Mircea Popescu: Izolare si secesiune
Anul 2011 gaseste Romania intr-o situatie extrem de nefavorabila, atat pe plan intern, cat si extern.In interior, preocuparea principala a partidelor este razboiul politic, prin incalecarea institutiilor statului si atentatul permanent la principiul separarii puterilor statului (democratic), rafuielile, traseismul politic in fuga dupa pastrarea privilegiilor si a pozitiilor obtinute sub o guvernare sau alta, asigurarea puterii, prin acoperirea fenomenelor de coruptie ale propriului clan si atintirea reflectoarelor exclusiv pe coruptia adversarilor politici.
In aceasta atmosfera de politizare excesiva, societatea romaneasca preocupata sa reziste efectelor crizei economice este puternic polarizata si divizata, neconstituind un partener social capabil sa infraneze excesele unei clase politice tot mai venale si mai lipsite de principii. (In poze – imagini de la sarbatorirea Unirii de catre PNL la Balti, 27 martie 2011)
Asa zisii reprezentanti ai poporului, alesi uninominal, odata ajunsi in Parlament pe liste de partid, uneori cu doar cateva zeci de voturi prin redistribuire, ca in cazul „alesilor” Circumscriptiei 43 „Diaspora”, devin aroganti, chiar excesiv de vulgari si impertinenti in relatiile cu cei care i-au votat.
Totodata, pentru pastrarea puterii, o alianta absolut devastatoare pentru Romania are loc prin cooptarea la actul guvernarii si acceptarea pretentiilor subtil separatiste ale UDMR care, prin fiecare pas se apropie de scopul propus al federalizarii tarii prin preluarea administrarii maghiare asupra unor zone intinse din Romania, chiar a intregii Transilvanii, si aducerea romanilor din respectivele zone in pozitia de cetateni de mana doua.
Intr-un cuvant, administrarea responsabila a tarii este lasata la voia intamplarii, preocuparea principala fiind lupta pentru putere si mentinerea puterii chiar cu pretul amanetarii intereselor natiunii romane.
Europarlamentarii romanilor, deci cei care ar trebui sa reprezinte poporul roman in Parlamentul Europei nu numai ca nu le sustin interesele, nu numai ca acepta dezinvolt orice „directiva” sau lege impusa de alesii altor popoare europene, dar pledeaza, cum se intampla in cazul pastorului Laszlo Tokes, pentru masuri care afecteaza echilibrul intern al Romaniei si constituie pasi spre autonomia pe criterii etnice, etapa importanta in procesul federalizarii, eventual a secesiunii tarii.
Recentul caz de coruptie al unuia dintre europarlamentarii romani, Adrian Severin, fost Ministru de Externe, ridica mari semne de intrebare nu numai asupra onestitatii personale, dar mai ales asupra calitatii si moralitatii oficialitatilor romane, punand diplomatia romaneasca in defensive. Nu trebuie uitat ca acelasi fost Ministru de Externe, Adrian Severin, a fost autorul semnarii tratatului cu Ucraina, prin care Romania a renuntat la Insula Serpilor.
In conditiile existentei mai multor poli de putere mondiali, ei insisi, in cautarea unei modalitati de nivelare a diferentelor reciproce si coordonare a eforturilor pentru stabilirea unui echilibru global in pericol de colaps din cauza framantarilor din lumea araba cu perspectivele crearii unor terenuri favorabile proliferarii terorismului sau chiar al unor guverne ostile civilizatiei occidentale, Romania este obligata sa-si dezvolte, si ea, o diplomatie de echilibru.
Care este polul de putere pe care se sprijina sau in jurul caruia graviteaza Romania ? Cred ca diplomatia romaneasca se amageste cu apartenenta la Uniunea Europeana si cu bazele americane din Dobrogea, cu, respectiv, apartenenta la NATO.
In Uniunea Europeana tara noastra are o pozitie precara – atat din cauza valurilor de cetateni romani, care au invadat Europa si au „exportat” obiceiuri si fenomene marginale societatii, cat si a inabilitatii diplomatiei romanesti de a face fata provocarilor actuale.
Aceste aspecte negative extrem de vizibile, completate de coruptia rampanta si de administrarea deficienta a tarii au determinat centrele de putere ale Uniunii Europene, Franta si Germania sa spuna un NU hotarat acceptarii Romaniei in zona Schengen, ca un avertisment serios asupra modului in care este privita membria tarii noastre in cadrul Europei unite.
Pe de alta parte, administratia americana este preocupata de marile probleme din Afganistan, Irak si de evolutiile din Orientul Mijlociu si pana in Nordul Africii din care doreste sa se retraga intr-o formula eleganta, fiind confruntata si cu mari probleme economice interne inaintea alegerilor de anul viitor.
De aceea, asa zisa resetare a relatiilor cu Rusia este un semnal extrem de clar ca Statele Unite sunt neinteresate de regiunea din Estul Europei, regiune asezata strategic intre Rusia si Uniunea Europeana, cu alte cuvinte – in alta zona de influenta.
De altfel si ocolirea Romaniei de catre versatul vicepresedinte american Joe Biden care a vizitat Chisinaul venind de la Moscova, dar nu si Bucurestiul, doreste sa trimita semnalul ca administratia democrata de la Washington nu sustine niste relatii “fratesti” intre Bucuresti si Chisinau.
Nu este lipsit de semnificatie ca, ocolind Bucurestiul, Biden a aratat ca legatura Moscova-Chisinau este privita favorabil de Statele Unite, atragand astfel atentia ca eventualele dorinte de reunificare nu sunt in vederile americanilor, tocmai pentru a nu provoca Rusia.
Cu alte cuvinte, in loc sa intretina relatii aflate la limita ostilitatii cu mari puteri ca Franta sau Rusia, diplomatia noastra trebuie sa gaseasca solutiile iesirii din izolarea internationala nu numai pentru a-si apara interesele imediate nationale, dar si pentru a evita excluderea sa de la rezolvarea problemelor care intereseaza vital viitorul ei ca natiune, inclusiv cele teritoriale.
Fiind izolati pe plan extern, practic fara aliati si fara aliante viabile, devenim vulnerabili instabilitatilor regionale posibile si incapabili de a gasi sprijin extern.
De aceea, Romania are nevoie de o retea de mini-aliante, de parteneri cu interese si experiente istorice comune. Prin intermediul unor astfel de aliante vor fi mai usor de promovat puncte de vedere, initiative si atitudini comune pe arena internationala.
Determinarea diplomatiei Chisinaului de a lucra in tandem cu cea a Bucurestiului ar fi un prim-pas in coagularea unui lant de aliante regionale.
Interesul si obligatia majora a administratiei Romaniei este de a preveni secesiunea tarii prin implicare internationala. Este bine stiut ca marile puteri doresc stabilitate politica cu orice pret. In cazul unor miscari secesioniste din interior alimentate si de acceptarea tacita, prin compromisul vinovat al partidului de guvernamant in sustinerea pretentiilor partenerilor maghiari de guvernare, pretul poate fi suportul international pentru divizarea tarii dupa modelul deja experimentat in Iugoslavia.
Aceasta situatie este intuita perfect de liderii maghiarimii din Romania, care preseaza atat din interior, cat si prin mediile diplomatice si politice externe, pentru autonomie etnica cu perspectiva reconstituirii Ungariei Mari.
In timp ce acestia isi urmeaza cu perseverenta realizarea scopului, politicienii romani – fie de la Bucuresti, fie de la Chisinau – se complac in mentinerea secesiunii „de facto” a Romaniei, prin promovarea teoriei a doua state romanesti care se vor intalni iluzoriu in Uniunea Europeana unde se vor uni “spiritual”.
In felul acesta, este incurajat statalismul, deci mentinerea secesiunii Romaniei si se da apa la moara cercurilor anti-romanesti care, dupa o scurta perioada de recul, se regrupeaza pentru a promova moldovenismul agresiv si a lansa ideea Moldovei Mari.
Agresivitatea crescanda a cercurilor revansarde maghiare si moldoveniste care flutura tot mai amenintor spectrul Ungariei Mari in Vest si al Moldovei Mari in Est trebuie sa determine mobilizarea si riposta societatii civile romanesti.
Daca nationalistii moldovenisti din Basarabia si revizionistii maghiari din Romania sunt uniti si gasesc vehiculele care sa le propage politic si sa le puna in aplicare scopurile, respectiv partidul nationalist moldovenist PCRM si formatiunea nationalista maghiara UDMR, romanii raman divizati din cauza politizarii excesive in care sunt angrenati de clasa politica, dar si a oportunismului partidelor basarabene, care prefera adoptarea si promovarea ideii multietnicitatii si a statalitatii, pentru a beneficia de avantajele unor pozitii in conducerea unui stat fara viitor.
Referitor la PCRM, trebuie combatuta ideea gresita ca acest partid are alta ideologie decat nationalismul. Este vorba de un moldovenism agresiv, care continua politica cotropitorului sovietic de deznationalizare, prin orice mijloace, a romanilor.
Acolo unde politicul esueaza sau oscileaza, societatea civila poate determina schimbari profunde.
O societate civila unita in apararea interesului national va avea parghiile care pot trezi la realitate clasa politica romaneasca, in efortul de a scoate tara de pe panta periculoasa a secesiunii si divizarii.
Diplomatia romaneasca trebuie impinsa, pentru a se ridica din genunchi, pentru a se reforma si pentru a-si asuma un rol activ in apararea si promovarea intereselor nationale romanesti – atat in raport cu imixtiunile pro-autonomie etnica ale oficialilor maghiari, cat si in directia sensibilizarii partenerilor internationali asupra interesului national romanesc privind re-intregirea nationala si teritoriala dupa exemplul german.
In paralel, este nevoie de o atitudine unitara a europarlamentarilor romani, indiferent de grupurile politice carora le apartin in Parlamentul European, pentru contracararea politica si diplomatica a incercarilor interne si externe de destabilizare a Romaniei, dar si pentru impunerea intereselor nationale.
Va intelege oare societatea civila, vor intelege fortele active ale acesteia necesitatea unificarii intr-o miscare nationala pentru apararea si promovarea romanismului, a drepturilor romanilor in propria tara si a integritatii teritoriului national?
Va intelege oare clasa politica romaneasca de la Bucuresti si Chisinau necesitatea cooperarii cu societatea civila pentru preluarea initiativelor acesteia si pentru promovarea intereselor Romaniei unite si indivizibile?
California, 5 Aprilie 2011
Va multumim inca o data pt. vorbele bune !
N-as zice ca acesti „nationalisti” de la Chisinau sunt „moldovenisti”.
Mai degraba – „provocatori rusofoni si rusofili si agentura moscovita”,
tip Dodon, etc. Nu merita sa-i numim cu un nume românesc,
ei nu au nici o legatura cu pamântul strabunilor nostri.
In rest, ideea României Mari pluteste in aer pe la Chisinau.
Mult noroc !
http://dacialibera.com/
http://moiseevalexandrin.wordpress.com/2011/04/06/politistii-care-au-omorat-tinerii-la-7-aprilie-sunt-avansati-si-protejati-de-dl-filat/
Când ieşim din CSI ?
Publicat în 7 aprilie 2011 de Dr. Veaceslav Stavila;
Iisus Hristos a spus: „Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni. Căci sau va urî pe unul şi va iubi pe celălalt; sau va ţine la unul, şi va nesocoti pe celălalt: Nu puteţi sluji lui Dumnezeu şi lui Mamona” (Matei 6:24)
Notă: După declararea independenţei (1991), conducerea Republicii Moldova a încercat imposibilul (că “poate sluji la doi stăpâni”): să ne ţină în CSI şi să ne integreze în Uniunea Europeană.
Întrebare: Când ieşim din CSI ?
În ceea ce priveşte România se vede că este o analiză făcută de la mii de Kilometri.Cineva a tras un pârţ,scuzaţi cuvântul,ce miroase doar în California.Mai,mai, am crezut că PRM şi-a deschis o filială pe coasta Pacificului.Domnilor,în Ardeal sunt 1,5 mil maghiari şi trăiesc compact doar în două judeţe Harghita şi Covasna.Cu tot ajutorul ungurilor de la Budapesta,cele două judeţe sunt printre cele mai slab dezvoltate din România,investiţiile străine serioase ocolindu-le.De aici porneşte totul,de la nivelul de trai şi dezvoltare economică.La nivelul anilor 90 în zona respectivă era un curent incipient românofob,ceva gen RM din zilele noastre.Acum lucrurile s-au schimbat la 180 de grade,forţa de muncă maghiară negăsind de lucru în zonă,caută slujbe în zona Clujului unde se construiesc fabrici pe bandă rulantă,nu exagerez,şi unde nu poţi să te angajezi dacă nu şti la perfecţie limba română şi engleza,pentru companiile transnaţionale.Vedeţi,la ardeleni se poate,pe când şi în RM?
In RM la Sfantu’ Asteapta. Pana nu se vor trece din viata generatiile cu mentalitatea sovietizata, nu-i vom ajunge din urma pe maghiarii din Romania. Dar si pana Romania nu-si va exprima mai ferm pretentiile asupra acestui pamant romanesc, si nu sa se gudure la picioarele moscalului.
Cotrutza,România nu poate să aibe pretenţii teritoriale asupra RM deoarece i-a recunoscut independenţa şi suveranitatea.Faptul istoric este consumat,acum totul depinde de voi şi de ceea ce vreţi voi de fapt.
Nu impartasesc pesimismul din articol, probabil autorul il scrie din afara Ardealului. Eu, ca traitor in locurile mentionate, ca si mircea.ro, de altfel, va asigur ca MINORITARII nu au cum sa ne incalece, asa cum au facut-o rusii in RM. In Ardeal traiesc oseni, moroseni, moti, graniceri din Bistrita, a caror simpla mentionare da fiori reci bozgorimii.
In Ardeal traiesc oseni, moroseni, moti, graniceri din Bistrita, a caror simpla mentionare da fiori reci bozgorimii.” – valeu , cite etnii neromanesti in Ardeal 🙂
Emotionant articolul insa fara esenta…
Apropos cel care l-a scris are si un nume sau un pseudonim?Pentru ca altfel cred ca l-a scris vreun cetatean agent KGB.
Apoi,cum poti sa scrii despre anumite „realitati”cand traiesti la 12.000 km de Romania?Este ca si cum as compune un eseu despre Tibet fara sa ma documentez la fata locului ci doar inspirindu-ma din articolele de propaganda de pe net.
Locuiesc in Ardeal,Brasov,si ocazional mai merg in „ungurime”cum se spune,in zona Tg.Mures,insa pe drept cuvant chestia cu romanii „cetateni de rangul doi”mi se pare exagerat daca nu chiar naiv.
Nu neg ca sunt si exceptiile nationaliste insa de la exceptie pana la a generaliza…cale lunga mai frate.
Recomand autorului o incursiune actuala in Romania pentru ca s-ar putea sa ramana surprins cand va vedea ca la nivel de om de rand si romanul si maghiarul isi vad de viata lor si se respecta.
Nu va faceti din partea ungurilor.Sefii UDMR au fost tot timpul la guvernare,au fost lasti sa-si gestioneze afacerile proprii si stau cuminti.De fapt nici nu pot face prea multe pentru ca sunt majoritari doar in doua judete,Harghita si Covasta,amplasate defavorabil pentru ei in centrul Romaniei.
PS. Ma bucura faptul ca sunteti o inversunata pentru unirea tuturor romanilor.
Vezi:
http://www.evz.ro/detalii/stiri/statuia-lui-matei-corvin-inaugurata-in-nuante-de-rosu-alb-si-verde-925780.html
http://www.rgnpress.ro/categorii/politic/1326-oficialii-maghiari-socati-ca-o-delegatie-romana-le-spune-adevarul-in-fata.html
http://www.rgnpress.ro/categorii/reportaj/1265-diktatul-de-la-viena-reinviat-la-cluj-napoca-o-purificare-de-tip-fascistoid-a-placutei-cu-textul-lui-iorga-de-pe-statuia-lui-matei-corvinul-.html
http://www.rgnpress.ro/categorii/analize-interviuri/1263-radu-baltasiu-astzi-este-o-datorie-de-onoare-s-fii-neutru-sau-bclios-in-raport-cu-tot-ce-ine-de-ar-roman-romanitate.html#Scene_1
http://www.rgnpress.ro/categorii/analize-interviuri/1264-400000-de-euro-pentru-un-monument-antiromanesc-la-cluj-napoca-mihai-viteazu-si-istoria-romanilor-umilita-la-sfantu-gheorghe.html#Scene_1
Articolul are menirea apropierii Romaniei de RM intr-o singura tara inclusa in sfera de influenta rusa. Adica Romania a fost evitata de vice-presedintele SUA din cauza ca Romania nu s-a apropiat cum si-ar fi dorit Moscova.
Aceasta imagine distorsionata pe care traitorul Californiei o are asupra Romaniei, vine sa dea apa la moara moldovenistilor. Nu are nici o legatura cu romanii din Romania, intrucat acestia cunosc adevarul si din secuime si din Moldova romaneasca, deci pe acestia nu are cum sa-i minta.
De ce nu se desfasoara Domnul Popescu pe teren romanesc? Deoarece „adevarul lui” isi are sorginte ruseasca.
Romania nu are a face nimic in ce priveste nici ungurimea nici Republica Moldova. Ungurimea, deoarece este parte componenta a teritoriului sau. iar Basarabia deoarece locuitorii sai au deocamdata interese care nu se suprapun celor romanesti. Asa a fost sa fie si sincer nu intrevad sa se schimbe intr-un orizont de timp care sa acopere efemera noastra viata personala.
Deci, dragi basarabeni, nu nadajduiti la mesajele disperate de acest fel ca ale lui Mircea Popescu. Romania nu se „va trage aproape de Rusia” precum o doresc moldovenistii Domnului Popescu.
George:
N-ati inteles nimic.
mircea.ro:
Eforturile pe care le depuneti pentru a-i face pe romani sa renunte la speranta in unire sunt in linie cu atitudinea statalista a majoritatii politicienilor basarabeni’
Victor Moldova:
Tocmai sefii si liderii UDMR si ai ungurimii nu stau cuminti. Vedeti Tokes la tribuna PE. Deja sefii UDMR se rotesc la conducere. Teoria „cuminteniei” liderilor UDMR este lansata de PDL ca sa justifice compromisul pe care-l face acceptand tacit ideia autonomiei pe criterii etnice pentru a ramane la putere.
Toma_fratre:
Nu cred ca dumneavoastra cunoasteti Romania cum o cunosc eu care am strabatut-o in lung si’n lat mii de km si am venit in contact cu toate categoriile sociale, inclusiv cu politicieni maghiari. Ori, nu omul de rand face politica, nici in Transilvania, nici in Basarabia. A propos, finuta mea este din Halmeu, unde parintii’s romani, vorbesc si ungureste, soacra este unguroaica si nu-si vorbeste cu nora romanca din Satul Mare 🙂 Preotul ortodox a tinut slujba in ungureste la cerinta soacrei.
Am avut si avantajul de a putea compara mentalitatile, inclusiv ale perioadei de tranzitie cu cele ale unei societati in care sitemul democratic este bine implmentat.
Pe Blogul domnului Petrencu, care apare pe Unimedia („Unirea Basarabiei cu Romania: Masa rotunda”) am plasat mesajul de mai jos care asteapta moderarea:
===========
Mircea Popescu says: Your comment is awaiting moderation.
8 April 2011 at 03:31
Domnule Petrencu,
Partidul Liberal si Partidul National Liberal-Basarabia sunt partide pro-romanesti. Unul este parlamentar, iar celalalt este pro-unionist.
Oare n-ar fi mai indicat ca cele doua formatiuni politice sa fuzioneze si sa introduca mesajul unionist in Parlament?
Care este motivul pentru care Partidul Liberal oscileaza in a-si reafirma tendinta unionista? Ii este frica sa nu-si piarda electoratul sau se fac presiuni externe?
Nehotararea aceasta nu cumva va poate fi fatala, nu cumva veti pierde voturi si nu va veti mai regasi in Parlament deoarece alegatorii s-ar putea sa nu se mai regaseasca in politica sovaitoare a PL?
Nu credeti ca in Basarabia este nevoie de un partid puternic national romanesc si unionist capabil sa contracareze fortele anti-romanesti care-si revin dupa reculul suferit prin pierderea (posibil doar temporara) a puterii?
Ati citit MEMORANDUMUL pentru REINTREGIRE (http://www.petitiononline.com/Memorand/petition.html) semnat si aprobat deja de numeroase organizatii din diaspora romaneasca care au sarbatorit 93 de ani de la inceputul Intregirii Romaniei prin Actul Unirii al Sfatului Tarii de la 27 Martie 1918? Il veti semna atat dumneavoastra cat si membrii partidului dumneavoastra?
Ati aflat despre MEMORIALUL PATIMILOR ROMANESTI (http://memorialromanesc.org/), Declaratie Politica a societatii romanesti citita in plenul Senatului Romaniei de chiar Presedintele Comisiei de Politica Externa a Senatului? Il veti semna, atat dumneavoastra cat si membrii partidului dumneavoastra?
V-as ramane indatorat daca veti gasi timp pentru a raspunde acestui mesaj.
Cu respect,
Mircea Popescu
California
m.popescu@sbcglobal.net
domnule Ropescu,trăiţi într-o societate liberă unde pluralismul de idei şi opţiuni este benefic,v-aş ruga fiţi şi d-voastră un adept a acestui spirit.
Dna Pavlincenco nu ati inteles ceva..ardelenii sunt oamenii care tin cel mai mult la traditiile si valorile romanesti.Iar ungurii ar trebui sa stie ca de cate ori au furat Transilvania s-au trezit cu armata romana in Budapesta. Stati linistita unirea va veni ca un fapt normal insa este nevoie ca schimbul de generatii in R.M sa se faca cat mai repede.
Pt MihaiIasi
Eu stau chiar foarte linistita. Numai ca nu accept cind nu observati ca articolul nu l-am scris eu. Eu public articole ca oamenii sa le citeasca si sa discute liber. Articolul apartine lui Mircea Popescu.
Pt Mircea Popescu
Va raspund eu. Petrencu, Untila si Ghimpu, Chirtoaca nu sint unionisti si nu vor permite asemenea mesaje pe blogurile lor.
Odata ajunse in Parlament, partidele romanesti se mafiotizeaza, se oligarhizeaza, prind la bani si nu mai au nevoie de mesaj national, romanesc si unionist, care i-a propulsat la Putere. Devin stataliste, moldoveniste, prorusesti, precum sint, de fapt. Tocmai de aceea se depun toate eforturile de la Chisinau-Moscova-Bucuresti sa nu intre un partid unionist in Parlament. Toti sint legati printr-o cirdasie criminala antiromaneasca.
A.Tănase la CC.
Avansare sau devansare?
Pt Mihai Morteanu
Intelegere amiabila, de a nu face rau unul altuia… Pleaca monstrii sacri din PLDM… Si bine fac. Abia acum va intra in forta Constantin Tanase.
Asi adauga la cele spuse de Doamna Vitalia, referitor la PL+MAE ca este timp si energie irosite de a discuta or convinge conducerea acestor ipocriti la promovarea mesajului Unirii.
Acest PeGhimpuLe este de un an in cadere libera si nu cedeaza sefia. Tipic moldovean obtuz. S-a agravat si mai mult dupa ce a gustat din putere.
aborigenul din Lapusna, Iosif Visarionovici Filatov, nu suporta persoane care au cel putin o minima sansa sa apara in postura de co-lider al acestul SRL- PLDM, asa cum parea sa fie A. Tanase:un potential lider carismatic.
Din pacate va ramane doar potential lider, si nu unul adevarat.
http://www.basarabia91.net/2011/04/limba-moldoveneasca-instrument-de.html
Limba moldovenească – instrument de genocid etno-cultural al românilor basarabeni
Interviu cu Dan Dungaciu
Unul dintre puţinii experţi ai României în problemele spaţiului răsăritean, Dan Dungaciu a îmbinat parcursul academic cu funcţiile publice. A fost subsecretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe şi consilier al preşedintelui Republicii Moldova, poziţii de la nivelul cărora a observat cum se fac şi cum se desfac temele arzătoare de politică externă. Dan Dungaciu conduce acum Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al Academiei Române şi priveşte cu atenţie la modul în care autorităţile se îngrijesc de relaţiile cu vecinii.
Mai contează România în discuţiile dintre marile puteri referitoare la situaţia Republicii Moldova? Cum ne poziţionăm?
Dan Dungaciu: Senzaţia mea este că România are cu siguranţă o poziţie, cel puţin cea care derivă din statutul ei de membru al Uniunii Europene. Aşadar, din această perspectivă, dacă Republica Moldova discută cu Uniunea Europeană, cu siguranţă că va discuta şi cu România. Acum, sigur, problema care se pune este în ce măsură expertiza noastră pe Republica Moldova, incluzând aici şi Transnistria, este ascultată sau devine definitorie în maniera în care Bruxelles-ul îşi face politicile. Deci, din punctul acesta de vedere, pot să existe anumite, nu neapărat dubii, dar măcar dubitaţii pentru că România încă nu şi-a asumat acest rol de principal exponent al poziţionării geopolitice a Republicii Moldova, la nivelul Bruxelles-ului.
Revine în discuţie chestiunea pressingului pe care ar trebui să-l facă România la Bruxelles pentru a ajuta Republica Moldova în parcursul de aderare la UE. Pentru Chişinău, zece ani de acum încolo vi se pare un termen realist?
Tocmai pentru că e un termen nerealist România trebuie să facă acest pressing. Pentru că, dacă nu-l face, nu ştiu cine ar putea să facă acest pressing. Din nefericire, cum bine aţi sugerat, contextul în care se află acum Republica Moldova nu este neapărat cel mai favorabil. La un moment dat, Republica Moldova a fost „în modă”, cum spunea Ministrul Afacerilor Externe din România. A fost „în modă”, nu neapărat datorită ei, ci pentru că Ucraina, principalul pivot, principalul actor în această regiune a făcut un pas înapoi faţă de proiectul euroatlantic. Schimbarea de preşedinte la Kiev a făcut ca Ucraina să se orienteze, tranşant uneori, spre spaţiul răsăritean. Asta a făcut ca Republica Moldova să rămână cam singurul actor care încă mai are aspiraţii europene credibile. Republica Moldova a rămas singurul actor prin care şi Bruxelles-ul se poate justifica pe relaţia cu Răsăritul. Dar ultimele evenimente care s-au petrecut, inclusiv criza din Orientul Mijlociu, care nu ştim cât va mai dura, au făcut ca această zonă să fie mai puţin vizibilă. Energiile canalizate într-acolo au fost şi vor fi tot mai mici şi mă refer la energiile diplomatice şi la cele financiare.
Senzaţia generală este că Republica Moldova a rămas o zonă-tampon între Federaţia Rusă şi Uniunea Europeană. Cât de corectă e percepţia aceasta?
Ucraina este mai degrabă zona-tampon care poate, într-un fel, să facă diferenţa. Republica Moldova – cred că pentru prima dată în istoria ei – ar trebui să încerce să se rupă explicit de poziţionarea, care anterior o avantaja, cu Ucraina. Dacă la Kiev lucrurile merg prost, Republica Moldova trebuie să se smulgă din pachetul necâştigător cu Ucraina şi să o lase să fie zona-tampon despre care spuneaţi.
Putem vorbi de o decuplare a Chişinăului de acest „pachet” diplomatic, în condiţiile în care Guvernul Filat, la aproape trei luni de la alegeri, creează impresia că s-a distanţat oarecum de orientarea europeană fermă?
Dacă Guvernul Filat lasă impresia asta, nu e bine deloc. Dar eu nu cred că lucrurile stau aşa… Republica Moldova, teoretic şi practic, ar putea să facă decuplarea de care spuneţi, dar există la unii temerea că o decuplare prea consistentă ar genera o apropiere prea mare faţă de România… Deocamdată, formal, Republica Moldova se află în Parteneriatul Estic. Asta înseamnă că nu are în acest moment nicio garanţie pentru integrarea în Uniunea Europeană, nu are nici măcar o garanţie că se vor liberaliza vizele. Totul este la nivel de potenţialitate. Deci, Republica Moldova nu poate să se extragă din pachetul răsăritean, dar poate să devină prima în acest pachet şi să spere că Bruxelles-ul va recompensa individual fiecare membru, nu după ce face pachetul în integralitatea lui. Pentru că Moldova este acum alături de ţări precum Belarusul, de pildă, iar Belarusul n-are nicio şansă pe termen mediu să intre în Uniunea Europeană. Acesta este marele test al Guvernului Filat, al Alianţei pentru Integrare Europeană, în ultimă instanţă.
Aţi sesizat vreo diferenţă de abordare în relaţia cu România a premierului Vlad Filat după alegerile parlamentare?
E o diferenţă de atmosferă cel puţin pentru că, în acest moment, pachetul Republica Moldova – România este unul care este topit în relaţia mai largă Republica Moldova – Uniunea Europeană. Deci, nu mai suntem în acel parteneriat privilegiat care ar evidenţia România într-un fel sau altul. Suntem în pachetul Republica Moldova – Uniunea Europeană şi există voci la Chişinău care pun surdină pe parteneriatul strategic bilateral, preferând să vorbească despre Chişinău – Bruxelles. România se topeşte deocamdată în acest pachet. Fie vorba între noi, nici România n-a făcut suficient ca să se evidenţieze. Nici măcar lucrurile concrete pe care Bucureştiul le-a făcut – mult mai mari şi mai importante decât cele făcute de alte state – nici acelea nu le-a fructificat foarte bine, inclusiv la nivel de imagine. Dincolo de asta, multe dintre gesturile Bucureştiului au dat semnalul că România vrea să se topeasă în UE inclusiv în ceea ce priveşte politica faţă de Republica Moldova. Spre exemplu, aşa-numitul Tratat de frontieră pe care Bucureştiul l-a semnat cu Chişinăul – şi care încă nu e ratificat în Parlament – n-a făcut decât să plaseze România în pachetul mai larg al ţărilor europene care sprijină Republica Moldova. Deci nu este o individualizare. Asta e prima observaţie. Şi a doua: sigur că România trebuie să facă mult, dar România trebuie să fie atentă pentru că şi Republica Moldova are ceva de făcut.
Obligaţiile sunt reciproce.
Adică noi avem obligaţii faţă de Republica Moldova, dar şi Republica Moldova are obligaţii, nu doar faţă de UE, dar şi faţă de România. Există anumite bariere sau limite ale relaţiei bilaterale peste care nu putem trece. Sunt chestiuni care ţin de identitate, sunt chestiuni care ţin de limbă, nu se poate negocia orice şi nu cred că Bucureştiul va câştiga dacă ajunge să fie incolor etnic şi identitar pe relaţia cu Chişinăul.
Vicepreşedintele SUA Joe Biden a vorbit recent la Chişinău despre „identitatea moldovenească”. Şi nu a amintit nici măcar o clipă de România.
Nu a vorbit explicit despre aşa ceva, dar, cum bine aţi sesizat, în discursul lui Biden de la Chişinău, România a dispărut, deşi atunci când oficialul american a fost la Bucureşti, a vorbit despre „Republica Moldova, vecina României”. Dacă mă întrebaţi pe mine, nu este un lucru pozitiv pentru modul în care România a reuşit să se evidenţieze, inclusiv pe relaţia cu Statele Unite. Dacă Bucureştiul este într-un fel pus în paranteze, nu va avea nimeni de câştigat, nici România, dar nici Republica Moldova. Noi auzim voci aici care îndeamnă ca politica României pe Republica Moldova să fie una „incoloră identitar”. Repet: asta nu e o soluţie, este doar o cale de a amâna o dezbatere importantă. Dar nu o vom putea evita la nesfârşit. Nici Bucureştiul, nici Chişinăul.
Din nefericire, politica României pe Republica Moldova pare a fi o chestiune care nu preocupă pe nimeni în mediile puterii de la Bucureşti.
Nu este o chestiune „la modă”, din păcate, dar e o chestiune de coerenţă. Cum suntem noi în raport cu istoria noastră? Suntem strict „civici”, adică nu ne mai raportăm la ce ne caracterizează din punct de vedere identitar. Dar atunci de ce o facem când e vorba de trecutul nostru? De ce suntem români când ni se reproşează şi când ne asumăm – şi pe bună dreptate! – politica din anii 40 pe dimensiunea estică (Transnistria, Odesa), dar astăzi, brusc, ne decolorăm identitar în relaţia cu acelaşi Est? Dacă suntem „civici”, de ce să ne asumăm, vinovaţi, trecutul? Iar dacă ni-l asumăm din motive „etnice”, de ce să nu ni-l asumăm până la capăt? Inclusiv azi? De ce nu spunem foarte clar că atunci când e vorba de un tratat bilateral, de pildă, sunt lucruri importante pentru noi care pot fi sumarizate foarte simplu? Un tratat trebuie să fie semnat în limba română. Ce e atât de greu să facem asta? Dar, după 20 de ani, încă nu reuşim că acest punct, care mi se pare elementar, să fie convenit şi acceptat de către cele două capitale.
Se vorbeşte despre o implicare mai mare a Ungariei în zona Republicii Moldova decât a României…
Ungaria nu se poate implica mai mult decât România în Republica Moldova, dar poate fructifica instituţional mult mai bine poziţiile ei.
Ceea ce se şi întâmplă…
Ceea ce s-a şi întâmplat. Ungaria a avut un reprezentant al Uniunii Europene – reprezentantul special pentru Republica Moldova era maghiar, iar centrul comun de vize Schengen era la Ambasada Ungariei. La început, EUBAM-ul era condusă de un general maghiar. Sunt lucruri pentru care merită toată admiraţia, din perspectiva aplombului diplomatic, dar vă reamintesc că interesul faţă de zonă nu a dispărut: oficialii maghiari au avut excelente relaţii cu Vladimir Voronin şi au vorbit deseori despre „autonomia teritorială a Transnistriei”.
Pentru că îi interesează în mod direct crearea unui precedent în zonă?
Ei bine, toate aceste lucruri sigur că generează speculaţii. Aceste lucruri poate că n-au fost sesizate, dar atunci când, din nefericire, statul ungar recurge la tertipuri absolut inexplicabile, aşa cum a fost intervenţia soţiei ambasadorului ungar la Bucureşti în deja celebrul mesaj trimis de Viktor Orban către cetăţenii maghiari din România, este firesc să apară speculaţii. Ce rost avea să mai stârneşti această populaţie prin asemenea afirmaţii iresponsabile? Soţia unui ambasador nu este o persoană din piaţă care-şi exhibă, la un moment dat, propriile frustrări. Este vorba despre un om care are paşaport diplomatic al statului ungar şi care este plătit de Ministerul Afacerilor Externe de la Budapesta. După acel incident nefericit nu a existat nici măcar o scuză.
Nu am avut parte nici de o reacţie a autorităţilor române…
Eu m-aş fi aşteptat – şi o spun cu toată buna-credinţă – ca ambasadorul Ungariei să spună ceva. Măcar scuze formale, ca să arate că acest gest a fost unul care n-a intrat în niciun proiect, că a fost un gest întâmplător, că a fost o răbufnire de moment. Faptul că n-au existat aceste scuze îndreptăţeşte toate speculaţiile care se fac apropo de buna-credinţă sau de buna intenţie a Budapestei. Gestul doamnei ambasador a fost un gest – trebuie s-o spunem cu toată sinceritatea – care a generat şi a îndreptăţit aceste speculaţii. Şi personal nu înţeleg de ce s-a făcut acest lucru. În acest moment, România şi Ungaria au toate motivele din lume să coopereze, începând de la Strategia Dunării, continuând cu criza din Uniunea Europeană şi cea din Orientul Mijlociu.
Putem vorbi de o atenţie sporită a Rusiei la mişcările radicalilor maghiari din zona Harghita-Covasna?
Eu cred că ar fi o mare greşeală dacă n-am considera că Rusia este permanent foarte atentă la ce se întâmplă în jur. Vorba aceea: „Nu de Ungaria mi-e teamă, ci de un parteneriat al Ungariei cu Federaţia Rusă”. Aici nu e vorba de iubire pentru că ungurii au o istorie apropo de URSS pe care o cunosc foarte bine. E vorba, în schimb, de „tovărăşii de drum”, de interese de moment. A fost interesant, de pildă, că una dintre primele vizite, dacă nu chiar prima vizită a noului ministru de Externe al Guvernului Orban s-a petrecut la Moscova, unde Marton şi Lavrov au discutat despre o „nouă eră” în relaţiile dintre Rusia şi Ungaria şi ministrul maghiar a discutat într-o manieră foarte cordială cu premierul Putin. A fost o vizită puţin discutată la vremea respectivă. Ce vreau eu să spun aici este că aceste lucruri pot fi speculate pentru că, dacă statul român are o relaţie neaşezată şi plină de inadvertenţe cu statul ungar, trebuie să ne aşteptăm ca unii să se uite atent la asta şi chiar să desfăşoare acţiuni de încurajare. Pentru că relaţia aceasta dintre Ungaria, România şi Republica Moldova nu cred că este una strict teoretică. Cel puţin la nivelul percepţiei. Să ne amintim celebra ieşire din Parlament a lui Silviu Brucan care, dând o replică cuiva care a ridicat problema Basarabiei, spunea cam aşa: „Nu trebuie să vorbim despre Basarabia pentru că apare problema Transilvaniei”. Aceste două lucruri sigur că n-au nicio legătură unul cu altul, dar dacă cineva insistă să aibă, vor avea…
Poate că Silviu Brucan a vrut să dea un semnal la acea vreme…
Problema este că, discutând despre Ungaria şi sugerând în spaţiul public că trebuie să fie linişte, că nu trebuie să speculăm, că nu trebuie să agităm această problemă, se va crea senzaţia că nu mai trebuie să vorbim nici despre relaţii privilegiate cu Republica Moldova, întrucât cineva ar putea ridica problema Transilvaniei. Se creează o atmosferă publică în care nu mai poţi să vorbeşti despre relaţia cu Republica Moldova, cu Basarabia pentru că va veni replica: „Nu e înţelept, nu e oportun, nu e cazul!” sau „Să nu dăm idei ungurilor!”. Aici e capcana: se tensionează artificial chestiunea maghiară pentru ca problema Republicii Moldova să nu mai fie adusă pe tapet. Şi dacă cineva a reuşit sau va reuşi să facă asta în România înseamnă că „bătălia” e câştigată. Pentru că blochează pe o relaţie accidentată a Bucureştiului cu Budapesta relaţia Bucureştiului cu Chişinăul. Repet: dacă cineva va reuşi să inducă în spaţiul public o asemenea percepţie, înseamnă că foarte multe lucruri nici nu mai are de făcut pentru a bloca relaţia Bucureşti – Chişinău.
Credeţi că vom primi de la WikiLeaks şi referiri la Republica Moldova?
Au existat deja în Republica Moldova asemenea lucruri, dar diferenţa dintre Republica Moldova şi România este că atunci când apare vreo referire la Federaţia Rusă aici, în România, orice politician trebuie să se scuze într-un fel sau altul. Când face o gesticulaţie, mai mult sau mai puţin vizibilă, pe zona răsăriteană el trebuie să explice de ce. În Republica Moldova nu există astfel de probleme, ci mă tem că, uneori, când se face o gesticulaţie mai apăsată pe relaţia cu Ambasada SUA, atunci trebuie să se dea explicaţii. Din punctul acesta de vedere, Republica Moldova este o ţară de frontieră care se uită şi spre Est, şi spre Vest. Are ghinionul să fie într-un asemenea plasament încât unii de acolo cred că R. Moldova poate fi şi cu Estul, şi cu Vestul. Ăsta e un mare ghinion, de fapt. Aşa cred şi cei din Ucraina. Or, la un moment dat, trebuie să decizi. Avantajul României a fost că la un moment dat a decis.
La jumătatea anilor ’90…
La jumătatea anilor ’90. Eu cred că era demult decis în mintea oamenilor, dar la nivel instituţional chestiunea a venit prin ’93-’94. Dacă vă aduceţi aminte când Ion Iliescu a fost primit la Washington, prima dată la Muzeul Holocaustului, pe urmă s-a dus la Strasbourg, la Bruxelles, iar în anul 1995 „Pravda” scria deja că România e „o colonie americană”. Deci, lucrurile începeau să se decidă. Consecinţa este că noi, astăzi, inclusiv dintr-un tip de instinct, chiar excesiv, sancţionăm sau suntem foarte atenţi la un politician care are relaţii cu Federaţia Rusă. Ei bine, în Republica Moldova nu e aşa. Şi trebuie să înţelegem că, şi din punctul ăsta de vedere, accentele pe care le pune Bucureştiul trebuie să fie nu neapărat mai ferme, dar mai clare. În sensul că „dacă vrei să fii cu noi, trebuie să fii ca noi”. Ăsta e sloganul european. Deci, trebuie să decizi odată şi odată.
Este dispus Guvernul Filat să opteze ferm către Vest sau încearcă să penduleze între zona euroatlantică şi zona răsăriteană?
Cred că încă este într-o fază de naivitate, dacă mai crede în acest moment că fără o decizie fermă va reuşi să satisfacă aspiraţiile enorme pe care le are populaţia din Republica Moldova, ţinând-o în afara Uniunii Europene. Dacă nu mergi spre Uniunea Europeană, nu bătând la uşă, ci lovind cu picioarele în poartă ca să te audă cineva, peste câţiva ani, şi nu mulţi, s-ar putea ca tot acest entuziasm care există faţă de Guvernul Filat şi faţă de Alianţa pentru Integrare Europeană să se întoarcă împotriva politicienilor. Ei au o sarcină foarte mare să demonstreze că sunt capabili, după 20 de ani, să ducă o politică de stat cu adevărat europeană. Ăsta va fi testul lor. Dacă ei vor eşua, după eşecul comunist, eu nu ştiu ce alte alternative va mai avea Republica Moldova. Dacă eşuează Alianţa pentru Integrare Europeană, s-ar putea să epuizăm toate proiectele pe care Republica Moldova le poate pune pe masă.
Este funcţională Alianţa pentru Integrare Europeană, în actuala formulă, având în vedere că Partidul Democrat al preşedintelui interimar Marian Lupu a fost la un pas de a semna o înţelegere cu Partidul Comuniştilor?
Ei bine, pasul acela nu ştiu cât a fost de apropiat. Nu vreau să intru în detalii pentru că mă aflam atunci într-o funcţie publică în Republica Moldova. Dincolo de asta, Alianţa pentru Integrare Europeană nu cred că are numai aceste probleme. Are probleme şi de orgolii interne, are probleme şi de relaţionare cu Rusia sau cu România. Fac o paranteză aici – la Bucureşti, toată lumea a crezut iniţial că politicienii de la Chişinău sunt împotriva lui Voronin din acelaşi motive pentru care noi, la Bucureşti, suntem împotriva lui Voronin. Dar lucrurile au fost mai complicate. Unora nu le-a plăcut forma în care Voronin exprima anumite lucruri, nu şi conţinutul. După căderea regimului Voronin, fiecare a început să-şi formuleze revendicările şi să le pună pe masă. Am constat cu surprindere că, de pildă, „Acordul de parteneriat strategic şi integrare europeană” pe care l-au semnat preşedintele Băsescu şi preşedintele Ghimpu n-a fost susţinut deschis de ceilalţi membri ai Alianţei. Inclusiv pe relaţia cu România există nuanţe. Nu este totul în alb şi negru, există foarte multe griuri, iar aceste griuri introduc şi ele pene în funcţionarea guvernului. Mai adăugaţi acolo orgoliile şi faceţi o comparaţie, fie şi vagă, cu ceea ce s-a întâmplat în România după 1996.
Un tablou care seamănă cu acela al guvernărilor CDR…
Seamănă, păstrând proporţiile. Pentru că după 1996, trebuie s-o spunem foarte clar, orientarea României era evident spre spaţiul euroatlantic. Problema în Republica Moldova este că tuturor acestor probleme li se adaugă şi ambiguitatea vectorului. Ambiguitate a vectorului care nu e generată de ambiguitatea din mintea unor lideri, dar este generată de ambiguitatea destul de puternică de la nivelul populaţiei. Pentru că, să nu uităm!, ultimele alegeri au generat o scindare. Partidul Comuniştilor este partidul câştigător. Mai mult, PCRM a câştigat la Chişinău 40%.
Acolo unde era fieful anticomunist.
Unde e fieful anticomunist, dar lucrurile s-au schimbat şi dacă avem impresia că în acest moment Voronin a fost votat de aceiaşi oameni care l-au votat cu doi ani în urmă, ne înşelăm. Pentru că, de data aceasta, Voronin a pierdut în sate şi a câştigat în oraşe, la Chişinău şi la Bălţi.
În sate era nucleul dur al electoratului PCRM.
Electorat prosovietic, nostalgic. De acum nu mai este cazul. Partidul lui Voronin este votat în special de rusofonii din Republica Moldova. Deci, scindarea care se întâmplă astăzi în Republica Moldova este de altă natură. Sigur că sunt şi nostalgici, dar faptul că Voronin a câştigat Chişinăul – care este cel mai informat oraş, cel mai civilizat, cel mai bogat -înseamnă că rusofonii s-au mobilizat şi au votat PCRM printr-un mecanism psihologic de protecţie, foarte important.
Analiza este extrem de relevantă pentru ceea ce se întâmplă acum în Republica Moldova…
Oamenii nu-l votează acum pe Voronin pentru că-l iubesc. Rusofonii chiar îl dispreţuiesc pe Voronin, dar l-au votat pentru că le-a permis să trăiască în Republica Moldova fără să fie integraţi în societate. Ei vorbeau limba rusă, mergeau la restaurantele lor, la universităţile lor ş.a.m.d. Deci erau relativ izolaţi. Dar resurecţia Alianţei pentru Integrare Europeană, care s-a făcut în primul rând prin Vlad Filat, a reprezentat un fel de resurecţie a băştinaşilor, a autohtonilor din Republica Moldova. Aceasta nu s-a făcut explicit pe dimensiunea proromânească, ci pe un soi de moldovenism-europenist. Moldovenismul-europenist se naşte sub ochii noştri la Chişinău. Practic e vorba despre o nouă asumare identitară. Nu mai este antiteza „român/rus” a anilor ’90.
Se vorbeşte despre o posibilă obţinere a autocefaliei Mitropoliei Moldovei. Să înţelegem că Mitropolia Basarabiei e un proiect eşuat?
Eu sper să nu se discute chiar aşa de mult la Bucureşti despre obţinerea autocefaliei. Ăsta e un proiect care a existat din ’90 în Republica Moldova, pe lângă cele două de bază: trece toată Mitropolia la Patriarhia românească şi atunci intră sub oblăduirea Bisericii Ortodoxe Române sau se rămâne în Patriarhia rusească. Acum, în Republica Moldova există două Mitropolii: cea a Moldovei, care este sub oblăduirea Moscovei şi cea a Basarabiei care este sub oblăduirea canonică a Bucureştiului. Nu s-a vorbit foarte serios de proiectul autocefaliei pentru că, din punct de vedere politic, geopolitic şi eclezial este foarte complicat.
Din punct de vedere eclezial, ar trebui să existe unanimitate în lumea ortodoxă.
Din alt punct de vedere, un popor nu poate să aibă două autocefalii. Dacă, prin absurd, mâine ar fi recunoscută autocefalia Mitropoliei Moldovei ar însemna că etnia fondatoare a acestei autocefalii este altceva decât cea românească. Ar fi un mecanism indirect prin care România recunoaşte că acolo trăieşte o populaţie care nu e românească şi care, probabil, vorbeşte o altă limbă. Or, chestiunea asta ar intra în contradicţie cu premisele fie şi tacite de politică externă ale României din ’90 încoace. Deci, autocefalia este un mecanism prin care tu validezi, de fapt, un nou popor, o nouă limbă şi, cum se spune, un nou etnos în vecinătatea ta apropiată. Acum, tehnic vorbind, cel mai bine pregătit ca să-şi asume proiectul autocefaliei este acest moldovenism-europenist. Oricum, una peste alta, acest proiect al autocefaliei cred că ascunde îndărătul lui şi o miză politică. O miză politică privind recunoaşterea unui nou etnos în stânga Prutului.
Credeţi că România va putea să revină la o relaţia firească cu Federaţia Rusă?
Dacă România nici măcar pe relaţia cu Ungaria nu reuşeşte să arate o minimă demnitate şi fermitate, atunci sigur că lucrurile sunt mai complicate cu Federaţia Rusă. Dar vestea bună este că se poate negocia cu Federaţia Rusă. Depinde, cum spuneam, de pe ce poziţii faci asta. Dar problema României cu Republica Moldova nu este strict a Federaţiei Ruse. Senzaţia mea este că foarte mulţi actori din zonă nu ar dori ca România să fie foarte importantă pe relaţia cu Chişinăul. Inclusiv unii actori din Uniunea Europeană nu sunt convinşi că România trebuie să fie principalul partener al Bruxelles-ului sau chiar al Washington-ului pe relaţia cu Chişinăul. Deci, înainte de a rezolva această problemă cu Federaţia Rusă, probabil că România ar trebui să convingă în chestiunea Republicii Moldova şi alţi parteneri europeni sau euro-atlantici.
Unde găsiţi explicaţia menţinerii acestei atitudini glaciale a Moscovei faţă de Bucureşti?
Relaţia dintre România şi Federaţia Rusă, aşa cum este şi cea dintre Republica Moldova şi Federaţia Rusă n-a fost niciodată una personală. Eu vă reamintesc că preţul gazului n-a fost schimbat în vremea preşedintelui Băsescu, ci în vremea unui preşedinte care avea toate datele să aibă o relaţie amiabilă cu Moscova. Dar nu s-a întâmplat aşa. Moscova nu crede nici în lacrimi, nici în persoane. România a pierdut relaţia cu Federaţia Rusă şi preţul gazului în momentul în care ea s-a calificat spre Occident. Şi Federaţia Rusă a înţeles acest lucru, a înţeles că frontiera euroatlantică va fi pe Prut, nu aşa cum şi-a dorit ea, probabil, să fie unde e frontiera dintre România şi Ungaria astăzi. Când Rusia şi-a dat seama că România porneşte spre Occident, evident că a blocat relaţia. Nu pentru că a vrut Bucureştiul, ci pentru că a vrut Moscova. Şi Moscova n-a vrut s-o detensioneze decât în termenii ei. Şi se pare că şi astăzi termenii pe care Moscova îi doreşte sunt unii destul duri. Pentru că problema nu este să ai relaţii cu Moscova, ci de pe ce poziţii ai relaţii cu Federaţia Rusă.
Economic nu avem decât de pierdut. Nu se putea face nimic în acest sens?
Dacă am pune pe hârtie avantajele bilaterale, ar fi extraordinare din punct de vedere energetic, din punct de vedere economic. Dar problema nu este asta – cu cât te duci spre spaţiul răsăritean, cu atât relaţia dintre politică şi economie e mai puternică. Numai un naiv poate crede că poţi să faci afaceri cu Federaţia Rusă de capul tău, ignorând decizia politică. Nimeni nu poate să facă asta. Şi vă dau un singur exemplu, care a ţinut prima pagină la un moment dat – când a divorţat celebrul om de afaceri Abramovici, soţia lui trebuia să obţină, după avocaţii britanici, circa 37% din avere. Era o sumă fabuloasă. A intervenit Vladimir Putin şi soţia lui Abramovici şi-a retras acţiunea în instanţă şi a acceptat suma pe care Abramovici i-o dăduse iniţial. Vă imaginaţi dumneavoastră că preşedintele George W. Bush sau un premier precum Angela Merkel ar interveni în procesul de partaj al celui mai bogat om din America sau din Germania? Realitatea în Federaţia Rusă asta este. Banii nu sunt neapărat ai celor care îi manipulează. Ei doar îi au în gestiune. Cine crede că se pot schimba lucrurile peste noapte, nu înţelege despre ce e vorba.
Asta nu o împiedică deloc pe Angela Merkel să aibă o relaţie foarte strânsă cu Federaţia Rusă. Deci iată că se poate gestiona această relaţie şi individual, la nivel de stat.
Individual, dacă eşti Germania. Dacă nu eşti Germania, este mai riscant… Dar nemţii şi-au asumat această relaţie de parteneriat strategic şi, din punctul lor de vedere, este foarte bine. Un proverb arab spune: „Nu-i bine să fii alături când doi elefanţi se luptă, dar nici când fac amor”. În ambele situaţii s-ar putea să fii strivit dintr-o conjunctură nefavorabilă. Ei bine, cam aşa stau lucrurile cu acest spaţiu. Dacă Federaţia Rusă are relaţii prea puternice cu Germania, atunci s-ar putea ca alte spaţii să fie sacrificate. Eu nu mă refer aici la România, România are garanţii suficiente, dar mă refer la chestiunea specială pe care Angela Merkel o pune pe masă – cea a soluţionării chestiunii transnistrene.
Aşadar, Transnistria ar putea fi sacrificată de către Berlin.
Problema soluţionării chestiunii transnistrene este pusă ca un test pentru Federaţia Rusă. Ca un test al unei relaţii mai profunde. Federaţia Rusă nu a acceptă neapărat asta. Dar, de când Uniunea Europeană a avut un reprezentant special în Transnistria, aproape nimeni nu mai vorbeşte de retragerea trupelor Federaţiei Rusiei din zonă. Deci, dacă se face o rezolvare a chestiunii transnistrene cu trupele Federaţiei Ruse pe teren şi în termenii Rusiei, în momentul acela riscăm să asistăm la „transnistrizarea Republicii Moldova” şi orice proiect european se închide pe termen lung, chiar. Aşadar, faptul că Germania şi Rusia au relaţii foarte bune nu este obligatoriu un semn bun pentru proiectul european al Republicii Moldova.
Sursa: Adevarul.ro
Dan Dungaciu vede bine lucrurile. E evident ca se contureaza o noua alianta ( care la ora asta exista!) intre Rusia si Germania. Nu este ceva nou, istoria se repeta. Alianta lui Hitler si Stalin a costat scump Romania, Polonia, tarile baltice. De data acesta , pe langa anumite intelegeri secrete de natura economica tinand de impartirea zonelor de influenta in Europa, Germania va ceda Rusiei Transnistria si Moldova care nu va mai intra in Uniunea Europeana. Republica Moldova va reintra in zona de influenta rusesca pentru ca asa vrea Rusia si asa suna intelegerea secreta cu Germania. AIE si tot ce se face acuma la Chisinau nu are nici o valoare, soarta Moldovei de Est este pecetluita. Republica Moldova nu va avea de ales decat sa renunte complet la Transnistria si sa se uneasca cu Romania , asta daca vrea sa intre in Europa civilizata.
Este insa putin probabil ca va face acest lucru, mai ales ca Germania va trebui sa-si respecte cuvantul dat Rusiei si nu va sprijini o eventuala unire cu Romania. Totusi, balanta ar putea fi inclinata de Romania printr-o intelegere cu SUA si chiar cu Rusia.
Vom vedea ce va fi. Urmatorii 2 ani vor fi hotaratori.
Asadar, la cateva zile distanta, Dan Dungaciu este pe aceeasi linie cu analiza din articolul „Izolare si Secesiune”, folosind, desigur, un limbaj mai „potolit” datorita pozitiei sale oficiale, dar punctand aceleasi probleme ale diplomatiei romane (pe care eu am numit-o „diplomatie in genunchi”), ale relatiilor cu Statele Unite, cu Ungaria, cu UE, cu Rusia, a unei colaborari inclusiv diplomatice Chisinau-Bucuresti (eu am numit-o „diplomatie in tandem”, Dungaciu nu intra in amanunte folosind termenul mai larg, „obligatii reciproce”, dar puncteaz lipsa de lipsa de demnitate si fermitate in relatia cu Ungaria).
Si Dungaciu analizeaza situatia fiind in miezul problemei, nu la „12.000 km” departare :-).
Este adevarat ca nimeni nu-i profet in tara lui. Nici Mircea Popescu 🙂
Astfel de articole/interviuri-analiza sunt scrise pentru a-i face pe oameni, chiar daca gandesc altfel, sa vada si alte fatete ale problemei, sa incerce sa inteleaga ce vor sa zica autorii si altfel sa traga niste concluzii. Nimeni nu-i obliga sa impartaseasca ideile prezentate.
Sunt o poarta deschisa dialogului.