“R. Moldova va deveni o tara normala dupa 2070”?

Sper ca dl C.Tanase nu se supera ca mai repostez cite un articol al sau pe blogul meu. Chiar daca ma ataca adesea inexplicabil, vreau sa scot in evidenta pozitiile exprimate in dezacord cu ale mele sau cu ale PNL. VP

http://www.timpul.md/articol/r–moldova-va-deveni-o-tara-normala-dupa-2070-19950.html

Se pot viziona cele patru parti ale interviului acordat de Neagu Djuvara:

http://catalincornea.ro/2011/01/25/debusolarea-la-care-a-ajuns-poporul-roman-este-pusa-de-istoricul-neagu-djuvara-in-special-pe-seama-perioadei-comuniste-pe-care-a-traversat-o/

Constantin Tanase:  “R.Moldova va deveni o tara normala dupa 2070”?

Aceasta este concluzia pe care trebuie s-o tragem si noi, moldovenii (suntem doar si noi romani!), din profetia facuta recent in cadrul unui interviu la o televiziune din Bucuresti de catre cunoscutul istoric si om de cultura Neagu Djuvara, ajuns la venerabila varsta de 94 de ani.

Intors in Romania dupa revolutie, Neagu Djuvara descopera cu mare dezamagire si tristete o alta tara: „Unul dintre lucrurile care m-au frapat si continua sa ma frapeze e schimbarea caracterului romanilor dupa 45 de ani de comunism. Si mai mult, pentru ca si perioada Iliescu tot un fel de comunism a fost. In cei peste 50 de ani de comunism s-a schimbat profilul etnic al romanului. Eu, care am lipsit 45 de ani din tara, am gasit alti oameni. Taranul pe care l-am parasit era imbracat in alb. Se murdarea el in timpul saptamanii, dar duminica se schimba si era alb si frumos. Am regasit unul care este gras, negricios la fata – pentru ca bea in fiecare zi – si negru in cerul gurii. E rau, ceea ce nu era romanul in general. S-a schimbat ceva in mentalul omului de rand. Romanul de azi e altul”. (In poza – un alt miracol natural, plasat de mine aici de Anul iepurelui/pisicii.)

Oare acest diagnostic nu este perfect aplicabil si taranului basarabean, ma intreb pe mine, dar si pe dumneavoastra, dragi cititori? Imi amintesc si eu taranii din satul meu, care, duminicile, mergeau la biserica in haine, nu obligatoriu noi si scumpe, dar albe si curate? Nu-i auzeam injurand, isi dadeau unul altuia binete de departe, nu-i vedeai beti, indeosebi era o mare rusine un flacau beat. Taranii copilariei mele vorbeau frumos, aveau un limbaj presarat cu proverbe, vorbe de duh si parabole, cantau frumos, „pe voci”, numai cantece de ale noastre… Nu generalizez, dar astazi in Moldova vedem alti tarani, care au altfel de limbaj, nu mai canta, injura ruseste, negri la fata si slutiti de betie. Mentalul taranului moldovean s-a schimbat intr-atat incat acesta nu mai vrea pamant, lucreaza cu ziua pentru un borcan de vin, umbla rupt si murdar, iar duminicile bisericile sunt goale, in schimb „zumzetul” barurilor se aude de departe. Nu e seara ca televiziunile sa nu transmita cazuri de crime infioratoare comise in satele noastre: sotul beat isi omoara sotia beata cu toporul, o femeie beata isi injunghie concubinul beat cu cutitul de bucatarie, fiul beat isi omoara tatal beat si-i da foc… Acesta-i „satul nou moldovenesc” edificat de comunisti. Acesta-i „omul nou” creat de sovietici…

Cum e poporul, asa sunt si conducatorii. In acest sens, venerabilul istoric este extrem de dur. „Clasa politica, afirma el, e facuta din generatiile care au iesit din nomenclatura comunista si care sunt pleava tarii”. Nici in cazul dat nu doresc sa generalizez, dar o buna parte a clasei noastre politice merita calificativul „pleava tarii”. „Nu vedeti ca Parlamentul este facut tot cu fiii celor care erau comunisti sau criptocomunisti? se intreaba Djuvara. Cum vreti sa se schimbe ceva in tara, atata vreme cat inca sunt copiii lor? Numai stranepotii lui Adrian Nastase vor fi oameni bine. De aceea va spun ca nu se poate schimba nimic in Romania inainte de doua generatii. Poate in 2070 se va schimba ceva”. Ma tem ca la noi situatia e mai dramatica si ca nici dupa 2070 stranepotii lui Misin nu vor fi tratati definitiv de boala comunismului. Poporul roman, mediteaza marele istoric, „l-a ales de trei ori presedinte pe Iliescu, in loc sa-i faca un proces pentru lucrurile neclare care s-au intamplat in decembrie 1989″. Noi am ales de trei ori presedinti proveniti din partidul comunistilor si ni s-a parut ca nu e de ajuns, de aceea acum ne pregatim sa-l alegem pe al patrulea.

Privita prin unghiul de vedere al lui Neagu Djuvara, Romania nu e inca o tara normala. Daca e asa si Romania va deveni o tara normala doar prin 2070, ce sa zicem despre R. Moldova? Nu vi se pare ca am pus acestui articol un titlu prea optimist?

Loading Facebook Comments ...

73 Comments

Add a Comment
  1. Da, sunt total de acord cu cele relatate in articol. Si nu numai la sate se intampla asa ceva ci si in orase. Comunismul a distrus totul ce i-a stat in cale. Poate dnul Djuvara stie vreo solutie pentru a iesi din impas inainte de 2070 ???

  2. Dna Pavlicenco, stiti care este motivul real al vizitei lui Geoana? In afara de niste lucruri generale si despre faptul ca boteaza un copil, nu am aflat nimic concret pe plan politic. A venit intr-adevar doar in vizita?

  3. Pt bogdan,ro

    Nu cunosc nimic, sint in Germania. Dar pe cine a botezat, daca stiti?

  4. Parafrazand un vechi cantec legionar ar trebui ca imnul R Moldova sa se numeasca „Imnul romanilor sovietizati” :))

    „Te-am asteptat cu sete,Basescu,
    Sa-nvii in noi strabunele simtiri,
    Caci ne-am pierdut si limba ,si credinta
    Sub biciul crunt al fostei stapaniri.

    Din sufletele noastre chinuite
    De miselia atator tradatori,
    Tu singur ne mai spulberi deznadejdea,
    Si atzatzi in noi vointi de luptatori

    R:O vino la noi,Basescu,
    Ne zbatem in truda si-amar,
    Pierdut-am si limba si lege,
    O vino,reinalta un altar!”

  5. Maine boteaza copilul unui roman din arad si a unei basarabence din Chisinau pe care i-a cunoscut in 2009 in Italia.Romanul se numeste Dumitru Traistaru.

  6. bogdan ro.
    poti sa dai detalii despre Dumitru Traistaru ? Poate stii ceva mai mult de atat.

  7. A vorbit ceva vag despre o viitoare reuniune a celor doua parlamente(RM si Romania).Oricum,stiu despre comunisti ca au refuzat intalnirea cu Geoana.

  8. Pt.Titirrez

    Dumitru Traistaru este prezentat ca un cetatean oarecare, plecat la munca in Italia, a intalnit o basarabeanca iar Geoana in 2009 i-a promis ca le va fi nas.Cu doua saptamani Geoana a primit invitatie la botez.Atat stiu.

  9. Pentru Stefan,
    Este foarte simplu si destul de egoist pentru cineva a fi roman, cetatean al Romaniei, tara membra NATO si UE, care, ca sa ajunga la Paris sau la Roma sau la Bruxelles, se urca pur si simplu in avion, in tren sau in automobil si pleaca, avand la el doar cardul de identitate, sa ceri altcuiva, care vorbeste romaneste ca si tine dar care fara voia lui a nimerit sa se nasca in RM, sa se obisnuiasca cu gandul ca el nu are aceleasi drepturi ca si tine si ca va trebui sa astepte 60 de ani sa poata sa faca aceleasi lucruri ca si tine, mai ales ca peste 60 de ani nici nu stim cum va mai arata UE. Dar daca ati fi in locul lui ati gandi la fel? Nu cred. Ne cam place noua romanilor sa ne dam mareti in fata unora care, independent de vointa lor, sunt mai nefericiti si mai necajiti ca noi si nu stiu daca e corect asa. Cam asa procedeaza si romanii aranjati prin occident cand se intalnesc cu romanii din tara. In vest este mult mai simplu sa ceri ajutorul oricui alcuiva decat unui roman. E frumos asa? E bine asa? Daca domnului Djuvara, care are mare dreptate atunci cand caracterizeaza societatea romaneasca contemporana, ii displace atat de mult Romania de azi si s-a obisnuit cu mentalitatea celui aranjat in vest, de ce s-a mai intors in tara, mai ales ca, la varsta lui, nici nu poate spera sa mai prinda ceva din schimbarea la fata a tarii sale? Iar cu Romania de acum 60 de ani nu are cum sa se mai intalneasca nimeni vreodata, pentru ca lumea nu sta pe loc si nu se mai intoarce de unde a plecat. Eu nu cred de loc in sloganul aparut dupa 1990, slogan inventat de catre taranisti si care suna cam asa: „Romania de maine este Romania din perioada interbelica”, adica intoarcerea la perioada cand ei, taranistii faceau legea. Nu cred ca asta trebuie sa-si doreasca Romania si cu atat mai putin RM. Asta este si motivul pentru care taranistii au disparut total din viata politica romaneasca…

  10. toma proeuropeanul

    in 2070 MSSR sau va fi Moldavscaia oblasti RF sau 2-3 judete din Romania .

  11. Prutu ista ni disparti, Prutu ista n-ari moarti. Da’ ne-om strânji noi cândva Şî cu gura l-om săca ! (Cântec popular basarabean din secolul al XIX-lea, după anexarea din 1812

  12. Apropo de „imnul” poatat mai sus, nici nu ma mira ca „personajul” este sustinut de Noua Dreapta. Daca este sa ne referim la comentariile lui Neagu Djuvara privitoare la clasa politica de azi din Romania, pai „personajul” este primul vizat. Deci…

    „Capitane nu fi trist
    Garda merge inainte
    Prin Partidul Comunist”

    Se aduna baietii, se aduna…

  13. Referitor la articolul dumneavoastra ,pot sa va spun ca cu o asa atitudine a guvernantilor fata de popor ,peste 70 de ani in Moldova vor fi cu totul alte etnii .Deoarece populatia migreaza ,ori care ramin ,mor precar ,indiferent bogati ori saraci.S-au marit decesele din cauza cancerului, cirozei ficatului,ictusului cerebral ori infarctului .Ce bucurie ne asteapta-n viitorul apropiat ? Eu sunt sceptic referitor la sucesul actualei guvernari ,deoarece rinza-i mai mare la dinsii decit creerul .
    In cea ce priveste oamenii de la sate.Va spun un caz .Eu cu 13 ani in urma am avut ocazia sa plec la munca-n in Portugalia cu o grupa de oameni de la sat ca si mine ;in aceasta grupa era un biet om aproape stricat de bautura,neingrijit asemeni unui boschetar ,divortat de nevasta.Ma gindeam unde mai merge si el,dar ,lucrind ,peste o luna ,din primul salariu ,s-a tuns, si-a cumparat straie noi si a trimis un colet acasa la copii .Dupa aceea ne-am despartit ,revazindu-ne peste un an . Nu mai era omul cela tuciuriu si schirbit,dar era un barbat ingrijit cu buna dispozitie ,bucuros de viata.
    Ce am vrut sa spun prin acest exemplu? La sat a fost distrusa infrastructura totalmente .Satenii nu sunt ocupati .Cineva poate sa spuna ca-s rai de lucru. Nu este adevarat ! Toti guvernantii de 20 de ani trimbiteaza ca se intorc cu fata la sat ,dar tot mai tare ei se indeparteza de sat; in toate structurile responsabile de agricultura sunt oameni ,majoritate, incompetenti, departe de treburile satului .
    Odata cu degradarea satului ,distrugerea producatorului agricol ,voi, orasenilor o sa patimiti ,deoarece cumparati salam din carne de import, lapte facut din praf de import ,apa gazata cu concentrat,vin facut din praf,vodca produsa din spirt tehnic.De aici si toate bolile pe care le sufera populatia ,inclusiv voi .

  14. Doamna Pavlicenco fostul nume al meu Vasea23

  15. Val Butnaru: „Văd mulți colegi și politicieni suferind de napoleonită”

    – Dacă unele persoane nu mi-ar fi dat un șut și nu aș fi nimerit în stradă, nu aș fi reușit ;

    – Din 2001 am fost pus în situația de a mă opune și de a apăra ziarul ca să nu dispară;

    – Văd mulți colegi și politicieni suferind de napoleonită și bătându-se cu cărămida în piept că sunt martiri ai neamului;

    – Schimbarea mediatică de după 7 aprilie 2009 este una canitativă și nu calitativă ;

    – Show-urile de pe piața autohtonă sunt monotone, chiar dacă discuțiile sunt aprinse ;

    – Dacă ar fi fost o singură piață românească, audiențele posturilor de aici ar fi fost altele ;

    – Nu cred că AIE 2 va face mare treabă;

    – Nu contează de ce culoare sunt guvernanții, ei au aceleași ticuri și interese ;

    – Moscova va pune mari presiuni asupra noastră ;

    – Nu cred că tinerii de la 7 aprilie vor vrea un destin precum cel al părinților lor ;

    – Aceeași bucată de pământ, dar în funcție de cum o numești vorbești de destine diferite.

    „Dramaturg, jurnalist, președinte de trust media, cum de le reușiți pe toate?”, a fost prima mea întrebare în discuția pe care am purtat-o de curând cu Val Butnaru în cadrul emisiunii „Mai aproape de Europa” (ascultă de la min. 33.45) difuzată pe Radio România Internațional și Vocea Basarabiei. Spune că, în maoritatea cazurilor din viața sa, e vorba mai degrabă de o întâmplare. Mai mult, invitaul acestei emisiuni are și „o teorie a accidentalității în viața unui om”. El spune că, dacă la un anumit moment unele persoane nu i-ar fi dat „un șut” și nu ar fi nimerit în stradă, nu ar fi reușit să realizeze ceea ce a făcut până acum. Ce înseamnă acel „șut” și nimeritul în stradă ? Val Butnaru explică : „Am fost în stradă datorită unor persoane alături de care am colaborat, am fost în postura în care am înțeles ce înseamnă meseria de șomer și asta m-a ajutat. Dacă nu treceam prin această perioadă mai puțin fericită a vieții mele, nu cred că ar fi apărut acest trust (n.n. – ICS “Jurnal de Chișinău Plus” SRL), posturi de radio, tv și ziare care acum funcționează”. Așadar, lecția pe care o învățăm de la interlocutorul meu este: fiecare cădere e un pas înainte.

    „Optez pentru simplețe și nu accept fanfaronada”

    „Cum a fost să fiți în linia întâi a luptătorilor media în perioada celor opt ani de guvernare comunistă?” l-am întrebat eu pe ziarist.

    Modest din fire, Val Butnaru spune că nu crede că „omului îi place și nu se complace în această postură de luptător”. Domnia sa spune că „de foarte multe ori suntem nevoiți să o acceptăm (…) și nu cred că o facem din prea mare generozitate sau dintr-un foarte mare sentiment de curaj”. Și continuă : „De foarte multe ori suntem constrânși să procedăm așa”. Drept exemplu este chiar el : „Din 2001 am fost pus în situația de a mă opune și de a apăra ziarul (n.n. – „Jurnal de Chișinău”) ca să nu dispară. Asta dă frumos, bineînțeles, se ambalează în niște declarații democratice, dar, în esență, lucrurile sunt simple, iar eu pledez pentru această simplețe și nu accept fanfaronada. Atunci când văd mulți colegi și politicieni suferind de această napoleonită și bătându-se cu cărămida în piept că sunt martiri ai neamului, zău că mă pufnește râsul”.

    „Showul este monoton, rectiliniu, de-a dreptul primitiv”

    Se consideră un om al teatrului, iată de ce spune că atunci când la tv este realizat un talk-show, o emisiune televizată, asemenea produs „ar trebui să conțină multe elemente teatrale, ar trebui să fie elaborată o dramaturgie, iar regia să se implice la modul foarte serios și creativ”. Deocamdată însă, despre show-urile pe care le vede pe piața autohtonă afirmă că i se par „monotone, chiar dacă discuțiile sunt aprinse”. ”Showul în sine este monoton, rectiliniu, de-a dreptul primitiv. Trebuie să se creeze mai multe mizanscene, din câteva grupuri actoricești, ca să fie clar și telespectatorului”, conchide la acest capitol Val Butnaru.

    „Dacă s-ar schimba mărimea pieței, am asista la schimbări spectaculoase de audiență”

    Indiscutabil că există schimbarea mediatică după 7 aprilie 2009, „dar această schimbare este una canitativă și nu s-a produs acea schimbare calitativă la care visam și încă mai visăm” crede interlocutorul meu. Părerea sa este că sunt mai multe motive aici, printre care piața mică și, respecitv, audiențele modeste.

    „Nu vorbesc de unirea cu România, dar dacă ar fi fost o singură piață românească (n.n. -în RM și România) vă asigur că și audiențele posturilor de aici ar fi fost altele, ar fi triumfat și o anumită dreptate, respectiv schimbarea de mentalitate etc. etc. Posturile de limba română ar fi avut audiențele pe care le merită cu adevărat. Dacă s-ar schimba mărimea pieței, am asista la schimbări spectaculoase de audiență. (…) Trăim un sentiment de nedreptate pentru că nu avem audiențele pe care le merităm”. Și, totuși, trebuie să ne întrebăm unde este problema ?, am insistat eu în discuție. Iar Val Butnaru explică : „Problema este în calitate și capacitatea noastră de a crede că lucrurile pot fi schimbate. Ele s-au schimbat. În ultimii 10 ani s-au schimbat și nu văd de ce nu s-ar schimba în următorii 10”.

    Despre raportul Freedom House care plasează RM și în acest an la capitolul „stat cu presă parțial liberă”, interlocutorul meu spune că „n-a avut cum să reflecte niște schimbări de ordin calitativ care, totuși, există.” Iar aici nu putem ignora nici situația politică din ultima perioadă din RM. „Perioadă în care, crede Val Butnaru, a fost afectată imaginea presei”. Presă despre care jurnalistul spune că în mare parte încă mai este subordonată. Și aici aduce drept exemplu televiziunile autohtone: o parte subordonate PCRM-ului, dar și o alta subordonată partidelor democratice. Val Butnaru: „Cred că această ultimă răsturnare electorală pe care am aurmărit-o de curând și constituirea AIE 2 va duce la diminuarea amestecului politicului în treburile presei și datele raportului Freedom House vor arăta în curând altfel”.

    „Nu cred că AIE 2 va face mare treabă”

    Vorbind de AIE 2 l-am întrebat pe Val Butnaru dacă crede în continuitatea acesteia. Și iată ce mi-a răspuns: „Nu am încotro, sunt constrâns să cred, dar dacă nu cred, măcar să admit că ei (n.n. – cei din AIE 2) ar trebui să aibă măcar atâta cumsecădenie, inclusiv cumsecădenie politică (chiar dacă e un nonsens ce spun) și să realizeze măcar ceva din cele promise. În general, ca un om sceptic ce sunt, nu cred că această alianță va face mare treabă. Nu cred și neîncrederea mea se bazează pe faptul că în programul de guvernare nu este stipulat nimic, în mod expres, despre lupta contra corupției. Se vorbește doar despre o eventuală reformă a sistemului juridic. Asta însă nu înseamnă nicidecum o luptă necruțătoare dusă pe toate fronturile cu corupția. Cred că în următorii 4 ani actuala guvernare ne va înnebuni în continuare cu reportaje filmate de serviciile lor de presă despre profesori și medici amărâți care iau mită câte 100 de euro și marii mafioți, care stau acum alături de ei, în prezidiu, își vor face nestingheriți treburile”.

    „Nu cred în ziariști care cochetează cu puterea”

    Cât despre relația ziariști – guvernare, Val Butnaru spune că și pe mai departe aceasta va fi una tensionată. „Nu contează de ce culoare sunt guvernanții, ei au aceleași ticuri și interese. Ei își apără breasla, interesele și se apără unii pe alții. Niciodată nu vor permite ziariștilor să-și facă meseria”. Totuși, o nuanță: „Culmea este că unele ziare care acum sunt obediente noii guvernări democratice au fost extrem de înțelegătoare și cu regimul communist. Nu cred în ziariști care cochetează cu puterea, oricare ar fi ea”, trage linia tranșant Val Butnaru.

    De la patronul trustului ICS “Jurnal de Chișinău Plus” SRL mai aflăm că, deocamdată, presa nu este o afacere profitabilă în RM. Și mai crede domnia sa că până și o televiziune de știri pe piața media de aici este mult. „Post tv despre care, afirmă invitatul emisiunii, nu are cum să fie profitabil. Să lupți pentru 3% mi se pare o nebunie, o lipsă de discernământ și a simțului practic”, adaugă interlocutorul. Val Butnaru mai explică în interviu și de ce are loc acum reforma Jurnal TV. Tot de la domnia sa mai aflăm și de ce era nevoie pe piața media de un nou format al emisiunii „Cabinetul din Umbră” . Explicația vă las să o ascultați direct de la interlocutor, în audio inserat în text.

    „Rusia nu lasă foarte ușor prada din mâinile ei”

    Vorbind despre contextul politic internațional și autohton, Val Butnaru are următoarea părere: „Moscova va pune mari presiuni asupra noastră și pare că încă nu a înțeles că în RM a crescut o generație de tineri cu alte raționamente și judecăți despre viață. Acest lucru ar putea să fie buturuga mică ce să răstoarne carul mare. Eu cred foarte mult în tineri. I-am văzut și pe 7 aprilie 2009 și în împrejurări mult mai prozaice, nu neapărat atât de eroice. Nu cred că acești tineri vor vrea un destin precum cel al părinților lor”. Aflați din audio și ce crede despre contextul european.

    „Aceeași bucată de pământ, dar vorbești de destine diferite”

    La final de interviu discut cu dramaturg și despre scris. Îndeletnicire despre care invitatul meu spune că „acum e ca un fel de ceașcă de cafea pe care o servim la o întâlnire cu prietenii”. Scrisul a devenit după părerea sa „ca o chestie trivială și nu mai scriu numai cei aleși” cum era odinioară.

    Legând această discuție de apariția volumului „Cartea nomazilor din B”, semnată anul trecut de Val Butnaru, l-am întrebat pe scriitor ce vrea să spună despre ecourile sociale ale politicului pe care le abordează în lucrare, despre „soarta tristă a oamenilor din republică, a acelui grup de oameni care încă nu și-a găsit prorocul ce i-ar putea călăuzi prin pustiu și le-ar vorbi despre adevăr”. „Nu are RM acest proroc de care scrieți?”, a fost întrebarea mea.

    „Am scris acest roman ghidat de anumite idei legate de această bucată de pământ. Când spui R. Moldova îți dai seama că vorbești de o formațiune statală care există de douăzeci de ani. Când spui Basarabia e aceeași bucată, dar cu un alt destin. E foarte ciudat. Aceeași bucată de pământ, dar în funcție de cum o numești vorbești de destine diferite. Basarabia poate ar fi avut un proroc – B.P. Hașdeu. (…) Această bucată de pământ, fără de lideri, cu o elită decimată și mereu deportată, sigur că nu a putut să aibă proroci. Această mână de oameni, pe care nici popor… E ciudat cum să o numești… Mână de oameni care s-a obișnuit că vin mereu toți peste capul ei și ea trebuie să iasă cu flori în fața lor… Care s-a obișnuit că va fi nedreptățită, umilită de fiecare dată și că i se va arăta mereu asupra greșelilor pe care le face, uneori involuntar… Deci care era destinul acestei mâini de oameni ? După mine e un miracol că acești oameni în general au rezistat și că există, și își mai păstrează limba și tradițiile. Cei care nu înțeleg și nu apreciază miracolele nu merită recunoștința noastră” conchide Val Butnaru.

    Emisiunea „Mai aproape de Europa”
    http://stelapopa.unimedia.md/2011/01/24/audio-val-butnaru-%E2%80%9Evad-mul%C8%9Bi-colegi-%C8%99i-politicieni-suferind-de-napoleonita%E2%80%9D/

  16. Val e un fiu devotat neamului românesc dar şi istoriei noastre. Are coloana vertebrală sănătoasă, de aceia şi publicul îl simte aproape şi chear îl simpatizează. De ar avea aşa prestaţie măcar 10 procente din politicieni

  17. Nu stiu va fi moldova o tara prospera prin 2070 ,dar cel putin eu sper.D-sta dupa cate anteleg eu vreti ca RM la acea perioada sa nu mai existe deloc ca stat,da?aici eu nu infirm faptul ca doriti ca sa fie prospera , dar pledati ca sa fie parte comonenta a romaniei ,din cate inteleg…
    Cat ma priveste pe mine eu cred ca modelul austria-germania este ideal pu RM-Romania.Cred asa deoarece sunt sigur ca o moldovaa prospera nu e neaparat ca parte a romaniei .deoarece si in romania coruptia , saracia si alte probleme sunt destul de avansate…problema e in noi ,sa ne lamurim cu mintalitatea noastra ,cu problemele noastre si sa nu speram ca uite ne vom uni cu romania si totul se va rezolva de la sine.Toti trebuie sa pue umarul ca sa dezvolte o RM puternica ,fara coruptie numai asa Moldova va putea fi o tara atractiva pu cetatenii sai ,dar nu ca acum -un oficiu pu statiune de scurta durata…
    Vorbeam de modelul austria-germania,pai cred ca concomitent cu cele spuse mai sus toti trebuie sa inteleaga ca toti vorbim o limba ,avem o cultura si o istotie comuna dar traim in tari diferite care trebuie sa prospere la care statalitatea trebuie sa fie promovata si nu viciversa…
    cam atat.\

  18. Pentru Sergiu,
    Atractiva prin ce? Monumente care tin de trecutul sau istoric Zero ( ba gresesc, la Chisinau se afla casa memoriala a lui Pusckin ). Munti zero. Mare zero. Cai de comunicatie directa cu Europa fara sa traversati Romania zero. Ramane doar un imens complex si o ura neimpacata fata de cei care vorbesc aceeasi limba cu dumneavoastra. Comparatia cu Austria este comica. Pai Austria este ceea ce a mai ramas dintr-un mare imperiu, o tara cu un orgoliu neconsolat imens. Din comparatia facuta sa inteleg ca regretati statutul de gubernie a unui mare imperiu. Nici nu veti regreta prea mult acest fapt. Pentru ca, de unul singur, statul RM nu va rezista in fata tendintelor iredentiste rusesti nici macar 24 de ore daca Rusia o vrea. Sa inteleg ca preferati un stat imperial imens in care se vorbeste ruseste ( limba in continuu regres ) decat un stat membru NATO si UE in care, intamplator, se vorbeste romaneste ( limba oficiala a UE ). Probabil ca preferati, in mod iluzoriu de fapt, un stat in care anumite forte politice, care in lume s-au cam carat de pe scena istoriei si care spera inutil ca vor continua sa-si faca mendrele in acest crac de tara, margand pe principiul „dacat codas la oras mai bine in sat fruntas”. Mi se tot da exemplul Chinei. Pai China, cu tot potentialul ei de imensa furnizoare de mana ieftina de lucru, fara sprijinul american ar redeveni instantaneu o tara feudala. Sa fim intelesi: Eu incerc sa justific demersul doamnei Pavlicenco, care intelege foarte bine ca, de capul ei, RM nu va reusi prea curand sa-si asigure suveranitatea si prosperitatea, pentru ca din punctul meu de vedere, ca cetatean roman, pentru Romania nu este nici o scofala sa primeasca in teritoriul national cel mai sarac teritoriu din Europa, fara resurse, cu un nivel al instructiei foarte redus, fara nici un fel de conexiuni cu retelele europene si, culmea, cu un ecartament al cailor ferate altul decat cel din Europa. V-ati facut un calcul cam cat ar costa Romania un astfel de demers? Nu v-ati pus niciodata problema ca romanilor chiar le pasa de ce se intampla peste Prut?

  19. „Nu v-ati pus niciodata problema ca romanilor chiar le pasa de ce se intampla peste Prut?”

    xzy, banuiesc ca ai vrut sa spui „Nu v-ati pus niciodata problema ca romanilor chiar NU le pasa de ce se intampla peste Prut?”

    Da xyz, cei dintre Prut si Nistru sunt straini de neamul romanesc al moldovenilor. Sa auzim de bine si afara cu strainii din Romania!

  20. Presedintelui Romaniei ( personaj cu care nu sunt neaparat de acord cu el in totalitate, dar intrebarea ramane ), la Consiliul Europei, un delegat al Rusiei, tara care a ajuns sa aiba cel mai intins teritoriu national din lume, prin anexari succesive si care, la un moment dat controla politic jumatate din Europa, teritoriu pe care nu se afla picior de rus, a avut imensa impertienenta sa intrebe daca Romania are de gand sa ( retineti termenul! ) anexeze Republica Moldova pentru a-si mari teritoriul national. Si in timpul asta Letonia ( ce treaba are Letonia cu chestiunea in cauza? ) este foarte deranjata, in acelasi Consiliu al Europei, de faptul ca Romania acorda cetatenie romana locuitorilor RM care au acest drept. Pai, cand vezi asemenea malversatiuni impertinente, din partea unor banditi la drumul mare, care au tupeul de a nu-si vedea barna din ochi, tie, roman simplu de pe strada, nu-ti vine sa pui mana pe par.

  21. Si atacuri nesimtite de genul acesta au continuat, fara intrerupere, la adresa Romaniei, din 1990 incoace.

  22. Stimata doamna ,datorita d-voastra si a altor partide fantoma,astazi alianta de dreapta nu poate alege presedintele. D-ta ce crezi?

  23. Eu sunt mai optimist vis-a-vis de schimbarea majora pentru Basarabia.
    Eu plusez numai 35 de ani(adica 1 generatie),intrucat in acest interval de timp marea majoritate a celor in varsta care sunt ultraconservatori si nostalgici dupa URSS se vor duce,iar din urma va veni generatia 7 aprilie 2009.
    Aceasta generatie va aduce schimbarea de paradigma in Basarabia,nu batranii si nici cei nenascuti inca.
    Insa trebuie avuta in consideratie cateva variabile:
    1.Clasa politica de la Bucuresti
    2.Interesul geopolitic european si SUA
    3.Schimbarile politice in Rusia
    Aceste 3 variabile pe langa generatia de mai sus pot modifica intr-un fel sau altul drumul Basarabiei.
    Ca sa nu spun ca si in Romania inca nu a venit suflul acelei generatii de la revolutia din 89 care sa produca schimbarea de paradigma pe care multi romani o doresc,adica disparitia neocomunistilor(romanii stiu de cine vorbesc).
    Pana atunci clasa politica moldoveneasca va trebui sa se apuce de treaba la modul serios si obiectiv.
    Ca si paranteza :coalitia actuala din Basarabia nu-mi inspira dorinta de a schimba societatea ,mediul politic,de a arata un alt fel de gandi.
    Daca vreti este „Aceeasi Marie cu alta palarie”.

  24. Pt Jonny

    Nu stiam ca avem o asemenea importanta in politica moldoveneasca, nici ca trebuie sa raspunda PNL pt alte partide.

    Dar, din cite stiu, si AMN, si MAE, care au luat impreuna vreo 4 procente, au dorit o alianta in alegeri, care, poate, la a treia incercare electorala, aduceau 61 de mandate in Parlament. Deci – cine e vinovat?

  25. Am vazut mai demult o caricatura care m-a amuzat foarte mult:

    La o corida, in mijlocul arenei, se afla un taur furios si impacientat, pregatit de atac, pe care scria „R.MOLDOVA”. In fata taurului, se aflau 2 toreadori: unul era Basescu cu esarfa simbolizand drapelul UE, celalalt era Putin cu esarfa simbolizand drapelul URSS. Amandoi zambeau cinic. Sub desen era o legenda: „Oare unde isi va prinde coarnele-taurul?”

    Intrebare retorica, intrucat taurul ataca mereu acolo unde observa culoarea rosie…

  26. Domnule paulescu, dar de ce cu minuscula? Eu sunt toreador iesean si va pot spune cu precizie ca taurul basarabean isi va prinde coarnele in drapelul CCCP sau ucrainean. Basescu face si el cateva valuri, dar realitatea este ca toti il dezavueaza in primul rand pentru ca ajuta material si financiar o populatie antiromanesca si vorbitoare de limba rusa, intr-o perioada de criza economica. Acesta este unul din motivele pentru care romanii moldoveni, si nu numai, il vor huidui si nu vor mai vota cu partidul lui (PLD) in vecii vecilor. Domnule paulescu! Noi, romanii din Moldova romaneasca, de fapt adevarata Moldova, am ajuns sa-i cunoastem destul de bine pe basarabeni, multi din noi v-am vizitat republica, si va spun ca antiromanismul basarabean da nastere unui puternic si durabil sentiment antibasarabean in dreapta Prutului. Multi romani va ignora acum, adica nu vor sa coboare la nivelul mentalitatii basarabene pe care noi o consideram primitiva si retrograda. Dar sunt in germene si grupuri care, in viitor, s-ar putea sa reactioneze dur, chiar foarte dur, la injuriile si antiromanismul basarabean. Sa traiti bine, domnule paulescu!

  27. Toreador, vrau sa-ti spun ca prea repede se forteaza idea unirii si idea intrarii in Uniunea Europiana.Se pune accentul pe aceste doua idei de care populatia R.Moldova nu este pregatita.De aceasta nu sunt pregatite nici Rominia nici Europa.Populatia, in majoritatea ei nu sustine aceste idei .Dupa ce guvernantii nostri au distrus tot ,nu mai au nici industrie ,nici agricultura nici brate de munca calificate au hotarit ca situatia se poate de salvat prin intrare in Europa .Dar Europa n-are nevoe de Moldova.De Moldova are nevoie Rusia . Populatia este deprinsa cu Rusia ,si dependenta pietii noastre interne este foarte mare .Dar vrau sa-ti spun ca sa nu generalizezi pentru ca mai sunt Basarabeni care tin la neamul nostru Romanesc ,dar vrem sa fim aparte cu problemele noastre si saracia noastra ,dar tot o data si rusii ne sunt mai aproape de suflet, nu din punct de vedere economicesc dar din punct de vedere spiritual , ca uneori un rus ne intelege mai repede ca un cetatean romin .Din punct de vedere spiritual noi suntem mai aproape de Rusia ca de Romania,acestai adevarul .Istoria o primim asa cum este.

  28. Pentru torna_fratre,
    … 35 de ani ( adica 1 generatie )… de asteptare. Ca pe vremea lui Ceausescu… Albert Camus spunea ca orice sacrificiu cerut unei populatii care se intinde pret de o geneartie si mai mult este… crud si complet imoral. Cum sa ai imensul tupeu sa-i ceri unui om nevinovat ca, pentru ca asa au hotarat altii pentru el, viata lui sa fie facuta praf pentru ca cei care vor veni dupa el sa traiasca o ipotetica viata mai buna. Nerusinare! Hitler a murit! Stalin a murit! Numai voi, nesimtitilor, va simtiti inca foarte bine. Si mai aveti tupeul sa vorbiti de anticomunism bolsevicilor. Repostez inca o data:

    “Capitane nu fi trist
    Garda merge inainte
    Prin Partidul Comunist”

    Toti nemernicii, toti neterminatii, toti impotentii si toti debilii au gasit cu cale ca este cazul sa hoatarasca ei viitorul omului nevinovat de pe strada, asa numai pentru ca nu le-a iesit lor pasenta. Rusine!

  29. Poftim un exemplu cras al realitatii de azi: s-au intalnit la Prut doi moldoveni Prosti: Niculita si toreador

  30. pentru xyz,
    Vrei sa spui ca tu nu vezi nimic frumos si atractiv in RM?daca-i asa mie cu adevarat mii jale de tine…
    „sa inteleg ca regretati statutul de gubernie a unui mare imperiu”–nu regret eu asa prostii ,eu am zis ca vreu sa vad o RM puternica si independenta.
    „statul RM nu va rezista in fata tendintelor iredentiste rusesti nici macar 24 de ore daca Rusia o vrea”–va rezista,tarile baltice au rezistat si Moldova va rezista ,depinde doar de cultura politica acetatenilor si voinata politicienilor.
    „Sa inteleg ca preferati un stat imperial imens in care se vorbeste ruseste ( limba in continuu regres ) decat un stat membru NATO si UE in care, intamplator, se vorbeste romaneste ( limba oficiala a UE ). „– nu doresc nici in nato si nici armata rusa pe teritoriul transnistriei. Moldova tre sa fie membra UE iar limba vorbita am spus deja ca e romana.
    „Probabil ca preferati, in mod iluzoriu de fapt, un stat in care anumite forte politice……….Pai China, cu tot potentialul ei de imensa furnizoare de mana ieftina de lucru, fara sprijinul american ar redeveni instantaneu o tara feudala”–Nam zis eu ca vreu ca camunistii sa fie la putere nici nu se poate de comparat moldova cu china .daca citeai mai atent ce-am scris mai sus pai intelegeai ca nu pot eu sa fiu un susstinator a lui voronin…
    ” V-ati facut un calcul cam cat ar costa Romania un astfel de demers? Nu v-ati pus niciodata problema ca romanilor chiar le pasa de ce se intampla peste Prut?”–sigur ca-i pasa de moldova sii normal aceasta,iar pozitia politica actuala a romaniei fata de moldova cred ca este un corecta.

  31. Pentru Sergius:
    Care sunt factorii economici care vor face aceasta „Moldova Puternica”?

  32. Luca, dar tu esti foarte destemt . Destepti alde tine o sa ridice Romania .Tu ti-ai pus ochelari in roz si te vezi de acum unit ,si introdus in Europa . Dar realitatea este acea care este .Noi trebue sa meritam aceasta unire si intrare in Europa.Intii sa fii mai tolerant fata de persoane cu pareri diferite de ale tale si asa tot poporul . Guvernantii ,sa nu fie corupti si producatorii sa produca dupa standarte Europene. Taranii sa taie porcii la abatoare si saraciea sa fie redusa .Cultura generala so dezvoltam si poate vom ajunge in Europa.

  33. Pentru Vasile Niculita si ceilalti basarabeni! Stimatilor, pai chiar asta si doresc extrem de multi romani. Adica sa ne lasati in pace cu cetateniile, bursele si alte dari pe degeaba din banii contribuabilului roman. Romania si romanii nu va sunt cu nimic datori ca voi sa tot cereti iar noi sa va tot dam. Mergeti in Rusia si sa va dea aceasta tara care va este mai apropiata din punct de vedere spiritual. Mai mult ca sigur ca si Ucraina va este mai apropiata spiritual. Simplu ca buna ziua! Asa ca sa incetam odata pentru totdeauna sa ne mai sicanam. Suntem popoare straine si trebuie sa reducem contactele la cele standard intre doua tari straine. Eu nu ma simt deloc aproape de basarabenii rusofoni si rusofili, si este bine ca nici voi nu va simtiti aproape de noi. Acum sa citeasca aceste chestii si Basescu si toti guvernantii tampiti de la PDL, inclusiv Boc. Incetati sa mai ajutati strainii rusofili si ucrainofili din Basarabia spre paguba cetateanului roman!

  34. Pentru Sergius,
    Sigur, doriti numai bine si la vara cald, insa fara sprijinul NATO si SUA, vorba lui Eminescu, „dup-un ceas… Moldova… e ca pleava vanturata”. Nu vedeti, aropo de UE, ce surprize ne ofera conducerea vanduta si debila a Frantei si Germaniei ? Cu Finlanda este altceva. Despre finlandezi, estonieni, laponi, murdveni si samoezi se spune ca stau cam prost cu creierul mare, care e mai mic decat creierul mic. Poate nu stiti, dar lapon in limba suedeza inseamna „tampit”. Deci…

  35. Cunosc acest „argument”, orcare aberatie azi se numeste „opinie diferita”.
    gen: „Populatia este deprinsa cu Rusia”??? ce e cu aceasta „deprindere”? De ce ai hotarat tu pentru mine ca eu sunt un addict to Russia.
    Mi-ai dat si un raspuns la intrebarea data lui Sergius: Economia Republicii Malldova Independenta si superSuverana va prospera gratie porcilor masacrati la abatoare.
    …si cultura s-o dezvoltam? Asta cum e? fiind „deprinsi” de rusi?

  36. Pentru Sergiu,
    Si inca ceva: Nu-mi mai dati mie lectii de patriotism moldav, de fapt basarabean. Desi sunt cetatean roman nascut in Romania, sunt pe jumatate aroman ( dialect pe care il vorbesc perfect ) si pe jumatate basarabean. Fiti convins ca eu cunosc realitatea basarabeana si istoria acestui teritoriu mult mai bine dacat va imaginati.

  37. Din pacate Bolsevismul a intrat in capul romanilor nu doar in estul Prutului si de buna seama pana la Tisa. Virusul rosu a intrat in capul cetatenilor de genul Niculita si toreador care va amana Unirea pentru un timp nedeterminat

  38. Pentru „expertii” din Romania in problema rusa,
    Nu va va mai pronuntati asupra unor realitati pe care nu le cunoasteti de loc. Rusii in Basarabia reprezinta doar 200 000 de locuitori iar vorbitorii de limba romana reprezinta 78% din totalul populatiei. Deci componenta etnica a RM, dupa atatia ani de ocupatie sovietica este aproximativ identica cu cea din Romania, unde romanii reprezinta 81%. Manipularea si impilarea este mare in Basarabia, pe un fond de instructie extrem de precar si o necunoastere crasa a istoriei si culturii nationale.

  39. xyz ,cu tot sprijinul Nato si SUA nu ne va ajuta nimica daca fiecare trage la dinsul ,ca „broasca racu si custiuca” ,pina cind nu vor crede toti in viitorul RM ,succes nu v-a fi…
    pu interes,tu esti cetatean RM?locuesti in Moldova?

  40. Mai „toreador”, tu ce vrei in definitiv? Sa inchizi granita pe Prut ca sa nu mai treaca nici pasarea in zbor?! Pai acelasi lucru il mai vor doar boshorogii de bolsevici care mai vietuiesc in oraselele basarabene.. Daca esti asa fanatic, du-te si te razboieste cu acestia!
    Dar daca esti barbat adevarat, fa ca mine: adu din Basarabia o fata de vreo 23 ani,plimb-o la mare si la munte, intre 2 partide de amor ii explici cum sta treaba cu romanismul si moldovenismul si se va schimba treaba dupa aceea.
    Daca si mai multi vor face asa, vei vedea ca atitudinea basarabenilor se va indulci treptat.

  41. Luca, eu sunt sigur ca Basarabia nu se va mai uni niciodata cu Romania. Si asta pentru ca din ce in ce mai multi romani isi dau seama ca Romania are tot ce are Basarabia, dar Basarabia nu va avea NICIODATA ceea ce are Romania. Eu ma simt minunat intre Prut si Tisa. Avem muntii Carpati cu fenomenale statiuni balneare si lacuri de acumulare, peste 1.000 de km de Dunare, iesire la Marea Neagra, delta in care merg in fiecare vara la pescuit etc. Ce ne mai trebuie altceva? Bataie de cap cu Basarabia care govoreste pe ruseste si turceste? Fereasca Dumnezeu! Cel putin romanii dintre Prut si Carpati se vor opune si cu arma in mana impotriva unei eventuale uniri. Mie-mi ajunge Romania asa cum este acum. Nu doresc sa mai intre si alti straini. Sunt satul de straini pana peste cap, mai ales de strainii din est si nord care vorbesc limbi slave. Deci sa stam fiecare in tara cui ne are: romanii in Romania, iar basarabenii intre Prut si Nistru. Asta-i „pohta ce pohtesc”!

  42. Domnule paulescu, eu sunt din Iasi si ma voi casatori cu o romanca de-a mea de prin Iasi, Botosani, Suceava sau din alta zona a Romaniei. Tin ca viitoarea mea sotie sa aiba aceeasi religie, limba, traditii si obiceiuri ca si mine. Dar daca ar fi sa aleg intre o unguroaica si o basarabeanca, apoi afla ca aleg unguroaica. Ii simt pe unguri mai apropiati de sufletul romanesc. Sunt respectuosi si oameni deosebit de civilizati. Ceea ce nu am gasit in Basarabia. La voi am gasit numai ura la adresa romanilor, a limbii romane si a traditiilor si bisericii romanesti. Sper ca e clar pentru tot basarabeanul!

  43. to Turiador,
    Asa tampenii demult nu am auzit: ausi tu, „..romanii dintre Prut si Carpati se vor opune si cu arma in mana impotriva unei eventuale uniri.
    Nici lui Tkaciuk cu Voronin nu le-a venit asa ceva in cap in timpul alegerilor anticipate cand au pornit campania romanofoba.
    Esti un provocator ordinar.
    Considera ca te-ai facut pe azi datoria. Patronii tai vot fi multumiti. Noapte buna

  44. toreador,sunt intr-o oarecare masura deacord cu ce ai spus dar o mica precizare : acei 1 milion de romani din italia de ce nu stau intre Prut si Tisa?parca romania are tot… :)si tu vorbesti de Moldoveni,rusine!
    si inca un lucru:daca tu te ai fi nascut in tara formata fara vointa cetatenilor sai in 1940 ,care ar fi atitudinea ta atunci?

  45. De fapt zombies intre ei nu lupta. Aici asistam la un caz exclusiv.
    Doi zombies bolsevici(turiador si sergius) de pe ambele maluri ai Prutului s-au incaierat intr-o lupta crancena

  46. Luca, cauta pe Google site-ul patriotism.md si dupa asta mai vorbesti cu mine. Vezi ce fel de „patrioti” are Basarabia si sa-mi spui daca mai doresti sa te unesti cu un asemenea amestec de populatii asiatice cu mentalitate retrograda.

    Sergius, e adevarat ca unii romani s-au dus la lucru in Italia si Spania. Unii sunt romani, dar multi sunt tigani. Tiganii, in special, pleaca in strainatate pentru a fura profitand de naivitatea occidentalilor. Se goleste Romania de tigani, iar asta e un lucru extraordinar. UE ne reprosa noua ca-i discriminam si nu-i integram pe tigani. Acum sa-i integreze ei! Iar acum spun cu mana pe suflet ca din punctul de vedere al frumusetilor naturale, Romania nu e cu nimic mai prejos decat cele mai frumoase tari de pe glob. Alta e problema ca economic inca nu suntem la inaltime. Dar asa e bine sergius: tu stai in tara ta, ca si eu stau bine in tara mea Romania.

  47. te gresesti amarnic…nu am eu nimic cu bolsovicii si toti ceilalti,eu pledezi pu RM si punctum.

  48. Exact: unul e prost al doilea e provocator si punctum.

  49. toreador, rog sa ma intelegi corect:eu ma consider roman dar cred in statalitatea RM si am tot o gura si 2 ochi ca si tine nu-ma asociezi cu ” populatii asiatice cu mentalitate retrograda” iar formuri unde si despre cetatenii romaniei se vorbeste multe lucruri „frumoase” sunt tare multe, dar nu cred ca e cazul sa generalizezi lucrurile luin in consideratie doar unele opinii aparte.

  50. luca,eu am incercat sa-mi spun punctul de vedere ,vrei accepta vrei nu,citeste atent ce am scris eu pina a ma include la provocator,stalinist ,bolshevic etc.
    P.S ata-i ultimul meu comentariu.,nu vreau sa ma cert cu nimeni pe formuri ,e inutil

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *