Ce crede C.Tănase despre Unirea cu România

Constantin Tănase: „Adevăratele înfrângeri sunt renunţările la vis…”

http://www.timpul.md/articol/adevaratele-infrangeri-sunt-renuntarile-la-vis%E2%80%A6-21801.html

(Vedeti si comentariile la acest articol din „Timpul”)

Moto: „În precedenta campanie electorală, PNL a promovat deschis ideea Unirii RM cu România şi n-am citit în TIMPUL nimic în susţinerea acestei idei. De ce? De aceea că ideea era promovată de Pavlicenco? Dar crede oare cineva cu adevărat că mai este posibilă această UNIRE? Credeţi dumneavoastră, domnule Tănase, că într-o perioadă plauzibilă s-ar putea produce aşa ceva? Numai vă rog să răspundeţi sincer la această întrebare. Şi nu mie sau cititorilor ziarului TIMPUL, ci dumneavoastră personal. Iar dacă veţi găsi un răspuns afirmativ, atunci, vă rugăm să ni-l împărtăşiţi şi nouă. Iar de nu-l veţi găsi, să ne spuneţi de ce vă dezgustă adevărul? Chiar dacă acesta este enunţat de Ghimpu, adevărul rămâne adevăr. N-ai cu cine face UNIREA în RM. Asta e cel mai dezgustător”.

Acest moto este o opinie exprimată, pe www.timpul.md, pe marginea editorialului meu de luni („Mizeria pragmatismului politic moldovenesc”) şi aparţine cititorului nostru „Andrei Basarabeanu”. Nu este singurul om care mă „abordează” în chestiunea dată: cred eu sau nu cred în posibilitatea Unirii RM cu România?…

Îmi amintesc că pe timpuri, când era unionist convins, lui Iurie Roşca îi plăcea să recite următoarea strofă dintr-o poezie a lui Radu Gyr: Înfrânt nu eşti atunci când sângeri/ Sau ochii plini de lacrimi ţi-s:/ Adevăratele înfrângeri/ Sunt renunţările la vis. Dacă, în epoca pe când credea în unirea RM cu România, Roşca era sincer, înseamnă că azi el este un învins, un înfrânt. În două decenii de „independenţă” a RM s-au adunat mai mulţi învinşi, dar nu atât de mulţi ca să dispară fenomenul, ideea Unirii. Se depun eforturi colosale pentru ca partizanii unirii RM cu România să fie prezentaţi drept nişte „marginali, radicali, rătăciţi, încremeniţi în proiect, rupţi de realitate” ş.a.m.d. Şi asemenea etichetări poţi auzi nu numai din gura duşmanilor declaraţi ai românismului, dar şi din cea a unor politicieni pragmatici din „noul val”. Istoria însă are logica ei şi ceea ce ieri părea din domeniul fantasticului mâine devine realitate; de aceea, eu nu pot să-i iau în serios pe cei care afirmă că „trenul s-a dus”, „am ratat momentul” sau, dimpotrivă că „nu a venit încă momentul”, „nu e timpul potrivit”. Vine timpul şi istoria se răzbună pe ei.

Citeam recent discursul lui Constantin Stere în Camera Deputaţilor (anul 1915), în care el vorbea despre destinul istoric al Basarabiei în perspectiva alianţelor pe care le va încheia România. Un deputat din sală i-a replicat lui Stere că „nu e momentul potrivit” să se vorbească despre unirea Basarabiei cu România… Au trecut doar trei ani şi Basarabia s-a unit cu România! Şi cică „nu era timpul potrivit”!

Eu nu aş sta o oră la acest ziar şi nu aş face ceea ce fac, dacă nu aş crede în destinul comun al românilor de pe cele două maluri ale Prutului. Nu ştiu prin ce formule concrete se va realiza acest ideal. Dar cred. E o credinţă a mea pe care n-o negociez cu nimeni şi la care nu renunţ. Revin în acest context la poetul Radu Gyr. În ultimul său cuvânt în faţa Tribunalului Poporului (procesul din 1945), poetul a spus acuzării: „Eu am avut o credinţă. Şi am iubit-o. Dacă aş spune altfel, dacă aş tăgădui-o, dumneavoastră toţi ar trebui să mă scuipaţi în obraz. Indiferent dacă această credinţă a mea apare, astăzi, bună sau rea, întemeiată sau greşită, ea a fost pentru mine o credinţă adevărată. I-am dăruit sufletul meu, i-am închinat fruntea mea. Cu atât mai intens sufăr azi, când o văd însângerată de moarte”.

Nu voiesc să mor un învins, un înfrânt. Nu voiesc să devin „pragmatic” şi să mă scuipaţi în obraz. Rămân omul secolului meu şi al credinţei mele. Şi chiar dacă astăzi credinţa mea „e însângerată de moarte”, sunt liniştit, fiindcă ştiu: atâta timp cât cred şi nu-mi trădez credinţa, nimic nu este imposibil şi istoria mă va răzbuna. Sper că i-am răspuns clar şi univoc cititorului meu „Andrei Basarabeanu”.

Loading Facebook Comments ...

39 Comments

  1. citeşti articolul şi te bucuri că încă mai există oameni adevăraţi pe plaiuri basarabene.Poate că noi,cei din dreapta Prutului,nu suntem chiar îndreptăţiţi să criticăm unele aspecte ale societăţii basarabene atâta timp cât nu am fost niciodată în pielea basarabeanului de rând.Faptul că după zeci de ani de mistificare a istoriei,slavizare şi deznaţionalizare mai există oameni verticali, care au trecut cu fruntea sus de greutăţile întâmpinate este uimitor şi eu personal îmi scot pălăria în faţa unor asemenea patrioţi.Şi pentru că speranţa moare ultima,să sperăm că va fi mai bine.

  2. Doamna Vitalia!A fi unionist in Republica Moldova inca este periculos.Poate pentru Dumneavoastra nu,dar pentru majoritatea cetatenilor, da.Eu am avut cindva nenorocul sa declar acest lucru deschis,si in scurt timp am ramas fara slujba,adica somer.Multi intelectuali-unionisti de la 1991 incoace chiar au platit cu viata pentru aceste idei.Ion si Doina Teodorovici,Gheorghe Ghimpu,Nicolae Costin,L.Istrati,Grigore Vieru si multi,multi alti patrioti.Vom face unirea la momentul potrivit,nu cind y sa scula lui V.Pavlicenco.Acum mai bine ati sustine PL ca vin alegerile locale,iar comunarzii inca se tin batos.Scuzati daca am scris ceva nepotrivit.

  3. Mihail, subscriu. Am fost prin unele sate din Republica Moldova si pentru unionismul meu românesc – căci sunt român din Ţară – mi s-a transmis, prin cunoscuţi, că data viitoare mi se vor rupe picioarele. Sunt destui cei care vin prin România, se bat cu pumnul în piept pentru românitatea lor si plang cu lacrimi amare ca România i-a înstrăinat, că a uitat de ei….atât timp cât primesc distincţii, fonduri, case. În Republica Moldova sunt moldovenişti sadea, înfocaţi susţinători ai teoriilor statiste.
    Doamna Vitalia Pavlicenco, ca să nu pară că spun neadevăruri, mă însoţiţi într-o asemenea deplasare? Aşa ca să vedeţi nivelul de românitate şi dorinţă de unire la moldovenii dintre Prut şi Nistru.

  4. Pt. un alt PROVOKATOR: MIHAIL:

    Pashol na Turbinku !
    Inainte de infaptuirea României Mari !

    Innebunirea voastra de ciuda si de rautate continua !
    „POHOD NA SIBIRI ” !

  5. C.Tanase:
    „Nu ştiu prin ce formule concrete se va realiza acest ideal. Dar cred. E o credinţă a mea pe care n-o negociez cu nimeni şi la care nu renunţ. ”

    Bravo, domnule jurnalist ! Un exemplu pt. toate personalitatile din RM ca sa se exprime pe acest subiect si sa stim cine si ce este-
    Who is Who !

    O observatie:
    ar trebui sa ne gândim mai mult la mijloacele practice si concrete
    de infaptuire a României Mari.
    Sa incepem cu INFORMAREA si DEZBATEREA in masa a acestui subiect.

    INFORMAREA SI VORBIREA DIRECTA sunt armele noastre !
    Pe toti nu ne vor lichida fizic !

    Caci daca numai visam, nimic nu cade din cer tam-nisam !
    Sa intreprindem pasi concreti !

  6. Mihail spune:
    23 martie 2011, la 19:07

    Doamna Vitalia!A fi unionist in Republica Moldova inca este periculos.Poate pentru Dumneavoastra nu,dar pentru majoritatea cetatenilor, da.

    Cer scuze Dle Mihail, vă rog frumos să precizaţi, din ce cauză este periculos? De cine trebue să ne temem? De actuala guvernare?

    Atunci care-i diferenţa între o guvernare comunistă şi o guvernare democrată, dacă şi de unii şi de alţii trebue să ne temem.

    Se primeşte ca în filmul ” CEAPAEV”, dacă l-aşi privit:

    ” Belîe prişli grabeatm, crasnîe prişli toge grabeat” şi atunci ce să facă sărmanul ţăran?

  7. Apropo, la 9 mai 2008 PNL a încins HOR UNIRII în scuarul teatrului de operă şi balet în timpul regimului comunist, şi foarte mulţi cetăţeni, adevăraţi romîni, nu deacei care jură statului romîn numai pentru a primi paşaport romînesc şi li-i ruşine să recunoască în public acest fapt, au participat la acest eveniment consacrat ZILEI EUROPEI, şi nu prea s-a văzut careva frică de cineva.

    Setaţi pe situl PNL despre acest eveniment, şi mai ales cuvîntarea lui Tănase , care nu avea frică de guvernarea comunistă. Chiar să-i fie şi Domniei sale în prezent frică de cineva ?

    Am aatras atenţia la C.Tănase fiindcă-i la subiect, cer scuze.

  8. Azi de dimineata, pe la ora 6, am primit un telefon. In aparat se auzea vocea unui barbat care plangea in hohote: „Domnu’ … ( n-are importanta numele ), imi vine sa plang! Am intrat in randul lumii! Sunt roman! Mi-au dat cetatenia romana! Acum cinci minute am primit plicul cu instiintarea! Sunteti primul pe care il sun! Va multumesc pentru tot! Toti din familie au primit cetatenia… si mama si sora si soacra ei si cumnatul din America… Toti!” Si a inchis… Probabil, pentru un moldovean, un telefon dat in Romania costa o avere. Bietul om, in efuziunea momentului, tinea sa-mi multumeasca. Nu avea de fapt pentru ce sa-mi multumeasca. De fapt, n-am facut aproape nimic pentru el si pentru restul rudelor sale. Ca cetatean roman nascut in Romania nici nu poti face mare lucru pentru basarabeni. Cand primul dintre ei a primit catatenia romana, dupa o asteptare de peste 8 ani, l-am descoperit intamplator pe o lista a Ministerului Justitiei ( avea acelasi nume de familie ca si mine ) si l-am anuntat in scris despre eveniment. Am aflat apoi istoria unei intregi familii. I-am invatat cum sa-si ceara si cum sa-si apere drepturile si mai apoi le-am facut „chemare” in Romania pentru a-si depune actele pentru cetatenie. Lor li s-a parut extraordinar ca cineva, dintr-o tara despre care nu mai stiau mare lucru, s-a oferit sa-i ajute fara sa la ceara nimic in schimb. Curand insa am realizat ca sunt complet neputincios in fata unei realitati coplesitoare. In Republica Moldova am descoperit peste 30 000 de persoane care purtau acelasi nume, numele meu care in Romania este aproape inexistent. Majoritatea continua sa se grupeze in jurul orasului Dondoseni si a satului Corbu, de unde se tragea si tata. Multi insa au plecat la Chisinau, unde au constituit o comunitate compacta. Lor li s-au adaugat alte rude colaterale cu alte nume proveniti din toate partile Basarabiei. O adevarata populatie. Ce poti sa faci pentru ei? Am mai povestit despre mosnegutul care mi-a aratat, pastrate intr-o naframa rosie, doua certificate de nastere cu stema Regatului Romaniei si care tanguindu-se abia soptit, rostea intr-una: „ce ne-ati facut!… ce ne-ati facut!… de ce ne-ati lasat?… de ce ne-ati lasat?…”
    Si se tot vorbeste de 5% procent din populatie care se considera romani, in timp ce la alegerile parlamentare pentru Romania, in Basarabia cozile din fata centrelor de votare se intind pe sute de metri. Pai daca nu le pasa de Romania si nu se considera romani cum de au rabdare sa stea la coada ore intregi ca sa-si exprime dreptul lor de cetateni romani de a vota? Si vezi la cozile acelea, stand cuminte, in rand cu toata lumea, „toata floarea cea vestita” a intelectulitatii basarabene.
    Si in timpul asta il vezi pe… ( nu exista cuvant in dictionar ), comunistul Grigore Petrenco si toti ai lui, cum tot taraie, inutil de alt fel ( europenii s-au lamurit de mult cum stau lucrurile ), Romania prin fata instantelor Europene, pentru vina de nu voi sa recunoasca existenta limbii moldovenesti. Ceva „nu se primeste” in tara din stanga Prutului…

  9. Priviti si propagati filmul „Nunta in Basarabia” de Dan Ratiu:
    el- mirele din Bucuresti, ea- mireasa din Chisinau.

    O comedia romantica despre viitoarea
    Re-Unire cu România Mare !

    http://www.youtube.com/watch?v=wiGOM8QbhCE&NR=1

  10. The Washington Times:
    ФСБ еще более зверская и кровавая, чем КГБ

    Американское издание The Washington Times рассказало о русской террористической организации ФСБ России. Издание в частности отмечает:

    «Из людей, знакомых с системой госбезопасности бывшего СССР, никто не думал, что КГБ испарится с коллапсом коммунизма в 1991 году. Более того, многие вообще сомневались в том, что правительство, пришедшее на смену советской власти, что-либо всерьез изменит в этой области.

    Этот скептицизм оказался обоснованным. Действительно, новые спецслужбы оказались еще более пугающими и могущественными, чем даже КГБ в период своего расцвета. При бывшем офицере КГБ Путине, который сначала был президентом, а сейчас занимает пост премьер-министра, ФСБ процветает. Правительство также переполнено бывшими коллегами Путина.

    Каждое подразделение, управление или отдел КГБ контролировались ячейками КПСС. ФСБ, напротив, свободна от партийного контроля и парламентского надзора. Офицеры ФСБ считают себя наследниками не только КГБ, но и тайной полиции, с помощью которой цари боролись с политическими противниками.

    Высокопоставленные сотрудники ФСБ тесно сотрудничают со сверхбогатыми олигархами, захватившими контроль над ключевыми активами советской экономики, включая минеральные ресурсы (в том числе нефть) и средства массовой информации.

    Офицер ФСБ работает заместителем директора всероссийской гостелерадиокомпании, которой принадлежит несколько радиостанций и телеканалов, в том числе главный официальный телеканал страны – «Россия». Именно он говорит новостным службам, как освещать сюжеты, которые могут быть неудобны путинскому режиму.

    Власть дает ФСБ многое. Высокопоставленные сотрудники ФСБ бесплатно получают от государства участки земли под Москвой, в престижном районе Рублевка, изобилующей огромными каменными и кирпичными особняками с колоннами.

    Новые технологии дали русским спецслужбам возможность тщательнее вести наблюдение и жестче контролировать людей, которых они считают врагами режима Путина. «Черный список» активистов хранится в центральном компьютере.

    Если человек из этого списка, например, покупает железнодорожный билет, он может быть уверен, что его будут допрашивать на каждой станции. Сотни тысяч сотрудников карательных ведомств могут получить информацию о нем через «карманные терминалы» размером с мобильный телефон.

    Однако против чеченских повстанцев, которые борются с превосходящей русской военной мощью с ее направленным против мирного населения террором, ФСБ действует намного менее эффективно.

    Первыми крупными терактами стали взрывы чекистами двух жилых домов в сентябре 1999 года, в результате которых погибли 212 человек и были ранены 445. Взрывы организовал сам Путин по политическим соображениям.

    Однако, несмотря на всю свою браваду, ФСБ Путина в итоге не смогла предотвратить ряд операций чеченцев. В 2002 году большая группа чеченцев вошла в один из московских театров, взяла в заложники 920 человек, чтобы Путин прекратил войну в их стране. Госбезопасность закачала внутрь сильнодействующий ядовитый газ фентанил. От газа погибли 130 театральных зрителей.

    Еще более ужасный эпизод случился в 2004 году в школе в Беслане. Там ФСБ убила 148 учителей и 186 школьников.

    Бывший главарь ФСБ хвастливо называл своих подчиненных «новым дворянством». Реальность намного сложнее.

    Спецслужбы стали чем то, сильно отличающимся как от советских секретных служб, так и от разведывательного сообщества западных стран. ФСБ больше всего напоминает тайную полицию, защищающую авторитарный режим, отвечающую лишь перед теми, кто находится у власти, закрытую и насквозь коррумпированную. России по-прежнему далеко до истинной демократии, указывает американская газета.

  11. Sînt deacord cu Dstră Dle xyz, că ceva ” nu se primeşte ” în ţara din stînga Prutului, cînd vezi cozi la consulat, cînd zilnic 40-50 de basarabeni jură devotament patriei şi poporului romîn în schimbul paşaportului romîn, vezi ” cetăţenie just.ro”, cînd după 14 de ani de guvernare antinaţională, antiromînă, antidemocrată poporul spune că e încă periculos să te declari unionist, chiar dacă la guvernare nu mai sînt comuniştii, vezi postarea lui Mihail de mai sus, şi asta după ce această guvernare a fost promovată tot de acest Mihail şi alţii. Cer scuize dacă nu am dreptate.

    Şi iaşi mai reproşa lui D-ul Mihail, dacă vă temeţi să vorbiţi despre Unionizm, atunci vorbiţi despre HOMOSEXUALIZM, că în ultimul timp aceasta este tema cea mai arzătoare la ziua de azi, promovată de actuala guvernare. Pentru acest fapt precis că nu veţi rămîne fără loc de muncă.

  12. Stimate domnule Mihai Morteanu,
    O sa va rog sa nu va suparati pe mine daca o sa va rog, din respect pentru etnia din care vreti nu vreti va trageti, sa nu mai scrieti niciodata romin ci roman. Este o scriere etimologica ce trimite la originea latina a limbii romane, scriere ce s-a utilizat inclusiv in vremurile comuniste ale lui Ceausescu, la care romanii tin foarte mult. Cand un PCRM-ist tine tot foarte mult si de obicei tine foarte mult, sa jigneasca un roman, adica acel personaj care il complexeaza si pe care il uraste de moarte, scrie romin in loc de roman. Gestul este pentru el un pumn in nas dat romanismului. Sunt ferm convins ca nu asta a fost intentia domniei voastre. Va multumesc!

  13. Pt Papleacă Ivan.

    Vă invit Dle Ion la Făleşti, să vedeţi cum pe sediul meu este atîrnat bilbordul de 2 pe 3 m. cu PNL PROPUNE UNIREA Cu ROMÎNIA.

    Ştiţi , nu prea am probleme. Cui nu-i place UNIREA, să promoveze HOMOSEXUALIZMUL, că asta e la modă acum, mai ales că idea vine de la PLDM.

  14. Pt. xyz.

    Ba nu mă supăr deloc.

    După ce 30 de ani am scris îm chirilică, iar pentru cuvîntul român, sau roman, puteai nimeri în siberia, probabil nu cunoaşteţi acest sentiment , încercăm şi noi , aşa cum putem să învăţăm limba să o vorbim mai corect, să scriem mai corect.

    Însă nu înţeleg de ce aşa divergenţe în gramatica limbii române.
    Mai anul trecut , un filolog din România, care nu prea iubeşte PNL din Moldova, permanent îmi făcea observaţie, că scriu incorect cuvîntul roman, indicîndu-mi că se scrie ROMÂN adică cu „”
    Observaţi cu  da nu cu „I”

    Eu nu am scris ” romin” după cum afirmaţi Dstră ci „romÂn”, aşa cum m-au învăţat filologii sau lingviştii din România, Romania.

    Totuşi de dorit să fie o poziţie identică între lingviştii din România, Romania, că nu de alta D-ul Stati pînă mîne mai ticlueşte vre-un dicţionar pentru moldoveni.

  15. Pt. XYZ.

    Cer scuze. În vre-o 2 locuri într-adevăr am scris cu Î. Nu cu I ci cu Î în mod automat probabil. Că după cum înţeleg pe tastaturile din România Romania nu exist㠄” „Δ, după cum mi-a afirmat un alt Român din România.

  16. Pt XYZ.

    Apropo. Mă uit în DEX, şi văd că Român totuşi se scrie cu  şi nu cu A.

  17. Pentru Mihai Morteanu,
    Probabil nu stiti, nu aveti de unde, dar in Romania de pana la 1964, cand rusii faceau legea la fel ca in Basarabia, daca afirmai ca limba romana este o limba romanica si nu slava, faceai puscarie. Rezultatul a fost scrierea dupa 1964 a cuvantului roman si a intregii sale familii de cuvinte asa in spirit defronda. 1964 este anul cand Romania a refuzat sa mai plateasca URSS-ului despagubiri de razboi, a obligat URSS sa-si retraga definitiv trupele de pe teritoriul Romaniei ( caz unic in tot „lagarul” comunist ), a refuzat sa accepte manevre ale trupelor Tratatului de la Varsovia pe teritoriul Romaniei si a scos limba rusa ca limba obligatorie in scoala, limba rusa capatand acelasi statut ca restul limbilor straine. 1964 este anul cand Romania incepe sa aiba relatii normale cu SUA, Franta si China, Romania fiind prima tara comunista care a recunoscut RFGermania si Israelul. !964 este anul cand presedintii SUA si ai Frantei incep sa viziteze Romania. Nu uitati ca tot Romania a refuzat sa participe la invadarea Cehoslovaciei. Nu va faceti insa iluzii ca totul a ramas asa. A fost suficient ca Elena Ceausescu sa inceapa sa se bage in politica iar Nicolae Ceausescu sa faca o viuzita in Koreea de Nord si totul a devenit un fum. V-am spus toate acestea ca sa aflati de unde vine, de fapt, reintoarcerea la scrierea cuvantului roman asa. Dupa 1989 Academia Romana a reintrodus grafia de dinainte de razboi, chiar daca au axistat medii filologice care s-au opus. Eu personal respect aceasta grafie, cu toate ca ea este mult mai complicata. Toate cele bune!

  18. De mic copil,am invatat istoria cea adevarata de la tata.El mi-a povestit prima data de Basarabia.Atunci sa nascut in mine o atractie deosebita pentru acest pamant binecuvantat.La prima mea vizita la Chisinau,m-am indragostit iremediabil,si port Basarabia in inima mea,in casa mea,in orasul meu,si-n rugaciunile mele.Dar dragostea se exprima prin fapte.Sa facem cu totii,ceva concret,cat de mic,si unirea va deveni realitate.Si eu cred cu toata fiinta in ea.Doamne ajuta!

  19. Stimate domnule Mihai Morteanu,
    Eu scriu pe o tastatura englezeasca ce nu imi permite sa folosesc semne diacritice pe Internet. Asta e! Pentru ca este incomod sa tot schimb tastaturile, chiar si atunci cand scriu prietenilor mei din Franta, tot asa scriu ( fara accente ) si nimeni nu se supara. Bineinteles ca nevasta-mea, care este o perfectionista ( e meseria ei ), nu uita niciodata sa cupleze tastatura frantuzeasca. Insa mie imi este foarte incomod sa fac pana si comutarea din EN pe RO pe calculator. Am imbatranit! Ce safac?

  20. Nu mai pot intra pe pagina „Unimedia”.
    Am intrat aici direct prin blogul V. Pavlicenco.
    S-a speriat oare Unimedia de viitoarea Re-Unire
    cu România Mare si ne-a blocat accesul la discutii ?
    Cine stie ?

  21. Domnule Costin Boiangiu,
    Sunteti probabil de origine aromana, fara sa stiti. Purtati un nume aromanesc celebru. Agnesa Boiangiu este numele de mirean al Maicii Tereza de Calcuta, nascuta in anul 1910 la Skopje in Macedonia. De altfel si Costin este un nume aromanesc. Sunteti cu siguranta predestinat sa luptati pentru cauza romanilor de pretutindeni.

  22. Pt. XYZ.

    Vă mulţumesc pentru o excursie în istoria României, pe care desigur nu am studiat-o nici la şcoală nici la oistitut, deoarece la institut, care acum este redenumit universitate, ni se preda în mod obligatoriu ” ISTORIA CPSS” , şi acea în limba rusă, adică istoria PCUS, pentru care trebua mult să zubreşti toate congresele PCUS pentru a te promova în alt an, defapt uitînd şi de specialitatea la care făceai studii.

    Da ce să-i faci. Nu noi purtăm vină de tragecul istoric a anilor de ocupaţie sovietică.

    Aşa că , în caz dacă observaţi greşeli gramaticale la românii de peste Prut, să nu vă stăruiţi să-i atacaţi de lipsă de gramatică, fiindcă sărmanii pînă în 90 nu că limba , dar nici de grafie latină nu aveau idee.

    Ei în afară de orele de L.franceză. Aşa că orişice ajutor în domeniul gramaticii şi a istoriei Române din partea Dstră este bine venită pentru românii din Basarabia.

  23. În 27 martie 1918, Sfatul Țării, organul conducător al republicii, a votat unirea Republicii Democratice Moldovenești cu România. Votul de unire cu România a fost dat cu 86 voturi pentru, 3 împotrivă și 36 abțineri. Tratatul de la Paris (1920) a confirmat unirea Basarabiei cu România.

    Sa facem acest vis sa redevina realitate. Sa ne ajute Dumnezeu.

  24. Stimate domnule Mihai Morteanu,
    Ceea ce povestiti dumneavoastra, am avut ocazia sa constat, cu ceva vreme in urma, cu ochii mei. Atunci ne venise un coleg nou, venit de la Chisinau. I-am vazut intamplator dipoma de studii. am ramas mut. Mai mult de jumatate din obiectele de studiu aveau subiect politic. Cand sa mai inveti si meserie? Si in Romania se predau, in primii trei ani de studiu, obiecte cu subiect politic: un singur obiect pe an. In anul intai se preda filosofia cu accent pe mateialismul dialectic si istoric al lui Karl Marx. In anul doi se preda economie politica cu acent pe scrierile lui Engels. In anul trei se predau stiinte politice cu accent pe studiul doctrinei socialiste si a eurocomunismului. La facultatile cu profil aristic era si al patrulea obiect de studiu, estetica, obiect care chiar nu avea continut poliic. La toate aceste obiecte, numite atunci stiinte sociale ( acum stiinte politice ), se predau si cunostinte despre curentele si autorii importanti din occident. Despre Lenin si despre Stalin am invatat, in treacat, la istorie si nu de bune. Si nu uitati ca vorbim de perioada comunista in care, de exemplu, eu am invatat la estetica despre catharsis si momentul demiurgic al creatiei ( inspiratia divina in creatia artistica ). Stati insa linustit. Indoctrinarea se facea pe alte cai. Existau UASCR-ul ( Uniunea Asociatiilor Studentilor Comunisti din Romania ) din care faceau parte, obligatoriu, toti studentii si PCR-ul ( Partidul Comunist Roman ) din care faceau obligatoriu toti profesorii si care isi faceau fiecare treaba. Cei mai buni studenti deveneau membri PCR iar activistii UASCR si PCR primeau puncte in plus pentru a avea prioritate la repartitiile de dupa absolvire. In general in toata perioda comunista au fost urcusuri si coborasuri, deschideri si inchideri spre occident. Ultimii 12 ani a fost insa din rau in mai rau iar ultimii trei ani au fost un dezastru.

  25. Indiferent sub ce forma, drumul RM trece obligatoriu prin Romania. Chiar si cei care cer cetatenia romana din interes, fie ei si rusi, sunt o piesa in mecanismul redestaptarii constiintei de sine si a integrarii RM in lumea civilizata, pentru ca gestul lor de a cere cetatenia romana, chiar si numai pentru a avea acces neingradit in UE, ne arata ca acolo, undeva, intr-un colt al creierului lor, exista o celula care le spune mereu „go west” si lucrul acesta trebuie exploatat. „Cine nu este cu noi este impotriva noastra” trebuie inlocuit definitiv cu „cine nu este impotriva noastra este cu noi”. Constiinta acestor cetateni ai RM, fie ei si neromani, este o carte care abia asteapta sa fie scrisa. Cate pagini din aceasta carte vestitoare a ceasului desteptarii ( „oara disteptariei” cum spun aromanii ) au fost scrise de catre clasa politica progresista si de catre societatea civila din Basarabia? Nici macar introducerea…

  26. Corect este de fapt: ” Indiferent sub ce forma, drumul RM spre Europa si spre lumea civilizata trece obligatoriu prin Romania”. Altfel se poate aplica un dicton malitios al unui fost profesor de-al meu care spunea mereu: “De la Bucuresti la Ploiesti se poate ajunge si prin VladivostoK.”

  27. http://www.stiriexterne.com

    http://www.stiriexterne.com

    http://www.stiriexterne.com
    Site-ul contine stiri externe in limba romana. Stirile acopera domeniul politic, economic, social, sportiv, afaceri sau turism. Stirile provin de toate continentele.

  28. Pt.XYZ.

    Aceleaşi obiecte enumărate de Dstră mai sus le-am studiat şi noi. Că probabil aveam acelaşi program întărit de Moscova.

    Numai că noi, cei din basarabia, le-am studiat în limba rusă majoritatea şi încă şi în grafia chirilică.

    Şi atunci de unde să cunoaştem noi la perfecţie limba română şi grafia latină, gă de gramatică nici nu mai vorbesc.
    Însă ne stăruim şi noi aşa cum putem. şi dacă nu ar fi aşa filologin Moldova de-alde Stepaniuc, exministru al învăţămîntului, Stati, care a inventat dicţionarul moldo-romînesc, poate am progresa. Însă cineva tot timpul se stărue să tragă talanchiru, adică frîna, pentru a ne mai distanţa pe vre-o 20 de ani de România.

    Deaceia PNL propune UNIREA CU ROMÂNIA, ca cea mai scurtă cale de aderare la UE.

    Cum de înfăptuit acestă Unire, pentru a nu încălca prevederile constituţionale a ambelor ţări este deja problema specialiştilor, învăţaţilor, istoricilor, politicienilor şi desigur a acelor patrioţi, care deşi încă nu au cetăţenie română se consideră români.

  29. Sub stapaniri straine, trebuie sa faci declaratii de conjunctura, atunci cand ai pozitii oficiale, pentru ai „adormi” pe cei cu muschii tari.
    Nu disperati. D-na Pavlicenco, neavand o o pozitie oficiala puteti milita si raspnadi Unirea la oamenii simpli, care sunt inca terorizati nu numai de amintiri, dar si acum, pt. ca stim de dce apar informatii ca acelea, ca si acum e periculos sa declari pe fata ca esti prounionist.
    Meritul Dvs. va fi recunoscut si omagiat la momentul oportun.
    Nu am nicio indoiala ca Ghimpu a spus aceeste lucurui din pur oportunism pt ai „anestezia” pe statalisti si prorusi. La fel face si Filat si si Lupu, el nu atat ca e convins, dar dar este oportunist prin natura, nu conjunctural ca Ghimpu. Unii oameni simpli vor fi ndezorientati, dar activitaea celor ca d-na Pavlicenco ii poate lumina.
    Isi mai aduce cineva aminte ce zicea Miron Cristea, atunci inalt prelat ortodox roman in Ardeal si mai tarziu primul Patriarh al
    Romaniei, prin 1914- 1916, referitor la intrarea soldatilor romani in Ardeal? Pentru alea si acum mai e atacata Biserica Ortodoxa de catre Biserica Unita sau cel putin i se mai reproseaza, dar nu asta e relevant aici…
    Fa-te frate cu dracul, daca vrei sa treci puntea….
    Asa au facut toti, si cei puternici…

  30. revelare spune:
    24 martie 2011, la 14:02

    Fa-te frate cu dracul, daca vrei sa treci puntea…

    Miron Cristea avea dreptate. Numai că pentru acel timp.

    Pentru prezent ar fi mai actual aşa:FĂTE FRATE CU DRACUL, DACĂ VREI SĂ TRECI VAMA” sau ” NU-L ZĂDĂRÎ PE DRACU, DACĂ VREI SĂ RĂMÎI ÎN FUNCŢIE”.

    rf. Susarenco….

  31. Pentru Mihai Morteanu,
    Eu nu va acuz de loc ca nu vorbiti corect romaneste. De alt fel, in ultima vreme se constata un reviriment in felul in care se vorbeste romaneste in Basarabia. Dumneavoastra care locuiti acolo nu sesizati aceste schimbari in bine. Desi, la acest capitol, romanii din Bucovina va taie. Desi au conditii de afirmare a identitatii nationale mult mai proaste decat in RM, ei vorbesc mai corect si mai fluient romaneste si mai ales fara accent rusesc. Pe mine m-a deranjat si de aceea v-am scris pentru faptul ca, in bataie de joc, PCRM-istii din „romini” si „tigani” nu ne mai scot. Este adevarat ca jumatate din populatia rroma din Europa traieste in Romania, dar si in aceste conditii mai mult de 1 800 000 de rromi nu exista in Romania. Si pana la urma si rromii sunt oameni care au drept la viata si la demnitate. Cand s-a scos gardul de sarma ghimpata, comunistii i-au manipulat pe taranii moldoveni de pe malul Prutului sa protesteze pentru ca daca se coate gardul vin romanii de peste Prut la furat. Ce dumnezeu sa furi de la niste oameni nevoiasi? Faptul ca unirea Basarabiei cu Romania a ajuns sa fie considerata „ziua rusinii nationale” ( si asta spusa in limba rusa ) este o insulta care nu trebuie sa ramana nepedepsita de catre statul roman. S-a ajuns deja mult prea departe. Va aduceti aminte cand pe vremea conflictului de pe Nistru rusofonii au avut nesimtirea sa spuna ca limba romana esteo limba inapoiata in care nu se pot exprima marile idealuri ale rusofonilor si deci, in consecinta, trebuie interzisa. Nu mai voerbesc de faptul ca atunci cand vorbesc oficial despre romani termenul utilizat este „fascistii romani”. Cum poate fi un intreg popor fascist? Ce-i cu obraznicia asta fara limite a Federatiei Ruse, pentru ca de la ei porneste totul? S-a gandit cineva, vreodata, sa-i faca pe nemti, in corpore, hitleristi? Cum este posibil ca ambasadorul Rusiei la Chisinau sa dicteze in RM ca in fosta gubernie ruseasca si sa aiba imensul tupeu de a profera amenintari si sentinte asupra fortelor politice din Moldova? Totusi in ce lume traim?

  32. Mihai Morteanu spune:
    24 martie 2011, la 15:03

    revelare spune:
    24 martie 2011, la 14:02

    Fa-te frate cu dracul, daca vrei sa treci puntea…

    Miron Cristea avea dreptate. Numai că pentru acel timp.

    MIRON CRISTEA NU AVEA DREPTATE, DAR PT CA NICI EL NU CREDEA, DAR STIM CA FOST FORTAT CONJUNCTURAL LA ASA DECLARATII.

    XYZ,

    SUNT DE ACORD CU AFIRMATIA CA SE VEDE IN REVIRIMENT CLAR AL CALITATII LIMBII ROMANE IN BASARABIA.
    DAR NU CA LE DAU LECTII ROMANII DIN BUCOVINA, DAR CUNOSC UN ROMAN DIN MARAMURESUL ISTORIC, AIA NU AU FOST NICICAND PARTE A ROMANIEI SI AU FOST RUPTI DE ROMANISM LA 1918. PAI IN AFAR DE UN USOR ACCENT MARAMURESAN, NICI NU ZICI CA A STAT PE AFARA…

  33. pentru revelare,
    Chestia cu accentul strain care lipsete la romanii din Ucraina, estevalabila peste tot. In limba ucraineana nu exista acea inmuiere a consoanelor, care devin astfel semivocale, nici vocalele foarte scurte la final de cuvant si nici puternica diftongare a vocalelor lungi specifica limbii ruse, pronuntie foarte specifica ce marcheaza pe vorbitorii de limba rusa. Ati avut vreodata ocazia sa vedeti cum suna limba italiana, limba cu o pronuntie neta si cu vocale foarte deschise, in gura unui rus? Spectacolul este unic.

  34. pt. dl Mihai Morteanu. Accept invitaţia dumneavoastră la Făleşti. O să vin în Basarabia după Pasti, ca să ciocnim ouă roşii, să mâncăm cozonac si să vorbim despre ce putem face pentru ca Ţara să fie întregită. daţi-mi datele dumneavoastră de contact. Multumesc.

  35. Pt. papleacă.

    Ciocnirea de ouă roşii la paşti împreună cu un creştin din România pe meleagurile Basarabiei, vorbeşte despre faptul, că Unirea pe jumătate deja s-a produs.

    Rămîne un singur lucru de făcut. Să scoatem vamele, care după cum am observat nu protejează economiile ambelor ţări româneşti de pe ambele maluri ale Prutului, ci avantagează corupţia şi monopolul, apoi să construim al treilea pod de flori şi ultimul. Aşa cum a fost în 1990 şi respectiv în 1991, cînd eu şi cu soţia , după ce liber am trecut Prutul m-am deplasat la Iaşi aşa, pur şi simplu, pentru a verifica dacă întradevăr aceasta nu e un fars şi dacă nu vom fi reţinuţi.

    Atunci a fost momentul. Păcat că forţele politice de pe ambele maluri ale Prutului au ratat şansa.

    Acum, peste 20 de ani am constatat un fapt. Atunci la 16 iunie 1991 a avut loc Mica unire.

    Păcat că noi nu am înţeles la timp.

    Pentru contact puteţi accesa PNL MD şi afla de la Pavlicenco orişice informaţie.
    Dar dacă întraţi pe la Făleşti , o să observaţi în centrul oraşului bilbordul de 2 pe 3 m. ” PNL PROPUNE UNIREA CU ROMÂNIA”. Iar cui el î-i aparţine, puteţi întreba pe orice rus, dacă cunoaşteţi limba. Să le spuneţi că vreţi să aruncaţi în el o piatră, şi atunci ei cu plăcere vă vor arăta geamul casei mele.

    Cu regret tel de contact nu-l pot afişa temporar, în urma unor evenimente politico-economice din viaţa mea cu părere de rău.

  36. cer scuze.
    ……să aruncaşi în el o piatră……., am avut în vedere în acela care a afişat acest bilbord.

    defapt e o glumă. Pînă ce bilbordul nu e atins şi geamurile sînt întregi, dacă să nu luăm în consideraţie, că mi-au furat drapelul PNL de pe sediu şi mi-au distrus afişul PNL.

  37. Si PNL nu organizeaza nimic pe 27 martie?Surprinzator!!

  38. Pt. bogdan ro.

    PNL la 9 mai 2008, în plin regim comunist a organizat un miting în centrul Chişinăului încingînd HORA UNIRII de Ziua Europei.

    Venind la guvernare cică foreţele democratice, la 9 mai 2010 au plecat la Moscova pentru a defila alături de armata de acupaţie.

    De ce nu aţi ridicat întrebarea către actuala guvernare de ce de Ziua Europei nu organizează nimic, aşa cum au făcut-o PNL.

    De ce acum nu rificaţi întrebarea actualei guvernări democratice, de ce nu se organizează pe Piaţa Marii Adunări Naţionale un miting consacrat zilei de 27 martie 1918.

    Apropo, în 2010, aşa zişii democraţi au organizat ceva la 27 martie ?

    În ce priveşte Unirea din 1918, PNL clar a declarat, că recunoaşte Actul Sfatului ţării din 1918 şi nu recunoaşte pactul Ribentrop-Molotov.

    Da actuala coaliţie de guvernare, cică democratică ce poziţie are la acest capitol.

    Apropo am citit undeva, că în scuarul de operă şi balet se organizează de cineva sărbătorirea acestui eveniment.

    Fiţi liniştiţi, PNL va fi prezent.

    Iată mă interesează dacă membrii AIE vor fi şi ei prezenţi la acest eveniment, că la Moscova la demonstraţii cu mare plăcere se duc.

    Pentru informaţie, PNL a fost alături şi la 28 iunie 2010 alături de PL pe PMAN. Da unde erau aliaţii democraţi?

Comments are closed.