Buna guvernare masurata de indicatorii internationali se face, mai ales, la nivelul unor rezultate vizibile, si nu asupra mecanismelor si dinamicii interne a guvernarii.
La nivelul mecanismelor, conditiile minime ale unei posibile bune guvernari sunt:
1. O buna intelegere a problemelor, urgentelor, crizelor, a catastrofelor iminente.
2. O buna departajare a institutiilor ce pot gestiona problemele si diferentia cauzal aceste probleme prin politici specifice.
3. O buna selectie a ministrilor care trebuie sa detina atit responsabilitatea, inteligenta si profesionalismul de a gasi masuri concrete la diverse probleme, cit si profesionalismul si competenta care sa permita identificarea problemelor si estimarea evolutiei problemelor in timp.1) Problemele trebuie intelese atit in gradul lor de urgenta, cit si de importanta, de dinamica si de complexitate, pentru a putea gasi formula optima de structurare a unui guvern.
2) Institutiile trebuie sa ofere un cadru organizatoric, menit sa permita gestionarea si rezolvarea problemelor, sa acopere toate domeniile majore in care se manifesta problemele si sa permita crearea de programe specifice ce vor actiona impreuna prin institutia de stat in vederea solutionarii problemelor. Ignorarea sau micsorarea importantei unor probleme nu duce la rezolvarea, ci la accentuarea acestora, precum si la generarea altor probleme derivate.
3) Pentru membrii Executivului, buna guvernare se poate proiecta prin selectarea ministrilor pe urmatoarele criterii:
a) O excelenta cunoastere a cadrului legislativ national si international
b) O excelenta cunoastere a marilor programe ce ruleaza in domeniul lor de management, al consecintelor acestora si a parametrilor de functionare optima a programelor
c) O excelenta cunoastere a posibililor parteneri institutionali, a competentelor acestora, a gradului de acoperire cu competente a programelor din domeniul lor de actiune
d) O inteligenta suficient de inalta pentru a-i permite optimizarea solutiilor si identificarea exacta a factorilor problematici
e) O excelenta capacitate organizatorica
f) O excelenta capacitate de negociere
g) O sanatate mintala si o putere de rezistenta la stres deosebite
h) Sanatate morala deosebita
i) Un grad foarte inalt de implicare sociala
j) Auto-motivare pe rezolvarea problemelor curente.
Din aceste motive, Guvernul trebuie sa-si asume raspunderea competentelor, atragindu-i pe cei mai buni manageri si pe cei mai competenti specialisti in actul de conducere.
Dintre marile greseli pe care le poate face un guvern ales la intimplare este impunerea prin forta a unor programe inadecvate. Un exemplu este impunerea programelor politice in educatie, unde criteriul de alegere a inspectorilor generali, directorilor de scoli, a functionarilor inalti in minister a fost apartenenta la partidul aflat la guvernare, in locul criteriului bazat pe gradul de profesionalism.
Consecintele acestor abordari intruzive, ce nu respecta spiritul sectorului – in cazul invatamantului, formarea de competente si de responsabilitati – au fost catastrofale la nivelul calitatii educatiei tinerelor generatii.
Faptul a fost cauzat de numirea pe post de ministru a unor persoane ce nu indeplineau criteriile de selectie care puteau constitui baza unei bune guvernari.
Un alt exemplu, tot in cazul educatiei, a fost unirea acesteia cu cercetarea. A devenit extrem de dificil sa gestionezi un minister bicefal cu responsabilitati diferentiate insuficient. Atit cercetarea, cit si educatia, au avut de suferit enorm.
In cazul unor asemenea structurari contextuale Guvernul trebuie format, in primul rind, din specialisti, factorul puterii politice fiind mult mai nesemnificativ decit factorul strict profesional.
Trebuie remarcat ca responsabilitatea competentei in practicile de buna guvernare este un factor de importanta cu mult superioara altor factori, precum suporterismul de partid sau atasamentul de structura de partid.
Mai trebuie subliniat ca un guvern ce nu-si formeaza o echipa de guvernare de o extrem de buna calitate profesionala, pierde imaginea bunei guvernari si conduce sectoarele pe care le gestioneaza spre multiple crize. Aceasta poate conduce la degradarea imaginii partidelor ce sustin guvernul pina la desfiintara lor in jocurile politice, prin mecanismele democratice ale unor alegeri libere.
Vitalia P.
Bravo, bravo,
super articol.
Bineinteles, principiile sunt bune. Intrebarea mea este daca PNL are o asemenea echipa competenta. Raspunsul meu este ca, din pacate, nu are.
Lipsa unei echipe complete de profesionisti e o problema, insa, a mai tuturor partidelor. Din acest punct de vedere, mi se pare ca echipa lui Filat e cea mai buna. Oricum, democratii daca inving in viitoarele alegeri anticipate (ceea ce sper si cred ca se va intampla) vor forma un guvern de coalitie si atunci se vor gasi, cred, profesionisti si din afara partidelor (societatea civila).
Dna Pavlicenco, toate teoriile Dstra sunt bune, numai ca pentru a putea fi aplicate mai trebuie un fleac – sa scapam de Voronin si PCRM ! Deci, mai lasati teoriile si problemele personale, si spuneti clar, ce veti face la anticipate ? Stiind sigur ca nu veti aduna 6 % ca sa accedeti in Parlament, veti merge totusi separat ?
Pt. Radu,
D-na Pavlicenco a spus de un milion de ori ca va merge in anticipate daca vor fi, nu mai incarcati acest blog cu asa intrebare, cititzi mai intii si alte postari.
Sigur, ca nu va trece 6% dar e dreptul ei sa participe.
Important este sa avem o campanie electorala civilizata si plina de Fairplay.
sper ca partidele ‘democratice’ care nu au trecut pragul la 5 Aprilie sa nu arunce cu gunoi in actuala opozitie, daca asa ceva se va intimpla, toti vor intelege clar ca participarea la alegeri este setea pentru putere, nu instaurarea unui stat democratic si nu interes national.
iar pentru alegatori pot spune: Problema nu este in cine candideaza, problema este pe cine alegem.
Viata noastra este rezultatul alegerilor noastre. (nu numai alegeri parlamentare.)
Sunt de acord cu : ” buna selectie a ministrilor care trebuie sa detina atit responsabilitatea, inteligenta si profesionalismul de a gasi masuri concrete la diverse probleme, cit si profesionalismul si competenta care sa permita identificarea problemelor si estimarea evolutiei problemelor in timp. Problemele trebuie intelese atit in gradul lor de urgenta, cit si de importanta, de dinamica si de complexitate, pentru a putea gasi formula optima de structurare a unui guvern.” Aciasta se refera si la situatia privind FORMAREA LOCURILOR DE MUNCA din timp PENTRU CETATENII MOLDOVENI, dar nu locuri pentru diferiti venetici neprofesionisti.Sute de moldoveni sau intors acasa ,dar ce-i asteapta aici.Locurile de munca se reduc in fiecare zi din cauza crizei.Pentru rezolvarea acestei probleme n-a s-a facut nimic.
d. Pavlicenca,
chestiunea bunei guvernari se abordeaza intrun cu tot alt context decat cel abordat de d-ra.
Criteriile bunei guvernari sunt diferite, diferite institutii internationale inaintind criteriile sale referitoare la buna guvernare, de obicei reiesind din specificul activitatii de profil a organizatiei. Pentru interes ati putea compara criteriile inaintate de BM, FMI sau cele inaintate de Consiliul Europei. Este diferenta.
Cand se discuta despre buna guvernare, nici una din institutiile susmentionate nu abordeaza subiecte ce tin de intelegenta guvernatorilor, nu este corect o astfel de abordare, de regula se axeaza deja pe reyultatele obtinute si in baza la aceasta este efectuata evaluarea si recomandarile.
In cazul abordarii problemei pentru RM, puteti lua problema, faceti concluzia si respectiv recomandarea.
Sper sa fie util ceea ce scrisesem
sursa: referate.ro?
onorabila doamna,
Incurcati oala cu sandala. Nu exista buna guvernare, ci exista buna guvernanta. Cei care se pricep in acest domeniu stiu care sunt deosebirile intre guvernare (asa cum o cunoastem noi), guvernanta si buna guvernanta (abordarea neopluralista privind organizarea statului). Mai bine vati lua consilieri pe potriva care sa va talmaceasca deosebirile ca sa nu pareti a fi un politician papagal. Daca ati fi scris asa ceva la un examen de management public sau politici publice, la o universitate de specialitate, ati fi picat la examen. Problema este ca preluati tot ceea ce zboara fara sa adapatati in romana conceptul si de aici se porneste o harababura de nu intelege nimeni despre ce este vorba, mai ales daca vorbiti de conceptualizare. Daca ati fi fost o buna politiciana atunci la sigur ca apelati la tactici de guvernanta. Dar asa, din cate stiu, tocmai dvs., prin maniera si prin atitudinea pe care o aveti, repudiati aplicarea practicilor guvernantei sau a bunei guvernante. Si atunci despre ce concepte mai putem vorbi?
Pt Arthur
Preluata de pe cercurile de discutii. Pentru discutii.
Pt viat
Ar putea sa fie util ce v-ati chinuit sa scrieti, insa mintea mea cam astupata nu a inteles nimic.
Pt Vlad
MAE este formatiunea care a prezentat prima echipa de guvernare, formata din MAE si reprezentanti reveniti in PNL. PNL are o asemenea echipa. Dar sint alte calcule si interese in Moldova care au facut ca celelalte partide sa capteze increderea oamenilor cu sansa de a trece pragul si, apoi, lumea s-a temut sa voteze cu noi, sa-si disperseze votul. Vom incerca si cu PNL, s-ar putea sa fie la fel, din pacate.
Stimata Dna Pavlicenco, nu mi-ati raspuns la intrebarea de mai sus, ba mai mult, in raspunsul pt Vlad afirmati urmatoarele”…lumea s-a temut sa voteze cu noi, sa-si disperseze votul. Vom incerca si cu PNL, s-ar putea sa fie la fel, din pacate.” ?! Sa inteleg ca totusi PNL va merge la eventualele anticipate cu lista proprie, chiar daca „s-ar pute sa fie la fel”? In asa caz, daca doriti sa ajungeti in Parlament cu orice pret, mai bine faceti ca Mustuk!…
Pt Radu
Din pacate, dumneata nu apreciezi sinceritatea ori poate eu nu trebuie sa dau dovada de ea.
1. Poate lumea nu se va mai teme si nu va mai da un vot util. Adica, va vota cine le place, nu cine sa treaca. Aici e o sansa a noastra.
2. PNL, daca nu va realiza unele intelegeri cu alte partide si daca doreste sa se mentina ca formatiune politica pt alegerile locale, VA PARTICIPA LA ALEGERILE ANTICIPATE, pentru ca o cere legea cu privire la partide, adoptata in decembrie anul trecut. Am postat si repostat acest lucru pe blog. Cititi.
3. Si in privinta ajungerii „cu orice pret” in Parlament am explicat anterior. Cititi. Eu am cetatenie romana si nu renunt la ea pt Parlament. Daca se va permite sa intri cu ea in Parlament, as accepta.
4. Nu judecati cu intratul „cu orice pret” dupa voi si altii. In cazul meu nu e aplicabil si nu e adevarat.
5. Pt aluzia la Musuc si paralela sau oferta pentru mine ar trebuie sa va spun ca sinteti obraznic. Dar aveti dreptul s afiti asa si eu am dreptul sa va spun ca nu e frumos…