НАРЭ? Сколько он платит ежемесячно владельцу молдавской прокуратуры Владу Плахотнюку? А сколько владельцу молдавской полиции Филату? Все эти граждане в одной схеме. Ну чем не газовая мафия? И эта мафия „отмывает” наши с вами деньги. Эти деньги идут на подкуп, на политическую деятельность Демпартии и Либерально-Демократической Партии.

    Кто на самом деле виноват, кто был автором, а кто исполнителем в этой хитроумной афере, должны установить компетентные органы. Но руководство компании каждый раз заметает следы, увольняя некоторых сотрудников. Сколько стоит молчание Прокуратуры? Сколько НАРЭ? И все это молчание содержим мы с вами, дорогие сограждане.

    Вы видели особняк директора „Молдова-Газ” Александра Гусева? Вы видели автомобили на которых разъезжает его семья? Особняк у него интересный… Он купил новый дом, но тот не понравился его жене. Дом снесли и построили новый. Из каких таких доходов? Ведь Гусев постоянно жалуется, что предприятие убыточное?

    Почему Александр Гусев так часто выезжает в Лондон? Там ли он хранит свои деньги? Сколько у него счетов и в каких банках? Вот это вопросы интересные и надо всем вместе искать на них ответы…

    А еще было бы неплохо узнать, сколько заплатил Гусев Плахотнюку за то, чтобы тот отпустил на свободу его друга Гачкевича, бывшего управляющего Банка де Економий, которого сделал козлом отпущения в процессе кражи этого банка у государства? Несколько миллионов долларов? Не менее двух, наверное?

    Вопросов много, давайте искать ответы… Давайте узнаем дома и машины, которыми владеют управленцы „убыточных” предприятий…

    Влад Рацэ

  28. FOTO Traian Băsescu, primit cu aplauze și entuziasm la Alba Iulia: Obiectivul de țară trebuie să fie unirea României cu Republica Moldova
    Adăugat de Dragoş Suciu în 16.08.2015.
    Salvat la Ştirea zilei
    Tags: Alba Iulia, republica moldova, României, traian basescu, unirea

    Email
    Traian Băsescu a fost primit, duminică, la Alba Iulia, cu aplauze și entuziasm, el fiind invitat la Conferința Regională – Centru a Partidului Mișcarea Populară. Fostul președinte a spus că obiectivul de țară pe care trebuie să-l aibă PMP este unirea Românei cu Republica Moldova, aceasta fiind singura șansă a fraților noștri de peste Prut să intre în Uniunea Europeană.

    Basescu la Alba Iulia06Traian Băsescu și-a început speech-ul prin a spune că PMP are șanse foarte mari la alegerile locale și legislative, criticând obiectivele de țară pe care le au PNL și PSD, adică aderarea la zona Euro, care, spune el, oricum este un pas obligatoriu.

    ”Acest partid are șanse foarte mari și la alegerile locale și legislative. Este evident că se dezvoltă structurile organizatorice, față de acum trei luni partidul stă mult mai bine, și vreau să mă gândesc că nu va exista secție de votare în care să nu avem reprezentați. Vreau să cred că nu va exista localitate în care să nu avem candidați pentru funcția de primar. Niciun partid nu are curaj să-și fixeze întâlniri regionale în luna august și pe canicula asta. Voi sunteți foarte determinați. În momentul de față, eșicherul politic este dominat de două partide care au spus ce au avut de spus în 25 de ani de la Revoluție (…) Dacă vă uitați la următorul obiectiv de țară pe care îl propun PNL și PSD este să intrăm în zona Euro. Oameni buni, ceva mai penibil nu am auzit. Obiectivul de țară trebuie să fie unirea României cu Moldova. Ne-am asigurat securitatea prin intrare în NATO, ne-am asigurat un viitor bun fiind parte a Uniunii Europene, trebuie să ne ocupăm de corectat erorile istoriei (…) Republica Moldova nu este în fața unei promisiuni sau garanții că va deveni membră a Uniunii Europene. Consiliul European a refuzat constant un asemenea angajament față de Republica Moldova”, a spus Băsescu.

    Președintele a mai precizat că o mare problemă în Republica Moldova este propaganda Moscovei, el arătând că trebuie continuată politica de apropiere a României față de frații noștri de peste Prut.

    Manifestarea s-a desfășurat la Casa de Cultură a Sindicatelor din Alba Iulia și a început prin intonarea Imnului Național al României. Traian Băsescu a ajuns după ora 15.00, la 60 de minute de la începerea conferinței.

    Basescu la Alba Iulia30Deputatul Clement Negruț i-a făcut un mic cult al personalității președintelui Traian Băsescu

    ”Când vorbesc despre dreapta românească vreau să vă spun că dreapta a câștigat întotdeauna în Ardeal și în Transilvania. Un nume de care se leagă ideea de mișcare populară, ideea de partid al mișcării populare, este Traian Băsescu. Fac legătura între domnia sa și dreapta românească (…) Traian Băsescu este cel care a născut dreapta românească ca o identitate politică modernă, cel care a promovat tinerii în politică. Eu am învățat de la Traian Băsescu să spun ceea ce sunt și ceea ce gândesc. Toți încercăm la un moment dat să ne identificăm cu Traian Băsescu, sau asta ar trebui să facem. Niciodată nu reușești să te ridici la înălțimea unui astfel de om politic dacă nu privești la parcursul pe care l-a avut cel mai mare om politic din România de după 1990. Dacă în sala asta intră un Traian Băsescu trebuie să iasă 600 de Traian Băsescu câți suntem în sală”, a spus deputatul Clement Negruț.

    Traian Băsescu este invitat să participe, la ora ora 16.00, la ”Sărbătoarea Mocanilor” de la Meteș.

    La conferință au luat parte delegaţi din judeţele componente ale Regiunii 7 Centru, respectiv Braşov, Sibiu, Mureş, Harghita, Covasna, precum şi membri ai organizaţiilor locale din Alba ale PMP.

    Înainte de întâlnirea de la Casa de Cultură a Sindicatelor din Alba Iulia a avut loc, de la ora 11.00, ședința Colegiului național al PMP și o conferință de presă susținută de conducerea partidului și de președintele PMP Eugen Tomac. ”Ne-am reunit astăzi aici pentru a discuta aspecte ce ţin de activitatea PMP, dar şi de obiectivele pe care le avem stabilite. Ne aşteaptă în faţă o perioadă destul de grea, observăm că România are astăzi un președinte absent, care nu comunică, care se află mai mult în concediu, decât în slujba celor care l-au ales, a cetăţenilor români, şi sigur o criză prelungită cu acordul președintelui şi anume aceea de a avea în fruntea României un prim ministru urmărit penal”, a spus Eugen Tomac.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *