Masa Rotundă în problema unionismului (video)

Săptămina trecută, pe 8 februarie, din inițiativa PNL; a avut loc o masă rotundă în problema unionismului. Vizitatorii ne-au solicitat lista participanților, care, desigur, nu e secretă, este plasată aici, fiind confirmată și de video, plasat și pe curaj.tv. 

Le mulțumim încă o dată celor care au venit la discuție. Marți va avea loc prima ședință a grupului de lucru, format din 20 de persoane, care s-au înscris în componența acestuia. VP

Lista persoanelor prezente la masa rotundă în problema unionismului

  1. Afanasiu Sergiu – directorul publicației ”Tribuna copiilor”
  2. Balacci Veaceslav – președintele Asociației ”Realitate și Adevăr”
  3. Balmuş Lucia – directorul SRL ”Val condra”
  4. Beşleagă Vladimir – ex-deputat, membru-fondator al Consiliului Național al Unirii, membru al Uniunii Scriitorilor
  5. Bolboceanu Ludmila – președintele Miscării femeilor din Moldova pentru combaterea saraciei si a analfabetismului, profesoară la Universitatea ”Apollonia”, Iaşi
  6. Brega Oleg – coordonator Hyde Park, Curaj TV
  7. Bucicov Sergiu – avocat
  8. Butnaru Val – reprezentant al portalului ”www.union.md”
  9. Butnaru Valentina – președintele ”Societății Limba Noastră cea Română”
  10. Calmîc Ion – inginer
  11. Can Alexandra – ex-ministru al industriei și comerțului în Guvernul Ion Sturza, director general al S.A. ”Artima”
  12. Caraman Anatolie – președintele Asociației ”Tiras-Tighina”
  13. Chiriac Vasile – om de afaceri
  14. Ciorici Vlad – preşedintele Asociației obștești ,,Memoria victimelor comuniste”
  15. Ciubotaru Mihai – preşedintele ”Societăţii scriitorilor români din Basarabia”
  16. Cucuietu Călin – Accent TV
  17. David Alexandru – preşedintele comunităţii religioase „Filiala Floreni a Frăției Ortodoxe Române”, Anenii Noi
  18. Deleu Iulia – președintele Fundației obștești ”Dreptul și Democrația”
  19. Dembițchi Mihai – pensionar MAI
  20. Dolganiuc Valentin, ex-deputat, membru-fondator al Consiliului Național al Unirii
  21. Druţa Filipp – jurist
  22. Graur Dumitru – jurist
  23. Iuri-Apostol Andrei – ex-deputat, om de afaceri
  24. Maimescu Ştefan – ex-deputat, membru-fondator al Consiliului Național al Unirii, membru al Consiliului Asociaţiei ,,Parlamentul– 90”, Asociatia socio-culturala ”Maluri de Prut”
  25. Marin Anatol – profesor de istorie
  26. Maxian Gheorghe – președintele Asociația oamenilor de știință, cultura și artă din Orhei
  27. Mărgărint Nicolae, jurist
  28. Mîndîcanu Virgil – profesor universitar, doctor habilitat
  29. Mîrzenco Gheorghe – membru-fondator al Mişcărea ”Memoria Neamului”
  30. Moisei Iurie – pensionar militar
  31. Moşanu Alexandru – președintele primului Parlament democratic, academician, redactor al revistei ”Destin românesc”, reprezentant al ”Mișcării civice 1812”
  32. Negru Nicolae – jurnalist
  33. Onoje John – cetățean al RM de origine africană, refugiat politic
  34. Paladi Gheorghe – istoric, conferenţiar universitar
  35. Pavlicenco Vitalia – ex-deputat
  36. Petrenco Anatol – istoric, profesor universitar
  37. Plămădeală Oleg – avocat
  38. Revenco Anatol – medic
  39. Rusu Mircea – președintele Asociației ”Libera inițiativă”
  40. Severovan Mihai – preşedintele Asociației Patronatului din Serviciul Public
  41. Strîmbeanu Andrei – ex-deputat, membru al Uniunii Scriitorilor
  42. Ţapeş Valentin – om de afaceri
  43. Ţîcu Octavian – cercetător-coordonator IISR, AŞM
  44. Ţurcanu Timotei – inginer
  45. Viţă Gheorghe – jurist, vicepreședinte al Forului Democrat al Românilor, președintele Uniunii Românilor din Basarabia, nordul Bucovinei și Ținutul Herța
Loading Facebook Comments ...

43 Comments

Add a Comment
  1. Cat de rotunda este masa aia despre unire, daca lipsesc invitati din Romania?
    Sau poate nu-i vorba de unirea cu Romania?
    Nu de alta, dar vorba ceea, „tradare sa fie, dar s-o stim si noi”.

  2. Iata la ce o ajuns Miscarea Nationala din Moldova … E jalnic, sa plangem prin cabinete,iar komii rusofoni sa domineze in PAMN…

  3. D-le Popescu!

    Îmi cer scuze, dar îmi permit să nu fiu de acord. Dar noi, basarabenii, nu tot din România suntem? Ce – Basarabia nu e România? Da, sunt nişte teritorii ocupate temporar de şovinism rusesc şi statalişti „maldavenişti” ce urmează în viitorul nu prea depărtat să revină şi din punct de vedere politic la teritoriul actualei Românii, dar asta nu înseamnă că nu suntem România. Noi, România, am fost de la 27 martie 1918, şi vom fi tot România şi pe viitor, e drept, suntem încă nişte teritorii româneşti care urmează să revină la statul român.

    Unirea s-a realizat întîi în cuget şi simţiri, apoi din punct de vedere politic. Noi aici ne străduim să vorbim cînd e vorba de teritorii româneşti din stînga sau dreapta Prutului ca de ceva întreg. Spre exemplu: Mă duc la Iaşi, Bacău, Zalău, Bălţi, Timişoara, Cahul, Soroca, Călăraşii din dreapta Prutului, Bucureşti etc., adică să creăm simţul ţării întregite încă înainte de reunificarea politică. (Întîi trebuie să realizăm unirea în cuget şi simţiri, apoi pe cea politică).

    Cînd aţi scris aici „lipsesc invitaţi din România”, parcă m-aţi lovit cu ceva peste cap. Mi-am zis: „Da eu unde sunt aici – în Turcia, Cambogia, Rusia, Franţa etc.? Dacă e să ne exprimăm corect pe vitor, să nu le facem bucurie antiunioniştilor, pina a arăta în exprimarea noastră că vedem Basarabia ca ceva aparte de România întregită, pentru a crea de pe acum la cetăţeanul simplu simţul ţării întregi, ce trebuie să fie prezent în inimili românilor de ambele maluri ale Prutului.

    E bine să ne exprimăm, spre exemplu, în propoziţia pe care aţi scris-o D-ră mai sus, nu cum aţi scris: „Cat de rotunda este masa aia despre Unire, daca lipsesc invitati din Romania?”, ci „Cât de rotundă este masa aia despre unire, dacă lipsesc invitaţi din dreapta Prutului?”

    Da, e mai greu în exprimare, deoarece e mai lung, dar mai bine să fie mai greu şi mai lung, dar mai corect din punct de vedere româneşte. Astfel nu se va simţi nimeni insultat (eu ca basarabean m-am simţit insultat, deoarece zicîndumi-se că din România de ce n-au venit, m-am simţit că eu nu aş fi în acel moment în teritoriul străbun românesc, ci undeva în Papua Noua Guinee. Dacă ne-am pus scopul să readucem Basarabia la trupul ţării, trebuie să contribuim permanent de pe acum la crearea unei conştiinţe naţionale de apartenenţă la acelaşi neam şi ţară a tuturor românilor. Astfel vom fi corecţi cu amintirea strămoşilor ce ne-au realizat România Mare la 1918 şi, de ce nu, – vom arăta străinilor că ştim să fim stăpâni la noi acasă.

  4. Pt Mircea Popescu

    Mircea, ce se intimpla? Despre ce fel de tradare vorbesti? Noi facem ce putem – poate ca ar fi bine chiar sa nu facem nimic? Poate ca asa si vom decide in curind – sa nu facem nimic, ca sa fie mai bine, ce zici?

    Nici nu stiu de la ce capat sa iti scriu. Ai vreo idee cum se aduna in RM, pentru o discutie despre unionism, intr-o tara saraca, mai mult de 40 de oameni pe ger cumplit si cu drumuri impracticabile?

    Ca sa inviti din Romania, mai intii sa vedem la ce ii invitam, cine ii primeste, cu ce ii primeste si pornim discutiile ce facem pe 27 martie sau 16 mai, ori asa, apasam pe buton si totul se aliniaza automat? Despre ce vorbesti?

    Ce e cu ironia „cu cine ne unim?” Am dat noi vreun motiv sa se creada ca ne unim cu Bielarusi, ca si comunistii, sau ca ne unim, la Pastele calului, cu UE – ca Leanca si Filat?

    Noi, in general, nu am vrut sa filmam, am facut o discutie pentru a crea un inceput, un grup de lucru. Dar l-am invitat si pe Oleg Brega si el a filmat, eu cerind, mai intii, acceptul celor prezenti. Nu stiam ce face el cu materialul, ca noi suntem pt transparenta in general si nu impunem cenzuri. Dar dupa ce a pus pe site-urile pe care posteaza, am reluat si noi pe site si pe blog. iar miine avem prima sedinta a grupului de lucru. Si avem si un plan cu ce sa pornim. care e problema, ce te-a apucat sa ironizezi? Nu am inteles aceasta postare sarcastica…

  5. ANUL 2012: DOSARELE VIITOAREI ROMANII RE-INTREGITE ( II / 21 )
    ———————————————————————————––––
    DEZVALUIRI SINISTRE: Un martir patriot din cei multi omorâti de KGB din RM independenta si statalista la asasinate la comanda. Un interviu cu Tudor Condrea, /totusi viu/ soferul primarului de Chisinau, Nicolae Costin /1936-1995/ Ziarul Timpul din 12 Februarie 2012: http://www.timpul.md/articol/exclusiv-mircea-snegur-fusese-informat-ca-eu-sunt-mort-iar-primarul-costin-e-in-stare-grava-31271.html

    – Era prin august 1994. El a fost invitat la o întâlnire la Moscova cu Petru Lucinschi, care pe atunci lucra în capitala URSS. Din cele vorbite cu domnul Costin mai târziu, am aflat că la acea întâlnire, în locul lui Petru Lucinschi, s-a prezentat altcineva. Când am mers să-l întâlnesc la aeroport, s-a apropiat de mine ex-premierul Ion Ciubuc şi mi-a spus că Nicolae Costin se mai reţine pentru o zi. Când am revenit să-l iau de la aeroport, mi s-a plâns că are mari dureri de cap. Durerile au continuat, iar peste două luni, la 25 octombrie, a căzut urcând scările în incinta Primăriei Chişinău. Medicii l-au diagnosticat cu leucemie. Dar el, până atunci, n-a suferit de o asemenea boală. Eu cred că a fost, ca şi în cazul disidentului rus Litvinenko, plecat în Anglia, caz cunoscut cu implicarea serviciilor secrete ruseşti.

    Medicii i-au spus că va trăi un an de zile, nu mai mult. La 6 noiembrie a fost dus la tratament în Germania, iar peste două săptămâni l-au readus. Degrabă, la 16 februarie /1995, a decedat. Dacă nu din maşină, dacă nu din biroul lui de lucru, înseamnă că am fost afectat din altă parte, dar am suferit împreună – eu mai puţin – de aceeaşi boală.

    Era un om de stat şi eu purtam răspundere de viaţa lui. Pe atunci, multor activişti naţionali li se organizau accidente rutiere. O dată, ne-am pornit la Slănic-Moldova. Ne-am dus pe la Iaşi. Aveam în maşină un telefon radio, care funcţiona prin staţie de televiziune. Ajunşi după Iaşi, cineva l-a anunţat că trebuie să ne întoarcem urgent, deoarece există informaţii că ni s-a pus la cale un accident. Îndată mi-am amintit că, ieşind din oraş, de două ori maşini diferite mi-au întretăiat calea, deşi circulam la verde. Dar profesionalismul şi responsabilitatea faţă de omul de alături m-au ajutat să evit pericolul. Atunci, întorcându-ne de la Slănic, Costin mi-a zis să o luăm pe la Iaşi, dar intuiţia mi-a spus să merg pe altă cale – de la Oneşti spre Leuşeni.
    Când m-a întrebat de ce am făcut aşa, i-am spus că am încurcat drumul.

    Dimineaţă ne-a chemat Mircea Snegur. Ne-a întâmpinat pe scări şi ne-a spus că fusese informat despre un accident rutier cu implicarea maşinii noastre: „Şoferul este mort, iar Costin – în stare gravă….”. Am trăit şi aşa ceva…
    Pe urmă, la telefon spuneam că mergem într-o direcţie, dar o luam în alta. După ce ieşeam din oraş, schimbam numerele guvernamentale de înmatriculare a maşinii cu altele, simple…

    /Prietenii / Vasile Nedelciuc, cu care se înţelegea foarte bine. Cu Moşanu se întâlnea deseori şi ca foşti profesori de universitate. Avea ce discuta cu parlamentarii scriitori Ion Vatamanu şi Lidia Istrati. Costin era un mare patriot şi ştia că serviciile secrete vor să scape de el. Împreună cu Braşoveanu, consilierul său, au luptat mult pentru schimbarea denumirilor străzilor.

    Dacă Nicolae Costin ar fi trăit, nu ajungeam în băltoaca politică de azi. Dar duşmanii noştri au vrut să scape de el, cum au vrut să scape de interpreţii Ion şi Doina, cum au încercat să scape de generalul Ion Costaş, de alţii…
    ———————————————————————————————
    Cred că fiind abia afectat /de leucemie/, tratamentul urgent şi mai ales sfecla roşie m-au scăpat de moarte.
    /Tudor Condrea pentru prima dată, a acceptat să spună ceva în public despre unele cazuri
    din viaţa trăită alături de Nicolae Costin/

  6. O lista foarte semnificativa, care trebuie afisata oriunde si oricând, pe toate portalurile de stiri, ca si altii sa se alature acestui MARE VAL de lichidare a ocupatiei rusesti !

  7. Pt Vestitorul

    Sa vedem cum incepe securitatea Aliantei pentru Integrarea Europeana sa ii persecute pe cei din lista.

  8. Pt Viku

    Va impiedica cineva sa opriti komi? Ati unit trei oameni ca sa va opuneti „rusofonilor” – cum va exprimati? faceti mai bine decit noi – va vom felicita.

    Nu ne propunem sa ne numim Miscare Nationala, nici Miscare de Renastere nationala, nici nu ne declaram continuatori ai cuiva. Facem ce putem – sa faca fiecare mai mult.

  9. Unirea se va face..si asta cat mai curand! Uniunea Moldova-Russia-Belarus! Traiasca marea putere CSI! Parca Voronin are cele mai mari sanse sa iasa castigator..si sa dus draq tot..

  10. O părere a unui profesor: „Opera de reunire (reîntregire) a Neamului Românesc este un act politic de cea mai mare responsabilitate. El nu poate fi realizat de persoane gălăgioase şi iresponsabile, narciziene şi dictatoriale, persoane ce emană ură şi energie negativă. Acestea doar compromit idealul Unirii!” Bine spus, frumos, clar, lucid.
    Totuşi, cine-i mai mare la noi pe Unire?!
    Nu se poate întîmpla ca acei din listă peste cîţiva ani să ceară de la parlament o lege care să prevadă nişte privilegii: să fie înmormîntaţi pe degeaba? Doar pentru că-s în listă! Ca şi cei care au semnat Delaraţia de Independenţă.

  11. E o lupta cu morile da vant. Nu va fi nici o unire intre cele 2 tari. Degeaba aceeasi limba, cultura, obiceiuri, daca nu si aceeasi mentalitate! Cand o vorbi oltenii sarba, iar moldovenii din est maghiara, apoi poate atunci va fi o unire pe marea planeta numita Moldova!

  12. Pt Tira

    Cred ca v-ati permis sa ii jigniti fara rusine.

  13. http://www.timpul.md/articol/fatarnicia-moldovenilor-chirilici-31222.html
    Făţărnicia moldovenilor chirilici

    Frica de regimul sovietic, dar şi ideologia acestuia de mutilare a conştiinţei noastre naţionale au făcut ca, chiar şi după obţinerea independenţei R. Moldova, mulţi dintre conaţionalii noştri să se teamă de a pronunţa nişte adevăruri istorice, adevăruri pe care se sprijină fiinţarea noastră.

    În special – adevărul despre apartenenţa noastră naţională şi despre limba pe care o vorbim. De peste 20 de ani, situaţia geopolitică în care ne aflăm îi impune, în primul rând, pe politicienii ajunşi în fruntea statului să jongleze între adevăr şi minciună, ei făcând astfel jocul forţelor antinaţionale, care vor să readucă R. Moldova sub controlul Rusiei.

    În urma scandalului cu ambasadorul nostru în SUA, Igor Munteanu, şi străduinţele premierului Filat de a-i pune la respect pe diplomaţii moldoveni, mi-am amintit de scandalul pornit în Parlament la începutul lui decembrie trecut de către deputatul PCRM Sergiu Stati împotriva ambasadorului R. Moldova la Bucureşti, Iurie Reniţă. Reniţă şi-a permis atunci să fie sincer într-un interviu acordat presei din România, spunând: „În context, trebuie să recunosc că vorbesc limba română, iar părinţii mei, ambii, s-au născut români, de unde şi clarificarea de rigoare privind apartenenţa mea etnică”. Mai simplu şi mai clar: sunt român şi vorbesc limba română. Deputaţii comunişti au cerut atunci rechemarea ambasadorului Reniţă. Stati, susţinut de Reşetnicov, a spus că „Reniţă, prin declaraţiile sale, distruge statalitatea R. Moldova”. Pe de altă parte, deputaţii liberali au replicat că declaraţiile lui Reniţă sunt în limitele legii, iar Valeriu Muntean i-a cerut lui Sergiu Stati să părăsească sala „pentru a… aerisi încăperea”. Vrând să calmeze spiritele, Diacov a intervenit în stilul său, centrist: „Nouă ne este greu să fim între românii din dreapta şi moldovenii din stânga. Rog Externele să trimită o depeşă către toate misiunile diplomatice ca ambasadorii să comenteze mai puţin situaţia internă a ţării”. El s-a aşezat, vorba străbunilor, cu fundul între două luntri. Nu cred că ar lua pe bune acea depeşă diplomaţi moldoveni ca, bunăoară, Oleg Serebrian, ambasador în Franţa, Victor Moraru, ambasador în Elveţia, Ion Stăvilă, ambasador în Ucraina, Igor Munteanu, ambasador în SUA, Ştefan Gorda, ambasador în Cehia, Victor Guzun, ambasador în Estonia, Valeriu Turea, ambasador în Portugalia, Valeriu Chiveri, ambasador în Austria, Emil Druc, ambasador în Suedia, sau Mihai Balan, ambasador în Israel… Din contra, oficialităţile democratice de la Chişinău ar trebui să-i susţină pe aceştia la promovarea în diferite ţări ale lumii a adevărului despre R. Moldova. Dacă şi ei se vor ascunde să spună că avem rădăcini româneşti şi că vorbim limba română, înseamnă că forţele antinaţionale de la Chişinău îşi vor atinge scopul – de a îndepărta R. Moldova de România şi de a o repune în labele ursului siberian. Paradoxul este că în multe ţări, inclusiv SUA, China, Polonia, Bulgaria, Belgia, am întâlnit funcţionari care cunosc istoria noastră, care înţeleg în ce fel de capcană geopolitică este băgată R. Moldova şi ei ne privesc cu nedumerire atunci când unii moldoveni se feresc de adevăr, ca să nu-i scandalizeze pe unii statalişti făţarnici de la Chişinău precum sunt Artur Reşetnicov, Mark Tkaciuk sau Sergiu Stati. Dacă actualii oficiali nu le vor pune piciorul în prag acestor paraşutişti politici, problemele pe care ni le fac duşmanii identităţii noastre naţionale vor deveni mult mai grave. În caz contrar, peste câţiva ani, ei vor face ceea ce le va dicta tiraspoleanul Valerian Tulgara, care se vrea lider al moldovenilor chirilici.

  14. e bine ca se pune problema public la VEDERE !
    Sa vada si politicii ca altii vad EUROPA ALTFEL !

  15. Doamna Vitalia,

    Felicitări şi
    intr-un ceas bun !
    Mulţumesc pentru iniţiativă şi curaj.

    Acum căteva minute la VB „Salvatorul Neamului” şeful PL(Partidul Lacrima) din nou victimizat cu microfonul umplut de muci.

  16. Pentru Tira:

    Poate aţi văzut ce i-am scris d-lui profesor,dacă nu, vă mai scriu:
    Da cu „bysnespatrioţii ” ce lucreză după zicala:”Lungeşte Doamne boala,până se coace poama”,putem face unirea?

  17. Pentru Duduletu:
    Am simţit aceleaşi lucruri cînd sau desfăşurat evenimentele descrise de D-ră. Subscriu sub orice cuvînt al d-ră din ultima replică. Aşa şi numai aşa trebuie de procedat faţă de oricine şi în orice situaţii. Dacă te văd că îi menajezi aşa cum i-au menajat acei parlamentari pe reprezentanţii regimului de ocupaţie rusesc în parlamentul de la Chişinău (part.com.) se sue în cap şi ne iau de oameni proşti, lipsiţi de demnitate naţională,şi, cu cît îi vor menaja mai tare, cu atîtmai tare îşi vor face de cap.
    Un lucru însă îmi vine greu să-l cred: E în stare un bysnespatriot să procedeze de la înălţimea demnităţii naţionale pe care aţi descris-o?

  18. Daniel din Bucuresti

    Falicitari pentru initiativa!

    Trebuie combatuti anti-unionistii.

    Ideologiile kgb-iste rusesti si biserica imperialista rusa.

    Indivizii dubiosi de tip podonki-Dodonki.

  19. D-le Budeanu aleas Duduletu:
    Am scris replica de mai sus,apoi zic ia să văd cine e autorul şi am deschis lincul postat.
    Am fost foarte bucuros să văd că autorul e un dolnean, sat de alături de baştina mea,sat unde a copilărit mama mea şi unde mi-au mai rămas rude.
    Cu această ocazie,vă doresc la mai mult şi la mai mare şi doresc mult să vă vad de acum înainte alături de noi,la PNL.Şi, principalul: Să nu vă dezamăgiţi nici odată în oamenii din acest partid. Doamne ajută!

  20. Nu prea inteleg de ce se face atita caz despre unire..unionisti..etc..cand nu avem nimic in comun ca mentalitate si viziune cu basarabenii? Si daca s-ar face un sondaj pro-unire..citi ar fi pro din rep moldova? ca sincer..multi romani habar nu au de basarabeni.daca ar fi un test sa enumere 5 orase..din rep moldova 99.9% ar pica testul.mai mult de 3% ar fi ptr unire,sincer as fi curios daca s-ar dori un referendum in romania,care ar fi rezultatul..ca beneficiile ar avea doar basarabenii..iar romanii doar cheltuieli inutile..probleme cu vecinii [rusia.ungaria.ucraina..etc] ptr ce ma rog? sa ajutam niste “frati” rusificati? o populatie majoritara care vrb limba minoritatilor???

  21. Pt fara cuvinte

    Chiar ca ne lasati fara cuvinte. Intreg acest blog va da raspuns la intrebari total deplasate. Ca oamenii sa raspunda corect despre Unire, trebuie, mai intii, sa nu se teama sa discute pe aceasta tema, ca i-au prea deznationalizat sovieticii si comunistii. Acum e greu sa vrei de la ei o pozitie constientizata. Dar ca sa ii trezesti, trebuie sa te sacrifici si sa te pronesti. Noi asta facem.

  22. Pt Fără Cuvinte,posibil şi NoName:

    De ce mă adresez aşa? La blogul d-lui Petrencu cineva cu NoName a postat o replică asemănătoare ca conţinut ca d-ră. Acolo am dat un răspuns.De ce nu,am gîndit eu,nu ar fi bun acelaş răspuns pentru Fără cuvinte şi aici.Iată replica mea de acolo:

    pentru NoName:
    Da,într-un fel aveţi dreptate. Dar,dacă nu facem nimic,sau rămânem “statalişti maldavenişti” ,e şi mai rău. Ştii povestea cu picătura chinezească? Regula e aplicabilă şi aici.Şi,apoi, la generaţiile care au fost până la noi,acei de au realizat România Mare, le-a fost şi mai greu.
    La urma urmei(spun de mine personal),ceea ce fac e pentru că dacă voi ajunge cîndva să fac un bilanţ al vieţii trăite,să fiu cu conştiinţa împăcată că am făcut tot ce a depins de mine să şterg ruşinea neamului românesc aflat în desbinare “statalist moldovenista”,să-l aduc la normal. Normalul poate fi doar unul: Un stat unit a teritoriilor româneşti strămoşeşti – ROMÂNIA.

  23. Mda. N-a fost o exprimare prea fericita din partea mea si-mi cer iertare celor pe care i-am ranit. Si mai ales organizatorilor care au facut, banuiesc, eforturi considerabile ca sa adune niste oameni.
    Esenta insa vad ca a fost inteleasa.
    Consider ca discutia despre unire trebuie sa aiba loc INTOTDEAUNA intre romanii de pe amandoua partile Prutului.
    In caz contrar, unde-i legitimitatea?
    Oare nu cumva, dezinteresul pentru unire este cam acelasi tocmai pentruca nu exista deschidere, nu exista comunicare? Pana si cei mai convinsi unionisti dezarmeaza vazand cata dezbinare distructiva exista intre unionistii din partea stanga a Prutului.
    Este utila orice initiativa, formarea oricarui grup de lucru, dar „o masa rotunda” inseamna un intreg egal. Ori un intreg fara niste parti care nu-s invitate, nu-s chemate (chiar si de pe plan local), nu mai este intreg.
    Inteleg ca rostul unor asemenea discutii este acela de a pune cap la cap niste idei, niste initiative pentru ca in final sa se realizeze o singura Miscare.
    Deja, ideea de miscare unionista incepe sa se demonetizeze prin pretentia nenumaratelor grupuri si grupulete de a-si asuma rolul de principala si unica miscare unionista, dar nu reusesc sa se uneasca nici macar intre ele, gasind tot felul de pretexte.
    De aceea, participarea constanta a unor personalitati, poftim, din partea dreapta a Prutului ar avea rolul de a cataliza, de a nivele diferentele dintre grupuri.

    Daca se trece peste amaraciunea pricinuita de critici si se filtreaza continutul, se pot trage concluzii care pot ajuta scopurilor propuse. In general, din greseli se invata.
    Si eu am invatat acum ca spiritele basarbenilor sunt foarte incinse si va trebui pe viitor sa fiu mai atent ca sa nu le ranesc bunele intentii.

  24. Brinza de la est si vest de Prut

    UNIRE!

  25. Pt Mircea Popescu

    1. Sa explic eu cum unionistii de aici sunt sub doua lovituri? Centristii/pragmaticii/prorusii mascati ne spun ca nu e timpul sa promovam unionisum. Oaree cind va fi? Iar moldovenistii si prorusii, antiromanii, ne spun ca suntem antistat si trebuim bagati in puscarie. daca ar fi atit de usor de facut aici ceva, deja nu s-a facut 20 de ani?

    2. Si noi consideram ca totul ce facem pt Unire trebuie sa aiba loc INTOTDEAUNA intre romanii de pe amandoua partile Prutului. Chiar avem deja reprezentanti de peste Prut in grupul d elucru. Dar la noi e prapad cu timpul si conditiile meteorologice. Stam sa asteptam pina ne lipmezim – desi 27 martie se apropie – sau facem ce putem, mai ales ca zi avem si skype, si semnaturi electronice…

    3. Cit priveste comunicarea – de ce nu a fost 20 de ani, intreb din nou? Care partide din Romania sunt pentru acest mesaj? Nicun partid parlamentar. Doar Partidul Poporului, ca partid neparlamentar, si citeva inca, deja cineva ne-a spus de ele. Noi avem o lista intreaga de ONG-uri si partide mai putin promovate in Romania, cu care vrem s aincepem a coopera pe acest scop. Daca ai sugestii, spune. Dar ma intereseaza ce facem cu partidele parlamentare romanesti, care spun numai sa ne regasim in UE si nu au cooperari cu partidele din basarabia, venind doar sa ne reproseze ca le-am adus putine voturi in alegeri, cind nici nu avem cu ei vreun acord, cooperare sau intelegere.

    4. Nu exista nici o dezbinare distructiva intre unionistii din partea stanga a Prutului. Pe unionisti incercam sa ii adunam noi, PNL. Aluzia cu PL este deplasata. Ei nu sunt unionisti, ca sunt la pytere. ca la noi asa e moda – cine e la păutere – nu mai este unionist. iata noi, PNL, vrem sa rupem aceasta traditie proasta si speram sa ne ajute Dumnezeu sa si demonstram, desi stim ca ”oponentii” nostri – de la stinga la dreapta tare se vor stradui, cum au mai facut-o, sa nu se ”intimple” asta.

    5. Poate noi nu suntem chiar asa ”mari” romani, dar facem ce putem si “masa rotunda” inseamna o discutie. Nu avem nici o obligatie legat de invitati. Totul pe lumea asta e subiectiv. Noi am invitat pe cei declarati deschisi unionisti. dar am fi curiosi sa stim si o lista de unionisti ascunsi. Numai ca sa ne spui si ce sa facem cu ea. Ca noi lucram deschis, nu pe ascuns.

    6. daca nu s-a reusit pina acum sa se uneasca unionistii, sa nu incercam nici noi? Dar de ce nu s-a reusit? Tot PNl a impiedicat cum se vrea a se sugera acum? Adica daca nu facem nimic, pentru ca nici nu avem cu ce face, dar spunem descjis despre unionism de la 17 aprilie 2010, era mai bine, daca acum facem ce putem – desi mare lucru nu putem nici acum – este iarasi rau. Mircea – spune-mi te rog un lucru – de ce cei care au bani nu practica unionismul in Moldova, iar cei care il promoveaza nu au bani? Sper sa nu pui in spatele PNL toate jocurile si distrugerile din 20 de ani de ”independenta” inchinata de guvernari Rusiei. Crede-ma, nu putem duce asemenea povara, ne va strivi si in ce incercam sa inchegam.

    7.Pentru a avea ”participare constanta a unor personalitati din partea dreapta a Prutului, care ar avea rolul de a cataliza, de a nivela diferentele dintre grupurile unioniste (pe care eu, oarba, inca nu le vad), ar fi bine sa ne dai numele unor asemenea personalitati, pe care sa incercam sa le contactam. Iti multumesc pt asta anticipat.

  26. @Patriciu..DA.precum ai presupus..ai intuit ca sunt aceeasi persoana Fara Cuvinte si No name! Ca sa fiu inteles mai bine..nu sunt nici statalist.unionist.pro-rus sau impotriva cuiva anume.problema este ca sunt foarte putine sanse de izbanda..intradevar in cel mai optimist caz.totul are un inceput ptr toate.este chiar binevenit.Nu demult.de ziua Unirii .laChisinau d-na Pavlicenco si PNL au participat la sarbatoarea tuturor romanilor .frumos gestul PNL.insa ceea ce ma socat era faptul ca erau doar o mana de oameni.ceea ce arata f clar realitatea din Rep Moldova,ca basarabenii nu simt .nu gandesc si nici nu se considera romani.decat doar cand e vorba de cetatenie.de privilegii samd.mereu ma uit la stirile JurnalTV.publika..Unimedia si Timpul..la tot pasul.cetateni cu nume romanesti..vorbesc in ruseste chiar daca sunt intrebati in romana..oare cite decenii vor trebui sa treaca macar sa constientizeze macar ca sunt moldoveni…darmite sa fie mandri ca apartin poporului Roman? de ce le e frica ? mereu 457394 de motive..ba ca au fost rusificati.ba ca e alba..ba ca e neagra..samd

  27. Numai la Romani..ca la noi ca la nimenea! Incolo sa fim uniti..asa cum au procedat nemtii..popor mai dezbinat ca romanii nu cred ca se mai vede undeva in lumea asta..decat Coreea de Nord si Sud..dar la cat de indocrinati sunt nord-coreeni..e de inteles..dar la noi..este presa.internetul..comunicatiile..etc..

  28. Pt Fara Cuvinte

    Degeaba te-ai aratat socat. Inseamna ca nimic nu intelegi. Nu stii ca in R.Moldova partidele romanesti, unioniste, nu au bani, nu au acces la TV, presa ia de forma interviuri, pt ca patronii nu le permit sa puna nimic despre PNL? Si inca o gramada de lucrui in acest sens. Noi am adus oameni din 22 de raioane. Unii, ca sa vina la sedinta Consiliului, la ora 8.00 si la Mars, la 10.00, au mers toata noaptea. Asta nu e de apreciat? ER mai de apreciat ca PL si-a adus functionarii din serviciile Primariei?

  29. p-u Mircea Popescu:

    Sunteţi iertat doar cu o singură condiţie: Ultima dată să utilizaţi expresii de genul celora pentru care v-am criticat în situaţii cînd este vorba de cetăţeni şi raporturi dintre teritorii istorice româneşti.
    Ştiţi şi D-ră: Iertarea fără pocăinţă şi corectarea ulterioară a greşelii comise nu are rost.
    Vă mulţumim totuşi pentru tot ce faceţi pentru,noi, românii basarabeni şi toţi românii.Ştiu,pe viitor,veţi fi mult mai atent,mai ales cînd vă veţi exprima,mai ales în scris.
    De fapt,ceea ce am scris,a fost adresat tuturor celora ce vizitează acest blog. A fost important să atenţionez la acest detaliu în exprimare,poate puţin semnificativ pentru unii,dar foarte important pentru restabilirea conştiinţei naţionale unice de apartenenţă la acelaş neam şi ţară pentru toţi acei ce sunt fii patriei româneşti,indiferent de origine etnică.Naţiunea e în primul rînd educaţia,apoi sîngele.O dovadă e John Onoje (Ion Africanul) Educaţia naţională,pe lîngă altele, e unul din scopurile acestu-i blog.(Sper că d-na Vitalia să nu mă contrazică)
    De altfel,d-ră aţi avea o întrebare pentru mine:De ce v-am făcut observaţie d-ră cînd aţi zis doar de teritotriile româneşti din dreapta Prutului ca ceva deosebit de Basarabia,de parcă Basarabia nu ar fi tot România,şi nu i-am făcut observaţie şi d-nei Vitalia,cînd în răspunsul d-ei sa exprimat tot de parcă Basarabia nu e tot România.De data asta sunt eu vinovat,şi îmi asum grija,ca dacă şi d-ei se va exprima la fel ca d-ră,cînd e vorba de raporturi între cetăţeni şi teritorii din ambele părţi ale Prutului,să-i fac şi d-ei observaţie.Sper însă să nu fie nevoie,d-ei citind aceste replici ale mele, nu-mi va mai da motive să-i fac observaţii.
    Unire în cuget şi simţiri,români de pe toate meridianele şi paralele!

  30. pt Tira

    „Nu se poate întîmpla ca acei din listă peste cîţiva ani să ceară de la parlament o lege care să prevadă nişte privilegii: să fie înmormîntaţi pe degeaba? Doar pentru că-s în listă!”

    Doamne fereste, ce-i in capul dvs? De ce nu intrebati daca nu exista riscul ca cei din lista sa fie persecutati pentru convingerile lor?

  31. Vitalia,
    Vom mai discuta.
    Parerea mea este ca pentru moment partidele parlamentare se bat pentru putere si la Chisinau si la Bucuresti. In aceste conditii anul 2012 este pierdut pentru cauza unirii.
    Partidele extraparlamentare care vor sa ajunga parlamentare promit marea cu sarea fara sa aiba nicio baza in promisiunile lor.
    Imi spui de partidul lui Dan Diaconescu ale carui promisiuni electorale sunt atat de gogonate incat de la distanta se poate vedea ca este o mare inselatorie. Cum pot sa promita cate 20.000 de euro pentru orice afacere nou inregistrata sau 200.000 de case (apartamente) gratuite?
    Chiar daca ar castiga 50%+1 voturi si ar forma guvernul, de unde sa scoata banii astia cand deja Romania s-a imprumutat cu aproape 100 miliarde de euro?
    Tot el promite unirea. Cred ca daca i-as spune ca-i asigur 100.000 de voturi, Dan Diaconescu mi-ar promite pozitia de ministru de externe sau ambasador la ONU. In fond ce-l doare sa promita. Dar intreaba-l te rog de unde face rost de fondurile astea uriase? O sa spuna si el la fel ca si celalalt lider Constantin Cojocaru care vrea sa ajunga prim-ministru sau presedinte, ca va nationaliza averile celor banuiti de coruptie? Ca economia romaneasca va produce nu stiu cat? Chiar daca va produce, unde va vinde, in conditiile in care economia mondiala este la pamant si Romania trebuie sa-si plateasca cele 100 de liarde plus dobanzile?
    Zau, Vitalia, ai destula experienta, cum poti tu sa-mi dai exemplu asemenea hahalere politice, ca Dan Diaconescu? Doar pentruca a venit la Congresul vostru?
    PDL-ul a luat sub aripa sa ocrotitoare PL-ul, pentru a obtine voturi, bazandu-se pe prietenia Tomac-Chirtoaca, in baza careia l-a transformat pe Chirtoaca in masina de vot PDL-ista.
    PSD-ul isi deschide si el o filiala la Chisinau, lucru care va duce la o dezbinare si mai mare intre fortele pro-unioniste din Basarabia.
    Pana in prezent, cel mai corect, cel mai serios personaj politic de la Bucuresti este basarabeanul Tudor Pantiru, perfect independent in gandire si actiuni, chiar daca a trebuit sa candideze sub aripa PSD, cu care nu are practic nicio tangenta politica. Poate fi contactat, i se poate cere expertiza? Incercati, doar este deputat de diaspora, colegiul vostru electoral.

    Repet, parerea mea este ca anul 2012 este un an pierdut pentru unire, dar poate fi un castig pentru crearea si consolidarea unei baze unioniste.
    Deci, nu va mai puneti sperante in partidele de la Bucuresti, incercati sa atrageti societatea civila, incercati sa realizati o baza unionista in Basarabia, cu Pavlicenco, cu Tanase, cu Petrenco, cu Bratu. Iar pentru a fi tampon intre voi invitatii pe Ion Ungureanu, pe Mircea Druc, si atatia altii care si-ar da si camasa de pe ei sa vada unirea implinita.
    Nu va fi usor deoarece multi si-au pierdut increderea in voi din cauza vesnicelor galcevi. Dar numai asa mai aveti o sansa.

  32. pentru Fără Cuvinte şi toţi românii din afara frontierelor Basarabiei ce nu sunt străini de cauza reîntregirii teritoriale româneşti:

    Înprimul rînd, Vă MULŢUMESC mult pentru tot ce faceţi.Ne este greu,d-na Vitalia va descris destul de bine care e situaţia.
    Mai este o problemă.În Basarabia sunt mulţi oameni de treabă unionişti. Faptul că buyznespatrioţii şi-au rezolvat interese personale utilizînd lozinci unioniste, a trezit în majoritatea unioniştilor cinstiţi dezamăgirea. Aceşti oameni pot fi totuşi recăpătaţi în mişcarea unionistă,cu o condiţie primordială:
    Să se convingă că unioniştii pe care îi vor susţine,nu vor mai fi „Buysnespatrioţi”,ci nişte oameni care servesc sincer cauzei unităţii naţionale româneşti.
    Cauza pentru care luptă PNL are totuşi sorţi de izbîndă.De pe zi ce trece,acei ce vin aici,îşi dau seama că aici nu sunt buysnespatrioţi,ci oameni ce servesc sincer cauza.Cel puţin eu vad aşa lucrurile.(Sunt implicat în lupta de eliberare naţională de pe timpul cînd eram ocupant sovietic în armata imperială rusească în Kazahstan.Au avut grijă băieţii,m-au monitorizat, mi-au ticluit dosar încă prin 1984),aşa că ceva pricep în aproape doi ani de aflare în PNL de Basarabia. Oamenii de la PNL-ul basarabean se deosebesc de toţi unioniştii de pînă acum.
    Anatol Marin

  33. Pt Mircea Popescu

    Desigur ca vom mai discuta. Asta fac mereu.

    Vad si eu ce fac partidele parlamentare din cele doua state romanesti. Dar pe cine atunci invitam la masa rotunda? Ca sta era vorba si reprosul, nu?

    Este mare pacat ca anul 2012 este pierdut pentru cauza unirii. Iat si eu inchid sediul partidului si plec la fiica-mea in Germania, d evreme ce anul e pierdut…

    Nu stiu care „partide extraparlamentare promit marea cu sarea fara sa aiba nicio baza in promisiunile lor”. Cred ca nu ai avut in vedere PNL. Daca, totusi, ai avut in vedere PNL, astept si dovezi. Eu nu le am.

    Despre PPDD si Diaconescu nici nu discut. Am fost invitati la Congres si am mers. Nu cred ca ne va prinde rau ca am fost. dar daca ai citit undeva o fraza de sprijin pt PPDD, atunci o astept si pe aceasta aici, ca dovada. Noi nu am declarat ca sprijinim pe cineva. Dar mergem unde suntem invitati. Iata i-am trimis un mesaj lui Titus Corlatean de doua ori – inca nu mi-a raspuns. Am invitat la congresul PNL toate partidele mai vizibile din Romania, au fost PSD, PPDD, iar PNL a trimis un mesaj. Insa acord nu se grabeste sa incheie. Deci – pe cine sa invitam la masa rotunda?

    Nu m-am angajat sa redactez si sa pun note programelor Partidelor. E treaba lor. PPDD a vorbit transant la congres despre Unire. Mesajul meu a fost unul standard, care poate fi spus oriunde, pt ca nu avem acorduri speciale cu nici un partd.

    Dar cind am fost invitata la congresul PNL, in 2007, Tariceanu nu mi-a dat cuvintul 2 minutele, in schimb au vorbit altii ce au vrut.

    I-am propus si a acceptat o intilnire cu activistii PNL dl Viorel Badea. Ne-am intilnit de citeva ori cu Tudor Pantiru. Il vom invita si pe el la o intilnire, daca va accepta. Tinem legatura si cu al sau consilier, am publicat pe blogul meu materialele despre initiativele lui legislative. Ce mai putem noi face? Eu nu prea inteleg natura reprosurilor la adresa noastra.

    Asa este, de acord – si noi ne-am gindit ca anul 2012 poate fi un castig pentru crearea si consolidarea unei baze unioniste. De aceea am pornit aceste eforturi de coagulare pentru 28 iunie 2011, pentru 1 decembrie 2011 si pentru 24 ianuarie 2012, acum pt 27 martie si 16 mai 2012. Pt ca am avut congresul al III-lea al PNL la care am fixat obiectivul politic la 3 decembrie 2011. Apoi au fost sarbatorile de iarna. Apoi am facut ce am putut si facem asta. iarasi intreb – c epretentii la activitatea noastra, cind in fiecare luna trebuie sa nu dormi zilele si noptile si sa cauti n lei pe luna, ca sa nu inchizi staful? desi cred ca in curind asta voi face.

    Acum – si punctual. Tanase nu a raspuns invitatiei noastre de a veni la discutie. Petrenco a venit, spune ca e vicepresdinte al PL, desi nu pt asta l-am invitat, dar nu poate impune PL-ului sa apere in fata justitiei RM faptul ca nu ne inregistreaza Noua Redactie a statutului. E frumos asa? Eu cred ca nu. Cind eram in Parlament, am aparat PL-ul si fara sa ma roage. Bratu nu face decit sa ne atace pe Internet din Spania. I-am spus si ii mai spun: fa dumneata ceva mai bun ca n oi si noi vom saluta si ne vom bucura. Cu Mircea Druc corespondam zilnic, ne-a trimis documente ale CNU. Dar nu are cetatenie moldovenasca, pt ca, daca ar fi mai dispus, il invitam, cum l-am mai invitat, si sa preia PNL. Pe dl Ungureanu l-am invitat si a fost la sedinta Consiliului politic al PNL, cind candida Dabija pt parlamentul Romaniei, cind a fost macel politic dezgustator la Chisinau, cind numai noi, PNL, ca partid, l-am sprijinit pe Dabija cu ce am putut, dupa care, a doua zi, sfatuit de Ungureanu si altii, Dabija a plecat din PNL. Nu mai comentez nici asta, nici cum se dau plicuri la Uniunea Scriitorilor. Noi nu avem plicuri de dat. Noi avem obiectivul politic al Unirii, care nu atrage bani, ci cere efort neplatit si inca platit, ca esti persecutat.

    Nu-mi place aluzia cu gilceava. Noi avem ce spune ca facem, nu doar spunem. Pt un partid extraparlamentar, catalogat zilnic de media vinduta drept „fara sansa”, nu e usor sa faci nici un Mars auto al Unirii…

  34. Nu o lua personal, n-o lua ca un atac sau repros numai la adresa PNL. Te cunosc personal, stiu cat esti de inimoasa, stiu ca voi cei de la PNL nu aveti rsurse, dar va zbateti.
    Chestia cu galceava, fie ca iti place fie ca nu, este o realitate. Toti sunteti pusi pe harta.
    Oamenii vad asta, fiecaruia dintre voi i se pare ca are dreptate, fie cuvant al altuia va face sa sariti in sus.
    De ce crezi ca in 20 de ani nu s-a facut nimic? Oare pentruca Petrenco este mai putin unionist decat Pavlicenco, sau pentruca Bratu este mai putin inclinat sa lupte pentru unire? Nu, asta este pentruca nu aveti un element care sa va pondereze, care sa fie arbitrul, care sa fie factorul de echilibru. Aveti toti acelasi scop, unirea. Metodele de a ajunge acolo le vedeti poate diferit, dar pana departe aveti un drum pe care trebuie sa-l parcurgeti impreuna … daca vreti sa ajungeti la final. Dar si impreuna cu fortele de dincoace de Prut.
    Nu pot sa va dau eu sfaturi, deoarece sunt foarte departe, nu cunosc mii de lucruri de acolo. Pot doar sa va transmit perceptia unui observator extern asupra situatiei asa cum se vede in ansamblu. Si. poate altii o vad mai roz, dar eu nu o vad in culori foarte trandafirii atata timp cat relatiile dintre principalii actori unionisti raman tensionate si ireconciliabile in pofida unor nimicuri care va despart.
    Imi spui punctual ca nu stiu cine, nu stiu ce a facut, ca altul nu stiu ce a spus. Lupta nu inseamna doar mitinguri, declaratii, articole, inseamna si tenacitatea de a intra pe fereastra cand ai fost dat afara pe usa, de a strange din dinti cand ai fost, sau ti s-a parut ca ai fost jugnit, sa te umilesti rugand pentru asocierea in vederea scopului final, scop care nu este personal, ci este un crez, un scop al poporului tau.
    Poate ti se pare ca-s patetic, ca-s vorbe goale. dar asta, in opinia mea, inseamna adevratul eroism, adevarata jertfa pentru implinirea unui ideal national.

  35. Forul Democrat al Românilor din Republica Moldova
    ––––––––––––––––––––––––

    cere guvernelor de la Bucuresti si Chisinau sa reuneasca pana in 2012, Basarabia cu Romania “ambele state, să elaboreze un plan concret de acţiuni care, realizat, ar face ca în anul 2012 Prutul să nu mai fie râu de graniţă, iar cele două Moldove (care azi una se numeşte Republica Moldova, iar cealaltă – România) să revină la ce-au fost de sute de ani: un singur stat european, prosper economiceşte şi cu viitor demn de trecutul glorios al strămoşilor noştri. Voinţa noastră este să fim împreună cu fraţii de sânge, de istorie, de ideal, de unitate europeană.

    Anul 2012 să fie Anul reunirii noastre!
    Aşa să ne ajute Dumnezeu!” Consiliul Director al Forului Democrat al Românilor din Republica Moldova:
    ––––––––––––––––––––––––-
    Nicolae DABIJA, scriitor, membru de Onoare al Academiei Române (preşedinte); Constantin TĂNASE, director al publicaţiei „Timpul” (vicepreşedinte); Valeriu DULGHERU, şef de catedră, Universitatea Tehnică, doctor în ştiinţe tehnice (vicepreşedinte); Ion BUGA, doctor în istorie, profesor universitar (secretar general); Acad. Mihai CIMPOI, preşedinte al Uniunilor de Creaţie din R. Moldova; Ion COSTAŞ, ex-ministru MAI si al Apărării; Ion UNGUREANU, ex-ministru al Culturii; Acad. Alexandru MOŞANU; Valeriu SAHARNEANU, preşedinte al Uniunii Jurnaliştilor din Moldova; Valerian DOROGAN, prorector al Universităţii Tehnice din R. Moldova;

    Nina JOSU, preşedintă a Asociaţiei pentru Literatura şi Cultura Română „Astra” – “O.Ghibu”; Alecu RENIŢĂ, preşedinte al Mişcării Ecologiste din R. Moldova; protoiereu Ioan CIUNTU; Mihai PATRAŞ, doctor în ştiinţe economice; Mihai MORĂRAŞ, preşedinte al Filialei FDRM de la USM; Acad. Sergiu CHIRCĂ; Ion DICUSARĂ, doctor în ştiinţe tehnice, preşedintele Aripii Tinere a FDRM; Ion MELNICIUC, doctor în filologie, şef de catedră, USM; Acad. Petru SOLTAN; Aurelian SILVESTRU, doctor în pedagogie, directorul Liceului „Prometeu”; Acad. Ion MAHU, preşedinte al Asociaţiei Veteranilor Armatei Române; Timotei MELNIC, preşedinte al Ligii Pedagogilor; Valeriu Matei, scriitor; Boris MOVILĂ, publicist; Acad. Gheorghe GHIDIRIM; Acad. Anatol CIOBANU; Acad. Diomid GHERMAN; protoiereu Petru BUBURUZ; Boris DRUŢĂ, avocat; Anatol VIDRAŞCU, editor, preşedinte al Asociaţiei „Litera”; Petru MUNTEANU, avocat; Gheorghe MAXIAN, profesor, preşedinte al Filialei Orhei a FDRM; Alexei MARULEA, om de afaceri; Gheorghe PALADE, doctor în istorie; Anton MORARU, doctor habilitat în istorie; Tudor NEGRU, doctor în drept; Ninela Caranfil, actriţă; Vasile TĂRÂŢEANU, preşedinte al Comunităţilor Româneşti din Ucraina; Petru GROZAVU, preşedinte al Asociaţiei „Dunărea şi Marea”;

    Ilie ILAŞCU, fost deţinut politic;
    Andrei IVANŢOC, fost deţinut politic;
    Tudor PETROV-POPA, fost deţinut politic;
    Alexandru LEŞCO,
    fost deţinut politic
    –––––––––––––––––
    Chişinău, 16 mai 2011

  36. Ianuarie 1992:
    Membrii deputati fondatori ai Consiliului Naţional al Unirii

    Parlamentari de la Chişinău:
    ———————————————
    1. Istrati Lidia
    2. Druc Mircea
    3. Slabu Gheorghe
    4. Ghimpu Mihai
    5. Poiată Petru
    6. Munteanu Petru
    7. Bratu Ilie
    8. Cabac Andrei
    9. Secrieru Alexei
    10. Baştovoi Andrei
    11. Matei Valeriu
    12. Beleuţă Marin
    13. Dimitriu Mihai
    14. Maimescu Ştefan
    15. Neagu Ion
    16. Negru Tudor
    17. Reniţă Alecu
    18. Năstase Vasile
    19. Tănase Ion
    20. Mândâcanu Valentin
    21. Balan Elena
    22. Tănase Constantin
    23. Mărgineanu Ion
    24. Madan Ion
    25. Patraş Mihai
    26. Platon Sava
    27. Şoimaru Vasile
    28. Buga Ion
    29. Dolganiuc Valentin
    30. Ojoga Olga
    31. Beşleagă Vlad.
    32. Dicusar Lidia
    33. Dabija Nicolae
    34. Spânu Anton
    35. Negură Ion
    36. Noroc Dumitru
    37. Gurghiş Simion
    38. Vasilache Ignat
    39. Zgardan Vasile
    40. Jardan Valeriu
    41. Grosu Dumitru
    42. Munteanu Ion
    43. Şalaru Anatol
    44. Todoroi Dumitru
    45. Batcu Ion
    46. Prisăcaru Ion
    47. Chircă Sergiu
    48. Usturoi Vitalie
    49. Para Vasile
    50. Similea Aurel
    —————————————
    Parlamentari de la Bucureşti :
    —————————————
    1. Iordache Claudiu
    2. Alexandru Ioan
    3. Teaci Dumitru
    4. Diacon Vasile
    5. Lăzărescu Dan
    6. Mancaş Mihai
    7. Ardelean Ioan
    8. Balaban Marin
    9. Popa Dan
    10. Sinescu Nicolae
    11. Andreescu Constantin
    12. Bălan Pavel
    13. Paraschivoiu Romulus
    14. Rădăuţeanu Dumitru
    15. Găvan Aurel
    16. Botez Sorin
    17. Tudor Marius
    18. Stoica Mihai
    19. Popescu Florin
    20. Berechet Constantin
    21. Marinescu Gabriel
    22. Scorţan Gheorghe
    23. Canacheu Constantin
    24. Butulescu Valentin
    25. Ţepelea Gabriel
    26. Gavra Ioan
    27. Diaconescu Ion
    28. Geonea Vasile
    29. Banu Constantin
    30. Morar Petrişor
    31. Bedros Nae
    32. Weber Otto
    33. Dijmărescu Ionică
    34. Calancea Dumitru

  37. Pt LISTA UNIRII 1992

    Dl Mircea Druc a dat aceeasi lista, se pare, numai ca el sustine ca a fost formata la 1 decembrie 1991.

  38. Pt LISTA celor 44

    De mai multa vreme nu aud public, poate, in afara de LA, ca sa s eceara explicit Guvernului Filat, menajat si rasmenajat – in opinia mea – de catre ideologii FDRM – sa onoreze aceasta cerere. La consultarile avute cu Filat, vara trecuta, am pus aceasta intrebare – ce faceti si cum priviti acest apel al Forului Democrat al Romanilor. Filat l-a intrebat pe Igor Volnitchi, secretar de presa si purtator de cuvint, se pare, daca a primit asa ceva. Acela s-a cam bilbiit, dar a confirmat. probabil l-a pus in sertar sau chiar l-a aruncat, iar eu le-am dat propunerile PNL si, se pare, si Apelul FDRM. Cind am fost in Parlament, citeam de la tribuna centrala Apelurile Forului Democrat al Romanilor, iar Dabija a spus „noi avem un singur deputat care sa ne reprezinte in Parlament – tu, Vitalia”. Insa niciodata Forul si Dabija nu ne-au sprijinit pe noi, PNL, desi noi pe el l-am sprijinit cind a candidatpt Parlamentul Romaniei., Alaturi de Dabija in For sunt si Ungureanu, altii, care nu au facut mare treaba cind el a candidat, unii au diaparut frumos d etot, dar nici unul nu a insistat sa fie sprijinit si PNL in alegeri. Am invatat lectia.

  39. Pt Mircea Popescu

    Nu voi mai scrie mult, vad ca da putin efect. Nimeni nu impiedica pe nimeni sa faca ceva. pe noi ne-au tot impiedicat si cred ca inca ne vor impiedica cei cu filosofia Ciinelui gradinarului. Dar te rog sa nu pui pe umerii nostri prea mult, nu avem cum duce. Facem ce putem. A da sfaturi se gasesc multi, noi nu dam sfaturi – noi facem ce putem si ne aparam nevoile noastre.

  40. Prepeleacu says:
    14 February 2012 at 01:19
    http://anatolpetrencu.md/?p=4000

    Stimata doamna Can,
    Personal nu va cunosc . Va cunosc doar din rarele dv intrari pe unele bloguri unde ne-am intersectat…”in pareri’. Mi s-a parut MEREU ca sunteti o persoana echilibrata si , de ce nu? tocmai ,de aceea, potrivita pentru politica.Indraznesc mai mult sa spun: mi s-a parut chiar ca posedati ca… “persoana fizica” un ceva innascut si anume “arta negocierii”. Si nu e putin lucru.Poate gresesc eu, dar asa mi-ati last impresia. In rest nu va cunosc nici ca profesie , nici ca pregatire … Ma rog, in niciun fel.
    Raspunzandu-i d-lui “Patriciu”(alias prof. de istorie Anatol Marin) retin marele adevar al acestei dezbateri , pe care l-ati sezisat exact si foarte, foarte ingrijorator:”ATACURILE RECIPROCE INTRE PL SI PNL SUNT DEZASTRUOASE”. Cui suna sententios si neavenit observatia , nu are decat. In politica nu ne suparam unii pe altii si , repede , ne luam jucariile si plecam.
    In momentul aparitiei Programului politic al PNL(in urma congresului sau) am sezisat si am subliniat superioritatea acestui program comparativ cu al altor partide declarate a fi mai mult sau mai putin proromanesti. Asa cum spuneam atunci , asa o spun si azi, si nu-mi schimb parerea de la o zi la alta, conjunctural sau interesat. Nu am niciun interes politic pentru napastuita noastra provincie istorica , decat acela al iesirii ei la liman dimpreuna cu Tara noastra intreaga ,nenorocita de Tratatul Ribbentrop -Molotov si de Servetelul folosit in comun de Churchil -Stalin la… Ialta.In politica responsabila, patriotica daca vreti, meschinaria asta nu are ce cauta. Naruie ab intio si din start orice credibilitate si finalitate.
    Dar Programul politic nu face de la sine,prin el insusi, nici succesul, nici eficienta. Oricat de bine si stralucit ar fi formulat. “PNL” are ,asadar, in ceea ce pot eu sa constat, o superioritate strategica, fata de PL. Mi se pare mai clara si mai bine conturata. PL are in schimb o tactica mult mai bine pusa la punct, o disciplina de partid mult mai eficienta si mai necesara. (disciplina de partid nu este nici descoperirea nici apanajul comunismului, va rog sa retineti si sa nu incalecam conceptele!) Ceea ce se intampla insa intre PL si “PNL” este cu totul regretabil. Poate chiar ar fi mai potrivit sa spun ca intre doua partide plasate pe aceasi platforma proromaneasca e inadmisibil .
    Partidele moderne , cele de azi, nu pot conduce intre ele un razboi declarat sau nu , la nivel de lideri ai lor. Ele sunt partide de echipa si in echipa trebuie sa lucreze mereu si mereu in compexitatea vietii si lumii de azi. “Locomotivel” intr-un partid, fie ele si romanesti, si-au cam trait traiul. Iar acest lucru e vizibi deja si in Romania.
    In fine, inainte de a-mi incheia peroratia, v-as ruga sa observati ca am folosit de fiecare data la PNL si ghilemele. Nu le-am folosit intamplator.In opinia mea, ar fi cel mai bine daca ati evita cu desavarsire denumirea romaneasca a partidului din care faceti parte. Este un fel de calchiere, in ultima instanta. In primul rand pentru ca nu exista nici pe departe o suprapunere ideologica intre cele doua partide, in al doilea rand nu exista similitudini tactice si strategice. Ele sunt doar etnic identice, dar nu activeaza in aceleasi conditii , in aceeasi paradigma si in coordonatele acelorasi realitati. Mai mult m-as incumeta sa spun.
    Liberalismul PNL din Romania nu mai are decat declarativ liberalismul ca steag. A ajuns sa fie un fel de “tataranism”(de la aripa Tatarascu a PNL) care , sa ma ierte Dumnezeu, n-a imblanzit fiorosul URS(S) rasaritean, ci i s-a inchinat slugarnic si in deplin dispret …ursesc!!
    Dincolo , la PL am avea de avansat indemnul de a reflecta minutios ( si tactic si strategic) la sloganul foarte aplaudat si acceptat …”european”de vreo 3-4 ani incoace – NE REVEDEM TOTI ROMANII IN UE -!!! Orice lucru, daca nu e infaptuit la vremea lui(bate fierul pana-i cald) Mi se pare ca in multe cele a cam trecut baba cu colacii. Filat- pragmaticul, atata s-a miscat ca oul in …gainii, incat Parterneriatul estic devenindu-i (sau ademenidu-l intr-acolo …cineva!) a dat-o in bara!! Acum, poate sa se spele pe cap cu el.
    Intre timp s-au schimbat multe ,iar “R. Moldova” tot prin via Moscova are sanse de a se ferici in UE!!(cand va fi sa fie, bineinteles) Balcanii de Vest nu i-au suras defel, crezandu-i domnia sa si a celor din jurul sau(citeste clica lui) ca sunt mai departe decat frontierele bunei “vecinatati apropiate ” ale Rusiei pravoslavnice si cu calendarul iulian la capatai.Asa ca ,dl SCHEUBEL stia el ce stia si ce stie. Poate, si personal mi-as dori mult lucrul asta, PL sa se cam convinga despre cum devine treaba la viitoarea intalnire interguvernamentala romano-romana (sau sa zic “moldoveana”?). Nu cred ca ea se va desfasura post- Irlanda, ci ante -Irlanda. Altfel , cred eu, nici nu-si mai are rostul. Dar vom trai si vom vedea… Ce?- veti intreba pe buna dreptate. TRANSNISTRIA- scriu eu cu litere majuscule. Poate sunt cele mai potrivite.
    Cu stima,
    un …amic de dialog

  41. Pt PRELUARE

    Am obiectii, dar nu va raspund decit daca ma intrebati… Dna Can nu are blog, dar ii voi semnala postarea, daca ii va scapa. Dar daca aveti unele ginduri rele, nu aveti nici o sansa.

  42. to: Pavlicenco

    „PRELUARE spune:
    14 februarie 2012, la 21:09

    Prepeleacu says:
    14 February 2012 at 01:19
    http://anatolpetrencu.md/?p=4000

    Stimata doamna Can,”

    D.Pavlicenco, care postare imi poate scapa? Nu am inteles cine, ce si de ce a preluat ceva?

  43. Pt Alexandra Can

    Cineva a postat pe blogul meu pt Dvs. Atit si asta am spus.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *