Ma tot amuza, de o vreme, coincidenta sintagmelor folosite in cele doua state romanesti de catre demnitari si ziaristi, vizindu-i pe cei ce servesc drept umbrela faradelegilor din vami. In Romania, de citeva saptamini, ziaristi si politicieni o tot cauta pe “Regina”, careia ii revin veniturile din coruptia vamesilor si a politistilor de frontiera.
In al doilea stat romanesc, liderul satrap comunist Voronin l-a numit pe premierul Filat “Rege al contrabandei”, dupa care a purces la sfat cu el, probabil, vrind sa se incalzeasca din vecinatatea ”regelui”.
M-a amuzat si “scrisoarea lui Buraga”, cu milojirea “regelui moldovean” Filat (am ris pina la lacrimi, dezgustati de prestatia arogantului la PRO TV, “In profunzime”, cu Lorena Bogza), care ii tot solicita omologului roman Emil Boc sa nu o ia atit de brusc si rapid cu saltarea vamesilor si a politistilor de frontiera (dupa 20 de ani de “stagnare”!), pentru ca asta “ii streseaza” pe vamesii si politistii moldoveni “necorupti”, in situatia cind inca nu a fost ales seful statului, adica viitorul Rege/Don Corleone, capul Mafiei siciliene, alias moldovenesti.
Dupa cazuri de rasunet cu diplomati din subordinea eurointegristului infumurat Iurie Leanca, prinsi de vamesii romani practicind contrabanda, cu atitea detalii aduse de canalele romanesti despre coruptia din vamile de la estul Romaniei, dupa ce ii auzi pe “lideri” ai AIE-2 spunind ca e contrabanda doar ce intra in RM, nu si ce iese spre Romania, ca “toate marfurile ies legal din al doilea stat romanesc, dar, nu se stie cum intra nelegal in primul”, ma intreb – in ce stat traim?
Acum, ca si Buraga, ma gindesc: oare „Regina vamilor” din Romania nu are nici o legatura cu „Regele contrabandei” din R.Moldova? Oare alegerile parlamentare anticipate, pe care le coc PLDM si PCRM, oare alegerile locale, care sint asteptate in iunie, pentru toate acestea fiind nevoie de milioane, nu saga, nu au nici o legatura cu „Familia regala” din cele doua state romanesti?
Vitalia Pavlicenco
Ce de proasta esti, femeie…
Moldova, tara minunilor!
Pai daca in Romania coruptia din vami urca pana la cel mai inalt nivel politic cum ar putea in R.Moldova sa nu se intample la fel?…
… are criza doamna, incurca teatrul cu politica
Madam, în frustrările dumitale loveşti atât în stânga şi în dreapta, doar – doar o să mai câştigi ceva capital politic pentru PNL. În loc să prezinţi o alternativa viabilă la problemele ţării te complaci în a bălăcări tot şi toate.
Dar la vamile cu Ucraina ce se Intimpla,sau nu pe acolo se introduce in tara tot ce se doreste?
RM-republica mafiei
Vam intrebat ce ati facut in toti acesti 20 de ani pentru basarabeni.
Acesta este un drept al fiecaruiea cetaten sa stie acest lucru.
Inloc de raspun Dra ati scos materialul respectiv de pe Blog.
Eu totusi insist ca sa obtin acest raspuns.Acest lucru este datoria fiecarui politician,mai ales sa obtina un astfel de raspuns de la un politician care pe toate canalele masmedia ii invata pe toti ce si cum sa rezolve problemele societatii basarabene.
In asteptarea unui raspuns,care cu siguranta il vor citi si multi altii ca mine.
Va MULTUMESC.
Da. Politica este legata de coruptie sau pur si simplu de finantari mascate . Rezultatele par sa fie mult sub asteptari si atunci finantarea se taie. Daca Leanca se plange inseamna ca este parte la trafic. Pun problema ce alta cale ar fi fata de finantarile facute de rusi ?
mai da proasta femee mai esti,cum te mai sufera partidul? sau toti sunt ca tine,halal de voi.
Pt eu
Uite ca nu te intreaba nimeni pe tine sa ma mai suporte sau ba.
O prestatie lamentabila la Profunzime a acestui impostor. Plin de aroganta si nesimtire. Un mincinos ordinar. Trateaza cetatenii ca o turma inconstienta. Nu raspunde la intrebari concrete. Minte de stinge. Demagog de doi bani. Pazea de asa „conducatori”.
La sigur l-a depasit pe Lupu la „Limba de lemn”.
Daca ar fi presa mai libera si mai curajoasa si ar trage mai bine perdeaua de pe coruptie ,multi din cei ce o jignesc pe D-na Vitalia ar fi f. indignati in ce tara traiesc si cine o conduce . Statul si dreptatea sunt apreciate de cetateni atunci cand legea este aceeasi pentru toti . Altfel ,indiferent cine conduce, se ajunge la un stat mafiot in care hotia , evaziunea ,inselarea ,violenta , incalcarea legilor se fac sub protectia statului . Hotii sunt parte cu cei care apara legea :politisti, procurori, avocati, judecatori, conducatori politici.Problema coruptiei este vitala pentru un stat puternic si bine face d.na Pavlicenco ca o ridica
Pt Ion
In primul rind, invata elementara gramatica si ortografie corecta. Sigur, orice vot conteaza, dar nu-mi place sa ne voteze chiar agramatii. Greseli gen „Vam” intrebat, „fiecaruiea”, „cetaten”, „Inloc”, „raspun”, „Dra” (in loc de Dvs.), „ati” in loc de „a-ti”, „masmedia”, in loc de „mass media” ar fi de evitat si nu sint cauzate de goana postarii.
Repet, pentru unii mai grei de cap, raspunsul anterior:
Pt Ion
Noi avem site-ul http://www.pnl.md. Acolo este un nomenclator al actiunilor noastre. Aici http://pnl.md/index.php?option=com_content&task=view&id=423&Itemid=57 sint cele aproape 500 de interpelari facute de mine (la deschiderea acestei pagini pe site, trebuie mers cu rabdare in jos pina la schema si cititi cite 10 interpelari pe seara, ca sa nu obositi prea tare), fara consilier platit de Parlament, in calitate de deputat. Pe site-ul PNL este un pliant unde este scris ce am facut noi pentru cetateni. Citeste, iti va prinde foarte bine. Pacat ca te-ai trezit sa ma intrebi abia acum. In curind vom completa nomenclatorul si voi lua adresa de aici, daca e corecta, si voi trimite personal materialele noastre informative.
Nici un raspuns nu poate ingloba un site si un blog, arhiva de acasa si de la casuta de vacanta cu cele realizate de cineva…
Da, si sa nu uitati, ca din cei 19 ani o perioada de 14 ani au fost la guvernare cei de Stinga. Inteleg, poate nu stiti ce inseamna asta. Va spun: asta inseamna ca cei d ela guvernare gestioneaza bugetul public. Opozitia nu are la indemina decit cuvintul, desi am reusit sa ajutam material si concret cu bani straini oameni orbi, locuitori fara pod in sat, carucioare pentru invalizi etc.
Si, acum, din Bucletul actualizat al PNL:
„Ce a facut PNL pentru tine?
PNL a propus, în 2002, – după modelul Declaraţiei de la Snagov, România, – crearea unei Comisii Naţionale de elaborare a Strategiei şi a Concepţiei de pregătire a R.Moldova pentru aderarea la UE. Comuniştii au preluat ideea şi au compromis-o.
Naţional-liberalii au promovat, la sesiunea AP NATO din noiembrie 1999, Rezoluţia de la Amsterdam, privind retragerea necondiţionată a trupelor şi a arsenalelor ruseşti din R.Moldova.
PNL a cerut, în Parlament, rezilierea Acordului din 1992 de încetare a focului, însemnînd plecarea forţelor ruseşti de pace şi dizolvarea Comisiei Unificate de Control.
PNL a iniţiat, în Parlament, ieşirea R.Moldova din Memorandumul-1997, care i-a permis regimului de la Tiraspol o activitate economică externă independentă.
PNL a colectat, în Parlamentul 2005-2009, un număr de 26 de semnături (din necesarul de 33) pentru introducerea limbii române în Constituţie, 11 semnături – pentru anularea neutralităţii militare a statului şi deschiderea drumului nostru spre NATO.
PNL a cerut, în Parlament, aprecierea politico-juridică a foametei organizate sub ocupaţia sovietică în Basarabia.
PNL cere continuu anularea înregistrării ilegale a PCRM la Ministerul Justiţiei şi repunerea acestuia în afara legii.
PNL a propus modificarea legislaţiei privind justiţia, care să facă dreptate omului simplu, obijduit de atîtea fărădelegi.
PNL a sugerat modificarea legislaţiei privind actele de stare civilă, ca cetăţenii să nu plătească pentru că autorităţile sovietice le-au stîlcit şi calicit numele.
PNL a solicitat despăgubirea deportaţilor şi respectarea drepturilor participanţilor la războiul de la Nistru.
PNL a cerut verificarea legalităţii averii Familiei Voronin.
PNL a cerut pedepsirea persoanelor ce au ordonat devastarea Preşedinţiei şi a Parlamentului pe 7-8 aprilie 2009 şi maltratarea protestatarilor.
PNL uneste toti românii
Prin reîntregirea neamului românesc şi restabilirea adevărului istoric, vom scăpa de sărăcia în care ne-au adus forţele proruse. Ele nu ne vor nici liberi, nici prosperi.
PNL colectează semnături pentru lichidarea consecinţelor Pactului criminal Hitler-Stalin, care a rupt Basarabia de România.
PNL, în regim comunist, pe 9 Mai 2008, de Ziua Europei, a încins, în Scuarul Operei Naţionale, Hora Unirii.
PNL a contribuit la răsturnarea regimului comunist în anul 2009, chemînd cetăţenii să nu voteze Stînga antieuropeană, antiromânească.
PNL este unicul partid care a propus ca România să acorde cetăţenie locuitorilor Republicii Moldova de pe ambele maluri ale Nistrului. Aceasta îi va face pe moldovenii de toate naţionalităţile cetăţeni români europeni liberi, iar copiii noştri vor avea un viitor bun, frumos şi sigur.
Dacă toţi moldovenii vor deţine cetăţenia română europeană, ne vom recăpăta demnitatea de neam şi vom rezolva problema transnistreană. Europa va ajuta România să îi primească şi pe basarabeni în familia românească, europeană.
Toate etniile conlocuitoare de pe malurile Nistrului şi ale Prutului îşi vor da mîna ca cetăţeni europeni.
Partidele politice de pe ambele maluri ale Prutului vor apăra drepturile, libertăţile şi identitatea tuturor cetăţenilor români.
Numai prin cetăţenia română-europeană vor avea – şi minorităţile conlocuitoare – garanţia respectării identităţii lor etnice şi lingvistice. Vom dispare bazele pentru separatism.
PNL consideră că rămînerea R. Moldova în CSI îi va sărăci în continuare pe cetăţeni, forţîndu-i să plece de acasă, în căutarea mijloacelor de existenţă. Deputatii PNL au impus in Parlamentul comunist examinarea initiativei legislative privind iesirea din CSI, semnata de presedintele PNL, Vitalia Pavlicenco, si de deputatul Valeriu Cosarciuc.
PNL a avut curajul să lanseze şi să promoveze Mesajul Unirii cu România în alegerile parlamentare anticipate din 2010 şi îi cheamă pe toţi unioniştii sub drapelul luptei pentru unitatea românilor.
“Ne vom salva doar revenind la românism şi realizînd reîntregirea neamului românesc.”
Si, in final. E greu de conceput si de inteles ce are in vedere un vizitator cind intreaba ce a facut un politician pt cetateni. Politicianul nu trebuie sa sape gradina oamenilor sau sa le dea salariu din buzunarul sau. Politicianul trebuie sa actioneze in echipa pentru a lua decizii care sa conduca la imbunatatirea situatiei oamenilor, nu sa mature trotuarele in locul maturatorilor si sa incleie geamurile, ca sa nu cheltuie cineva prea multa caldura in afara.
In general, asemenea intrebari ca a lui Ion le pun oricine nu pricepe o boaba in politica, cine nu face diferenta dintre Putere si Opozitie, cine nu intelege diferenta dintre politicienii care fura si care nu si faptul ca politicianul are misiunea sa cultive si sa educe alegatorul, nu sa-l cumpere cu orez si sapun…
Cred ca asta realizare a „Regelui contrabandei” vroiati sa o scoateti in evidenta…
D-na Pavlicenco… d-stra cu atita ardoare ati descris atitea actiuni, dar in general totul este nesemnificativ, deoarece de la propus pina la a face este tare mult. Oricare poate sa propuie, dar in afara de acesta tre sa si mai posede mecanismul de implementare.
Toti cunoastem ca programul PNL este pe acelasi segment cu PL. Atunci de ce nu va uniti, ca exemplu, cum a facut-o MAE? Asha o sa aveti si o oarecare putere de decizie. Toti stim ca 25-30% din romani/moldoveni cu adevarat doresc o unire, 35-40% neutri si restul nostalgici dupa ceea ce a fost cindva. Ar trebui sa va dati seama si de faptul ca si acesti 25-30% ar trebui sa nu aleaga intre foarte multe partide cu acelasi program, deoarece are loc scindarea voturilor si apare neputinta de a face fata promisiunilor facute.
Nu credeti ca ar trebui de lasat la o parte mindria si cu adevarat sa va apucati de treaba? Hai sa incepem cu fuzionarea partidelor de dreapta 🙂
D.Pavlicenco sunteţi o persoană politică demnă ,care răspunde la oponenţi convingător.N-aţi dat prilej de critici,deoarece sunteţi convingătoare în afirmaţiile dumneavoastră.Vă păstraţi cumpătul în orice provocare parvenită de la oponenţii de discuţie.Ideile dumneavoastre pînă cînd nu sunt primite de societate,dar tot mai mulţi şi mai mulţi susţinători aveţi.Păstraţi-vă poziţia şi cu timpul o să acumulaîi susţinerea a unei mari părţi a societăţii noastre.Vă doresc succes.
Ion nu stie ca ORICINE(fiecare) se scrie launloc, dar Dstra ar trebui sa stiti. Si ar mai trebui sa stiti ca oamenii s-au saturat de demagogie. Ion V-a intrebat ce ati facut concret, dar nu ce ati … propus, …sugerat, …considerat, …cerut, …solicitat, …initiat, …colectat si alte demagogisme. Asa e usor a fi politician! Conteaza rezultatul!
D-a Vitalia Pavlicenco , ma alatur de spusele dl Vasile Niculita,si a-si vrea sa zic ca, daca am avea mai muliti politiceni ca dumneata,nu am fi ajuns in asa situatie.Cu tot respectul, va doresc succes.
Pt Tira
Concret face guvernarea. Opozitia vegheaza cum fac cei ce gestioneaza banul public. Daca asta nu stiti, mai bine stati pe cuptor si nu va bagati nasul in politica.
Oricine se scrie impreuna, greseala a fost o scapare mecanica de interval, nu mai comparati usa cu prefectura. Piftiti de incultura, care merge mina de mina cu agresivitatea. Iata de citit si de analizat, stiind ca ideile si propunerile, initiativele misca societatea, aici e mai greu de inteles pentru capetele patrate.
Ideile şi propunerile mişcă societatea dar cine să le implimenteze dacă este mai uşor să nu faci carte dar să plăteşti şi să cumperi diploma.Ori mai bine să mituiască un funcţionar ca să capete unele favoruri.Să manipulezi cu populaţia ca să poţi ajunge la putere şi să construeşti o reţea mafiotică care ţi-ar aduce profit de miliarde .dar lăsînd un popor în sărăcie.
Ca sa usurez celor care incearca sa manipuleze cu %, cifre si sondaje.
In toate timpurile natiunile si statele au fost conduse doar de segmentul ACTIV al societatii care nu este mai mare de 10%-15% . Restul 80%-90% ale populatiei urmeaza de aceasta parte activa, fie intuitiv, fie emotiv or din alte motive.
Daca populatia activa(ex:partide politice, societatea civila) este unita, cu o idee nationala unica, cu un program, un scop comun rezultatul pozitiv ar fi fost imediat.
Drama acestui pamant este ca aceasta parte activa este extrem de polarizata, respectiv si toata societatea este dezbinata.
Am spus demult ca sondajele lui Jigau sint facute parca de niste jigodii:
Sondaj scandalos: Moldovenii vor unirea cu Rusia
Viitorul Moldovei, sub semnul UE?
Un sondaj de opinie făcut public marţi la Chişinău a bulversat mediul politic şi societatea civilă din Republica Moldova. Din sondaj reiese că 40% din moldoveni ar vedea viitorul Moldovei alături de Rusia şi doar 28% ar pleda pentru integrarea în UE. Aceasta în condiţiile în care din sondajele precedente reieşea că aproape 70% din moldoveni favorizează integrarea în UE.
Sondajul realizat de Compania „CBS-AXA” pare dubios. Pe de o parte el evidenţiază o scădere a popularităţii Partidului Comuniştilor şi fortificarea poziţiilor partidelor pro-europene, iar pe de altă parte arată că 40 la sută din moldoveni ar vrea ca ţara lor să se unească cu Rusia.
Mai mult, cota celor care doresc să vadă Republica Moldova în Uniunea Europeană este, potrivit acestui sondaj, de numai 28%, iar unirea cu România este dorită de numai 5% din moldoveni. Aparent, disponibilitatea moldovenilor de a vota partidele pro-europene şi dorinţa lor de a se integra în Rusia se bat cap în cap.
Invocând acest raţionament, analistul politic Petru Bogatu scrie astăzi într-un comentariu că „Sondajul prezentat de „CBS-AXA” conţine o mare doză de venin şi că este o făcătură”.
Analistul scrie că „studiul CBS-AXA a fost realizat în cadrul Monitorului Euro-asiatic, finanţat de mai multe fundaţii ruseşti. Este una din multiplele acţiuni subversive dintr-un război psihologic, pe care îl poartă Kremlinul împotriva Republicii Moldova”, scrie autorul, care adaugă: „Moscova a împânzit teritoriul dintre Prut şi Nistru cu o puzderie de fundaţii, asociaţii şi alte organizaţii nonguvernamentale care caută, pe diferite căi, să descurajeze aici elanul european şi conştiinţa de sine românească. În fruntea acestei campanii diversioniste se află fondul „Priznanie” care, în alegerile parlamentare din noiembrie 2010, din Republica Moldova, a sprijinit Partul Comuniştilor şi alte forţe politice anti-europene şi anti-româneşti”, scrie Petru Bogatu.
La rândul său, directorul Companiei „CBS-AXA”, Ion Jigău, l-a sfătuit pe Bogatu să revadă rezultatele ultimelor alegeri parlamentare, la care comuniştii pro-ruşi au adunat 39,34% din voturi. El a mai spus că sondajul prezentat ieri nu este finanţat de nici o fundaţie rusească:
Ion Jigău: „Noi înşine am finanţat acest sondaj. Dar domnul Bogatu crede în rezultatele alegerilor? În cazul acesta, dumnealui ar trebui să pună la îndoială rezultatele alegerilor, care au dat comuniştilor 40%. Oare nu corelează rezultatele sondajului nostru cu rezultatele alegerilor? Eu mă bazez pe realitate”.
Dacă analizăm datele publicate pe site-ul http://www.euroasiamonitor.org http://www.euroasiamonitor.org> care ar fi finanţat, potrivit lui Petru Bogatu, de mai multe fundaţii ruseşti, observăm că în ultimii 3 ani, în Republica Moldova a scăzut atât numărul celor care doresc integrarea cu Rusia, cât şi numărul euro-simpatizanţilor în favoarea celor care doresc o Moldovă independentă. Astfel, în 2008, pentru unirea cu Rusia pledau 46% din moldoveni, pentru UE – 32% şi pentru o Moldovă independentă – 14%.
În anul 2009, cota celor care doreau unirea Moldovei cu Rusia a scăzut până la 45%, a celor care pledau pentru aderarea Moldovei la UE a scăzut până la 29%, în timp ce cota celor care vor o Moldovă independentă a crescut până la 19%. Acum, în 2011, cifrele sunt: de 40% în favoarea Rusiei, 28% – în favoarea UE şi 28% din moldoveni vor ca ţara să rămână independentă.
Totuşi, aceste date diferă substanţial de rezultatele sondajelor „Barometrul de Opinie Publică” lansate până acum. În cadrul acestor sondaje cetăţenii erau invitaţi să răspundă dacă ar vota la un eventual referendum pentru sau împotriva aderării Moldovei la UE. Conform rezultatelor acestor sondaje, numărul euro-simpatizanţilor moldoveni este în creştere şi se apropie de 70%.
Sondajul făcut public ieri de „CBS-AXA” conţine şi o măsurătoare a tendinţei de vot a cetăţenilor moldoveni după reeditarea actualei coaliţii de guvernare. Deşi îl scoate pe liderul PLDM, premierul Vlad Filat, pe prima poziţie în topul celor mai populari politicieni (urmat de comunistul Vladimir Voronin şi democratul Marian Lupu), sondajul păstrează, în mod suspect, cota de popularitate a Partidul Democrat la nivelul de dinaintea alegerilor (12%), deşi, în perioada care s-a scurs de la scrutin, acest partid nu a ieşit nici o zi din scandaluri mediatice.
Sociologul Dan Dungaciu: „Ceea ce este surprinzător este scorul pe care l-a obţinut Partidul Democrat în acest sondaj. În condiţiile în care ai o volatilitate de public şi un scandal mediatic care asociază imaginea unui controversat om de afaceri cu imaginea partidului – este cel puţin surprinzător că imaginea partidului rezistă cu acest scor”.
Este de menţionat, în context, faptul că directorul companiei care a realizat sondajul, Ion Jigău, este membru al Biroului politic executiv al Partidului Democrat.
Potrivit sondajul „CBS-AXA”, dacă duminica viitoare ar fi organizate noi alegeri parlamentare, Partidul Comuniştilor ar obţine 29% din voturi, urmat de Partidul Liberal Democrat cu 24%. Partidul Democrat ar acumula 12% şi Partidul Liberal – 6%. Sondajul arată că Partidul Comuniştilor este singura formaţiune politică parlamentară a cărei popularitate a scăzut.
Exprimate în mandate de deputat, PCRM ar acumula 37 de mandate, PLDM – 32, PD – 19 mandate şi PL – 13 mandate. Astfel, partidele necomuniste ar aduna împreună 64 de mandate, iar PCRM – 37 de mandate de deputat. Marja de eroare a sondajului este de +/-3%.
Autor: Vitalie Călugăreanu, Deutsche Welle Chişinău
Un sondaj de opinie efectuat de catre CBS-AXA, inre 28 ianuarie si 8 februarie ne releva urmatoarele realitati:
-40%!!!!! doresc unirea cu Rusia,
– 5%!!!!! duresc unirea cu Romania,
-28% sunt statalisti, adepti convinsi ai existentei Republicii Moldova ca stat independent si care nu doresc sa traiasca in alta tara,
-29%????? doresc sa traiasca in Uniunea Europeana,
-19,5% doresc sa traiasca in uniunea Rusia-Ucraina-Belarus-Kazahstan,
-8,6% doresc unirea cu Ucraina,
-cate 1% doresc unirea cu… Kazahsanul, Azerbaigeanul, Georgia, Turcia, ( trebuie sa fii beat manga ca sa declari asa ceva ),
– 8,4% doresc sa traiasca in… URSS ( tare de tot!!!!! ).
Toate asea intr-o tara cu 78.9% vorbiori de limba romana.
Si ne mai miram ca organismele internationale declara ca Republica Moldova este tara cu consumul de alcool pe cap de locuitor cel mai ridicat din lume iar in fosta gubernie ruseasca Basarabia moldovenii sau toroimacii, populatia autohtona, erau considerati cei mai inculti locuitori ( ca sa nu spunem altfel ) din tot Imperiul Tarist. Cat de idiot rebuie sa fii ca sa dai asemenea raspunsuri? Si in timpul tara se duce de rapa, clasa politica de la Chisinau se pierde in discutii interminabile sterile si ridicole pe teme care pivesc interese inguste si meschine. Ma intreb pentru ce mai este Romania amestecata in aceasta salata cu miros subversiv si pentru ce mai este cheluiti banuii cotribuabilului roman in diverse aciuni, in Republica Moldova, cand este clar ca acei bani sunt aruncati pur si simplu pe ferastra? Si ma mai intreb ce sa caute, in aceste conditii, un stat ca Republica Moldova in Uniunea Europeana?
mare bataie de jok da nu partid,no sa ajungeti departe mai ales cu Pavlicenco.Numa prostii iese.Adio.Scimbati conducerea partidului si atunci poate veti avea o sansa sa intrati in parlament peste vo 4 ani
Care este acel presedinte capabil sa creeze in Romania Mare / cu Moldova de Est inclusa / UN STAT DE DREPT?
Precum Saakashivili in Georgia sau Estonia ? Statul de Drept – asta este scopul nostru !
Stau sima gindesc – pina cind Vitalia Pavlicenco o sa insulte cititorii blogului ei. Eu,ca si alegator,am itrebato ce a facut pentru basarabeni in toti acesti 20 de ani decind se scalda in apele tulbure ale politicii basarabene.Inloc sa raspunda,ea recurge la insulte,si nu numai in adresa mea,ea e insulta pe toti acei care incearca sa afle cite cevai despre activitatea acesteea in .
Acest lucru pe ea o sperie,ea devine violenta,inculta si imediat riposteza cu inversunare.
Sunt total dezamagit de prestatia V.Pavlicenco.Pacat ca noi,prostii,cum ea ne socoate am nimerit pe minele acestot politicieni agramati,care nu au avut ,nu au,si nu vor avea nimic comun cu asteptarile naivelor de noi.
Sa va fie rusine de comportamentul care il manifestati.Pe toti ii invatati cum si ce sa faca,iar sungura sunteti obraznica la infinit.
Uite ca stimabila a mai gasit un capat de vorba cu vecina-sa. De ce cautati contrabandisti, daca chiar D-ta estu una din ei. Sa zicem, plecat in RO. legea RM permite 200 tigari fara a le declara. La vama RO se permite intrarea in tara doar cu 40 tigar. Restul e CONTRABANDA. Iata de unde expresia legal/nelegal. Nu este o armonizare intre legislatiile statelor. Si mai lasatii in pace pe unii demnitari, care MUNCESC , nu mazgalesc hartia si cauta teme de discutii cu vecina. Traiasca…. Regele.
Ma tot mira etichetarile. Ma sufoca Etichitarile, Pacatosi suntem cu totii. Da, posibil a fost implicat in contrabanda. Poate, student fiind, ii era foame. Poate a nimerit printre baietii rai. Acum ii este rusine, sau poate nu, caci n-a prjuduciat statul. A lut dintr-un loc si a mutat in altul. Cu mare sau mic venit. Sa nu facem legatura cu situatia de acum. Doar nimni nu v-a spus ca aderind la miscarea de renastere, cu intentii nobile si curate, nu erati virgina. Adica pacatoasa. Si nepocaita. Acum zadarati regele. Care rege, care vama, care raza de soare. Apropo, o tema nevalorificata. Podul de la Lipcani Radauti are in corn o tablita pe care este scria PODUL DE FLORI A LUI GR.VIERU. Cine stie de asta, cine stie de aspiratiile noastre dupa ce panglica de deschidera a podului din tricolora a fost schimbata in panglica verde. Actiuni demne de pana Dtale… REGINa
Vorba lui Minulescu: te voi ierta, e vechi păcatul, şi nu eşti prima vinovată.
Cum sa ma fac membru in partidul Dvs. Vreau un indice, sa citesc statutul, sa masaor incompatibilitatea, sa cresc in materia cenusie, etc.
E tare greu sa te abtii de la comentarii, mai ales cand se spun prostii, aberatii sau minciuni E urmare a unui realism crud, cand inca nu avem cultura unei comunicari civilizate, bazate pe argumente, toleranta si respect fata de ideiile si parerile altora.Nu-mi place comportamentul Dtale de moderator in fusta, care in temeiul insuficentei faptologice, face ca rationamentele sa o ia cateodata cam razna.Vorba lui Minulescu: te voi ierta, e vechi păcatul, şi nu eşti prima vinovată Nu ne interseaza decat Pe ce bani traiesti Dtale, daca toata ziua citesti prostiile altora, le cizilezi pe cele convenabile si le plasezi pe cele REGESTI. Prostii. Partidul devine mai sarac, Dtale mai secatuita de puteri, apa la moara prostilor si nu UNIRE. Ma rog, nu lichida acest mesaj cu securea. Ca adevar graitam. Ma vad prima data de blog, sau nu.
“Confirmind convingerea ferma a marelui moldovan Mihai Sadoveanu:”nimeni nu poate tagadui moldovenismul…”. Sintem moldoveni, ne-am pastrat identitatea nationala spre deosebire de cei care au vindut-o si scuipa pe istoria Marei Moldove.Feriti-va de profetii mincinosi, care vin la voi in imbracaminte de oi, si pe dinlauntru sint lupi rapitori. Matei, VII, 15. Din sfinta Evanghelie dupa Matei.
UNA DIN TRASATURILE ANEAMULUI NOSTRU E FAPTUL CA MOLDOVENII GREU RECUNOSC AUTORITATEA ELITELOR AUTOHTONE. ACEST FAPT SE MANIFESTA INCA DIN EVUL MEDIU. NOI ACCEPTAM USOR CINEVA DIN STRAINI SA NE CONDUCA, NUMAI NU CEI DIN NEAMUL NOSTRU.
Istoria a dovedit ca orice stat polietnic este un stat slab, predispus saraciei, frictiunilor etnice, distrugerii si ruinei! Ceea ce si este la noi acum! Nici nu este nevoie de alt exemplu mai concludent.
Livia de la Suceava. Idei spicuite de un blog.
ASA GANDESC MAI MULTI. NU VREM SA LE LUSTRUIM PAPUCII CU DRAPELUL PNL.
Draga basarabeanca, de ce mistifici realitatile asa cum gandeste mintea ta de a basarabeanca rusificata?Dna, ai calcat in picioare cel mai sfint lucru al stramosilor. Va veni timpul cind Moldova va fi alaturi de sora ei de dupa Prut. Moldova Mare!
In primul rand basarabenii actuali sunt rusificati, deci nu mai sunt moldoveni. Noi, romanii moldoveni din dreapta Prutului nu va consideram “moldoveni” pe voi rusificatii basarabeni. In al doilea rand, Moldova istorica, care este adevarata Moldova, nu este sora cu Basarabia, chiar daca odinioara au facut parte din Principatul numit Moldova, dupa raul cu acelasi nume care este in Romania. In al treielea rand, Mihail Sadoceanu a fost un mare roman. E adevarat ca s-a nascut in provincia romaneasca Moldova, dar el ramane un mare scriitor roman. Scriitorii vostri sunt cei nascuti intre Prut si Nistru, nu ai nostri nascuti pe pamant romanesc. In al patrulea rand, ce te face sa crezi ca noi bucovinenii, la un loc cu ceilalti romani din Moldova romaneasca “dorim” sa ne unim (fereasca Dumnezeu!) cu un biet teritoriu de vreo 20.000 de km2 de o saracie cumplita, fara importanta geografica si strategica, fara resurse naturale, fara iesire la Marea Neagra, la Dunare, fara muntii Carpati, teritoriu populat de zeci de etnii neromanesti, fara identitate istorica, fara nimic care sa valoreze pentru noi ceva si cu probleme etnice de o gravitate care sa va ajunga pentru milenii? Noi nu avem probleme identitare, aici traim 99% romani moldoveni. Stim ca suntem romani si asta ne e de ajuns. Si oricat de bogate si frumoase ar fi alte tari, pentru noi Romania dintre Prut si Tisa este tara nostra eterna. Adica sa abandonam noi vreo 200.000 de km2 cu iesire la Mare, Dunare, cu Carpatii in mijlocul tarii, cu multe bogatii, cu frumuseti naturale de o inestimabila valoare, si totul pentru saracia voastra, pentru limba rusa, ucraineana, bulgara, gagauza etc? Cat de amarnic te inseli, tovarasico! Vedeti-va voi de republicuta voastra polietnica pentru ca noi nu avem nevoie de voi nici chiar daca ne sunteti dati pe degeaba. La noi absolut nimeni nu vorbeste de unire cu voi, strainii basarabeni. Stii cate greutati ne-ati aduce voi pe cap? In primul rand ar fi un razboi etern intre romanii moldoveni si polietnicii vostri basarabeni. Ti-ar placea sa ne macelarim ca animalele? Noi suntem mai multi, si mai destepti, asa ca sunt convinsa ca am castiga razboiul cu voi, polietnicii basarabeni. Istoria a dovedit ca orice stat polietnic este un stat slab, predispus saraciei, frictiunilor etnice, distrugerii si ruinei! Ceea ce si este la voi acum! Nici nu este nevoie de alt exemplu mai concludent. Quot erat demonstrandum. Din Suceava lui Stefan cel Mare, 3 martie 20
Pt Ion
Şi eu aş vrea să ştiu. Dar ce aţi făcut Dvs. în aceşti 20 de ani pentru Basarabeni? Cred că faceţi parte din acei basarabeni care, de dimineaţă, merg la biserică, apoi, ieşind de la slijbă, făcîndu-şi cruce, merg la secţia de votare şi votează secera şi ciocanul, promovînd la guvernare forţele proruse, antiromaneşti, iar seara întră pe blog şi cer darea de seamă de la Pavlicenco.
Nu vă supăraţi, dar aşa impresie se creează. Sunt convins că nu aţi votat niciodată PNL. Şi atunci ce drept moral aveţi să-i cereţi lui Pavlicenco darea de seamă? Mai ales că PNL nu a fost niciodată la guvernare. Şi, mai ales, aflîndu-vă şi sub anonimat. Că de Ioni e plină Moldova.
Dar aşa-i mintea moldoveanuliu. Seamănă popuşoi şi aşteaptă să crească banane.
Şi dacă în ţara aceasta nu s-a făcut nimic în 20 de ani, după cum afirmaţi, haideţi împreună să le cerem darea de seamă celor care au guvernat ţara şi celor care guvernează in ziua de azi, că doar nu Pavlicenco trebue să meargă azi la Corjova să apere interesele cetăţenilor RM.
cCE SCARBOASA FEMEIE ! DEACU SI DE LEANCA S-A APUCAT .. PRIETENA LUI VOVA VORONIN SI KGB-STA MOSCOVEI , CARE AI DENIGRAT DEJA MISCAREA UNIONISTA PE VECI..
Pt Ion
Ce sa spun – asa cum era de asteptat. Nu poti citi si oboseste creierul sa analizeze mai mult de doua fraze. In rest – mai bine pe cuptor cu jucatul in carti pe calculator. Acolo e nevoie de mai putina minte, decit a intelege lucrurile in politica. Morteanu a incercat sa explice, dar nu are cui. Cazul acesta m-a convins ca putini merita efortul meu de a raspunde.
Pt Livia Ro.
Cer scuze. Eu nu sînt romÂn dintre Prut şi Tisa. Sînt romÂn dintre Prut şi Nistru. Deşi încă nu am cetăţenie RomÂnă, fiind în aşteptare , taică- mei a fost român şi maicămea a fost romÂncă. Şi deaceia eu mă consider romÂn.
Şi deşi cu la grafia latină am făcut cunoştinţă acu 20 de ani, mă strădui să scriu corect cuvîntul ROMÂN, ROMÂNIA, care se scrie cu  şi nu cu A.
Şi deoarece D-stră aceasta nu cunoaşteţi, bănuesc că aţi scris acestă postare undeva prin cabinetul lui Crîlov sau al lui Climenco.
Cer scuze, dar sînteţi D-stră româncă de la Suceava cum şi eu rus de la Volgograd.
Mihai. Pe langa toate cele bune si rele spuse „a lea autotstiutorul”, vreau sa zic ca esti limitat. Doar in cunostinte de ordin tehnic: versiunea limbii romane din calculatoare nu are literele Ă Ş, Î … Tu, viitor roman, trebuie sa stii ca operezi cu limba moldoveneasca cu caracter latin. In rest, mai citeste, mai intreaba, şi nu da sfaturi. Eu din Suceava mai pot fi, pe cand Dta deacum esti din Stalingrad. De Krilov (asa se scrie) am mai auzit, da de Klimenco (Anume asa se scrie) nu. E vre-un mancurt din Chisnau. Apropo, „STAPANA ACESTUI BLOG” nu mai operează in lucrarile ei genilale cu acest cuvant. Poate l-a uitat, sau poate a devenit şi stapana acestui cuvant, sorri – intruchiparea acestei stari. CU LA GRAFIA LATINA stai inca PROST.
Pt. Livia din Ro.
Cu la …. este o greşală tehnică.
Dar român mă consider nu pentru că în curînd voi redobîndi cetăţenia, ci pentru că taică-mei şi maica-mea s-au născut români în anii 1935 şi 1928 pe teritoriul României, dacă mai cunoaşteţi istoria – că pînă în 1940 teritoriul dintre Prut şi Nistru era teritoriu Românesc.
Dacă sînteţi din România, atunci îmi cer scuze. Aşa mi s-a creat impresia. Deoarece numai marii politicieni proruşi Krîlov şi klimenco atacă permanent PNL-ul şi personal pe Pavlicenco pentru ideiile antiruseşti, antiCSI, proNATO, ProUE, proromâneşti.
Iar deputatul Mişin, ca şi Krîlov şi Klimenco, în genere, a declarat că el apără aici în Moldova interesele ruşilor şi este prorus şi, pentru aceasta, ruşii din Moldova şi nici din Rusia nu îi critică aşa cum o fac românii din România, care critică şi atacă acea mică suflare românească ce mai rămas între Prut şi Nistru.
De aceea v-am si aliniat mancurţilor Krîlov, nu acel Krîlov, şi Klimenco. Cer scuze dacă am greşit.
Apropo, stăpîna acestui blog face ce doreşte în casa ei, că doar dumneata faci ce doreşti în casa domniei tale. Mie, dacă nu îmi place stăpîna sau stăpînul, pur şi simplu, nu întru în casa lui.
Dar cum ar fi să vă întru în casa si să vă fac observaţie că nu-i aşa sau nu-i aşa?
Apropo, pînă nu demult eu tot cu A scriam cuvîntul Român,pînă ce un vizitator din România, de-alede D-stră nu mea făcut observaţie cum se scrie corect.
Nu înţeleg, deunde el l-a luat pe Â? Eu l-am căutat pe testatură şi l-am găsit.
Pentru Misa. Testatura. Corect – tastatura si nicidecum texticula sau altfel. daca parintii dtale sunt din 35 si 28, atunci Matale ai peste 50. La virsta asta lume se linisteste si-si cauta de nepoti. Odihniti-va stimabile si nu incerca sa spui ca esti un patriot. Unde ati fost pana acum. De fapt patriotii nu s/au evidentiat prin bloguri straine. Au avut pozitia proprie scrisa pe „Listovki”- procti sam i peredai drugomu. Timpurile s-au schimabat da cei cu si fara tarite au ramas neinduplecati. Ei vor sa se afirme. Nu te baga inainte REgelui si/sau a Reginei
Pt eugenia
Imi pare rau sa va spun, dar sinteti o neobrazata. Mihai Morteanu este consilier orasenesc PNL, este un om dintr-o bucata. Este persecutat de guvernarea liberal-democrata, pe care, probabil, o adorati. A pus, in Consiliul orasenesc Falesti, problema scoaterii sirmei ghimpate de pe Prut pe segmentul respectiv, ce tine de Falesti. Unchiul sau, Muruziuc, despre care am postat si eu pe blog si l-am cunoscut, a arborat Tricolorul pe Fabrica de zahar din Alexandreni in anul 1966 si a zacut la inchisoare. Are niste copii minunati, romani educati. Nu intrati cu ciobote murdare in sufletele si casele oamenilor. Si ar fi bine sa invatati sa va cereti scuze.
Cititi, daca nu va este prea obosit creierul, asa cum da semne vadite.
Eroul Muruziuc si Tricolorul din 1966 de la Alexandreni
Publicat la 26 ianuarie 2011. Adevarat erou necunoscut.
L-am cunoscut pe acest om acum vreo 15 ani.
El este unchiul lui Mihai Morteanu, presedintele Filialei Falesti a PNL, consilier orasenesc.
Gheorghe Muruziuc – un erou necunoscut
http://www.blog.basarabia91.net/2010/07/gheorghe-muruziuc-un-erou-necunoscut.html
(In dimineata zilei de 28 iunie 1966, un Tricolor flutura deasupra Fabricii de zahar din Alexandreni)
28 iunie 1966 era o zi de marti. In acea zi, oraselul Alexandreni de langa Balti a devenit centrul unei informatii cu caracter strict secret pentru conducerea de partid si de stat a RSS Moldovenesti. Insa pe cat acestia au incercat sa o doseasca, pe atat noutatea a devenit mai populara, caci, cu o viteza de neinchipuit, oamenii o transmiteau prin soapte unii altora. Nu au tacut nici posturile de radio „vrajmase” din Europa.
Asadar, incepand cu ora 4.30, mai multe apeluri telefonice sau batai in usa i-au trezit pe unii demnitari de partid, de militie si de securitate din Alexandreni, Sangerei si Balti.
– Tovarase secretar. Iesiti afara si priviti. Pe cosul fabricii de zahar atarna un drapel care seamana cu cel al Romaniei.
– Un tricolor romanesc? La fabrica? Incredibil! Buimatici, frecandu-si ochii de cateva ori, de parca visau, toti ca unul inlemneau la cele vazute: intr-
adevar, pe cosul fabricii de zahar din localitate, la circa 40 de metri inaltime, flutura un ditamai tricolor, iar alaturi, pe o teava, statea un omulean. Informatia a fost transmisa de urgenta organelo
r competente de la Chisinau.
– Cine este cel de sus?
– Gheorghe Muruziuc. Lucreaza electrician la noi, la fabrica. Il cunoasteti…
Gheorghe Muruziuc s-a nascut la 19 noiembrie 1930 in oraselul Falesti, fiind cel mai mare din cei opt copii ai lui Pavel siAna Muruziuc, si a avut soarta copiilor care s-au nascut cu putin inainte de razboi: a indurat mizeria razboiului, foametei, colectivizarii, deportarilor, precum si promisiunea constructiei comunismului. A urmat primele patru clase la scoala primara romaneasca din localitate (unde si-a pus bazele idealurilor sale), iar opt clase le-a absolvit la sovietici. Apoi soarta l-a manat in Rusia, la o scoala FZO (de meserii), un fel de lagar din care nu aveai dreptul sa pleci. A lucrat mai intai in Abhazia, unde a ajuns in 1952, dupa care – in regiunea Rostov, la o mina de carbune. In Abhazia s-a casatorit cu o tataroaica, Ana, iar in regiunea Rostov s-au nascut cei doi copii ai lor: Mihail in 1953 si Vadim in 1956. In 1962 revine in Moldova si se angajeaza la Fabrica de zahar din Alexandreni. In luna martie 1966, devine candidat in Partidul Comunist.
Realitatile vazute in Rusia, dar mai ales cele din Moldova l-au dezamagit. Numai nu comunism putea fi considerat ceea ce ii tot bagau in cap ideologii sovietici, iar politica nationala din RSS Moldoveneasca ramanea doar pe hartie – rusii au dat navala peste tot, au ocupat toate functiile importante, iar cultura nationala era neglijata prin eliminarea elementelor nationale.
In 1965 i-a trimis o telegrama lui Brejnev, scriindu-i despre dezordinea de la fabrica la care lucra. Mare i-a fost mirarea ca, la intoarcerea de la posta, a fost invitat direct la sedinta comitetului de partid al fabricii. Nu intelegea cum de s-a intamplat ca cele scrise lui Brejnev au ajuns mai repede la urechile sefilor decat la destinatar. La sedinta, mai-mari intreprinderii au recunoscut ca fabrica lucreaza prost, ceea ce nu insemna ca el trebuia sa-i scrie lui Brejnev. Cu toate astea, secretarul de partid l-a numit dusman al puterii sovietice. Din acel moment a inceput a fi persecutat la locul de munca.
Nu o data si-a revarsat emotiile si dezacordul, discutand cu colegii de serviciu si in cercurile prietenilor, inclusiv la sedintele publice de la fabrica. De exemplu, la o lectie publica, tinuta de un agronom de la fabrica, pe tema „formarii RSS Moldovenesti si ajutorului acordat de poporul rus la eliberarea moldovenilor”, Gheorghe Muruziuc l-a intrebat direct pe vorbitor de ce guvernul URSS impiedica Moldova sa se uneasca cu Romania.
Procurorul avea sa constate mai tarziu: „Incepand cu 1964, permanent a desfasurat agitatie si propaganda indreptata la atatarea vrajbei nationale dintre moldoveni si alte natiunii conlocuitoare a URSS. Muruziuc a sustinut ca in Moldova exista discriminare, exprimata prin limitarea si ignorarea bastinasilor, a drepturilor lor cetatenesti si de munca. El, de asemenea, a declarat ca politica nationala din Moldova nu exprima interesele poporului moldovenesc, cultura moldoveneasca (obiceiurile, limba, alfabetul) nu se dezvolta in masura dorita si nu are nimic in comun cu cea rusa, ucraineana sau cu alte culturi ale popoarelor URSS. In legatura cu aceasta, Muruziuc a desfasurat agitatie si propaganda pentru ca Moldova fie sa se constituie intr-un stat aparte, fie sa se uneasca cu Republica Socialista Romania. Doar in rezultatul unirii, problemele nationale ale Moldovei vor fi solutionate”.
Intrucat criticile aduse conducerii fabricii n-au dat niciun rezultat, Gheorghe Muruziuc a decis sa intreprinda actiuni concrete. Mai intai, la 12 iunie 1966, in ziua alegerilor in Sovietul Suprem al URSS, a incercat sa confectioneze si sa arboreze pe cosul fabricii un drapel tricolor romanesc, pentru a protesta astfel impotriva discriminarii moldovenilor, dar a fost impiedicat de sotie. Urmatoarea actiune a fost fixata pentru 28 iunie.
Citam din marturiile lui la interogatoriul din 29 iunie: „Intr-adevar, eu, la 28 iunie 1966, aproximativ la ora 4 dimineata, m-am urcat pe cosul de 45 de metri al fabricii si acolo am arborat drapelul Romaniei. M-am aflat acolo pana la ora 9. Drapelul l-am confectionat de unul singur. Stofa rosie am cumparat-o, duminica, 26 iunie, din magazinul din localitate. Am cumparat doi metri, la pretul de o rubla 07 copeici metrul. Stofa albastra am cumparat-o in aceeasi zi in magazinul din or. Alexandreni. Am cumparat un metru la pretul de o rub. 60 cop. Stofa galbena am luat-o de-acasa, dintr-o fosta fata de perna in care pastram ciorapii, fularele de iarna etc. Drapelul l-am cusut in seara de 27 iunie in debaraua mea. Nimeni nu m-a vazut. Pe teritoriul fabricii am intrat sarind gardul. Din sectia unde lucrez am luat cangile si m-am urcat pe cos. Toate acestea le-am intreprins constient si chibzuit. Prin aceasta am incercat sa arat ca Moldova este teritoriu al Romaniei si eu doresc ca Moldova sa se uneasca cu Romania. Am demonstrat intregii lumi si conducerii dorinta mea – ca [Moldova] trebuie sa se uneasca cu Romania. Anume pentru aceasta am ales ziua anexarii Basarabiei. Ideea de a arbora drapelul mi-a venit dupa ce am privit la televizor o emisiune despre anexarea Basarabiei la 28 iunie. Moldova trebuie sa se uneasca cu Romania, intrucat avem aceeasi limba, obiceiuri si, anterior, am fost impreuna”.
Constient ca vor incerca sa-l dea jos cu orice pret, Muruziuc s-a inarmat cu pietre, asa incat atunci cand au incercat sa urce dupa el, a dat drumul unei caramizi si „salvamontistul” s-a retras…
In aceeasi zi de 28 iunie i-a fost deschis un dosar penal, art. 71 Cod Penal al RSSM – atatarea vrajbei interetnice – si art. 218 – huliganism. A fost perchezitionat la domiciliu, unde nu s-a gasit nimic deosebit, cu exceptia unei scrisori adresate lui Brejnev, pe care il informa despre activitatea nesatisfacatoare a fabricii de zahar. La 3 iulie a fost arestat. La inceput, ancheta a fost efectuata de procuratura r-lui Lazovsk, iar mai tarziu a fost preluata de KGB.
La 30 iunie a fost convocata, de urgenta, adunarea generala a membrilor de partid de la fabrica. Si aici, Gh. Muruziuc si-a aparat pozitia – moldoveni sunt discriminati, iar Basarabia a fost anexata in 1940 de catre URSS. „Consider ca Basarabia, in anul 1940, fara nici un temei a fost rupta de la Romania si incorporata in URSS in calitate de RSS Moldoveneasca. Prin acest act violent, a fost despartit poporul moldovenesc, o parte a ramas in Romania, cealalta – in URSS. Mai devreme sau mai tarziu, RSS Moldoveneasca va iesi din componenta URSS si fie se va constitui in calitate de stat suveran, fie se va uni cu Romania. Sunt convins de aceasta”, a spus el. Ca rezultat, a fost exclus din partid.
Au urmat nenumarate interogari si confruntari la Securitate. Astfel, la interogatoriul din 13 iulie, Gh. Muruziuc explica: „Intr-adevar, eu de mai multe ori am afirmat ca problema cadrelor nationale existenta in Moldova adesea conduce la devierea politicii nationale, intrucat cadrele de conducere de alte nationalitati nu inteleg muncitorii locali. Aceasta are loc din cauza ca ei (sefii – n.n) nu cunosc limba, obiceiurile si alte (…). Intr-adevar sunt convins ca cultura moldoveneasca poate sa se dezvolte mult mai dinamic, daca Moldova s-ar uni cu Republica Socialista Romania, deoarece stramosii nostri au aceleasi cultura, limba si obiceiuri”.
Despre politica de cadre, Muruziuc explica: „Cand aceste persoane (Andrei Vesca, Vitor Burduniuc, Ion Manzatu s.a. – colegii lui de lucru – n.n.) s-au pronuntat deschis asupra faptului ca administratia nu tine cont de faptul ca la fabrica noastra exista cadre calificate care sunt folosite ca muncitori necalificati, dar, din motive necunoscute, invita muncitori din alte regiuni, ei au fost invinuiti de nationalism. Aproximativ in luna mai 1965 m-am intalnit la stadionul fabricii cu Vesca (Andrei). Nu tin minte exact despre ce vorbeam, stiu ca am vorbit si despre problema asemanarii limbii moldovenesti cu cea romana si ca alfabetul rusesc nu poate reda toate nuantele limbii moldovenesti. De exemplu, Vesca imi spunea ca numele meu Gheorghe, daca il scrii cu litere ruse, literele „e” si „o” suna despartite una de alta, prin aceasta deformandu-se numele meu, in timp ce (in romana) ele se pronunta impreuna”. (…) Dupa parerea mea, impartim fara temei cultura noastra in moldoveneasca si romana… Cultura moldoveneasca si cea romana formeaza un tot intreg. (…) Neregulile de la fabrica eu le-am pus pe seama conducerii fabricii, persoane care nu sunt bastinase, adica nu sunt moldoveni, sunt veniti, iar interesul lor se rezuma doar la un salariu mare si cat mai putin sa lucreze”.
La interogatoriul din 1 august, Gh. Muruziuc relata un fapt foarte interesant, care l-a marcat: „In luna martie, nu tin minte data, seara, intamplator m-am intalnit cu el (avocatul Vasile Scripcaru) in cafeneaua orasului Falesti. Ne-am asezat la o masa sa luam cina. Scripcaru avea un radiotranzistor pe care l-a deschis la Radio Bucuresti. Se transmitea muzica populara romaneasca. In aceasta vreme, s-a apropiat de noi chelnerita, nu-i cunosc numele, de aproximativ 38-40 de ani; inalta, smolitica si, adresandu-se lui Scripcaru, l-a intrebat daca e adevarat ca intre Romania si URSS s-a incheiat un tratat privind libera trecere pentru vizitarea neamurilor. Ea ne-a lamurit ca sotul ei are motocicleta si ei ar dori sa mearga la rudele lor din Romania”.
In cadrul anchetei, anchetatorul a pus la dubiu capacitatile mintale ale lui Muruziuc si a dispus efectuarea expertizei psihiatrice (efectuata intre 21 septembrie si 11 octombrie 1966). Concluzia expertizei a fost clara – invinuitul nu sufera de asemenea maladie. Sora lui Gheorghe Muruziuc, Elena, care locuieste la Ungheni, mi-a marturisit ca o doamna, membra a comisiei de expertiza, i-ar fi soptit chiar din start: „Stii, Gheorghe, comisia poate decide orice, insa te consider sanatos si nu voi admite sa fii declarat alienat”. Dupa eliberare, Gh. Muruziuc a cautat-o mult timp sa-i multumeasca, dar n-a gasit-o.
Ancheta a fost efectuata intr-un termen-record, timp de patru luni (pe parcursul investigarilor, Muruziuc a refuzat avocatul). La 29 octombrie i-a fost inmanat rechizitoriul. Peste doua saptamani, la 16 noiembrie 1966, Judecatoria Suprema a RSS Moldovenesti, dupa doua zile de sedinta speciala tinuta la Balti, l-a condamnat pe Gheorghe Muruziuc la doi ani privatiune de libertate, regim general. A fost internat in lagarul din Sverdlovsk (fostul Ivdellag, unul din locul detinerii moldovenilor arestati de NKVD dupa 28 iunie 1940) si a stat termenul integral.
Potrivit unei expertize, drapelul lui Gheorghe Muruziuc avea urmatoarele dimensiuni: doi metri si 57 centimetri lungime si 78 centimetri latime. A fost ars la 13 ianuarie 1967 de catre colaboratorii KGB.
Revenit la bastina, el a lucrat la Balti la o intreprindere de constructie. A fost reabilitat prin Hotararea Judecatoriei Supreme a RSSM din 11 martie 1991. In anii de renastere nationala s-a implicat activ in lupta basarabenilor pentru idealurile nationale, idealuri pentru care a facut doi ani de lagar. Cel putin, unul din visele lui Gh. Muruziuc s-a realizat – Republica Moldova este astazi stat independent.
Gheorghe Muruziuc a decedat la 25 septembrie 1998, fiind inmormantat in cimitirul din Falesti. Au mai ramas in viata fratele Victor si sora Elena. Copiii sai – Mihail si Vadim – isi castiga painea cum pot.
Am cautat numele lui Gheorghe Muruziuc intr-un dictionar enciclopedic ilustrat, editat recent la Chisinau. Lipseste. Numele lui este amintit sporadic in manualele de istorie, iar la Falesti nu exista nici macar o strada care sa-i poarte numele, desi in arhiva primariei poate se mai pastreaza demersul prietenului lui, Gheorghe Ghimpu, care cerea redenumirea unei strazi in memoria lui Gheorghe Muruziuc. Demersul asa si n-a mai fost discutat…
P.S. Cred ca, cel putin in scolile din Falesti si Alexandreni, prima lectie din 1 septembrie – care urmeaza sa fie dedicata represiunilor comuniste si rezistentei antisovietice – ar trebui sa-i fie consacrata lui Gheorghe Muruziuc.
Autor: Mihai Tasca, dr. in drept, secretarul Comisiei prezidentiale pentru studierea si aprecierea regimului comunist totalitar din R. Moldova
Uite, ati trecut la insultari. N-am nimic cu dl.Mihai, n-am nimic cu platforma Dvs. si scrierile despre martiri. Nu am escaladat vre-o data situatii de acest gen, am vrut doar sa-l atentionez ca este necarturar. Anume de asemenea oameni au nevoie cei care-si impun punctele de vedere in teritoriu. Adica soldati, sau daca vreti, „carne de tun”. El a suferit, parintii au suferit, da Dta te-ai catarat la conducerea partidului. Repet, nu am nimic cu omul si convingerile lui, vreau doar sa stie ca discutiile pot purta si semne de aberatii, dar un farmec deosebit. Va demaschează intentiile. Nu cumva doriti si Dvs. o stradela care sa Va poarte numele. Eu am „doftorit” mii de soldati in Afganistan, am fost supusa radiatiei din Cernobil, acum sunt uitata. Doar in calitatea de „Donor emerit al RM” am primit o cească. Asa ca am dreptul moral sa ma lupt cu apologetii … care stau prin cabinete si visează. Trebuie de muncit. Nu de visat. Atunci cand poporul va fi scos din zona prostitului masiv raspandit inclusiv si de Dta, atunci vom fi cineva pe acest pamant. Daca v-am obijduit cu ceva, ma rog ertati-mă. Dar Va vreau mai cumpatată, fara extremisme. Oricum, am înţeles ca nu puteti demarca hotarul intre patriotism si profanism, intre a fi istet şi a fi obraznic. Si punctum. Rosca a plecat de buna voie dupa ce a distrus totul, inclusiv idealuri. Poate mai contemplati trecutul si vedeti ca e timpul si ca Dta sa decizi. E doar un sfat, nu o insulta. Scuze.
Pt Eugenia.
Da nu mă supăîr deloc. E-he-he. Cîţi de ăştea am văzut eu în RM.
Dacă mă supăr pe toţi, atunci cine o să-i lecuiască, că ţara e plină de mancurţi.
D-na Eugenia. Eu doar nu vă fac observaţie, că aţi scris dtale înloc de D-tale, vedeţi, şi cu literă mare se scrie, şi prin liniuţă, şi nu lume dar limea. ş.a.m.d.
Dar acestea sînt greşeli tehnice în timpul scrisului, caşi testatură în loc de tastatură.
Dar nu importă cine şi cum scrie, cine şi cum vorbeşte, sau cine şi ce a făcut.
Important este CINE ŞI CUM GÎNDEŞTE.
Dacă ziceţi că sînteţi din RM, poate chiar şi de prin Chuşinău, cine vă împiedicăsă să mergeţi la sediul PNL, să discutaţi cu Pavlicenco problemele cu care vă confruntaţi, şi împreună să le depăşim?
Nu. Mai bine să întraţi pe blogul cuiva sub anonimat, să-i daţi cuiva peste nas şi repejor să vă ascundeţi după colţ. Că doar nimeni nu vă cunoaşte. Eugenii sînt multe.
Nu vă supăraţi Vă rog. Nu am încercat să vă ofensez cu ceva. mai ales că nici nu vă cunosc şi probabil sînteţi şi parte femenină, pe care eu mă stărui să nu le atac, chiar dacă sînt atacat, şi mai ales, că se apropie 8 martie.
În privinţa cărturar sau necărturar, nu mă pot compara cu tineretul.
Cu două facultăţi şi jumătate în perioada sovietică , făcînd studii în limba moldovenească îmbrăcată în grafie chirilică, iar unele obiecte fiind predate chiar în limba rusă , e cam greu să înveţi din nou gramatica, mai ales, că după 90 nu am stat prin cabinete.
Da la general aveţi dreptate. În ceia ce priveşte gramatica limbii române sîntem necărturari. Deaceia noi şi promovăm ideia UNIRII CU ROMÂNIA, ca nepoţii noştri măcar să fie cărturari.
O zi bună D-na Eugenia. Şi dacă undeva mai fac greşeli, chiar vă rog să le corectaţi. Îmi place să cunosc mai bine limba Română.
Pt eugenia
Sincer sa va spun, nu am inteles nimic din chinul Dvs. de a injgheba niste idei. Una am inteles – sinteti invidioasa, insa problema e ca ati gresit adresa. Eu sint pensionara, am fost un an somer, nu stau prin cabinete si am o functie obsteasca, ceea ce, la noi, e un calvar, un lucru ingrat. Insa colegii ma respecta – si de la centru, si din teritoriu.
In rest, cu plecarile, cu presedintii din partid, dati-le sfaturi celor pe care i-ati votat. Cu Rosca nu am avut nimic in comun si nici nu ne asemanam. Mai incercati sa va cultivati. Practica vietii, chiar si trista, inca nu este un indiciu al culturii.
Iar Mihai Morteanu este un om foarte autonom in decizii, cult si cumsecade. Noi, in general, nu avem in partid oameni care stau cu gura cascata la conducerea partidului. In nici un partid situatia nu e de libertate ca la noi. Prin asta sintem unicat. Si, de aceea, oamenii stau in partid si se simt bine. Asa cum nu sintem „partid de tilhari”, pardon, „de masa”. Dar va veni si timpul nostru si sper ca PNL sa nu se mafiotizeze.