Dan Puric, despre dictatura nonvalorii: Când faci un bine pentru ţară, nimeni nu-l recunoaşte

Există două personalități românești pe care le respect enorm și le citesc, ascult cu o enormă plăcere – Generalul Mircea Chelaru și actorul Dan Puric, cei care au mare curaj, ca adevarati intelectuali, sa critice Puterea. Recent, Mircea Chelaru a vorbit pe parcursul unei nopți de vară la emisiunea de la OTV a lui Dan Diaconescu, pe RTV. Aici postez un interviu evocator cu Dan Puric, preluat de pe site-ul www.certitudinea.ro VP 

10256238_618058308308092_6102760773501147522_n

”Dan Puric, „Marele Mut” (aşa l-au numit chinezii) a cărui expresivitate uluitoare înnobilează străvechea artă a pantomimei, este un vorbitor extrem de nuanţat, pe suportul unei gândiri surprinzătoare şi complexe. De aceea, mai mult decât orice consideraţie din afară, pe Dan Puric îl definesc cel mai bine propriile fapte şi propriile vorbe. Această formidabilă locomotivă de imagine a României nu are probleme cu atingerea performanţei, ci cu obţinerea diurnei. Din fericire pentru noi – şi din nefericire pentru trepăduşii pseudoculturii –  Dan Puric este (încă) tânăr, puternic şi extraordinar de motivat în ceea ce face. Luptă singur pentru promovarea „brandului România”, deşi nu e luat în considerare de proiectele MCC.

http://www.certitudinea.ro/articole/credinta/view/interviu-cu-dan-puric-mitocanul-international-si-a-dat-mana-cu-mitocanul-national

 „Capitalismul de grotă nu are nevoie de cultură”

Un interviu cu Dan Puric, dacă eşti acordat pe frecvenţa lui de emisie, devine, în mod fatal şi fericit, o DAN PURIC - LANSAREtulburătoare maieutică despre adevărurile fundamentale ale lumii în care trăim, văzute de pe scândura scenei pe care trudeşte. „Atunci când faci un bine pentru ţară – spune el – nimeni nu-l recunoaşte. Este ca într-o caricatură dintr-un ziar franţuzesc: o mamă scapă copilul din braţe într-un râu. Un tânăr, care se afla pe acolo, îşi riscă viaţa, sare în râu şi salvează copilul. Vine mama copilului şi, în loc să-i mulţumească salvatorului, îl întreabă: <Dar basca unde este?>”. Ei bine, asta mi se întâmplă mie de 20 deani, cu autorităţile din România: mă întreabă de bască. Şi-mi dau diurna după ce mă întorc din străinătate. Ba îmi mai şi scot ochii că mi-au făcut o favoare, lăsându-mă să plec, să joc la Teatrul Regal din Anglia”.

V-aţi raportat vreodată la dimensiunea economică a actului de creaţie artistică pe care îl comiteţi?

Înainte de toate, trebuie făcută o trecere în revistă a schimbării de context istoric. Este evident că, după 1989, teatrul, arta în general, a funcţionat conform statutului impus de ghetoul neocomunist: ca o instituţie de supravieţuire. Elementul de viaţă era nul. În acest sens, trebuie să ne gândim la două etape: până în 1989 şi după 1989. Până în 1989, destinul profesionalismului şi al valorii era cel al monopolului ideologic. Puterea politică fiind monocefală, confisca valorile, pentru a se legitima prin ele, le instrumenta în scopuri ideologice, propagandistice, pe ideea de naţionalism comunist sau de comunism pur şi simplu.

Naţionalismul comunist nu e cumva o aberaţie, o struţo-cămilă? Căci, se ştie, comunismul este în esenţă cosmopolit, internaţionalist, iar naţionalismul ţine mai mult de doctrinele de dreapta…

Cei care au inventat comunismul l-au făcut iniţial internaţionalist. Pe parcurs li s-a stricat jucăria şi s-a ajuns la naţionalismul de tip comunist, care este diferit de naţionalismul creştin-ortodox sau cel de tip masonic.

Adică la un naţionalism „de partid şi de stat”…

Exact. Aici, condiţia artistului era una de lagăr. El era folosit pentru a preamări, pentru a lăuda. Doar zona de divertisment era ceva mai liberă, dar şi aceea era cenzurată. Asta nu înseamnă că, în aceste condiţii, nu s-au produs opere de artă, chiar în zonele de cenzură. În clipa în care, în 1989, s-a spart zidul şi am intrat în neocomunism, iar „eşalonul doi” a devenit mafie, forţă economică, n-a mai fost nevoie de propagandă prin sectorul artistic.

Valoarea a fost lăsată de izbelişte, nu mai prezenta nici un interes, căci capitalismul de grotă nu are nevoie de cultură. „Haimanalele politice n-au avut nevoie de legitimarea prin artă”

S-a întâmplat atunci un contra fenomen care ţine de antropologia culturală: tot ce a fost pseudo-cultură înainte de 1989, tot ce a fost de proastă calitate („Cântarea României” de exemplu, dar nu în totalitatea ei, căci s-au petrecut acolo şi lucruri bune), a ieşit la vedere, s-a cristalizat şi a creat o piaţă. O piaţă falsă, o piaţă a nonvalorii.

A amatorismului?

Nu, nu a amatorismului, pe care nu e bine să-l jignim, căci el reprezintă o fază a dezvoltării artistice. Şi eu vin din zona aceea. Aici e vorba de o piaţă a nonculturii.

Caracterizaţi în câteva cuvinte noncultura.

Promiscuitate, pornografie, kitsch.

Ce s-a întâmplat cu valorile culturale? Cum au supravieţuit?

Cum spuneam, oamenii noştri politici – haimanalele politice, de fapt – n-au mai avut nevoie de legitimarea prin artă. În aceste condiţii, marii artişti, dezamăgiţi şi deprimaţi, s-au retras în instituţii bugetare, cu economii de tip primitiv, în care toată lumea este egală. În zona de subzistenţă economică, mai exact. Iar în zonele performante, de televiziune să zicem, au apărut oameni de calitate îndoielnică din toate punctele de vadere.

România e vinovată în totalitate de ce i se întâmplă pe acest spaţiu al culturii?

Nu putem să aruncăm această vină numai pe spatele României, pentru că procesul de mitocănizare e internaţional. „Familia Bundy”, sitcomurile, toate cultivă instinctele gregare. Mitocanul internaţional şi-a dat mâna cu mitocanul naţional. Mai există şi o problemă de antropologie culturală: nivelul cultural al unei ţări are legătură cu gusturile conducătorilor politici şi ale liderilor economici. Ei bine, aceşti lideri, cei din ’90 încoace,vor manele, de fapt cultură de tip manea. Să nu se înţeleagă că aş avea ceva cu maneliştii,căci nu existenţa acestui tip de noncultură este problema, ci frecvenţa şi întinderea apariţieilor la televizor, în zona divertismentului de proastă calitate, a băşcăliei, care a luat locul umorului. „După 20 ani de imbecilizare, calitatea este respinsă” 

Care este, de fapt, diferenţa dintre băşcălie şi umor?

Înainte de ’89, un Toma Caragiu sau un Amza Pellea practicau umorul, care este o valoare a inteligenţei. Ca orice act artistic – vorba lui Heidegger – umorul te trezeşte din rutină. La noi el a fost o armă de apărare şi de rezistenţă. Umorul are dimensiuni sacre, spre deosebire de băşcălie, care desacralizează totul. Băşcălia este de tip ateu, neantizant, ea îşi bate joc de orice fel de valori şi repere. Acest sistem demolant al valorilor, care aparţine omului mic, a ieşit în faţă. Şi atunci a început să se creeze pe bandă rulantă doar acest gen de divertisment, invocând ratingul. Ceea ce este un fals, atâta timp cât excluzi alternativa.

Telenovelele fac parte din categoria incriminată? 

Telenovelele sunt specifice lumii a treia. Ele sunt nocive chiar şi pentru actori. Eu nu-mi acuz colegii, Doamne fereşte, pentru că săracii nu mai au unde să-şi practice meseria. Acceptă aşadar să joace în telenovele, amestecându-se cu amatorii. E ca şi când un neurochirurg ar avea mâna dreaptă un brancardier, care mai e şi murdar pe mână. Imediat se face infecţie. Prin analogie, aşa ajungi să vezi un actor profesionist înconjurat de doi-trei amatori. Şi ştiţi ce se întâmplă? Profesionistului îi scad reflexele, are loc o contaminare inversă şi toţi actorii par amatori. Revenind la noncultură în sensul larg, efectele ei sunt dezastruoase în timp pentru consumatori. Hrana aceasta surogat devine din ce în ce mai agresivă şi aproape o chestiune de şantaj. După 20 ani de imbecilizare, dacă oferi calitate, ea este respinsă, căci între timp s-a creat dependenţa. Vorba lui Socrate: piaţa este plină de lucruri de care n-am nevoie. Acum consumatorii au false necesităţi, false determinări. „Au făcut din cultură un fel de rezervaţie” 

Spuneaţi ceva de alternative. Unele televiziuni au programe culturale. 

Este doar o mimare a alternativei. Şi când spun asta mă gândesc la TVR Cultural sau TVR Internaţional care sunt nişte catastrofe. Ei, săracii, nu înţeleg că actul de cultură este un organism plin de vitalitate şi nu ştiu să lucreze cu aşa ceva. Au făcut din cultură un fel de rezervaţie, un muzeu. Cultura înseamnă coeficient de putere naţională. Să ne uităm puţin la ţările civilizate. Şi acolo este o luptă acerbă între structurile de market şi cele culturale. Şi totuşi, cu excepţia unor canale super-elitiste cum este Mezzo, ei reuşesc să-şi managerieze inteligent potenţialul cultural, performanţele culturale, pe care le „injectează” în programele şi emisiunile TV, alături de alte emisiuni, unde cultura funcţionează mai bine decât izolată. La noi programele culturale sunt îngheţate şi convenţionale…

Ca la un parastas?…

Chiar aşa. Şi-atunci, omul de cultură, artistul, care este viu, n-are unde să se ducă: la muzeu nu vrea, în partea cealaltă nu-l primeşte nimeni. 

V-aţi confruntat cu această situaţie? 

Bineînţeles. Eu am filmat la BBC , la RTL , în Anglia, în Franţa, peste tot, cu spectacole de pantomimă. În România nu am apucat să intru în nci o televiziune. Nu m-a primit nimeni, nici chiar în Televiziunea Română. Şi n-o spun ca să mă plâng, vă răspund la întrebare. 

Poate n-aţi insistat destul?… 

Ba da. M-am înscris inclusiv la concursul de scenarii. Dar, vedeţi dumneavoastră, ei mă consideră tot out-sider, n-am fost ales. Au pus tot murdăriile lor ieftine, care le ilustrează perfect natura inferioară. Pentru că oamenii superiori sunt responsabili. De exemplu, dacă un om ajunge director al unui teatru naţional, sau al unei televiziuni naţionale, el este responsabil faţă de naţiunea respectivă. Şi toată strategia sa managerială trebuie să ţină seama de această exigenţă majoră, a interesului naţional. „Există două culoare de jogging către cimitir”

Ce strategie culturală ar trebui aplicată în România?

O politică a certitudinii. Eu nu fac exerciţii socratice asupra mamei mele. Pe de altă parte, cum să faci exerciţiu de democraţie în valorile naţionale, punând-o pe Mădălina Manole alături de Noica sau Eminescu? Henry Coandă a spus că avem atât de multe genii că putem da cu împrumut. Este o certitudine. Iar certitudinile încep cu conştiinţa. Am fost debusolat pe vremuri, când un secretar literar de la Iaşi mi-a spus că Eminescu a fost şi poet. „Cum ŞI poet?” l-am întrebat eu, indignat. „Păi da, mă, că a fost mai întâi o conştiinţă”. O afirmaţie care face cât toată istoria literaturii a lui George Călinescu.

Ce perspective avem să ieşim din situaţia în care suntem acum?

Ştiţi ce coeficient de inteligenţă şi de talent are poporul ăsta? Vă rog să mă credeţi, pentru că vorbesc în cunoştinţă de cauză, în două săptămâni Televiziunea Română poate deveni, în materie de divertisment, cea mai performantă din lume. Ceea ce, evident, nu se va întâmpla, din cauza acestei dictaturi a nonvaloriiDar vine o generaţie foarte bine înarmată genetic împotriva acestor rechini, care le va pune mari probleme peste 10-15 ani. Asta este, în cultură depunerile sunt lente. Mai ales că acum avem o şcoală de teatru distrusă, o ciupercărie de academii de teatru din care actorii ies fără pregătire şi fără perspective… În momentul de faţă există două culoare de jogging către cimitir: pensionarii, care sunt morţi de vii, şi tinerii, care sunt deja pensionari.

Există alternativa emigrării?

Da. Şi asta este, de fapt, criza tineretului de la noi: din zece inşi nouă pleacă afară. Iar problema este că ei nu pleacă din cauza banilor, ci din cauza imposibilităţii de a se manifesta. Această criză a potenţialului care n-are unde să se manifeste, a fost creată de nonvalorile iresponsabile din România, care nici măcar nu-şi pun problema ce face tineretul după ce termină şcoala. Iar reacţia acestuia de a pleca, este corolarul replicii vulpii din „Micul prinţ”: „Dacă vrei să fim prieteni, îmblânzeşte-mă, educă-mă. Dacă m-ai educat, eşti responsabil”.

Deci, încă o dată, există o soluţie de supravieţuire?

Noi, ca popor, pentru a supravieţui, trebuie să ne retragem în munţi – în cultură. Altfel ne calcă gorilele cu Jeep-ul.

Loading Facebook Comments ...

8 Comments

Add a Comment
  1. Să ne retragem în munții culturii, pe baricadele ei… Un pesimism luminat ori ctitorul inspirat și nițel supărat,.. Cât predică Dan Puric, Tudor Gheorghe, Gheorghe Zamfir… românismu-i invicibil, prosperă disperat…

  2. =Burunducul Unionist dela Tighina==

    Dupa acest text bine gândit,
    iata si o mica remarca:
    Dan Puric este si un Mare Unionist:
    a fost de mai multe ori la Chisinau, Balti, etc.
    Ii iubeste pe est-moldovenii mioritici
    vrajiti inca de rusificare,
    si face si el cât poate pentru a apropia Re-Unirea noastra cu România !
    Da-ne, Doamne, o minte mai pe dinainte !

  3. Dan Puric este mai mult decat un artist remarcabil, el este un artist filozof de geniu. In Romania de astazi el se afla pe un soclu de unde poate privi cel mult”ironic” la circul penibil al democratiei originale de Dambovitza.

  4. Asa un om ca Dan Puric mi-as dori sa vad ca viitor Presedinte al Romaniei! Din pacate la ora asta se intampla la fel ca si acum un secol cand Eminescu bine remarca : ” te-or intrece nataraii de ai fi cu stea in frunte! „

  5. Florea@, n-ai cum sa vezi un om ca Dan Puric presedinde in RO…,foarte rar in lume apare la conducere astfel de oameni…,exceptii sunt, Vaslav Havel in Cehia si poate inca vreo doi…,revenind la Dan Puric…,cum spuneam, nu poate pt. ca desi multi il asculta, desi vorbeste al naibi de bine romaneste, e intr-adevar f. destept, cred ca este genial cum bine zici…,cu toate acestea nu e inteles decat de f. putini. Sigur, toti sau aproape toti il stimeaza dar nu exista un „vehicol” care sa-l duca sus…,nu avem oameni de calibrul lui care sa construiasca acest vehicul pt. al pune in varf….,”bulgaroi cu ceafa groasa, grecotei cu nas subtire astia-s la conducere…,astia n-au niciun interes sa aduca valori de calibrul lui Dan Puric pt. ca-i dezbraca in secunda unu si poporul ii va vedea in toata splendoarea mizeriei lor. Apoi, nici nu cred c-ar fi bine…,filozofului, actorului Dan Puric cred ca-i sta cel mai bine in pozitia de „doctor” al acestui trup mereu ranit numit RO…,aici el se pricepe ca nimeni altcineva…,ne arata noua, orbilor, unde suntem loviti si ce rani mai trebuiesc legate. N-ai cum sa nu-l iubesti pe Dan Puric…,doar daca esti de pe-o alta planeta si n-ai treaba cu poporul roman…,atunci ai o scuza in rest trebuie sa fii nebun.

  6. VIRGIL BONDHEIMER

    DAN PURICE nu exista!

    el e marioneta cuiva,un clown de la circ.

  7. Pt VIRGIL BONDHEIMER

    Alții sunt marionete, nu Dan Puric.

  8. =Burunducul Unionist dela Tighina==

    S.O.S.!
    TEROARE HOHOLEASCA CONTRA ROMANILOR DIN NORDUL BUCOVINEI !
    ––––––––––––––––
    VIDEO
    Românii din Ucraina construiesc baricade
    şi blochează autostrăzi, în semn de protest
    faţă de mobilizarea la război !
    26 iulie 2014

    http://adevarul.ro/international/rusia/video-romanii-ucraina-constuiesc-baricade-blocheaza-autostrazi-semn-protest-mobilizarii-1_53d4036d0d133766a8c33383/index.html

    Majoritatea localităţilor cu populaţie preponderent românofonă din regiunea Cernăuţi protestează faţă de mobilizarea parţială a Ucrainei. Recent s-au alăturat la protestatari şi satele din Nordul Basarabiei (raionul Noua Suliţă). Două localităţi de români Marşinţî şi Mămăliga (raionul Noua Suliţă, Basarabia istorică) s-au alăturat la protestele împotriva mobilizării tinerilor pentru războiul cu teroriştii în Estul Ucrainei.

    Traficul rutier este deja blocat în toată regiunea Cernăuţi. Locuitorii au blocat autostrada internaţională „Cernăuţi-Criva” (spre Chişinău) şi cer Şefului Administaţiei raionale Noua Suliţa V.Baltă ca ordinele de chemare la mobilizare să fie anulate.

    De asemenea, protestatarii au blocat autostrada care leagă raionul Noua Suliţă cu raionul Herţa. Amintim că mai devreme locuitorii din satul românesc Priprutia (Noua Suliţa) de asemenea au blocat autostrada şi în public au dat foc la ordinele de chemare la mobilizare. Românii din Ostriţa (raionul Herţa) au blocat autostrada internaţională spre Hmelniţk şi Kiev care ste blocată până în pezent.

    În satul românesc Voloca din raionul Hliboca locuitorii au blocat autostrada internaţională „Cernăuţi-Porubne” (spre Suceava), informează ChernivtsiNEWS. În unele sate protestatarii au început să constuiască şi baricade.

    Aşadar, toate autostrăzile internaţionale în regiunea Cernăuţi au fost blocate, precum şi cele de impărtamţă locală. Traficul rutier este blocat. Nimeni nu poate ieşi şi intra în oraşul Cernăuţi, decât pe jos.

    Majoritatea protestatarilor susţin că ei sunt etnici români şi, prin urmare, nu vor să ia parte la războiul cu teroriştii din Estul Ucrainei. Or, deja doi dintre conaţionalii lor au murit în Donbas. Unii protestatari consideră că ordinele de mobilizare trebuiesc înmânate militarilor cu experienţă, celor care deja au făcut serviciul militar, în special, trebuie să fie chemaţi la mobilizare cei din regiunile din Estul ţării.

    – “Dacă era declarată legea marţială, dacă acţiunile separatiste sau războiul avea loc loc în regiunea Cernăuţi, cu siguranţă că binevol participam la mobilizare şi îmi apăram casa, familia. Dar în cazul de faţă este vorba de acte de terorism, şi aici avem nevoie de trupe profesioniste, de trupele ONU, NATO. De ce cei din Estul ţării abandonează plaiul natal, se retrag la noi şi cer azil, iar noi de aici, din Vest trebuie să luptăm cu teroriştii?”, – a relatat unul dinte protestatarii împotriva mobilizării.

    Primăria din Ostriţa a primit 280 de ordinde de chemare la mobilizare, Primăria satului Voloca – 50, cea din Ciagor – 109, iar cea din Corovia – 77. printre cei care au primit ordine de chemare la mobilizare sunt şi fete cu studii medicale.

    N.B.
    un comentariu preluat:
    „tampa_killer” 38 fani:

    – Conducatorii actuali de la Kiev vor sa foloseasca populatii ce nu le-au fost niciodata dragi in lupta cu rusofilii din est.
    Asa se gândesc ca rezolva
    doua probleme la pachet:
    – si rusofili si pe românii nostri care sub marile regimuri democratice cum le numesc unii nu au avut drept nici la scoala in limba materna.
    Rusine autoritatilor române care din pupincurism fata de administratia americana nu iau apararea celor care vorbesc o limba cu noi.
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    ===== BUCOVINA DE NORD =====
    ————— ♥ SI TOATA BASAⱤABIA E ⱤOMÂNIA ♥ ———–
    —————♥—♥—♥— RE-U N I R E ! —♥—♥—♥———
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *