“Basarabia 1812 – R.Moldova 2012″…

Motto-ul vizitatorului Sergiu, postat de noi la articolul de mai jos:

„Stiti, eu cand aud lozinci de genul: “ne vom uni cu totii in familia europeana”, mie imi suna: “ne vom uni cu totii in lumea celor drepti”. In opinia mea, a spune: “nu este de actualitate sa ne unim cu Romania, ci sa intram in UE” este la fel cum a spune: “nu este de actualitate sa mai traim pe pamant, ci sa trecem dincolo”.

Din TIMPUL, Constantin Tanase:  „Basarabia 1812 – R.Moldova 2012”

Moto: Imi povestea cineva ca la ultimul concert al lui Fuego la Chisinau, la Palatul National, dupa ce acesta a cantat „Ridica-ti fruntea, Basarabie!”, sala s-a sculat in picioare si l-a aplaudat. Un singur om nu s-a ridicat, ci s-a bagat in scaun, sa nu-l vada lumea. Numele acestui om e Petru Lucinschi, cel de-al doilea Presedinte al R. Moldova.

Sambata, 27 martie, Basarabia romaneasca a marcat 92 de ani de la Unirea acestui tinut cu Tara, iar romania-beautifulcea ruseasca a organizat cel de-al cincilea congres al comsomolului leninist sovietic. Dupa opt ani de teroare ideologica comunista, sambata, la Chisinau s-a respirat liber, politia nu i-a izbit in dube pe cei care mergeau pe strada cu tricolorul romanesc. Ca si in ceilalti ani, sarbatoarea nu a fost marcata „la nivel oficial”, ci doar la cel al societatii civile. Participarea presedintelui parlamentului (concomitent sef interimar al statului) si a viceprim-ministrului Ion Negrei la masa rotunda organizata la Uniunea Scriitorilor nu i-a conferit, totusi, sarbatoririi un caracter oficial, ci… „semioficial”. Nu au facut declaratii vizavi de aceasta sarbatoare nici liderii partidelor politice din Alianta de guvernamant. Se pare ca la momentul actual in R. Moldova intre partidele de la guvernare s-a instalat un ciudat consens tacit, un fel de „complot al tacerii”, care poate fi explicat nu doar prin ratiuni de natura electorala, ci si prin lipsa unei viziuni unice asupra viitorului mai indepartat al R. Moldova, a unui proiect politic pentru tara pe care o conduc. Eu am mai scris despre acest lucru.

Nu trebuie sa fii oracol ca sa vezi ca un program politic de viitor pentru R. Moldova nu poate exista, daca din „ecuatie” este scoasa Romania. Experienta de opt ani a comunistilor e relevanta – politica lor de integrare europeana, ocolind Romania, a suferit un esec total. Bineinteles, realitatile noastre sunt complicate. Dincolo de factorii geopolitici, de „jocul marilor puteri”, care se evoca atunci cand e vorba de Unirea cu Romania, exista, fireste, si factorul intern. R. Moldova este un stat care sufera de „tulburari de identitate”, din care cauza vizavi de unirea ei cu Romania exista doua extreme – una reprezentata de Ilie Bratu („Unirea aici si acum!”) si alta – de coloana a cincea a Moscovei, reprezentata de comunistii lui Voronin („Unirea niciodata!”). Intre aceste doua extreme se zbate o Moldova patriarhala, nostalgica dupa fostul imperiu, bulversata si pestrita politic. Anume de votul acestei Moldove depinde inca culoarea politica a guvernarilor de la Chisinau. Toate bataliile electorale se dau in fond pentru aceasta Moldova. Pentru aceasta Moldova se va da si batalia in viitoarele alegeri anticipate. Putem deci sa intelegem de ce si anul acesta Sarbatoarea Unirii a fost marcata doar la nivel… „semioficial” (in persoana reprezentantilor Partidului Liberal, condus de Mihai Ghimpu). Este evident ca participarea lui M. Ghimpu la manifestarile de sambata a avut si o anumita motivatie electorala, la fel cum tot o motivatie electorala a avut si neparticiparea la manifestari a celorlalti lideri ai Aliantei.

Sa revenim in acest context la cazul lui Lucinschi, descris in motto. Recent, in cadrul ceremoniilor legate de marcarea a 90 de ani de la infiintarea Agentiei de stiri din Azerbaidjan, seful Agentiei de stiri din Turcia l-a citat pe fostul presedinte al Azerbaidjanului, Gheidar Aliev, care a spus despre Turcia si Azerbaidjan: „Suntem doua state, dar o singura natiune!”. Exact acelasi lucru, referitor la R. Moldova si Romania, l-a declarat in fata lui Voronin presedintele Romaniei, Traian Basescu: „Suntem doua tari, dar un singur popor”. De ce un Aliev, liderul national al Azerbaidjanului, fost „pilon” al KGB-ului din timpul lui Brejnev, a avut curajul si intelepciunea sa recunoasca un adevar, iar „liderii nostri nationali” mereu s-au balbait in problema identitatii noastre etnice – fie ca au spalat-o in doua ape, fie au negat-o, fie s-au bagat sub scaune, sa nu-i vada lumea. Ce sa mai cerem de la turma, daca pastorii sunt asa cum sunt?

Acum, sa explic de ce am intitulat acest articol „Basarabia 1812 – R. Moldova 2012”. Vorbeam mai sus despre lipsa unui proiect politic de viitor pentru R. Moldova. (Integrarea europeana este, deocamdata, o lozinca si poate ramane inca mult timp o lozinca.) In mai 2012, se vor implini 200 de ani de la anexarea Basarabiei la Imperiul rus. Comunistii, ca sa marcheze un fals istoric – „650 de ani de statalitate moldoveneasca neintrerupta” – s-au pregatit de acest „eveniment” cu tobe si surle cu mult timp inainte, punand in miscare toata masinaria statului. Pana in mai 2012 au mai ramas doar doi ani. Cum se va… „sarbatori” la Chisinau aceasta neagra aniversare? Dar la Bucuresti? Dar la Iasi? Cu capul in nisip, ca strutul? Ne vom scula in picioare sau ne vom baga in scaune, ca Lucinschi, ca sa nu ne vada (sau sa nu se supere) Europa?

De la aceste intrebari am pornit cand am afirmat ca R. Moldova nu are un program politic de viitor. Si nu unul oricare, ci unul romanesc, in profund consens cu spiritul Declaratiei de Independenta a R. Moldova. Actuala guvernare (sa speram ca va ramane aceeasi si dupa anticipate), inclusiv Academia noastra nationala, trebuie sa se gandeasca de pe acum la un program de actiuni prilejuit de implinirea a 200 de ani de la ruperea de catre Imperiul rus a Moldovei din stanga Prutului din trupul Tarii Moldovei. Academia, elitele politice si culturale trebuie sa demonstreze ca romanismul R. Moldova nu e un moft extremist, ci o realitate si o conditie a existentei acestui stat. Stim, cand e vorba de lansarea unui mesaj romanesc, politicienii nostri au pregatit un argument „salvator”, care, in realitate, e o expresie a oportunismului si lasitatii politice: chipurile, nu mergem in alegeri cu mesaje romanesti fiindca electoratul nu-i pregatit si vom pierde voturi… Pai cum sa fie pregatit, daca, atunci cand conducatorii nostri trebuie sa faca dovada demnitatii nationale si a curajului politic, ei se baga in scaun, sa nu-i vada… electoratul? Misiunea unui adevarat lider politic nu e sa se dea dupa par, ci sa mearga si in raspar atunci cand e cazul, sa educe natiunea. Daca nu o educa ei, o „educa” altii. Cum s-a intamplat pana acum, din pacate.

Loading Facebook Comments ...

120 Comments

Add a Comment
  1. Citez-„numele celui bagat piina la urechi in scaun era Petru Chirilovici Lucinsci….”—pai cum sa se tina pe picoare, daca il trage in jos povara presedintiei precedente ,care la facut extrem de bogat ,speculind pe valorile noasre nationale la momentul potrivit,nu degeaba i se spunea ;smecherila;
    Apoi a fost Voronin…….
    Cine-I urmatorul?

  2. bisnita politica moldoveneasca-))

    Cu asa clasa politica RM va ramanea fara cetateni si UNIREA va fi facuta de cetateni cu picoarele proprii fugind din putoia politicii moldovenesti.

    RM in calitate de stat independent in viitorul apropiat nu va accede la UE.

    1- Planul de extindere UE se termina cu tarile balcanice.

    2-RM se afla in grupul de vecinatate parteneriatul estic in rand cu Armenia,Azerbaidjan,Ucraina,Georgia,Belarus.
    -Azerbaidjan,Belarus sunt dictature in vazul UE,
    -Georgia(Abhazia,Osetia de sud),
    -Ucraina-Ianucovici.

    3-RM are statut de neutralitate,nici o tara fost comunista din Europa de Est nu a devenit membra UE fara aderarea la NATO.(Polonia,Slovacia,Slovenia,Tarile Baltice,Cehia,Romania,Bulgaria).

    PS:Cu deputaţii din Sfatul Tarii RDM 1918 putem si trebuie sa ne mandrim ! Onoare lor, ca au putut pune mai presus interesul national fata de cel personal! Spre regret, azi avem tare putini politicieni, care ar proceda astfel… De aici si urmarile!

  3. E un articol corect…cat despre situatia politica din Basarabia…PDM-ul e pe cai mari,va rupe ceva din PCRM…insa nu cred ca va avea curajul sa faca o alianta cu comunistii dupa anticipate…probabil ca se va mentine AIE dar in formula a doar trei partide PDM,PLDM si PL…insa cu un rol crescand pentru PDM…ceea ce nu va fi deloc bine fiindca mult discutatul statut de „neutralitate’ al Basarabiei nu va aduce nimic pozitiv,integrarea europeana va fi intarziata…mai devreme de 15 ani,poate si mai mult,nu vad Basarabia aderand efectiv la UE…solutia mai simpla o stim cu totii insa pentru asta e nevoie ca toti basarabenii sa opteze hotarat pentru acest lucru,nu sa umble cu alte jocuri…ba cu ala,ba cu ala…unde ne e mai bine…alegi un drum si mergi pe el,cu bune si cu rele…

  4. @mugur spune:
    29 March 2010, la 18:06

    nu are importanta daca va fi AIE dupa alegeri la guvernare ori nu va fi.Sistemul moldovenesc cladit la temelia statului RM in anii 90 de Snegur-Lucinschi(neutralitate,CSI-moldovenism)nu este demontat si nu cred ca va fi demontat in viitorul apropiat.Toate lozincile PLDM si PL despre NATO si iesirea din CSI au ramas doar lozinci goale…Nu sa schimbat esenta reformelor, s-a schimbat doar lozincile.Nu poti sa fii mai neutru decat Voronin,nu poti sa fii mai pro vest decat Voronin daca sustii RM in componenta CSI etc…

  5. D-na Pavlicenco, o sugestie, daca nu va suparati.
    Poate aveti un video de la concertul cu pricina.

    Daca nu, puneti macar linkul acesta: http://www.stireazilei.md/c-0-2203

  6. Lucinschi,diacov,motpan,voronin,misin,stepaniuc,turcan end Co. sunt tragedia cetatenilor Basarabie,aici l-am putea alipi si pe Snegur,care din lipsa de tarie de caracter ne-a vindut Cremlinului.
    Lucinschi na-a zamislit constitutia in laboratoarele cremlinului cu ea a venit la Chisinau in fruntea Parlamentului,cu aceasta Constitutie care ne joaca festa pina in prezent.
    La un miting,consacrat limbii ronane,in fata monumentuli lui Stefan Cel Mare,care a avut loc undevai prin 1997-98
    Lucinschi ca si Diacov au recunoscut ca limba romana este identica cu limba moldoveneasca,iar noi basarabenii totusi vorbim limba romana.Mam bucurat nespus de mult,am crezut ca Lucinschi in calitatea sa de Presedinte va rectifica gresala sa grosolana din 1994,cind a inclus limba de stat-maldaveneasca.Dar nu a fost sa fie,spusele de la miting le-a uitat si unul si altul.Valurile eau dus pe respectivii ,ca apropo si pe altii,spre privatizari si jafuri banditesti,spre furturi a bogatiilor create de acesti cetateni in cursul a zecelor de ani.Acesti insi au saracit omenii pentru multi,multi ani.Unica speranta ca poate me lumea cea lalta se vor vircoli pentru crimele comise,pentru lipsirea acestor cetateni de un viitor.Toti acestea care eam numit au fost folositi de Cremlin ca niste prezervative,faceau ce spuneu ei ear in schimb nu le dadea nimica,seduceau in UE,SUA cu miinile intinse ca sa primeasca diferite granturi,care apoi tot ei le furau,iar milte din ele au fos furate inpreuna cu demnitarii din occident. Asta-i soarta noastra,care nu vad sa se schimbe daca nu ne vom apropia inpreuna cu Romania de Europa.Alta cale nu exista. Proecte de tipul-PROECTUL MOLDOVENESC- al hotomanilor comunisti este inca o capcana.

  7. Domnilor, tovarşi! Noi ,programe am mai avut şi mai avem , şi ce– mare folos din ele. Conses- da, nu avem, dar eu una m-am săturat de discursuri politice sterile. Poate îl motivăm pa maestrul TUDOR GHEORGE să meaergă prin satele noastre– va fi mai eficace. Cine a fost la 27 martie, la Filarmonică, a văzut şi a simţit, că un singur OM a unit sala într-o simţire unică pe care, eu personal demult p aştept.Lumea sa săturat de discursuri politice sterile. Se prea poate să am emoţii… mă corectaţi….

  8. „basarabia ruseasca” a facut congresul 5 al comsomolului ! La 27 martie 2010,in veacul 21 , in era internetului s-a cantat Internationala in .. LIMBA RUSA !! in inima Moldovei romanesti , Chisinaul !! De catre tineri cu insigna lui lenin in piept .. SI CE ESTE MAI GRAV SI TREBUIE SA NE PUNA PE GANDURI, e ca erau pe acolo si multi moldoveni get beget care cantau in limba ocupantului , ca Dodon si MUNTEAN si altii .Astea cum au ajuns acolo.. ? Cat vor mai fi moldoveni de-astea degradati si indobitociti sau poate , carieristi , care-si vand neamul pt 30 arginti ,ca si Lucinschi ,de fapt ,caruia ii este gena sa se scoale in picioare la un cantec romanesc patriotic, atata timp vom fi.. colonizati si ne vom merita soarta !

  9. Pentru Nina Gonta:

    Poate, daca se va repeta la nesfarsit mesajul de mai jos, ca un MOTO, vor intelege:
    =============
    Imi pare rau, dar ca roman, trebuie sa transmit intregii clase politice de pe cele doua „Maluri de Prut „si conducatorilor acestor Romanii a scandalurilor si a lipsei de constiinta nationala care au sters ziua de 27 Martie 1918 din Istoria Natiunii Romane, un singur mesaj: „Sa va fie rusine!”
    =============

  10. Oare nu se intelege ca a repeta la nesfarsit faptul ca „suntem doua tari” va contribui la situatia actuala si ca Reintregirea va ramane doar o istorie uitata?
    Deci, eu nu l-as aplauda pe Tanase care-l citeaza pe Aliev, mai ales ca mesajul cu „doua tari” care se vor intalni candva in UE, il are si Lupu, si Basescu, si Chirtoaca si, am vazut chiar pe 27 Martie, Eugen Tomac sau Robeta Anastase, care s-au ferit ca dracul de tamaie sa faca vreo referire la cuvantul „Unire”, desi n-au venit in calitate neoficiala, ci invitati ai Uniunii Scriitorilor.
    Cu alte cuvinte, se repeta la nesfarsit ca nu suntem O SINGURA TARA pentru ca oamenii sa inteleaga bine ca idealul national, trebuie uitat.

    Cu atat mai merituoasa a fost interventia lui Ghimpu care nu s-a ferit sa vorbeasca despre unirea care a avut loc ca urmare a identitatii noastre comune.
    Iar scriitorul Iulian Filip a subliniat ca „obiectivul” din 1918, Unirea, ramane acelasi, dar ca va trebui sa o facem odata pentru totdeauna.

  11. Miss Roberta a zis ca vom fi PRETENI.
    Romania va fi avocatul RM.

  12. Harta României de pe imaginea din articol,nu e completă…Vă rog,corectați greșeala…

  13. Nu cred ca este cazul sa ma mai gandesc CA AJUNG SA-MI VINA RAU DATORITA
    FAPTULUI CA DOAR O SITUATIE ASEMANATOARE CU CEA DIN GEORGIA LUI 2009 VA
    SCOATE REPUBLICA MOLDOVA DIN SPATIUL RUS.

    AR MAI FI POSIBILA O VARIANTA SI ANUME RECUNOSTEREA INDEPENDENTEI TRANSNISTREI DE CATRE SUA , CHIAR DACA MOLDOVENI COMUNISTI SI NATIONALISTI SI RUSI S-AR SUPARA AR FI SINGURA VARIANTA PENTRU A IESI DIN UMBRELA RUSA.

    NOROCUL NOSTRU CA CEI DIN ROMANIA AU O IMAGINE FOARTE BUNA DESPRE AMERICANI (iar MOLDOVENI COMUNISTI SI NATIONALISTI SI RUSi s-ar mira de acest lucru) dar numai acest lucru este varianta pozitiva.

  14. Nu cred ca este cazul sa ma mai gandesc CA AJUNG SA-MI VINA RAU DATORITA
    FAPTULUI CA DOAR O SITUATIE ASEMANATOARE CU CEA DIN GEORGIA LUI 2009 VA
    SCOATE REPUBLICA MOLDOVA DIN SPATIUL RUS.

    AR MAI FI POSIBILA O VARIANTA SI ANUME RECUNOSTEREA INDEPENDENTEI TRANSNISTREI DE CATRE SUA , CHIAR DACA MOLDOVENI COMUNISTI SI NATIONALISTI SI RUSI S-AR SUPARA AR FI SINGURA VARIANTA PENTRU A IESI DIN UMBRELA RUSA.

    NOROCUL NOSTRU CA CEI DIN ROMANIA AU O IMAGINE FOARTE BUNA DESPRE AMERICANI (iar MOLDOVENI COMUNISTI SI NATIONALISTI SI RUSi s-ar mira de acest lucru) dar numai acest lucru este varianta pozitiva…

    nu sunt alte posibilitati.

  15. Unica salvare a R. Moldova este Miscarea Actiunea Europeana.

  16. Pentru Natalia

    Cum poti sa pledezi pentru o „meduza” lipicioasa, usturatoare , gretoasa, fara scrupule, care cum nimereste pe uscat se topeste si se usuca ? S-au adunat tot felul de scursuri si tirisenii. Unica salvare…..Doamne fereste de atare vis urit…/

  17. Clanul sta bine mersi. Ma convinge noutatea din ZDG: • val a scris (29 March 2010)
    Astazi, 29.03.2010, in timp ce la Moldova 1 sunt dezbateri cu Mihai Ghimpu, la parintii nostri in satul Mindic, raionul Drochia pe ecrane stă portretul lui voronin şi scrie «нет сигнала».

    ………….
    Daca nu reusiti sa gudecati clanul , ma tem ca o sa va judece ei.
    Sau sa venim acasa din Europa cu tancuri in loc de automobile?

  18. Pentru ca sa se intinple cea ce ghindesti , eu as face trei lucruri.
    1. Cerere la ONU retragerea armatei ruse de ocupatie si proces la Haga pentru evacuare despagubirilor pentru ocupatie.
    2. Proces loa CEDO si scoaterea in afara legii a PCRM pentru instaura rea regimului totalitar , scoaterea din tara a 4 miliarde de dolari, distrugerea perseverenta a Constitutiei care a adus la lipsa de drepturi a bastinasilor.
    3. Stare de urgenta in tara , adresare la cei 1200000 cetatenii R. Moldova sa vina la vara acasa cu tancurile nu cu automobiline.

  19. SUNTEM ROMANI SI PUNCTU.
    UNIREA ESTE UN DREPT ISTORIC!!

  20. Doamna Pavlicenco,
    stiti f bine ca urmaresc de 1 an de zile (si mai mult) atat blogul dv (al PNL din Basarabia) cat si principalel cotidoene de acolo . Pot sa spun ca inteleg si mi-am clarificat mult mai mult din realitatea cotidina a basarabeanului decat am inteles la inceput. A existat, pt mine personal, un crescendo al descifrarii realitatilor politico sociale ,psihologice si nationale romanesti. A existat si exista un crescendo al chiar societatii basarabene vizavi de schimbarile produse oadata cu „revolutia ” tinerilor. Sub beneficul impuls al actiunii tinerei generatii,vechile mentalitati ale „moldovenilor” au evoluta pozitiv in mod evident. iIi amintesc primele postari ale dv , ale comnetatorilor blogului, ale mele personal. Mare deosebire !! ba chiar as zice o „deosebire „de bun augur. Cea mai buna dovada e chiar articolul dv. aci de fata!! Nu mai seamana cu prinele poastari, cu primele articole. E mai… altfel. Mai echilibrat in viziune, mai conform cu ceea se cere a fi decelat cu multa atentie din viata politica basarabeana a momnetului actual, ca fenomen in desfasurare , consolidare, stabilizare . Mai concentrat pe pozitii realiste si obiective de etapa neaparat de atins, pt ase putea trece la altceva. Surprindeti in termeni lucizi starea de fapt a „dosarului Basarabia”!! Nu va mai hazardati in „etichetari” spuse la repezeala, va controlati chiar termenii apreciativi sau depreciativi. Intr-adevar ei exista! Nu mai abordati tonul exclusivismului. Sigur, fiind presedinta unui partid politic, si nu orice partid, ci chiar partidul care a pus in opera cea mai impresionanta realizare a natiunii romane: Marea Unire de la 1 Decembrie 1918, va urmarit scopurile politice de partid. Asa si trebuie sa fie. Dar, iar revin si spun, cititi propriile dv randuri din postarile de acum un an si pe cea de astazi. Este imposibil sa nu vedeti … diferenta. Cred ca v-ati gasit calea. Calea de a va spune cuvantul in politica Basarabiei. PL lui Mihai Ghimpu nu poate fi eludat, nu poate fi ocolit, nu poate fi inghitit. Pentru simplul motiv ca este plasat in miezul … problemei. La fel, PLDM-ul lui V. Filat. Identitar ideologic nu sunt. Nici dv nu sunteti. Dar identitar al inereselor roamnilor basarabeni suntei toti!! Si toti aveti responsabilitatea fata de cei care se regasesc sub cupola celor trei partide. Ca vor mai si altele f apropiate identitar nu mai dezvolt acum ideea. Ca apare ca necesitate sa va uniti fortele int-o entitate politica inechivoca pe o cale sau alta(sunt suficiente solutii) este insa dincolo de orice indoiala. Exista argumente extrem de importante care sa pledeze in favoarea unei idei de acest fel. Iata, anticipatele , se pare sunt inevitabile . Nu e tocmai cea mai buna solutie( sunt adeptul acestei idei fara a fi exclusivist) dar etapa electorala la care se va ajunge va va antrena in raspunderi ff mari pe toti.Toti cei care cred in democratie , in Romania ca tara si ca perspectiva unificatoare. Cel mai mare pericol de indepartare de la ceea s-a obtinut pana acum cu atate meandre , ocolisuri si efort se poate narui sub penetrarea masiva a ideilor PD in electoratul din R. Moldova. Marian Lupu si D. Diacov au toate sansele sa-si adjudece viitorul politic in R. Moldova. Si ar fi , cred eu, un dezastru! Poate mai mare decat cel care a fost cu Voronin si PCRM. Cei 35 la suta alogeni din electoratul basarabean, vanat fie de PCRM , fie de PDM este liantul care poate arunca R. Moldova inapoi . Adica direct in bratele Rusiei(CSI) Deja liniile directoare se vad, s-au precizat, deja antiromanismul a capatat noul contur cosmetizat de Lupu – Diacov- Lazar. UE sovaie, e inconsecventa si neunitara in comportament si actiune politica( se stie de ce!) SUA au probleme complicate la ele acasa si international, Romania poate atat cat poate, chiar daca poate contrinui hotarat in a-si spune cuvantul. Las la o parte , factorul extern , desi s-ar mai putea dezvolta analitic. Si inca intr-o maniera pozitiva. Revin la acel 35 la suta elecorat de alogeni, adevarat nod gordian in rezolvarea situatie politice basarabene. Nu cred ca acest electorat , dusmanos si foarte dusmanos la ideea de romanism, nu poate fi converit la acceptare si compromis. Romanismul ei il percep inca si azi tot in viziunea interbelica kominternista, in timp ce „roma nismul „de azi se deosebeste total de cel de atunci. El este deja parte integranta si integrata a europemismului forjat de vreo 40 de ani in UE , perfectibil ascensional in esenta, fata de ceea ce a fost.In directia asta nu am vazut inca nicio forta politica a democratiei incipiente basarabene care sa fi intreprins ceva. Doar PD incearca ceva de acest fel, dar cu baza rasturnata. Cred ca in conditiile cand deja anticipatele bat la usa, trebuie actionat rapid in aces sens. In ultima instanta acel 35 la suta nu are frica de Eurpoa , cat de „inghitirea romaneasca” Problema pusa fals si de o parte si de alta, dupa cate mi se pare mie. Am vazut la Jurnal Tv in zilele ulterioare castigarii alegerilor de catre AIE o doamna ucrainianca vorbind perfect romaneste, mai bine decat alti intervievati, care declara ca familia ei acasa vorbeste 3 limbi- ucrainiana, engleza si …romana. Ba chiar sustinea ca romana i se pare o limba melodioasa, frumoasa. Este un exemplu, un minuscul exemplu la care se pot adauga altele poate mai semnificative. Romanismul de azi nu are ca scop inghitirea nimanui, nu poate avea acest scop, chiar daca s-ar vrea. El insemana valoric exact ce inseamna germanitatea sau francezitatea etc. in Uniunea Europeana. Insa al neantiza sau al absolutiza e o gresala de fond. Parerea mea este ca aceste aspecte scapa multor politicieni din Basarabia la ora actuala. Din pacate, in viziunea mea, alegerile anticipate nu sunt un prilej stimulativ in abordarea acestei reale posibilitati democratice tolerante, iar ideea in sine nu mai are aceeasi valoare suplimentara de convingere. O noua Constitutie ar fi dat cu siguranta o sansa mai mare sublimarii stabilitatii politice din R. Moldova din ac punct de vedere, tocmai datorita dezbaterilor inerente ale multor probleme legate de nationalitatile din R>Moldova.

  21. Comunistii cica au lansat „Proiectul moldovenesc” cu 9 MAGNIFICI.

    I-au intrecut (la numar) pe cei 7 magnifici ai lui Rosca.

  22. Pt. Titirez:

    Daca aprecierea mea insemneaza ceva pt. dumneavoastra , va rog sa primiti felicitari sincere.
    Poate PNL-ul ar putea folosi sfaturile „pro bono” ale unor astfel de consilieri pentru a-si stabili o strategie.

    Mircea Popescu

    P.S. Fara intentia de a jigni, am remarcat ca sunt niste erori in textele unor colegi de dialog.
    Astfel multi scriu „chi^nd”, in loc de „ca^nd”. In general, in mijlocul cuvantului se foloseste „a^” si mai putin „i^”.
    Ca regula generala, dupa „g” sau „c” nu se pune „h” inaintea lui „i^”.
    Deci, corect este „CAND” nu „CHIND” si „GANDESTE” nu „GHINDESTE”.
    De asemeni, in tot spatiul romanesc, nu numai in Basarabia, mai exista confuzie la utilizarea cratimei (linioarei) in utilizarea lui „sau” ori „s-au”.
    Exemple:
    – Se scrie „s-au dus” si nu „sau dus”.
    – Se scrie „sau eu, sau Mihai” nu „s-au eu s-au Mihai”
    Regula este destul de simpla:
    – cand ne aflam in fata unui verb se pune linioara: „S-AU dus”
    – cand putem folosi „ori” se scrie „sau”. In exemplul de mai sus:
    in loc de: „SAU eu, SAU Mihai”, se poate foarte bine zice „ORI eu, ORI Mihai”.

  23. Dupa cele vazute la PROfunzime,
    am ramas azi cu:
    1.politisti profesionisti
    2.politicieni care fac campanie electorala
    3.tineri torturati si morti – tineri care au fost mintiti

  24. p/u Mihai
    val a scris (29 March 2010)
    Astazi, 29.03.2010, in timp ce la Moldova 1 sunt dezbateri cu Mihai Ghimpu, la parintii nostri in satul Mindic, raionul Drochia pe ecrane stă portretul lui voronin şi scrie «нет сигнала».

    🙂 poi daca au cablu in sat, iar „seful pe cablu” e un domn comunist, cum au luat puterea in sat 2 famili de comunisti in 2000 o detin pina in prezent. Si mai este una, in nordul Moldovei, se transmite prin emitatorul (amplificatorul) de la Balti si de multe ori Moldova 1 in nordul Moldovei are pina la orele 17:00 cite odata si dupa 19:00 „Lucrari de profilaxie”. 🙂

  25. Pt Titirez

    Articolul comentat nu este al meu, este al lui Constantin Tanase.
    Noi am sprijinit ideea unei noi Constitutii, dar din AIE numai PL a mers pe aceasta idee. Nici PLDM, nici PD, nici AMN nu au mers pina la capat.

  26. pentru Mircea Popescu

    D.Popescu, nu cred ca cineva se poate simti jignit. Invers, este bine sa invatam.
    Eu uneori scriu „cand” fara „^”. Stiam ca poate fi scris „cînd” sau „când”. Asa m-a consultat cineva, care stie mai bine gramatica.
    Insa eu am nascocit „gaselniţa” si scriu „chind”. Nu trec de la „EN” la „RO” din motiv ca la tastatura in „RO” in loc de „z” sta „Y” si mereu incurc acest lucru, care ma face sa pierd timp pentru a corecta.
    „^” poate fi alaturi de „a” sau „i” , ca sa nu trec din „EN” in „RO” ? Nu am intilnit aceasta forma niciodata. Ar fi o solutie.
    Stiam ca „scrisul” este oglinda „scriitorului”, dar neglijam aceasta.

    „Graba” si lipsa de timp nu trebuie sa fie o scuza pentru noi, cei care schimonosim cuvintele.
    Unele reguli nu le stim. Trebuie sa invatam. Este foarte bine ca se aminteste despre aceasta.
    Cine se supara are de pierdut.

  27. D-na Can cand fara (ăîşţâ) mai bine cand, gand, decit chind, ghind ;). Eu de ex. nu stiu cit de citet e p/u un roman de ex. din Bucuresti cand scriu: cit, cind, gind, pina… fiind cu EN la taste? Adica cat de moldovean ma socoate el citind CIT, GIT-urile mele? 🙂

  28. Stiti, eu cand aud lozinci de genul: „ne vom uni cu totii in familia europeana”, mie imi suna: „ne vom uni cu totii in lumea celor drepti”. In opinia mea, a spune: „nu este de actualitate sa ne unim cu Romania, ci sa intram in UE” este la fel cum a spune: „nu este de actualitate sa mai traim pe pamant, ci sa trecem dincolo”.

  29. Dna Pavlicenco, va sugerez sa mergeti pe Unimedia la Blogosfera – acolo este un articol destul de relevant al unei romance privitor la situatia din Basarabia. Doar ca atitudinea ei este una, pe cat de euforica, pe atat de insultatoarea la realitatile in care traim. Autoarea articolului este, pur si simplu, fascinata de „problema invatarii limbii ruse in RM”(Sic!). Va dati seama, romanii de peste Prut sunt incantati de faptul, ca majoritatea populatiei bastinase dintre Prut si Nistru vorbeste, sau, as spune muge o amalgama de tampenii malda-ruse, care, nici in dictionare nu exista, nici la facultati nu se studiaza, iar folos din ea ca din coada cainelui toppor.

  30. Pt. domnul Mircea Popescu,
    Fireste ca insemna ceva pt. mine, anonimul ce sunt, aprecierile dv. Si va multumesc pt ele. La randul meu, ma bucur ca sunteti mai prezent in ultimul timp pe blogurile basarabenilor. Oamenii acestia trebuie ajutati sa ajunga la anume chintesente ale luciditatii romanesti necesare formarii lor.Foarte multi dintre ei iubesc cu… disperare Romania si asta impune ,cred eu, un mare respect si o mare intelegere. Fara sa vreau am juns la ac concluzie, a sprijinului cu care sa le vii in intampinare.
    Pt. doamna Pavlicenco
    Asa este , aveti dreptate, articolul apartine lui C. Tanase. Dv insa va „suprapuneti” ideile(chiar daca nu ad literam) ,ideilor acelui articol. Nu e nimic rau in asta.De aceea v-ati si oprit asupra lui ,supunandu-l atentiei si dezbaterii.In sensul acesta mi-am si permis sa astern randurie de mai sus. O schita de idei de fapt.Cu regret o spun ca dl Tanase a cazut prea repede in capcanele propriilor sale bune intentii cu multe din opiniile sale anterioare acestui articol.

  31. Pt Sergiu

    Am ramas incintata de acest comentariu cu „lumea celor drepti”. Este un adevar extrem de dureros.

  32. Si din ce motive clasa politica actuala din Basarabia ar dori realizarea unei REUNIRI?…ar renunta la posturile inalte din administratia de stat pentru alte functii,insa de importanta regionala?…fara o miscare puternica de renastere nationala a basarabenilor eu cred ca aceasta REUNIRE n-are nici o sansa de a fi realizata…clasa politica basarabeana n-ar nici un interes in acest demers…poate cu exceptia PL,a d-lui Ghimpu,a d-lui Chirtoaca si a d-nei Pavlicenco,a d-nului Petrenco de la MAE…oricum,prea putini politicieni isi doresc cu adevarat aceasta REUNIRE…:(

  33. Pentru C. Tănase şi V. Pavlicenco.
    Aliev are cele mai mari zăcăminte de petrol din Marea Kaspică şi pe lîngă acest lucru mai este şi azer.
    Lucinschi este un ratat al istoriei, născut nu la timpul potrivit şi nu în locul potrivit.
    Mihai Ghimpu este aşa cum este, nici cel mai bun – nici cel mai rău, este sincer şi acest lucru este foarte bun.
    Nu cred că Serafim Urecheanu ori Marian Lupu sunt oameni politici pronaţionali. Sunt nişte carierişti odrinari care au expluatat momentul potrivit.
    Eu sunt pentru Sturza, Filat şi Roşca.
    Cred că sună anapoda dar este o părere proprie.
    Sturza are capacitatea să schimbe complect situaţia din Republica Moldova.
    Votez Sturza Vodă!

  34. Schimbari mare in societati, se fac in conditii si situatii foarte speciale.
    In 1987-1988 nici nu se vorbea despre caderea URSS. Cineva a auzit „URSS va pica in 1991?”. Cei mai lunatici din lunatici doar visau asa ceva. Am avut sansa sa vad si R.S.R lui Ceausescu. Acolo nici macar lunatici n-am vazut. O resemnare totala.
    Cunoasterea istoriei neamului nostru poate sa ne ajute sa nu facem concluzii pripite, fataliste, gen „reunirea nu va fi niciodata”. Eu cred in regenerarea poporului nostru, in generatii care vin dupa noi. Pe ambele maluri ai Prutului.

  35. Dna Pavlicenco
    Chiar am cautat la adresa http://www.euratlas.net
    sa vad harta Romaniei pina la anul 1812 si nu am gasit acolo si Romania. Si ma intreb, cum a rupt Rusia Basarabia de la Romania daca aceasta nici nu exista? Sau sa ingeleg ca si acolo sint comunistii? Inteleg ca sint o jertva a mancurtizarii si a propagandei comuniste. Dar poate cautati si un raspuns mai inteligent la intrebarea de ce nu pot accepta ideea ca sint false argumentele privind romanismul ca unica aspiratie demna de un om civilizat. Apropo, spre deosebire de „marii patrioti” si „uncii detinatori ai adevarului” respect dreptul de a avea convingerile pe care le aveti si dreptul de a lupta pentru ele prin metode civilizate. Si nici nu am tupeul de a crede ca aveti nevoie de respectul meu pentru a va bucura de aceste drepturi.

  36. Dna Pavlicenco
    Desi accept sa fiu tutuit nu cred ca este bine sa fie tutuiti toti si cred ca ar fi bine sa solicitati celor care au elaborat pagina sa modifice respectivul enunt
    Multumsc

  37. Pt igor

    Dati-mi link-ul de pe unimedia daca stiti exact unde este articolul romancei. Asta e http://unimedia.md/?mod=cat&id=30

  38. Pt Cititor

    Nu am inteles ce imi sugerati.

  39. Doamna Pavlicenco,
    Am citit intamplator niste postari de ale dumneavoastra mai vechi ( un intreg serial as spune ) si am ramas interzis cat de bine cunoasteti Romania si ce se intampla in ea, de parca ati fi trait toata viata in dreapta Prutului. Impresionant! Multi locuitori ai Romaniei nu-si cunosc atat de bine tara. Eu nici macar in vis nu-mi pot propune vreodata sa cunosc atat de bine Moldova, un teritoriu mult mai restrans, mai ales ca nu am fost niciodata acolo si probabil nici nu voi ajunge prea curand. Mereu apare cate ceva care tot amana trecerea Prutului si in plus imbatranesc din zi in zi si imboldul de a calatori se tot diminuiaza. Nici pasaport nu mai am. Iar despre Lucinschi nu pot sa spun decat ca, impotriva dezivolturii cu care se exprima si a modului impecabil in care vobeste romaneste, a trait in niste vremuri in care indoctrinarea a fost atat de mare incat astazi se ingrozeste efectiv la gandul ca ar putea gandi si liber. Timpul petrecut langa Gorbaciov nu i-a folosit la nimic. Sunt pur si simplu stupefiat de admiratia pe care i-o poarta Constantinescu, care se considera mare anticomunist, desi Revolutia l-a prins in postul de secretar cu probleme de propaganda al organizatiei de baza a Universitatii Bucuresti, si este in acelasi timp bun prieten cu el. Lumea e plina de paradoxuri. Sau poate nu.

  40. Pentru Cititor,
    De fapt ce vreti sa afirmati? Ca limba vorbita in Republica Moldova nu este romana? Ca locuitorii sai nu apartin etniei romane? Nu va suparati dar dumneavoastra sunteti mult mai prejos decat domnul Lucinschi care, saracul, are doar niste angoase, niste frici induse. Iertati-ma dar multi, foarte multi din cei din stanga Prutului sunt pur si simplu blocati in sistem si dumneavoastra, din pacate, va numarati printre ei. Nu va dati seama cat de ridicol sunteti. Logica demersului dumneavoastra, demna de evul mediu, este sustinuta de un vechi proverb moldovenesc: ” Decat codas la oras mai bine in satul tau fruntas”. Sancta simplicitas. Si, retineti, eu nu sunt un partizan al unirii tocmai datorita procentului mare de rataciti in tranzitie din Republica Moldova. Faptul ca 48% dintre etnicii rusi doar 18% dintre etnicii romani din Republica Moldova sunt pentru unirea cu Romania, sau macar pentru relatii firesti cu acesta tara, spune mult despre vehementa recursului la istorie despre care vorbiti. Sa stiti ca nimeni nu va obliga sa iesiti din atmosfera mediocra in care va complaceti, dar nu-i puteti obliga si pe altii sa faca la fel. Si va dau un sfat: Nu incercati sa ma contraziceti. Nu aveti fire de par pe cap cate argumente am sa va combat. Sunt expert in asta, va asigur.

  41. Vitalie spune:
    30 March 2010, la 09:09

    Ai dreptate, trebuie sa ne grabim incet.

  42. Victor Gurau spune:
    30 March 2010, la 17:05
    Interesant!

  43. Stimata Alexandra Can,
    De acord cu dumneavoastra. Dar nu trebuie in ruptul capului sa admitem ca realitati demonstrate stiitific sa fie combatute cu argumente ideologice. Asa ceva este inadmisibil! Bolsevismul, populismul, lichelismul, poltronismul, sustinute toate de argumentele unor semidocti sau chiar inculti gregari, domina viata politica si jurnalistica de pe cele doua maluri ale Prutului. Si din pacate asta nu se intampla numai in spatiul carpato-danubiano-pontic. Rau de tot a ajuns Europa! Daca s-ar scula din mormant parintii ideii europene si ar vedea unde s-a ajuns, ar muri subit a doua oara.

  44. Romanul spune:
    30 March 2010, la 23:11

    Asa este.

  45. Proectul moldovenesc al PCRM se refera la Moldova lui Stefan cel Mare ori numai la Basarabia?

  46. EUROPA : „PROIESTU MOLDOVENESC” a ..comicilor, se refera la bucatica de pamant de la Costiugeni. PENTRU EI !

  47. da sigur domnule cititor, uita te in 1812 si nu o sa vezi romania, si nici inca vreo 10 state, poate daca tot te uiti, vezi si cum statea treaba in america de sud cu statele.
    apoi poti sa te uiti si in 1856 si sa vezi ca romanii (asa cum considera toate tarile globului pamantesc ca suntem, cu exceptia rs si uc) au infaptuit ceea ce nu le era destinat de catre marile puteri sa faca, sa se uneasca efectiv.
    daca tot te a apucat criza intelectuala uita te si in 1918 cand toti romanii s au unit intr o singura tara. nu a fost o unire intre martieni si plutonieni, a fost cel mai firesc gest cu putinta.
    ucraina vede r.mold ca o extensie romaneasca iar rusia ca al 2lea stat romanesc (restul tarilor o vad pur si simplu ca romania). Ucraina nu va accepta nici in ruptul capului cresterea puterii romaniei iar rusia nu isi va dori vreodata ca minoritatea impreiala sa devina o minoritate cu adevarat.
    aceasta tara nu poate exista decat ca rusomoldova sau romania si niciodata nimic intre.
    In prezent 45% din Prin. Moldovei este in romania, 30-35% R. Mold, 20-25% ucraina, sunt 6-7 mil romani in mold romaneasca si 3 mil de romani in r.mold.
    concluzia pe la care ma gandesc eu este ca r.mold nu este urmasa moldovei lui stefan ci urmasa „Republica Sovietică (stalin) Socialistă (ruseasca) Moldovenească”.
    pentru oameni ca tine, domnule cititor, unirea ar insemna ca minoritatile imperiale isi vor pierde statutul de cetateni de prim rang in favoarea (cum de altfel este firesc peste tot in lume) romanilor moldoveni si pierderea definitiva si completa a influentelor imperialiste estice si asta te oripileaza!

  48. Apropo de ce am afirmat mai sus, ce poate fi mai elocventa decat afirmatia domnului Lupu: „Din punct de vedere stiintific eu vorbesc romana, din punct de vedere politic eu vorbesc moldoveneasca”. Si acest personaj trece in ochii multimii ca fiind unul inteligent si moderat. Ce afirma el este exact oglinda a ceea ce afirm eu ca fiind inacceptabil. In perioada stalinista au fost oameni care au facut ani grei de puscarie in Romania pentru ca au indraznit sa sustina adevarul demonstrat stiintific. Iar acum semidoctii si inconstientii astia se joaca voios cu vorbele.

  49. Mare cacialma PD-ul asta al domnului Lupu. Toata lumea s-a grabit sa-l catalogheze drept un partid de stanga modern si democratic. Fiind cel care l-a lansat pe piata si l-a bagat in Internationala Socialista, PSD-ul romanesc ar cam trebui sa ia atitudine pentru ca lucrurile au scapat de sub control. Si nu inteleg ce cauta acolo un personaj ca Oazu Nantoi. Sau poate nu-l cunosc eu prea bine.

  50. Pt Romanul

    Ce cauta acolo Oazu Nantoi? In sfirsit, s-a vazut deputat, macar la sfirsitul vietii. Dar, pe de alta parte, ce cauta acolo Oleg Serebrian cu peselistii lui? Poate doar ei nu vor permite deraierea PD-ului pe o platforma proruseasca….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *