Consiliul Unirii invită asociaţiile obşteşti româneşti din RM să adere la platforma unionistă


În şedinţa precedentă a membrilor activi ai Consiliului Unirii, s-a decis să fie invitate asociaţiile obşteşti menţionate mai jos să examineze posibilitatea de a adera la platforma unionistă a CU. Denumirile selectate, cu indicarea unor preşedinţi şi a linkurilor au fost extrase de pe informaţiile publice ale paginii Ministerului Justiţiei, unde lipsesc alte date de contact, în special numerele de telefon. Îi rugăm pe cei care cunosc persoanele menţionate să le sesizeze şi să ne ofere numerele lor de telefon.

După esenţa şi caracterul denumirilor selectate există speranţa că membrii acestor ONG ar putrea împărtăşi viziuni unioniste, de aceea vă aşteptăm să aderaţi la Consiliul Unirii prin pagina www.consiliul-unirii.ro la Adeziuni sau să veniţi la sediul indicat în poza alăturată cu datele de contact. Am dori foarte mult să vă alăturaţi şi demersurilor Consiliului Unirii în cadrul acţiunilor dedicate consemnării datei de 16 mai 2012.

O remarcă: CU îşi prezintă anticipat scuzele dacă cineva din această listă se va simţi ofensat că a fost privit ca potenţial semnatar al unei platforme unioniste.

Serviciul de presă al Consiliului Unirii

1. Asociatia Combatant – http://rson.justice.md/organization/view/6484

2. Clubul Studentilor – http://rson.justice.md/organization/view/6384

3. CENTRUL DE ASISTENŢĂ A ROMÂNILOR DIN BASARABIA ŞI BUCOVINA – http://rson.justice.md/organization/view/6315

4. „Clubul istoric Bastion” – http://rson.justice.md/organization/view/6283

5. „FLACĂRA – ALBASTRĂ – 2011” – http://rson.justice.md/organization/view/6292

6. „MIŞCAREA 7 APRILIE” Matasaru Presedinte – http://rson.justice.md/organization/view/6271

7. „Deputaţii Pentru Popor” Petru Munteanu Ion – http://rson.justice.md/organization/view/6255

8. Unirea Neo – Feministă „UNICA” – http://rson.justice.md/organization/view/6124

9. „Asociaţia Culturală a Gintei Latine “EcoLatinie” – http://rson.justice.md/organization/view/6105

10. Filiala din Republica Moldova a Ligii Dreptăţii Împotriva Corupţiei şi Abuzurilor din România – http://rson.justice.md/organization/view/6083

11. „Libertate, Dreptate şi Integritate” – http://rson.justice.md/organization/view/6071

12. „Gândul Mâţei” – http://rson.justice.md/organization/view/6069

13. „FLACĂRA” – http://rson.justice.md/organization/view/5999

14. „NICOLAE IORGA – http://rson.justice.md/organization/view/6022

15. Uniunea Cultural-Artistică „Vatra Neamului” – http://rson.justice.md/organization/view/5755

16. Asociaţia Generală a Învăţătorilor din România, filiala din Republica Moldova – http://rson.justice.md/organization/view/5646

17. Institutul de Istorie Socială „ProMemoria” – http://rson.justice.md/organization/view/5640

18. „Martirii Brâncoveni” Bejan Ana – http://rson.justice.md/organization/view/5626

19. Liga pentru Apărarea Drepturilor Oamenilor Deportaţi , Iurie RĂILEANU – http://rson.justice.md/organization/view/5488

20. „Basarabeni Plecaţi”, NATALIA Buliga Edochim – http://rson.justice.md/organization/view/5414

21. Revista „DIN TRADIŢIILE BASARABIEI” , Sergiu Bacalov Vladimir – http://rson.justice.md/organization/view/5401

22. „Gospodarii Neamului”, Corneliu Mazur Marin – http://rson.justice.md/organization/view/5139

23. „PRO-NEAMUL”, Iacob Lupanciuc Nicolae – http://rson.justice.md/organization/view/5086

24. „Iniţiativa Cetăţenilor Români din Republica Moldova”, Constantin Lazăr Tudor – http://rson.justice.md/organization/view/4919

25. Arca România-Moldova, Igor Moscalu Valeriu – http://rson.justice.md/organization/view/4900

26. „UNIREA”, Veaceslav Valico Istvan – http://rson.justice.md/organization/view/4811

27. Asociaţia de Creaţie „MEŞTERUL MANOLE”, Dumitru Constandachi – http://rson.justice.md/organization/view/4760

28. Instituţia religioasă Episcopia Basarabiei de Sud , Ion Păduraru – http://rson.justice.md/organization/view/5671

29. Organizaţia Morenii Vechi a Frăţiei ortodoxe Române, Mihai Nicolae – http://rson.justice.md/organization/view/575

30. Asociaţia Obştească „LIGA ABSOLVENȚILOR MOLDOVENI DIN ROMÂNIA” ,Malai Sergiu – http://rson.justice.md/organization/view/4199

31. Asociaţia Obştească „ELIBERARE”, Holodcov Ghenadie – http://rson.justice.md/organization/view/4147

32. Asociaţia Obştească Asociaţia Regiunilor de Frontieră Prut, Lupu Lidia – http://rson.justice.md/organization/view/4125

33. Fundaţia „Centrul European pentru Basarabia”, Bejenaru Lia Mihai – http://rson.justice.md/organization/view/4094

34. „DESTIN ROMÂNESC”, Gheorghe NEGRU – http://rson.justice.md/organization/view/6264

35. Asociaţia Obştească Asociaţia Independentă a Poliţiştilor şI Combatanţilor „SĂGEATA”, Eni Vitalie – http://rson.justice.md/organization/view/3927

36. Asociaţia Obştească „Institutul de Studii Liberale”, Untilă Veaceslav – http://rson.justice.md/organization/view/3831

37. Asociaţia Obştească „PRO-ROMAN”, Prodan Roman – http://rson.justice.md/organization/view/3783

38. Organizaţia obştească „Forţa poporului” , Moisei Petru – http://rson.justice.md/organization/view/3730

39. Asociaţia pentru Istorie şI Civilizaţie Românească , Varta Ion – http://rson.justice.md/organization/view/3694

40. Asociaţia Obştească a Istoricilor „Meleag Natal” din Republica Moldova, Vieru Vasile http://rson.justice.md/organization/view/3656

41. Asociaţia Obştească Asociaţia Culturală Pro Basarabia şI Bucovina „Mihai Eminescu”, Osipov Ludmila – http://rson.justice.md/organization/view/3639

42. Filiala din Republica Moldovaa Centrului pentru Democraţie IaşI , Gherasim Snejana – http://rson.justice.md/organization/view/3614

43. „Centrul de Cultură şi Carte Românească”, Cimpoi Mihai – http://rson.justice.md/organization/view/3583

44. „Clubul Liberalilor Democraţi”, Simion Pleşca – http://rson.justice.md/organization/view/3563

45. Asociaţia Moldovenească de Știinţă Politică, Moșneaga Valeriu – http://rson.justice.md/organization/view/3496

46. Uniunea Teatrală Română, Hadîrcă Petru – http://rson.justice.md/organization/view/3418

47. Organizaţia Obştească „Uniunea Cetăţenească”, Matușenco Andrei Valerii – http://rson.justice.md/organization/view/3332

48. Asociaţia „Generaţii Libere”, Chiriac Valeriu – http://rson.justice.md/organization/view/3317

49. Societatea istorică „Ştefan cel Mare şi Sfînt”, Anastasia BALMUŞ – http://rson.justice.md/organization/view/6751

50. Asociaţia ” Renaşterea Baştenei”, Mocanu Eduard – http://rson.justice.md/organization/view/3236

51. Asociatia Obşteacă „Monumentele Memoriei”, Jon Botnaru –

http://rson.justice.md/organization/view/2899

52. Asociaţia Obştească Centrul cultural „MEMORIA NEAMULUI”, Corj Anatolie – http://rson.justice.md/organization/view/3092

53. Organizaţia obştească „BASARABIA NOUĂ” – http://rson.justice.md/organization/view/2757

54. Filiala „MIORIȚA” a Asociaţiei Culturale din România „ROMÂNAȘUL”, Oglinda Valentina – http://rson.justice.md/organization/view/2605

55. Asociaţia Foştilor Deportaţi şI Deţinuţi Politici din Moldova, Sturza Valentina – http://rson.justice.md/organization/view/2565

56. Asociaţia Republicană a Veteranilor de Război ai Armatei Române din Republica Moldova, Mahu Ion Ilie – http://rson.justice.md/organization/view/2558

57. Asociaţia Deportaţilor, Ion Fetescu Tudor – http://rson.justice.md/organization/view/5540

58. Fundaţia Moldo-Romînă pentru Relaţii cu Mass- Media „Sf. Valentin”, Delendrea Lidia – http://rson.justice.md/organization/view/2276

59. Asociaţia Veteranilor Războilui din 1992 „Tiras-Tighina”, Raileanu Gheorghe – http://rson.justice.md/organization/view/1989

60. Uniunea Veteranilor de Război ai Armatei Române şI a Urmaşilor lor din Republica Moldova, Pruteanu Vasile – http://rson.justice.md/organization/view/1971

61. Uniunea Românilor din Maramureşul Istoric în Republica Moldova, Țiple Ilie –

http://rson.justice.md/organization/view/1954

62. Asociaţia „George Marshall” din Republica Moldova, Druța Mihai Afanasie – – http://rson.justice.md/organization/view/2225

63. Organizaţia obştească „Universul Românesc”, Leșcu Anatolie – http://rson.justice.md/organization/view/2098

64 Asociaţia Obştească a Tineretului „Unirea”, Carp Ion Tudor – http://rson.justice.md/organization/view/1899

65. Organizaţia obştească „Basarabia Redivivus”, Bîrcă Liviu – http://rson.justice.md/organization/view/1867

66. Asociaţia Medicilor şI Farmaciştilor OrtodocşI Români din Republica Moldova, Roșca Grigore – http://rson.justice.md/organization/view/1850

Loading Facebook Comments ...

40 Comments

Add a Comment
  1. 3 ani au trecut dupa 7 aprilie 2009 si in RM=Republica Mafiei nimic nou sub soare.

    Lumea fuge …

    28 martie 2012.
    Politistii de frontiera din cadrul Sectorului Politiei de Frontiera Stanca, judetul Botosani, au retinut patru persoane de sex masculin, cetateni din R. Moldova , cu varste cuprinse intre 22 si 40 de ani , care au incercat sa intre fraudulos in Romania prin trecere ilegala a frontierei din R. Moldova folosind o barca pneumatica .

    28 martie 2012.
    Migrant recidivist.

    Politistii de frontiera din cadrul P.T.F. Albita, judetul Vaslui, au intocmit dosar penal sub aspectul savarsirii infractiunilor de intrare frauduloasa in Romania a strainului impotriva caruia s-a dispus masura interzicerii intrarii in Romania, fals privind identitatea si complicitate la fals material in inscrisuri oficiale, unui cetatean din R. Moldova, care a incercat sa intre ilegal in Romania deoarece pe numele sau era emisa masura interzicerii intrarii in Romania pe o perioada de 5 ani .

  2. Jale mare in Basarabia si fara speranta-mafia statalista va fugari toata populatia peste hotare..

  3. Moldovenii care muncesc peste hotare au trimis acasă în primele două luni ale anului 2012 circa 175,39 milioane de dolari SUA, cu 15 milioane de dolari mai mult decât în perioada similară a anului precedent.

    Luni, 9 Aprilie 2012.

    Potrivit informaţiilor BNM, valoarea transferurilor de bani din străinătate efectuate de persoanele fizice (rezidente şi nerezidente) prin sistemul bancar au crescut în ianuarie-februarie cu 9,4% faţă de perioada respectivă a anului precedent, cînd s-au cifrat la 160,37 milioane de dolari.
    Circa 700 mii de moldoveni lucrează în străinătate, arată date ale Băncii Mondiale, informaţii confirmate de oficialităţi. Banii trimişi de aceştia în ţară continuă să reprezinte un motor pentru consum şi creştere economic.

    Moldovenii care lucrează în străinătate au trimis în anul 2011 în ţară 1 miliard 453,79 milioane de dolari, cu 16,8 la sută mai mult decît în anul precedent.

    .

  4. În perioada guvernării AIE, Moldova a beneficiat de finanțare externă în valoare de circa 900 de milioane de dolari

    9 aprilie 2012.

    În perioada guvernării Alianţei pentru Integrare Europeană, din octombrie 2009 pînă la sfîrşitul anului 2011, Moldova a primit asistenţă financiară internaţională în mărime de circa 900 de milioane de dolari. Potrivit informaţiei acordate de ministrul Finanţelor, Veaceslav Negruţa, circa 511 milioane de dolari au fost acordate sub formă de credit, iar aproximativ 359 de milioane – sub formă de granturi.

    Potrivit datelor Ministerului Finanţelor, datoria externă de stat a Moldovei, la 29 februarie 2012, a constituit 13 miliarde 661,3 milioane lei (1 mld. 157,3 mil. dolari SUA), în creştere comparativ cu începutul anului cu 276,7 mil. lei (14,8 mil. dolari).

  5. Nu sunt cetatean roman, si sincer am sa fiu nici nu ma pot simti roman pentru ca n-am cum, sunt cetetean al Republicii Moldova, deci sunt moldovean, da trece prin vinele mele si saingele fratilor nostri moldoveni de dincolo de Prut, nimeni nici nu poate neaga faptul dar ei si-au pierdut identitate de moldoveni odata ce au format Romania la 1859 si de atunci in acte se numesc romani. Pe cand noi moldovenii dintre Prut si Nistru chiar daca am fost rupti din inima Moldovei la 1812 si alipiti cu forta la Imperul Tarist Rus tot moldoveni am ramas in toate vremurile fiind indicati in acte ca nationalitate: moldoveni, chiar si cand am facut parte de URSS (imperul comunist) tot ca moldoveni am fost indicati in acte. Dar fapta ca nu doresc unirea teritoriala cu Romania nu inseamna ca nu respect romanii, ca nu vreau sa fim in relatii de prietenie si bunavointa ca state vecine, dar nici nu inseamna ca sunt comunist s-au alte aberatii si aiureli care vin ca pietrele din directia si gura unionistilor, mai mult atata timp cat suntem si sustinem in marea noastra majoritate independenta si suveranitate statalitatii Rep. Moldova vom face de toate sa nu ne pierdem libertatea si independenta la care am nazuit sute de ani pana la proba contrara a vointei majoritatii cetacenilor expusa doar prin referendum.

    Afirm ca nu am nimic impotriva romanilor la general dar am cu acea parte de romani care se simt buricul pamantului si vor sa hotarasca soarta tarii mele fara sa ea in consideratie vointa poporului care locuieste in aceasta tara pe nume Republica Moldova, sa nu ea in consideratie doar pe o mica parte a societatii din Republica Moldova (ca exemplu PNL) dar sa incerce sa-i auda pe majoritatea cetatenilor si-apoi sa va faceti impresiile despre fapta ce isi doresc moldovenii din Republica Moldova. Nu ma sperie unii romani agresivi s-au conationali pro unionisti, ca-ci am fost speriat (speriati si amenintati) la timpul nostru si de turci, tatari, polonezi, rusi, romani, iar de rusi deja comunisti dar in fine n-am avut si nici nu am frica de nimeni … Sunt cetateanul unui stat independent si liber pe nume Republica Moldova, macar ca sunt constient ca inca suntem departe de a fi un stat in toate sensurile democratiei … dar spre aceasta ne straduim sa mergem.

  6. Clar ca moldovenii nostri sunt in situatie dezavantajoasa privind possibilitatea de a circula liber peste hotare R.Moldova nemaivorbind de munca oficiala legalizata de peste hotarele R.Moldova, am experienta personala de 15 ani in Italia, cunosc nu din auzite.

  7. Dna Pavlicenco, cu moldoIVANisti – proCOMmutanti ca Vasilii Vieru de la „Meleag Natal” cu nr. 40 pe lista, vrei sa faci UNIREA???

    E un intRUS ca si asa- numitii lideri Andrei Versilov alias Matusenko (agent moscovit) si Serghei Lascu (ibidem) de la Miscarea National Crestina Noua Dreapta.

  8. Despre ISPRAVILE asa-numitilor LEGIONARI romani – agenti ai Moscovei cititi:

    http://fortamoldovei.blogspot.com/2011/11/asociatiile-noua-dreapta-colaboreaza-cu.html

  9. PUSCASU VLAD IRIMIE

    VLADUL

    manipulezi grosolan fara nici o dovada palpabila.

    Sergiu Lascu este o victima a represiunii de la 7 Aprilie 2009,contra comunistiilor PCRM,si atat.

    Nu ai nici o dovada ca e agent al Moscovei,asa pot spune si eu despre tine orice,verzi si uscate.

  10. PUSCASU VLAD IRIMIE

    VLADUL,

    basescul tau lucreaza cu rusii,si face afaceri cu aluminiu prin Mircea Basescu,la ALRO Slatina,si nicidecum Mihai Tuburlui,Sergiu Lascu sau altii din Basarabia.

    Voi astia ,agentii lui basescu inventati verzi si uscate,doar ca sa discreditati incercarea de Unire pasnica a Basarabiei cu Romania.
    Cand s-au strans 5000 de romani la Chisinau ca sa ceara Unirea cu Romania a Basarabiei,voi ce faceati?

    fabricati documente KGB-iste,ca sa discreditati pe X si Y,pentru ca Basescu si gasca sa-si continue afaceriile cu rusii la ALRO Slatina,si nu numai?

    hai fi serios,ca nu te crede nimeni

  11. Doamna Vitalie Pavlicenco eu ca unul care pledez pentru independenta Republicii Moldova si nu putine ori am fost insultat ca comunist etc, etc … de blogeri ca patriciu si alti totusi as vrea sa comentati invinuirile aduse dum-ra de Vladul (s-au la ceia ce se refera:Toate faptele sunt la suprafaţă! Nu degeaba un portal românesc INconstantIN care a descoperit „Lista foştilor agenţi KGB din Republica Moldova” a dat publicităţii o serie de documente secrete prin care s-a confirmat că unii lideri actuali inclusiv şi Dna Pavlicenco au colaborat şi colaborează în continuare cu securitatea rusă.) Scuzati pentru faptul ca nu va cunosc asa de bine tocmai pentru faptul acesta as vrea sa fiu lamurit .

  12. PUSCASU VLAD IRIMIE

    acea lista a ,,agentiilor KGB din Basarabia care au colaborat cu URSS si KGB-GRU,,

    este o lista falsa,fabricata,n-are cum fi una reala.

    La tehnologia de azi e floare la ureche sa faci o asemenea lista cu KGB-isti.

    Este o rafuiala personala intre X si Y,pentru putere si pentru decredibilizare.

    Parerea mea.

  13. Pt. PUSCASU VLAD IRIMIE
    dar ce poate aveti in cap si alte scenarii in afara de cele pasnice ??? :,,Voi astia ,agentii lui basescu inventati verzi si uscate,doar ca sa discreditati incercarea de Unire pasnica a Basarabiei cu Romania.,,

  14. Pt. PUSCASU VLAD IRIMIE
    Da nu este greu de inventat falsificatii la ziua de aztazi impotriva cui n-ar fi .., dar sa Va invinuiti presedintele tarii cum este Basescu este prea de tot … la parerea mea.

  15. PUSCASU VLAD IRIMIE

    cand e tradator de tara,merita invinuit.A calcat prea mult pe bec,iar acesta s-a spart.Totul are o limita de suportabilitate.

  16. PUSCASU VLAD IRIMIE

    Citeste, omule, informeaza-te.
    Din cauza actiunilor acestui Lascu fiu de politist slujitor al lui Voronin Romania a fost acuzata in 2009 de implicate in treburile RM

    Apoi legaturile lui cu Tuleantev de la lLiga tineretului rus.

  17. PUSCASU VLAD IRIMIE

    asa,si daca tac-su lui Sergiu Lascu e politist inseamna automat ca a fost PCRM-ist comunist?

    tu judeci oamenii la gramada,ca si comunistii,care impuscau oameni in massa,si nu individual dupa fapte.

    FAPTE! ce fapte a facut tatal lui Sergiu Lascu,de il acuzi ca a fost instrumentul lui Voronin???!?!?!??!?

    niciuna.Asa ca totul e o acuza gratuita.

    Cica din ,,cauza lui Lascu,Romania a fost acuata de implicarea intreburiile RM,,

    pai acuza asta e buna de aruncat la cosul de gunoi,pentru ca a propovaduit-o voronin.

    Ceea ce spune voronin este o minciuna din start,pentru ca KGB prin definitie inseamna minciuna si manipulare.

    Apoi vorbesti de ,,liga tineretului rus,, despre ce legaturi vorbesti?

    si eu discut pe internet cu toata lumea,nu refuz dialogul nici cu cecenii,ingusetii, Moscovitii,Siberienii,Alaska-ienii.

    Am avut relatii normale ca intre oameni si cu tigani din etnia rroma,asta inseamna ca sunt tigan? am avut prieteni la taranisti,in PNTCD,asta inseamna ca-s taranist?

    Pentru a face UNIREA Basarabiei cu Romania va trebui ca monopolul economic pus de cizma lui Voronin junior Oleg,si smirnov sa dispara,insa acestia cum au foarte multe firme in ROMANIA,ar prefera si ei Unirea!

    Unirea cu Romania trebuie sa fie si cu acordul acestor oameni de afaceri,pentru ca sunt cei mai puternici din Basarabia!

    sa nu iti imaginezi ca vine tancul NATO si ii deporteaza dupa BUG pe toti KGB-istii din Basarabia! asa ceva e imposibil,si nu ar duce decat la faradelegi,cazand victime si oameni nevinovati alaturi de cei vinovati.

    UNIREA Basarabiei cu ROmania trebuie sa se faca pe cale pasnica,si in favoarea Basarabiei pentru dezvoltarea ei cu fonduri europene in special.

  18. PUSCASU VLAD IRIMIE

    am foarte multi prieteni in America,care s-au stabilit acolo definitiv,de fapt America e plina de romani….

    doar ca fiecare are MENTALITATEA creata de mass-media din tara respectiva.

    De aceea oamenii trebuiesc intelesi,pentru ca sunt manipulati.

    Eu nu refuz dialogul cu absolut nimeni,in afara de extremisti sau teroristi.

    Insa observ ca papagalii lui basescu,canta melodia SRI-ului,acuzand in stanga si in dreapta.

    Toti care se opun ideiilor lui sunt KGB-isti.

    La asa mentalitate de a acuza in massa basarabenii ca fosti KGB-isti,este evident ca BASESCU e omul rusilor,si NU vrea Unirea Basarabiei cu Romania,ca sa nu-si piarda el afaceriile cu aluminiu alaturi de rusii din Moscova,in Romania.

    Asta e realitatea,e vorba de EURO cash,dolari si lei multi.Iar papagalii lui,probabil cu interesele lor si ei, canta imnul dupa dictare.

  19. PUSCASU VLAD IRIMIE

    din site-ul pe care mi l-ai trimis nu reiese absolut nimic cum ca tatal lui Sergiu Lascu,Ion Lascu ar fi fost PCRM-ist ,comunist tortionar,ori agent al Moscovei!

    Conduce un sindicat al politistiilor,si ce-i rau in asta? sau dupa parerea ta Basarabia nu are nevoie de politisti?

    In ceea ce privesc relatiile normale intre tineret,mi se pare normal ca tinerii din Basarabia sa cunoasca tineri si din RUsia,si din Romania,si din Germania,

    exact la fel cum noi avem prieteni pe Facebook si negrese din America.

    Totul e regizat,iar acuzele astea au scopuri precise….pentru Basescu si propagandistii lui.

    In acelasi timp in loc ce basescu si ROmania sa recunoasca independenta Transnistriei,pentru ca Basarabia sa se uneasca cu Romania,AIE votand in Parlament UNirea,pentru a adera la NATO si UE mai rapid…..

    basescu face exact pe dos.Face ce face basescu si tot la Moscova ajunge.

    Ceea ce s-a intamplat la 7Aprilie 2009 are legatura cu tiraspol si cu dimitri soin,si agentii lui,dar si cu Moscova,nu are legatura cu Sergiu Lascu,cu Romania,precum acuza VORONIN PCRM,mintind.

    Putea spune orice,ca in fond….el se scuza dand vina pe ,,fascisti,, exact cum a facut Ceausescu in 20 decembrie 1989!

    Singura legatura a lui Sergiu Lascu cu 7 Aprilie 2009 consta in faptul ca acesta a fost o victima,arestat si torturat.

    Ar trebui ca victimele,printre care si tatal lui Boboc Valeriu si altii,sa vorbeasca despre 7 aprilie ,si nu altii.

  20. Igor ştii de ce au dreptul moral să te numească Comunist?
    Naţia „moldovenească” deosebit de cea română a fosr inventată de comunismul stalinist în 1940. Pînă atunci,(pot să-ţi dau destule exemplu a multor oameni de ştiinţă a diferitor vremi, de pînă la 1940) susţineau că numele corect a moldovenilor muntenilor şi ardelenilor e român.
    De acea cei cărora li se lămureşte în tot chipul şi felul şi ei se arată mai „deştepţi” ca toţi savanţii susţinînd că sunt naţie moldovenească deosebită de români, ţinîndu-se de ce i-au învăţat comuniştii, ce mai rămâne cu ei de făcut, decît de apreciat ca sunt comunişti?

  21. pt. patriciu
    Eu nu tie ti-am pus intrebarea am facut doarreferiment .., nu cred ca din profesor de istorie dupa cum te-ai descris prima ai devenit tot asa de repede si avocat … Moldova ca stat a fost mult inainte ca Romania sa devina stat unitar cum este la ziua de aztazi. Noi cu adevarat am fost rupti din inima Moldovei si nicidecum din Romania (1812-1859). Mai mult majoritatea manuscriptelor vechi la care face referinta si Vlad si nu numai el sunt in marea lor majoritate in slavona veche si nicidecum latina, adica undeva 80 la suta cel putin chiar si cele mai vechi atat si cele din jurul sec XVIII, radacinele denumirii de romani nu au nimic pana la urma cu statul Moldovenesc de la care am fost rupti la 1812, ceia ce a urmat pe urma stim si asa dar noi n-am participat la formarea statului Roman de facto la 1859, de aceia nu sunt si nici nu pot sa ma simt roman ci doar moldovean care tot de facto sunt, chiar daca cuiva nui place, acesta este adevarul: suntem un stat independent si suveran cu probleme mari si mici cu numele Republica Moldova recunoscut de tot globul inclusiv si de statul Roman.

  22. pt. patriciu
    Da si inca una, daca eu dupa spusele tale nefiind comunist pot fi associat ca comunist doar pentru faptul ca sunt moldovean si nu sustin ideiea unirii atunci si eu (noi majoritatea din societate) te pot pe tine si cei care gandesc ca tine sa va numesc si sa Va asociezi ca natisto-fascisti … ca doar proslaviti nationalizmul ca si Hitler, Mussolini si Antonescu …

  23. Igor, noi susţinem ce susţinea ştiinţa de veacuri,tu ce a creat comunismul pentrua desbina naţiunea română…
    Tu ai auzit cu” înţelepciunea ta” că şi sîrbii, la fel ca ruşii au inventat naţiunea vlahă pentru a desbina între români şi vlahi, (partea dreaptă a rîului Moraviţa, în valea Timocului). Vezi ce fac slavii ăştea ca să ne stăpînească mai uşor: Ne împart în români şi moldoveni,în români şi vlahi…
    Oare ţie poate vre-o dată să-ţi vinăîn cap sa-i împarţi în ruşi şi novgorodeni,ruşi şi pscoveni, ruşi şi halicieni etc. Doar statele Novgorodean, Pscovean, Halician la fel au fost mai înainte de a fi cuceriţi de statul moscovit . Pentru ruşii moscoviţi, toţi vorbitorii delimbă rusă, novgorodeni, pscoveni,etc, sunt ruşi nu naţii deosebite,de ce pentru moldovenii basarabeni, alţi vorbitorii de română (ardelenii, muntenii,oltenii,etc..) de ce aceştea nu ar fi cu toţii la un loc români? Eu ţi-am dat exemple ca pentru un copil, dacă nici acum nu înţelegi, scuză-mă dar trebuie să găseşti vre-un psihiatru să te lecuiască de moldovenism primitiv, noi aici cu toţii încercăm să o facem,dar succese nu se văd…Ori te faci prost, vrei să vezi cît ne va ajunge răbdarea cu tine, până a te trimete… la urşii albi să teînveţe ei cine eşti ca naţiune, că din lămuririle unor deoameni normali, se vede că nu înţelegi…

  24. pt. patriciu
    pe mine nu ma intereseaza istoria Rusiei, noi aici in Moldova avem istoria de facto (stat suveran) si nu doar legata de trecut, ca-ci daca ma iau dupa cuvintle tale atunci si in America trebuie sa fie alungati toti pe la casele lor pentru ca toti sunt ocupanti: englejii, francejii, spaniolii, romanii, rusii si toti ceilalti care au invadat teritoriile aborigenilor bastinasi pe care ii vanau ca pe animale despuind-ui si de piele. Da vorbesc ca exemplu de SUA, stat socotit democratic si unde indienii aborigeni care pana nu demult erau inca in rezervatii ca animalele sa revina la hotarele lor din trecut si sa-si preia conducerea in minile lor, sa intoarca limba si cultura, obiceiurile si traditiile iar toti ceilalti dupa cuvintele tale trebuie sa se intoarca pe la casele lor inclusiv si romanii imigrati.
    da P.S. discuta si nu doar insulta lumea, incearca daca esti profesor sa profesez si nicidecum sa ofensezi pe blog, nu ai de castigat nimic decat de pierdut in fata tuturor …

  25. pt. patriciu
    uitate la ce se ajunge cand se atata unii contra altora, dar imi face impresia ca Va place:,, Ministrul de Externe al României, Cristian Diaconescu, şi ministrul Apărării Naţionale, Gabriel Oprea, au cerut, sâmbătă, ambasadorului român la Chișinău, Marius Lazurca, să se deplaseze la Călăraşi (R.Moldova) şi să facă un raport referitor la vandalizarea mormintelor unor eroi români, informează gandul.info.

    Incidentul a avut loc în noaptea de 3 spre 4 aprilie. Potrivit publicației Jurnal de Chișinău, cimitirul eroilor români din or. Călăraşi a fost vandalizat de un grup de persoane necunoscute. Vandalii au demontat zece cruci, pe care le-au aruncat la nimereală, iar pe una au distrus-o definitiv. Crucile au fost reinstalate, iar poliția cercetează cazul. Potrivit primarului localității, la trei ani de când a fost construit cimitirul, astfel de lucruri se întâmplă pentru prima oară.,,

    Eu condamn faptele de vandalizare ca si toata societatea civila, dar imi dau seam clar de unde provin provocarile …

  26. pentru Igor:

    Igor,tare aşi dori să nu greşesc de data asta,dar începi a gîndi nu numai din perspectiva moldovenilor dintre Prut şi Nistru, ci şi din perspectiva întrgii naţiuni române,(adică şi a oltenilor, muntenilor,bănăţenilor,dobrogenilor,bănăţenilor,mara-mureşenilor,etc.ce împreună vorbim limba română şi constituim împreuna marea naţiune română) Bine ar fi să fie aşa, să nu mai vad aici că faci bucurie la duşmani răspîndind idei de desbinare în români şi moldoveni…

  27. p/u Igor.
    Igore,dar la un aşa comportament în cimitirul de la Călăraşi contribuie şi ideile de desbinare între români şi moldoveni răspândite de unii şi aici…

  28. EXTREMA DREAPTA RM

    In Paris, la 7 aprilie, basarabenii au cerut deschiderea unui dosar penal contra lui Voronin si arestarea „mafiei voronin”, care a torturat, persecutat si omorit tinerii anticomunisti. Suntem prea saraci de-a experimenta sisteme noi si nu vom permite doua guverne, doua parlamente NATIEI ROMANE. Rusia vrea ca noi sa fim mici, pentru ca cei mici tottimpul sunt vinovati si pierd.

  29. ATACUL CONTRA NOASTRA:
    Agentura rusa de la reprezentanta ONU din Chisinau
    revoltata de retragerea licentei
    postului de televiziune comunist pro rusesc NIT.
    10 Aprilie 2012:
    /www rgnpress ro/
    —————————————————————————
    Surse ale „Romanian Global News” din capitala
    celui de-al doilea stat românesc au declarat
    ca exista suspiciuni intemeiate ca functionarii ONU de la Chisinau
    ar lucra in mare parte pentru serviciile secrete ruse,
    ceea ce ar explica reactia lor la inchiderea postului comunist
    pro rusesc NIT, post de propaganda al comunistilor si Moscovei.

    Unul din argumentele surselor noastre de la Chisinau este
    ca atunci când regimul Voronin a retras licenta Televiziunii Române
    pentru R. Moldova, ONU nu a scos niciun cuvintel !
    ———————————————————————————————————
    N.B.
    iata si spioanca rusoaica:
    Dna Kaarina Immonen, finlandeza,
    Coordonator Rezident al Organizaţiei Naţiunilor Unite
    şi Reprezentant Permanent al Programului Naţiunilor Unite
    pentru Dezvoltare (PNUD),
    a fost numită în această funcţie în iunie 2007,
    venita direct de la PNUD de la MOSCOVA.
    CONVERSEAZA IN RUSA !
    http://www.undp.md/rom/about_r/resrep_r.shtml
    ———————————————————————————————————————
    ADDENDUM:
    o comisie speciala a Presedintelui Nicolae Timofti trebuie sa cerceteze
    cazurile de discriminare nationala a moldovenilor din acest oficiu ONU de la Chisinau
    din partea mafiotilor internationali si rusofoni !
    ————————————————————————————————————————————————-
    P.S.
    this message translated into English will be sent
    to all mass-media in Scandinavia and Baltic free States.
    GO HOME, RUSSIAN SPYER AND UNDP MAFIA !

  30. IGOR = RUS , el NU este moldovean asa cum viseaza sa fie………..

  31. pt. laur
    laure canti mult la fluier … deschide ochii si urechile ca nu esti in Romania chiar daca scrii pe blog … iar eu sunt in tara mea.

  32. Este recunoscut faptul că populația de pe teritoriul Republicii Moldova şi-a păstrat continuitatea în evoluția tipului antropologic din perioada civilizației Cucuteni-Tripolie (5-8 milenii în urmă) şi pînă în prezent. La fel ca tripolienii, locuitorii Moldovei aparţin Haplogrupului I2 (Y-ADN) şi tipului antropologic dinarian cu influențe ariene la nordul Moldovei.
    Nu poate fi pus la îndoială faptul că moldovenii sînt din punct de vedere antropologic şi cultural urmaşii geţilor – un popor tracic, menţionat în numeroase surse literare din mileniul I î.Hr. şi a sarmaţilor occidentali – o comunitate etnică a cărei bază către mileniul I î.Hr. o constituiau protoslavii. Geţii şi o parte din popoarele sarmate au format pe teritoriul Moldovei şi României contemporane statul Dacia, care cîteva secole a existat simultan cu oraşele-state greceşti, statul Roman şi alte civilizații ale lumii antice.
    Prin urmare, moldovenii din punct de vedere istoric sînt geţi din neamul tracilor care au asimilat elemente culturale şi lingvistice ale sarmaţilor occidentali (mai tîrziu ale slavilor). Strămoşii noştri, geţii, întotdeauna, inclusiv şi pînă la cucerirea unei părţi a teritoriului Daciei, vorbeau o limbă a grupului „centum” – care stă la originea tuturor aşa-numitor limbi romanice.
    De asemenea, în limba noastră din cele mai vechi timpuri sînt prezente cuvinte comune cu cele din limbile protoslave, mai tîrziu – cu cele slave. Strămoşii noştri au avut o influenţă culturală puternică nu numai asupra întregii regiuni balcanice, dar posibil, şi asupra locuitorilor Italiei, întrucît problema primordialităţii limbii moldo-române faţă de latină este destul de actuală, dar practic nu a fost studiată. În acelaşi timp este cunoscut faptul, că civilizaţia şi limbile indo-europene se răspîndeau în mileniile III-I î.Hr. pe teritoriul Europei din regiunile de Est spre Vest şi nu invers.
    Noi întotdeauna am locuit alături de slavi şi am fost înconjuraţi de slavi, asimilîndu-ne vecinii. Există un număr mare de oameni, moldoveni după naţionalitate, fiind de viță slavă. Aceşti oameni au devenit moldoveni etnici ca urmare a educaţiei şi preluării culturii populare.
    Strămoşii noştri puteau întotdeauna să comunice cu popoarele slave, înţelegîndu-le limba. Limba slavă a fost limba cancelariei domneşti timp de 300 de ani din momentul fondării Statului Moldovenesc, în limba slavă au fost scrise vechile letopiseţe ale ţării noastre, această limbă multe secole a fost limba Bisericii Ortodoxe din Moldova.
    Nu am luat de la Roma mai mult decît au luat multe alte popoare europene, inclusiv germanii, anglo-saxonii şi slavii, care aparţin altor grupuri lingvistice. Astfel nu sîntem români, noi sîntem moldoveni. Aşa s-au numit strămoşii noştri mai mult de 1000 de ani şi aşa ne vom numi noi şi urmaşii noştri.

  33. Limba moldovenească, alături de vlahă (în nord-vestul Bulgariei şi în Voievodina), de cea valahă (rebotezată oficial „română” în jumătatea a două a veacului al XIX-lea, astăzi fiind limba de stat a României), de cea dalmată (a dispărut în veacul al XIX-lea) etc., alcătuiesc un grup aparte de limbi.
    Limba moldovenească şi cea română sînt aceeaşi limbă, dar pe parcursul existenţei statului România în această limbă au fost introduse, adesea nejustificat, cuvinte din alte limbi.
    Limba moldovenească, moldava lingua, молдавский язык, este idiomul despre care s-a scris de acum în veacul al XVII-lea (Gr. Ureche, Miron Costin) şi la începutul secolului al XVIII-lea (Dimitrie Cantemir). Astăzi limba moldovenească, limba naţională a poporului moldovenesc, este limba de stat a Republicii Moldova.
    Limba moldovenească este cea mai veche, ca glotonim, dintre idiomurile de la sud de Dunăre, de la sud şi de la Est de Carpaţi. În limba moldovenească s-au făcut primele traduceri de acum în veacul XVI, au fost scrise texte desfăşurate: istorii ale Moldovei, lucrări ştiinţifice etc. Ea este singura din grupul său lingvistic, căreia i-au fost consacrate studii ştiinţifice Pentru limba noastră moldovenească (Gr.Ureche, 1635; M.Costin, 1677). Limba moldovenească este unica, vocabularul căreia este tîlcuit în alte limbi din secolul al XVII-lea: Dicţionarul grecesc-slavon-moldovenesc-latin de Nicolae Milescu-Spataru (1672), Vocabulario italiano-moldavo (1719) de Silvestro Amelio.
    În aspect sociolingvistic limba moldovenească este de sine stătătoare – în sensul funcţionării libere şi independente – limbă a naţiunii moldoveneşti, avînd o structură tipică oricărei limbi naţionale dezvoltate, adică dispunînd de un standard propriu literar şi scris, de o formă specifică a vorbirii literar-colocviale, în corelare cu formele cotidiene de vorbire şi cu graiurile ariei naţionale moldoveneşti.

  34. Evident, aceste şi altele bine cunoscute dovezi deosebitoare nu afectează forma literară comună a vorbirii pe care moldovenii de vreo 700 de ani o numesc moldovenească, iar valahii au declarat de prin veacul al XIX-lea că e „românească”.
    Concluzia academicianului român Iorgu Iordan privitor la limba vie a moldovenilor în care şi-a făurit Letopiseţul Ion Neculce: „Limba vorbită dincolo şi dincoace de Milcov (hotarul dintre Moldova şi Valahia) prezintă particularităţi caracteristice fiecărei provincii… În ciuda caracterului local pe care îl avea, prin forţa împrejurărilor, graiul moldovenesc îndeplinea, pentru locuitorii provinciei unde se vorbea, rolul de limbă a întregului popor. (În notă I. Iordan precizează că observaţia se referă şi la graiul muntenesc). Graiul moldovenesc avea, prin urmare, o situaţie deosebită şi, aş zice, privilegiată faţă de vorbirea moldovenească de astăzi”.
    În limba moldovenească au scris, proslăvindu-şi ţinutul natal, patria şi poporul, Vasile Pogor, Calistrat Hogaş, Mihail Kogălniceanu, Alecu Russo, Vasile Alecsandri, Mihail Eminescu, Ion Creangă, Alexei Mateevici – „moldoveni care au făcut invazie în istoria literaturii româneşti”, creatori, care, precum M. Eminescu, „au întrebuinţat formele moldoveneşti, fiind moldoveni”. Că M. Eminescu şi-a făurit nepieritoarea sa operă poetică sorbind cu nesaţ din izvorul viu al limbii moldoveneşti, că el preţuia mult vorbirea moldovenilor ne-o confirmă şi I. Slavici: „După părerea lui Eminescu cea mai dulce şi cea mai bogată în sunete este rostirea moldovenească”.
    Dezbătînd problema epocii în care începe literatura română contemporană, Consiliul ştiinţific al Institutului de Lingvistică din Bucureşti a stabilit că, atît sub raportul conţinutului de idei cît şi ca limbă, literatura noastră contemporană începe în prima jumătate a secolului al XIX-lea cu scriitori grupaţi în jurul revistei „Dacia literară”. În centrul lor se situează M. Kogălniceanu, Vasile Alecsandri, Alecu Russo, Costache Negruzzi… Limba folosită de aceşti scriitori s-a impus ca limbă a literaturii noastre contemporane, fiindcă ea are la bază izvorul viu al graiului popular”. Al graiului popular din Moldova. Toţi scriitorii pomeniţi, ca şi M. Eminescu, I. Creangă, M. Sadoveanu ș.a. fiind moldoveni, erau purtători ai limbii moldoveneşti.
    Drept dovezi suplimentare de netăgăduit ale particularităţilor deosebitoare – fonetice, gramaticale, lexicale ale limbii în care vorbesc moldovenii, ale dulcelui grai moldovenesc servesc lungile registre de cuvinte explicate ce însoţesc şi astăzi ediţiile româneşti ale operelor lui I. Creangă, M. Sadoveanu, C. Hogaş, M. Eminescu.
    Cuvinte, forme lămurite pentru valahi/români. Căci moldovenii le înţeleg, fiind plăsmuite de ei.
    Prin urmare, cele menționate constutuie dovezi concludente pentru a considera valaha/româna dialect al limbii moldoveneşti. Această afirmație este confirmată și de alte numeroase fapte cum ar fi:
    — de acum în veacul al XVII-lea s-au scris texte moldoveneşti desfăşurate: letopiseţul lui Gr. Ureche (1635), letopiseţul lui M. Costin (1675);
    — primele studii de lingvistică moldovenească s-au scris tot în veacul al XVII-lea: Pentru limba noastră moldovenească (1635) de Gr. Ureche, Despre limba moldovenească (1677, în limba polonă) de M. Costin, pe această cale lingvonimul limba moldovenească pătrunzînd în circuitul ştiinţific european;
    — operele scriitorilor moldoveni de după 1840 M. Kogălniceanu, V. Alecsandri, C. Negruzzi, Al. Russo ş.a. au pus temelia limbii literare comună moldovenilor și valahilor.
    Moldovenismele, preluate din dicționarele contemporane, inclusiv cele apărute în România, sînt completate cu pilde din Gr. Ureche, Miron Costin, Ion Neculce, M. Eminescu, C. Hogaş, I. Teodoreanu, N. Labiş, din creaţiile lui P. Boţu, Gr. Vieru, V. Teleucă, A. Lupan, P. Zadnipru, Gh.V. Madan, N. Costenco, Ion Druţă ş.a. Cele mai multe exemple ilustrative sînt extrase din operele lui I. Creangă, M. Eminescu, M. Sadoveanu. În raport cu volumul creaţiei sale autentice, cel mai des este citat M. Eminescu. Lucrul este absolut firesc, întrucît, – cum a constatat şi academicianul Al. Rosetti, „Eminescu întrebuinţează în poeziile sale un mare număr de cuvinte şi de expresii din limba vorbită în Bucovina şi în Moldova”. Deci din limba moldovenilor, din limba moldovenească. Din cauza că acest „mare număr de cuvinte şi de expresii din limba vorbită în Bucovina şi în Moldova” nu este cunoscut sau nu este înţeles valahilor, în dicţionarele româneşti ele sînt categorisite „familiar” (de bucătărie, probabil), „popular”. Adică formele, cuvintele, expresiile folosite de M. Eminescu, care „au îmbogăţit patrimoniul limbii naţionale” (Al. Rosetti) nu s-au învrednicit să fie considerate general româneşti, literare. Această discriminare a cuvintelor şi expresiilor moldoveneşti folosite de M. Eminescu nu ar trebui să lezeze conştiinţa naţional-lingvistică a moldovenilor. După cum ne învaţă DEX, popular înseamnă „creat de popor”, deci, în cazul lui M. Eminescu – de poporul moldovenesc. Popular mai înseamnă şi „specific acestui popor”, deci specific poporului moldovenesc. Astfel dicţionarele româneşti încă o dată confirmă concluzia lui Perpessicius „că Eminescu, moldovan fiind, va arăta o dispoziţie firească pentru formele obîrşiei sale, formele moldave”.
    Creaţiile plăsmuite de cei mai înzestraţi reprezentanţi ai poporului moldovenesc de la Anonimul autor al baladei Mioriţa, de la Grigore Ureche pînă la Ion Druţă cuprind în sfera de investigaţie artistică istoria multiseculară a moldovenilor, obiceiurile locale şi viaţa cotidiană, nevoile şi nădejdile lor. Caracterul peren şi individualitatea spiritualităţii moldoveneşti rezidă în creaţia populară a moldovenilor, în dulcea limbă moldovenească, în care sînt înveşnicite firea moldovenilor, trăsăturile lor caracteristice etnopsihologice cu rădăcini imemoriale. „Cei mai buni scriitori ai noştri (…) sînt şi cei mai buni cunoscători ai limbii… Cei care au limba mai bogată şi mai frumoasă, toţi s-au împărtăşit din izvorul cel mai mare al limbii populare: Eminescu, Sadoveanu şi incomparabilul Creangă. Prozatorul cel mai mare – acest Creangă – e chiar din popor; scrie cum vorbeşte poporul” (G. Ibrăileanu). Adică moldoveneşte: a se vedea registrele de cuvinte moldoveneşti din ediţiile crengiene de la 1890 pînă astăzi.
    Analizînd specificul lingvistic al Moldovei, academicianul I. Iordan conchidea: „Particularităţile regionale ale limbii lui I. Neculce sînt, în linii mari, aceleaşi ca ale graiului moldovenesc actual cu deosebiri mai mult cantitative decît calitative ce izbesc puternic…”. Un alt exeget de faimă românească G. Călinescu conchidea, ridicînd pe prim plan farmecul, artistismul şi muzicalitatea, potenţele creatoare ale limbii moldoveneşti: „Graiul moldovenesc, prin moliciunea tonurilor sale, e de la sine artistic. Un Neculce, un Creangă în Muntenia sînt mai greu de aşteptat…”.
    La marginea acestui foarte scurt pomelnic de adevăruri principiale e mai mult decît binevenită concluzia Consiliului Ştiinţific al Institutului de Lingvistică din Bucureşti, care a stabilit, „că sub raportul conţinutului de idei, cît şi ca limbă literatura noastră contemporană începe în prima jumătate a secolului al XIX-lea cu scriitorii grupaţi în jurul revistei Dacia literară, în centrul lor se situează M. Kogălniceanu, V. Alecsandri, Al. Russo, C. Negruzzi, care au fost cei dintîi militanţi activi pentru unitatea limbii şi culturii noastre. Limba folosită de aceşti scriitori s-a impus ca limbă a literaturii noastre, fiindcă ea are la bază izvorul viu al graiului popular”. Din Moldova.
    În jumătatea a doua a veacului al XIX-lea „Prin întrebuinţarea unui număr de cuvinte şi de expresii din limba vorbită de popor, de oameni simpli („din Moldova şi Bucovina”), Eminescu a lărgit graniţele stilului artistic al limbii literare, conchide academicianul Al. Rosetti, – şi, în acelaşi timp, i-a dat caracteristicile geniului său”. Moldav, moldovan fiind.
    Însumînd, vom reaminti două concluzii formulate de mari autori români:
    1. „Moldovei i se datoreşte cultura românească aşa cum este astăzi” (G. Ibrăileanu).
    2. „Sevele limbii vin mai ales din Moldova” (G. Călinescu). Acest adevăr a fost exprimat plastic şi ingenios într-o poezie publicată în ziarul chişinăuian „Glasul Moldovei”:
    Mama limbii româneşti
    Fie el cît de mirific,
    Fie cît de inventiv,
    „Adevărul ştiinţific,
    Este foarte relativ.
    Veci de veci nu se mai schimbă
    Ce ni-i dat de sus în dar,
    Cearta noastră despre limbă
    E-o furtună în pahar.
    Nicăieri nu sînt pe lume
    Două limbi cu-acelaşi nume,
    Dar sînt, drept nu-totdeauna,
    Două nume pentru una.
    Unii zic că e otravă,
    Dar de stai să te gîndeşti,
    Limba noastră cea moldavă-i
    Mama limbii româneşti.
    Pavel Starosti
    Fără îndoială, vocabularul, variantele semantice, fonetice, examinate în lucrare, inclusiv cele, sau, mai ales, acele cuvinte moldoveneşti care au devenit cvasigenerale pe arealul lingvistic est-carpatic şi sud-carpatic, nu afectează comunitatea fondului lexical peren, a structurii gramaticale şi a originii limbii naţionale moldoveneşti şi a limbii naţionale româneşti, inteligibilitatea lor reciprocă la nivel literar.
    Păstrîndu-şi fiecare individualitatea şi caracteristicile fiecărei naţiuni, limba naţională moldovenească şi limba naţională românească îşi dezvoltă continuu calitatea lor supremă comună – de a rămîne reciproc inteligibile.

  35. În secolul al XX-lea situaţia culturii moldoveneşti dintre Prut şi Milcov a devenit una provincială: tăvălugul muntenizator-oltenizator a subminat pozițiile „placentei de aur a culturii moldovenești”, izvorîtă, statornicită şi răspîndită din Moldova, din dulcele tîrg al Eşului.

    Cu toate acestea, cultură românească din secolul al XX-lea s-a cristalizat și s-a dezvoltat pe o temelie creată de moldoveni celebri – personalităţi marcante ale culturii din epocile precedente, în baza spiritualității moldovenești, cu participarea activă a moldovenilor numiți români. Acest lucru este evident dacă examinăm biografia marilor reprezentanți ai culturii românești din secolul al XX-lea. Mulți din ei sînt originari din Moldova, alții sînt de viță moldovenească, alții și-au cristalizat personalitatea în mediul spiritual moldovenesc. Este suficient să-i menţionăm pe Mihail Sadoveanu, Nicolae Iorga, Mircea Eliade, Cesar Petrescu …

  36. Contribuţia moldovenilor la crearea României

    După Pacea de la Bucureşti din 16 mai 1812, care a încheiat următorul, dar nu ultimul, război ruso-turc, Imperiul otoman a cedat Rusiei raialele din Basarabia și nu a fost împotriva transmiterii Rusiei pămînturilor dintre Prut şi Nistru ce aparțineau Moldovei.

    Din 1812 Moldova sfîşiată (fără Bucovina) şi Valahia existau în condiţii social-economice, în context social-politic şi spiritual diferite în raport cu cele în care se dezvolta Moldova dintre Prut şi Nistru sau „Moldova Răsăriteană”. Valahia şi Moldova dintre Carpaţi şi Prut (fără Bucovina) rămîneau sub stăpînire turcească și suplimentar sub protectoratul rusesc care se extindea și asupra Valahiei. Moldovenii din dreapta Prutului şi valahii rămăseseră sub o triplă asuprire: plăteau contribuţii otomanilor, erau presați de reprezentanții administrației ruse, erau jecmăniţi de caracuda fanariotă și sufocaţi spiritual de politica grecizantă.

    Moldovenii dintre Prut şi Nistru, după 1812, pentru prima dată în istorie au fost scutiţi de orice impozite, de alte prestaţii şi obligaţii, inclusiv serviciul militar. Noul regim a păstrat în ţinut legislaţia autohtonă, n-a introdus iobăgia (крепостничество). În 1822 tînărul boier moldovan Ionică Tăutul propunea ca boierii din Moldova din dreapta Prutului să aibă aceleaşi drepturi, ca şi cei din stînga acestui rîu.

    Ideea consolidării eforturilor Moldovei dintre Carpaţi şi Prut (fără Bucovina) şi Valahiei era exprimată oricum în Regulamentele Organice, acte cu atribuţii constituţionale, intrate în vigoare la Iaşi şi Bucureşti în 1831. Această idee progresistă, pentru acea vreme şi în acele condiţii, a fost încurajată şi de alte evenimente care s-au produs în Europa la mijlocul veacului al XIX-lea. Tulburările revoluţionare din 1848–1849, Războiul din Crimeea (1856) au avut urmări radicale pentru Moldova din dreapta Prutului şi Valahia. Din această perioadă rolul moldovenilor – oameni de cultură, scriitori, istorici, publicişti din tagma boierească, şcoliţi în ţară și străinătate – la promovarea unirii Principatelor Moldova şi Valahia devine tot mai pronunţat, acţiunile lor tot mai energice şi consecvente. De acum cronologia evenimentelor, componenţa participanţilor, mesajul documentelor elaborate şi lansate de ei demonstrează preponderenţa şi ponderea dominantă a moldovenilor în această operă politică cu urmări tragice pentru Moldova.

    Elita moldovenească, fiind una mai instruită decît cea valahă, sprijinîndu-se pe o cultură și istorie bogată, conștientizînd legătura frățească dintre cele două popoare și fiind îngrijorată de soarta statului moldovenesc slăbit, s-a plasat în fruntea procesului de unire a principatelor.

    În martie 1848 un grup de boieri, printre care Alexandru I.Cuza, M.Kogălniceanu, au discutat o „listă de dorinţe”. Ceva mai tîrziu, redactată de M.Kogălniceanu, ea a fost publicată cu titlul Dorinţele partidului naţional din Moldova. Iniţiatorii acestui document pledau cu ardoare, în primul rînd, pentru autonomia Moldovei, dorind însă şi unirea principatelor Moldovei (fără Bucovina) şi Valahiei. La 12 mai 1848 s-a publicat Programul revoluţionarilor moldoveni, semnat de C.Negri, fraţii Vasile şi Ion Alecsandri, G.Cantacuzin, M.Costache, A.Rusu, Gr.Balş, Zaharia Moldovanu, G.Sion ş.a., punctul 6 al căruia prevedea „Unirea Moldovei (fără Bucovina) şi a Valahiei”.

    Programul revoluţionar din 1848 din Ţara Romînească, adoptat la 9 iunie 1848 la Islaz, nu prevedea nici un fel de „unire”, nici măcar a Valahiei cu Moldova.

    Sfîrşitul Războiului din Crimeea, Conferinţa de la Paris din 30.03.1856 au lipsit Moldova de protectoratul Rusiei. Moldova din dreapta Prutului rămînea sub garanţia puterilor europene. Ca ţară învinsă în război, Rusia a fost lipsită de ieşire la Dunăre: judeţele Bolgrad, Cahul, Ismail reveneau Principatului Moldova. Aceste împrejurări au îndemnat şi mai mult o parte din obştimea moldovenească în pornirile ei spre unire. Tinerii revoluţionari romantici moldoveni Alexandru I.Cuza, M.Kogălniceanu, V.Alecsandri, Z.Moldovanu, C.Negri ş.a., sprijinindu-se pe trecutul glorios al Moldovei, pe bogatul tezaur de nepreţuit al culturii moldoveneşti, şi-au demonstrat din plin elanul şi consecvenţa în numele, cum credeau dînşii, propăşirii Moldovei.

    Însă de acum în septembrie 1857, în procesul alegerilor divanurilor ad hoc (preconizate de Conferinţa de la Paris din 30.03.1856) au apărut primele semne de îngrijorare: unirea ticluită la repezeală ştirbea simţitor drepturile Moldovei, era în primejdie însăşi existenţa acestui principat. Mare tulburare se stîrnise în Principatul Moldovei. „Se făcea multă vorbă…, mare împoncişare de idei”, pentru că „boierii vroiau unire cu tocmeală, iar tinerii unire fără socoteală. După cum s-a şi făcut”. Constata cu amărăciune Ion Creangă la 1882.

    Descumpăniţi de campania valahilor pentru unire fără chibzuială, alarmaţi de „uneltirile Austriei şi Turciei, care se năpustiseră mai cu seamă asupra moldovenilor”, Alexandru I.Cuza, M.Kogălniceanu ş.a. erau neliniştiţi de soarta Moldovei. Devenea tot mai clar, că unirea împinsă de puteri străine „aducea Munteniei numai foloase… Moldova trebuia să aducă pe altarul unirii jertfe destul de mari, chiar însăşi existenţa sa ca stat”.(I.Lupaş, 1937).

    Şmecheriile valahe/munteneşti n-au întîrziat să se producă. A urmat „ticăloasa comedie şi neruşinata înşelăciune” (I.Lupaş) cu alegerile anulate în divanul ad hoc al Moldovei. Contrar hotărîrilor Conferinţei de la Paris din 30.03.1856, a urmat la 24.01.1858 alegerea de către divanul de la Bucureşti a lui Alexandru I.Cuza domn al Valahiei, cu toate că el fusese ales domn al Moldovei la 5.01.1858.

    S-ar fi părut că moldovenii aveau numai de cîştigat: Alexandru I.Cuza, domn al Moldovei, devenise şi domn al Valahiei. În realitate aceasta a fost o banală uneltire dintre valahi și tinerii revoluționarii-romantici moldoveni, sprijinită de puterile mari. Şmechereala valaho/muntenească în scurt timp a dus la dispariţia Moldovei, a desfăşurat campania de valahizare totală a realităţilor moldoveneşti, de „privatizare” a tezaurului cultural moldovenesc.

    Moldovenii au pledat pentru unirea principatelor Valahia şi Moldova, nu pentru anexarea Moldovei de către Valahia. Prin acţiunile energice, poziţia dîrză şi consecventă ale unor politicieni de vază precum Alexandru I.Cuza, M.Kogălniceanu ş.a. moldovenii au contribuit cel mai mult la unire. Subliniem: unirea unor principate cu drepturi egale.

    În scurt timp partida valaho-unionistă a purces la facerea „Valahiei mari” camuflate sub un nume artificial de „România”, deși denumirea inițială a statului unit era Principatele Unite ale Moldovei și Valahiei. Pînă la facerea României funcţiile administrative unificatoare se concentrau, contrar prevederilor Conferinţei de la Paris din 19.08.1858, la Bucureşti.

    Moldovanul Mihail Kogălniceanu, promotor energic al unirii principatelor, a fost prim-ministru al României vreo doi ani (1863–1865); în 1877–1878 a fost ministru de externe al României, dar a fost alungat din guvern de valahul devenit român I.Brătianu.

    Moldovanul Alexandru I.Cuza, luptător activ pentru unirea Principatului Moldova (fără Bucovina) cu Principatul Valahia, a fost primul şef de stat al României, a domnit însă 8 ani şi 2 luni. În februarie 1866 „monstruoasa coaliţie” valahă l-a detronat. Primul şi ultimul moldovan domnitor al României Alexandru Ion Cuza, politician progresist, a fost alungat din România. A murit în 1873 în Germania.

    Încălcarea prevederilor divanului ad hoc al Moldovei din 1857, sfidarea hotărîrilor Conferinţei de la Paris din 19.08.1858, lichidarea caracterului de principat de sine stătător al Moldovei, înjosirea domnitorului Moldovei Alexandru I.Cuza şi alungarea lui din ţară, aducerea unui rege, străin la vorbă, la port şi credinţă, au revoltat la culme obştimea Moldovei. După cum mărturiseşte istoricul român I.Lupaş, fărădelegile săvîrşite de „coaliţia monstruoasă” de la Bucureşti au provocat „înteţirile potrivnice ale moldovenilor, înteţiri care au stîrnit la Iaşi ciocniri sîngeroase”.

    Locotenenţa domnească din Bucureşti, înspăimîntată „de puternicul curent potrivnic al ieşenilor, generalul muntean N.Golescu a plecat la Iaşi cu hotărîrea să înăbuşească orice împotrivire a moldovenilor. Unii dintre moldoveni se îndîrjeau contra domnului străin, grupîndu-se în jurul boierului Nicolae Roznovanu, sub a cărui conducere se alcătuise un Comitet separatist. Prin propagandă stăruitoare ei au atras de partea lor şi pe mitropolitul Calinic Miclescu. În întîia duminică din aprilie (1866), fiind Catedrala Mitropoliei ticsită de lume, după săvîrşirea slujbei dumnezeieşti, mitropolitul a ieşit în fruntea mulţimii întărîtate, pornind spre Palatul administrativ. Înainte de plecare, în curtea Mitropoliei, Teodor Boldur Lăţescu a rostit o cuvîntare înflăcărată despre drepturile Moldovei, îndemnînd mulţimea să urmeze pe mitropolitul Calinic. Dar în poarta Palatului mulţimea a fost întîmpinată de o companie de soldaţi valahi, care n-a dat în lături nici în faţa crucii purtate de mitropolit. Unul din soldaţi n-a stat la îndoială să atace cu baioneta mitropolitul, rănindu-l. Calinic a strigat de durere, apoi a căzut leşinat la pămînt. Mulţimea înfuriată a început să atace pe soldaţi cu pietre, dar, atacată la baionetă, a fost împinsă înapoi pînă în curtea Mitropoliei”. Învălmăşeala a ţinut pînă la ora două după masă, dînd capitalei moldovene o înfăţişare tristă.

    În anii care au urmat administraţia românească (valahă) de la Bucureşti a luat toate măsurile ca moldovenii să uite numele lor, limba şi istoria, transformînd poporul moldovenesc într-un element al folclorului regional al României Mari, însușindu-și cultura și limba moldovenească pe care a alterat-o simțitor cu cuvinte străine.

  37. De ce nu sîntem români?

    1. Strămoșii noștri au fost un popor care în decurs de 8 mii de ani (începînd cu cultura Cucuteni-Tripolie) a viețuit în același areal: spațiul Carpato-Dunăreano-Nistrean. În cadrul acestui areal teritoriul populat se micșora, atunci cînd în vremuri de restriște strămoșii noștri se retrăgeau în păduri sau munți și revenea la limitele sale cînd pericolul trecea. Continuitatea de habitat a strămoșilor noștri pe teritoriul lor istoric este dovedită de cercetări istorice, antropologice, genetice și lingvistice.

    2. Acest popor a stat la originea multor civilizații antice – de la cele orientale pînă la majoritatea celor europene, inclusiv greacă și romană.

    3. Dacă ne referim la strămoşii moldovenilor care au trăit la începutul erei noi, aceștia au fost geto-dacii – locuitorii unui stat antic mare Dacia, care ocupa teritoriul de la Bug (Ucraina) pînă la frontierele Germaniei moderne. Dunărea era frontiera de sud a Daciei. Geto-dacii erau purtătorii culturii și limbii getice (tracice), care aparţine grupului limbilor protolatine (anterioare limbii latine).

    4. În anul 106 Imperiul Roman a ocupat circa 20 % din teritoriul vechii Dacii, formînd provincia Dacia, pe care au fost nevoiți să o părăsească sub loviturile dacilor liberi în anul 271. Ca urmare a acestor evoluții în istoriografia românească și cea moldovenească au apărut teorii cu privire la romanizarea dacilor și ca urmare a originii romane a valahilor și moldovenilor. Menționăm faptul că adept al acestei teorii a fost și cronicarul moldovan Miron Costin, educat în Polonia catolică (latinizată), care a invocat în susținerea versiunii sale privind originea romană a moldovenilor, argumente care mai tîrziu au fost infirmate de cercetările arheologice. Prin romanizare se înțelege latinizarea, adică trecerea populației la limba latină (romană). Dar o asemenea tranziție nu a avut loc, deoarece locuitorii Daciei romane (încă pînă la includerea teritoriului ei în cadrul Imperiului Roman) vorbeau o limbă asemănătoare cu cea latină, avînd o cultură bogată și originală. Anume prin aceasta se explică faptul că limba moldovenească este apropiată de limbile așa-numitei grupe romanice.

    5. Pe parcursul istoriei lor (cel puțin din secolul al XII-lea) moldovenii niciodată nu s-au autodenumit români, iar limba lor – română. Ei își numeau limba moldovenească, iar pe sine – moldoveni! Despre aceasta mărturisesc numeroase documente – letopisețele moldovenești (inclusiv opera lui Miron Costin), actele cancelariei domnești, documentele din arhivele altor state.

    6. Românismul, în lipsa cunoștințelor despre adevărata lor origine, a apărut și s-a dezvoltat în mediul valahilor transilvăneni, teritoriul cărora intra în componența regatului Ungar. Această teorie, după cum a fost arătat mai sus este greșită, însă românismul i-a ajutat pe valahii transilvăneni să se autoconștientizeze ca națiune „nobilă” cu vechi rădăcini și în așa mod să se păstreze și să se salveze de asimilarea de către națiunile privilegiate ale regatului Ungar. Astfel, la o anumită etapă a dezvoltării valahilor transilvăneni, românismul a jucat un rol pozitiv.

    7. Românismul a avut rolul său, la drept vorbind discutabil, în perioada unirii Principatelor la mijlocul secolului al XIX-lea. O parte a intelectualității moldovenești – scriitorii, politicienii, militarii cei mai activi, tineri, romantici, dar puțin experimentați au adoptat românismul ca stindard pentru unirea și salvarea, după cum credeau ei, a națiunii. Ca urmare a șmecheriei Bucureștiului și lipsei de experiență a „tinerilor” și romanticilor moldoveni au fost încălcate înțelegerile internaționale despre denumirea noului stat – „Principatele Unite a Moldovei și Valahiei”. Treptat limba și cultura moldovenească au fost „privatizate” de valahii mai numeroși sub o denumire comună – românești.

    8. Astfel, românismul nu poate fi acceptat astăzi de moldoveni (și posibil de românii contemporani) din următoarele cauze:

    • Noi nu sîntem urmașii Romei și avem puțin în comun cu populația Imperiului Roman, eterogenă din punct de vedere etnic și cultural. Strămoșii noștri, purtători ai unei bogate și pozitive culturi nu se puteau bucura de masacrele în masă a gladiatorilor stînd în tribunele „arenelor”, la fel cum nu puteau să împărtășească principiile fundamentale ale Romei – „dezbină și stăpînește”, „pîine și distracții”. Poporul și cultura noastră au nu 1900 de ani, cum încearcă să demonstreze majoritatea istoricilor români, ci mult mai mult.

    • Sîntem un etnos – urmaș al vechilor popoare (omogen din punct de vedere antropologic, genetic și cultural), Carpato-Dunăreano-Nistrean în decurs de 8 mii de ani. Acest lucru este dovedit de cercetările istorice, arheologice, lingvistice și genetice contemporane.

    • Conștiința originii străvechi s-a manifestat în faptul că fondatorii statului moldovenesc au adoptat în calitate de simboluri statale ale Moldovei nu vulturul roman, ci vechile simboluri ale strămoșilor noștri – capul zeului-taur de foc, culoarea roșie a steagului și oșteanul care învinge dragonul.

    • Cunoașterea de către popor a istoriei sale adevărate, a denumirii etnosului fundamentată din punct de vedere istoric și cultural permit păstrarea continuității în dezvoltarea sa, fac inteligibile particularitățile sale, oferă posibilitatea de a păstra vechile simboluri și tradiții, memoria strămoșilor și a adevăraților eroi ai națiunii. Istoria adevărată explică originea limbii, culturii și tradițiilor poporului, formează un fundament viguros, sprijinindu-se pe care națiunea se poate dezvolta stabil. Cu cît mai profund sînt cercetate originile națiunii și istoria ei, cu atît mai explicit este prezentul și mai clar viitorul. Doar în această bază poate fi consolidat poporul pentru atingerea unui viitor mai bun al țării, inclusiv dezvoltarea plenară a minorităților naționale.

    • Strămoșii noștri întotdeauna, pe parcursul întregii istorii a Moldovei și a moldovenilor s-au numit moldoveni iar limba lor – moldovenească. Deaceea noi nu sîntem români! Noi sîntem moldoveni! Așa își spuneau strămoșii noștri, așa ne vom numi noi și urmașii noștri!

  38. pentru Igor:
    Igor, agent rusesc ce eşti, iarăşi te ţii de gogomănii „statalist maldaveniste” pentru a îndreptăţi hoţii locali ce şi-au creat structuri stataliste în partea stîngă a Prutului pe pământurile locuite de românii moldoveni? Pe cine crezi că ai să prosteşti cu aberaţiile „maldaveniste” ce le publici?
    Ce ese după tine, toţi vorbitorii de română din restul teritoriilor locuite de olteni, munteni,ardeleni, moldoveni din dreapta Prutului etc., se autidentifică români, numai moldoveni „superdeştepţii” din stînga Prutului, ce au fost sub ocupaţie sovieto-rusească, sunt „rasă superioară moldovenească”?
    De cine ne crezi că suntem la minte noi,cei ce ne simţim ca moldoveni şi parte a naţiunii române? În realitate, la cap aşa sunteţi alde tine, „rasa superioară maldavenistă”
    Apropo, şi Hitler şi-a declarat naţia sa ca un fel de ceva deosebit,”rasă superioară”, şi vezi la cea ajuns. Acolo vor ajunge şi acei ce propagă moldovenismul ca „rasă superioară” deosebită (ca tine) faţă de români, mai ales că cei 20 de ani de „statalism maldavenesc independent” n-au demonstrat viabilitatea spirituală şi materială a ideilor separatismului moldovenist, ce ar putea să o creeze pentru românii moldoveni din stînga Prutului un nivel de viaţă mai superior în raport cu restul naţiunii din dreapta Prutului. Aiurelile separatist-moldoveniste ce le propagi aici, vrei nu vrei, dar pot prinde în conştiinţele unora ce sunt limitaţi mintal… Cum omul cu ceva minte în cap prinde a înţelege şi compara argumentele unioniştilor cu a separatist-maldaveniştilor, îşi dă seama că separatismul maldavenist duce în nicăeri… şi, că e o concepţie ce asigură beneficii şi privilegii doar celora cocoţaţi în structuri statalist maldaveniste, ce în raport cu restul populaţiei actualei Rep.Moldova sunt foarte puţini. Cum prind la mai multă minte restul populaţiei Basarabiei, îşi dau seama că „stataliştii maldavenişti” sunt ceva în plus în viaţa lor, un fel de corpuri parazite,adică un soi de profitori privelegiaţi. Oare cum crezi, mult timp majoritatea basarabenilor, ce se pomenesc tot mai implicaţi în viaţa publică, după ce suferă prejudici materiale serioase din cauza crizei instuţionale,economice, spirituale, lipsa unei reforme serioase a sistemului judecătoresc, a corupţiei omniprezente la toate nivelele şi aspectele vieţii din „statalismului moldovenesc” se vor lăsa oare mult timp amăgiţi de propaganda voastră statlistă mioapă şi retrogradă din punct de vedere naţional…?
    Anatol Marin

  39. ROMANIA,ne vom intoarce intr-o zi / ne vom intoarce negresit,/vor fi apusuri aurii / cum au mai fost cand am plecat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *