Alianţă fără Ghimpu?

Am ascultat ultimele declaratii ale lui Mihai Ghimpu, presedintele PL, si am constatat nesiguranta afirmatiilor sale, inlocuind certitudinea si convingerea cu optimism si asteptari false.

Cind scriu acest articol, il ascult pe Ion Ungureanu care spune, in PMAN, de respectul demonstrat la Moscova Presedintelui Letoniei – tara ce nu le-a acordat neconditionat cetatenie rusilor, precum a facut Parlamentul R.Moldova, unde, la timpul potrivit, si-au “pus umarul” din plin la aceasta exact Ghimpu, Hadarca, prieteni, si actuali, ai lui Petru Lucinschi.

De aproape 20 de ani culegem roadele concesiei profund daunatoare, in urma careia nevoile ii alunga pe romanii din Basarabia peste hotare (dupa ce au luptat la Nistru si au ramas cu rani, inclusiv morale, nevindecate), iar alogenii romanofobi voteaza fortele antiromanesti, ce ne decid soarta, mai exact – ne tin pe loc, ca sa murim cu zile. De aceea, isi si vad toti salvarea peste hotare.

Ma uit si la cine a venit in Piata Marii Adunari Nationale. Acesti oameni sint fideli sperantei nationale, dar au tot fost inselati si s-au tot autoinselat, votind partide considerate „nationale”, dar care, de fapt, au fost mereu prorusesti. Oamenii acestia nu au puterea sa accepte realitatea evidenta si sa isi recunoasca vina, faptul ca au tot gresit. Pentru ca scenariile facute la Moscova, prin forte politice fariseice, reusesc sa le capteze votul si sa se instaleze la Putere doar pentru a fura ce a mai ramas din aceasta tarisoara si a ne tine in sfera de influenta a Moscovei.

Cind spun “forte prorusesti”, am in vedere acum si PD, si PLDM. Ca AMN a sucombat. Cit priveste PL-ul, acest partid nu e forta proruseasca, insa are persoane conectate cu Lucinschi si cu PD, devenind un satelit indirect al intereselor Moscovei, incercind sa isi pastreze demnitatea, dar raminind pe orbita a doua, de rezerva, a Kremlinului.

Primesc o informatie de peste hotare ca se fac mari presiuni din Occident sa se formeze o larga coalitie – in formatul PD-PLDM-PCRM. Adica fara PL. Adica, nu numai Rusia, dar si Occidentul – ca sa vedeti – au rezerve fata de PL, pentru ca e tratat drept “pericol romanesc”, pentru a nu spune “unionist”. Asta e realitatea. Si Rusia, succesoare a URSS, care vrea Uniune Vamala sovietica, si Vestul, care inca nu e deschis apropierii sau Unirii celor doua state romanesti, ne vad in continuare doar ca zona-tampon intre Est si Vest, pentru ca e foarte convenabil sa ne lase la cheremul rusilor, ca plata pentru ca acestia ii da gaze.

Si aici Ghimpu va vedea, inca o data, ca a gresit nu numai cind a promovat cetatenia zero in primul Parlament democrat, dar si acum, cind e tot mai nevoit sa devina “statalist”, “moldovenist”, pentru ca, in caz contrar, nu va incapea in formatul Puterii “moldovenesti”, adica proeuropene, adica prorusesti. Pentru ca Moscova, atunci cind sprijina – tot fariseic – orientarea proeuropeana a R.Moldova, o face constient, stiind perfect ca nici peste 20 de ani nu vom intra in UE, ceea ce ii si trebuie, ca sa nu avanseze NATO si UE spre Est.

Iar PL, care vorbeste tot mai putin de „Romania”, „romanism”, „romanime”, „limba romana”, care se apropie de PD, pornind de la frustrarile induse si provocate de PLDM, se va convinge, tot mai mult, de faptul ca fetisizarea AIE, doar pentru ca, in calitate de partid national, vrea sa ramina in Arcul Puterii, il va compromite in continuare, deoarece il va costa tot mai scump, prin cedarile privind pozitia nationala.

Bine, personal, nu am crezut niciodata in “Schimbarea pina la capat” promovata de PL, nici in pozitia sa privind interesul national, dar trebuie timp sa vada asta si ceilalti. Un exemplu a fost multtrimbitata „indisponibilitate de a coopera PL cu fostii comunisti si nomenclaturisti, spulberata imediat in Consiliul municipal Chisinau”. Acum, cind Ghimpu nu va mai fi sef de stat, isi va aminti, chiar si in Parlament, de valorile nationale sfinte pe care nu le-a aparat prea ferm in ultima vreme. O sa vedeti ca va redeveni si „unionist”.

Mi se pare ca ceea ce spuneam la o emisiune de la Publika TV – ce as face acum in locul lui Ghimpu in negocieri – legat de insistenta de condamnare a crimelor comunismului, de alte aspecte din istoria tragica a Basarabiei – s-a regasit in ce a mai zis si el, la aceeasi televiziune, unde, de obicei, “marii” lideri merg doar cite unul, din slabiciunea de a musca din oponent doar cind obiectul “de intepat” nu e alaturi.

Insa Ghimpu nu va mai putea promova aceste lucruri si – ori va trece in Opozitie, ca sa isi salveze partidul si viitorul, ori si-l va subtia, daca va mai trimite o data soldati la Moscova si se va conforma pozitiilor PD, PLDM si PCRM. Adica, mai curind, are conditii sa clacheze fundamental. Si aici Ghimpu abia va intelege ca miza colegilor sai din partid de a ramine fiecare pe pozitia sa meschina, respingind o larga coalitie sau formatiune nationala, in care sa atraga si alte partide, in speranta ca “si-asa vor vota unionistii, proromanii pentru noi”, a dat chix. Si-aici e raspunderea lui, care nu a demonstrat anvergura si responsabilitate la scara nationala.

Si PD, si PLDM sint intr-o situatie la fel de proasta. Daca va fi o alianta PD-PCRM, iar PL si PLDM vor fi in Opozitie, nu stiu cit de active vor fi aceste partide ca formatiuni, atacindu-si ex-partenerii democrati. Daca PLDM va merge cu PD si PCRM, va cistiga PD, nu si PLDM. Poate doar ca, prin politicile prorusesti promovate si de PLDM, va cistiga societatea, vazind, inca o data, ca a fost inselata de o forta proruseasca mascata.

In acest fel, “Schimbarea”, promovata de PL, nu se va realiza, pentru ca PLDM si PD sint intre PL, pe de o parte, si PCRM, pe de alta parte. Si nu stiu, daca PL va putea promova acum mai multe decit nu a promovat in Parlamentul deja plecat.

Asta, e de fapt, miza Rusiei – sa nu se poata nimic in plan national – si am impresia ca se va reusi. Lupta acum se duce in jurul orientarii strategice, asa cum am tot spus. Daca raminem pe orbita Rusiei, adio reforme si orientare proeuratlantica. Daca se face Alianta PL-PLDM-PD, democratii se tem ca vor scadea din pondere pe viitor si va cistiga PLDM. Pentru ca ar iesi ca toti trec pe pozitia PLDM, care nu e proromanesc, care e „pragmatizat”, alias mancurtizat, dar care ne tine pe orbita Rusiei cu momeala falsa proeuropeana. PL si PD vor fi, in continuare a cincea si a sasea roata la caruta verde. Nici PD, nici PL nu isi vor asta.

E foarte complicat. Pentru ca in R.Moldova reformele au intirziat lamentabil, oamenii pleaca din tara, in anul care a trecut toti s-au gindit la alegeri si nu au facut decit miscari populiste, nu reforme autentice. Si acum, cine le va face, va plati, dar nimeni nu vrea sa piarda.

Sint convinsa ca, in perspectiva eventualelor alegeri parlamentare anticipate, PL ar trebui sa opteze pentru o unificare a partidelor cu viziuni asemanatoare, sa incerce o unificare gen PL-PNL-AMN-PNR-MAE ori si cu alte partide, cu denumirea de PNL, ca in Romania, cu un Chirtoaca sau cu un alt tinar in frunte, care sa apere interesul national, pe care aceste forte “il stiu ceva mai bine” decit Filat si Lupu… Daca nu se va face aceasta si Ghimpu va tot asculta ba de Corina Fusu, ba de altii, ca “nu ne trebuie nimeni”, “noi sintem mari si tari”, vor mai regreta odata, poate ultima data si, poate, prea tirziu. Ca sa se perpetueze, PL trebuie sa paseasca pe o alta treapta a evolutiei politice, si sa nu repete soarta PPCD, care nu a facut nici o unificare.

Ramin sa cred ca, daca impreuna, PL-PD si PLDM, aveau astazi 61 de mandate, situatia era aceeasi. Voi – ce credeti?

Vitalia Pavlicenco

Loading Facebook Comments ...

85 Comments

Add a Comment
  1. Cu multe din cele exprimate in articol sunt de acord, dar nu si cu opinia ca Filat nu e proeuropean, ci prorus, iar PLDM un partid mancurtizat! Probabil pornirea categorica anti Filat o face pe dna Pavlicenco sa nu fie obiectiva! Eu, unul am votat pt PL la 28 noiemb., dar in cazul alegerilor anticipate nu voi mai vota pt un PL cu Ghimpu in frunte, ci mai curand PLDM!

  2. Toti patru sunt niste gunoaie. Ghimpu e atat de prost ca nici nu-l duce capul sa fie smecher ca ceilalti trei-Voronin, Lupu, Filat.
    Daca viitorul nostru depinde eventual de Chirtoaca, vai si amar de capul nostru.
    Azi nicio coalitie nu este capabila sa guverneze mai mult de un an.
    Mi-as dori o coalitie fireasca PLDM-PCRM, in asa mod toata clasa politica se va afla la gunoi intr-un termen mai scurt.

  3. ..Au de patrie, virtute, nu vorbeşte LIBERALUL*,
    Cind atitea guri flaminde au cam strins la gard STEJARUL
    Cind atita LUPARAE arogant si cu trufie
    Cere posturi de ministri intr-un rai al saraciei

    Cind se duc mereu discutii de valori si de principii
    Inteleji ca-i tirguiala si banale investitii
    Inteleji ca partajarea in proportii sau egal
    E cam cit o sa ne coste procurorul general

    Cit coruptia?!. Cit vama?!. Si cit cei de la interne?!.
    Iata sensul la principii si valori din astea ,ferme
    Iata sensul la discutii, intilniri si negocieri
    Iata calea de a vinde pin-si stelele din cer…

    Iara noi, plebeii, gloata, cu iluzii si sperante
    Facem miting peste miting si chemam la alianta
    RACUL, BROASCA si o STIUCA ca sa-i inhamam la carul
    Ce ne-a duce-n Europa, cum ne-indeamna LIBERALUL…

    * – Scrisoarea III M. Eminescu…

    25 decembrie 2010 Chisinau

    Iurie Osoianu

  4. „Ramin sa cred ca, daca impreuna, PL-PD si PLDM aveau astazi 61 de mandate, situatia era aceeasi” Cred la fel! Ce era insa daca PD+PCRM aveau 61 de mandate? Inclin sa cred ca PL si PLD ar fi fost aruncati in opozitie! Asa ca pana la urma constat ca Mocanu a facut bine, daca a rupt cateva % din PD!

  5. E tot mai trist in tara-mi dezbinata!!!

  6. Da corina fusu nu sa dus mai departe decat tat-su, tot in KGB a ramas….Se vede ca acolo numai sicrie le trebuie…

  7. Dna Pavlicenco încearcă sincer şi cu intenţii nobile a câta oară să deschidă ochii unor oameni, care, însă, sunt rămaşi iremediabil în urma trenului civilizaţiei. Este regretabil că ceea ce spune dna Vitalia noi cei de p-aci o cunoaştem foarte bine.

  8. Din coadă de câine nu faci sită de mătase.

  9. De acord cu multe ce a scris Dna Vitalia Pavlicenco,
    Fără a învinu pe cineva, repet că nu învinuesc pe nimeni, eu mă întreb: – oare nu este îndreptată din acelaș centru ponegrirea lui Ghimpu și Chirtoacă legat de proromânizm, cît de cei din stînga atît și de cei din dreapta? Proromânizmul, verticalitatea, necurpția acestor doi, este dovedită prin lupta lor politică de ani de zile.
    În loc de susținere se dorește ca și ei să fie învinși de coloana a cincea a Rusiei? Se dorește să rămînă la conducere cei care sunt deschis proruși și cei care au colaborat cu neoconuniștii și comuniștii și si-au făcut înpreună milioane și miliarde de Euro în cea mai săracă țară europeană? Se dorește să rămînem gubernie rusească? Nu-i de ajuns căt bat comuniștii, și ai noștri (?) tot trebuie să bată cu nemiluita?
    La urma urmei, este o vorbă – e rău cu rău, dar e mai rău fără de rău

  10. Meeting-ul pro-europa sa facut la PNAM !
    A fost si o mana de PD-isti ce il sustineau pe Lupu , dar se rusinau sa vorbeasca in limba romana, o faceau in limba rusa ! Si noi cei cei de la Sindicatul Liber European am sustinu un discurs in limba japoneza ! Asa ca sa auda si insulele Kurile ! Stiti voi Japonia ocupata de rusi !!! Si Japonezii s-au buucrat mult ca cineva vrea Europa in limba japoneza ! Probabil vom asista la un japonez care va vorbi romaneste in Chisinau ! Asa ca sa fie si alianta romano-japoneza !

  11. eu cred ca ce fac la moment liderii PD PLD si PL ca vorbesc despre principii si valori sau cel putin aceste lucruri stau la baza negocierilor privind crearea AIE 2 sunt niste prostii.
    Ma iertati insa voi fi dur trebuie sa fii debil si prost ca sa crezi ca in politica moldoveneasca este bazata pe principii si valori. Si acesti lideri ne au de prosti cind ies de la negocieri si spun ca stabilesc anumite principii si valori. Este cert si clar din start ca se discuta doar despre functii si cei interesant ca lupta apriga se da doar pentru citeva portofolii ministeriale si citeva institutii subordonate parlamentului si guvernului.
    Deci este o lupta pentru sfere de interese si putere si nu o incercare de a materializa un mecanism de guvernare avind la baza anumite principii si valori,
    Mi ar fi interesant care ar fi acele valori sunt sigur ca nici ei nu stiu.
    Important este lucrul ca acesti 3 crai de la rasarit se joaca cu nervii societatii. Societatea devine din ce in ce mai tensionata, si sunt sigur ca cineva va avea de perdut din tergiversarea acestui proces.
    In final Rusine d-nule Filat ca te ai crezut deja buricul pamintului si nu ai cerut ca fostii colegi de AIE indata dupa alegeri sa isi faca optiunea publica si sa demarezi oprocesul de ngocieri, se pare ca ai crezut ca daca ii vei ignora vei cistiga ceva pozitii, insa era clar din start ca PD intradevar are la moment un drept moral sa pretinda la mai mult indiferent de cite mandate are in parlament.

  12. Adevarul nu poate fi nici de stinga nici de dreapta. Inca odata m-am convins de demnitatea si opinia corecta a D-nei Pavlicenco care este un lider bun pentru PNL din al doilea stat romanesc.Cine are ochi sa vada, cine are urechi sa auda , cine are minte sa inteleaga.Dar daca fiecare nu poate vedea adevarul singur atunci nimeni nu poate sa i-l arate.Confucius spunea :„Esentialul este sa numesti corect lucrurile.Daca denumirile nu sint corecte, cuvintele nu se mai potrivesc.Daca cuvintele nu se mai potrivesc, treburile statului merg prost.Daca treburile statului merg prost nici ritmurile nici muzica nu mai pot inflori.Daca ritmurile si muzica nu mai pot inflori, judecatile si pedepsele inceteaza sa mai fie drepte.Daca judecatile si pedepsele inceteaza sa mai fie drepte , poporul nu mai stie cum trebuie sa se poarte.” Oare la noi lumea e deslusita in actiuni? Oare nu-s intinati toti de minciuna si neadevar? Oare politicienii nostri colorati nu se maninca , fie spus mai popular, dupa posturi si garantii a unor afaceri ce tin de capitaluri rusesti si europene? Oare nu-i destul sa se spuna atita minciuna? Se face negot cu soarta si vietile oamenilor, care nu pot proceda altfel decat sa plece unde vad ochii si nu aud urechile de mirsevenia ce se varsa zilnic din gurile papusilor de politicieni dirijati? Cred ca lumea se va regasi intr-o credinta mai aproape de adevar, principiul unic al acestei vieti care este Dumnezeu. Doamne ajuta la desteptarea neamului , care origineaza din Dacia strabuna.

  13. Acum chiar mi-a sarit rabdaul….
    Doamna Pavlicenco, ori suntei proasta ca politician, ori faceti jocuri bine gandite de cineva in spate si d-stra le urlati oamenilor, fie prin intermediul publika, fie via blog.
    Sunteti paranoica, tot vorbiti de Ghimpu, tot il atacati pe Ghimpu….dar ce faci mata doamna ca sa duci la realizarea Unirii…nimic!
    Imi pare rau ca prestatia d-stra din politica face ca lumea sa isi piarda sustinerea pentru femei in politica. Distrugeti doua lucruri dintr-odata. Unu. Compromiteti procesul de Unificare prin „urlatele, mugetele, ragatele” prin presa… ca mata faci totul pentru Unire, iar altii is niste oportunisti.
    Doi. Oamenii nu ar mai crede in femeile implicate in politica din cauza ca inepte ca mata flecaresc nu fac politica.

    Sarbatori fericite si stati la o parte de politica si nu urlati!

  14. Astăzi s-a strecurat o informaţie, venită din rîndurile PCRM, precum că, mîne PD şi PCRM vor face alianţă, M.Lupu la preşedinte, Voronin se retrage din politică, şi se formează o stîngă cu lupu în frunte.

    Informaţia vine de la membrii PCRM din teritoriu.

    Nu ştiu cît e de obiectivă, dar vom vedea mîne.

  15. cer scuze. ….din politică sau din lider de partid, cam aşa ceva.

  16. Foarte bun articol.L-am citit cu interes.

  17. Articolul d-nei Pavlicenco circumscrie o opinie analitica buna , plauzibila si ,fireste, redactata in spiritul luptei politice. Cine nu are capaciatatea sa interpreteze macar apropiat viziunea sa politica, se autoexclude fara drept de apel de la creionarea posibila a unor solutii.
    Doamna Pavlicenco, remarc si incurajez retinerea dv. Procedati foarte bine ca nu mai interveniti in discutii pro si contra,dintre opinenti. Atacurile la persoana, injuriile, sudalmele grele si amenintarile voalate venite din partea unora lasati-le sa se consume in sucul lor propriu. Responsabilitatea lor le revine fiecaruia . Pentru ca uneori sunt ata de deplasate si de pic de bun simt incat oricand pot fi atacate in justitie. Daca mai exista macar o urma de justitie in Basarabaia. In fond, sunteti purtatoarea unor idei care se discuta in cadrul conducerii PNL fiind impartasite la acest nivel si inca si mai mult, la nivelul tuturor membrilor onesti ai PNL.

    Domnilor ZAVOIDOC, GHENADIE, Giulian
    De fapt dv nu sunteti purtatori ai unor idei !! Dv faceti show politic de cel mai prost gust, Va varsati pe acest blog orice fel dejectii verbale care va vin pe gura(nu din creier !)fara nici un control si fara minimum de bun simt al discutiei si al argumentatiei. Puteti sa o faceti la crasma , acasa in familie , intre prietenii cu care puneti tara la cale, dar nu in public. Sa stiti un lucru: cum sunt alegatorii , asa este si clasa politica pe care ati ales-o.Pentru ca numia asa poate fi din momnet ce aveti un atat de scazut nivel al discutiilor si al ideilor. Degeaba folositi cuvinte mari (gen Dacia,citate din Eminescu, versuri etc). Rostiti , si e imposibil sa nu va dati seama, cuvinte sforaitoare ce ati vrea sa sune din coada, dar nu reusesc!!Iar daca ar fi sa incriminez si folosirea limbii romane intr-un mod foarte defectuos v-am pus portretutul moral in fata. Da, sunt sigur ca ma veti blagoslovi cu etichetari de „fascist roman” ,jandarm care l- a pamuit pe bunelul”, „roman care face pe superiorul” … Cunosc si le stiu de pe acum pe de rost!! Am mai spus si sustin acelasi lucru si acum: programul politic al PNL este cel mai bun program politic pe care le-am gasit intre programele altor partide. Este coerent, logic, bine ancorat in adevar, fara echivocuri si foarte curajos. Indiferent ce cred si sustin alte partide. Da, e adevarat, si programul PL , ca de altfel intreg acest partid, este unicul si cel mai apropiat platformei despre care v-am vorbit.Dar , iata , s-a dovedit ca punerea lui in practica a avut abateri care l-au costat. Deci a avut limite tactice si chiar strategice ce se cer corijate.Nu detine nimeni adevarul absolut, asta doar intr-o dictatura se poate sustine. Datoria celor care cred in ROMANIA si in spiritul romanesc este nu de a se certa ca la usa cortului si a adopta o supunere ab initio la o directie care nu a fost pana la capa gandita in toate cinsecintele sale posibile! Excluderea de la gasirea solutiilor veritabie, eficiente,impartasite solidar nu este o cale de urmat.Sunt absolut convins ca nici domnul Ghimpu nu poate respinge cele cateva greseli care le-a facut. Si in primul rand nesocotirea celorlate forte, mai mult sau mai putin mici, care i s-ar fi putut alatura la voturi!!
    In momentul de fata, Basarabia are de facut fata unei provocari fara precedent in cei 20 de ani ai existentei sale ne -sovietice. A spus bine cine a spus, ca riscul cel mare e caderea ei de pe harta!! Luciditatea si raspunderea pentru asa ceva nu poate fi escamotata prin injurii, intorsul spatelui si lasarea in drum fara replica!!
    In sfarsit, in masura in care ma ia cineva in serios (rog pe d-na Pavlicenco si conducerea PNL )sa fie introdusa moderarea interventiilor cu comentarii, Cele care depasesc limita bunului simt sa fie scoase fara nicio retinere. Exista loc sub soare pentru toate bazaconiile . Cu primitivismul comportamental si de interpretare in dezbaterea de idei si solutii se naruie orice bune intentii si orice ideal.La ora de fata a istoriei , Romania si Basarabia care, va /ne place sau nu , avem un destin comun( inca) nu-si mai pot permite sa se joace de-a… hopa Mitica!!

  18. pt Mihai Morteanu
    Mi s-a spus ca azi seara la Prime Tardea si Andrievski au debitat cam aceleasi lucruri despre o alianta comunista! Nu cred insa ca voronin si gasca lui sa cedeze chiar asa de usor, mai ales ca se gandesc si la niste alegeri anticipate! Inclin sa cred ca Lupu detinand functia de spicher si de presedinte interimar ales de PL si PLD are mari sanse sa atraga o parte considerabila din electoratul lui Voronin! Nu sunt de acord cu opinia dnei Pavlicenco ca o alianta a lui Lupu cu Filat e mai periculoasa pt PD decat una cu voronin! Una e sa fii fara nici o functie, cum a fost Lupu pana acum, si alta e sa detii functia suprema in stat!

  19. DIN PACATE ASA E DE DUREROS PENTRU CETETENI CA EI NICI NU SIMT DUREREA. ULTIMUL IMPERIU RUS A CALIT POPULATIA CA SA REZISTE LA GREUTATI, A ATROFIAT MINTILE CA SA CREADA CA ASA E BINE. ACTUAL SE PLANG DUPA CE AU ALES DAR AU MERS SA ALEAGA CU DORINTA MARE DE SCHIMBARE. DAR UNDE EI NU AU STIUT SI NU VOR STI.
    CA REZULTAT AVEM UN PCRM SI UN PD IN PARLAMENT. ULTIMUL PRIN INVESTITIA FINANCIARA A LUI PLOHOTNIUC. CUM ADICA FILAT POATE SI EL NU. DUPA VOT PD A INCEPUT NEGOCIERILE DOAR ACESTE NEGOCIERI NU MAI SUNT PENTRU CETATENI CI PENTRU PD (BANII INVESTITI TREBUE RECUPERATI + PROFITUL CARE E IMENS). SI ACU TOT CETATEANUL CARE A ACCEPTAT UN ONORARIU IN NATURA SAU IN BANI VA SUGE DIN SARACIA OFERITA. PD NU SE VA GANDI LA INTERESUL NATIONAL, UITA ALEGATORULE PD-ist CA TU AI DREPTUL PRIN EI.
    REFERITOR LA O COALITIE LIBERALA.
    MA UIT CATE PARTIDE MICUTE + PL SUNT DAR IN REALITATE FARA PUTERE. FIECARE DORESTE PUTEREA CHIAR DACA E PATRIOT. DAR SA STITI DOMNILOR SI DOAMNELOR CA DETINETI O PUTERE FALSA SAU FOARTE FRAGILA. DE CE NU VA UNITI SA FITI TARI ? DE CE NU VA DESCHIDETI PUNCTE DE LUCRU IN TERITORIU SA FITI MAI APROAPE DE ALEGATOR SA COMUNICATI SA REZOLVATI PROBLEMELE DE JOS A CETATENEILOR PANA LA INTERESELE STATALE ?
    VA AUD LA ALEGERI SI VA VAD IN CHISINAU SI AICI POLITICA MOLDOVENEASCA SA TERMINAT SI AICI SE INCEPE MIZERIA.

  20. Haideti sa fim pragmatici.Traim intr-o tara unde nu putem evita factorul rusesc si daca il ignoram nu avem sanse de a ne integra in UE.Prin tipete de felul UNIRE acum nu o sa obtinem nimic.Au mai strigat si altii si apoi au sarit in bratele comunistilor.NU VOTATI PARTIDELE EXTREMISTE:PNL,PL,PCRM fiindca in orice moment o sa fiti tradati.Cine s-a gindit ca Rosca o sa tradeze? Nimeni.Cine s-a gindit ca Ghimpu se va intilni cu un KGB-ist din Rusia,el presedinte de stat, fie si interimar.Dupa aceasta a inceput al sustine in toate pe Lupu.In electorala principalul dusman a PL si PD era PLDM.Nu era ziar de al lor ca sa nu il critice pe Filat.Filat nu le-a raspuns ceea ce face si acuma si cistiga.De atita dna Pavlicenco nu criticati findca in aceasta critica se vede INVIDIA.

  21. D-na Vitalia , va doresc in anul nou 2011 multa sanatate si va multumesc pentru oportunitatea de a mai spune unele pareri la o situatie atit de grava cum e in RM. Multi din comentatorii D-stra pe blog sint emotionali excesiv, dar asa a facut Dumnezeu lumea, nu-s toti totuna.Chiar daca vre-un cititor are pareri gresite pentru cineva pe o chestiune sau alta, principalul e posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere. Acest reper e semnificativ pentru trezirea constiintei nationale a acestui neam in ambele tari romanesti.Daca D-lui Titirez nu-i convine ceva e normal si foarte bine daca comenteaza civilizat unele comentarii.Dar cred ca trebuie de apelat la trecutul acestui neam , ca sa ne dam bine sama cine sintem si consider la moment de a evoca opinia premergatorilor nostri, ca M.Eminescu despre Dacia, de unde ne tragem mai mult decit din Roma. Si cred ca unii din politicieni mai vin pe la D-stra pe blog si mai vad ce spune poporul prin Eminescu -” Era un popor brav acela care a impus tribut superbei imparatese de marmura a lumii – Roma. Era un popor nobil acela a carui cadere te imple de lacrimi, iar nu de disperare, iar a fi descendentul unui popor de eroi, plin de noblete, de amor de patrie si libertate, a fi descendentul unui asemenea popor n-a fost si nu va fi rusine nici odata.” Si atunci poate s-a trezi cineva si va spune in sfirsit la lucruri pe nume , cum o faceti D-stra D-na Vitalia. Va sustin in eforturile PNL de a trezi lumea la adevar si de a trai in adevar , cum o fac taranii ramasi in sate .Spun tarani , cuvint care vine de la tarina, pamint ,ce vom fi cu toti si e jalnic si rusine pentru niste lideri politici sa lase in totala uitare satul , taranul care este talpa tarii.Ori o contabanda reusita a unui tir cu tigari face mai mult decit un taran intr-un an?Asta se negociaza atita timp? Sa devenim stapini la noi acasa, intii pe cuvint in adevar.Deoarece cuvintul a fost la inceput, cuvintul a fost la Dumnezeu si cuvintul era Dumnezeu.Asa si ni la lasat Eminescu pentru eternitate.

  22. Pt ION CONDREA

    Repet a suta oara. Nu eu am facut blogul, ci specialistii si moderarea este implicita, prima oara cind intra vizitatorul. De aceea, reprosul cu „moderarea” l-am sters.

    Ne auziti la alegeri, pentru ca nici dupa 29 iulie nu a fost deschis spatiul public pt dezbateri. Pur si simplu, in locul lui Voronin acum apar ceilalti trei-patru. Aici e si lipsa de diferenta.

    PNL are sedii in toate raioanele republicii, de aceea nu e corect sa spuneti ca facem politica doar la Chisinau.

  23. „PNL are sedii in toate raioanele republicii, de aceea nu e corect sa spuneti ca facem politica doar la Chisinau.”
    La Ialoveni unde va aflati? Si nr de telefon , va rog. Nu prea cred ca aveti la Ialoveni. Cunsc prea bine Ialoveniul.

  24. Vali spune:
    27 December 2010, la 02:02

    Cine s-a gindit ca Rosca o sa tradeze? Nimeni.Cine s-a gindit ca Ghimpu

    se va intilni cu un KGB-ist din Rusia.

    Dle Vali, pentru a fi sinceri, trebue să fm sinceri pînă la capăt.

    Deaceia la ceia ce aţi postat D-stră trebe de mai adăugat:

    …..Cine s-a gîndit, că Filat, Diacov, Buliga, Serebrean Clipii Holban ne vor trăda la 4 aprilie 2005 şi î-l vor vota pe Voronon la funcţia de preşedinte……

  25. Pt VV.

    Doar întîlnirea lui Lazăr şi Plohotniuc cu Dodon şi Greceanaia trebue să aibă şi o explicaţie.

  26. Pragmaticului (Vali & CO)
    Vai de „logica” ta, a voastră! Dar „logica ” voastră este de a rămînea pe eşicherul politic doar Voronin cu Filat, de atăta şi bateţi în Ghimpu cu Chirtoacă!
    1. spui: „nu putem evita factorul rusesc si daca il ignoram nu avem sanse de a ne integra in UE” – atunci de ce al critici pe Ghimpu că s-a întîlnit cu trimisul conducerii Rusiei (fie el şi KGB-ist)? Ghimpu a spus despre ocupaţia rusescă şi a cerut să-şi retragă armata. Filat – proeuropeanul (!?) al are pe Putin „fan” şi socoate Rusia care ţine o parte din teritoriu R.M. ocupat „Aliat strategic” (prieten la cătăramă)
    2. spui „Nu era ziar de al lor ca sa nu il critice pe Filat.” – PL nu are ziare şi nici bani „prihvatizaţi” ca şi Filat. Pentru Filat a lucrat ziarie chiar şi aşa numite „independente” – „Timpul”, „Jurnal md”, Mocanu cu „JurnalTV” a bătut doar numai în PD cu Plohotniuc şi PL cu Ghimpu. Cine a „prihvatizat” împreună cu Lucinschii – Ghimpu sau Filat? Cine a „prihvatizat” împreună cu Voronin – Ghimpu sau Plohotniuc? Dar de ce pe lîngă Plohotniuc s-a bătut şi în Ghimpu, fără ai atinge pe Lucinschii (feciorul este la PLDM), Voronin şi Filat???
    Cine au „prihvatizat” Ghimpu sau Lucinschii cu Filat şi Voronin cu Plohotniuc?
    3. Cînd Filat a venit de la învăţătură din România nu s-a dus la Frontul Popular dar sa dus la neocomunistul Lucinschii la „prihvatizare”? Atunci tot se gîndea la „lupta cu sărăcia”?
    4. De ce Filat a numit partidul său „liberal” cînd conform statutului este „conservator”? Doar erau deacum PL cu Chirtoacă la Primărie şi PNL cu Dna Pavlicenco activă în Parlament? A primit indicaţie de a destruge partidile liberale?
    5. spui de Ghimpu „Dupa aceasta a inceput al sustine in toate pe Lupu” Da al susţine pentru a nu pleca la comunişti şi revenirea lui Voronin la putere. Filat, cu tărăgănarea lui şi alte mişcări, face tot posibilul ca să revină Voronin la putere ca la alrgerile anticipate să rămînă doar două forţe politice -Voronin şi Filat

  27. Pt Vali.

    Apropo.

    ….împreună cu Roşca Cubreacov şi Secăreanu desigur….

    Şi dacă ds-tră î-l numiţţi pe Roşca trădător, fiindcă l-a votat pe Voronin la 4 aprilie 2005, cum î-i numiţi pe ceilalţi, care împreună cu Roşca l-au votat pe Voronin ?

  28. prin faptul ca scriti despre actuala clasa politica din parlament demonstrati can u aveti alta alternativa decit de supunere lor ! insa stim bine ca nu este tocmai asa si perioada bine mediatizata de tratative cu interes – PROFIT DIN FUNCTII GUVERNAMENTALE e o buna dovada si daca nu tinem cont de ea ne compromitem automat sustinind oricare din aceste 4 partide parlamentare ! PNL are nevoe de o locomotiva tinara un Chirtoaca II un Oleg Brega II (cum e Staris pentru etnia rusa) insa dezvoltat intra fara a fi un plaghiat sau imp[rumut !!

  29. 1. nu uitati ca negoicierile sunt facute in termenii ceruti pentru aceasta !

    2. inainte se faceau la fel negocieri numai can uerau la fel de mediatizate !

    3. va faceti involuntat suporterii ai acestei proceduri politice si uitati ca aveti probleme vitale de rezolvat ! saracia, boala, perspectiva!

    4. sunteti manipulati de niste negocieri care sunt pe departe in favoare intereselor dumneavostra pentru ca nici nu cunoasteti ce se negociaza si cine i nce functie vine in guvernare !!!!!!!!!!!! Raportează abuz.

    CU ALTE CUVINTE:

    vi se spune zilnic prin sursele masmedia ca se pregateste o torta !!!! FOARTE GUSTOASA insa nu se stie cit de dulce trebue sa fie si se decide sa o presoare cu stafide sau cu nez de nuca !!!

    UITATI UN LUCRU IMPORTANT !! nu voi veti minca torta ! TORTA ESTE PREGATITA PENTRU un grup restrins de oameni pentru un clan de elita!! iar poporul vrea conducere !!! de parca ar fi o turma de oi fara cioban si ciine de paza !!! de parca libertatea se bazeaza pe a fi condus si minat de la pasune la muls si tuns !!!!!!! GINDITIVA de ce aveti nevoe pentru a TRAI! a rasufla !!! va trebue presedinte si felicitare de anu nou ??? sau poate suntem mai inteligenti decit ne considera unii ???

  30. Offfffffff…..
    toti is agengi ai Rusiei, numai Dvs nu. Dvs sunteti dominata numai de principii noblile…
    Chiar imi pare ca anume PNL e creat condus de rusi!

  31. Preşedintele de onoare al Partidului Democrat din Moldova (PDM), Dumitru Diacov, a declarat într-o emisiune a postului de radio „Vocea Basarabiei” că formarea unei coaliţii de centru-dreapta întârzie nu din vina PDM, dar „a altei formaţiuni”. Întrebat de moderator dacă are în vedere PLDM-ul, Diacov a răspuns promt că se referă la PL, care „a înaintat o serie de condiţii”….

  32. Miscarea asta alui Ghimpu imi aminteste de miscarea lui Rosca din 1999, cand mai intai l-a propus pe Sturza premier, iar apoi a cerut ultimativ sa i se dea ministerul Finantelor si Cancelaria de Stat! Pare-mise insa ca miscarea dnlui Ghimpu ii place dnei Pavlicenco, care i+a si sugerat pe blog o asemenea chestie! Lumea insa vrea cat mai repede constiuirea unei aliante democratice, dar nu jocuri politicianiste!

  33. mai bine fara el, ca se joaca numa dea conducatorul

    http://www.heroeswm.ru/?rid=2344500

  34. Pt Varial

    La Ialoveni avem sediu in piata noua. Daca vreti sa luati legatura cu reprezentantul PNL, o sunati pe dna Bogos Eugenia – 069717196.

  35. Pt VV.

    Se vede că deducţia la ds.tră este foarte dezvoltată.

    D-stră analizaţi aşa:

    ..Diacov a declarat, că formarea AIE întîrzie din cauza lui Ghimpu, Ghimpu stă toată ziua şi urmăreşte toate blogurile politicienilor din RM în scopul poate cineva î-i va reda vre-o idee, şi iată că pe blogul lui Pavlicenco depistează o idee cu care se înărmează şi le-o pune în bot colegilor din fosta AIE:

    Concluzie:

    Pavlicenco tărăgănează formarea AIE.

    N-am ştiut, că PNL cu Pavlicenco în frunte suntem mai puternici decît Rusia cu Putin , Narîşchin şi tot sistemul CGB-ist prorus, care în politica externă şi anume în RM nu au nici o şansă împotriva lui Pavlicenco.

    În aşa caz Dle VV pot numai să vă mulţumesc pentru apreciere.

  36. Pt. VV.

    Apropo, Dacă vă referiţi la Trădarea lui Roşca din 1999, care a votat împreună cu comuniştii demisia lui Sturza, din motivul căruia RM a rămas în urmă de trenul european, apoi trebue să accentuaţi şi trădarea lui Roşca din 2005, cînd împreună cu Filat, Diacov, Buliga, Serebrean, Clipii şi Holban l-au votat pe Voronin la funcţia de preşedinte, după ce au semnat acordul de nevotare a unui preşedinte comunist, instaurînd încă pentru 4 ani PCRM-ul la guvernare.

    Aşa că, tot ce s-a întîmplat în RM din 2005 pînă în 2009, trebue de-i mulţumit lui Roşca Diacov, Filat ş.a.

    Să fim sinceri pînă la urmă,.

  37. Pt. Mihai Morteanu.
    Stiti ca votarea lui Voronin in 2005 a fost influentata de UE,RO,Georgia.Nu aceasta este tradarea lui Rosca, dar ceea ce a urmat.Rosca a devenit o scula a lui Voronin de a lupta cu concurentii electorali.Eu sunt unionist,dar urmatoarea guvernare o vad astfel:PLDM,PD,PL,PCRM.O coalitie larga.Nu putem exclude viziunele si interesele a 40% de populatie.Si toate aceste jocuri politice arata ca asa va fi.

  38. Pt blackt

    Politica din RM are nevoie de unificarea fortelor romanesti si cu adevarat liberale. Filat nu face parte din acesta categorie. PNL se poate ridica, din pacate, si ca urmare a compromiterii si prabusirii altor partide, insa e mai bine ca falia nationala, romaneasca, din care a luat nemeritat, inselind, Filat, sa se constituie ca PNL, cu un politician tinar unionist. Am spus si eu de Chirtoaca, de altii, dar sa nu uitam ca acelasi Chirtoaca ne invata cum sa il votam pe Voronin. Acesti tineri, din pacate, se compromit mai repede decit cei in virsta sau preiau apucaturile lor.

    Si inca ceva. Nu ne trebuie nici presedinte, nici felicitare de Anul Nou. Asta ii trebuie Mafiei politice ca sa stie cine e „papa” in RM. Aici e problema, de fapt. Ca anul acesta de aia nu a fost usor – nu se stia cine la cine sa mearga cu inchinarea.

  39. Pt Perju

    Bravo, este un comentariu foarte concret si obiectiv…

  40. De fapt, dacă ne amintim de trădarea din 2005, apoi cine nu cunoaşte, să se informeze, că Voronin a fost votat de Roşca şi unii membri ai BMD, Diacov, Filat , Buliga ş.a, ( Pavlicemco, Urecheanu şi Untilă nu au votat) în urma semnării unui acord de nevotare a unui preşedinte comunist în prezenţa la vre-o 600 de reprezentanţi din teritoriu ai BMD, şi nu în restaurante , ci în palatul sindecatelor la Rîşcani.

    Aşa că, chiar dacă azi, mîne se va esmna vre-un acord, cei naivi nu aşteptaţi de la politicieni respectarea acestui acord.

    Avem exemplu din 2005.

  41. Dle Morteanu pare-se sunteti si un fruntas al PNL. Imi pare rau, dar constat ca nu stapaniti bine nici gramatica, nici istoria, nici logica! Ma refeream la situatia cand Rosca, ca sa blocheze Partidul lui Snegur, l-a propus pe Sturza premier, iar a doua zi a pus ultimatum sa i se dea 2 structuri pe care le doreste el! Atunci Guvernul Sturza a fost instalat cu votul lui Ilascu, sa va povesteasca dna Pavlicenco care stie mai bine cum s-au derulat evenimentele, caci era deputat atunci!

  42. Nu sunt foarte la curent cu politica din Rep. Moldova dar ma interesez din cand in cand despre ce se intampla. Impresia generala e ca voi nu vedeti padurea de copaci. Toate luptele astea meschine intre PL, PLDM, AMN si ce partidute or mai fi pe acolo sunt ridicole si meschine. Nu dovedesc decat interesul de a ajunge la puetere in folos propriu al fiecaruia dintre combatanti. Din afara se vede clar ca lumina zilei ca exista un singur inamic: comunistii. Dar voi acolo v-ati legat la ochi si va luptati pe viata si pe moarte intre voi pt. impartirea unui electorat care si asa a fost greu de convins sa nu mai voteze PCRM. Nici nu stiti cat de patetici, penibili si dezinteresati de soarta Moldovei aratati pentru cineva neimplicat in luptele voastre cu corabiute in cada….nu exista un singur om acolo care sa vada interesul clar al tarii, dincolo de micile partide si gainarii? Nu poate unul din voi gandi la scara mai mare? Nu, nici gand, voi aveti de impartit jucariile intre voi….

  43. Vali spune:
    27 December 2010, la 13:01

    Pt. Mihai Morteanu.
    Stiti ca votarea lui Voronin in 2005 a fost influentata de UE,RO,Georgia.

    Poveşti pentru proşti.

    Politica în RM trebue să o facă politicienii din RM împreună cu societatea civilă din RM

    Şi dacă a apărut aşa o situaţie, trebuiau să ne adune, aşa cum ne-au adunat pentru a semna acel acord, şi să ne informeze măcar, pntru a demonstra că noi, cei ce am muncit pentru a-i promova în parlament, costăm ceva.

    Apoi, şi Diacov, şi Filat şi Serebrean au trecut în Parlament numai datrorită că au mesr în BMD,

    În mod individual ei nu treceau pragul.

    Cea mai mare pondere din BMD o avea AMN-ul, adică Urecheanu, Pavlicenco, Untilă ş.a. care nu l-au votat pe Voronin.

    Adică ce, la alegeri am mers împreună, iar apoi fiecare cu interesul său?

    Şi aopi de ce asupra mebrilor AMN nu a influenţat nimeni?

    A fost o trădare , şi nu încercaţi să-i faceţi pe trădători eroi ai naţiunii.

    Dacă mîne Flat, Ghimpu, la solicitarea lui Băsescu, Saacaşvili i-ar l-ar vota pe Voronin, deşi el nu mai are dreptul, tot ve-ţi spune că acesta este interesul naţional?

    Ei da acel buchet uriaşde flori înmînat de către PD în urma votării lui Voronin, ce, tot Băsescu le-a sugerat ideia, sau asta a fost aşa . ca o scuuă pentru că 2 luni de zile în teritoriu ei l-au feştelit pe Voronin cu ou şi oţăt.

    Aşa sunt moldovenii.-

    Trădăm şi spunem că , am trădat , dar am făcut-o în interesul naţional.

    Vai de capul nostru.

  44. Pt VV.

    Eu m-am referit la demisia lui Sturza la 9 noiembrie 1999, da nu la desemnarea lui la 19 februarie 1999, cînd acelaşi Roşca împreună cu comuniştii şi cu o parte din independenţi sub tutela lui Lucinschii au demis guvernul Sturza, RM rămănînd fără guvern pînă la 21 decembrie 1999, pînă ce l-au desmnat pe Braghiş la funcţia de premier, după treia încercare.

    Aceasta e problema, că demisia guvernului s-a făcut cu un singur scop, ca RM să nu fie reprezentată la Helsinghi.

    Şi aceasta au făcut-o Voronin, Roşca şi Lucinschii, şi a fost o trădare,

    tot aşa cum Roşca , Diacov , Filat, Buliga , Srebrean ş.a. au trădat la 4 aprilie 2005.

    Asta-i diferenţa între noi Dle VV, că PNL-ştii spun adevărul pînă la capăt, fie măcar el şi fratele mei, iar D-stră, ca şi mulţi alţi vizitatori de pe acest blog vă place adevărul numai pe jumătate.

    Nu există adevăr pe jumătate.

  45. Dar nu stapanim, noi oamenii, nici Adevarul Absolut, dle Morteanu! Doar Cel de Sus le stapaneste pe toate!

  46. Apropo nu sunt un fruntaş al PNL , ci un reprezentant din teritoriu, care în 1989 la 27 august am participat la Marea Adunare Naţională.î, iar la 17 martie 1991, am arborat tricolorul pe poarta comitetului militatare( Voencomat) cum î-l numeam pe atunci, unde s- a desfăşurat acel referendum de păstrare a URSS, la care noi, cu răposatul Gudumac, cu răposatul Pîrlog Făleşti , D-ul Glavan, acum PL, apăram tricolorul şi nu permiteam rusolingvilor şi comuniştilor să participe la acel referendum , deoarece RM oficial nu a desfăşurat referendum.

    Trag atenţia, că noi eram persecutaţi, întrodu-şi într-o listă specială, urmăriţi de acei activişti comunişti şi comsomolişti, care astăzi aderînd la forţele democratice , cică luptă împotriva comuniştilor, şi pe care D-stră î-i consideraţi adevăraţii slvatori ai democraţiei.

    Nu-i cred.

    Da Dstră, chiar î-i credeţi ?

  47. Pt VV.

    Noi nu stăpînim adevărul, dar noi î-l promovăm.

  48. Apropo.

    Deaceia şi sîntem astăzi în PNL alături de Pavlicenco şi nu alături de alte formaţiuni politice.

    Fiţi siguri, că am avut oferte şi de la Filat, şi de la Ghimpu, ca şi toţi liderii din teritoriu a PNL.

    Dar nu am plecat şi nu plecăm .

    De ce?

    Aici e greu ca D-stră să înţelegeţi, tot aşa cum unele rude încercînd de nenumărate ori, chiar şi înaintea campaniei electorale, să ne coopteze , nu pot înţelege, de ce noi nu o trădăm pe Pavlicenco.

    Şi nici D-stră nu o să înţelegeţi.

    Pentru a înţelege, depuneţi cerere de aderare la PNL, veniţi la şedinţele noastre, şi apoi poate veţi înţelege.

  49. Defapt pe mine asta mă uimeşte cel mai mult.

    Mulţi vin cu idei, propuneri , critici pe acest blog , şi încă şi sub anonimat,şi nimeni la concret nu doreşte să facă ceva.

    Implicaţi-vă oameni buni la vre-o formaţiune politică, chiar şi la PNL, şi discutăm, propunem, rezolvăm împreună ceva.

    Care e problema ?

  50. Pt. Mihai Morteanu: Care-i problema? Pai citiţi atent, dar foarte atent , inca o data povestirea lui Ion Creanga „Mos Ion Roata si unurea”si o sa Va dati seama care-i problema. Clasicii nostri intelepti stieau ei ce spun!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *