Raspunzindu-i unui Basarabean din Chicago

Raspunzindu-i unui „Basarabean din Chicago” (http://www.pavlicenco.md/wp-admin/edit-comments.php), ii spun ca acest concept a fost propus de PNL in 2007 si este parte a Programului sau.

Pe zi ce trece ne convingem ca cele constatate, evocate si invocate

in document devin tot mai actuale.

Publicat pe blog prima oara la 6 iulie 2008

Apel al PNL-Moldova privind imperativul solidarizarii nationale

Acest document, adoptat la 3 martie 2007, a fost remis presedintilor de partide, Presedintiei si Guvernului din Romania.

Teritoriul Basarabiei si al Transnistriei – o aschie de pamint cu populatie romaneasca, rupta de mai multe ori, prin forta armelor, din contextul etnocultural si politic firesc, supusa unei deznationalizari dure pe parcursul a circa doua secole de ocupatie straina, – a rezistat si a dainuit in timp. Acest miracol a devenit deosebit de evident la confluenta anilor 80-90 ai secolului trecut, cind a luat avint, in Republica Moldova, Miscarea de Eliberare si de Renastere Nationala. Statul Republica Moldova a devenit independent in urma imploziei URSS, dar si gratie angajarii sutelor de mii de romani-moldoveni intr-o veritabila revolutie de eliberare nationala, ce a pus capat unei dominatii straine de secole. Redobindirea constiintei de neam, decolonizarea totala si revenirea acestui spatiu in familia europeana necesita un efort colectiv de lunga durata, conjugat cu o inteligenta politica aparte. Astazi, dupa 15 ani de la proclamarea Independentei, Republica Moldova, afectata de o profunda criza identitara interna, situata intr-o zona geopolitica disputata, se zbate intre un trecut tragic si un viitor incert.

Partidul National Liberal din Republica Moldova este constient ca grava problema identitara, situatia politica si economica deplorabila ale celui de-al doilea stat romanesc, rezultate din politicile coloniale sovietice, continuate de regimurile neocomuniste dupa 1991, stationarea trupelor rusesti de ocupatie pe teritoriul Republicii Moldova, existenta unui teritoriu ocupat de un regim terorist, sprijinit de Moscova si necontrolat de Guvernul de la Chisinau, au facut din Republica Moldova un stat-problema. In aceste conditii, Republica Moldova nu dispune de suficiente resurse interne pentru depasirea starii de criza permanente. Este nevoie de o asistenta internationala in stare sa readuca Republica Moldova pe orbita civilizatiei europene. Cel mai firesc sprijin al efortului de europenizare a Republicii Moldova poate veni din partea Romaniei.In acest context, Partidul National Liberal se declara consternat de declaratiile tot mai agresive, in stilul razboiului rece, proferate la adresa Romaniei, de catre conducerea comunista de la Chisinau, care nu are nici un merit in edificarea Republicii Moldova ca stat. Comunistii si liderii lor au stat, in cel mai bun caz, in expectativa, in momentul proclamarii independentei statale a Republicii Moldova. Erijarea lor astazi in statalisti consecventi nu este nimic altceva decit o farsa in stil traditional comunist. De fapt, promovind conceptul moldovenismului vulgar si romanofob, comunistii moldoveni sugruma si farima de statalitate ce a mai ramas intr-o societate depopulata prin politici economice falimentare, favorizind tendintele de ancorare a Republicii Moldova in spatiul geopolitic eurasiatic, cultivat cu mult sirg de catre cercuri politice revansarde din Rusia. PNL invita partidele democratice si proeuropene din Republica Moldova sa se solidarizeze in scopul opririi acestui proces distructiv pentru perspectiva europeana a statului nostru.

In toti acesti ani, guvernarile de la Chisinau au ratat posibilitatile de a merge impreuna cu Romania pe calea integrarii europene. Cu mici exceptii, acestea au preferat sa promoveze politici antiromanesti. In consecinta, Romania a devenit membru NATO si UE, in timp ce Republica Moldova a alunecat in mod grav spre statutul rusinos de cea mai saraca tara din Europa. Acesta este rezultatul logic al politicii comuniste, dominate de instincte antiromanesti.

Si tot in acesti ani, Romania a tinut cont mereu de reticenta – chiar de ostilitatea – guvernarilor de la Chisinau, rezervindu-si rolul de a contribui la educarea tinerei generatii, de a fi avocat pentru admiterea Chisinaului in diferite aranjamente europene, de a ajuta in proiecte economice cind nu exista, pur si simplu, o alta solutie. Spre deosebire de oficialii de la Chisinau, sutele de mii de cetateni ai Republicii Moldova, care au beneficiat, in acesti ani, de asistenta materiala si umanitara a statului roman, ramin profund recunoscatori pentru ajutorul dezinteresat, oferit in spiritul relatiilor dintre frati. Prin aceasta perspectiva, politica sincera a Bucurestilor devanseaza constant propaganda antiromaneasca, fapt ce ii irita enorm pe stabii comunisti de la Chisinau.

Partidul National Liberal din Moldova considera ca acum, odata cu revenirea definitiva si plenara a Romaniei in spatiul euroatlantic – sigur si solidar -, a sosit si momentul solidaritatii etnoculturale romanesti, ca unica sansa pentru a se oferi si Republicii Moldova un viitor civilizat cert. Doar aceasta asistenta, care trebuie sa devina permanenta, coroborata cu strategiile Uniunii Europene, ar putea readuce si al doilea stat romanesc in comunitatea euroatlantica. Constiinta unui asemenea obiectiv nu poate fi impiedicata de nici un fel de manifestari antieuropene si antiromanesti, la care se deda conducerea antinationala de la Chisinau, votata de o populatie insaracita cu buna stiinta de catre o grupare interesata doar de pastrarea, cu orice pret, a puterii si a propriilor privilegii economice.

Guvernarea comunista de la Chisinau a legalizat cetatenia dubla pentru a amplifica afluxul de bani de la propriii cetateni, plecati la munca in strainatate. Unicul export profitabil al Republicii Moldova sub guvernarea comunista a devenit cel al bratelor ieftine de munca. Insa politica de depopulare a Moldovei a adus si efecte nebanuite de catre comunistii romanofobi. Pentru cetatenii Republicii Moldova, Europa se asociaza tot mai mult cu Romania, cu cetatenia romana. A deveni cetatean roman inseamna a deveni parte a unei democratii europene, a sistemului cu reguli ale economiei de piata, bazate pe respectarea neconditionata a legii. Aceste practici creeaza precedente extrem de periculoase pentru dominatia regimului politic autoritar de la Chisinau, pentru traficul de influenta si ingerintele protectioniste ale politicului in viata economica din Republica Moldova. In asa fel, romanismul echivaleaza pentru comunistii moldoveni cu deplasarea discursului proeuropean din zona demagogiei politice in zona realizarii practice. Iar aceasta, la rindu-i, echivaleaza cu pierderea puterii politice. In acest sens, comunistii sint sortiti, prin definitie, sa ramina romanofobi incorigibili.

In fata pericolului permanentizarii crizei cronice, care a afectat Republica Moldova, Partidul National Liberal din Moldova vine cu un proiect special – politic, social-economic si cultural -, numit Uniunea Interstatala Romania–Republica Moldova. Acest proiect poate fi infaptuit cel mai lesne prin semnarea, intre Romania si Republica Moldova, a unui tratat interstatal de fraternitate si de parteneriat european privilegiat, ce ar avea ca scop major integrarea plenara a celor doua state romanesti in UE. Este un proiect de europenizare, de utilizare cit mai rationala a resurselor Uniunii Europene, in scopul modernizarii rapide a acestora si recuperarea raminerii in urma a Republicii Moldova. Prin cresterea economica si reformele promovate, Romania si-a demonstrat capacitatea de a onora standardele europene. Urmarea exemplului ar aduce si Republica Moldova, in urmatorii zece ani – 2008-2018 -, la standardul de viata din UE.

Adresam Guvernului roman propunerea de a initia un program de fluidizare reciproca a informatiilor intre doua maluri ale Prutului, ceea ce ar conduce la o cunoastere mai buna in Romania a realitatilor din Republica Moldova, de a incuraja depasirea tabuizarii temei Basarabiei. De asemenea, PNL-Moldova pledeaza pentru o relatie financiara total transparenta intre Bucuresti si Chisinau, care sa fie reluata de la zero. Actiune ce ar trebui precedata de publicarea intregii asistente acordate in 15 ani prin diverse proiecte ONG-urilor sau altcuiva din Republica Moldova, pentru a se evita specularile politice. In Republica Moldova, exista banueli ca acei bani au servit la imbogatirea unora ce nu-si pot justifica averile, dar care au devenit azi aliati ai comunistilor si incrimineaza asistenta financiara romaneasca exact celor care nu au participat la procesul de “facere de averi din afacerea profitabila a romanismului”. “Miinile murdare” nu trebuie sa discrediteze nobila idee de reintregire a neamului.

PNL-Moldova pledeaza pentru necesitatea conjugarii eforturilor clasei politice romanesti de pe ambele maluri ale Prutului pentru edificarea noastra in comun asupra mai multor aspecte spinoase ale relatiilor moldo-romane. Partidul National Liberal din Moldova – prin identitatea, scopurile, conceptele si actiunile sale – incearca sa creeze un precedent de omogenizare a infrastructurii politice din cele doua state romanesti care, in cadrul UE, isi vor realiza idealul de unitate nationala.

In viziunea PNL-Moldova, conceptul Uniunii Interstatale Romania—Republica Moldova ar putea include formarea etapizata a organelor de coordonare a politicilor acestei structuri, intre care o Adunare Parlamentara, formata din cite treizeci de deputati din ambele state, ce se vor intruni in sesiuni periodice la Bucuresti si Chisinau si care se vor preocupa de armonizarea si omogenizarea legislatiei Republicii Moldova cu cea a Romaniei, de Bugetul special al Uniunii Interstatale. Totodata, Comisia Executiva interstatala, ce si-ar putea avea oficiul central la Iasi si ar fi formata dintr-un numar egal de reprezentanti ai Guvernelor Romaniei si Republicii Moldova, ar putea avea, in sfera sa de coordonare, executarea Bugetului comun, politicile de apropiere a Republicii Moldova de UE, obtinerea si realizarea unui mini-plan Marshall pentru solutionarea conflictului transnistrean si reabilitarea social-economica postconflict a R.Moldova, identificarea proiectelor de asistenta financiara internationala pentru Fondul de pensionare al celor doua state romanesti. Casa Sociala Interstatala ar putea promova unificarea sistemului de pensionare a cetatenilor din cele doua state si gestiona fondurile de pensii sociale.

Acest concept va fi dezvoltat de Partidul National Liberal din Republica Moldova pentru a fi propus Parlamentului de la Chisinau. Totodata, ar fi de un real folos – pentru a reda o speranta romanilor, dar si tuturor celorlalti cetateni ai Republicii Moldova, ca si pentru a sensibiliza Occidentul asupra unei asemenea oportunitati, pentru a rezolva o grava problema din sudul Europei de Est – declansarea de discutii politice intre reprezentantii clasei politice de la Chisinau si de la Bucuresti. De vreme ce Romania declara ca politica sa va ramine neschimbata fata de Republica Moldova, fiind incadrata in standardele democratiei si ale respectarii drepturilor si a libertatilor omului, orice discutii si negocieri spre binele oamenilor isi au dreptul la viata. Guvernarile se perinda, iar poporul ramine. PNL-Moldova crede ca a venit timpul pentru a se face mai multa dreptate istorica acestei parti a poporului roman, care inca nu-si gaseste locul si destinul intr-o Europa tot mai unita.

Adoptat in sedinta din 3 martie 2007
a Delegatiei Politice Nationale a Partidului National Liberal din Republica Moldova

Loading Facebook Comments ...

19 Comments

  1. In fata pericolului permanentizarii crizei cronice, care a afectat Republica Moldova, Partidul National Liberal din Moldova vine cu un proiect special – politic, social-economic si cultural -, numit Uniunea Interstatala Romania–Republica Moldova. Acest proiect poate fi infaptuit cel mai lesne prin semnarea, intre Romania si Republica Moldova, a unui tratat interstatal de fraternitate si de parteneriat european privilegiat, ce ar avea ca scop major integrarea plenara a celor doua state romanesti in UE.
    _________________________________________
    Integrarea plenara a celor 2 state romanesti in UE???

  2. Totul e bine si frumos, dar daca OPOZITIA merge in alegerile anticipate cu acest proiect ii asigura lui Voronin o victorie zdrobitoare.

  3. Cit adevar… si cita utopie… in conditiile in care la guvernare sunt antiromani, acest proiect isi are viitorul doar intr-un parlament DEMOcrat.

    As vrea sa va felicit anticipat pentru munca de un an in blogosfera! Faceti un lucru bun si dati dovada de mult curaj, personal consider ca doar un adevarat politician ar avea curajul sa accepte si critici si sa discute cu cetateanul pe care il reprezinta.
    ”Viata nu merita sa o traieste decat in demnitate!,,
    Acesta este mott-ul vietii dumneavostra?

  4. Pt gran

    Va multumesc. Da, e motto-ul vietii mele si am plins cind am privit prima oara Oglinda lui Nicolaescu. Zilele trecute am fost la Bucuresti si l-am sunat sa-l mai intreb de viata pe Ioan Siminie, actor roman care l-a jucat pe Ion Antonescu si pe care il cunosc personal, cautindu-l insistent.

    In pofida tuturor vorbelor rautaciosilor si apucatilor, am avut o viata demna si curata, desi cu multe lipsuri si in saracie. Si eu, si sotul, am crescut fara tati si legat de asta voi posta un fragment din „Arta Conversatiei” de Ileana Vulpescu. Sint la casuta de vacanta, iar cartea e la Chisinau in acest moment.

  5. Dna Pavlicenco,
    abia acum, cu greu, am putut sa citesc acest Apel al PNL. de ce cu greu? pentru ca asemenea texte, inca re fiecare CUVINT trebuie sa ARDA, trebuie PLASATE in forma cit mai lizibila.
    Va spun aceasta, pentru ca ar trebui de tinut cont de acest fapt, mai ales, cind acest text va fi publicat pentru a fi distribuit prin sate.
    S-ar parea ca este o observatie de mica importanta, dar, de fapt, daca nu va fi citit? oarea sta nu are mare importanta?
    Si alta observatie, CRED ca ar trebui putin actualizat, adica, de vorbit mai clar in perspectiva UNIRII. caci daca ne unim cu TARA, se rezolva si unirea cu Europa etc…
    Asta este oparerea mea!
    Iata, cum l-as aranja eu pe acest text, ca sa fie CITIBIL, si pentru ca fiecare CUVINT sa ajunga la inima cititorului.
    Imperativul solidarizarii nationale
    A p e l
    al Partidului Naţional Liberal din Moldova
    Acest document, adoptat la 3 martie 2007, a fost remis presedintilor de partide, Presedintiei si Guvernului din Romania.
    Teritoriul Basarabiei si al Transnistriei – o aschie de pamint cu populatie romaneasca, rupta de mai multe ori, prin forta armelor, din contextul etnocultural si politic firesc, supusa unei deznationalizari dure pe parcursul a circa doua secole de ocupatie straina, – a rezistat si a dainuit in timp.
    Acest miracol a devenit deosebit de evident la confluenta anilor 80-90 ai secolului trecut, cind a luat avint, in Republica Moldova, Miscarea de Eliberare si de Renastere Nationala.
    Statul Republica Moldova a devenit independent in urma imploziei URSS, dar si gratie angajarii sutelor de mii de romani-moldoveni intr-o veritabila revolutie de eliberare nationala, ce a pus capat unei dominatii straine de secole.
    Redobindirea constiintei de neam, decolonizarea totala si revenirea acestui spatiu in familia europeana necesita un efort colectiv de lunga durata, conjugat cu o inteligenta politica aparte.
    Astazi, dupa 15 ani de la proclamarea Independentei, Republica Moldova, afectata de o profunda criza identitara interna, situata intr-o zona geopolitica disputata, se zbate intre un trecut tragic si un viitor incert.
    Partidul National Liberal din Republica Moldova este constient ca grava problema identitara, situatia politica si economica deplorabila ale celui de-al doilea stat romanesc, rezultate din politicile coloniale sovietice, continuate de regimurile neocomuniste dupa 1991, stationarea trupelor rusesti de ocupatie pe teritoriul Republicii Moldova, existenta unui teritoriu ocupat de un regim terorist, sprijinit de Moscova si necontrolat de Guvernul de la Chisinau, au facut din Republica Moldova un stat-problema.
    In aceste conditii, Republica Moldova nu dispune de suficiente resurse interne pentru depasirea starii de criza permanente.
    Este nevoie de o asistenta internationala in stare sa readuca Republica Moldova pe orbita civilizatiei europene.
    Cel mai firesc sprijin al efortului de europenizare a Republicii Moldova poate veni din partea Romaniei.
    In acest context, Partidul National Liberal se declara consternat de declaratiile tot mai agresive, in stilul razboiului rece, proferate la adresa Romaniei, de catre conducerea comunista de la Chisinau, care nu are nici un merit in edificarea Republicii Moldova ca stat.
    Comunistii si liderii lor au stat, in cel mai bun caz, in expectativa, in momentul proclamarii independentei statale a Republicii Moldova.
    Erijarea lor astazi in statalisti consecventi nu este nimic altceva decit o farsa in stil traditional comunist.
    De fapt, promovind conceptul moldovenismului vulgar si romanofob, comunistii moldoveni sugruma si farima de statalitate ce a mai ramas intr-o societate depopulata prin politici economice falimentare, favorizind tendintele de ancorare a Republicii Moldova in spatiul geopolitic eurasiatic, cultivat cu mult sirg de catre cercuri politice revansarde din Rusia.
    PNL invita partidele democratice si proeuropene din Republica Moldova sa se solidarizeze in scopul opririi acestui proces distructiv pentru perspectiva europeana a statului nostru.
    In toti acesti ani, guvernarile de la Chisinau au ratat posibilitatile de a merge impreuna cu Romania pe calea integrarii europene.
    Cu mici exceptii, acestea au preferat sa promoveze politici antiromanesti.
    In consecinta, Romania a devenit membru NATO si UE, in timp ce Republica Moldova a alunecat in mod grav spre statutul rusinos de cea mai saraca tara din Europa.
    Acesta este rezultatul logic al politicii comuniste, dominate de instincte antiromanesti.

    Si tot in acesti ani, Romania a tinut cont mereu de reticenta – chiar de ostilitatea – guvernarilor de la Chisinau, rezervindu-si rolul de a contribui la educarea tinerei generatii, de a fi avocat pentru admiterea Chisinaului in diferite aranjamente europene, de a ajuta in proiecte economice cind nu exista, pur si simplu, o alta solutie.
    Spre deosebire de oficialii de la Chisinau, sutele de mii de cetateni ai Republicii Moldova, care au beneficiat, in acesti ani, de asistenta materiala si umanitara a statului roman, ramin profund recunoscatori pentru ajutorul dezinteresat, oferit in spiritul relatiilor dintre frati.
    Prin aceasta perspectiva, politica sincera a Bucurestilor devanseaza constant propaganda antiromaneasca, fapt ce ii irita enorm pe stabii comunisti de la Chisinau.
    Partidul National Liberal din Moldova considera ca acum, odata cu revenirea definitiva si plenara a Romaniei in spatiul euroatlantic – sigur si solidar -, a sosit si momentul solidaritatii etnoculturale romanesti, ca unica sansa pentru a se oferi si Republicii Moldova un viitor civilizat cert.
    Doar aceasta asistenta, care trebuie sa devina permanenta, coroborata cu strategiile Uniunii Europene, ar putea readuce si al doilea stat romanesc in comunitatea euroatlantica.
    Constiinta unui asemenea obiectiv nu poate fi impiedicata de nici un fel de manifestari antieuropene si antiromanesti, la care se deda conducerea antinationala de la Chisinau, votata de o populatie insaracita cu buna stiinta de catre o grupare interesata doar de pastrarea, cu orice pret, a puterii si a propriilor privilegii economice.
    Guvernarea comunista de la Chisinau a legalizat cetatenia dubla pentru a amplifica afluxul de bani de la propriii cetateni, plecati la munca in strainatate.
    Unicul export profitabil al Republicii Moldova sub guvernarea comunista a devenit cel al bratelor ieftine de munca.
    Insa politica de depopulare a Moldovei a adus si efecte nebanuite de catre comunistii romanofobi.
    Pentru cetatenii Republicii Moldova, Europa se asociaza tot mai mult cu Romania, cu cetatenia romana.
    A deveni cetatean roman inseamna a deveni parte a unei democratii europene, a sistemului cu reguli ale economiei de piata, bazate pe respectarea neconditionata a legii.
    Aceste practici creeaza precedente extrem de periculoase pentru dominatia regimului politic autoritar de la Chisinau, pentru traficul de influenta si ingerintele protectioniste ale politicului in viata economica din Republica Moldova.
    In asa fel, romanismul echivaleaza pentru comunistii moldoveni cu deplasarea discursului proeuropean din zona demagogiei politice in zona realizarii practice.
    Iar aceasta, la rindu-i, echivaleaza cu pierderea puterii politice. In acest sens, comunistii sint sortiti, prin definitie, sa ramina romanofobi incorigibili.
    In fata pericolului permanentizarii crizei cronice, care a afectat Republica Moldova, Partidul National Liberal din Moldova vine cu un proiect special – politic, social-economic si cultural – numit Uniunea Interstatala Romania–Republica Moldova.
    Acest proiect poate fi infaptuit cel mai lesne prin semnarea, intre Romania si Republica Moldova, a unui tratat interstatal de fraternitate si de parteneriat european privilegiat, ce ar avea ca scop major integrarea plenara a celor doua state romanesti in UE.
    Este un proiect de europenizare, de utilizare cit mai rationala a resurselor Uniunii Europene, in scopul modernizarii rapide a acestora si recuperarea raminerii in urma a Republicii Moldova.
    Prin cresterea economica si reformele promovate, Romania si-a demonstrat capacitatea de a onora standardele europene. Urmarea exemplului ar aduce si Republica Moldova, in urmatorii zece ani – 2008-2018 -, la standardul de viata din UE.
    Adresam Guvernului roman propunerea de a initia un program de fluidizare reciproca a informatiilor intre doua maluri ale Prutului, ceea ce ar conduce la o cunoastere mai buna in Romania a realitatilor din Republica Moldova, de a incuraja depasirea tabuizarii temei Basarabiei.
    De asemenea, PNL-Moldova pledeaza pentru o relatie financiara total transparenta intre Bucuresti si Chisinau, care sa fie reluata de la zero.
    Actiune ce ar trebui precedata de publicarea intregii asistente acordate in 15 ani prin diverse proiecte ONG-urilor sau altcuiva din Republica Moldova, pentru a se evita specularile politice.
    In Republica Moldova, exista banueli ca acei bani au servit la imbogatirea unora ce nu-si pot justifica averile, dar care au devenit azi aliati ai comunistilor si incrimineaza asistenta financiara romaneasca exact celor care nu au participat la procesul de “facere de averi din afacerea profitabila a romanismului”.
    “Miinile murdare” nu trebuie sa discrediteze nobila idee de reintregire a neamului.
    PNL-Moldova pledeaza pentru necesitatea conjugarii eforturilor clasei politice romanesti de pe ambele maluri ale Prutului pentru edificarea noastra in comun asupra mai multor aspecte spinoase ale relatiilor moldo-romane.
    Partidul National Liberal din Moldova – prin identitatea, scopurile, conceptele si actiunile sale – incearca sa creeze un precedent de omogenizare a infrastructurii politice din cele doua state romanesti care, in cadrul UE, isi vor realiza idealul de unitate nationala.
    In viziunea PNL-Moldova, conceptul Uniunii Interstatale Romania—Republica Moldova ar putea include formarea etapizata a organelor de coordonare a politicilor acestei structuri, intre care o Adunare Parlamentara, formata din cite treizeci de deputati din ambele state, ce se vor intruni in sesiuni periodice la Bucuresti si Chisinau si care se vor preocupa de armonizarea si omogenizarea legislatiei Republicii Moldova cu cea a Romaniei, de Bugetul special al Uniunii Interstatale.
    Totodata, Comisia Executiva interstatala, ce si-ar putea avea oficiul central la Iasi si ar fi formata dintr-un numar egal de reprezentanti ai Guvernelor Romaniei si Republicii Moldova, ar putea avea, in sfera sa de coordonare, executarea Bugetului comun, politicile de apropiere a Republicii Moldova de UE, obtinerea si realizarea unui mini-plan Marshall pentru solutionarea conflictului transnistrean si reabilitarea social-economica postconflict a R.Moldova, identificarea proiectelor de asistenta financiara internationala pentru Fondul de pensionare al celor doua state romanesti.
    Casa Sociala Interstatala ar putea promova unificarea sistemului de pensionare a cetatenilor din cele doua state si gestiona fondurile de pensii sociale.
    Acest concept va fi dezvoltat de Partidul National Liberal din Republica Moldova pentru a fi propus Parlamentului de la Chisinau.
    Totodata, ar fi de un real folos – pentru a reda o speranta romanilor, dar si tuturor celorlalti cetateni ai Republicii Moldova, ca si pentru a sensibiliza Occidentul asupra unei asemenea oportunitati, pentru a rezolva o grava problema din sudul Europei de Est – declansarea de discutii politice intre reprezentantii clasei politice de la Chisinau si de la Bucuresti.
    De vreme ce Romania declara ca politica sa va ramine neschimbata fata de Republica Moldova, fiind incadrata in standardele democratiei si ale respectarii drepturilor si a libertatilor omului, orice discutii si negocieri spre binele oamenilor isi au dreptul la viata. Guvernarile se perinda, iar poporul ramine.
    PNL-Moldova crede ca a venit timpul pentru a se face mai multa dreptate istorica acestei parti a poporului roman, care inca nu-si gaseste locul si destinul intr-o Europa tot mai unita.
    Adoptat in sedinta din 3 martie 2007 a Delegatiei Politice Nationale a Partidului National Liberal din Republica Moldova

  6. wow, sorry!
    Regret, in realitate, a aparut, nu asa cum eu il ARANJASEM, cum l-am aranjat in pagina!. S-a pierdut, ceea ce am vrut, CU cea mai BUNA INTENTIE, sa arat! S-au pierdut aliniatele…
    Of, tehnica asta… nu ne asculta!

  7. Cred, ca cel mai mare accept ar trebui sa-l punem pe recunoasterea faptului ca Pactul Molotov-Ribentrop a fost ILEGAL! Deci, de inlaturat consecintele acestui PACT diabolic.
    De ce in lume se acorda o atentie foarte mare doar DREPTURILOR OMULUI, si mai putin DREPTURILOR NATIUNILOR la autodeterminare si independenta. Nimeni nu trebuie sa aiba dreptul sa croiasca granite prin mijlocul teritoriilor tarilor independente, cum era ROMANIA inainte de cel de al doilea razboi mondial, cind s-a incheiat acest PACT ilegal.
    Ar trebui sa se faca CONFERINTE internatioanele la care sa se discute la NIVELUL CEL MAI INALT acest Pact si sa se adopte hotariri pentru a lichida consecintele acestui pact, dar si sa se adopte ceva legi, care sa interzica ca sa se mai repete asemenea crime in viitor.

  8. Suna frumos „Uniunea Interstatala Romania–Republica Moldova” intrucit unirea suna pentru unii ca o sperietoare…

  9. Pt Balan,
    Cred ca ai dreptate. si eu m-am gindit la asta, dar trebuie sa inaintam… ca nu cumva sa mergem in urma carutei,
    caci LUMEA SE DESTEAPTA.
    Deaceea si ziceam ca ar trebui putin actualizat, si sa scriem despre Pactul Ribentrop- Molotov… ca lumea sa inteleagga de UNDE NE VINE TRAGEDIA NATIONALA!

  10. Este cunoscut faptul ca anunturile blogerilor pe Unimedia costa bani. Va inchipuiti citi bani deja a consumat „saraca” Pavlicenco numai cu Unimedia. Doamna in permanenta blameaza rautaciosii in politica ea insusi, de fapt, detinind intaitatea la acest capitol. In ce priveste documentul in cauza, deja are iz de naftalina. Numai nu PNL – Pavlicenco este capabil sa-l implementeze in viata. Revenirea la acest document imbatranit in conditiile cind ne gasim intr-o criza politica acuta vorbeste despre faptul ca Pavlicenco nu are ce spune ca politician in conditiile noi aparute. Pavlicenco este o stafie a politicii moldovenesti. Spun acest lucru fara rautate.

  11. Pt Contele

    Totul costa in viata asta, ca si asigurarea de viata, polita de asigurare medicala. Si care e problema? A luat cineva din buzunarul dumitale? Apoi, ce are acest lucru cu rautaciosii care scriu pe blog? Nu am dat eu raspunsuri mai rautacioase decit postarile rautaciosilor. Si, totusi, le raspund, ca si dumitale…

    Daca documentul are iz de naftalina, nu te umple de mirosul acesta. Nici nu am spus ca doar PNL va implementa acest concept in viata, ca doar Apelul se numeste de „SOLIDARIZARE” nationala.

    Ma tem ca nu documentul e imbatranit, ci mentalitatea noastra, care trebuie sa inteleaga limpede si cit mai repede ca, „in conditiile cind ne gasim intr-o criza politica acuta”, precum spuneti, noi coborim intr+o prapastie tot mai mare si totuna vom ajunge unde vom ajunge, numai ca prea darimati.

    Lasa-ma pe mine in pace, asa „stafie a politicii moldovenesti”, precum sint.

  12. Apelul
    nu si-a pierdut actualitatea, si este BUN,
    avem inca mult de lucrat ca sa-l realizam,
    poate ca trebuie doar sa il invioram putin,
    dar nu este numaidecit, caci asa sunt astfel de documente politice….
    Lasam supararile, si fiecare sa contribuie CU TOT CE POATE
    si cu tot ce STIe sa faca pentru realizarea dezideratelor noastre nationale.
    Acum nu e timpul de… cearta.
    Dna Pavlicenca, nu le mai raspundeti, caci CEL INTELEPT, poate deosebi lucrurile cum sunt.
    Mergem INAINTE CU CE AVEM. Si lasam PE DUMNEZEU sa desavirseasca,
    ceea ce noi oamenii, poate, nu izbutim sa facem.
    Intre noi trebuie sa prevaleze dragostea frateasca, iubirea de Patrie,
    unirea eforturilor si colaborarea.
    Dar unii, cred, clatina barca in care ne aflam cu totii, or nestiind ce fac,
    or sunt PLATITI sa o faca.
    Doamna PAVLICENCO, capul sus, si incredeti-va in DUMNEZEU!
    noi trebuie sa facem atit cit putem, mai departe va LUCRA insasi DUMNEZERU,
    si FACA-SE VOIA LUI,
    caci noi suntem, totusi, niste oameni… cu puteri limitate.
    Dar nu va descurajati!
    Sa prevaleze in toate INTERESUL MAJOR al Tarii,
    pe care il au toti oamenii de buna CREDINTA.
    Doamne, ajuta-ne!

  13. Pt dna Pavlicenco
    Cred ca ati citit editorialul dlui C. Tanase din Timpul de astazi: S.O.S…… Ce parere aveti despre acest text si cum ar trebui sa actioneze OPOZITIA in aceste conditii?

  14. Pt Vlad

    Acesta e articolul lui Constantin Tanase

    „S.O.S.: comuniştii pun Opoziţia la zid

    Ceea ce se întâmplă în R. Moldova după 3 iunie – mă refer la modul în care acţionează comuniştii împotriva oponenţilor lor – trebuie să alerteze la modul cel mai serios opinia publică internă şi internaţională, îndeosebi instituţiile europene. Vorbind pe scurt, puterea comunistă de la Chişinău nu are în persoana partidelor de opoziţie adversari sau oponenţi politici, ci infractori politici care trebuie lichidaţi.

    Comuniştii au pornit în alegerile anticipate nu cu programe electorale economice, sociale şi politice, ci cu un program de lichidare a Opoziţiei, declarându-i acesteia un război total, sângeros şi necruţător, pe toate fronturile. Propaganda comunistă induce electoratului falsul că în actuala campanie electorală nu va mai fi vorba despre o confruntare politică dintre partide diferite cu doctrine diferite, ci de o luptă pe viaţă şi pe moarte între „forţele sănătoase statale” şi „forţele criminale antistatale”, sugerându-se astfel că lichidarea Opoziţiei e o chestiune de morală, onoare şi patriotism. Cu alte cuvinte, Opoziţia este delegitimizată, „decupată” şi scoasă în afara sistemului politic constituţional al R. Moldova. E un semnal univoc transmis Procuraturii, SIS-ului, Internelor, un îndemn ca aceste structuri să-şi facă meseria.

    Despre ce fel de alegeri libere şi corecte mai poate fi vorba în situaţia dată? Pun respectiva întrebare în contextul mult discutatei probleme a fraudării alegerilor din 5 aprilie. Totul este adevărat ce a demonstrat Opoziţia în această chestiune, dar incomplet, deoarece comuniştii au fraudat scrutinul din 5 aprilie nu numai (şi poate nu atât) în parametrii lui tehnici (voturi multiple, liste falsificate, buletine nenumărate ş.a.m.d.); comuniştii au fraudat însuşi procesul electoral prin lipsa accesului Opoziţiei la mass-media publice şi printr-o campanie fără precedent de spălare a creierilor, dezinformare şi manipulare a societăţii. Când comuniştii îi declară pe liderii Opoziţiei „bandiţi”, „gangsteri”, „mafioţi”, plătiţi din exterior pentru a distruge statul R. Moldova, fără ca aceştia să aibă dreptul (accesul) la replică, avem de-a face cu o fraudare grosolană a procesului electoral.

    Actuala campanie a alegerilor anticipate este deja fraudată în esenţa ei, deoarece, după cum am arătat mai sus, comuniştii nu au ieşit în faţa electoratului cu un program electoral economic, social şi politic, ci cu un program de defăimare, satanizare şi lichidare a Opoziţiei. S-au conturat deja şi principalele subiecte ale acestei campanii: 1. „Opoziţia este o forţă politică criminală deoarece în ziua de 7 aprilie a organizat o tentativă de lovitură de stat”. 2. „Opoziţia a refuzat dialogul politic cu Puterea, fiindcă nu este independentă, ci e o marionetă a unor forţe oculte din exterior”. 3. „Opoziţia nu doreşte ieşirea din criză a ţării noastre deoarece scopul ei este de a destabiliza situaţia social-politică pentru a lichida R. Moldova ca stat”. 4. „Alegerile anticipate sunt o nenorocire pentru ţară şi popor deoarece se vor cheltui sume uriaşe din care cauză nu vor putea fi plătite salariile şi pensiile”. 5. „Opoziţia din R. Moldova nu e un institut al democraţiei şi o expresie a pluralismului politic, ci o forţă antistatală şi anticonstituţională care a adus ţara în pragul haosului şi al războiului civil”. Mesajul de bază pe care comuniştii îl transmit electoratului e următorul: R. Moldova nu are viitor dacă actuala Opoziţie nu va fi distrusă. Având la îndemână întreaga maşinărie propagandistică a statului, plus întreaga lui resursă administrativă, spre deosebire de Opoziţie care nu are nimic din toate acestea, putem oare vorbi despre faptul că alegerile anticipate sunt (vor fi) libere şi corecte? Cât de libere şi corecte pot fi alegerile când partidul de guvernământ, care controlează totul pe verticală şi pe orizontală, tratează Opoziţia nu ca pe un institut fundamental al unui regim democratic care monitorizează actul guvernării, ci ca pe o forţă politică criminală, periculoasă pentru societate şi stat, care trebuie pur şi simplu lichidată? Ce ar avea de răspuns la aceste întrebări retorice organismele europene care s-au arătat întotdeauna foarte îngrijorate de soarta democraţiei din R. Moldova şi au insistat atât de mult după 5 aprilie ca Opoziţia să găsească limbaj comun cu puterea comunistă?

    Opoziţia, după 3 iunie, şi-a câştigat o incontestabilă autoritate morală. Euforia însă trebuie să treacă, fanfarele trebuie să amuţească şi Opoziţia să coboare pe păcătosul teren al realităţilor. Rămasă, ca şi până la 5 aprilie, singură în faţa marii ei iubiri – maşinăria propagandistică a regimului – Opoziţia trebuie să acţioneze pragmatic şi nestandard. Despre aceasta însă vom vorbi în alt număr.”

    ACESTA E PROIECTUL DE DECLARATIE A PNL:

    „Declaraţia Partidului Naţional Liberal în legătură cu alegerile anticipate din Republica Moldova

    Partidul Naţional Liberal apreciază nevotarea unui Preşedinte al Republicii Moldova, propus de PCRM, drept o nouă situaţie politică şi o oportunitate pentru dărîmarea regimului comunist, care a atins, în anii 2008-2009, apogeul manifestării esenţei sale antidemocratice şi antipopulare. Opoziţia parlamentară, care nu a votat candidaturile comuniştilor la funcţia de şef de stat, a demonstrat curaj şi demnitate, într-o societate demoralizată, fiind supusă metodic genocidului.

    Partidul Naţional Liberal a avut constant o puternică poziţie anticomunistă. Din 1999, cînd coaliţia roşie-oranj a răsturnat Alianţa pentru Democraţie şi Reforme, şi pînă în 2009, conducerea Republicii Moldova a deraiat continuu de la principiile democraţiei, de la angajamentele constituţionale şi internaţionale privind respectarea drepturilor şi a libertăţilor omului, pluralismul politic şi de opinii, crearea condiţiilor pentru o presă liberă şi o justiţie independentă.

    Fraudarea alegerilor parlamentare din 2009 şi organizarea pogromului antiromânesc de către comunişti după scrutin au arătat întregii lumi că în Republica Moldova s-a reinstalat, prin fals, şantaj şi teroare, clanul politico-terorist extrem de periculos. Perpetuarea acestuia, prin acceptarea consecinţelor guvernării comuniste de zece ani, ar fi însemnat sărăcie şi instabilitate socială, dar şi pierderi constante de vieţi omeneşti într-un regim criminal poliţienesc. Scopul clanului mafiot şi corupt este să se îmbogăţească prin suprimarea businessului, stoparea liberei circulaţii peste şi de peste hotare, transformarea statului nostru într-un bantustan populat de robi dezumanizaţi prin foamete şi frică şi, astfel, să oprească avansarea Republicii Moldova spre UE şi NATO.

    Rezultatele alegerilor anticipate vor fi definitorii pentru destinul societăţii moldoveneşti. Membrii PNL, din 2001 şi pînă în prezent, au participat continuu la unirea eforturilor Opoziţiei necomuniste în faţa grupării periculoase, formate din exponenţii unor interese străine aspiraţiilor noastre naţionale şi europene. Practica ne arată cît de dificilă este obţinerea unei majorităţi parlamentare democratice în condiţiile abuzurilor din partea regimului criminal comunist, care a venit pe cale democratică, dar nu acceptă să şi plece pe aceeaşi cale.

    Legislaţia nedemocratică privind partidele, votată de coaliţia roşie-oranj, limitează marja de manevră electorală a acestora. PNL a participat, într-o formulă, neîncălcînd legea, pe listele MAE în alegerile de la 5 aprilie 2009. În prezent, PNL caută o soluţie acceptabilă pentru a răspunde la două imperative – naţional şi de partid. Primul e să contribuie la votul anticomunist în alegerile anticipate, al doilea e să evite dizolvarea partidului, dacă nu va participa cu liste proprii la alegerile anticipate, precum, din păcate, prevede legea menţionată. Această situaţie impune un dialog în vederea concentrării forţelor politice, care să permită participarea demnă şi a echipei naţionale a PNL atît la alegerile ce se apropie, cît şi la alegerile locale din 2011. În aceste condiţii, PNL se declară deschis oricărui dialog pentru a fi util în alegerile anticipate.”

    Declaratia inca nu e lansata, urmeaza sa convocam BPC, dar cred ca daca Opozitia nu s euneste intr-o forma sau alta, comunistii vor face totul ca cele trei partide sa ia mai putin decit au luat acum – 41 mandate. Clasa politica democratica trebuie sa demonstreze, daca vrea sa ia puterea, ca e capabila de dialog. Deci – cred e nevoie de un dialog larg in societate intre fortele necomuniste si societatea civila normala – spun „normala”, pentru ca si sectorul nostru asociativ este divizat. A avut loc, in 2002-2005, o masa rotunda a partidelor parlamentare si extraparlamentare, care a condus la formarea BMD, ce a cistigat alegerile, falsificate ca si in acest an. Si acum cele trei partide trebuie sa lase aroganta, ceea ce spune delicat si Constantin Tanase, sa coboare cu picioarele pe pamint, sa aiba un dialog sincer si cu centru si centru-stinga si sa le atraga de aceasta parte, facind un front comun impotriva comunistilor. Ceva trebuie schimbat in societate – cum altfel sa iei 62 mandate, ca sa votezi un Presedinte necomunist? Deci – ca sa iei 70 mandate in Parlament, trebuie sa aduni toate fortele necomuniste, chiar daca unele mai trag si cu ochiul spre Est, trebuie sa le cistigi de partea astlalta a baricadei. Poate gresesc, poate nu, dar cam asa vad eu lucrurile.

  15. Bravo, Dna Pavlicenco,
    In sfirsit, avem o desemnare clara a situatiei extreme
    in care se afla nu numai partidele de opozitie, dar si intreaga societate din Republica Moldova.
    Apreciez foarte mult aceasta Declaratie a PNL si ar fi bine ca toate Partidele de Opozitie sa faca asemenea declaratii, pentru a alerta
    toate instantele responsabile, atit din Republica Moldova, cit si internationale, pentry A VEDEA CE SE POATE de FACUT.
    Va rog, sa raspunda cine stie, cum s-a obtinut, prin CE LEGE, excluderea definitiva a partidului natist din Germania din listele electorale de dupa razboi?!
    De ce NU EXISTA NICI O LEGE la noi, in Republica Moldova, sau documentele internationale,
    care sa scoata partidul comunist in afata legii in Republica Moldova,
    sub urmatoarele motive:
    1) culpabilitatea PCRM in FRAUDARII ALEGERILOR DIN 5 aprilie 2009;
    2) organizarea provocarilor devastarii cladirilor Presedentiei si Parlamentului;
    3) arestarile nelegitime, maltratarile persoanelor nevinovate, omorurile tinerilor inocenti, persecutiile reprezentantilor mass media si ai opozitiei;
    4) distrugerea economiei nationale prin persecutarea oamenilor de afacere si descurajarea micului business etc., etc.
    Unde sunt oamenii LEGII, ma refer la CEI ONESTI; unde sunt AVOCATII nostri care sa ne spuna cum se procedeaya in asemenea situatie?.
    Oameni BUNI, trebuie sa actionam impreuna, toti pe toate caile.
    Sa facem tot ce putem pentru a OPRI aceasta persecutie, aceasta defaimare nemotivata a OPOZITIE!
    Daca vom RABDA asa… UNDE VOM AJUNGE?!
    Oameni buni, treziti-va si actionati!
    Luati cu asalt drepturile ce ne apartin de a trai O VIATA CU DEMNITATE!
    Luati CU ASALT initiativa, dar in mod civilizat.
    Uniti-va eforturile, pastrand dragostea frateasca, respectul si considerarea reciproca.
    Nu va lasati provocati de cei ce se ocupa de defaimarea si descurajarea liderilor partidelor de opozitie, initiind certuri.
    Ei, la sigur, sunt uneltele acestui odios regim de distrugere morala si psihologica a oamenilor de buna credinta, de discriminare a celor care au alte OPINII decit comuniste!
    Trebuie de mers prin sate, de distribuit ziare, in care sa fie scris ADEVARUL!
    Caci oamenii sunt dezinformati!
    Unde sunt Scriitorii, Poetii, Cintaretii, ca sa mearga impreuna cu reprezentantii partidelor de opozitie prin sate. Luati si grupe de studenti in aceste companii electorale,
    ca sa vorbeasca oamenilor despre situatia foarte critica in care ne aflam, despre adevarurul nostru, despre viitorul pe care ni-l dorim!
    FIECARE cetatean constient, daca vrea cu adevarat sa aiba un viitor ce si-l doreste,
    sa participe cu TOT CE POATE la aceasta companie electorala!

    Victoria este a noastra, dar ea trebuie cucerita si LUATA CU ASALT!
    Doamne, indura-te de noi si ajuta-ne!

  16. Este absolut clar ca interesul national ar trebui sa prevaleze, mai ales in acest moment crucial pentru RM, desi politicienii nostri democrati se gandesc mai ales la interesele de partid.
    Imi dau seama ca mai curand cele 3 partide parlamentare vor merge separat si poate e mai bine asa, dar ar trebui , cel putin, sa-si coordoneze actiunile. Inteleg insa ca si daca ar fi o lista comuna PNL, din cauza legislatiei, ar merge oricum in alegeri independent.
    Decideti cum doriti, dar sa stiti ca va veti discredita total, daca mergeti cu propria lista…
    Poate luati decizia de a sustine un partid parlamentar…
    Cand vad cum actioneaza comunistii, ma inspaimant…
    Daca, doamne fereste, nu vor fi invinsi la alelegerile anticipate, vom avea atunci partide, multe, multe partide, si toate democratice si national-liberale………..

  17. pt. Vlad
    8 Iunie 2009, la 22:10

    +10

  18. Pt Vlad

    Imi pare rau, dar vad ca degeaba va tratez la modul serios. Nu va cunosc, la fel ca pe nimeni de pe blog, dar nu inteleg la ce sa va tot spun si raspund daca reveniti la „mata tot cu ursul tii”.

    Noi trebuie sa participam separat, dar in declaratie am spus miza noastra – putem ceda, delega pe cineva pe lista unui partid cu sansa ori realiza o alta intelegere cu unul dintre cei trei, poate mai curind cu PLDM, cred ca ar fi mai flexibili, daca primim garantii ca nu ne vor fi debarcate echipele, in special oamenii principali in teritoriu pt localele din 2011. Asta e principalul nostru interes si miza noastra la care tinem. Acum e clar sau nu? Daca nu ne intelegem si vom fi tratati cu aroganta si neglijenta, desigur, ne vom salva echipa nationala, in special componenta din raioane, prin participare in alegeri si lupta pentru voturi, rezistind in fata unei presiuni superenorme din toate partile – comunisti, partidele de dreapta, partidele de stinga, presa aservita unora si altora, analisti cumparati si sondajisti si mai cumparati. Dar vom rezista. Cum? Greu.

    Eu cred ca, vazind bacanalele la care s-au dedat acum si se vor mai deda, fara indoiala, comunistii, cele trei partide trebuie sa adune toate fortele ca sa nu se piarda voturi in favoarea bolsevicilor.

  19. De acord cu ultima fraza. Dar, ca sa va mai pisc, va zic: mai bine „tineti cu CIOROIUL”

Comments are closed.