Miscarea Politică UNIREA a depus un Demers la CEC în legătură cu pericolul pentru sănătatea publică în legătură cu UNELE PROCEDURI REVIZUIBILE în viitoarele alegeri prezidențiale.

Am fost prima care i-am sesizat în discuții telefonice pe unii deputați în legătură cu pericolul colectării semnăturilor. Cei 100 de colectori pentru un concurent electoral, care pot fi – potrivit unor calcule optimiste – 1000 de la 10 candidați, vor alerga în pandemie după peste 200 mii de semnături.
Am abordat problema când încă nu se bănuia faptul ciudat – că o temperatură estivală înaltă nu ucide un virus. Că e natural sau că e artificial, coronavirusul nu devine mai puțin periculos, ci rămâne, vedem, imuabil și chiar mai ”inamovibil” decât unii magistrați.
Nu trebuie multă minte să comentezi în spiritul ”partidele extraparlamentare nu ar fi prea indicat să vorbească aici, pentru că ar însemna o incertitudine că vor putea colecta cele 16.000-20.000 de semnături”. Atare comentarii nu reduc influența virusului – numărul infectărilor crește, iar Igor Dodon a și transmis mesajul Kremlinului că alegerile prezidențiale ar putea fi amânate. Legislația nu reglementează asemenea situații și e loc pentru multe decizii arbitrare.
Dacă urmărim ce se întâmplă și în România – legat de numărul zilnic de infectați, dar și opiniile despre interesele politice împletite cu acest Covid, concluzionăm lesne că epidemia poate schimba obișnuitul mers al procesului politic și electoral.
Astfel, am vedea simplu că în noul context ”corona-electoral”, se impun câteva puncte de reflecție. Încerc să le formulez, după ce am mai și discutat cu unii politicieni și analiști.
Nu mă pot pronunța dacă e bine sau nu să fie amânate alegerile prezidențiale. Dar sunt sigură că trebuie anulată sau modificată drastic colectarea semnăturilor. Introducerea ei a pornit de la (așa știm) ”nivelul încă scăzut de democrație din R.Moldova”, dar și s-a vrut un filtru și o armă de persecutare politică din partea celor cu pâinea și cuțitulîn mână în raport cu cei fără atare ”atribute”. Nu e nou să amintesc – și mulți știu aceasta – cum partidele cu acces factorul administrativ, la bazele de date ale populației ”fabrică” liste cu semnături prin birourile administrației publice locale… ASTFEL:
- Legislația electorală, potrivit Comisiei de la Veneția, poate fi modificată în sensul îmbunătățirii și relaxării, chiar înainte de alegeri și în chiar procesul lor. Păi cum să gândești altfel în plină pandemie?
- Candidații partidelor pentru funcția de primar al localității nu sunt înaintați cu semnături colectate. La fel, la nivel național, faptul se poate extinde asupra înaintării candidaților pentru Președinție din partea partidelor sau a blocurilor electorale. Dar pentru independenți se poate stabili un prag minim de semnături.
- Pentru colectarea de semnături anterior ce cerea autentificarea listelor de către primar, acum aceasta nu se mai cere. Deci – a mai rămas un pas – ca partidele să nu colecteze semnături. Sau, în cel mai-cel mai extrem caz – să se prelungească perioada colectării, înjumătățirea semnăturilor colectabile, reducerea numărului localităților din care să se colecteze etc.
- În actuala situație pandemică nu poți convoca nici Consiliile politice ale partidelor. Avem o situație specială – de alertă, de urgență – care impune o decizie și cu privire la o atare stare de lucruri – ar trebui o modificare la Legea partidelor, prin care să se instituie legal în perioade de epidemie-pandemie atribuirea automată a împuternicirilor către Birourile Politice de către membrii Consiliilor Politice, după consultarea acestora on-line sau telefonic (că nu toți au device-uri și gadget-uri sofisticate) și cu certificarea faptului de către conducerea partidului.
- Legat de votare, ar fi indicat – pentru a se evita aglomerările – să se instituie votul on-line prin Internet, prin poștă sau/și votul fizic pe durata a trei zile – începând de vineri până duminică.
- Toate aceste propuneri plus altele, căci lista de relaxare și îmbunătățire a procesului electoral în condiții pandemice, și nu doar, ar putea fi prelungită, poate fi trimisă la Comisia de la Veneția, solicitându-se, la o adică, o expertizare rapidă.
Aceasta până la viitoare modificări ample și mai cuprinzătoare ale legislației electorale, având în vedere că, deja, de pare, ne este dat să conviețuim de azi înainte cu virușii…
Unii mai activi pe Internet și pe rețelele de socializare se întreabă, în caz contrar, cine și cum va monitoriza/verifica respectarea – de către persoanele ce vor colecta semnături – a regulilor minime de protecție: distanțare fizică, purtarea măștilor, dezifenctarea obiectelor folosite de mai multe persoane etc.?! Invocând și date statistice: în alegerile prezidențiale din 2016, cei 1.528 de colectori au adunat 268.409 de semnături.
Vitalia PAVLICENCO