CITIȚI TOTUL, NU VEȚI REGRETA, CI VĂ VEȚI EDIFICA!
Reproduc aici cele 22 de conditii, despre care am scris in articolul meu anterior publicat pe aceasta Platforma de discutii. Conditii care ramin actuale si care, unicele, daca ar fi acceptate spre realizare de clasa politica, ne pot asigura desprinderea de orbita ruseasca si avansarea spre spatial romanesc, euroatlantic.
DAR LA FEL DE INTERESANTE SUNT EXPLICATIILE DE MAI JOS, DESPRE CE S-A INTIMPLAT CU ELE. Insa intre interviul de pe site-ul de odinioara www.moldova.org (nu cel de acum), ce cuprinde si raspunsuri legat de cele 22 de conditii AMN vs Voronin, il puteti gasi pe site-ul PNL la adresa http://pnl.md/?p=268
ASTFEL, iata un exemplu de nomeclator de conditii pe care un partid, daca ar avea demnitate, le-ar avansa partenerilor pretinsi proeuropeni…
«Conditiile principale, inaintate de Blocul MOLDOVA DEMOCRATA pentru alegerea Presedintelui Republicii Moldova:
1.Denuntarea Acordului dintre Republica Moldova si Federatia Rusa din 1992 privind solutionarea problemei nistrene.
2.Adoptarea imediata a unei Legi privind plasarea in afara legii a trupelor rusesti care stationeaza pe teritoriul Republicii Moldova.
3.Inlocuirea fortelor de pace ruse prin trupe internationale ale ONU, UE sau NATO.
4.Denuntarea Acordului privind crearea Comunitatea Statelor Independente.
5.Modificarea art.13 din Constitutia Republicii Moldova pentru schimbarea denumirii limbii de stat in “limba romana”.
6.Crearea, in structura noului Guvern, a Ministerului Integrarii Europene si a Comisiei pentru integrarea europeana in Parlament, pentru accelerarea obtinerii de catre R.Moldova a statutului de stat asociat la UE, precum si a aderarii ulterioare la UE.
7.Adoptarea Legii privind raspunderea ministeriala.
8.Renuntarea la persecutarea oponentilor politici.
9.Demilitarizarea conducerii structurilor de forta si securitate in Republica Moldova si promovarea unor persoane civile in aceste functii.
10.Incetarea folosirii SIS-ului, MAI si a altor structuri ca instrumente de politie politica si de persecutare a persoanelor incomode Puterii.
11.Modificarea art.11 (alin.1) din Constitutie, pentru anularea neutralitatii permanente a Republicii Moldova.
12.Proclamarea, la nivel de stat, a orientarii Republicii Moldova spre integrarea in structurile euroatlantice.
13.Abrogarea Legii privind Conceptia politicii nationale de stat.
14.Excluderea din programele de invatamint a manualelor de istorie integrata si revenirea la examenul de Istorie a Romanilor.
15.Depolitizarea serviciului public si promovarea in functii pe baza de concurs.
16.Acceptarea unui statut pentru raioanele din stinga Nistrului in cadrul actualei Constitutii a Republicii Moldova, ca stat unitar.
17.Adoptarea Legii lustratiei, privind accesul la arhivele securitatii.
18.Asigurarea independentei reale a justitiei, prin adoptarea unor noi legi: – cu privire la Consiliul Suprem al Magistraturii; – cu privire la Curtea Suprema de Justitie; – cu privire la statutul judecatorului; – privind organizarea judecatoreasca.
19.Asigurarea democratiei functionale, prin adoptarea unor noi legi, care sa permita dreptul de veto al Opozitiei in luarea deciziilor: – Legea Audiovizualului; – Legea cu privire la institutia publica nationala a audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova”.
20.Modificarea Codului Electoral conform cerintelor Opozitiei si a recomandarilor structurilor internationale.
21.Adoptarea unei noi Legi cu privire la partide, conform recomandarilor Consiliului Europei.
22.Adoptarea unui pachet de legi care sa elimine cauzele existentei coruptiei in R.Moldova.”
Catalina Salcie: Doamna Pavlicenco, Va rog, sa ne spuneti adevarata poveste cu cele 22 de conditii inaintate de AMN lui Voronin. Am impresia ca S.Urecheanu mai intii le-a acceptat, iar apoi, de frica (de ce/Cine se teme), a facut-o pe niznaiul, acuzindu-va de initiativa necoordonata cu partidul… De altfel, acele conditii tocmai ca au facut cinste unui partid de opozitie si vor intra in istorie!
Vitalia Pavlicenco: Chiar credeam ca s-a uitat istoria «celor 22 de conditii». Situatia a fost urmatoarea. Ni s-a spus, la un moment dat, ca vom avea intilnire cu prezidentiabilul Vladimir Voronin, inainte de 4 aprilie. Am cautat unele persoane din conducerea partidului sa vedem ce ii spunem cind mergem. Nu am gasit pe nimeni. Am iesit din Parlament si am plecat spre electronistul meu, ca aveam o problema la laptop. Pe drum ma suna Valeriu Cosarciuc si ma intreaba unde sint.
Am spus ca abia am iesit din incinta Parlamentului. Ma cheama inapoi «sa vedem ce facem la intilnirea cu Voronin», sugerindu-mi sa scriem niste conditii pentru a vedea daca cei ce vor candida la functia de sef de stat isi dau seama de problemele prioritare ale societatii si daca sint gata sa se angajeze sa le rezolve. I-am spus: “Domnule Cosarciuc, facem noi lista prioritatilor, nu e o problema, insa, pentru ca sa nu muncim degeaba, vorbiti dvs cuu cei din conducerea Fractiunii/partidului.”
A vorbit la telefon cu Dumitru Braghis si ne-am apucat. Voi reproduce in finalul acestui raspuns «conditiile principale». Dl Cosarciuc a mai primit apoi un telefon de la Braghis, care ne grabea sa venim mai repede cu ele in biroul lui Serafim Urecheanu. Am mers, au fost vazute si acceptate de toti cei trei conducatori ai AMN – Serafim Urecheanu, Veaceslav Untila si Dumitru Braghis. Am mers sa le scoatem pe hirtie in varianta finala. Cind am venit a doua oara, s-a sugerat sa nu fie semnatura personala a cuiva, ci a Fractiunii AMN. Deja se mergea spre ascensor, pentru intilnire. Personal, nu mai reuseam sa merg sa scot o alta varianta, deoarece lucrasem la un computer strain – calculatorul lui Cosarciuc se deteriorase si era la mester. Am dat discheta unui consilier al Fractiunii care a mers si a scos inca o data documentul, modificind semnatura, si l-a adus, intr-o mapa, in sala 300 din Parlament, inminindu-i-l lui Veaceslav Untila. Iar dl Cosarciuc a remis exemplare membrilor Fractiunii. Untila a fost cel care i l-a remis lui Voronin, in jurul caruia s-a si discutat o ora.
Nu vreau sa comentez «conditiile», pentru ca le veti vedea, ele fiind din Platforma electorala a BMD. Este adevarat ca nu s-a reusit discutarea lor in Fractiune, dar e tot atit de adevarat ca au fost acceptate de conducerea Fractiunii si a partidului. Dupa ce au fost discutate cu Voronin (discutie interesanta, ce mai!, – e si asta o poveste!), s-a decis formarea unui grup de lucru care sa se intilneasca cu persoane de la Presedintie si sa se negocieze definitiv conditiile acceptabile. Pentru grup au fost nominalizati patru deputati – Oleg Serebrian, Valeriu Cosarciuc, Vitalia Pavlicenco, Anatol Taranu. Voronin chiar l-a nominalizat pe Serebrian – nu stiu cum si nu stiu de ce! – ca sef de grup. Apoi a luat «conditiile» noastre si, linistit, a plecat. Urma sa ne intilnim a doua zi la ora 8.00 la Parlament. Dupa intilnire, venind spre Fractiune, cineva i-a spus lui Cosarciuc precum ca intocmirea acestor conditii a fost o capcana. El mi-a zis acest lucru, la rindu-i, mie, iar eu l-am intrebat: «Dle Cosarciuc, v-am sunat eu pe dvs, sau dvs pe mine? Si-apoi ce importanta au aceste vorbe cind noi am scris acolo prevederi din Platforma noastra?»
La putin timp, au inceput sa sune ziaristii, care ne intrebau despre «conditii». Intre altele, Eduard Maceac de la Radioul national ii luase, lui Voronin, la iesirea dupa intilnirea cu noi, o declaratie despre ce si cum a discutat cu Fractiunea AMN. Si Voronin i-a spus ce a fost. Reportajul a fost transmis la radio si ziaristii s-au sesizat. Apoi a fost un comunicat de presa la stirile televizate, trimis de serviciul de presa al Presedintiei, in care se scria inclusiv despre grupul ce urma sa negocieze «conditiile». Nu stiam ce sa le raspundem ziaristilor. II cautam in disperare pe sefi si nimeni nu raspundea. Abia mai tirziu a raspuns Veceslav Untila, caruia i-am explicat situatia si el a permis sa difuzam «conditiile», ca sa nu se inventeze «ciort znaet cito».
O alta scapare (pe linga faptul ca cei din conducerea partidului nu au organizat la timp sedinta in care sa se discute cu ce mesaj ne infatisam la intilnirea cu Voronin si ce facem cu propunerile unor colegi), a fost ca nici Untila, nici noi (luindu-ne de o grija, ca i-am spus lui Untila), nu i-am cautat mai tirziu pe Urecheanu si pe Braghis sa le spunem ca presa ne-a fortat sa difuzam «conditiile», dupa ce Presedintia a facut publice amanuntele despre intilnirea Voronin–Fractiunea AMN. De aceea, Urecheanu a fost luat, a doua zi dimineata, de ziaristi prin surprindere si a avut reactia pe care a avut-o. Adica a negat existenta documentului, ceea ce a generat mari nedumeriri.
Si mai sint doua lucruri de precizat. Ne gindeam, impreuna cu Valeriu Cosarciuc, ce sa facem cu «grupul de negocieri», pentru ca noi nu doream, in nici un caz, sa-l votam pe Voronin, tocmai de aceea am pus conditii extrem de serioase, adica platforma noastra, care ne parea inacceptabila de catre un prezidentiabil comunist, ceea ce s-a si intimplat. Am zis ca, a doua zi, la negocieri, daca vor fi, sa nu cedam nici o iota. Insa «a doua zi» nu a mai fost. Cred ca peste noapte s-a intimplat ceva si s-a renuntat la negocieri, lucru pentru care am rasuflat usurati, pentru ca nu am fi dorit sa ne lipeasca istoria pecetea care a fost lipita PPCD-ului. Oleg Serebrian a venit a doua zi si a intrat la Urecheanu, dupa care nu am mai fost chemati in vreun grup. La Fractiune am explicat exact ceea ce am scris aici, pentru ca nu poate fi invinuit de ceva cel ce propune ceva.
Raspunderea o poarta cel ce are puterea de decizie. Daca se da vina pe cel cu initiativa, nimeni nu va mai fi incurajat sa o aiba, pentru ca este, aproape mereu, «nakazuema». In explicatiile sale, din pacate, Urecheanu nu a spus absolut clar ca nu era vorba de conditii in sensul in care acestea erau puse pentru a-l vota pe Voronin. Ci un fel de conditii in sens de «parametri», nomenclator de legi, de prioritati si deziderate, a caror realizare, in opinia AMN, ramine necesara si azi de catre orice sef de stat al R.Moldova. Sint absolut de acord cind spuneti ca «acele conditii tocmai ca au facut cinste unui partid de opozitie si vor intra in istorie!» Mai ales ca nu trebuie sa fugi de propria platforma electorala, de propriul program politic. Ceea ce si facem in prezent prin initiativele noastre legislative, depuse recent in Parlament, impreuna cu Valeriu Cosarciuc. Ele sint conforme cu platforma noastra electorala si nomeclatorul de «conditii».
Am fost, poate, un fel de vizionari, pentru ca, de atunci incoace, Voronin nu face altceva decit sa promoveze exact «conditiile BMD», fiind constrins de conjunctura internationala. Si, credeti-ma, nu e departe ziua in care alte conditii, extrem de solide si importante, – iesirea din CSI, denuntarea Conventiei moldo-ruse din 1992 privind Transnistria si a Memorandumului moldo-rus din 1997, aderarea la NATO vor fi infaptuite de chiar comunisti! Este defectuoasa ideea unora ca azi «nu e» sau ca atunci «nu era momentul potrivit». Si cine stie exact cind e si «cine le inter-potriveste»? Haideti sa discutam si sa vedem «care e momentul politic si cu ce se maninca el». Insa, pentru un partid, e foarte important sa ai pozitie, identitate, mesaj si imagine. Daca nu le ai pe acestea bine puse la punct, pacat de eforturi. Iata si «faimoasele» sau multpatimitele «22 de conditii», numite «principale», nu «principiale», asa cum au denaturat, cu buna stiinta, cei de la Radioteleviziune.
Citit-le si vedeti – ce nu e corect aici? Deci: «Conditiile principale, inaintate de Blocul MOLDOVA DEMOCRATA pentru alegerea Presedintelui Republicii Moldova: 1.Denuntarea Acordului dintre Republica Moldova si Federatia Rusa din 1992 privind solutionarea problemei nistrene. 2.Adoptarea imediata a unei Legi privind plasarea in afara legii a trupelor rusesti care stationeaza pe teritoriul Republicii Moldova. 3.Inlocuirea fortelor de pace ruse prin trupe internationale ale ONU, UE sau NATO. 4.Denuntarea Acordului privind crearea Comunitatea Statelor Independente. 5.Modificarea art.13 din Constitutia Republicii Moldova pentru schimbarea denumirii limbii de stat in “limba romana”. 6.Crearea, in structura noului Guvern, a Ministerului Integrarii Europene si a Comisiei pentru integrarea europeana in Parlament, pentru accelerarea obtinerii de catre R.Moldova a statutului de stat asociat la UE, precum si a aderarii ulterioare la UE. 7.Adoptarea Legii privind raspunderea ministeriala. 8.Renuntarea la persecutarea oponentilor politici. 9.Demilitarizarea conducerii structurilor de forta si securitate in Republica Moldova si promovarea unor persoane civile in aceste functii. 10.Incetarea folosirii SIS-ului, MAI si a altor structuri ca instrumente de politie politica si de persecutare a persoanelor incomode Puterii. 11.Modificarea art.11 (alin.1) din Constitutie, pentru anularea neutralitatii permanente a Republicii Moldova. 12.Proclamarea, la nivel de stat, a orientarii Republicii Moldova spre integrarea in structurile euroatlantice. 13.Abrogarea Legii privind Conceptia politicii nationale de stat. 14.Excluderea din programele de invatamint a manualelor de istorie integrata si revenirea la examenul de Istorie a Romanilor. 15.Depolitizarea serviciului public si promovarea in functii pe baza de concurs. 16.Acceptarea unui statut pentru raioanele din stinga Nistrului in cadrul actualei Constitutii a Republicii Moldova, ca stat unitar. 17.Adoptarea Legii lustratiei, privind accesul la arhivele securitatii. 18.Asigurarea independentei reale a justitiei, prin adoptarea unor noi legi: – cu privire la Consiliul Suprem al Magistraturii; – cu privire la Curtea Suprema de Justitie; – cu privire la statutul judecatorului; – privind organizarea judecatoreasca. 19.Asigurarea democratiei functionale, prin adoptarea unor noi legi, care sa permita dreptul de veto al Opozitiei in luarea deciziilor: – Legea Audiovizualului; – Legea cu privire la institutia publica nationala a audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova”. 20.Modificarea Codului Electoral conform cerintelor Opozitiei si a recomandarilor structurilor internationale. 21.Adoptarea unei noi Legi cu privire la partide, conform recomandarilor Consiliului Europei. 22.Adoptarea unui pachet de legi care sa elimine cauzele existentei coruptiei in R.Moldova.”
INTREG INTERVIUL, EXTREM D ELUNG SI EDIFICATOR PENTRU ACEI ANI, IL PUTETI CITI, DACA AVETI RABDARE, AICI: http://pnl.md/?p=268