Constantin Codreanu despre Europa Libera

NOTĂ: Anul trecut a fost bogat in actiuni unioniste, la care a participat si PNL, si Actiunea-2012, alte
Marx-Ne-znati-iazyka
partide si ONG-uri. Si despre aceasta se spune in articolul semnat de Constantin Codreanu, un tinar participant activ la acele evenimente. Precizez ca nu am preluat decit doua poze din articolul postat pe blogul invocat la linkul de aici. Vitalia P. 

http://inconstantin.ro/2013/02/dictatura-opiniei-palma-data-de-radio-europa-libera-liberta%c8%9bii-de-exprimare.html

“Europa Libera” nu mai e libera cand e vorba de Valeriu Gafencu si Paul Goma. Postul de la Chisinau are bratele deschise doar pentru moldovenisti si kaghebisti

Constantin-Codreanu-450x293

Cenzura la “Europa Libera” Chisinau – Comunisti, moldovenisti si kaghebisti sunt promovati pe banda rulanta, in timp ce romani, martiri anticomunisti si scriitori dizidenti de talie mondiala sunt rasi pe sest ca la Scanteia bolsevica. Este vorba de Valeriu Gafencu si Paul Goma, ambii basarabeni si persecutati de comunisti. Cei promovati de ”Europa Libera” (mai mult ca sigur in numele “pluralitatii de opinii”):  Gurau si Stepaniuc. Pluralitatea se opreste, insa, la Adevar. Sa ne mire? Nu, desigur. Cand a fost libera “Europa Libera”?

InConstantIn: DICTATURA OPINIEI. Palma dată de Radio Europa Liberă libertăţii de exprimare şi piva lui Şelin

Ştim cu toţii că tăcerea e de multe ori de aur, la fel cum ştim că aceeaşi tăcere dă naştere unui statut de filosof unora. Până astăzi, am ales să mă scald în scântei aurii şi false impresii de filosofie, mutilându-mi dorinţa de exprimare prin reprimarea unei porniri de reacţie publică la gestul urât al conducerii Radio Europa Liberă de dublă cenzurare a Jurnalului Săptămânal care îmi poartă semnătură. Dar a venit ziua de 18 februarie.

Pe 18 februarie 1952, Valeriu Gafencu, basarabeanul a cărui mare parte din familie s-a jertfit pe altarul României, cu tatăl, artizan al Unirii, mort în gulagul sovietic, murea în închisoarea de la Târgu Ocna, după ce îşi dăruise streptomicina pentru salvarea unui alt deţinut, evreu, pastorul Richard Wurmbrand.

Tocmai de aceea, pentru a nu fi vinovat prin tăcere, am zis că adevărul e mai presus decât orice smerenie filosofică şi acesta trebuie rostit, prea ne-a marcat neamul atitudinea aceasta mioritică pentru a sta în continuare cu capul plecat în faţa nedreptăţilor.

DISCLAIMER

Înainte de a îmi exprima mai jos nemulţumirea pictată cu adânci dâre de dezamăgire privind gestul surprinzător al celor de la Radio Europa Liberă în ce mă priveşte, vreau să îmi rezerv dreptul la un disclaimer.

1. Mulţumesc pentru invitaţia făcută de doamna Valentina Ursu de a apărea în lista celor care au semnat un Jurnal Săptămânal la Radio Europa Liberă. A fost şi rămâne a fi o onoare, în ciuda deznodământului urât al acestei intersectări.

2. Sper că singurul care a avut de suferit de pe urmă aceste intersectări nefericite să fie propria-mi persoană.

3. În ciuda acestei situaţii de-a dreptul jenante, când un fost port-drapel al democratizării recurge la cenzură şi promovează o dictatură a opiniei,îmi păstrez admiraţia pentru tot ceea ce a însemnat de-a lungul anilorRadio Europa Liberă pentru cetăţenii ţărilor din Europa de Est, prizonieri ai unor dezinformări cotidiene, pe care i-a dezrobit prin droburi de informaţie care au născut an de an avalanşa care a zdrobit în cele din urmă ciuma roşie, cel mai criminal regim din toate timpurile.

4. Vreau să cred că cele întâmplate în cazul meu reprezintă doar un accident nefericit, o decizie neinspirată a unor manageri certaţi cu logica, bunul-simţ şi, mai ales, străini de sentimentul libertăţii. Mă întreb oare dacă cei care au luat decizia respectivă au auzit cumva de conceptul “libertatea de exprimare” sau dacă se ghidează doar de principiul “suntem liberi să spunem ceea ce trebuie să spunem şi nicidecum să spunem ceea ce gândim”…

5. Dincolo de a fi o palmă dată mie, individului Constantin Codreanu, fără prea multă importanţă în toată ecuaţia, palma dată de Radio Europa Liberă înroşeşte obraji cu adevărat importanţi, asupra listei acestora vom reveni mai jos, ea fiind de-a dreptul impresionantă. Ca să nu mai vorbim de însăşi ideea de înfrânare a libertăţii de exprimare şi impunere a unei dictaturi a opiniei care exclude fără drept de apel orice alt punct de vedere. Tocmai de aceea, m-am văzut nevoit să reacţionez pentru că este un derapaj inacceptabil. Sper din tot sufletul ca acesta să nu să se repete pe viitor pentru că în acest caz e extrem de legitimă întrebarea: care ar fi diferenţa dintre Radio Europa Liberă şi NIT-ul care prezintă doar anumite puncte de vedere? Poate doar sursa de finanţare…

RUBRICA “JURNAL SĂPTĂMÂNAL” LA EUROPA LIBERĂ

Dacă tot ne-am lămurit cu disclaimerul, să luăm povestea de la început.

La Radio Europa Liberă există o rubrică – Jurnal Săptămânal. Este un exemplu reuşit de punere în practică a conceptului “user-generated content”, ajungându-se chiar la lansări de volume întregi care să cuprindă săptămâni relatate de un spectru extrem de variat de persoane. Rubrica Jurnal Săptămânal este difuzată în cadrul emisiuniiLa sfârşit de săptămână cu Europa Liberă, emisiune realizată de jurnalista Valentina Ursu.

Aşa cum o caracteriza cineva acum câţiva ani, “JS este o cronică paralelă a evenimentelor, realizată de către ascultătorii Radio Europa Liberă pentru ascultătorii acestui post de radio.” Sau, aşa cum scria în prefaţa primului volum cuprinzând serii întregi de jurnale de acest genOana Serafim, Directorul serviciului România-Moldova al postului de radio Europa Liberă, “este jurnalul ţinut de către proeminenţi oameni politici din Republica Moldova, oameni de cultură, personalităţi ale societăţii civile şi… oameni obişnuiţi. Este portretul Republicii Moldova fără fard şi fără părtinire” (sic!). Tot atunci, doamna Valentina Ursu spunea că nu are criterii de selectare a personajelor ce au încăput în cele două volume, că orice cetăţean al Republicii Moldova poate deveni protagonistul rubricii.

Altfel spus, invitatului rubricii i se cere să îşi expună în texte a câte 1 minut alocat fiecărei zile (Luni-Vineri) cele trăite în ziua respectivă, să se prezinte apoi la sediul Radiu Europa Liberă din Chişinău şi să înregistreze textul respectiv, urmând apoi să primească o remunerare în bani pentru efortul depus. Textul era publicat în ziua următoare pe www.europalibera.org, iar înregistrarea difuzată la o serie de posturi de radio – Jurnal FMVocea BasarabieiUnivers FMRadio Svoboda şi, evident, Radio Europa Liberă. Nimic mai simplu.

JURNAL SĂPTĂMÂNAL CONSTANTIN CODREANU LA EUROPA LIBERĂ

Pentru mine a fost un exerciţiu interesant. A fost prima dată când am publicat ceva în afara blogului inconstantin.ro (cu excepţia poeziilor postate pe poezie.ro şi a articolelor de pe zf.ro), deşi mi s-au mai făcut invitaţii de a posta pe diverse bloguri colective sau site-uri cu contribuţii ale mai multor autori. Am acceptat invitaţia pentru că ceea ce spuneam eu mai sus referitor la admiraţia faţă de Radio Europa Liberă nu sunt vorbe goale.

Înaintea primei intersectări cu Radio Europa Liberăinterviul din 11 septembrie 2012 cu Alexandru Canţâr şi Liliana Barbăroşie (nu m-aş mira să aflu că şi acest interviu a fost şters după acest articol), spuneam pe Facebook că este o onoare să fiu intervievat de oameni pe care îi ascultam pe vremuri seară de seară, admirând efortul depus pentru a prezenta corect şi echidistant informaţiile şi, dincolo de informare, pentru sprijinirea procesului de democratizare a societăţii în care trăim.

Aşa că, nici prin cap să îmi treacă să nu accept invitaţia.

Dincolo de a fi interesant, a fost şi un exerciţiu de sinceritate maximă. Nu am inventat nimic, fără zorzoane, fără exagerări, fără preamăriri. Am păstrat 100% veridicitatea celor trăite în acele 5 zile, mai ales că mi s-a şi spus că nu ar exista careva constrângeri privind textul decât cele ce ţin de timp. Aşa s-a născut –Jurnalul săptămânal al lui Constantin Codreanu pentru Europa Liberă.

2 VALURI DE CENZURĂ

Am intuit că ceva nu e în regulă atunci când înregistrarea nu a fost difuzată la orele la care sunt, de obicei, difuzate aceste jurnale. Mai mult, textul a apărut pe www.europalibera.org duminică în loc de sâmbătă.

Toate bune şi frumoase, cu o singură excepţie, din Joi lipsea o parte din text, cea cu bold: Între timp, constat cu bucurie că articolul de pe blogu-mi din dotare, www.inconstantin.ro, cu titlul Basarabia şi Evreii”, reloaded în 2013. Antisemitismul din trecut ca scuză pentru românofobia din prezent, cazurile Paul Goma şi Valeriu Gafencu, a adunat peste 600 de share-uri pe Facebook şi peste 1000 de semnături în dreptul petiţiei promovate în cadrul articolului. Doar cei care au ieşit vreodată la vânătoare de share-uri şi like-uri ştiu ce înseamnă să scrii un text care nu doar să fie citit, ci să ajungă să fie distribuit prin diverse metode. Mă bucur de această minivictorie, încheind ziua cu picături de Traminer şi Fetească Regală, în compania unor oameni mult mai buni decât mine, din toate punctele de vedere, şi care fac statul meu în Chişinău unul mai puţin frustrant.

Doamna Ursu mă avertizase că s-ar putea să existe careva probleme din cauza referirii la articolul în care apar termenii “Antisemitism, Basarabia, evrei, Paul Goma şi Valeriu Gafencu”, dar am rugat-o să citească articolul pentru a vedea că nu există nimic ieşit din comun acolo, eu alegând să îmi expun anumite puncte de vedere privind felul în care comunitatea evreiască utiliza scuza antisemitismului pentru a ataca figuri simbolice precum Paul Goma şi Valeriu Gafencu. Din păcate însă, forurile Radio Europa Liberă de deasupra Chişinăului au decis că este loc de un ţâr de cenzură. Una în 2 valuri.

Iniţial, a fost scoasă din textul Jurnalului fraza de mai sus, ca mai apoi să fie şters întreg textul de pe site-ul Radio Europa Liberă. 

STEPANIUC DA, IAR REFERIRI LA PAUL GOMA ŞI LA VALERIU GAFENCU BA?

Refuzasem să cred că s-a întâmplat aşa ceva. Nu îmi puteam explica această decizie, mai ales ţinând cont de faptul că varietatea de opinii exprimate şi tipologia de persoane şi personaje care au creat texte pentru această rubrică era una imensă. Respectiv, nu înţeleg de ce în cazul meu s-a făcut acest gest vulgar de scoatere completă a textului de pe site. 

Mi-am adus aminte că printre autorii acestei rubrici în noiembrie 2012 se numărase şi un promotor activ al unor neadevăruri grave, un stâlp al prostii şi al propagandei de tip sovietic, un promotor al ideilor condamnate de întreaga comunitate academică, existenţa limbii moldoveneşti, de exemplu – Victor Stepaniuc.Am aruncat un ochi asupra Jurnalului Săptămânal al acestuia şi am găsit acolo exprimări deşănţate de felul următor:

Desigur, în acest sens aici acasă, clasa politică trebuie să tempereze forţele politice extremiste, inclusiv cele unioniste, care dezorientează populaţia şi servesc anumitor grupuri de la Tiraspol, care pledează vehement pentru independenţa Transnistriei.

Aberaţii care sunt bazate pe speculaţii tembele, fiind înrudite cu prostii enunţate de un amic ideologic al lui Stepaniuc, Victor Gurău, cu altă ocazie, având acelaşi grup-ţintă, însă cu mult mai multă imaginaţie bolnavă:

Faptul că pe site-ul Radio Europa Liberă şi la postul de radio respectiv apar asemenea afirmaţii iresponsabile pentru care autorul lor nu prezintă (din cauza lipsei acestora, evident) şi pentru care cei care le propagă ar putea fi daţi în judecată înseamnă oare că Radio Europa Liberă şi conducerea acestui post de radio îşi asumă în vreun fel prostiile emanate de personaje ca Stepaniuc? Vreau să cred că nu.

Tocmai de aceea nu am înţeles de ce textul unui individ care promovează stupidităţi precum “limba moldovenească” şi “libertatea adusă de sovietici popoarelor din estul Europei” poate în continuare trona pe www.europalibera.org, iar un text în care se face DOAR referire la un disident, cel fără de care, vorba Monicăi Lovinescu, nu am fi putut vorbi despre o mişcare de disidenţă în România – Paul Goma – şi la un deţinut politic, cel pe care Mitropolia Moldovei îl vrea canonizat, cel pe care îl vor canonizat şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Române, cel căruia i s-a atribuit titlul de “Sfântul închisorilor” – Valeriu Gafencu – este într-atât de deranjantă încât referirea respectivă a fost scoasă, iar mai apoi celui care a îndrăznit să o facă să i se dea o palmă prin ştergerea întregului text de pe site-ul Radio Europa Liberă?!?

Deşi îmi repugnă totalmente comparaţia, o să o continui prin următoarea observaţie: în Jurnalul Săptămânal eu nu am făcut afirmaţii care să scandalizeze, afirmaţii hazardate ca ale lui Stepaniuc, de exemplu. Nu am făcut decât să spun că un articol scris pe blog a adunat un anumit număr de like-uri şi share-uri. Mică-mare diferenţă, nu? Chiar dacă articolul respectiv conţinea o petiţie care nu e pe placul conducerii Radio Europa Liberă, de ce adică să fiu cenzurat? De ce adică să mi să se şteargă în genere textul? De ce adică referiri la cel mai cunoscut disident român şi la un fost deţinut politic propus spre canonizare sunt mai deranjante decât afirmaţiile unui clovn politic precum Stepaniuc?

Adică, dlor de la Radio Europa Liberă, cum naiba se face că un promotor de teze comuniste, ideologie de pe urmă căreia a avut de suferit majoritatea colaboratorilor postului dvs. de radio, îşi are loc pe site-ul www.europalibera.org, iar eu, pentru că am îndrăznit să fac referire la Paul Goma şi la Valeriu Gafencu nu?

IRONIA SORŢII: PAUL GOMA ŞI RADIO EUROPA LIBERĂ

A propos de colaborarea cu Radio Europa Liberă. Ironia sorţii face ca legătura dintre Paul Goma şi acest post de radio să fie una extrem de relevantă.

În 1977, Goma a reuşit să trimită la postul Radio Europa Liberă o scrisoare deschisă în care cerea guvernului României respectarea drepturilor omului în ţară. Scrisoarea a fost difuzată de postul de radio. În consecinţă, a fost exclus din Uniunea Scriitorilor din România, a fost permanent urmărit, apoi arestat şi bătut de Securitate. Însă, fiind bine cunoscut în Occident şi repertoriat de organizaţia neguvernamentală împotriva încălcării drepturilor omului Amnesty International, Goma nu mai putea fi judecat şi condamnat fără a stârni proteste în străinătate.

La 20 noiembrie 1977, Goma, împreună cu soţia şi copilul, au fost decăzuţi din calitatea de cetăţeni români şi expulzaţi în Franţa. Ajunşi la Paris, au cerut azil politic. Aici Goma şi-a continuat lupta împotriva regimului comunist de la Bucureşti şi a lui Nicolae Ceauşescu. A sprijinit înfiinţarea, în 1979, a Sindicatului Liber al Oamenilor Muncii din România (SLOMR), comparabil cu sindicatul polonez liber Solidarność. Ca reacţie la activitatea sa anticomunistă, a fost ţinta unui atac cu colet-capcană şi a unei tentative de asasinat puse la cale de regimul de la Bucureşti.

În 2013, o simplă referire la faptul că Paul Goma este atacat de comunitatea evreilor din Republica Moldova dă naştere unor porniri nefireşti de cenzurare. E exact aceeaşi senzaţie de inexplicabilitate a celor întâmplate dată de citirea unui necrolog prin care actuala conducere a Republicii Moldova deplângea moartea celui mai odios prim secretar din istoria RSSM, Ivan Bodiu.

IRONIA SORŢII: “ANTISEMITUL” VALERIU GAFENCU ŞI EVREII WURMBRAND ŞI STEINHARDT

Şi că tot vorbeam de ironia sorţii, cealaltă sursă de nemulţumire pentru conducerea actuală a Radio Europa Liberă, Valeriu Gafencu, cel atacat cu vehemenţă de Institutul Naţional pentru Studiul Holocaustului în România “Ellie Wiesel”, zice-se că pe când se afla la Târgu Ocna, bolnav de TBC în ultimul stadiu, a primit, printr-o minune, nişte doze de penicilină. I le-a donat pastorului de origine iudaică Richard Wurmbrand.

Ca un „antisemit” convins, Gafencu a murit, salvându-i viaţa evreului Wurmbrand. Ca un tolerant convins, ulterior Wurmbrand l-a ponegrit, iar acum, conaţionalii lui cred că Gafencu nu merită titlul de cetăţean de onoare, acordat de către Consiliul Local Târgu Ocna fostului deţinut politic Valeriu Gafencu, care este considerat de mulţi dintre cei care au studiat fenomenul carceral din perioadele de regim totalitar din România ca un martir şi un sfânt al închisorilor.

Şi da, dacă nu ştiaţi, această titulatură de “sfânt al închisorilor” i-a fost atribuită lui Valeriu Gafencu de către un evreu, Nicolae Steinhardt.

OBRAJII ÎNROŞIŢI DE PALMA DATĂ DE RADIO EUROPA LIBERĂ

Dincolo de a fi o palmă dată individului Constantin Codreanu, neimportant în toată ecuaţia, aşa cum spuneam mai sus, conducerea actuală a Radio Europa Liberă a dat o palmă mai multor entităţi şi personalităţi din spaţiul românesc.

TVR: Memorialul Durerii este un serial documentar de televiziune care prezintă persecuţia, închisorile, lagărele de muncă forţată, securitatea din perioada comunistă în România, realizat de TVR, al cărui principal producător este Lucia Hossu-Longin. „Memorialul durerii” a fost realizat în 120 de episoade, care au fost achiziţionte de Biblioteca Congresului American şi de arhivele Hoover (sic!). Au fost filmate peste 100.000 de minute cu supravietuiţori ai închisorilor comuniste. Episodul 31 din serialul Memoriaul Durerii îi este dedicat lui Paul Goma.

Radio România Actualităţi: spectacolul de teatru-document Valeriu Gafencu – Sfântul Închisorilor, o producţie realizată în cadrul proiectuluiBiografii, memorii, difuzată în premieră miercuri, 19 octombrie 2011, de la ora 21:05, la Radio România Actualităţi. Regizorul spectacolului, Petru Hadârcă, s-a născut în Basarabia, la Sângerei, în aceeaşi localitate cu Valeriu Gafencu. La audiţia cu public va participa Dan Puric, interpretul lui Valeriu Gafencu, alături de ceilalţi actori din distribuţie, echipa de realizatori şi invitaţii speciali: personalităţi ale vieţii culturale şi politice, istorici, clerici, foşti deţinuţi politici, jurnalişti.

Uniunea Scriitorilor din România: Lui Paul Goma i-a fost reconfirmată calitatea de membru al Uniunii Scriitorilor din România în noiembrie 2011. Într-o şedinţă din octombrie 2012, Uniunea Scriitorilor din România a decis acordarea unor îndemnizaţii de merit în valoare de 1.608 lei, lunar, unor scriitori români, printre care şi scriitorului şi disidentului Paul Goma, a anunţat la momentul respectiv Varujan Vosganian, vicepreşedintele USR, pe blogul personal.

Uniunea Scriitorilor din Moldova: Consiliul USM a făcut publică decizia de a-l propune pe scriitorul şi disidentul Paul Goma pentru acordarea premiului Nobel pentru literatură. Este pentru prima dată când este făcută publică o informaţie privind propunerea oficială a unui scriitor de origine basarabeană pentru acordarea premiului Nobel pentru literatură.

Mitropolia Chişinăului şi a Întregii Moldove (Biserica Ortodoxă Rusă): aceasta vrea canonizarea lui Valeriu Gafencu. Iniţiativă susţinută şi de o parte din clericii Bisericii Ortodoxe Române.

Scriitori şi actori de renume precum Victor Rebengiuc, Liviu Antonesei, Dan Puric, Sorin Roşca Stănescu si Dan Mircea Cipariu, Alexandru Petriaetc. toţi cei care au semnat scrisoare deschisă adresată Parlamentului României pentru acodarea cetăţeniei române lui Paul Goma.

A propos, pe 28 februarie, Victor Rebengiuc va primi decoraţia “Nihil Sine Deo” din partea regelui Mihai I. Casa Regală, spre deosebire de Radio Europa Liberă, nu pare să judece o persoană în funcţie de anumite viziune cu privire la istoria recentă a României.

Zeci de Fundaţii, ONG-uri şi Asociaţii Obşteşti: semnatare ale petiţiei SOLIDARITATE CU VALERIU GAFENCU.

Primăria Mun. Chişinău: lui Paul Goma i-a fost acordat titlul de cetăţean de onoare al municipiului Chişinău printr-un ordin emis de primarul Dorin Chirtoacă.

Primăria or. Târgu Ocna: prin Hotărârea Consiliului Local nr. 17/10.02.2009 lui Valeriu Gafencu i-a fost acordat post-mortem titlul de cetăţean de onoare la oraşului Târgu Ocna.

Foşti deţinuţi politici care au condamnat atacul Institutului “Ellie Wiesel” la adresa lui Valeriu Gafencu. Printre ei, dna Aspazia Oţel Petrescu, Părintele Justin Pârvu, profesorul Radu Ciuceanu şi istoricul Gheorghe Buzatu. Detalii aici.

Nu e prima dată când Radio Europa Liberă recurge la cenzură. Sper însă din tot sufletul să fie ultima.

DUREROASA DICTATURĂ A OPINIEI

Nu am afirmat nici în articolul meu, nici în Jurnalul Săptămânal lucruri care să irite la maxim pe cineva. Nu am afirmat precum o fac alţii, inclusiv în prezent, chiar în aula mare a Academiei Române că nu a existat Holocaust în România. O opinie care are dreptul la existenţă şi pentru care cineva nu ar trebuie să fie cenzurat, oprimat, încarcerat, torturat sau executat aşa cum se întâmpla în trecut. Eu însă nu am promovat teza respectivă nici pe blog, nici în Jurnalul Săptămânal.

De ce eu pot să accept ca unii să spună că Paul Goma nu merită să fie propus pentru Premiul Nobel şi că Valeriu Gafencu a fost un criminal, iar alţii nu pot accepta contrariul? De ce eu pot să accept comentarii ca acesta:

Este ceva de neinteles, cum Paul Goma, dintr-un nationalist si anti-comunist convins, a devenit comunist peste noapte prin anii ’68. Cunosc bine asa-zisa miscare Goma de prin anii ’77. In acea perioada, vizitand Ambasada Americana din Bucuresti, am fost intrebat cum de nu ma asociez cu miscarea Paul Goma. Raspunsul a fost prompt. Paul Goma este un dizident comunist, care vrea un comunism mai bun pentru el. El nu-i un luptator anti-comunist adevarat, fapt pentru care cei care m-au intrebat, unii informatori ai securitatii mi-au zambit, vazand ca nu ma las pacalit de nimeni. Plecand in Franta, Paul Goma, nu s-a lepadat de comunism, ci s-a inscris in partidul de stanga francez Marxist-Leninist. Venind in strainatate, am aflat ca a intrat intr-un mare conflict cu unul dintre semnatarii scrisorii sale, pentru ca n’au impartit in mod egal banii pe care miscarea Goma i-a primit de la unii sponsori din strainate. Era vorba de peste 100 de mii de dolari. Iar cel cu care intrase in conflict, a fost jidanul Constantin Ionescu, din Bucuresti, care in SUA si-a schimbat numele in Arthur Rabbuny .Din cate am fost informat de catre regretatii Ion V.Emilian si Ion Pantazi, din Germania, sotia lui Goma este jidauca de origine, iar socrul lui Goma, Navodaru, a fost colonel de securitate la Galati. Intre timp am crezut ca Goma s-a reabilitat sigur, mai ales ca incepuse sa demaste conspiratia international sionista. Dar ti-ai gasit sa faci din rahat prastie. Prin semnarea Declaratiei de la Budapesta, Paul Goma si-a dat singur cu firma in cap, si se adevereste ca n’are obraz, vorba zicalei “Un om fatarnic are 2 feţe si nici un obraz”

la articolul meu, iar alţii să îmi cenzureze elementară referire la Paul Goma şi Valeriu Gafencu?

De ce să nu am încredere în mărturia celei care a fost sora lui Valeriu Gafencu şi să am încredere în reprezentanţi ai comunităţii evreilor aliată cu neocomuniştii din Republica Moldova?

PLURALISMUL PUNCTELOR DE VEDERE

Pentru mine, piatra de temelie a libertăţii se rezumă într-o zicere pe care unii i-o a atribuie în mod eronat lui Voltaire, ea aparţinând, de fapt, lui Evelyn Beatrice Hall: “I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it”. Sau varianta românească a acesteia, formulată de Ion Raţiu: “Chintesenţa democraţiei se poate exprima într-o singură frază: voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul să nu fii de acord cu mine”. Despre ce fel de libertatea putem vorbi dacă ne este băgat pumnul în gură? Şi de către cine? De către Radio Europa Liberă? : )

Opiniile diferă. E normal să fie aşa. Dar există şi truisme care nu pot fi evitate. Există decizii ale unor instanţe de judecată, precum cea a celebrului Tribunal de la Nurnberg care a scos mişcarea legionară de sub acuzaţia de fascism. Sau, presupun că aceasta va fi o adevărată surpriză pentru unii, inclusiv şi mai ales pentru domnii de la Radio Europa Liberă, decizii ale instanţelor de judecată de la sfârşit de 2012:

Poetul legionar Radu Ştefan Demetrescu (1905-1975), cunoscut sub pseudonimul Radu Gyr, a fost reabilitat, în 2012, de judecătorii bucureşti pentru condamnarea la muncă silnică pe viaţă. Este vorba de anularea ultimei decizii de condamnare dată de justiţia comunistă împotriva sa, cea pentru poezia: “Ridică-te Gheorghe, ridică-te Ioane!”. Radu Demetrescu-Gyr a fost comandant legionar al Olteniei. În anul 1940, în timpul guvernării legionare, el a fost numit director general al teatrelor, în această calitate a luat iniţiativa înfiinţării Teatrului Evreiesc Baraşeum.

Aici nu mai putem vorbi de interpretări, opinii, păreri, aici vorbim deja de litera legii.

Să nu uităm că antisemitismul însemna, în perioada interbelică, cu totul altceva. Sau în aceste condiţii ar trebui să nu mai vorbească nimeni despre Iorga sau chiar Eminescu? Ca să nu mai vorbim de Noica, Steinhardt, Emil Cioran, Nae Ionescu sau Eliade, care au simpatizat cu legionarii.

Cum spunea cineva ca replică la atacul celor de la Institutul “Ellie Wisel”:

Argumentul cu condamnarea antonesciană e la fel de hilar în cazul lui Valeriu Gafencu. Pentru că regimul care l-a condamnat pe Gafencu a fost abuziv şi dictatorial, înfierat, de altfel, de evrei, care îl considerau fascist. Comuniştii nu, nu l-au condamnat. Mai grav, l-au ţinut pur şi simplu în închisoare şi l-au exterminat. Decimarea unei comunităţi numai pentru apartenenţa la o etnie, religie sau ideologie e la fel de gravă – fie că vorbim de exterminarea evreilor, a ortodocşilor sau a legionarilor. Dar poate domnii de la Institut nu au subiecte de cercetare. De aceea, le propunem noi câteva: implicarea evreilor în instaurarea şi menţinerea regimului comunist ori a fost sau nu Elie Wiesel la Auschwitz?

Desigur, această rubrică ar putea părea antisemită. Este. În aceeaşi măsură în care adevărul e antisemit.

Dar în orice limbă şi orice cultură, de la Hristos încoace, cei care salvează vieţi sunt eroi. Cei care le distrug sunt călăi.

În cazul lui Paul Goma, aş regreta enorm dacă nu aş publica aici nişte teze aparţinând tizului meu, marele eminescolog Theodor Codreanu:

În jurul lui Goma cercul s-a strâns ca o menghine, până la sufocare. Avea de ales între a rămâne la Paris, fără patrie, şi de a pactiza cu victoria celor „buni”. Era aşteptat cu speranţă, cu braţele deschise. Precum Virgil Ierunca şi Monica Lovinescu, declaraţi eroi naţionali şi primiţi în triumf, ca membri de onoare ai Uniunii Scriitorilor. Lupta lor se încheiase, dar a lui Goma, nu. Pentru el, n-a fost ultimul act dintr-o piesă pe care a crezut c-o poate stăpâni cu luciditatea celui care vede adevărul. În lunga lui călătorie prin pustiu, de peste cincizeci de ani (de la 13 ianuarie 1941, când învăţătorul Eufimie Goma a fost arestat şi deportat), Paul Goma a sfidat destinul, fiind, totuşi, prizonierul lui în absolut. Omul atins de eminesciana „mândrie cruntă de-a spune adevărul” a avut a căuta fiinţa profundă a României, a patriei ameninţate să nu mai fie. Melosul îmbietor al sirenelor nu l-a atins decât o singură dată, în 1968, când a crezut că ridicarea din genunchi a lui Nicolae Ceauşescu e una adevărată. N-a fost. De aceea, şi-a rezervat misiunea să înţeleagă şi să ne spună de ce n-a fost posibil. Necruţător, peste marginile admise, el şi-a adăugat la vechii adversari duşmănia „prietenilor”. Şi totuşi Paul Goma nu e singur. În cuvântul introductiv la Jurnal pe sărite, Laszlo Alexandru ne avertizează: „În pragul unei noi renaşteri a spiritualităţii româneşti – pe care o dorim cu toţii – sunt sigur că Paul Goma, cu supărările şi diatribele lui, dar şi cu imensul său capital de suferinţă, cu cele patruzeci de cărţi ale sale (din care cel puţin trei sunt adevărate capodopere!), cu inteligenţa şi sensibilitatea lui exacerbată, cu moralitatea sa intransigentă, va fi un mare model al nostru, pe care mai devreme sau mai târziu societatea românească îl va descoperi şi îl va elogia”.

Deocamdată, România rătăcitoare îl ignoră, spre imensa ei pagubă. Dar nu şi România profundă, norocoasă că a zămislit din pământul Basarabiei nu „un Soljeniţân român”, ci, pur şi simplu, un Paul Goma unic şi inconfundabil avatar al lui Eminescu în contemporaneitate.

Paul Goma este un intelectual român menit să fie împins la margine până la eliminarea din comunitatea care l-a produs. Din acest punct de vedere, el reproduce soarta lui Mihai Eminescu, cel scos din publicistica românească şi adus la starea de nebunie. Tot un „nebun” este considerat şi Paul Goma. Altminteri, el este un produs al marginii românismului. Este basarabean. Iar istoria a împins Basarabia atât de la margine, încât n-a putut supravieţui Marii Uniri. Ba chiar şi noii politicieni o lasă uitată undeva tot la marginea Europei, în sfera de influenţă a fostei Uniuni Sovietice. Silviu Brucan, Petre Roman şi Ion Iliescu şi încheiaseră un tratat cu fostul imperiu, tratat din fericire rămas neratificat, spre deosebire de celălalt cu Ucraina, conform căruia preşedintele Emil Constantinescu ne-a angajat să respectăm vânzarea Herţei, a Bucovinei nordice şi a Basarabiei sudice. Împotriva ambelor trădări a intelighenţei politice s-a ridicat Paul Goma. Prin Tratatul cu U.R.S.S., „pentru întâia oară de la 23 august 1939 – Pactul Stalin-Hitler –, un guvern pretins liber, independent, a consimţit definitiva abandonare a unor teritorii şi populaţii româneşti din Basarabia, din Bucovina de Nord şi din Ţinutul Herţa; Iliescu – Roman au făcut ce nu făcuseră nici Dej – Groza; nici Ceauşescu – Dăscălescu – iar Pleşu al nostru s-a dovedit de-al lor, solidar cu vânzătorii Basarabiei”. (Jurnal de căldură-mare, pp. 239-240).

Andrei Pleşu era, pe atunci, ministru al culturii. Uimirea lui Paul Goma e că ilustrul disident Andrei Pleşu nu şi-a dat demisia în semn de protest faţa de tratatul cu U.R.S.S. Ce enigmă, pentru Goma, această indiferenţă a lui Pleşu, ca reprezentant al intelighenţiei disidente autocronice! Şi mai violent va fi Paul Goma cu cei care au semnat Tratatul cu Ucraina, la 2 iunie 1997: preşedintele „democrat” Emil Constantinescu şi ministrul de externe Adrian Severin. (Acest tratat a fost ridicat în slăvi de intelighenţia autocronică de Grupul pentru Dialog Social. Gabriel Andreescu îl califica „o capodoperă diplomatică”, iar Al. Paleologu un „instrument juridic de excepţie” şi n-a fost decât o nouă vânzare odioasă, denunţată ca atare, în 2008 – 2009 de către actualul preşedinte Traian Băsescu. Numai că el era atunci ministrul Transporturilor şi, evident, nu şi-a dat demisia în semn de protest!). Unde să fie Cloaca Maxima, trădarea intelectualilor, în grădina lui Paul Goma sau în a celora beneficiari ai căderii lui Ceauşescu?

Dincolo de ideea de a fi de acord cu cele spus mai sus sau nu, dincolo de ideea de a fi într-o tabără sau alta, dincolo de orice, important e ca toţi să aibă asigurat dreptul la liberă exprimare, altfel, despre ce fel de libertate mai putem vorbi oare?

CONSTANTIN CODREANU ŞI ANTISEMITISMUL

În cazul în care domnii de la Radio Europa Liberă ar fi făcut un minim efort înainte de a îşi imagina careva urme de promovare a antisemitismului pe blogu-mi, ar fi fost iarăşi surprinşi să găsească referirea la o carte interesantă, prin publicarea a nu mai puţin de 8 pasaje din aceasta, în diferite perioade: Evreii, Dumnezeu şi istoria.

Toate pasajele publicate intermitent pe www.inconstantin.ro, prin care recomandam întru citire respectiva carte, sunt disponibile aici: 1234,5678.

Şi nu vorbim de orice carte, ci de o carte apărută la Editura Hasefer, editura comunităţilor evreieşti din România care, alături de revista „Realitatea evreiască”, este parte componentă a Centrului Iudaic de Editură şi Publicistică, înfiinţat de către Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România, prezidată de deputat Dr. Aurel Vainer.

Deci?

ANTISEMITISM ŞI RUSOFOBIE vs. RESPECT

Mă face cumva antisemit faptul că am îndrăznit să mă întreb de ce a existat de-a lungul istoriei o atitudine diferenţiată atunci când a venit vorba de victimele Holocaustului versus victimele comunismului, aşa-zisul “Holocaust Roşu”? De ce în primul caz vorbim despre o zi instituită la nivel mondial de către Organizaţia Naţiunilor Unite, iar într-al doilea caz nu? Mai ales în condiţiile în care numărul victimelor comunismului, de exemplu, a fost semnificativ mai mare şi rândurile acestora sunt îngroşate an de an din cauza regimurilor antiumane din China sau Coreea de Nord, hibrizi ai acestei ideologii oribile.

Sau că de ce în primul caz observăm autorităţi ale diferitelor state simţindu-se obligate să participe an de an, pe 27 ianuarie, la ceremonii organizate de reprezentanţi ai comunităţilor evreieşti, neacordând la fel de multă atenţie unor zile despre care mulţi nici nu au auzit? Zile cărora le lipseşte inclusiv interesul din partea mass media de care beneficiază ziua de 27 ianuarie, deşi ele există – 23 august, Ziua Europeană a Comemorării Victimelor Stalinismului şi Nazismului sau 7 noiembrie, Ziua Internaţională a Victimelor Comunismului, denumita Memento Gulag.

De ce numărul simpozioanelor, conferinţelor, monumentelor sau chiar muzeelor este în creştere pentru primul caz şi pentru al doilea nu? Inclusiv în Republica Moldova, la Chişinău, urmează să fie deschis un muzeu al Holocaustului în viitorul apropiat. Despre aceasta au anunţat oficialităţile prezente la ceremonia de comemorare a victimelor Holocaustului care a avut loc duminica trecută.

De ce această atitudine duplicitară în cele 2 cazuri?

Nu a fost şi nu este în continuare intenţia mea să neg faptul că ambele tabere au avut de suferit. Au murit şi au fost prigoniţi atât evrei, cât şi români. Nu cred că poate cineva îndrăzni să spună că unii au fost sfinţi şi au avut doar ei de pătimit. Ceea ce deranjează este felul în care unii ajung să se creadă mai egali decât ceilalţi cerând egalitate şi chemând la toleranţă. Este de-a dreptul strigător la cer că oamenii aceştia organizează ceremonii în Republica Moldova şi invită la ele autorităţile acestui stat, dar vorbesc în limba unui alt stat. Preacurvia liderului PLDM, premierul Vlad Filat şi a liderului PD, speakerul Marian Lupu, nu mai miră pe nimeni, aceştia până şi cu subalternii la o nevoie ajung să vorbească în limba rusă fără a se gândi la cât de anormală e această situaţie sau, mai nou, semnează necrologuri, alături de preşedinte Nicolae Timofti, aducând elogii unuia din prigonitorii cei mai mizerabili ai acestui neam. Aşa că, la prea multă demnitate şi verticalitate de la domnii respectivi nu ai cum să aştepţi.

Deranjează faptul că liderii Comitetului American Evreiesc „Joint” (da, ştiu! : ) ) din Republica Moldova şi cei ai Centrului Cultural Evreiesc KEDEM, organizatorii ceremoniei de comemorare a victimelor Holocaustului discriminează populaţia majoritară a acestui stat nevorbind limba oficială la evenimentele pe care le organizează. Nu e strigător la cer oare? Dragii mei, unde e îndemnul la respect reciproc? Nu vă miroase oare a românofobie un pic?

Este exact aceeaşi situaţia cu ce se întâmplă la Bălţi zilele acestea, unde în centrul municipiului apar mesaje în limba rusă despre cât de falsă este Istoria Românilor şi cât de adevărată e cea a Moldovei. În plus, cei care vor ca în Republica Moldova, în mintea bolnavă a celor care au postat aceste pancarte, să se vorbească limba română, limba de stat, sunt, prin excelenţă… naţionalişti.  Vai ş-amar!

Pentru aceşti oameni certaţi cu bunul-simţ şi cu elementara logică avem un citat din atât de veneratul, de unii dintre ei, Karl Marx.

Să nu cunoască limba ţării în care trăieşte poate un oaspete, un idiot sau un ocupant care îşi impune limba.

Tot pentru ei, o lecţie de civilizaţie.

Efectiv, nu poţi călca în picioare demnitatea cuiva, discriminându-l şi nesocotindu-i valorile, nu te poţi crede mai egal între egali şi să ceri pe un ton imperativ anumite lucruri.

Mă fac toate acestea antisemit cumva? Sau poate rusofob?

Cât priveşte acuzaţiile de rusofobie sunt şi ele hilare. De fiecare dată când a fost cazul să interacţionez cu vorbitorii de limbă rusă am făcut-o politicos, respectuos, vorbindu-le în limba română. Mărturii îmi sunt cele câteva apariţii la TV. Consider e un act de bun-simţ să ştii şi să vorbeşti limba ţării în care te-ai născut/în care trăieşti. Eu nu îmi imaginez să mă fi născut într-o ţară şi să nu vreau să vorbesc limba acestui pământ. Tocmai de aceea am insistat şi voi insista în continuare ca în Republica Moldova să se vorbească româna.

De 2 ori am vorbit limba rusă, o dată când am filmat un documentar pentru Teleradiocompania interstatală MIR şi o dată când am dat interviu pentru ucrainenii de la Inter.

Mi s-a părut firesc să vorbesc rusa cu nişte străini prin excelenţă, pe lângă dorinţa elementară de a păstra nedistorsionat mesajul în urma unor intervenţii de adaptare a textului. : ) Aş fi vorbit franceza sau engleza dacă aş fi fost intervievat de jurnalişti francezi sau englezi. Cu rusofonii din Republica Moldova însă am vorbit şi voi vorbi mereu în română. Din principiu.

Am cerut mereu şi voi cere în continuare respect pentru poporul din care fac parte. Mai nou însă, se pare, că trebuie să cer şi dreptul de a avea opinii care nu sunt chiar pe placul tuturor şi care mă fac subiect al unei cenzuri dezgustătoare.

CONCLUZIE: RADIO EUROPA LIBERĂ ŞI PIVA LUI ŞELIN

Primul lucru la care m-am gândit atunci când mi-am văzut textul scos de pe www.europalibera.org a fost asemănarea dintre Radio Europa Liberăşi hoardele de contramanifestanţi de la Cahul de pe 22 iulie 2012 şi locuitorii regatului bălţean al maimuţelor de pe 5 august 2012.

Specia umană aflată în imposibilitatea patologică de a acceptare a posibilităţii că există alte puncte de vedere şi care încearcă să înăbuşe orice manifestări ale divergenţei de opinie cât mai violent posibil. Toţi îngurgitând cu salivantă plăcere răsplată alcoolică a coeziunii la final. O întrebare am: pivă (bere) celor de la Radio Europa Liberă care s-au considerat îndreptăţiţi să recurgă la cenzură cine le dă?

Incredibil de amuzantă în atare situaţi e să vedem pe site-ul www.europalibera.org postat acum o săptămână gânduri despre “tranziţia de la homo sovieticus la omul european”. Aşa credeţi, Dvs., dragilor că faceţi tranziţia mai uşoară? Prin propagarea cenzurii?!?

ÎN LOC DE CONCLUZII

La final, vreau să spun că nu am scris cele de mai sus pentru a-mi revărsa năduful unui orgoliu îngenunchiat. Nu are nicio legătură. La fel cum intenţia articolului nu este de a mă dezvinovăţi pentru că am opinii care nu sunt pe placul unor persoane străine ideii de libertate. Am vrut doar să punctez un derapaj care mi se pare de-a dreptul teribil şi odios în anul 2013 şi venind de acolo de unde ne aşteptam mai puţin.

Şi nu în ultimul rând, recitiţi, vă rog, disclaimerul. Pentru orice eventualitate. : )

Constantin Codreanu

Publicat pe 19 Februarie 2013 Anno Domini, la 22:03

Preluare Ziaristi Online

 

Loading Facebook Comments ...

10 Comments

Add a Comment
  1. UNUI REDACTOR INDEPENDENT

    Fiind un om cu mintea trează
    În publicaţia-i de prestigiu,
    El cu osârdie-i promovează
    Pe acei ce au…de dânsul grijă.

    UNUI SCRIITOR SLUGARNIC

    Volume multe –opera toată
    Azi priză nu mai au deloc.
    S-a mai gândit dânsul vreodată,
    Că tot ce-a scris e pentru … foc.

  2. epigon, dragă, n-ai vrea să te ocupi cu ceva serios? Să tai frunze la cîini, bunăoară, că cu scrisul CATRENELOR pre cîte ştiu se ocupă oameni ceva mai cu ceva mai talent. Pur şi simplu te faci de ruşine. Sînt în lume atîtea ocupaţii care ţi-ar face cinste – aipur’tea fi un bun măturător de străzi, să zicem, un bun SANTEHNIC, un genial hamal, etc. Nu te deda prostiilor rimate…

  3. Sa intelegem ca stapanii Europei Libere, care sunt americanii, prefera ca Bessarabia, fosta gubernie ruseasca sa ramana vesnic in mainile Moscovei. Asta sa fie politica oficiala a actualei administratii democrate americane. Pana la urma asta este traditia. Democratii, de-a lungul istoriei, au tot fost furnizori de placeri baietilor duri de la Kremlin.
    Un prieten francez imi povestea ca pana si Napoleon Buonaparte care, la 1812, s-a implicat direct in evenimentele care au dus la anexarea Bessarabiei, a urmarit cu mare atentie ca rusii sa nu treaca Prutul, pentru ca pe el il interesa doar Moldova dintre Prut si Carpati. Cand Rusii au incercat sa ocupe Iasul, a intervenit direct ca rusii sa se retraga dincolo de Prut. De ce oare americanii si europenii nu sunt interesati de spatiul pruto-nistrean si il considera ca domeniu de drept al Moscovei? Ce destin tragic pentru basarabeni!

  4. Doamna Pavlicenco, nu destul ca noi romanii suntem smoliti si ne fac toti tigani, de ce ne faceti pe noi, poporul roman de ras cu un asa individ, o asa animala negritoasa ca John Onoje?

  5. Numai că acei cu buza de jos în suspensie au un obicei urît: de cum ajung în scaunul împărăţiei, vor să-l ucidă mai întîi pe tat-su. Un om de afaceri a cheltuit bani grei pentru a-l lăsa pe Filat fără grei în partid. Ei şi? – Unde-i acum Săndel, unde-i Mihăiţă? Unde-i avocatul Vitalie? Unde-s fetele? De ce-au plecat Diana, Mihaela, Natalia?
    lAm o propunere pentru Tănase, Gurău, Ghimpu, Saharneanu, Pavlicenco, Mihăieş şi alţi simbriaşi-toboşari. Unul dintre voi susţinea că-s controlat de Filat. Am zis eu ba? Voi sînteţi controlaţi de Plahotniuc. Eu îl laud pe Filat, dar nu-l critic pe Plahotniuc. Aşă-i? Lăudaţi-l şi voi pe Plahotniuc. Da ce? – Vi-i ruşine să vă lăudaţi finanţatorul?! – Iaca na! Dar să mîncaţi banii lui Plahotniuc nu vi-i ruşine? Viorel MIHAIL

  6. ca să vi se descreţească frunţile Proverb românesc: omului prost îi pute din gură

    I-am întrebat pe fraţii noştri români de ce vor să promoveze românismul în Moldova prin oameni inculţi şi brute agresive precum este Mihai Ghimpu? – Fraţii români au strîns neputincioşi din umeri, ruşinaţi. Le-am spus unor unionişti irecuperabili din Moldova că, tolerînd un om precum este Mişa Ghimpu, incult şi lipsit de elementară educaţie, ei, de fapt, fac un mare rău cauzei românismului. Căci oamenilor de rînd, care îl văd şi îl aud pe românul Ghimpu, pe loc li se întoarce de sora noastră, România. Am observat că nişte colegi de la un Jurnal de Chişla Nouă au înţeles că, decît cu un prost la cîştig, mai bine cu un deştept la pagubă. Bravo, Vava, bravo, Colea şi Petrică! Numai fosta gazetă „Sus Filat!”, azi, „Jos Filat!”, a dlui Costică care practică antrepriza de familie, continuă să utilizeze gazele de dihore (Putorius putorius) ca armă de luptă. Bărbaţii ca bărbaţii, dar nu ştiu cum suportă doamnele miasmele pestilenţiale.
    Putin. Răspuns la scrisoarea lui Ghimpu: „Заткнись, дурак!”

    Mişa Ghimpu repetentul i-a scris scrisoare lui Vladimir Putin. Fiind cu logica scîlciată încă de pe vremea cînd a căzut în cap de pe prispă, Domnia sa a uitat că şi Putin a fost prim-ministru ca şi Filat. Lapsus de memorie, ce să-i faci? – Puţini însă ştiu că dl Ghimpu a primit răspuns la epistolă. Serviciul de presă al PL n-a vrut să-i facă public conţinutul. Noi, datorită „cîrtiţei” infiltrate în PL, l-am aflat. Iată-l: „Заткнись, дурак!”

  7. Frumos vorbeşti hoitarule despre cenzura de la Europa Liberă. Cu plăcere te pubică pe bloc VP. Te face erou naţional. De ce nu vorbeşti nimic în litopiseţile tale cum ai susţinut la alegerile parlamentare din Romania doi hoti, care au furat un milion de euro şi s-au făcut campanie electorală. Banii au fost spălati de E. Tomac de la DRP. Mai mult ca atît ai fost complicel – un fel de hoitar rozător de oase care Tomac şi Badea ţi li-arunca. Nu ai făcut nimic pentru romanizm şi nu vei face, fiindcă nu ai valuare. Eşti ca un păduchi care se lipeşte şi de dracu pentru a suge. Vitalia Pavlicenco nu face eroi naţionali toţi golanii. Cu golanii nu faci UNIREA.

  8. Трогательно)

  9. Pt vioricu

    Eu nu am prea inteles aiureala asta cu Viorel Mihail. A scris el prostiile astea pe undeva, ca eu nu citesc deloc ce scrie el de foarte multa vreme? Si daca e reprodus de pe undeva sau el e cel ce mai comenteaza pe bloguri, e de spus ca a stat toata viata cu gura cascata la Lucinschi sau la copiii lui politici corupti, care au fost mereu antiromani si prorusi. Acum copilul lor e Filat. Nu vad ce are VM de laudat la Filat. Eu, Vitalia Pavlicenco, nu sunt finantata nici de Filat, nici de Plahotniuc, dar imi este jena sa il vad pe Filat cum se infoaie ca un cucos, apoi devine neputincios si bun de dispretuit ca o gaina plouata, desi de gaina imi este mila.

  10. săru-mîna, Doamnă! Vitalia, desigur!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *