http://mipopescu.wordpress.com/5-politica/decizie-sau-ezitare/
2 Aprilie 2013
Cu relativa detașare a unui membru al societății civile, evoluțiile de pe scena politică românească îmi dau senzația unui spectacol jucat de actori, nici profesioniști, nici maturi, dar care prin implicațiile amatorismului ridicat la rangul de politică de stat, reușesc trista performanță de a crea un climat instabil de dezvoltare a societății românești.
Nu este vorba doar de un anume personaj care se precipită impulsiv să facă observații, să anunțe schimbări, “modificări esențiale” sau să ia decizii necumpănite, ci este vorba de întreaga noastră clasă politică care nu reușește să găsească modalitatea optimă pentru a pune România pe cursul firesc de dezvoltare.
Schimbarea politică de anul trecut a reînviat speranțele că o majoritate confortabilă va reuși să stabilească și să conducă țara cu fermitate, spre stabilitate și progres. Și totuși, primele semne de amatorism și incoerență ale acțiunilor au apărut în momentul în care s-a vehiculat ideea aducerii la guvernare tocmai a UDMR-ului care crease o stare de nemulțumire a majorității românești prin presiunile cu evident caracter revizionist și iredentist. Acest moment a dat impresia producerii primelor fisuri ale coaliției câștigătoare.
Bâlbâielile noii puteri au continuat prin actul, necesar sau nu, dar precipitat și complet nepregătit al suspendării unui președinte nepopular.
S-a declanșat un adevărat război psihologic provocat de propaganda anti-românească a unor reprezentanți ai vechii puteri. Urmarea imediată a fost asediul internațional al României de niște eurocrați care au profitat de situație pentru îngenuncherea administrației române. Presiunea externă s-a materializat prin abordarea stângace a relațiilor cu instituția prezidențială văzută, de majoritatea românilor, ca o frână a democratizării României și nu ca un element de echilibru. Un așa-numit act de coabitare a produs alianței o altă fisură, cu urmări clar defavorabile pe termen lung pentru una dintre componentele sale.
Și, nu în cele din urmă, retractarea poziției privind asumarea și realizarea unor acte necesare reformării justiției au cauzat un nou deficit de imagine și de tensionare a relațiilor în coaliția puterii.
Cel puțin din punctul de vedere al societății civile, această oscilare prin expunerea publică a unor intenții de guvernare, fără o pregătire prealabilă a respectivelor proiecte, urmată de retractări ulterioare, constituie o dovadă de imaturitate, poate izvorâtă și din lipsa de experiență, dar extrem de periculoasă prin erodarea încrederii publice.
În plus, subordonarea absolută a oricăror acte de guvernare aparatului birocratic european, aflat în derivă, devine lipsită de orice fel de logică, cu atât mai mult cu cât acest aparat decizional european trece printr-o gravă criză de autoritate.
Într-adevăr, doar o treime dintre europeni mai au încredere în instituțiile UE și 57% consideră că moneda euro este un lucru rău pentru economia națională, conform sondajului “Transatlantic Trends 2012″. Și este normală apariția euroscepticismului tot mai accentuat, dacă ”performanța” acestor instituții a fost de a aduce economia continentului la o criză fără precedent.
Spre exemplificare, PIB-ul european a înregistrat o scădere de 0,5%, însăși PIB-ul Germaniei contractându-se cu 0,6%, concomitent cu o rată a șomajului care a atins cota alarmantă de 10,9% în spațiul UE și de 12% în zona euro. De altfel, activitatea industrială a IMM-urilor a scăzut constant până la 46,8%, iar exportul până la 48,7% (sub bariera de 50% dintre contracție și expansiune).
În contrast cu aceste date sumbre, PIB-ul României a înregistrat totuși o ușoara creștere de 0,2%, iar exportul României, o creștere de peste 5%. Pe de altă parte, cu doar 6,7% (în scădere de la 7,3% un an în urmă), rata șomajului este inferioară nivelului european, țara noastră fiind printre singurele 6 țări în care această rată a scăzut în ultimul an.
Atâta timp cât depășim (în mod pozitiv) “etaloanele” șomajului european și al ratelor de dezvoltare europene, nu cred că este normal ca parlamentul României și implicit guvernul țării să aștepte doar semnalele Bruxelles-ului pentru a legifera și a decide măsurile de dezvoltare națională. Întrebarea pe care guvernanții României trebuie să și-o pună este:
“Oare niște funcționari ai UE, chiar dacă reprezintă instituții europene, au capacitatea și legitimitatea de a ne impune măsuri și reguli care s-au dovedit falimentare la nivel european, inclusiv pentru țări cu economie dezvoltată?” Poate este timpul să părăsim atitudinea de oi speriate și să ne desprindem de sub tutela de loc prietenoasă a eurocraților incapabili, de la Bruxelles.
Iar, dacă tot se vorbește de coabitare, poate n-ar fi rău să existe doar relații de coabitare, bazate pe respect, cu aceștia, nu de subordonare absolută.
Credibilitatea și seriozitatea unui guvern nu se măsoară prin declarații publice aruncate continuu populației, timp de 24 de ore, prin intermediul mass media. Sistemul “planului cincinal” de fixare pompieristică a unor termene ireale pentru îndeplinirea unor măsuri sau acțiuni lipsite de analize făcute cu profesionalism și răbdare, va duce, mai devreme sau mai târziu, la retractări, la ezitări, la erori și, în cele din urmă, la prăbușirea încrederii interne și internaționale.
Să nu pierdem din vedere că performanțele guvernului român au o uriașă influență și în relațiile cu Basarabia, putând duce, în caz de slăbiciune, la fenomene de defetism printre românii basarabeni. Concomitent, indecizia guvernamentală conduce la slăbirea autorității și poate crea un mediu favorabil acțiunilor interne de forțare a autonomiei pe baze etnice, cu ajutorul posibil al unor forțe externe.
mesaj de la Grigore Grigorescu
Salutam reaparitia distinsului domn in arena disperarilor noastre ilustre…
când am citit consideraţiile domnului Popescu parcă l-aş avea în faţă pe domnul Antonescu!fiecare dintre aceşti domni reacţionează la fel deşi baza de la care pornesc este diferită.Domnul Popescu vrea o Românie pentru secolul xxi cu fostele elite,inexistente acum de altfel,a primei jumătăţi a secolului xx.Americanii dau sfaturi iar europenii birocraţi dau bani.Din acest punct de vedere parcă birocratismul european este mai plauzibil.Să auzim numai de bine.
declaratii politicianiste de cadru de nadejde a USL … fara comentarii …
„Trimisul lui Dumnezeu” M. Ghimpu, despre N.Timofti
Cineva zicea că N.Timofti e o legumă.
Nu este adevărat.
Timofti este un Vîşinski în versiunea rmoldovenească.
1. L-a condamnat pe disidentul G.David în 1987 la „tratament” forţat în spitalul de psihiatrie.
2. Azi declară că nu-i pare rău.
Consecinţele lipsei Legii lustraţiei.
sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Gheorghe_David_(disident)
@mircea.ro
Intr-adevar, Mircea Popescu doreste acceptarea si implicarea in politica romaneasca a elitelor cu principii, nu a elitelor politizate. Daca aceste elite au caracteristicile elitelor nationale care au infaptuit Romania intregita si moderna, cu atat mai bine.
De asemeni, doreste mentinerea suveranitatii Romaniei, nu subordonarea intereselor nationale unei federatii UE nepopulare si nedemocratice (vezi inexistenta unei Constitutii europene respinse prin cateva referendumuri si a unei conduceri UE numita pe baza de principii birocratice, nu alese de popoarele europene).
Deci, doreste o cooperare de pe pozitii egale cu ceilalti parteneri europeni cu respectarea valorilor nationale proprii si cu primordialitatea intereselor nationale.
Este euro-ingrijorat de aceste derapaje, nu eurosceptic (adica de apartenenta a spatiului romanesc in Europa de unde n-are cum sa fie exclus). In acest sens vezi (http://mipopescu.wordpress.com/5-politica/euroingrijorarea/).
Totodata, pledeaza pentru o cooperare si o implicare mai activa a Romaniei in procesul de apropiere si integrare naturala a Basarabiei in spatiul si familia romaneasca.
Puteti, stimate domnule Popescu , sa detaliati ideea de „elite cu princpii” si elite politizate”? Care elite nu au principii , domnule Popescu si care au? Care sunt principiile de…elita ale d-lui Marga , comparativ cu cele ale d-lui Plesu, de pilda ? Sau care sunt principiile unui prim ministru plagiator(dovedit) si ale unui candidat la presedentia Romaniei , fara doctorat ca al d-lui Marga( ca sa raman la exmplul doctoratelor). Mentionati „suveranitatea Romaniei”fara sa stiti ca din momnetul acceptarii noastre in UE, Romania a renuntat de buna voie si prinvointa populara(la vremea respectiva de peste 80%) la anumite drepturi suverane , in schimbul altora de stat egal in drepturi cu alte state europene? Tratatul de la Lisabona,care prevede cateva principii constitutionale comune tuturor celor 27, inca e in curs de constructie sinu s-a renuntat la el? Stiti f.ine cine este d-na Ashton si cine este dl, van Rompuy si ca incurand celor doua functii comune celor 27 urmeaza sa fie cat de curand(2014) extinse temporal si numeric (probabil comisar unic pt externe) Ca nu sunteti eurosceptic foarte bine , pt ca niciunul din cei 27 nu poate fi(inca ! si aciva dau dreptate) dar aunci cand ,si daca,asta se va intampla,PACEA EUROPEI si a lumii si-a incheita epoca pacifica de 70 de ani. Sa nu fii stiind dv ca Uniunea Europeana s-a construit de parintii ei fondatori doar pe principiile unitatii de schimburi comerciale unice, piata economica unica si ceva mai nou si adaugat in urma cu 10 ani , de unitate monetara ( incare ,iata unii tre sa dea , iar altii intind mana si daca nu ledai iti pot cu grevle in cap?si discutia aici se poate mult, mult largi)? Sa nu fiti dv la curent cu real politik-ul NORD -SUD? Nici cu Banca Centrala Europeana careia i s-a conferit in vara drepturi care subsumeaza (iata!) suveranitatea nationala? Sa nu va fie limpede ca singura economie „snatoasa” (adica bazate pe productivitate , creativitate si sustenabilitate) este cea germana , care nu poate pentru _iata peste 6 ani deja-sustine intreaga europa cu banii unei natii de vre0 90 de mil de suflete care trage pt altii(ma rog, siaici putem avea discutii de …principii!) Ca Romania este o tara EUROPEANA cu spatiul este cu totul si cu totul limpede, dar asta nu insemna ca este si politiceste pe deplin europeana. In ceea ce priveste „ozitiile egale cu ceilalti parteneri europeni”ai RO si „rimordialitatea intereselor nationale” , sa nu stie d-lPopescu CUM SI cand e Posibil sa se realizeze acest deziderat? Pai , Statele Unite exista, dar inca STTELE UNITE ALE EUROPEI< NU EXISTA!Iar daca sunteti la curent cu ideea , poate stiti (si ar fi bine pt toti sa stie) ca ideea federalismului de tip SUA in Eropa nu se poate aplica nicidecum(nu intru in alta discutie !) ci va lua o cu totul alta forma , mai complexa si mai supla poate decat cea americana.
"Integrarea naturala a Basarabiei in spatiul (…) "romanesc? Cat de activa? in ce fel? despre ce cooperare este vorba(concret, faptic, policiteste vobind, cultural, economic ,financiar, moral , geopolitic si , doamne cate ar mai fi de punctat!) Proiectiv , pe faze ,pe pasi concreti , pe evaluari previzibile sustenabile acceptate etc etc si nu pe vorbe, vorbe si iar vorbe si de oparte si de alta !! De 24 de ani peste 7 luni deacuma, m-amsaturat de vorbe pana peste cap, domnule Popescu. Iar daca ar mai fi ceva de spus, atunci e de spus fara ocolisuri si fara menajamente morale ipocrite ca VANATOAREA din PAUREA DOMNEASCA m-a dezamagit crunt si nu sunt singurul. Prin intregul registrul cu care s-a gestionat civic,politic, moral , cultural si la toate nivelele.
Dvva dati seama despre ce efect a avut si evenimentul si modul sau de abordare si stingere in cancelariile pornte sa ajute din rsputeri "R. Moldova"( in fond ROMANIA in intregul ei!)? DEZASTRUOS!(alt cuvant mai bland nu am) In conditiile date,alegerile anticipate nu cred sa mai poata fi evitate decat printr-o minune. Dar nu ar fi o neneorocire nici ele decat in acceptia ca pasivitatea si DEZBINAREA romaneasca isi va spune cuvantul, cum sia mai spus si alta data. Iar semnele sunt in continuare aceleasi si acum.
Ingrijorator , foarte ingriorator. Iar Schengenn-ul nu iarta pe nimeni pt ca e pr importanta granita de EST a Europei incat cineva sa fie toleranti cu noi si cu problema.
Elitele politizate isi leapada principiile pentru niste sinecuri. Chiar exemplele dumneavoastra, Plesu, Patapiepievici, Marga sunt cateva exemple. Puteti consider ca Ponta este o „elita”? Nici gand, este un politician si atata tot.
Despre UE cititi articolul „Provocarea Europei” scris inca in 2003 (
http://mipopescu.wordpress.com/5-politica/provocarea-europei) care este destul de actual si astazi, dupa 10 ani.
Printre solutiile propuse pentru o politica mai activa a Romaniei vedeti articolul „Euroregiunea Prut” (http://mipopescu.wordpress.com/istoria-cmr-2000-2005/euroregiunea-prut/).
Realitatea este ca Basarabia conteaza pentru cancelariile occidentale doar in masura in care relatiile cu Rusia nu se altereaza. Cu alte cuvinte, in lipsa unui sponsor international (membru UE) care sa actioneze activ in favoarea Chisinaului, mai mult decat niste vorbe diplomatice condescendente, nu se va obtine nimic. Iar acest sponsor, ghici ciuperca cine-i.
Dar exista oare forte politice bucurestene dornice sa se implice, sau exista elite din societatea civila care sa indrazneasca sa-si asume riscul de a participa si a incerca sa impuna niste principii nationale, de la nivel guvernamental pentru schimbarea climatului politic in favoarea implicarii pro-Basarabia?
Desigur, aici este un cerc vicios, deoarece nici ocupantii politici ai parghiilor puterii nu vor fi prea fericiti sa duca membri ai societatii civile in aparatul guvernamental.
Interesting topic! Thanks for sharing this information! You put a nice twist to it. Thank you for the info Vitalia.