De 1 Decembrie – Nicolae Dabija: „Oglinzi bolnave”

sirma-PrutNu poti iubi o tara ca 2thumbs_47655Romania daca te informezi despre ea doar din publicatia “Moldova Suverana”  (publicatie care era mai suverana cand Moldova era comunista, si e mai comunista de cand Moldova e suverana).

Asa cum nu poti iubi Basarabia daca citesti numai ceea ce afirma despre ea comentatori de presa din Tara ca M.Dinescu, V.Roncea, C.T.Popescu, I.Cristoiu.

Ei sunt de acord ca suntem aceiasi, cu deosebirea ca noi, gazelebasarabenii, am avea o vina: ca ne-am nascut de partea gresita a gardului. Daca nu ne-am fi nascut cu acest pacat, care nu ni se mai iarta, am fi meritat tot respectul lor, al celora cu destin corect, asa insa… suntem comunisti, filorusi, provinciali, pasoptisti… Asta chiar si dupa ce nu mai avem guvernanti cu secera si ciocan la chipiu.

Parca cei din Tara n-au stat cu botul pe labe din 1944 si pana in 1989, gudurandu-se pe langa rusi si comunism… Cand s-au trezit in decembrie 1989, noi eram de mult treji. Nenorocul nostru a fost ca Kremlinul era ceva mai aproape de noi decat de ei. Asa se explica faptul ca, inainte de Revolutia Romana, atunci cand noi strigam la mitingurile noastre din zeci de mii de piepturi: “Unire!!!”, ei se prefaceau ca nu ne aud, ca nu ne stiu.

homepageIn iunie 1989, ne aflam in Romania la manifestarile dedicate centenarului de la moartea lui M.Eminescu, cand scriitorul Marcel Muresan a venit la hotelul “Arcasul” din Suceava, ca sa ne atentioneze, pe mine si pe Grigore Vieru, cu cateva soapte strecurate la ureche, sa fim atenti ce spunem, ce toasturi rostim, ce comentam etc., pentru ca l-a rugat un prieten de-al sau, care era sef al Securitatii judetene, sa ne preintampine ca are ordin sa urmareasca fiecare pas al nostru, sa imprime, sa noteze fiece cuvant pe care-l vom rosti, tot ce vom face, ca sa trimita acest raport sus de tot…

Erau prezenti la manifestare delegati din 56 de tari, dar numai noi (care in Basarabia ne “sacrificam” parca pentru “ideal si Tara”) eram cei monitorizati. Abia mai tarziu, cand i-am povestit intamplarea lui Ion Borsevici, acesta mi-a zis:
− Nu stiati ca pana la 1989 existau contracte de colaborare intre Securitatile Romaniei si URSS: cu obligativitatea ca Securitatea romaneasca sa raporteze despre tot ce afirmau subversiv despre URSS cetatenii sovietici (in fond, basarabeni) ajunsi in Romania (asa se explica scrisoarea sefului Securitatii romanesti, I.Stanescu, catre I.Andropov, sef al KGB-ului sovietic, de la inceputul anilor ’70, o para criminala, care a facut ca A.Usatiuc, Gh.Ghimpu, A.Soltoianu, V.Graur sa fie condamnati la ani grei de Siberie), iar securitatea sovietica – sa-i monitorizeze pe romanii care calatoreau in URSS?

Cand la restaurantul din curtea Uniunii Scriitorilor am spus ca venim de la Chisinau, poetul M., azi mare “disident”, ne-a taiat-o franc atunci:

− Domnilor, pe mine politica nu ma intereseaza. Mai bine va citesc un poem…

Si alti cutezatori de azi isi aveau pe atunci urechile astupate.

Dupa ’90, cand noua ne era dor de Romania, ei au inceput sa o injure si sa ne injure: cum se poate astora sa le fie dor de ceva de care noi ne-am lehametit?!

Scriitorul Dorin Spineanu, la inceputul anilor ’90, ne apostrofa, intr-o publicatie din Iasi: “Basarabenii mai intai ar trebui sa invete sa vorbeasca corect limba romana, si-abia dupa aceea sa doreasca Unire”.

Nu e singurul roman care crede ca nu suntem meritosi (precum el sau precum ei) de a locui si vietui in tara lor, care a fost odinioara si-a noastra.

Afirm aici cu tristete un lucru: ma simt strain in Basarabia, careia i-am dedicat toata energia si anii cei mai buni, aici unde toti venitii se simt ca acasa, dar si in Romania, ale carei interese le-am servit de o viata, inca in anii studentiei, cand am fost exclus din facultate pentru “proromanism”, iar ulterior − si cu toate cartile mele, cu editorialele de informatie si educatie patriotica si nationala pe care le scriu neintrerupt de 23 de ani, cu tot ce a insemnat si mai inseamna “Literatura si arta”, cu toate activitatile mele legate de FDRM etc., si asta fara sa mi-o ceara nimeni sau sa vreau sa mi-o recunoasca cineva. Am facut-o sincer, pentru ca asa am crezut. Iar ca mine sunt mii.

Dupa 1989, cand am regasit Tara, m-am bucurat. Acum am sentimentul ca atunci am dat de o usa, care a mai ramas inchisa. De-o viata am visat sa cada granita de pe Prut, depunand eforturi ca acest vis sa devina realitate. Stiu ca n-au existat solutii rationale, asa cel putin afirmau la unison oamenii politici din Romania si Republica Moldova, ca sa putem da la o parte sarma ghimpata dintre noi, dar eu si altii ca mine tocmai pentru asta am fost tracasati in permanenta, pentru ca incercaseram sa le rationalizam.

Conducatorii de la Chisinau ne-au invinuit mereu ca le-am submina “statalitatea”. Dar nici cei de la Bucuresti n-au fost prea incantati de “visatorii de la Chisinau” (citeste: oameni fara simtul realului in politica), care vedeau Romania ca pe o “tara a tuturor romanilor”. Ma bucur ca domnul Traian Basescu l-a apreciat inalt pe Grigore Vieru, decorandu-l pe Marele Poet roman cu cea mai inalta distinctie: Ordinul “Steaua Romaniei” in grad de cruce, post-mortem. Dar nu de ea avea nevoie Vieru. Acesta isi dorise, atunci cand mai era viu, o audienta la Presedintele Romaniei. Timp de patru ani de zile n-a mai reusit sa ajunga la el. Aflase si diaspora romaneasca de acest lucru. Atunci cand Presedintele Romaniei a avut o intrevedere cu George Bush, un membru al diasporei romanesti din Washington i-a expus acestuia rugamintea lui Vieru. Neculai Popa, pe atunci Secretar General al Congresului Mondial Roman, avea sa-i trimita lui Andrei Vartic urmatorul mesaj:

“Domnule Vartic,
Retineti acea scrisoare prin care ii cereati domnului Creanga ca, la intalnirea cu Basescu, sa-i vorbesc de faptul ca o delegatie de “basarabeni de frunte” doresc sa aiba o intalnire cu el si sunt opriti la poarta?
Ei bine, asa am facut, a ramas surprins cand i-am relatat de faptul ca li se neaga accesul si de la o vreme incoace sunt marginalizati. Surprins de toate acestea ca de necrezut, a acceptat supozitia mea ca un posibil sabotaj si, uitandu-se lung la mine, a spus: “Vieru si Dabija au oricand acces la mine”. Si-apoi in taina mi-a soptit ca de acum incolo, atunci cand vor sa-l intalneasca, sa vorbeasca in prealabil cu MEDAR, amintindu-i de discutia de la Washington.
Misiune indeplinita,
Neculai Popa”.

Dar contactele noastre telefonice cu Sergiu Medar n-au avut niciun rezultat: domnul general nu a mai gasit cele cinci minute in agenda incarcata a Presedintelui Romaniei ca sa-i putem vorbi.

Iar Vieru nu voia nimic pentru sine. Si el, si intelectualii basarabeni, voiau doar ca Presedintele roman, pe care-l considerau si Presedintele lor, mai al lor decat Voronin, sa le stranga mana si sa le dea de inteles: “Faceti bine ceea ce faceti”. Atat. In rest … „Sa traiti bine!” “Noi nu suntem saraci de avere, ci saraci de mangaiere”, cum zicea si Poetul.

Vieru nu avea nevoie decat de o incurajare in batalia lui pentru… Romania. Dar, se vede, politica o fi avand alte ratiuni.
Un om politic bucurestean imi zicea in 1998: “Oare nu-i mai bine asa: sa avem doua voturi la ONU, doua voturi la OSCE, doua voturi la SEMN?” Chit ca cel de-al doilea vot, oferit de R. Moldova, devenise ulterior al Federatiei Ruse.

Desigur, ca orice tara suverana croita din teritoriile altei tari suverane, si Basarabia are complexele ei. Dar provincialismul ei este unul impus, mai intai de URSS, iar acum si de cercurile elitiste bucurestene.

Romania lasa impresia ca i-am placea mai putin ca romani si mai mult ca rusi, sau ca o natiune romana “cu accent rusesc”. Asa ii suntem mai interesanti. Ea ca si cum asteapta de la noi mai degraba un cu totul alt mesaj national, desprins din teze moldoveniste sau sovietice.

In vara acestui an, in toiul alegerilor noastre parlamentare, capitala Romaniei a fost inundata de afisele unei expozitii de pictura basarabeana, organizata cu sprijinul Muzeului de Arta din Chisinau si Galeria Artmark din capitala Romana, al carei titlu era – parca sugerat de Voronin – “Bessarabia maia”. (Nu e vorba de tribul Maya din Yucatanul mexican, ci de pronumele posesiv mea, tradus in ruseste, ca sa inteleaga si bucurestenii.)

Mi s-a spus la Galerie ca el, titlul, ar veni in contextul “unei concordii” dintre cele doua spatii romanesti, din care unul (Bucuresti), dupa cum se vede, prefera sa vorbeasca ruseste. De cine e reprezentata Basarabia?! De Milita Patrascu, Nina Arbore, Anatol Vulpe, Augustin Baillayre s.a., care, din motiv ca “Basarabia mea” devenise “Bessarabia moia”, se refugiasera dupa 1940 la Bucuresti. (Pana si un artist plastic, Mihai Grecu, a fost trecut la cei evadati in Bucuresti, chiar daca acesta s-a nascut, a creat si a murit in Basarabia noastra.)

La Bucuresti am auzit nu o data afirmandu-se ca accentul rusesc nu ne mutileaza fiinta spirituala, ci, dimpotriva, ne imbogateste. Ca si “dictionarele lui Stati”. Sau injuraturile lui Voronin.

Cred ca exagerarile vin dintr-o necunoastere a realitatilor, care ii face pe unii exegeti, dar si politicieni, sa trateze in continuare Basarabia mai degraba ca pe o tara ruseasca, chiar daca are peste 80% de romani.

Artistii autentici, cultivatori de valori romanesti, de la Maria Biesu la Eugen Doga, de la Mihai Munteanu la Natalia Barbu, de la Anatol Chiriac la Tudor Chiriac, n-au cautare si par a nu prea placea la Bucuresti.

Acolo plac tafnele imperiale ale unei Anna Lesko, cu un repertoriu in care Basarabia “maia” se prezinta cu “balalaika maia”, cu “Boje moi!”, cu refrene gen: “Russkaia” si “Konet”, care sunt cultivate de toate posturile de televiziune de pe malul Dambovitei; primitivismele lui Pavel Stratan, care – dupa ce Romania l-a scos din anonimat si i-a editat discuri de platina – a mers din sat in sat la actualele alegeri pentru bani ceva mai marunti, ca sa indemne cu celebrul lui “Eu beu, eu beu…” lumea turmentata de saracie sa voteze pentru partidul antiromanesc si anticrestinesc al comunistilor (pacat de Cleopatra, o copila cu adevarat geniala, ca taticul a tarat-o si pe ea pe la cateva concerte!”); vulgarismele lui Roman Iagupov de la “Zbod si Zdub” etc.

Aceste valori crede Tara ca ne reprezinta cu adevarat si le promoveaza, ca si cum ar promova suferinta si dorul nostru, care au ajuns sa nu mai insemne chiar nimic in ochii Ei. Bucurestiul s-a mai umplut cu baruri comuniste (cu seceri si ciocane, cu barbile lui Marx si Che Guevara) si rusesti (“Moskva” s.a.), care sunt frecventate doar de basarabeni, cei mai multi dintre ei – studenti, care numai cu dragoste de Romania nu se contamineaza aici, band votca ruseasca si coniac “Kvint” adus din Tiraspol, pentru ca rusi capitala Romaniei nu prea are si-apoi acestia prefera cu totul si cu totul alte localuri.

Si daca Nietzsche afirmase ca, pentru a fi fericit, trebuie sa stii sa uiti, iata o Tara-Mama aproape fericita: ea aproape ca a uitat de noi, adoptand in schimb o cultura-surogat pe care o crede ca ar reprezenta bucata ei de suflet care i s-a rapit acum sase decenii si in care ea se priveste ca intr-o oglinda bolnava, fara sa se mai recunoasca. (Literatura si Arta)

 

Loading Facebook Comments ...

60 Comments

Add a Comment
  1. Pt Lilia

    Si fiica mea e casatorita cu un cetatean neamt. Sint la Hamburg. Si noi am obtinut cetateia romana si i-am spus fiicei mele ca, atat cit eu sint in viata, sa nu renunte la cetatenia romana in favoarea celei germane.

    Din pacate, inca, fortele rusesti sint puternice in Moldova si in jurul ei si nu permit venirea la putere a unei formatiuni sau a citorva care sa fie unioniste. Este tributul platit acestei influente nefaste.

    Din pacate, astazi, nici Filat, nici chirtoaca nu pot face mai mult. Miine, lucrurile se pot schimba.

  2. Alianta este nevoitä sä-l voteze pe Lupu, altfel la moment nu au sanse de supravetuire

  3. Vä multumesc, mi-a fäcut pläcere sä discut cu D-trä, eu sunt 60km de la Hamburg.O searä bunä

  4. Pt lilia

    Mersi. Mai reveniti. O seara buna.

  5. Eu sunt nitsel mai departe(Los Angeles,SUA), dar oricum o felicit pe mult stimata Vitalia Pavlicenco cu acest articol al poetului N.Dabija plasat pe blog si cu celelalte prezentari. Ii vad aici pe Valenta si Runaway(salut prieteni,poate totushi servim noi vreo data cite o cafea in clubul Vitaliei Pavlicenco „ANALIZE PLITICE”), mie inca nu mi-ea disparut ideia, ca totusi clubul sa fie INTERACTIV. Intre timp le spun la toti cum va zis si Valenta: NU VA FIE FRICA bolishevismul PICA !!! UNIRE FRATILOR!!!

  6. Pt Ceslav

    Ideea este buna, numai ca trebuie sa discutam cu argumente, nu cu injurii si insinuari. Ii astept pe toti pe blog cu spiritul discutiilor libere.

  7. Stratfor: Protecţia minorităţii ruse din străinătate, pretext pentru extinderea influenţei Moscovei

    Proiectul Rusiei anunţat de preşedintele Dmitri Medvedev de a „înfiinţa o fundaţie pentru asistenţă şi protecţie a compatrioţilor ce trăiesc în străinătate” promovează de fapt extinderea influenţei Moscovei în afacerile interne ale ţărilor din vecinătatea sa, comentează agenţia de analiză Stratfor.

    Preşedintele rus, care a susţinut un discurs, marţi, la Congresul Mondial al Compatrioţilor, a precizat că fundaţia ar urma să se ocupe de „încălcări ale drepturilor” ruşilor din străinătate, prin sprijinirea organizaţiilor neguvernamentale ruseşti de apărare a drepturilor omului, oriunde cetăţenii ruşi sunt consideraţi a fi o minoritate, potrivit agenţiei de analiză americane.

    În contextul în care ruşii formează o minoritate semnificativă în mai multe state postsovietice, Medvedev susţine de fapt că Moscova nu are doar dreptul de a influenţa afacerile interne ale ţărilor de la periferia sa, ci şi că va face acest lucru ca parte din politica sa guvernamentală, comentează Stratfor. Această declaraţie intervine la două săptămâni după ce Medvedev a semnat intrarea în vigoare a unei legi care extinde folosirea trupelor militare ruseşti pentru a apăra cetăţenii ruşi din străinătate de atacuri armate.

    Politica de folosire a drepturilor omului şi minorităţilor pentru a influenţa afacerile vecinilor săi datează din era presovietică. Imperiul Rus a utilizat panslavismul, la sfârşitul secoului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea, pentru a contracara influenţa celor două mari rivale ale sale: Austro-Ungaria şi Imperiul Otoman.

    Cetăţenii ruşi reprezintă o minoritate substanţială în mai multe state aflate în zone de interes strategic. Astfel, ei constituie 20-30 la sută din populaţie în ţări precum Estonia, Letonia şi Kazahstan, între 10 şi 20 de procente în Belarus, Kîrgîzstan şi Ucraina şi aproximativ 5 la sută în Lituania, Republica Moldova, Turkmenistan şi Uzbekistan. Aceste state sunt localizate în regiuni cheie: câmpia nord-europeană (Belarus, Estonia, Letonia şi Lituania), lângă Munţii Carpaţi (Ucraina), între Carpaţi şi Marea Neagră (Republica Moldova), precum şi Asia Centrală.

    Regiunea care va simţi cel mai probabil efectele imediate ale acestui proiect politic privind drepturile minorităţilor ruse vor fi statele baltice, apreciază agenţia de analiză. Ruşii din Estonia şi Letonia au reprezentat, pentru mai mult timp, un motiv de neînţelegeri diplomatice. Situaţia a culminat în Estonia în 2007, când Guvernul eston a decis să demoleze un monument sovietic care comemora sfârşitul celui de-al doilea război mondial, provocând proteste ale minorităţii ruse. Moscova a criticat atunci dur felul în care Estonia îşi tratează minorităţile ruseşti. De asemenea, presupuse atacuri cibernetice împotriva Estoniei sunt suspectate că ar fi fost provocate de Guvernul rus sau apropiaţii săi.

    „Influenţa rusă în Asia Centrală şi Ucraina este fie înrădăcinată, fie pe cale de a deveni astfel, dar statele baltice sunt state membre NATO şi UE şi deci se simt suficient de încrezătoare şi independente de Rusia pentru a rezista cu agresivitate influenţei ruseşti”, subliniază agenţia de analiză. Dar noua politică de a folosi organizaţiile de apărare a drepturilor omului pentru a combate ceea ce Moscova susţine că ar fi rele tratamente suferite de minorităţile ruseşti i-ar da Rusiei pretextul de a influenţa ce se întâmplă în statele baltice şi de a-şi dezvolta şi mai mult serviciiile de informaţii ruseşti din regiune.

    Alături de noua doctrină militară care permite intervenţii militare ale armatei ruseşti în străinătate pentru a-şi proteja cetăţenii, declaraţia lui Medvedev reprezintă o ameninţare pentru vecinii Rusiei, care s-ar putea vedea confruntaţi oricând cu instrumentele de propagandă sau militare ale Kremlinului, consideră Stratfor.

  8. Zurab Todua: Ideile unioniste ale lui Ghimpu şi Filat – ca o bombă

    sursa: Vitalie Hadei
    foto: jurnal.md

    Reprezentanţii societăţii civile din Rusia sunt îngrijoraţi de ultimele declaraţii ale oficialilor din R. Moldova, în speţă ale preşedintelui Parlamentului, Mihai Ghimpu şi ale premierului Vlad Filat în legătură cu „ideile unioniste” şi avertizează că trebuie să fi mai atenţi când spun ceva în legătură cu acest fapt.

    Directorul Fundaţiei „Priznanie” din Rusia, Elena Miskova, care a organizat, vineri, o masă rotunda la Chişinău cu tema „Factorul naţional în viaţa politică din R. Moldova” a declarat că „reprezentanţii conducerii de vârf a R. Moldova nu trebuie să facă astfel de declaraţii”. „Ghimpu şi Filat nu ţin cont că aceasta este o problemă foarte sensibilă. În loc să fie precauţi în declaraţii la această temă, ei fac totul pe invers”, a spus Misikova. Aceasta a mai adăugat că atunci când au fost comuniştii la guvernare se punea accentul pe suveranitate, care era o prioritate pentru ei, dar actuala putere de la Chişinău are alte idei.

    Politologul din Rusia, Zurab Todua a declarat în cadrul mesei rotunde cu participarea a mai multor adepţi a PCRM că este îngrijorat că ar putea izbucni chiar un conflict armat dacă „PL, PLDM şi o parte din AMN merge pe ideea unionismului”. „Prima idee de unificare cu România a apărut în 1992 şi aţi văzut ce s-a întâmplat. A fost conflictul armat de pe Nistru. Dacă se continuă pe această idee, atunci vor fi o serie de probleme foarte serioase în zonă”, este de părere politologul rus.

    În aceeaşi ordine de idei, Todua a menţionat că 70-80 la sută din populaţia R. Moldova nu-şi doreşte unirea cu România, dar chiar şi aşa Ghimpu şi Filat nu ţin cont de asta. „PL, PLDM şi a poarte din AMN au susţinerea a 20 de procente din populaţie şi nu au dreptul să-şi impună ideile pentru restul populaţiei. Nu ar fi fost o problemă dacă se făcea un referendum şi 90 la sută din populaţie opta pentru asta. Dar în situaţia asta nu este oportun. Această idee de unionism este ca o bombă pentru această zonă”, a mai adăugat Zurab Todua.

  9. SE RESTABILEŞTE DREPTATEA! A CATA OARĂ?
    Prof. Mariana T.
     
    Societatea Internaţională „Reînvderea Daciei” şi revista „Dacia magazin” se mândresc cu faptul că ideile şi dovezile despre vechimea şi prioritatea culturii daco-geţilor оn ansamblul concertului mondial cultural –  idei ilustrate cu competenţă în cartea doctorului Napoleon Săvescu, „Noi nu suntem urmaşii Romei” – îşi găsesc confirmarea, o data оn plus, оn expoziţia deschisă în New York la „Institutul pentru studiul lumii antice” din cadrul Muzeului Universitatiidin Manhattan (15 E 84 St), unde pot fi văzute şi admirate exponate uluitoare ce dovedesc, fără niciun dubiu, ca CEA MAI VECHE CULTURĂ A LUMII A FOST ÎN SPAŢIUL NOSTRU DE ORIGINE (s.r.)

    „THE NEW YORK TIMES”, cel mai prestigios ziar din Statele Unite ale Americii, publică, la 1decembrie a.c., оn secţiunea Science – un articol despre această expoziţie, articol scris de John Noble Wilford şi intitulat „A Lost European Culture, Pulled From Obscurity”.
     
    Prezentăm mai jos fragmente tradusd оn limba romвnă din acest articol.
     
    O CULTURĂ EUROPEANĂ PIERDUTĂ,

    SCOASĂ DIN OBSCURITATE

    Inaintea gloriei care a fost Grecia şi Roma, înainte chiar de primele oraşe ale Mesopotamiei sau a templelor de-a lungul Nilului, au trăit în valea de jos a Dunării şi la poalele Balcanilor oameni care au fost primii оn artă, tehnologie şi comerţ la mare distanţă.

    Timp de 1.500 de ani, оncepвnd mai devreme de anul 5.000 О.Chr., ei au lucrat pământul şi au construit oraşe, unele cu 20000 de locuinţe. Ei au fost meşteri pricepuţi în arta bronzului, noua tehnologie a acelui timp. Оn mormintele lor s-a găsit o varietate impresionantă de ornamente de cap şi bijuterii pentru gвt şi, într-un cimitir, au fost descoperite, ca ansamblu de aur, cele mai vechi artefacte din оntreaga lume.
       
    In recenzia făcută expoziţiei, Roger S.Bagnall, director al institutului, a mărturisit că, pвnă acum, „foarte mulţi arheologi nu auziseră de aceste vechi culturi europene”. Admirând ceramicile colorate, Dr.Bagdall, un specialist оn arheologia egipteană, a remarcat că, оn acel timp, „egiptenii cu siguranţă nu făceau vase ca acestea.”
     
    Un catalog al expoziţiei, publicat de Princeton University Press, este primul compendiu de cercetare оn engleză despre descoperirile Vechii Europe. Cartea include eseuri ale experţilor din Marea Britanie, Franţa, Germania, Statele Unite şi din ţările în care a existat acea cultură…

    Pe un vast teritoriu care acum aparţine Bulgariei şi României, oamenii s-au stabilit оn sate cu una sau mai multe case adunate оnăuntrul gardurilor. Casele, unele cu două etaje, erau încadrate оn lemn, cu pereţi în tencuială de argilă şi podea din pământ întărit…

    Citeva oraşe ale oamenilor din Cucuteni,.. o cultură robustă din nordul vechii Europe, au crescut la mai mult de 800 de acri, ceea ce arheologii consideră un spaţiu mai mare decât orice altă aşezare umană cunoscută în acel timp. Escavaţii viitoare au rolul de a descoperi dovezi definitive ale palatelor, templelor sau ale clădirilor civice mari…

    Una dintre cele mai cunoscute (figurine) e figura оn argilă arsă a unui om care şade, cu umerii aplecaţi şi mâinile la faţă, ca într-o contemplare. Numit „Gânditorul”, această piesă şi o figurină feminină au fost găsite оntr-un cimitir al culturii Hamangia, оn Romвnia…
    Un set de 21 de figurine feminine mici, aşezate în cerc, a fost găsit оntr-un site aparţinând perioadei pre-Cucuteni din nord-estul Romвniei…
     
    N.R. Expoziţia este deschisă publicului larg până în 25 aprilie 2010.
    Pe internet se pot vedea exponate la site-ul http://www.nytimes.com/2009/12/01/science/01adch.html

    Nota redacţiei

    Unii dintre cei mai renumiţi arheologi ai lumii sunt uluiţi şi recunosc vechimea şi perfecţiunea culturii оnflorite pe meleagurile noastre străbune cu mult оnaintea cunoscutelor civilizaţii greceşti şi romane.

    Continuitatea noastră ca popor evoluat încă de la răsăritul civilizaţiei mondiale este dovedit, de asemenea, prin tradiţiile populare care s-au păstrat pвnă în vremea noastră.

    Discontinuitatea noastră ca popor şi ca limbă există numai în mintea acelora pentru care adevărul şi dovezile ştiinţifice remarcabile nu înseamnă nimic, fiindcă minciuna şi dezinformarea perpetuate de-a lungul anilor sunt aliaţii lor la care, spre ruşinea lor, nu renunţă.

    Noi avem sacra datorie faţă de contemporani şi faţă de urmaşi de a prezenta adevărul, aşa cum a fost scos la iveală din ceaţa trecutului.

    Iar expoziţia recent deschisă în New York despre cultura vechii Europe, оn care aportul romвnesc este de 80%, ne оndreptăţeşte să spunem lumii, din nou, tare şi răspicat: „Noi nu suntem urmaşii Romei!”

  10. hello!,I like your writing so so much! share we keep up a correspondence extra about your article on AOL? I need a specialist on this space to solve my problem. Maybe that’s you! Taking a look forward to peer you.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *