PNL va doreste un Paste Fericit!

Dragii nostri,

Duminica, 4 aprilie, ne vom bucura impreuna de cea mai mare sarbatoare a crestinatatii: Invierea din morti a Domnului si a Mantuitorului nostru Iisus Hristos, sau Sfintele Pasti. Este un prilej de bucurie pentru cei ce inţeleg Jertfa adusa omenirii de Hristos.

IsusInvierea Domnului ne Paste fericitindeamna sa fim mai iertatori si iubitori de oameni, precum ne-a invatat Mantuitorul, care a fost rastignit pe cruce pentru noi.

In Republica Moldova Sfintele Pasti decurg acum pe fundalul unor tensiuni sociale in contextul investigatiilor si dezvaluirilor legate de evenimentele de acum un an, de la 7 si 8 aprilie 2009, cind a avut loc o revolta fireasca a tinerilor indignati de falsificarea alegerilor de catre guvernarea antinationala, ce ne-a distrus societatea timp de zece ani, revolta tinerilor care nu au mai dorit sa fie lipsiti de viitor si de libertate.

Partidul National Liberal spera ca cetatenii nostri se vor uni in obiectivul de a deveni cit mai liberi – sacrificiu pentru care au fost ucisi, acum un an, tineri si pentru care sute dintre ei au fost maltratati. Acesti tineri nu vor fi uitati, noi avind sarcina sa nu stingem flacara sperantei ca si poporul roman merita sa fie impreuna intr-o Europa libera.

De Sfintele Pasti sa ne alungam din inimi durerea si necazul, sa lasam ca in sufletele si in casele noastre sa patrunda lumina binecuvintata.

Sa ne bucuram pentru ca Hristos a Inviat!

Vitalia Pavlicenco, presedintele PNL

Loading Facebook Comments ...

48 Comments

Add a Comment
  1. Merci. Dna Pavlicenco crede in Dumnezeu?!

  2. Merçi si deasemenea!

  3. Multumim frumos D.Vitalia.DE asemenea Paste fericit tuturor membrilor PNL si intregului popor basarabean multpatimit si nedreptatit.Numai uniti si cu ajutorul Domnului nostru Isus Hristos ne vom cistiga libertatea si demnitatea noastra nationala.Felices Pascuas.

  4. D-na PAVLICENCO , atit eu , cit si sotia mea , va dorim din toata inima , cu dragoste SARBATORI FERICITE , si un sincer PASTE FERICIT ! Cu dragoste , fam. S.T., Petrosani,ROMANIA.

  5. Stimata Doamna Pavlicenco,
    Stimate Domnule Pavlicenco,
    Din partea intregii familii, va dorim pace in suflete, sarbatori fericite si sa traim cu totii vremuri mai bune intr-o lume mai buna!

  6. Pt Romanul si tudor_petrosani

    Va multumesc din suflet pentru urarile sincere de bine. Va doresc un Paste Fericit!

  7. MAI ESTE 1 AN PANA CAND ROMANII VOR PUTEA AJUNGE FARA PASAPORT SI BULETIN IN TOATRA EUROPA :

    „Dăm dovadă de toleranţă zero pentru că apartenenţa la UE cere să ne ridicăm la anumite standarde. Serviciul de Imigrări va avea astfel de standarde de calitate.

    In urma aderării la Spaţiul Schengen cetăţenii români vor putea circula până la Marea Nordului fără a mai avea nevoie de paşaport sau buletin pentru că nu vor mai exista graniţe.

    Boc a spus că intarea în Spaţiul Schengen este un avantaj al României care rezidă din faptul că ţara aparţine familiei europene, dar care necesită drepturi şi obligaţii”.

    UN PASTE FERICIT VA DORESC!!!!!!!!

  8. Pentru Vitalia Pavlicenco,
    Foarte frumos Imnul Pelerinilor Sfintei Marii, trimis de catre Sorel Szegeg Hungarry. La fel ca si Troparul Invierii care in Romania este comun neo-ortodoxilor, greco-catolicilor si romano-catolicilor si acest imn este comun celor trei culte si se canta in Transilvania in tinpul pelerinajului din noaptea dinaintea celor doua sarbatori inchinate Sfintei Marii, sarbatori ce au loc la aceeasi data la toate cele trei culte. Imnul este conoscut in mai multe variante si este foarte cunoscut in general in Romania.

  9. Pentru Adi,
    Si acum se poate calatori doar cu buletinul in toata Europa, buletin care e bine sa-l ai tot timpul la tine chiar si in Romania ca sa nu ai treaba cu politia. Marea chestie legata de acest eveniment este intrarea in zona euro, ceea ce e mult mai important, pentru ca Spatiul Schengeneste e strans legat de Zona Euro ( cazul Norvegiei care desi nu este membra UE face parte din spatiul Schengen si deci utilizeaza Euro ). Dar in principiu aveti dreptate in cele afirmate.

  10. Pentru Adu,
    Scuze pentru greseala de ortografie. Scriu fara ochelari asa ca…

  11. contele de Czernowitz

    Numai Unirea cu Romania Mare europeana
    ne va salva de marasmul ruso-comunist
    de la noi de acasa!

  12. Hristos anesti! Hristos a inviat!

  13. HRISTOS A INVIAT!
    HRISTOS A INVIAT!
    HRISTOS A INVIAT!
    HRISTOS A INVIAT!
    HRISTOS A INVIAT!

    În orele dramatice, cât a agonizat, răstignit pe cruce, Iisus a vorbit oamenilor de 7 ori. Cuvintele spuse atunci de Mântuitor reprezintă un rezumat al întregii Sale misiuni pe această lume. Fiecare evanghelist scrie despre unele dintre aceste rostiri, dar nu se știe exact în ce ordine au fost ele spuse. Paul Claudel, un poet creștin de origine franceză, a compus un eseu teologic închinat răstignirii: „Une poete regarde le croix” (Un poet privește crucea), în care stabilește succesiunea cuvintelor Celui venit să mânuiască lumea.

    1.„Părinte, iartă-le lor, căci nu știu ce fac!” (Luca 23, 34).
    Aceste cuvinte aduc aminte de porunca înnoită a iubirii din Predica de pe Munte, în care Iisus îi îndemna pe apostoli să-și iubească și vrășmașii, după cum Dumnezeu îi iubește pe muritori. Învățătura apare și în rugăciunea „Tatăl nostru”, în care se spune: „Și ne iartă nouă greșelile noastre/ Precum și noi iertăm greșiților noștri.
    2.„Adevărat grăiesc ție, astăzi vei fi cu mine în Rai”(Luca 23, 43).
    Tâlharul ce-și ispășește pedeapsa pe o altă cruce, aflată în apropierea Mântuitorului, primește, în al 12-lea ceas, privilegiul de a merge în Împărăția lui Hristos. Prin aceasta, se arată că nimeni nu este iremediabil pierdut. Primind pocăința, tâlharul intră primul în Rai, înaintea altora care se considerau drepți, împlinindu-e astfel o profeție din acele vremuri.
    3. „Femeie, iată fiul tău!..Iată mama ta!”(Ioan 19, 26-27)
    A treia rostire. Aceste cuvinte au fost spuse de Iisus care își privea cu dragoste mama sfâșâiată de durere. Astfel, Preacurata devine Mama ce va purta de grijă lui Ioan, noul ei fiu, cel mai iubit dintre ucenicii Săi, dar și a tuturor creștinilor din lume.
    4.„Mi-e sete!” (Ioan 19, 28).
    Până în ultima clipă, oamenii îi aruncă Mântuitorului răutatea și veninul lor, refuzând să-i dea apă și împingânu-i spre buzele arse un burete cu oțet. Dar Lui Iisus, răstignit, între pământ și cer îi este sete mai mult de dragostea omului, de ”apa vieții”. De ce oare, de fiecare dată când suntem flămânzi, în viață sau ne este sete, ne gândim la ajutorul Mântuitorului?
    5. „Eli, Eli, lama sabahtani?” (Matei 27, 46; Marcu 15, 34)
    Iisus, Fiul Lui Dumnezeu, Cel Atotputernic strigă, blocat în trupul unui om, aflat în mare suferință: „Dumnezeul meu, Dumnezeul Meu! De ce M-ai părăsit?”. Hristos își asumă rolul de ființă umană, până la capăt.
    6.„Săvârșitu-s-a!” (Ioan 19, 30)
    Cuvintele au un dublu sens: „a se sfârși” și „a se împlini”. Domnul spune că și-a împlinit misiunea. Este, de fapt, începutul repunerii întregii lumi pe făgașul ne-lumesc și care, odată cu Învierea, reprezintă întreaga filosofie a creștinismului.
    7.„Părinte, în mâinile Tale încredințez duhul Meu” (Luca 23, 46).
    Omul își lasă sufletul în măinile lui Dumnezeu și se întoarce la el, acolo de unde a venit, la dreapta Tatălui Ceresc, acolo unde a stat înainte de toate secolele și va sta de aici, înainte, în vecii vecilor.

  14. Acum cateva zile m-am intalnit cu vecinul meu, un mosulica evreu, foarte vioi si pus mereu pe glume. Cum atunci cand Pastele este sarbatorit in aceeasi zi de catre romano-catolici si de ortodocsi, intotdeauna si evreii sunt in Pasti, i-am urat Pesah fericit. Brusc a devenit serios si mi-a spus cu o lacrima in ochi: „Vedeti cum Dumnezeu ne trimite din cand in cand semne prin care ne atentioneaza ca el vrea sa renuntam la orgolii, sa fim impreuna si sa nu ne mai dusmanim. Dar noi, oamenii, n-avem, din pacate, niciodata timp sa-l ascultam.” Si ca niciodata, l-am vazut plecand abatut…

  15. Faptul ca pravoslavnicii velicorusi, trecand peste evidente, afirma ca lumina sfanta coboara numai pentru ortodocsii de stil vechi este o concluzie eronat dupa o logica tipic ruseasca. Au incercat si armenii, tot de stil vechi, sa o faca si nu le-a iesit. Ca lumina vine numai in timpul slujbei ortodoxe ( preotii sunt greci printre altele ) este o realitate. Au incercat insa vreodata ortodocsii sa tina acea slujba de Pastele catolic? Raspunsul este categoric nu. Lipsind acest element al demonstratiei logoce, preotii pravoslavnici rusi ar trebui sa se abtina sa faca orice comentarii. Interesul lor este insa altul, mult mai perfid: Avand in spate interesele politice ale expansionismului rusesc ei cauta sa demonstreze ca doar credinta pravoslavnica rusa este cea adevarata. Concluzia este una logica: “Nu mai doriti, dragi moldoveni sa va apropiati de Romania pentru ca ortodoxia romanilor apartinand de filia Patriarhiei Romane este una apostaziata si deci faceti un mare pacat.” Cuvintele apartin mitropolitului Vladimir si au fost rostite intocmai cu ocazia sarbatoririi zilei sale de nastere acum trei ani. Mitropolitul Vladimir uita un lucru esential: Atacand Patriarhia Romana de stil nou, cea care pastoreste si Tronul Cezareei Capadociei, teritoriul unde au predicat Sfintii Parinti, Mitropolia Chisinaului si a Intregii Moldove ataca, de fapt, direct Patriarhia Ecumenica, adica patriarhia patriarhiilor. Si in timpul asta patriarhia de la Bucuresti si de la Constantinopol tace. Au fost doar cateva reactii palide in presa ortodoxa din Romania. Oricum, prin tot ce intreprinde, Patriarhia Rusa si subordonata ei de la Chisinau demonstreaza ca nu prea a auzit de ecumenism, promvand o doctrina religioasa radicala si exclusivista ce instiga la fanatism, ceea ce este deosebit de periculos.

  16. p/u altfel
    ateismul e cel mai urit, antiomenesc „lucru” pe pamint. Cum e oare sa nu zici in sine la o nevoie: Doamne, Alah, Buda… ajuta-ma si gata fara si, cu, sau… sau la o bucurie, fericire: Multumesc Doamne, Alah, Buda… si tot gata fara am sa…si numaidecit ? Sper ca mai inteles.

  17. Paste fericit, sanatate si bucure in familiile tuturor !!!
    Hristos a inviat !

  18. Si fiidca am pomenit deseori despre ecumenism iata cum functioneaza el concret la Paris: Dupa ce a intampinat Invierea Lui Iisus fiecare parizian, conform confesiunii sale, la biserica lui ( sau catedrala lui ) de la ora 11 noaptea pana la 5 dimineata, la 6,30 dimineata 15-20 de mii de parizieni s-au adunat in Piata Domului si impreuna cu Cardinalul Romano-Catolic al Parisului, Mitropolitul Roman Ortodox al Europei de Vest, Mitrpolitul Grec Ortodox al Europei de Vest, Arhiepiscopul Calvin al Parisului, Episcopul Luteran al Frantei si Episcopul Anglican la Paris, au participat la o impresionanta slujba ecumenica inchinata Invierii Lui Iisus care a durat pana la ora 9,30 dimineata, dupa care fiecare s-a intors la biserica lui pentru slujba de a doua zi de Pasti. Si evenimemte asemanatoare se intampla mai mereu la Paris si nu numai acolo. Sa nu uitam ca in fiecare an se organizeaza in toate tarile Uniunii Europene Saptamana de Rugaciune pentru Unitatea Crestinilor la care participa in comun toate cultele crestine. Sa nu uitam iarasi de Congresele Ecumenice, adevarate festivaluri cu tema religioasa, care se organizeaza de fiecare data in alta tara. Mi-aduc aminte de asemenea de evenimentele religioase deosebite, urmate de concelebrari, pe care le organizau la Iasi fostul Mitropolit al Moldovei si Bucovinei, actualul Patriarh Daniel si Episcopul Romano-Catolic al Diocezei de Iasi Petru Gherghel la care participau mii de credinciosi. Cand lucrurile astea se vor intampla si la Chisinau, fara ca asta sa para ceva iesit din comun, abia atunci vom putea vorbi despre vocatia europeana a Republicii Moldova. Pana atunci, chiar daca ambasadele si reprezentantele unor foruri internationale si-au prezentat notele lor vehemente de protest, vedem manifestari antisemite de amploare la Chisinau, sau declaratii defaimatoare la adresa unor culte ( uneori chiar la adresa unor asa zise biserici surori ) de o violenta de limbaj incredibila si la care autoritatile statului si cele religioase se fac a nu vedea nimic, de parca asta n-ar tine de nivelul de civilizatie al tarii respective. Despre ecumenism ce sa mai vorbim… Chiar imi pare rau si ma simt oarecum jenat ca mi-am adus aminte de toate acestea tocmai acum. Nu vedeti totusi ca pana si Lumina Sfanta a ajuns subiect de taioase discutii polemice in care numai de mila crestina nu poate fi vorba. Ceva nu este totusi in regula in stanga Prutului.

  19. Doresc un ajutor. Mamica mea mi-a spus ca eu m-am nascut la 28 martie 1942, de ziua Floriilor cea ce inseamna ca sarbatoarea de Paste in 1942 a fost pe 4 aprilie. Care este cauza. Nu odata am auzit la diferite posturi TV ca Sarbatorea de Paste nu a mai fost la 4 aprilie de sute de ani. Va rog foarte mult sa ma ajutati sa aflu daca cea ce am auzit de la mamica mea este adevarat. Va multumesc. Adresa mea este: roscaion1@hotmail.com

  20. Pentru ROMANUL o intrebare . Am aflat de la d-tale cine este de fapt P.Vladimir – un xenofob, sa spun numai atat. Desi stiam ca e adoratorul lui Pimen -cel ce a numit pe sf. Gheorghe drept ocrotitor al trupelor rachetare ale Rusiei putiniste. Asa patriarhi militarizati sunt in spatiul ex-sovetic.
    Asi dori sa aflu ce e cu aceasta lumina(foc, mai drept spus) care e transportata si in satul meu cu mare vilva Am un prieten fizician care spune ca’ in zilele noastre nu este nici o problema de a face ca un foc sa izbucneasca de la sine fara un amestec vizibil din afara . sunt destule chimicate care,adaugate, ar putea cauza aprinderea focului. Pe de alta parte se spune ca exista si oameni simpli care prin puterea psihicului pot aprinde obiecte usor inflamabile. Acesta e un fenomen de natura psihica cu o denumire speciala si nu e cazul sa il numesc in aceasta pagina.

  21. A studiat cineva in detaliu ce se intampla la slujba de dobandire a focului sau nu prea exista acces acolo din cauza multimii?

  22. Pentru Sava,
    Eu pot sa va relatez ceea ce povesteste ultimul patriarh grec al Ierusalimului despre acest fenomen. El afirma ca lumina vine din cer de fiecare data sub alta forma: ploaie de stelute mici, nor luminos, lumina in zig-zag, etc., intra prin lanternoul rotund al cupolei Bisericii Sfantului Mormint, iconjoara Sfantul Mormant care este de fapt o mica bisericuta in interiorul interiorul marii catedrale si patrunde in interiorul mormantului din directia altarului ortodox. Aflat in interiorul mormantului, patriarhul presara peste lespedea mormantului vata ( bumbac ) si apoi, de mai multe ori, rosteste o formula numai de el stiuta si pe care predecesorul sau i-a transmis-o intr-un plic sigilat. Uneori lumina vine imediat, alteori si dupa doua ore. Fenomenul se petrece intre orele 12 si 14 in sambata dinaintea Pastelui ortodox. Brusc incaperea Sfantului Mormant se umple de o lumina foarte puternica, rece, care sa ridica sub forma unei nor de lumina cam pana la 1,2m, fara sa-l arda pe patriarh. Bumbacul se aprinde totusi de la aceasta lumina. Cu ajutorul unei fascii de 33 de lumanari ( varsta lui Iisus cand a fost crucificat ) el ia acesta lumina, care timp de circa 10-15 minute continua sa fie rece si alba si o scoate din mormant si o imparte celor din jur. Pe perioada celor 10-15 minute poti sa bagi mana in flacara fara sa te arzi. Apoi flacara devine galbena si incepe sa arda. Patriarhul, inainte de a intra in mormant, imbracat doar intr-o camasa lunga alba, este strict controlat de politia israeliana, iar mormantul este strict controlat de paznicii turci musulmani si de politia israeliana, care sigileaza apoi mormantul. Inainte de inceperea procesiunii in interiorul marii catedrale intra grupuri de tineri arabi crestini suiti fiecare pe umerii altui coleg si care fac o zarva cumplita. Ei spun ca, daca nu fac acel tambalau, lumia nu vine. Nimeni nu stie exact momentul cand ar trebui sa se produca fenomenul, dar el se produce sub privirile a sute de pelerini aflati in interiorul Bisericii Sfantului Mormant, care vad efectiv cum intra lumina prin lanternoul din acoperisul cupolei catedralei inainte de a intra in interiorul Sfantului Mormant. Cam asta e tot ce stiu ca se intampla. Sunt insa si pelerini, barbati si femei, care afirma ca au vazut cu ochii lor, cum s-a aprins singura lumanarea pe care au depus-o in lumanararul altarului ortodox ( in interior exista si alte altare apartinand fiecare altei confesiuni crestine ) si asta s-a produs in cu totul alta zi decat sambata Pastelui. Pe vremea Imperiului Otoman, de cand s-au mostenit paznicii turci musulmani ai mormantului, pentru a accede la Sfantul Mormant ortodocsii trebuiau sa plateasca, in fiecare an, o suma mare de bani. Intr-un an n-au avut banii si au ramas pe dinafara, in piateta din fata intrarii in Biserica Sfantului Mormant ( catedrala ). Armenii, care erau mai bogati, au platit ei suma de banii si au intrat ei in interiorul mormantului. Lumina, in loc sa intre in interior, a lovit ca un fulger una din coloanele usii monumentale de la intrare, a ars-o si a crapat-o, iar fasciile ortodocsilor s-au aprins singure. Coloana crapata si arsa exista si astazi. Asta este tot ce stiu si stiu totul din auzite sau din ce-am citit. Eu n-am vizitat insa niciodata Tara Sfanta.

  23. Pentru Sava,
    Bineinteles ca despre subiectul Lumina Sfanta eu stiu mult mai multe amanunte, unele cu caracter dogmatic, altele cu caracter anecdotic. Dar din pacate pe Internet nu se ot scrie romane fluviu. Asa ca v-am dat doar strict esentialul, ca sa va faceti o ideie despre ce se intampla acolo in sambata Pastelui. Din Romania sunt multi care lucreaza acolo cu contract, multi sunt trimisi de Patriarhie in pelerinaj. De asemenea sunt multi evrei romani sunt stabiliti acolo ( circa 800000 ). Cu fiecare categorie in parte am discutat ( numai martori oculari ) si ce v-am relatat eu este, daca vreti, o sinteza a acestor discutii. M-as bucura sa va fi fost de vreun ajutor.

  24. Va multumesc dna Pavlicenco, dar daca nu ma inseala memoria Dvs ati fost unul dintre promotorii activi ai legii privind avorturile in R.Moldova.

    Evident, eu nu vreau sa par nici indiscret si nici sa ma bag in sistemul Dvs de valori, dar „oleaca” nu se leaga: promovam avorturile si ne felicitam cu Sarbatorile de Paste, nu credeti?

    De fapt, asa-i la noi la moldoveni — peste tot standarde duble. (Aceasta ultima remarca deloc nu este personalizata, adica nu se adreseaza exclusiv Dvs, ci dimpotriva mi-ati trezit in amintire multe cazuri cind moldovenii nostri se dau mare ortodocsi, se arunca cu statisticile de 93%, dar in realitate nu indeplinesc nici un canon ortodox). Asta este.

  25. Pentru nume,prenume,
    Ei, cum nu indeplinesc „moldovenii” nici un canon pravoslavnic velicorus? Dar multimile ( peste 65% ) care se complac in situatia de afiliati la Mitropolia rusa, dusmana de moarte a sufletului sfant al poporului roman, popor nascut crestin? De aici si indrazneala de a implica biserica in treburile statului ( cazul concret al popii muscal care incita la atisemitism ). Probabil se doreste ca Republica Moldova sa devina un stat fundamentalist ca Iranul. Mai urmeaza sa scoateti femeile in strada, sa le biciuiti si sa le interziceti accesul in locurile publice. Si inca ceva: Chiar nu va deranjeaza ca in biserica ortodoxa de rit rusesc, in timpul liturghiei, se binecuvinteaza darul de bani la fel ca in cultele neoprotestante neapostolice. Oare chiar s-a uitat episodul din Noul Testament cu Iisus care ii alunga pe negustori cu biciul din templu? Si o asemenea biserica are obraznicia sa afirme despre Patriarhia Romana, prin vocea autorizata a Mitropolitului Vladimir, ca este o biserica apostaziata… Si o asemenea biserica are tipeul de a se revendica de la Moldova lui Stefan cel Mare si Sfant ( Mitropolia intregii moldove, nu-i asa? ), desi ea refuza sa recunoasca sanctificarea domnitorului moldovean de catre Sfantu Sinod al BOR, care a fost declarat cavaler al crestinatatii ( atlet ) inca din timpul vietii sale, de catre Papa Sixtus al IV-lea. De ce oare moldovenistii au invatat de la rusi numai lucrurile pentru care au fost condamnati de lumea civilizata si au trecut sub tacere marea cultura rusa care chiar ca e unica? Cu cartea e mai greu…

  26. Romanul , multumesc! Totusi eu asi prefera sa vad cu ochii proprii macar o data. Si chiar daca multi au fost martori nu se aude ca cineva din ei sa fi avut posibilitatea sa aduca, sa zicem, o bucata de vata de acolo pentru a fi studiata. sper ca esti de acord ca daca ar exista studii stiintifice asupra acestui fenomen ar fi spre folosul tuturor din toate punctele de vedere.

  27. p/u Romanul
    Doare tare pe cineva „struna” pe care o atingeti, mai atent 😉 faceti diferente, comparatii insa nu de tipul 1-buna a 2-rea.

  28. Pentru Vitalie,
    Fiti, va rog, mai concret si mai explicit. Poate gresesc si nu stiu unde anume…

  29. p/u Romanul
    cred ca ati inteles destul de bine, popi muscali… s.a. nu asa trebuie de „luptat” p/u Mitropolia Basarabiei invinuind, atribuind „ceva” Mitropoliei Chisinaului si a Intregii Moldovei respectiv „bisericii ortodoxe de rit rusesc”.

  30. Trebuie informata populatia cu timpul chiar cit de cit credincioasa, care macar odata in luna merge la biserica, chiar si eu: am fost botezat, am mers la biserica hai sa zicem de „rit ortodox slav” ca apoi sa botez copii mei in biserica de „rit ortodox roman” p/u mine ambele sunt ortodoxe si putin conteaza poate din cauza ca nu sunt informat cum trebuie, si nu cred ca depinde de enoriasi ce tip de patriarhie sa fie ortodoxa – slava, ortodoxa – romana. Ma deranjeaza alta cum am indicat si mai sus limba in care se citesc textele religioase.

  31. scuze corectare:” am indicat si mai sus limba in care se citesc”, nu mai sus ci in alta ramura, subiect a blog-ului d-ne Pavlicenco.

  32. Stimate domnule Vitalie,
    Am sa va spun o istorie care o sa va puna pe ganduri: In anul 1990 ia fiinta corul de copii si tineret Symbol al Patriarhiei Romane, condus de diacon profesor doctor Jean Lupu si profesor doctor ( in stilistica muzicala ) Luminita Gutanu, originara din Republica Moldova. Prim solista acestui cor a fost ani buni Madalina Laura Grama, de asemenea din Republica Moldova, o voce de exceptie. Astazi acest cor alaturi de celebrul cor Madrigal al Academiei de Muzica din Bucuresti sunt considerate, fiecare pentru domeniul sau, cele mai bune coruri din lume. Bineinteles corul Symbol a concertat in toata lumea. In fiecare an, de Craciun, acest cor este invitat in capitala Uniunii Europene, Bruxelles sa tina concerte la sediul Comisiei Europene si la Parlamentului European, la marea Catedrala Romano-Catolica Saints Michel et Gudulle si la Biserica Ortodoxa Romana Sfantul Nicolae din acelasi oras. La cele doua lacasuri de cult corul este mereu invitat sa dea si raspunsurile atat la liturghia ( mesa ) catolica cat si la liturghia ortodoxa. Imi povestea profesorul Jean Lupu ca de ficare data cand canta corul Symbol la slujba, lumea, catolici, ortodocsi, iese din biserica cu ochii in lacrimi. Dar profesorul Jean Lupu mi-a mai povestit o istorie, destul de recenta, care m-a umplut de naduf. Cu ocazia sfintirii Catedralei Iisus Mantuitorul din Moscova, Patriarhia Rusa a organizat un concurs de muzica liturgica dedicat copiilor si tinerilor din toata lumea. Bineiteles a participat si corul Symbol si impotriva masinatiilor facute de Patriarhia Rusa, juriul compus din reprezentati de frunte ai muzicii corale liturgice, inclusiv din partea Patriarhiei Ecumenice si a Marii Arhiepiscopii a Atenei l-a declarat castigator, cum era si normal, pe corul Symbol al Patriarhiei Romane. Dupa concurs, membrii corului si cei doi dirijori s-au dus sa viziteze Catedrala Iisus Mantuitorul si, asa cum era protocolul, au vrut sa dea raspunsurile la liturghie, cum au facut peste tot pe unde au fost invitati. Moment in care reprezentanti Patriarhiei Ruse au sarit ca arsi si au declarat: „Nu se poate pentru ca in biserca romana se canta altfel de muzica liturgica decat cea ADEVARATA”… si i-au dat pe copii afara din biserica. De data asta copiii aveau lacrimi in ochi. Desi, pe atunci, Mitropolitul Daniel ( actualul Patriarh ) mi-a zis cand i-am spus istoria povestita de profesorul Jean Lupu: „Si ce vrei sa fac? Sa ma duc si sa-i iau la bataie?”, eu mi-am permis sa fac un mare scandal in presa religioasa din Romania si toata lumea mi-a dat dreptate. Si acum vin si va intreb: Ce ar trebui sa fac? De dragul de a nu supara pe nu stiu cine sa refuz sa spun adevarul, sau sa raspund la afront cu afront? Cat mai trebuie sa suportam toate aceste umiliri? Si va mai intreb: Pentru ca se face vorbire pe mai multe bloguri Unimedia despre unire, credeti ca romanii ar accepta vreodata unirea cu o tara care are ca religie majoritara religia pravoslavnica ( ortodoxa de rit slav ) patronata de Patriarhia Rusa? Va las pe dumneavoastra sa va raspundeti singur la intrebare.

  33. Sunt de acord cu d-stra d-le Romanul merci de istorii, i-mi face placere sa citesc posturile d-stra macar ca pe undeva nu sunt de acord cu ele ca de ex. „afront cu afront” s.a. insa am dat clar de inteles ca sa treaca de la o patriarhie la alta R.M. nu trebuie sa decida poporul deoarece e tot religie ortodoxa – e parerea mea evident – ci cine conduce acest popor macar si la moment ca stat incotro o ia .
    Deoarece cum am mai spus si pe ex. meu ca simplu cetatean nu pot, si nu cunosc diferenta dintre patriarhia ortodoxa rusa si patriarhia ortodoxa romana, IN AFARA DE LIMBA IN CARE SE CITESC TEXTELE BIBLICE. Daca numai nu ma convinge cineva ca sunt religii total diferite – Doamne fereste (adica eu si copiii mei nu suntem de o credinta ?), cum Doamne deja sa ajunga la 2 – DOUA religii ortodoxe ?:(.
    Si in genere ma „enervez” tare in sine 🙂 cind se face legatura dintre religie si politica sau cind se vede clar ca se influenteaza una pe alta: daca e sa fie Patriarhia Romana – directia R.M. spre Romania, unire, UE, NATO, daca e sa fie Patriarhia Rusa – directia R.M. spre Rusia, CSI.

  34. Adevarat a inviat !

    noi toti suntem niste lumanari pe pamant, si putem trece prin viata ca niste lumanari neaprinse, sau sa incercam sa luminam.

    odata ce fiecare persoana decide sa lumineze, deja cand lumineaza, nu se poate face comparatie ca lumineaza mai tare decat alt om (alta „lumanare”) si mai ales orice lumina invinge intunericul

    sa ne bucuram de toti, si sa ne bucuram ca putem avea Lumina de catre Bunul Dumnezeu.

    sa ne bucuram de toti trimisii lui Dumnezeu, si mai ales de Fiul Sau care ne-a invatat atat de multe : SA NE ILUMINAM.

    Imi face placere foarte mare sa vad ca si in aceste momente sfinte de Paste, sa descoperim la oameni si latura umana si spirituala, sa vedem ca toata energia interioara de a face bine (si nu de a face bine in mod egoist de a arata ce mult facem) vine de fapt din puterea care ne o da Bunul Dumnezeu.

    Si o facem din placere proprie, din bucuria fata de a avea sansa de a putea da inapoi celorlalti ceea ce fiecare dintre noi primim atat de mult de la Dumnezeu.

    Personal cred ca AM O SANSA si apreciez cand cineva imi accepta un bine care il fac, pentru ca desi pare invers… este mult mai greu sa iti fie acceptat un bine de catre aproapele tau, decat sa incerci sa faci acel bine.

    Cu alte cuvinte daca dau un cadou la cineva, eu ma bucur si ma laud nu ca am facut un cadou, ci ca acel cineva a primit acel cadou si se bucura de el, ii place, si nu il ia din obligatie, sau il arunca dupa aia la gunoi.

    Mai mult ca niciodata in aceasta perioada se vede ca suntem fiinte sociale, sunt oameni, suntem facuti sa traim laolalta in bunavointa si bun simt, in normalitate si bucurie.

    Sa fie un An plin de impliniri si bucurii pentru toti, si va multumesc tuturor pentru ca avem sansa se ne intalnim si sa mai dezbate una alta (gresind fireste fiecare mai mult sau mai putin… sau vazut mai optimist 😛 sa spunem puncte de vedere diferite ale aceleiasi realitati – viata noastra impreuna in acelasi timp pe acelasi pamant).

    Paste Fericit !!! Si din nou Hristos a Inviat !!!

  35. Pt nume, prenume

    Nu am nimic in comun cu nici o lege a avorturilor. Imi dau seama cu cine ma confundati, dar nu am nici o legatura cu asemenea lege. Deci, pe viitor, mai intii intrebati, aduceti probe doveditoare, dupa care abia e de apucat de judecat sistemul cuiva de valori. Dupa „mi se pare” nu se judeca, nici nu se fac reprosuri.

  36. The Economist: Cu cât mai repede această “pretinsă Moldova” se va reuni cu România… cu atât mai bine!

    Un număr semnificativ de români cred că teritoriul denumit în prezent Republica Moldova nu este nimic mai mult decât o provincie pierdută cândva de România, o regiune smulsă de Stalin împreună cu nordul Bucovinei, care face parte actualmente din Ucraina. Cu cât mai repede această “pretinsă Moldova” se va alătura României cu atât mai bine, scrie prestigioasă publicaţie britanică – The Economist.

    Publicaţia britanică mai scrie că România încearcă să reîntregească ţara, prin oferirea paşapoartelor române pentru tot mai mulţi moldoveni.

    Aceste idei fac parte dintr-un articol intitulat „Un ghid pentru cele mai plictisitoare dispute din Europa de Est”din The Economist şi se referă la conflictele din Balcani: Moldova/România, Bulgaria/Macedonia, Slovacia/Ungaria, Lituania/Polonia şi Ucraina/Polonia. Potrivit autorului articolului, regiunile ex-comuniste stabilesc un standart ridicat în astfel de „probleme plicticoase”şi că argumentele sunt bazate fie pe fapte istorice plauzibile fie pe nişte idei trăsnite.

    http://www.economist.com/world/europe/displaystory.cfm?story_id=15810902
    Sursa: UNIMEDIA

    Europe.view
    You say Lwów, I say Lviv
    A guide to Eastern Europe’s most tedious arguments

    Apr 1st 2010 | From The Economist online

    LAST week’s column dealt with the arcane name squabble between Macedonia (aka FYROM) and Greece. This piece was soon the most-commented on the Economist’s website. That was no thanks to the brilliance of the prose and the lucidity of argument. The subject was one of those issues that attracts bigots, scaremongers and polemicists, with a vanishingly tangential relationship to truth, logic and courtesy.

    The article described the row as “the most tedious dispute in the Balkans”. The ex-communist region sets a high standard in such matters, so the epithet is not to be bestowed lightly. Here is an outsider’s guide to a few of the other rows. All the arguments below are a) historically plausible and b) strike most outsiders as quite mad.
    Are you calling me a Tatar?

    Moldova/Romania A sizeable number of Romanians believe that what is today called the Republic of Moldova is nothing more than a lost province of real Romania, snatched by Stalin out of spite (along with northern Bukovina, which went to Ukraine). The sooner this “pretend Moldova” rejoins Romania the better. Handing out passports to as many Moldovans as possible brings this nearer.

    Bulgaria/Macedonia From a certain Bulgarian-nationalist viewpoint, the idea of a discrete Macedonian ethnicity or language is a nonsense—rather like defining “Texan” as an ethnicity in America. Yugoslav Macedonia was a historical accident, and the sooner the detritus joins Bulgaria the better. After that, it will be time to liberate the brother-Slavs of northern Greece.

    Slovakia/Hungary According to hardline Slovak nationalists, the whole idea of a Hungarian ethnic minority in the country is absurd. These people (many of whom are Gypsies anyway) should shut up and get on with being Slovaks: ie, speaking Slovak and thinking like Slovaks. Any other behaviour is a sign that they are still imprisoned by their imperial mindset. If they don’t like living in Slovakia, they should go back to Hungary (where, incidentally, the Slovak-speaking minority has dwindled to nothing—proving that it is the Magyars who are the real ethno-nationalists).

    Lithuania/Poland Not many people realise this, but most of the people speaking Polish and Belarussian in the area in and around Vilnius are not really Slavs but polonised Lithuanians, the legacy of centuries of forced assimilation. That is a terrible fate, so the right (and kindest) thing to do is to depolonise these people and relithuanianise them. A good way to start is to make sure that they do not get trapped into using foreign Polish letters and silly spellings when writing their names. It is Adomas Mickevicius, not Adam Mickiewicz. Let nobody forget it.

    Ukraine/Poland Anyone who spells the capital of Galicia as Lwów is a Polish nationalist who bayonets Ukrainian babies for fun. Anyone who says it is spelled Lviv is a Ukrainian fascist who bayonets Polish babies for fun. Anyone who spells it Lvov is a Soviet mass murderer. And anyone who calls it Lemberg is a Nazi. See you in Leopolis for further discussion.

    Among the runners-up: “Tatar” is a derogatory and invented name for the inhabitants of modern Tatarstan, who are in fact the descendants of Volga Bulgars. Kievan Rus was not Russian. Any talk of a Ruthenian nation is ill-informed, stupid, possibly mad and the product of Muscovite attempts to split and destroy Ukraine.

    Outside pressure has mostly calmed these arguments within formal politics. But on the internet the rows still rage, with tortured facts, arguments and syntax, all mixed with vituperative insults, phoney politeness and seemingly RANDOM Use Of Capital letters. There is a whiff of pyjamas-at-noon, and of people who check their emails in the small hours. Time to get a life?

  37. Pentru Vitalie,
    Si cam cum sa se treaca de la o patriarhie la alta? Ii vedeti dumneavoastra pe preotii rusi renuntand asa dintr-o suflare la o vaca de muls numita Moldova. Pai acesta mitropolie a fost infiintata tocmai pentru a nu scapa din mana Moldova. Va dati seama ce tambalau se va face la intalnirile panortodoxe pe aceasta tema. Si acolo vin si biserici „fratesti” care, fie habar n-au despre ce este vorba, fie sunt pe fata pro rusesti ( cazul bisericii japoneze, bieloruse sau sarbe ). Aceasta biserica a celui de-al treilea Ierusalim n-a cedat nimic din tot pe ce a pus mana. De aceea au si folosit-o comunistii rusi in scopurile lor imperialiste. In rest, eu imi doresc sa fie bine si la vara cald. Dar tare ma indoiesc ca va fi asa.

  38. Aveti indoeli ca va fi bine? sau ca va fi cald? 🙂

  39. Amandoua. Esta de fapt o expresie utilizata printre romani care semnifica faptul ca cineva isi doreste ca lucrurile sa evoluaeze normal: „Asa sa fie de cert ca va fi bine cum este de cert ca la vara va fi cald”. Este aproape un proverb. Avand in vedere ca in aceasta disputa sunt implicate primele doua patriarhii, ca marime, din lume, la care se adauga patriarhia cea mai veche, cea mai influenta si cea mai respectata din lume, cea a Constantinopolelui, tinand cont ca, totusi, Patriarhia Romana are relatii cu totul speciale cu Patriarhia Ecumenica a Constantinopolelui, care este tot o patriarhie neoortodoxa de rit grec ca si cea romana si care i-a cedat si arhipastorirea tronului Cezareei Capadociei, taramul unde au predicat Sfintii Parinti, avand in vedere ca relatiile cu Vaticanul se desfasoara in baza unui concordat semnat de statul roman cu acelasi Vatican inca din februarie 1928 si a unui Tratat de Fratietate semnat intre Biserica Ortodoxa Romana si Sfantul Scaun cu ocazia vizitei apostolice in Romania a Sfantului Parinte Papa Ioan Paul al II-lea in 9 mai 1999, ma face sa cred ca totul va fi bine si la vara cald. Numai de bine!

  40. Am indoieli pentru ca rusii sunt rusi si la ei te poti astepta la orice.

  41. Pt dna Pavlicenco.
    Bine, imi cer iertare atunci… asta a fost demult, s-ar putea memoria sa ma insele. Inca o data imi cer iertare.
    P.S. Pentru a-mi rascumpara aceasta invinuire falsa, care nu a venit din reacredinta, dar din confundarea anumitor persoane, Va voi oferi votul meu la urmatoarele alegeri.
    P.S.2. Sa stiti ca eu sunt un om de onoare si ma tin de cuvint.

    Pt Romanul
    In primul rind nu exista (citeste: NU AR TREBUI sa fie) nici un fel de Biserica Ortodoxa Romana sau Rusa: ar trebui sa existe B.O. DIN Romania si B.O. DIN Rusia, B.O DIN Grecia, deoarece biserica ortodoxa nu este nationala/nationalizata, pentru a fi romana sau rusa, sau sarba sau greaca, dar este ANATIONALA, iar dogmele bisericii ortodoxe au fost stabilite mai inainte de formarea tuturor statelor actuale ortodoxe si, deci, nu depinde biserica ortodoxa de vre-un stat, sau de vreo natiune, caci nu romanii si nici rusii si nici grecii nu au fondat Biserica ortodoxa, dar a fondat-o Iisus Hristos, iar stramosii romanilor (ca si a rusilor) erau niste idolatri.

    In al doilea rind, Dvs. prezentati lucrurile asa, ca si cind ar exista o invatatura ortodoxa romana, deosebita de invatatura ortodoxa rusa si ca, dupa Dvs., dogmele romanesti ar fi mai corecte decit cele rusesti. In realitate, toate canoanele bisericii ortodoxe sunt universale si anationale si nu se deosebesc de la stat la stat, de la tara la tara, de la patriarhie la patrirhie.
    Evident, ca intodeauna vor exista persoane cointeresate si de o parte si de cealalta care vor tracta canoanele ca sa le iasa bine la socoteala, dar asemenea atitudini intodeauna au fost si sunt damnabile de catre Biserica si de catre cei care fac ortodoxie, dar nu politica cu ajutorul Bisericii. Ba chiar mai mult, aceste persoane cat de mult nu s-ar stradui sa deformeze ortodoxia, si avem multe exemple in cei 2000 de ani de istorie, nu fac decat sa o intareasca, deoarece in spatele ortodoxiei sat Iisus Hristos, care intodeauna face asa, ca adevarul sa iasa la suprafata.

    Referitor la Stefan cel Mare: este canonizat de catre B.O. din Moldova, chipul sau il regasim si in catedrala mitropolitana din Chiisnau, cum intri pe partea stinga.

    Referitor la stil vechi si la stil nou: nu prea inteleg de ce ar trebui rusii sa treaca la stil nou? Ca ati trecut voi sau ca au trecut grecii? Aceasta este o chestiune ce tine de Sfintul Sinod, nu de noi, care nu suntem in masura sa spunem ca romanii ar trebui sa treaca inapoi la stil vechi sau rusii ar trebui sa treaca la stil nou. Reamintesc ca nici Ierusalimul si nici Constantinopolul nu au trecut la stilul cel nou.
    Atitudinea corecta a unui credicios este aceasa: sa respecte legea locului, adica daca se afla la Bucuresti, sa sarbatoreasca pe stil nou si daca se afla la Chisinau sa sarbatoreasca pe stil vechi, dar nu sa inventeze el ce e mai bine si ce e mai rau, in limita prostiei sale.

    Despre aprinderea luminii: 1. Lumina se aprinde la rugaciunile Patriarhului Iersualimului, deci grecii nu nici o treaba cu aprinderea luminii de Paste.
    2. De ce ar trebui ortodocsii sa sarbatoreasca Pastele precum catolicii, ca sa ce? Dvs. confundati religia cu o competie sportiva, in care fiecare isi arata muschii si vrea sa demonstreze nu stiu ce. Ortodocsii nu trebuie sa demonstreze nimic nimanui, ci ei isi urmeaza calea asa cum a lasat Iisus Hristos si asa cum au lasat sfintii parinti. Catolicii, insa, care s-au rupt de noi din cauza propriilor ambitii, a propriului orgoliu, intotdeauna vor cauta nod in papura. 3. Un ierarh adevarat NU ARE NATIONALITATE. Nu poate un episcop si cu atit mai mult Patriarhul Ierusalimului sa spuna ca el este roman, sau este rus, sau este grec, deoarece el S-A LEPEDAT de lumea aceasta, la vremea calugariei, deci s-a lepadat si de mama si de tata, si de stat (institutiile statale) si de nationalitate, si de limba si de tot. (Atita timp cit inima lui apatine lumii acesteia, el nu este calugar desavarsit si ar trebui sa se intrebe de ce a venit el la calugarie, ca sa ce? Ca sa faca politica sau sa devina inger in chip omenesc?) Cititi Va rog ce spuneau primii mucenici din primele secole cind erau anchetati de romani: ei nu spuneau ca sunt greci sau altceva ci spuneau ca sunt CRESTINI, deoarece aveau o perceptie dumnezeiasca si nu lumeasca a valorilor. Or, nationalitatea nu se numara printre valorile lui Dumnezeu, deoarece acest termen — nationalitatea, a aparut ca blestem pentru omenire, la Turnul Babel, si acest blestem mai exista si astazi, deoarece multi pun mai multa valoare pe nationalitate si limba, decit pe invataturile ortodoxe.

    Despre putere: Orice putere este de la Dumnezeu si buna, si rea. Si Stalin, si Hitler au fost tot cu permisiunea lui Dumnezeu, care are planurile Lui, pe care noi de cele mai multe ori nici nu le vrem a le intelege, nici a le accepta.

  42. Pt Romanul:
    „sufletului sfant al poporului roman, popor nascut crestin” — poporul roman nu este sfant, asa cum nu este nici un popor sfant, deci nu fortati nota, Va rog. Poporul roman este ortodox, si atita tot, si nu este mai ortodox ca alte popoare, precum si alte popoare nu sunt mai ortodoxe/mai putin ortodoxe ca si romanii. Intre romani gasesti si sfinti, dar gasesti si atei turbati, inclusiv in zilele noastre, inclusiv care latra zi de zi, neostenit de pe paginile ziarelor sau de pe ecrane, aducand tot soiul de invinuiri Bisericii Ortodoxe Romane, ierarhilor de acolo, permtindu-si niste acuze publice la adresa ierahilor si chiar a Patriarhului (e vorba de regretatul Preafericitul Patriarh Teoctist), care nu mi le permit a le expune.
    Astazi, asistam la actiunile premergatoare de legalizare a casatoriilor homosexuale, a prostitutiei, ca deja avorturile sunt legalizate.
    B.O.Romana sufera un pressing enorm mai intai de toate din partea organizatiilor europene, sustinute de catre romanii vostri, deci nu cautati dusmani in afara: aveti destui inauntru si nu spuneti „sfantul suflet al poporului roman”, deoarece societatea romaneasca de astazi mai degraba este ostila Bisericii si invataturilor ortodoxe, decit sustinatoare a dogmelor acesteia.

    Despre „lumea civilizata”, „tarile civilizate” etc — si care este criteriul de evaluare in stabilirea gradului de „civilizare” a unui stat sau a unei natiuni?
    Dvs. Va considerati mai putin civilizat decit un neamt sau decat un englez?
    Eu personal nu. Nu am nici un motiv cel putin sa o fac.
    Adevarul este ca, noua ni se baga pe gat asemenea clisee de „tari civilizate” si „tari mai putin civilizate”, deoarece mai usor manipulezi o populatie care sufera de complexe de inferioritate, chiar daca aceste complexe nu sunt obiective ci sunt induse prin propaganda unui anume tip de viata. unui anume sistem de valori.
    Corect nu este „Romania este mai putin civilizata decat Germania sau Marea Britanie”, dar este „Romania este mai putin dezvoltata economic decat Germania sau Marea Britanie”, or, dezvoltarea economica si civilizatie sunt doua notiuni diferite, care insa noua ni se baga pe gat ca fiind indispensabile si, prin asta, ni se inlocuiesc valorile autohtone cu cele din alte tari, declarate absolut subiectiv (!) ca fiind superioare, fiind inaintate si fiind adevaratii indici ai progresului uman. (In acelasi timp, spre exemplu, asuncunzidu-se ca si germanii, si francezii s-ar putea sa nu mai existe peste 100-150 de ani: deci ce fel de sistem de valori mai este si acesta care duce la disparitia unei natiuni?)

  43. Despre corul Symbol: exista un proverb rusesc „В чужой монастырь, со своим уставом не идут” (nu te duci la o alta manastire cu legea ta de acasa). Nu cunosc cazul, dar daca asa au hotarat ierarhii de acolo, inseamna ca se cuvenea sa se smereasca, sa accepte si atata tot.
    Or, din cate vad corul canta si la slujbe catolice, deci programul coral s-ar putea sa contina pasaje ce contravin dogmelor ortodoxe bisericesti, respectiv, nu prea inteleg de ce ar fi trebuit sa fiti acceptati asa cum vreti voi? De ce impuneti Bisericii Ortodoxe Ruse modelul de comportament pe care il considerati ca fiind corect? Da’ ei, uite ca, considera altfel.
    Este dreptul lor de a decide pe care, din pacate, Dvs. nu stiti a-l respecta.

    Din cate vad, nu ati inteles ce inseamna ortodoxia: ea inseamna SMERENIE. Din cuvintele Dvs., insa, reiese ca Biserica ortodoxa ar trebui sa fie purtatoarea slavei poporului roman si tot ceea ce este romanesc.
    In viziunea Dvs., din cate am observat, tot ce este romanesc este neaparat ortodox si trebuie acceptat ca atare. Nu, nu este asa: nu este o legatura indispensabila intre ortodoxie si romanism, deoarece ortodoxie poate contine elemente neromanesti si romansimul poate contine elemente neortodoxe.

    Despre unire: observati, va rog, ca Dvs. vedeti aceasta unire exclusiv din punctul vostru de vedere, al celor care traiti in Romania, iar noi, in viziunea Dvs., ar trebui sa acceptam aceasta unire sine qua non, unire in care doar voi aveti dreptul la a pune conditii, iar noi trebuie sa indeplinim de indata tot ce vreti voi, ca altminteri voi nu va veti arata bunavointa de a va uni cu noi.
    Putin probabil ca, cu aceasta atitudine veti gasi multi sustinatori ai unirii in Basarabia, care si asa sunt putini la numar si care, odata cu liberalizarea regimului de vize cu UE, se va micsora. Daca insa pe note ultimative veti mai si dori sa renuntam la traditiile ortodoxe, pentru ca, vezi matale, Dvs. le gasiti prea rusesti… hm… nu va fi nici un fel de unire.

    Va dau un sfat: nu vorbiti cu basarabenii de sus in jos, ci de la egal la egal, nu inaintati note ultimative, nu induceti starea de „eterna datorie a Basarabiei fata de Romania” si mai ales nu induceti sentimente de superioaritate fata de basarabeni si, atunci, poate, veti pune bazele unui dialog, care sa aiba ca si finalitate unirea.

    Dar cu variantele astea ale Dvs., cu „ori, ori”, ultimate — nu veti obtine nimic, Va asigur.

  44. Pentru nume prenume,
    Observ ca nu ati inteles nimic, dar absolut nimic. Eu nu doresc deloc, dar absolut de loc unirea cu fosta gubernie ruseasca Basarabia pentru ca este suficient sa urmaresc modul de gandire al domniei voastre ca sa realizez ce pervertire grava s-a produs in constiinta nationala a etniei romane aflata acolo. In plus pe mine nu ma intereseaza de loc credinta rusilor. Eu vorbesc despre credinta etniei romane din Basarabia asa cum se prezinta ea acum si care face imposibila, dar absolut imposibila abordarea, chiar si ipotetic, a problemei unirii. In plus eu personal nu doresc sa obtin nimic. Asa cum se afla acum Romania isi este siesi arhisuficienta si nu va obliga si nici nu va ruga pe nimeni sa adere la Romania. In plus dumneavoastra omiteti un fapt esential: daca Romania nu doreste admiterea Moldovei in UE, Moldova nu intra in UE. Tine de modul cum functioneaza UE. In plus, marea majoritate a populatiei Romaniei, satula de cate suturi in fund a luat datorita labilitatii basarabenilor, nu doreste de loc unirea. Nici macar moldoveni din Romania. Eu am atras doar atentia partizanilor unirii din Basarabia ca orice demers facut in favoarea acestui act este absurd din cauza gravelor probleme de natura religioasa care fac imposibila unirea. In rest, n-aveti decat sa ramaneti in lumea voastra rusizata cat poftiti. N-aveti idee ce bine ma simt, la mine acasa, pentru ca nu aud nici macar un singur cuvant in limba rusa. In plus dumneavoastra va ascundeti desi nu va cauta nimeni. In plus sunteti precum bacanul care tipa ca el nu da fata desi ea, fata, e urata, are un ochi de sticla si un picior de lemn si nu o cere nimeni. Deci ramaneti cu limba rusa, cu pravoslavismul dumneavoatra velicorus, cu votca dumneavoastra ruseasca, cu modul dumneavoastra de a gandi profund slav, cu tot ce va doriti cat va doriti. Pana la urma avea dreptate cineva cand afirma: „Cine a stat 100 de ani la rusi nu poate gandi ca Bush”. Deci va doresc „pa”! Sa fiti iubit!

  45. Nene Romanul deja doua postari Va descopera „fata” adevarata, 🙁 si parca la inceput nu erati asa de pro Bush si anti rusi, ce are limba rusa in genere „p/u a nu auzi macar o vorba in rusa” e o limba ca oricare alta. „Padure fara uscaturi nu exista” si depinde de oameni nu de limba pe care o vorbesc unii sau altii.

  46. Pt Romanul

    Am inteles ideile Dvs., si radacaina acestor idei este cea, care si am subliniat-o: Dvs. considerati romanismul, care este o ideologie, mai presus decit biserica, adica ortodoxia, care este o alta ideologie; iar Biserica Ortodoxa Romana nu are menirea, in viziunea Dvs., decit sa intareasca aceasta ideologie nationalista, sa o sustina si, pe undeva, sa se conformeze ei. (Deci, dupa cum vedeti am inteles prea bine ce zace in inima Dvs.)
    V-am raspuns si V-am aratat unde este tractarea gresita o ortodoxiei si a menirei acesteia si v-am atentionat sa nu supuneti ortodoxia ideilor nationaliste, indiferent care ar fi ele (romane, ruse, grecesti), deoarece Hristos nu avenit pt romani, dar a venit pt toti. In rest: decizia Va apartine.

    Totodata, din felul cum vorbiti si tratati basarabenii se vede clar o atitudine de superioaritate fata de acestia, atitudine care nici nu este justificata de ceva real si cu atit mai putin nu este „frateasca”. Foarte muti basarabeni sunt dezamagiti de aceasta atitudine de superioritate si usoara discriminare, care exista in gindirea romanilor si care e prezenta si la Dvs.

    Referitor la unire: nimeni nu vi se baga pe git, stati linistit. Deci nu prezentati lucrurile asa, de parca va venim maine cu trenurile la Bucuresti si uite ca voi va trebui sa ne intretineti, sa ne dati bani etc.
    Si in genere, Romania nu prea a facut nimic pt Bassrabia, pe parcursul istoriei, cu exceptia celor 100 de milioane fagaduite de Basescu, dar care nu au ajuns, deocamdata, la Chisinau si care nu se stie, inca, de catre cine si pt ce vor fi utilizate. Deci, ifosele astea ale Dvs., de parca uite ca Basarabia exista datorita statului roman mi se par deplasate: noi intotdeauna ne-am descurcat SINGURI, nimeni nu ne-a ajutat cu nimic, desi toti pretind in permanenta pocloane si multumiri, nu stiu pt ce.

    De o fi unirea — o fi, de n-o fi — n-o fi. Cum o vrea Dumnezeu. Dar cum prezentati Dvs. lucrurile — ca noi suntem niste „ologi, chiori, blegi etc”, care asteapta mila Romaniei si vrem sa ne luati voi de pomana, pai iata cu aceasta atitudine — mai bine sa nu fie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *