Ieri formulasem o solicitare-demers la CEC în cheia articolului explicativ de mai jos. Astăzi, când a fost înregistrat grupul de inițiativă pentru sprijinirea mea în colectarea semnăturilor în prima fază a campaniei prezidențiale, am primit operativ răspunsul de la CEC, generat dintr-o dezbatere colectivă, cu participarea membrilor Comisiei Electorale Centrale.
Președinta CEC, Alina Russu, ne-a spus că a fost ridicată și stenograma ședinței în care s-au discutat și adoptat modificările la Codul Electoral, care acum ne dau bătăi de cap.
Și iată răspunsul. Dar păstrăm articolul de mai jos, cu explicațiile noastre care au generat solicitarea-demers la CEC. Opinia unor juriști, inclusiv de la CEC, este ca și a noastră, că s-ar putea să se ajungă la excepția de neconstituționalitate.
Am depus astăzi la CEC o solicitare, care este extrem de importantă în actualul proces electoral, mai ales în prima fază – de colectare a semnăturilor pentru sprijinirea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova.
Este vorba că, în Codul Electoral, se prevede că trebuie colectate 600 de semnături din 18 raioane, plafonul minim fiind de 15 mii, cifră, însă, care nu se constituie din suma de 18 raioane, înmulțite cu 600, ceea c ear însemna 10.800 semnături.
După care, logica legii spune că celelalte 4.200 de semnături ar trebui adunate din alte raioane. Dar chiar dacă acolo nu se reușește colectarea a 600 de semnături (cu rezerva respectivă, desigur), semnăturile ar trebui luate în calcul la sumarea tuturor semnăturilor, care să constituie, în final, plafonul obligatoriu de 15 mii de semnături.
Persoane de la CEC interpretează, însă, în opinia noastră, aplicarea articolului respectiv din Codul Electoral în mod greșit, spunând că semnăturile din celelalte raioane, care nu ating plafonul de 600, nu vor fi examinate, verfiicate sau luate în calcul.
O parte din membrii CEC, privesc, totodată, aplicarea articolelor respective așa cum înțelegem noi și, credem, cei așa cum înțeleg legea cei cu logica intuită referitor la intenția legislatorilor. Adică, din 18 raioane e obligatoriu să ai câte 600 semnături valabile, dar celelalte le poți avea, cumulativ, din orice altă localitate și ele trebuie adăugate celor 10.800.
Pentru că, dacă ne ținem de logica defectuoasă, prin care, credem, se vrea un filtru abuziv contra candidaților incomozi, atunci ar rezulta:
- Că trebuie obligatoriu să ai colectate semnături nu din 18 raioane, ci din 25 (dacă împarți 15 mii la 600 semnături). Însă Codul Electoral spune expres de 18 raioane, nu de 25.
- Că trebuie intenționat să neglijezi alte raioane. Dar poate cineva are sprijin mai mare într-un raion, unul mai mic – în altul, de aceea o discriminare nu e un lucru democratic.
- Dacă era vorba de 25 de raioane cu câte 600, legislatorul avea să scrie 25 de raione, că putea împărți simplu cifra maximă la 600.
- Și dacă, ipotetic, un viitor Președinte întrunește un număr decisive de voturi din două raioane și un oraș – el va fi ilegal ales? De ce atunci să ceri ca din 18 raioane să fie cite 900, din altele – nimic – sau să ceri cite 700 (cu rezerva respectivă) din 25 de raioane, cînd legea cere numai 18?
- Multe alte lucruri neclare derivă din logica defectuoasă.
Am cerut prin Solicitarea-demers un răspuns clar. Dacă va fi unul defectuos, ne vom adresa în justiție și vom cere să uzăm, prin proces judiciar, de excepţia de neconstituţionalitate, care reprezintă o procedură de inițiere, de către instanțele ordinare de judecată, la inițiativa părților sau din oficiu, a controlului conformității unei legi sau a unui alt act normativ, cu normele constituționale. Ea reflectă existenţa raportului triunghiular între partea aflată în proces, instanţa de judecată, în faţa căreia se invocă neconstituţionalitatea, şi Curtea Constituţională, chemată să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Ca să nu mai spunem că ar trebui o poziție a Curții Constituâionale și legat de aceste restricții cu cifre pe raioane și pe ”doze” pentru înaintarea unui candidat. Semnăturile, chiar dacă le pui un plafon, o sumă maximă, trebuie colectate de pe întreg teritoriul R.Moldova, de unde vrea candidatul, nu de unde vrea Puterea cu partide administrative cocoțate sus.
Solicit solidarizarea în acest demers și a altor candidați.
Vitalia PAVLICENCO