Întrebat de impresiile proaspete despre moldoveni, Preşedintele român, Traian Băsescu, a răspuns:
„Aceşti oameni trebuie iubiţi”. După care a adăugat: „Şi sprijiniţi”.
FRUMOS A MAI NEGOCIAT „CAVALERUL INTEGRARII EUROPENE”, Iurie Leanca, ACORDUL MICULUI TRAFIC DE FRONTIERA!!! DAR E FRUMOS SI CADOUL GUVERNULUI BOC PENTRU VOTUL BASARABEAN MASIV PRO BASESCU…
TIMPUL – CONSTANTIN TANASE: Micul trafic sau marele bluf?
Cea mai mediatizată acţiune politică a noii guvernări a fost cea privind micul trafic de frontieră cu România. De ieri, acordul a intrat în vigoare şi, formal-juridic, peste un milion de moldoveni care locuiesc în raza de 50 km de la graniţa cu România vor putea să treacă frecvent frontiera şi să penetreze patria lor istorică până la 50 km de la graniţă cu R. Moldova. Iniţiativa acestui acord aparţine PLDM; tot acestui partid îi aparţine şi meritul de a fi obţinut încheierea acordului. Astfel, Acordul privind micul trafic de frontieră îl avem. Vom avea însă şi micul trafic propriu-zis?
Îmi pare infinit de rău, dar temerea mea e că acest mic trafic de frontieră nu va avea loc. Şi de vină nu va fi partea basarabeană, ca în ’40, ci muma noastră istorică, România, ţara noastră de glorii şi de dor, dar care şi astăzi se află sub ocupaţia unor politicieni care fac tot ce le stă în puteri ca să nu le permită „ruşilor de basarabeni” să treacă Prutul. Acum aceşti politicieni au şi un „argument forte” – condiţiile impuse de UE! Apropo de acestea, un înalt funcţionar al UE la Chişinău îmi spunea recent că cele 500 de euro necesare pentru a obţine o viză în România sunt o iniţiativă a Bucureştiului, nu a UE… Bucureştiul, dacă ar vrea, ar pune 50, dar nu 500 de euro!
…când am văzut lista de documente necesare pentru a obţine un permis de mic trafic la Prut, am înţeles că Birocraţia va îngropa nu numai România, dar şi Frăţia cu RM! Să luăm doar două exemple.
1. Pachetul de documente pentru a obţine permisul de mic trafic va fi depus la Secţia consulară a Ambasadei României la Chişinău. Astfel, pentru a obţine permis de mic trafic, un emblematic moş Ion Mieredulce de la Lipcani, mic producător basarabean (de miere de albine), va trebui să vină la… Chişinău? Credeţi că va veni? Nu, nu va veni.
2. Lista actelor necesare pentru permis e total descurajantă! Cât face numai condiţia că „Cererea se completează cu cerneală de culoare neagră, personal de către solicitant, în fata lucrătorului consular şi se semnează de solicitant în interiorul chenarului anume desemnat, fără a se depăşi conturul chenarului”. E pur şi simplu genial gândit! O mică precizare: cerneala neagră o pune la dispoziţie consulatul sau fiecare solicitant trebuie să vină cu cerneala lui, neagră desigur? Ce se va întâmpla, de exemplu, dacă emblematicul moş Ion Mieredulce vede prost, nu are ochelari şi, când îşi va pune semnătura „în interiorul chenarului anume desemnat”, va „depăşi un pic conturul chenarului”? I se va respinge cererea? Va trebui să completeze alta sau vi fi rugat să vină altă dată?
Dar să lăsăm gluma. Ceea ce face ca iniţiativa cu micul trafic să fie moartă din faşă e aşa-zisa „motivaţie” a cererii. Acordul prevede mai multe motive pentru a obţine permis de mic trafic: menţinerea relaţiilor de familie prin vizitarea rudelor; însoţirea rudelor pentru acordarea de asistenţă medicală; participarea la programe în domeniul economic şi schimburi în domeniile economic, ştiinţific, cultural, medical, sportiv, mass-media sau în domeniul educaţiei; promovarea unor interese economice şi desfăşurarea de activităţi de sprijin economic; rezolvarea problemelor de natură juridică; vizitarea mormintelor rudelor.
Pentru a motiva… motivaţia, emblematicul nostru moş Ion Mieredulce trebuie să obţină, respectiv: „invitaţie autentificată, în original, la un notar public din România sau la consulat, prin care persoana care invită se obligă să asigure cazarea, hrana, eventualele cheltuieli medicale sau/şi de repatriere”; „atestat medical, în original, cu număr şi dată de înregistrare, din care sa reiasă diagnosticul, recomandarea de tratament în România, precum şi modalitatea de finanţare a tratamentului la instituţia medicală recomandată” ş.a.m.d. Astfel, o altă emblematică Ioana Găină de la Bumbăta sau emblematica Patricia Cocoş de la Bujor, crescătoare de găini ouătoare, dacă doresc să meargă la Iaşi, respectiv la Huşi cu câteva sute de ouă ecologice, trebuie să prezinte „…o scrisoare pe antet, în original, cu semnătura şi ştampila conducerii camerei locale de comerţ, autorităţii locale sau instituţiei care organizează evenimentele”.
E-he-he! Ştim noi ce înseamnă aceasta! Ştim noi cum şi de unde se obţin aceste scrisori! Dar, apropo, despre ce eveniment este vorba? De unde să ştie, de pildă, doamna Ioana Găină de la Bumbăta ce eveniment se va produce la Iaşi peste doi ani de zile, ca să prezinte de pe acum „o scrisoare pe antet, în original, cu ştampila conducerii instituţiei care organizează… evenimentele”? Dar dacă nu se organizează niciun eveniment, ce face doamna Găină cu ouăle ei?
Fiţi atenţi, fraţi …traficanţi: dacă vreun norocos reuşeşte, totuşi, să adune toate aceste acte, „după depunerea lor va aştepta maxim 60 de zile pentru a primi permisul”. Nu maximul 10-20 de zile, ci tocmai 60! Şi asta se numeşte, chipurile, trecere fără vize! Păi cu vize, fraţilor, se trece mai uşor! Şi încă una, tot fierbinte: dacă vreun fericit nefericit mic traficant va încălca vreo prevedere a acestui acord, „permisul îi va fi retras, şi timp de trei ani i se aplică interdicţia de intrare în România”! Să ştie el, …micul traficantul de… ouă, că nu e de jucat cu o ţară, membră a UE!
…În realitate, avem de-a face cu un acord care nu favorizează, ci, invers, este, vorba bătrânilor de la ţară, punitiv prin esenţa sa, deoarece interzice şi blochează nu doar micul trafic, ci şi simpla deplasare a moldovenilor în România. Toţi care au aşteptat acest acord au fost convinşi că va fi identificată o formulă… euroconformă – adică simplă, elastică, omenească, frăţească, aflată în competenţa primăriilor -, dar nu un cod draconic ce duhneşte a birocraţie românească (euroconformă?!) şi a stalinism rusesc şi care, de facto, face imposibilă trecerea Prutului de către basarabeni. Voluntar sau nu, dar se creează impresia (urâtă) că administraţia de la Bucureşti i-a tras o ţeapă politică „de zile mari” actualei conduceri de la Chişinău, or, este evident că, în formula propusă, micul trafic de frontieră cu România nu va avea loc.
A fost doar un bluf, bineînţeles, din partea fraţilor de la Bucureşti. Realizează acest adevăr preşedintele unionist Ghimpu? (Pe premierul Filat nu-l întreb, şi el ştie de ce). Dacă da, atunci ceva trebuie să urmeze, ceva trebuie să se schimbe în relaţiile frăţeşti dintre Chişinău şi Bucureşti. Prietenii mei ştiu ce anume.
TOT AICI: Permisele, mai rău ca vizele, de Nicolae Roibu
Luni, în conformitate cu Acordul privind micul trafic de frontieră, semnat între Guvernul RM şi cel al României, şi care a intrat în vigoare la 26 februarie 2010, a început eliberarea permiselor de mic trafic pentru cetăţenii moldoveni.
Dis-de-dimineaţă, în faţa Secţiei consulare a Ambasadei României la Chişinău de pe Vlaicu Pârcălab, 39, se adunase mai multă lume. Unii au venit de la Cahul, Vulcăneşti, Ungheni, alţii – de la Briceni, Lipcani, Edineţ. Feţele lor iradiau de bucurie, fiind mândri de faptul că, de azi înainte, vor putea trece liber hotarul de la Prut, de unde a fost scoasă şi sârma ghimpată. Bucuria, însă, le-a căzut în scârbă, când au dat de un panou cu lista actelor ce urmează a fi prezentate pentru a obţine un permis de trecere liberă peste Prut, în raza celor 50 km. Unde mai pui că unii dintre solicitanţi au venit doar cu buletinul de identitate şi paşaportul în buzunar…
Elena Zidu, în vârstă de 66 de ani, a venit la Chişinău tocmai de la Giurgiuleşti, localitate aflată la o distanţă de doar şapte kilometri de Prut. „Am venit numai cu buletinul şi paşaportul. Nu ştiam că trebuie să prezint şi alte acte. Am pierdut ziua degeaba. Cu pensia mea de 500 de lei nu pot să mă descurc, iar, având permis, aş vinde câte ceva din surplusurile agricole din gospodărie şi mi-aş mai ajuta cei cinci copii şi nepoţii. Apoi, m-aş duce la rudele mele din Brăila”, ne spune femeia. O altă femeie – Ecaterina Croitoru din Oneşti, Hânceşti, în vârstă de 59 de ani – ne-a spus că a avut viză, dar că aceasta a expirat în septembrie trecut. „Viză am avut, dar n-am avut şi 500 de euro, care ni se cer.
Dar de unde să iau eu aceşti bani, când primesc o pensie de 400 de lei?”, se frăsuia ea, spunând că vara mergea la Huşi, la rude, unde îşi găsea de lucru, la câmp – la prăşit, la plivit, la cules -, munca fiind mai plătită acolo… Şi Vladimir Basiu, de 63 de ani, din Mărăndeni, Făleşti, ne-a spus că visează să treacă Prutul, ca să-şi vândă produsele agricole pe piaţa din Iaşi, unde a comercializat de mai multe ori şi de unde se întorcea cu cumpărături pentru copii şi nepoţi… Mulţi dintre cei prezenţi au rămas dezamăgiţi aflând că un permis e mai greu de obţinut decât o viză, iar spaţiul de călătorie este destul de limitat, fiindcă, pentru a merge mai departe de zona de frontieră, ai nevoie de viză…
Solicitat de TIMPUL, consulul Petru Liţiu, şeful Secţiei permise pentru micul trafic de frontieră, ne-a spus că, din păcate, cetăţenii nu sunt bine informaţi despre actele pe care trebuie să le prezinte. „Noi am oferit toate informaţiile pe care le-am avut la moment şi abia sâmbătă am pus la dispoziţie toate documentele ce justifică temeinicia deplasării în România. Mulţi dintre cetăţeni, însă, n-au ajuns în posesia lor decât duminică sau luni”, ne-a declarat el. La ora 13.00, când ne mai aflam acolo, consulul ne-a spus că au fost primite actele de la 35 de persoane. Dacă luăm în calcul că de micul trafic de frontieră beneficiază peste un milion de persoane, cu un asemenea ritm, până la obţinerea unui permis de călătorie e-o cale tare lungă…
Tot din TIMPUL:
Câteva întrebări şi mai multe documente
În ce condiţii poate fi eliberat permisul de mic trafic de frontieră ?
(1) Rezidenţilor în zona de frontieră le poate fi eliberat permisul de mic trafic de frontieră cu valabilitate de la 2 la 5 ani, fără a putea depăşi perioada de valabilitate a paşaportului titularului sau, după caz, a documentului de călătorie al minorului în următoarele condiţii:
a) sunt în posesia unui paşaport valabil;
b) prezintă documente care atestă că locuiesc, în mod legal, de cel puţin un an în zona de frontieră şi că există motive întemeiate pentru trecerea frecventă a frontierei comune statelor Părţilor contractante, în temeiul regimului privind micul trafic de frontieră, conform prevederilor Anexei nr. 2 a prezentului Acord;
c) nu reprezintă o ameninţare pentru ordinea publică, siguranţa naţională, sănătatea publică sau relaţiile internaţionale ale statelor Părţilor contractante ;
d) nu fac obiectul unei expulzări sau interdicţii, ori împotriva lor nu au fost introduse alerte în bazele de date ale statelor Părţilor contractante, cu scopul de a le fi refuzată intrarea.
Permisul de mic trafic de frontieră se eliberează gratuit fără limită de vârstă.
Unde şi când se poate trece frontiera?
(1) Trecerea frontierei comune a statelor Părţilor contractante de către rezidenţii în zona de frontieră în regim de mic trafic de frontieră se face prin punctele deschise de trecere a frontierei.
(2) Trecerea frontierei comune a statelor Părţilor contractante în condiţiile alineatului (1) se realizează în conformitate cu programul de lucru convenit de către autorităţile de frontieră ale statelor Părţilor contractante.
(3) În situaţii excepţionale, autorităţile de frontieră ale statelor Părţilor contractante pot stabili ca trecerea frontierei comune în regim de mic trafic de frontieră să se desfăşoare şi prin alte locuri decât cele stabilite în acest sens sau în alte intervale orare.
Motive întemeiate pentru trecerea frecventă a frontierei comune a statelor Părţilor contractante în temeiul regimului privind micul trafic de frontieră pot fi considerate următoarele, fără a avea caracter limitativ:
– menţinerea relaţiilor de familie prin vizitarea rudelor;
– însoţirea rudelor pentru acordarea de asistenţă medicală;
– participarea la programe în domeniul economic şi schimburi în domeniile economic, ştiinţific, cultural, medical, sportiv, mass-media sau în domeniul educaţiei;
– promovarea unor interese economice şi desfăşurarea de activităţi de sprijin economic;
– rezolvarea problemelor de natură juridică;
– vizitarea mormintelor rudelor;
– alte motive întemeiate.
Lista actelor:
1. Cerere – se completează cu cerneală de culoare neagră, personal, de către solicitant, în faţa lucrătorului consular şi se semnează de solicitant în interiorul chenarului anume desemnat, fără a se depăşi conturul chenarului. Formularele de cerere sunt gratuite şi pot fi obţinute la consulat.
2. O fotografie color (3,5 x 4,5), tip paşaport, de dată recentă.
3. Paşaport valabil – valabilitatea permisului nu poate depăşi valabilitatea paşaportului.
4. Documente care atestă că solicitantul locuieşte legal în zona de frontieră, de cel puţin un an – buletin de identitate şi anexa din care rezultă că solicitantul locuieşte în zona de frontieră de cel puţin un an; permisul de şedere – pentru cetăţenii străini; buletin de identitate – pentru apatrizi;
Atenţie! Atunci când din conţinutul documentelor nu reiese că solicitantul a locuit legal cel puţin un an în zona de frontieră, acestea vor fi însoţite de un certificat eliberat pe hârtie cu antet, semnat şi ştampilat de autoritatea care a emis documentul respectiv.
Documente care dovedesc că există motive întemeiate pentru trecerea frecventă a frontierei:
– Menţinerea relaţiilor de familie prin vizitarea rudelor – invitaţie autentificată, în original, la un notar public din România sau la consulat, prin care persoana care invită se obligă să asigure cazarea, hrana, eventualele cheltuieli medicale sau/şi de repatriere.
– Însoţirea rudelor pentru acordarea de asistenţă medicală – atestat medical, în original, cu număr şi dată de înregistrare, din care să reiasă diagnosticul, recomandarea de tratament în România, precum şi modalitatea de finanţare a tratamentului la instituţia medicală recomandată.
– Participarea la programe în domeniul economic şi schimburi în domeniile economic, ştiinţific, cultural, medical, sportiv, mass-media sau în domeniul educaţiei – scrisoare pe antet, în original, cu semnătura şi stampila conducerii instituţiei care organizează evenimentele.
– Promovarea unor interese economice şi desfăşurarea de activităţi de sprijin economic – scrisoare pe antet, în original, cu semnătura şi ştampila conducerii camerei locale de comerţ, autorităţii locale sau instituţiei care organizează evenimentele.
– Rezolvarea problemelor de natură juridică – scrisoare personală explicativă; un document emis de instanţa judecătorească.
– Vizitarea mormintelor rudelor – scrisoare personală explicativă dactilografiată; documentele (în original sau copie legalizată) care atestă relaţia de rudenie între solicitant şi persoana decedată; scrisoare pe antet, în original, cu semnătura şi ştampila conducerii autorităţii locale din care să reiasă faptul că mormântul este amplasat pe raza localităţii respective.
– Alte motive întemeiate – declaraţie în formă autentică, în original, la un notar public din România sau la consulat, în care să se explice detaliat motivul şi temeinicia lui.
Toate actele se vor prezenta în limba română. În cazul în care va lipsi un document, solicitarea dvs. de permis va mai trebui făcută o dată, cu anexarea tuturor actelor necesare.
După depunerea actelor veţi aştepta maxim 60 de zile pentru a primi permisul, care se eliberează gratuit şi e valabil de la doi la cinci ani. În cazul în care se va încălca aceasta prevedere, permisul ar putea fi retras, iar timp de trei ani va fi aplicată interdicţie de intrare în România.
Blogul a devenit plin de spam-uri. Se pierde esenta discutiei. Prababil acesta este scopul „binevoitorilor-patrioti-democrati”
Un articol interesant pe Unimedia:
http://unimedia.md/?mod=news&id=17199
Moldovenii s-au suparat pe Romania. De ce e nemeritata culpabilizarea Bucurestiului
Am urmarit atent presa de la Chisinau si demersurile autoritatilor moldovene din ultimele zile privind eliberarea permiselor de mic trafic la frontiera. Fara a nega birocratia de care ne impiedicam si noi in Romania mereu, nu pot sa nu ma gandesc la niste reactii disproportionate peste Prut.
Justificate, din moment ce asteptarile tuturor sunt foarte mari: dupa caderea regimului comunist de la Chisinau, populatia spera intr-o relatie foarte stransa cu Romania, materializata in ajutorul fratesc pe care sa il acordam si in tot felul de avantaje, in timp ce autoritatile de la Chisinau vor o materializare rapida a tuturor proiectelor convenite cu partea romana. Liderii de opinie de la Chisinau, pe de alta parte, editorialistii, asteapta ca Romania sa fie un avocat mult mai energic si mai convingator in UE in favoarea Chisinaului. Toate acestea insa duc la o mare sensibilitate la Chisinau atat la nivelul cetatenilor, cat si al clasei politice si implicit, atunci cand apar nemultumiri, o culpabilizare a Bucurestiului care mie mi se pare nemeritata.
[…] Asa as putea interpreta doua situatii din ultima vreme. Cea mai recenta, vizita de miercuri a premierului Filat la Consulatul Romaniei. Urmarind stirea de pe Jurnalul TV, am simtit o mica revolta cand l-a auzit pe diplomatul roman in dialog cu presa moldoveneasca: „Cine vine? E surpriza? Bine, atunci o sa o iau ca pe o surpriza. Daca aveti cunostinta ca vine o oficialitate, si cu siguranta vine, ca altfel n-ati fi aici dvs., ar fi bine sa stiu si eu, pentru ca mie nu mi s-a comunicat”. Nu e normal sa se intample asa. Presa de la Chisinau parea sa savureze controlul inopinat al premierului la o institutie a statului roman, pana la urma. Probabil ca cetatenii au spus: „iata, premierul ia masuri, vine sa vada ce nu e in regula cu aplicatiile pentru eliberarea permisului de mic trafic la frontiera si sa le ceara romanilor sa ia masuri, sa simplifice procedurile”.
Eu consider ca exista o mare toleranta a statului roman in aceasta privinta si as vrea ca editorialistii de la Chisinau sa priveasca si din perspectiva noastra: eu, cetaten roman, gasesc inadmisibil ca oficialitatea unui stat strain sa „controleze” o institutie romaneasca. Sa vina in control. Uzantele diplomatice nu permit asta, dar Romania n-a avut nicio reactie. In numele prieteniei si a dorintei ca relatiile dintre cele doua capitale sa fie cordiale, normale, prietenesti dupa o perioada atat de dificila din perioada regimului comunist la Chisinau. Dar am senzatia ca bunavointa ne e pusa la incercare. Credeti-ma, un astfel de gest nu este acceptabil.
Pana la urma, inteleg ca in doua zile au fost preluate peste 140 de dosare, iar coada de la consulat din fotografiile pe care le-am vazut era de vreo cateva zeci de oameni. Dar cozi mai mari am vazut adesea la consulatele romanesti de la Milano sau Roma, unde romanii stau sa isi rezolve probleme legate de acte sau orice alte probleme consulare.
Pe de alta parte, recunosc ca birocratia este stufoasa, iar asta se intampla si in Romania, ca necesitatea acelei invitatii legalizate a incurajat si aparitia unor „vanzatori” si, astfel, a coruptiei, dar asta e o problema a fortelor de politie moldovenesti. Ele trebuie sa starpeasca astfel de practici, e o chestiune interna, nu tine de Romania. Si mai recunosc ceva – sa nu ziceti ca nu vad hibele sistemului romanesc, care sunt o multime si ele – ca noi uneori impunem, din exces de zel, conditii chiar mai dure decat ne cere UE. Dar asta nu se refera doar la permisele de mic trafic pentru moldoveni, ci si la procedurile pentru obtinerea fondurilor europene in tara, ghiduri stufoase pentru aplicanti, asumarea Agentiei Nationale de Integritate inainte de aderare, deci nu e intentionat directionat sa fie o piedica pentru moldoveni, cum zicea editorialistul de la Timpul. Nu, noi suntem cuprinsi de exces de zel in relatia cu UE pentru ca suntem inca vulnerabili. Asta trebuie sa inteleaga si cei de la Chisinau. Vrem sa inlaturam orice suspiciune asupra noastra si atunci ne aratam mai catolici decat Papa. E corect? E gresit? Nu stiu, stiu doar ca cei de la Chisinau care ne acuza ca ne justificam cu obligatiile fata de UE nu vad si perspectiva noastra.
Tacere din prietenie
Cea de-a doua situatie la care as vrea sa ma refer este legata de amplasarea scutului antiracheta american in Romania. Trec de faptul ca Voronin a fost extremist cand a spus ca decizia CSAT aminteste de intelegerile dintre Antonescu si Hitler si ma refer la liderii moderati de la Chisinau: Serafim Urechean si Marian Lupu au cerut explicatii partii romane in legatura cu amplasarea scutului in Romania. Declaratii peste declaratii, in conditiile in care informatiile puse la dispozitia parlamentarilor din Romania si a opiniei publice au fost prezentate si Chisinaului. Romania a discutat cu vecinii despre asta, insa astfel de discutii nu se fac neaparat publice.
Autoritatile de la Chisinau au primit explicatiile pe diferite nivele: ministri de externe au vorbit la telefon, apoi adjunctii lor – Aurescu si Popov – au discutat pe aceeasi tema si mai apoi o delegatie a Romaniei, la nivel de director de departament in MAE, a mers la Chisinau sa dea explicatiile necesare. Romania a discutat cu toti vecinii – Ungaria, Serbia, Bulgaria, Ucraina, dar ele au respectat o conventie. Nu au vorbit public despre asta. in schimb, romanii au aflat de la autoritatile moldovene ca au avut loc consultari despre scut. Chisinaul a incalcat conventia de a nu vorbi despre asta – eu spun ca tot din ratiuni electorale, intrucat mai multi lideri politici apucasera deja sa se pronunte pe acest subiect, la fel ca si analisti – astfel ca Bucurestiul a fost prin in ofsaid la nivel de comunicare. Conventia fusese sa NU se comunice nimic despre asta – este o informatie pe care o stiu din cateva surse diplomatice – si autoritatile moldovene au dat comunicat. O incalcare a unei conventii la care Romania n-a reactinat, cu riscul ca MAE sa para din nou deficitar la nivelul comunicarii.
Opozitia de la Chisinau a fortat, spunea presa moldoveneasca, autoritatile de la putere sa comunice pe aceasta tema. nu este asta o logica de campanie? intai a iesit ministrul apararii care a spus ca interceptorii din Romania ar oferi protectie si unei parti din Republica Moldova, comunistii l-au acuzat ca „s-ar fi transformat in reprezentantul NATO in Moldova”, iar apoi premierul a iesit cu explicatiile primite de la partea romana. Este de apreciat ca a pus lucrurile la punct: instalarea scutului este un drept suveran al Romaniei.
Tocmai de aceea mi s-a parut ciudata si amuzanta relatarea presei de la Chisinau pe aceasta tema. Iata un titlu de pe Unimedia.md, citand Deutsche Welle: „Chisinaul a dat aviz favorabil instalarii scutului antiracheta in Romania”. Si lead-ul: „Republica Moldova nu are nimic impotriva deciziei Romaniei de a gazdui elemente ale scutului american anti-racheta pe teritoriul sau. Este pozitia oficiala a Guvernului de la Chisinau care, insa, s-a lasat asteptata din cauza discutiilor contradictorii intre politicieni”.
Iertati-ma, dar de ce trebuiasa isi dea avizul favorabil? Din punct de vedere diplomatic, Romania a facut un gest de buna-vointa si deschidere fata de vecini aratandu-le implicatiile instalarii scutului, insa e, asa cum au spus autoritatile de la Chisinau, „o decizie suverana a statului roman”. Dintre toti vecinii, Moldova a primit cele mai exhaustive informatii. Dar asta nu ca o obligatie: Romania nu este obligata sa dea vreo explicatie sau sa primeasca „aviz favorabil” de la niciun stat, vecin sau nu. Ok, veti zice ca de la rusi a primit. Asa e, dar e o alta discutie, purtata intre rusi si americani.
Un avocat dupa propriile puteri
Cu totii am salutat dezghetarea mult-asteptata a relatiilor dintre Romania si Republica Moldova. Romania a facut o serie de promisiuni, a prezentat o serie de proiecte si pentru mine nu este deloc convingatoare, pentru ca nu are, asa cum spunea analistul Dan Dungaciu, aparatul institutional si instrumentele adecvate sa le implementeze. Si implementarea lor trebuie urmarita cu mare atentie. Pe de alta parte, unele lucruri s-au miscat si astre trebuie remarcat: agentia pentru acordarea cetateniei, acest acord privind micul trafic la frontiera, ajutorul financiar de 100 de milioane de euro promis de Basescu la Chisinau si aprobat de Guvern.
Mai mult, a inchis ochii la incalcarile conventiilor diplomatice despre care v-am vorbit. Incearca sa reactioneze cat mai prompt: premierul Filat i-a telefonat omologului sau roman nemultumit de procedurile pentru obtinerea permisului, iar Boc a cerut imediat MAE simplificarea procedurilor. Sunt absolut convinsa ca Romania a pus conditii mai aspre decat o cerea UE, iar simplificarea se va face in marja de manevra pe care si-a pastrat-o. Am intrebat MAE ce face in acest moment, iar raspunsul oficial a fost: „MAE analizeaza impreuna cu autoritatile responsabile din Romania modalitatile de simplificarea a procedurii de urmat in vederea obtinerii de catre persoanele interesate a permisului de mic trafic de frontiera, care sa corespunda atat acordurilor bilaterale in vigoare, cat si normelor europene in domeniul trecerii frontierei si reglementarilor Schengen. De asemenea, MAE este in contact cu oficialii de la Bruxelles in acest scop”.
Revin acum la editorialele lui Constantin Tanase. Veti zice probabil ca nu e o opinie unanima, ca citez un singur editorialist, ca raspuns unor idei enuntate de un singur om, insa dupa primul impact al articolului – in care mi-am spus ca paote are dreptate, ca inteleg nerabdarea si frustrarea pe care probabil o resimt multi cetateni din Moldova – am ramas cu gustul amar al facptului ca perspectiva romaneasca nu e inteleasa.
Nu, UE nu e doar o scuza si Romania este un avocat bun al Moldovei, dar nu trebuie sa fie singurul. Intr-un dialog de acum 2-3 ani cu un polonez, care a fost presedintele comisiei de afaceri externe din Parlamentul European, pe tema moldovei, i-a spus: „Voi nu procedati bine, trebuie sa faceti ca Polonia, in cazul Ucrainei. Cautati in UE prieteni care sa va sustina cauza si fiti voi mai putin vocali. Cautati alti avocati in UE, care sa va sustina, singuri nu veti reusi decat sa produceti iritare”. Oficialii romani devenisera ridicoli cand sustineau ca Moldova trebuie inclusa in pachetul Balcanilor de Vest privind integrarea in UE, in conditiile in care la Chisinau era un regim comunist, exista problema cu Transnistria, iar Voronin spunea ca n-are nevoie ca Bucurestiul sa ii fie avocat. Autoritatile romane s-au prins tarziu ca e cazul sa nu mai zica asta, pana la Chisinau nu se creeaza conditiile favorabile.
Intr-o discutie cu diplomati britanici, i-am intrebat daca vad Moldova in UE. Era anul trecut, prin martie: „asteptam alegerile”, mi-au spus ei si au adaugat ca nu trebuie uitata problema din Transnistria. Acum doua saptamani am avut o alta discutie tot cu diplomati britanici care erau interesati de impactul pe care accelerarea acordarii cetateniei il va avea. Se tem de imigratie, intr-o vreme de criza economica, fireste. de-asta nu au liberalizat nici piata muncii pentru romani.
Exista o preocupare constanta a UE fata de masurile pe care le ia Romania vizavi de R. Moldova si de multe ori diploamtii romani au trebui sa explice Bruxelles-ului o serie de pozitii. Romania insa isi face treaba de avocat: a invatat din lectia poloneza si a initiat Grupul de prieteni ai R. Moldova, sustine din nou includerea in pachetul Balcanilor de Vest, vrea interconectarea retelelor de transport si energetice si alte proiecte. In consiliile in care se iau decizii de suplimentare a fondurilor pentru vecinatatea estica, inclusiv pentru Moldova, si romania are un cuvant de spus. Asa ca este un avocat, insa cu puterile si influenta de care dispune in acest moment in UE. Oricum, aceiasi diplomati britanici cu care am vorbit imi spuneau admirativ ca Romania este extrem de activa in a sustine cauza moldoveneasca.
Nu uitati, insa, insusi presedintele Basescu a spus-o la Cahul: „Romania incearca includerea Moldovei in grupul de tari din Balcanii de Vest. Din pacate nu avem succes in momentul de fata din cauza decalajului intre R. Moldova si Macedonia, Serbia, Muntenegru. Macedonia si Serbia au depus documentele prin care solicita inceperea procesului de negociere cu UE. Vom fi luati in considerare atunci cand R. Moldova va evolua suficient. Acesta a fost mesajul meu esential in intalnirea cu liderii moldoveni. Va putem fi un partener foarte bun, nu vrem sa va sufocam, dar va putem ajuta in pregatirea procesului de aderare la UE si in privinta sustinerii politice in Consiliul European si in institutiile de la Bruxelles”.
eu spune:
4 March 2010, la 15:03
Da cum ati crezut doamna Pavlicenco?????? Ca Romania va face acest acord in detrimentul lor???? Sinteti foarte funny, normal ca un astfel de act trebuia sa aiba si restrictii, altfel cum????
D-l EU. Cu părere de rău aceste restricţii sunt în defavoarea Romîniei şi a romînilor dintre prut şi nistru, cărora în ultimii ani sub diferite motive li se îngrădeşte libera circulaţie în Romînia, pecînd pentru a te deplasa în Rusia, guvernul rus nu face nic-o restricţie.
Însă să fim realişti, că din cauza lipsei locurulor de muncă moldovenii sunt nevoiţi să-şi caute locuri de muncă în alte ţări.
E regretabil faptul, că la ziua de azi moldovenii sunt angajaţi în cîmpul de muncă în Rusia, Italia, Ispania, Grecia, Turcia, Portugalia numai nu în Romînia.
Şi în aceste condiţii cînd moldovenii se pot deplasa liber în Rusia unde liber se angajază în cîmpul de muncă pentru aşi întreţine familiile cum credeţi, care forţe politice vor fi susţinute în alegeri cele proruseşti, procsi, sau cele proromîneşti, proNATO, proUE?
Rusia zilele acestea au anulat regimul de vize şi pentru Osetia , anterior anulînd şi pentru Abhazia, da Romînia nu face nimic concret, pentru a fi mai atractivă de către poporul din RM , în afară de declaraţii.
Şi cînd te-ai gîndi, că acele 500 de euro nu contează nimic, toţi cunosc faptul, că cei care nu au aceşti bani îi împrumută de la rude, îi pun pe cont, apoi peste trei zile le retrag.
Nu este chiar aşa de important pentru securitatea UE şi a Romîniei nici acea motivaţie indicată în cerere de eliberare a permisului de mic trafic.
Ca să fim sinceri pînă la urmă aceste motivaţii pentru a depune cererea de mic trafic au lovit nu în acei, care vor să se deplaseze în Romînia cu intenţii criminale, după cum afirmă unii, ci în cei bătrîni, care au sperat, că cu acest permis vor putea merge liber în Romînia pentru a mai vinde ceva din produsele agricole şi de a mai procura ceva din alimente, care sunt mai efetene în Romînia, ceia ce le-ar face să-şi rezolve cît de cît situaţia materială.
Deaceia şi parvine întrebarea, ce guvernele din Romînia şi cel din Moldova chiar nu coinştientizează acest fapt cînd adoptă vre-un document sau altul?
Sau poate se face intenţionat, ca pe timpul comuniştilor, pentru a îndepărta acelaşi popor din diferite ţări, ceia ce coinştentizeată Rusia şi procedează invers?
Şi dacă reitungul forţelor proromîneşti scad din zi în zi, să nu daţi vina pe PNL, că PNL nu este la guvernare.
La ziua de azi hăţurile sunt în mîna lui Filat, Ghimpu, Urecheanu, pe care noi i-am susţinut şi ne-am retras din cursă în favoarea lor şi avem tot dreptul să le cerem aceia ce nu ne convine, şi mai ales de a le deschide ochii ca apoi să nu fie prea tîrziu.
Nu am datele statistice, însă cel mai mare număr de moldoveni la ziua de aşi muncesc pe şantierul din Rusia.
Cum credeţi, pentru care forţe politice votează acest electorat?
Iată de aici şi răspunsul de unde comuniştii acumulează aşa mare procent de voturi, deoarece nu numai bătrîniii, care nu sunt chiar cu toţii loiali comuniştilor, dar şi acei tineri care din zi în zi sunt mai mulţi şi mai mulţi se pot angaja în cîmpul de muncă în rusia.
Încercaţi în campania electorală să-i convingeţi pe cei ce vin din Rusia să voteze forţele proromîneşti.
Nu vă recomand.
Încă dacă îţi mai nimeresc vre-o doi tineri prin satele noastre,afumaţi, numai ce sosiţi de la Moscova , care şi-au uitat limba maternă, muncind în Rusia, te gîndeşti cum mai repede să eşi din acel sat întreg şi nevătămat, dar nu pentru ai mai încerca să-i convingi să voteze forţele proromîneşti.
Aşa că nu PNL poate readuce forţele antoromîneşti la guvernare. ci cei naivi, care cred că Rusia doarme.
Aici sunt deacord cu Serebreanu, care cîndva mi-a afirmat: Mihai, politica nu se face la Chişinău, ci la Moscova şi Vaşington.
Eu iaşi mai adăuga la acestă afirmaţie: cu părere de rău CU AJUTORUL CHIŞINĂULUI ŞI A bUCUREŞTIULUI.
Nu vreau să fiu naiv, dar realitatea este aecia, că pentru a cîştiga alegerile, uneori este important fiecare vot.
Şi pentru acesta vreu să accentuez, că în cele mai dese cazuri aceste voturi sunt aduse de liderii din teritoriu nu de conducerea de la chişinău.
Pentru aceasta în teritoriu şi se încesrcă diferite metode de atracţie a electoratului.
Cum să-l convingi pe cel ce tot timpul a votat forţele proruseşti să voteze forţele proromîneşti?
Eu de exemplu am sperat la acest acord de mic trafic, chiar promiţîndu-le la nişte persoane, care vorbesc altă limbă şi nici odată nu au fost în Romînia, că cu simplificarea trecerii frontierii le voi organiza nişte deplasări pînă la Iaşi, pentru ca ei să se convingă, că fiind membru al UE ţara prosperă, aducîndu-le spre comparaţie măcar drumurile reparate, preţurile la produse mai mici ca în Moldova, luminaţia oraşelor de care moldovenii de pe timpul URSS nu au mai văzut.
Deci sunt şanse de a atrage nişte voturi, 1,2,3 nu are importanţă cîte, dar dacă acest lucru ar face-o fiacare simpatizant al forţelor proromîneşti, vă închipuiţi cîte voturi se poate de acumulat.
La prima vedere parcă-i o glumă, dar în realitate acesta-i adevărul. Din zi în zi perdem şi perdem voturile celor, care pentru aşi întreţine familia, caută calea cea mai garantată şi mai simplă, susţinîndu-i pe ecei politicieni, care astăzi le satisfac necesităţile.
Stiti voi cine vor UNIRE ??? Cei ce stau acasa si sunt salariati ai bugetului de stat, cei care sunt la munca la negru in UE, Dar sa nu uitam ca cel mai mare procentaj de mucitori din Moldova sunt in RUSIA, anume acolo se pot deplasa fara permise fara vize fara invitatii etc… Bugetarii si existenta bugetului de stat se datoreaza in mare masura veniturilor de la acesti oameni …..
Asa ca nu prea avem nevoie de promisiuni si juraminte din partea guvernantilor , ci de FAPTE REALE !!!!!!! In astfel de ritmuri, AIE numai sporeste credibilitatea PCRM-ului, si acestia pe masura si din plin vor beneficia de aceasta…
Si-apoi cum se primeste, In Romania cu chiu cu vai capatam un permis, in timp de 60 de zile… iar in Rusia in orice moment ti-ai luat bilet si Drum Bun, Pai nimeni nu are nevoie de promisiuni, Toti vreu fapte, AIE se afla la Guvernare aproximativ de 1 an de zile, Care sunt rezultatele, incotr-o ne duc ei??? Oameni buni, nu fiti atit de naivi si nu sperati la bine, ca Intunericul abia vine… Unicul lucru pe care la facut AIE- asteas imprumuturile ( creditele)… si noile preturi la tot pe piata… Da undes dosarele penale a fostilor demnitari, da unde-s dosarele CIOBENILOR in forme de politisti care au maltratat copii anul trecut, da unde-s la urma urmei cele mai minore promisiuni ale lui Filat si Ghimpu ??? Si dupa asta noi asteptam democratie si prosperare ?
Ei si mai sunt unii cu singele fierbinte care bat din palme atunci cind vad destramarea PCRM-ului… :))))))))))))))))))))))))))))))))))))) COBORITIVA PE TERRA !!!!!!!!!!!! IERI au fost membri ai PCRM-ului, miine ai PD-ului, MU si altor partide de stinga… La noi asta e o moda mai veche, ieri comunist, peste noapte Democrat, Liberal etc… Si cum credeti voi ca daca si-au schimbat culoarea apoi si naravul ???
Ce-s cu alegerile repetate, ? Patru partide in AIE, fiecare trage in partea sa: Ghimpu si Urechean le tremura pamintul sub ei cind aud de electorala (Urechean va uita drumul spre Parlament dupa o noua electorala iar Ghimpu va pierde si din putinul care-l are acum…) Filat viseaza la electorala, si LUPU- asta si asteapta (pe de o parte sa mai adune niste locuri in parlament pentru PD, pe de alta parte il paste un nou pericol si anume confruntarea cu Filat care nu va rata sansa de a se face si asta Presedinte, ca mai tare ca Lupu si Filat in AIE nu fuge nimeni dupa putere….)
8 ani de zile am vizionat drama teatrala a PCRM-ului, acum insa urmarim o tragedie de la AIE…
AIE = BMD, cine nu e deacord, rog sa-si expuna parerea si replica, as fi bucuros sa aflu ceea ce nu cunosc… Poate nu am dreptate, mai stii, dar nu vad altceva…
Uitasem sa accentuez: Teama mi-e ca daca AIE nu va intreprinde ceva serios pentru solutionarea problemelor sociale ale societatii si vor umbla numai cu promisiuni si nimic fapte… Apoi sa nu va mirati daca in 4 ani PCRM-ul revine cu o noua majoritate in Parlament… Pentru cei mai naivi, carora nu le vin sa creada una ca asta, luati perioada 1990-2001 si va veti convinge si singuri. AAAAAAAA, rog sa ma iertati, daca ma insel referitor la PCRM, dar ma corectez: DACA in 4 ani revine PD-ul cu o majoritate in Parlament, apoi n-avem de ce ne teme, Lupu e un democrat din nascare … + un aliat de buna credinta Stepaniuc:)))
He-He las sa ma injure toti romanii, insa o zic, inca odata se adevereste ca romanii de cind sunt ei au fost buni numai de vorbe goale si cu fundul unde e mai caldut, ba cu neamtul, ba cu americanul ba cu … macar si cu cel cu coarne, deoarece ce mama masii vor sa se imbogateasca pe seama celor 500 EUR de persoana p/u a se duce o mama a carui mama in pasaport e tot romanca cu niste brinza si smintina de vinzare de la Ungheni la Iasi? Baaaaa vii in cot de noi, de natia voastra, mai tare va doare dupa unguri ca daca nu va era in cot demult eram uniti cum ar trebui sa fie, sau poate careva nu-mi intelege dialectul, mai repede intelegeti pe nemteste, ungureste… decit romaneste-basarabeste da ? !!!
Ai 500 EUR? Dai 500 EUR? daca da te socot roman pe jumate timp de 4-5 ani, daca nu stai acolo moldovanule komunist ce esti.
P.S. sorry poate mi-a sarit nitel ceva, ma palit cineva cu vreun tratat de mic trafic in cap.
Ba nu Toca,ai spus-o exact asa cum este.Stii de ce mai tare ii doare dupa unguri?Sunt mai indrazneti ca noi,moldovenii romani.Ungurii stiu sa se mai infoaie in pene,sa-si mai arate coltii,ceea ce nu pot sa faca romanii din partea asta.
stimabile, ia o pastila si respira adanc. Cei 500 de euro raman la tine in buzunar, nu sint taxa, nu abera aiurea. Iar pentru permisul de mic trafic nici macar asta nu trebuie sa ai, trebuie doar o declaratie pe proprie raspundere. Dar e mai interesanta sa hamai..
Poate imi raspunzi si mie cine a votat cu comunistii 8 ani de zile, amaratule. Si apoi sa intrebi de unire.