„Initiativa Civica pentru un Parlament Curat” (ICPC), formata dintr-un grup de sapte organizatii neguvernamentale (Centrul de Promovare a Libertatii de Exprimare si a Accesului la Informatie “Acces-info”, Asociatia pentru Democratie Participativa ADEPT, Asociatia Presei Independente, Centrul de Analiza si Prevenire a Coruptiei, Centrul Independent de Jurnalism, Centrul de Investigatii Jurnalistice si Fundatia Soros-Moldova), a lansat oficial campania “Cunoaste-ti candidatul!” In cadrul acestei campanii vor fi monitorizate listele electorale ale partidelor politice in vederea depistarii candidatilor care nu intrunesc criteriile de integritate stabilite de ICPC.
PNL a primit o scrisoare din partea ICPC, in care se spune ca, daca formatiunile politice vor accepta sa retraga candidatii compromisi de pe listele lor, atunci ICPC nu va face publica informatia respectiva. In cazul in care partidul nu va contesta rezultatele monitorizarii si nu va exclude candidatii din lista, ICPC va publica lista candidatilor compromisi. Astfel, ICPC propune partidelor semnarea unui acord, care sa faciliteze colaborarea ICPC in cadrul acestei campanii.
ICPC a solicitat o intilnire si PNL, care a avut loc miercuri, la sediul partidului, aceasta fiind reprezentata de Petru Macovei si Dumitru Lazur, din partea Asociatiei Presei Independente.
Analizind propunerea ICPC, Vitalia Pavlicenco a expus, in cadrul intilnirii cu membrii proiectului, urmatoarea pozitie, dupa examinarea ofertei de catre Biroul Permanent Central al PNL.
Partidul National Liberal saluta orice initiativa venita din partea societatii civile, care are menirea sa contribuie la alegerea, in R.Moldova, a unui Legislativ din deputati necompromisi, nesantajabili, care sa nu fie vulnerabili sau dependenti de anumite structuri sau persoane, prin diferite actiuni pe care ar vrea sa le ascunda de opinia publica. Un alt fel de deputati nu pot fi decit aceeasi masina de vot, pe care astazi o avem in Parlament, sub forma majoritatii comuniste obediente in fata presedintelui partidului si a presedintelui Fractiunii.
Totodata, ICPC provoaca o serie de intrebari la care pare destul de complicat sa se obtina raspunsuri credibile. Dincolo de argumentul ca, “si in R.Moldova trebuie odata inceput ceva”, apar o serie de indoieli si intrebari:
1. In ce masura toate ONG-urile implicate in proiect au suficienta capacitate sa proceseze minimum 150-200 de dosare ale primilor 15 candidati pentru Parlament pe, cel putin, listele a zece partide inscrise in cursa? Dar daca adaugam aici circa 60 de dosare ale unor partide care declara ca vor lua pina la 50-60-70 de mandate de deputat? Exista o asemenea echipa functionala si credibila?
2. Cum se va trata, in cadrul acestui proiect, notiunea de prezumtie a nevinovatiei si norma juridica precum ca persoana poate fi declarata vinovata sau criminala numai dupa decizia definitiva a instantei?
3. De la care punct de analiza vor porni membrii ICPC in jurnalismul de investigatie? De la cartile difuzate de unele partide contra altora, de la materialele publicate in presa din ziua declansarii campaniei electorale sau de la toate datele existente prin diferite rapoarte ale Curtii de Conturi, in deciziile de judecata, inclusiv nedefinitive, in presa, in deciziile CEDO?
4. Este adevarat ca membrii proiectului nu monitorizeaza daca este sau nu este corupt presedintele partidului, in conditiile cind practica politica de la noi e ca echipa propusa pentru Parlament de partid este, in esenta, tot o masina de vot, fie ca e vorba de comunisti, de pepecedisti sau de democrati?
5. In ce masura membrii proiectului vor coopera cu structurile statului, inclusiv cu CCCEC, stiindu-se ca acestea sint controlate in totalitate de actuala putere?
6. Care este garantia ca membrii proiectului nu vor transforma proiectul intr-o sursa de “imbogatire”, in sensul ca informatiile obtinute pe diferite cai nu pot fi folosite pentru santajarea vizatilor, ultimii incercind sa-si cumpere caracterul de nesantajabili prin plicuri grase?
7. In ce masura cei care vor furniza informatii nu o vor face premeditat, incercind sa ponegreasca pe cineva, acesta pierzindu-si timpul cu “reglarea de conturi” cu ICPC, in loc sa participle la campania electorala, care inseamna informarea oamenilor si captarea voturilor?
8. In ce masura poate fi chemat in instanta un proiect cu mai multi autori, in conditiile cind se cunoaste ca, in asemenea cazuri, de obicei, sint vinovati toti impreuna, ceea ce inseamna, in realitate, ca nu e vinovat nimeni?
9. In ce masura membrii proiectului ICPC sint persoane credibile, nesantajabile, ca sa nu tranforme proiectul intrr-un atac legalizat al unora, care pot plati orice, contra altora, care pot plati si cumpara orice intr-o mai mica masura?
10. Care poate fi gradul de incredere al populatiei si al partidelor, ca sa nu spuna ca se va lupta selectiv contra “coruptilor”?
11. In ce masura membrii proiectului ii vor cruta pe cei ce nu merita – printr-o elementara abordare obiectiva – sa fie crutati?
12. Proiectele IPP-ului, alte proiecte, finantate de Fundatia Soros, sint percepute diferit in societate, cea mai frecventa acuzatie in ultimii ani fiind ca unii, care le conduc, fac jocul comunistilor – care ar fi, de fapt, miza principala, ce pare ascunsa, a acestui proiect? Are menirea sa pastreze la putere actuala coalitie pepecedisto-comunista sau se orienteaza spre o coalitie liberala si, prin urmare, autorii si membrii proiectului vor actiona in consecinta?
13. Cum isi va propaga ICPC pozitia, cum va ajunge aceasta la fiecare cetatean si in ce masura o invinuire gratuita va putea fi reparata in timp util, pentru a nu-si face efectul nefast major, sau asta nu va mai conta pentru autorii proiectului a doua zi dupa alegeri?
14. Un candidat despre care ICPC nu are informatii (complete) este automat un candidat curat?
15. Care ar fi Regulamentul functionarii ICPC si in ce masura deciziile, luate prin vot, nu vor fi abuzive sau dictate de forte exterioare proiectului si chiar exterioare finantatorului?
16. In ce masura, in cazul acestui proiect, nu este valabila spusa – “cine plateste, acela comanda muzica?”
Acestea ar fi doar citeva intrebari, care ar trebui sa serveasca drept o analiza profunda pentru cei incadrati in proiect. Au mai fost initiative gen Coalitia anticoruptie, dintre societatea civila si structurile statului, despre care multa eficienta nu s-a cunoscut, se stie cum se fac sondajele in R.Moldova. PNL are cazul concret cind figureaza partidul in sondaje, dar “boardul decide ca presedintele nu trebuie sa fie” (nu credem ca decizia nu a fost influentata dinafara proiectului), cind exista o sumedenie de alte motive si argumente ce ne fac sa credem ca trubadurii coalitiei comunisto-pepecediste, unii dintre care figureaza printtre ONG-urile implicate in proiect, nu au credibilitatea cuvenita, pentru a fi considerate impartiale, echidistante si necontrolate sau nesantajabile.
Pozitia PNL este ca “avind in vedere lipsa de credibilitate a unor componente ale proiectului, exista suficiente motive pentru a se considera ca acest proiect are foarte putine sanse sa fie unul necontrolat de unele forte politice”. Timpul va arata cine are dreptate.
Vitalia Pavlicenco,
presedintele PNL
16. Un candidat despre care ICPC nu are informatii (complete)este automat un candidat curat?
Aceasta initiativa nu poate decit sa puna in discutia publica candidatii cu informatiile LA VEDERE TOTAL TRANSPARENT ! Ce propun partidelor e o gainarie !
Initiativa Civica pentru un Parlament Curat––o initiativa extraordinara!!!,dar sunt convinsa ca este un proiect pentru „virfuri”sau sa fiu mai clara, pentru „rechini”. Cuvintul „Civica”va fi o masca,adica uite, vorbim dim parte poporului.
In realitate,D.Pavlicenco aveti dreptate, se vor face atacuri selective.Voi fi atacata eu, dupa cum si sunt atacata,care strig de ceva timp ca Directorul de liceu, Constantin Chiciuc,este capabil sa-mi ceara explicatii in scris, de ce ma duc la veceu in timpul lectiilor,dupa cum s-a si exprimat la un consiliul pedagogic din data de 6 ianuarie 2009:”Trebuie sa aveti regim”.La care i-am spus, ca eu nu pot sa am regim.Si tot dinsul a confirmat ca da,de fapt cind e vorba cistita nu faci nimic.
Multstimati membri ai Initiativei Civice pentru un Parlament Curat” (ICPC),pe Chiciuc acesta cine o sa-l curate???,caci are intentii sa mearga pe listele de partid in calitate de cadidat in deputati ai Parlamentului?
Eu sunt de parerea ca trebuie sa fie incadrate in acest proiect „radacinele”nu virfurile,sa afle si mama mea de la sat cine e „murdar” si cine e „curat”.
Скажите, а у вас есть RSS поток в этом блоге?
dar cine sunt judecatorii, adica ong-le care vor sa dea note? ong sis-iste?
Pentru Nina si Vlad
Nu-mi imaginez cum asigura responsabilitatea pentru erori conducatorii proiectului ? Cum va fi posibil sa se indreptateasca o persoana oarecare in fata a unui angajat in proiect, care nu este judecator si persoana-candidat nu este supusa urmaririi legale?. Cine le va reglementa aceasta activitate si limitele pina unde pot merge…..Dupa care criterii vor fi atacati unii candidati ?
Care va fi calea de atac in caz de depasire a competentelor si a legislatiei in vigoare, care consfinteste prezumtia nevinovatiei ?