In MallDOVA, mai n-am primit-o “la bot” sau Neoficial, dar rusa e prima limba in RM

Observati culorile steagului rusesc al MallDova? Va pare intimplator?

La inceputul lunii august voi avea o ceremonie in familie si imi voi revedea, cu aceasta ocazie, fiica, dupa un an. Am mers si eu ca omul la magazin sa imi iau vreo haina pe potriva pentru nunta surorii ginerelui meu, deoarece nu mi-am improspatat garderoba de prin 2006, de la nunta fiicei. Aceasta problema ma intereseaza mai putin, desi le dau dreptate prietenilor care ma conving de contrariu.

Si, pentru prima oara, am fost la “MallDOVA”, cu toate ca ma pornisem intr-un alt centru comercial. Ce sa spun? Despre haine ca despre haine. Ca in Occident – o varietate extrema, dar nu ai ce cumpara. Si cum mie nu-mi place sa imi pierd timpul cu shop-ingul, ne-am oprit si noi, ca eram cu o nepoata, la niste hainute pe care am hotarit sa le cumparam. Ne apropiem de tejgheaua unde, la casa, era o tinara simpatica, dar – ca de obicei in RM – foarte rece. Nu, la noi, amabilitatea, care uneori te si irita in Occident, nu exista. Nici pe departe. Acolo vinzatorul stie ca de comportamentul sau depinde prosperitatea societatii comerciale. La noi – “sa-si bata capul patronul”. Deci, manifesta o atitudine de parca tu ii esti dator, nu el este interesat ca tu sa cumperi.

Prima intrebare a fost – in ce limba credeti? Corect – in rusa. “Vi beriote oba ati platia?” (Cumparati ambele rochii?) La care ii raspund – “Dar de ce ma intrebati in rusa?” Raspuns aiuristic: “Prediduscii pokupateli govoril na russkom i tak u menia ostalosi v golove” (Cumparatorul precedent vorbea ruseste si asa si mi-a ramas in cap).

I-am spus ca asta nu e argument. Mai intii te adresezi in limba de stat, fie “moldoveneasca”, daca nu-ti place sa ii zici “romana”, dupa care, daca acel cumparator nu pricepe sau nu vrea sa vorbeasca in romana, treci pe limba lui, daca o cunosti – rusa, engleza, franceza, spaniola, germana, italiana, turca etc. Si daca anteriorul cumparator vorbea turceste sau armeneste, trebuia si mie sa mi te adresezi la fel? I-am spus ca astept sa isi ceara scuze. Ca doar nu sintem la Moscova, unde nu am putea nici incerca sa vorbim cu vinzatorii in romaneste. Domnisoara mi-a declarat ostentativ ca “nu-si va cere scuze”.

Sigur, i-am spus ca atita timp cit rusolingvii nu vor respecta majoritatea bastinasa romaneasca si limba de stat, nu va fi liniste si prosperitate in RM. Si plecam amarita, ca mereu in asemenea situatii. Dupa cum vedeti, nu s-a schimbat deloc situatia la noi, in intreg acel magazin se vorbeste mai mult ruseste si mie, de la bun inceput, mi-a parut sfidatoare aceasta denumire de MallDOVA. Adica nu Moldova, ci Maldova. Repet, ca am mai spus-o, – in toate companiile straine, in misiunile diplomatice sint angajate preferabil persoane rusolingve, care e bine daca stiu si limba “aborigenilor” romani. Adica Vestul inca ne percepe ca stat rusesc si nu ne doreste romanesc, occidental. De ce oare?

Si paraseam sectiunea, insa la iesire ceva a zinganit la aparatajul antifurt. Imediat a venit paza si a luat marfa, a verificat si s-a convins ca acea domnisoara antiromanca, ce isi mai argumenta pozitia ca “nu as cunoaste ce reprezinta”, de parca, pentru a cumpara marfa, trebuie sa studiez CV-ul si sufletul vinzatorului, nu scosese cipurile ce probeaza ca marfa e achitata. Adica, de ura antiromaneasca, fata nici datoria profesionala nu si-a facut-o, supunindu-ma umilintei de a se crede ca eu ies din sectiune cu marfa neplatita.

Atunci chiar m-am suparat si am chemat responsabila. Care s-a dovedit a fi o ruda a unui fost deputat/ministru respectat de prin primul Parlament, “democratic”. Insa ea nu se deosebea cu o iota de subalterna ei.

Iata aici vreau sa ii spun lui Chirtoaca si directiei care supravegheaza respectarea Legii privind functionarea limbilor vorbite pe teritoriul RM ca prevederile ei nu se respecta. Si cu toate ca Interfrontul cu agrarienii au ridicat-o la nivel de lege organica, ea ar trebui modificata de urgenta, pentru ca NU SE POATE CA IN RM – despre care AIE nu crede ca e stat multinational si ca dovada era intentia de a anula Conceptia nationala (nu stiu daca a mai facut-o!) – LIMBA DE COMUNICARE INTERETNICA SA RAMINA RUSA. TOCMAI DE ACEEA, INSA, ISI PERMIT TOTI SA TI SE ADRESEZE IN LIMBA ALTUI STAT. Atunci, in 1989, legea adoptata era intr-o  formula maximum posibila, acum ea trebuie modificata, daca vrem sa edificam un stat national romanesc, nu sa raminem in unul rusesc.

Va amintesc ce spunea Constantin Tanase despre posibila confruntare electorala a comunistilor si AIE-istilor pe “tarimul statalismului si moldovenismului”… A ramas un pas sau poate e deja facut, ca acestia toti sa concureze pe “tarimul prorusismului”.

Am pierdut foarte mult timp ca sa o conving pe sefa, mai intii, apoi si pe vinzatoarea romanofoba de cum trebuie sa se comporte cu noi, clientii, potentialii cumparatori. Si-a cerut fata, pina la urma, niste scuze printre dinti. I-am spus – nu cred ca se va schimba usor, dar trebuie sa stie ca, daca nu vrea sa il „jigneasca” pe rus adresindu-i-se  in romana, nici romanii autohtoni nu pot fi toleranti la infinit  cu aceasta calcare continua in picioare. Pentru ca majoritatea alor nostri trec imediat la limba rusa cind vinzatorul ne sfideaza in limba ocupantului rus, ca nu cumva sa il supare si pe vinzator, si pe ocupant.

Dar a mai fost ceva inimaginabil intr-un oras si o tara neguvernate si neguvernabile – eu discutam cu responsabila si vinzatoarea, iar paza, un “jlob” moldovean, se tot baga in discutii cu aparatul radio in mina si mai ca vroia sa imi dea „la bot” mie si nepoatei, declarindu-mi ca “e gata pentru orice”. Iar responsabila tacea. L-a expediat de acolo doar la insistenta indelungata a mea. Acum, spuneti-mi, nu au dreptate cei care isi iau lumea in cap si pleaca de aici, pentru ca nu e loc pentru demnitatea nationala?

Vitalia PAVLICENCO

Loading Facebook Comments ...

290 Comments

Add a Comment
  1. Cred ca o sa intre in analele culturii romanesti: in romania se vorbeste romaneste iar in Moldova se vorbeste limba de stat :)))))))

  2. „iurac spune:

    Aici a fost prezentat exemplu nesimtirii din partea “rusilor”. Dar va dau unu din alta parte. Am avut odata probleme cu electricitate si am avut nevoie sa telefonez la RED si nu stiu din ce considerente (desi folosesc deseori l.rusa), dar m-am salutat in rusa si am inceput descrierea problemei, peste citeva secunde am fost intrerupt cu o fraza care m-a ucis “Ati gresit numarul, noi nu suntem in Rusia”. ”

    iurac pai din cauza oamenilor ca tine care considera ca poti vb asa ca prostu trei cuvinte in romana si ceilalti trei cuvinte in rusa si uite in situatia asta a ta cu RED ajungem in situatia in care pot eu sa ma intilnesc cu tine si tu din „respect” vb in rusa ru crezand ca esti rus din „respect” raspund in rusa si uite asa ajungem 2 romani basarabeni in mijlocul Chisinaului sa vorbim in limba rusa () ! De ras si de plans nu alta ! GATA AJUNGE ATATA „RESPECT” ! RESPECT TREBUIE SA IL AIBA MINORITATEA RUSA FATA DE BASARABENI ! SI NOI TREBUIE SA NE RESPECTAM PE NOI SI SA VORBIM DOAR IN LIMBA ROMANA IN TARA NOASTRA !!!

  3. Flavius. sustin 100%.

    Doamna VP sunteti bravo. nu sunt contra limbii ruse dar sa nu se ridice deasupra limbii romane. sa ramina limba interetnica si atit. LIMBA DE STAT E LIMBA ROMANA.

  4. Pentru Constantin.

    Problema a fost alta, omul a pus o bariera comunicativa intre noi intentionat fara a mi da posibilitatea de a comunica cu el. Eu as trece usor in limba in care el ar prefera sa comunice, dar spunind prostia data el mi -a spus ca nu vrea sa vorbesca cu mine.

  5. azi mergind la serviciu in troleibuz am vazut o doamna in virsta care sedea si citea o carte, din intimplare mi-a cazut privirea si am vazut ca e un manual de limba romana pentru rusi, adica din rusa se traducea in romana. Nu stiu de ce etnie e, dar cred ca vorbeste in rusa si doreste sa invete romana. Am cunoscuta, rusoiaca, care studiaza la Universiatatea „I. Creanga” in limba romana, i-a fost greu, mai are si acum probleme, dar a invatat-o. Am un coleg de lucru, rus, sotia lui e moldovanca, cu noi colegul vorbeste in rusa fiindca compania si angajatii sunt rusi, dar cu sotia in romana, cu accent, dar vorbeste! si corect!
    Concluzia – oamenii sunt diferiti, se intillneste plebescit rusesc care are in limba pentru sine un cuvint pe potriva – „bidlo”. N-ai ce le face asa-s ei, tine de cultura lor SOCIALA, nu NATIONALA, cum vor unii asta s-o prezinte. Sunt rusi intelegenti care vorbesc in romana si o inteleg, care nu doresc sa inrautateasca relatiile cu rominolingvii. Si este un esantion ca rusi in natiunea noastra, nu stiu de ce e „eroizat”. Zicem ca rusii au probleme – sunt sovini, xenofobi. Dar exact asa se comporta rominii pe celalata parte a baricadei. Rusii zic nu tolerantei, si rominii zic la fel. Cu ce sint rominasii mai buni? Ce-i valul ista nou de nationalism extremist? Pe toate probleme care le are Molodva azi nu ne ajunge una interetnica. Trebuie sa ne invatam sa traim impreuna in asa raport procentual care este si sa nu traim cu iluzii. Ura etinica ne va ciopli Molodva inca mai tare, cu toate ca s-ar parea ca n-ai unde. In loc sa ne concentram la probleme mai stigente – coruptia, saracia UNII incearca sa sustraga atentia la nationala, lingvistica, E mai usor, e mai comod. Urasc liberlismul, e celalalta parte a monedei cu comunismul. Poporului nosrtu genetic ne este contraindicata ideologia liberala. Noi sintem conservativi, si asta e scaparea noasta, traditiile, morala crestin-ortodoxa. Nu fac publicitate Mitropoliei in nici-un caz, socotind situata creata o rusine pentru ortodoxie.
    Iata cam asa. Lasati-i pe rusi, vor iinvata ei cu incetul singuri limba romana, caici inteleg cu intcetul ca au doar de pierdut pe seama necunoasterii limbii romane, as spune ca nu noi, dar real ei sunt cei defavorizati. Numaic ca asta nimeni nu intelge, Tss.. sa nu spuneti lor ca o sa fie prapad 😉

  6. iurac gresesti!!!! Angajatul de la RED ti-a dat raspunsul cel mai corect posibil. Bravo lui. Ca cetatean din Basarabia trebuie sa incepi orice dialog in limba ROMANA la tine in tara.

  7. In timp s-a creat convingerea ca rusii sunt superiori celorlalti si ca limba rusa este selecta in opozitie cu romana si romanii care ar fi de categoria a doua . Astfel s-a indus ideea ca este o rusine sa fii auzit vorbind in limba nationala. Rezultatul este inlaturarea automata si peste tot a limbii materne de care se pare ca le este rusine s-o vorbeasca toti cei care se cred importanti. Aceasta este practic deznationalizarea si inducerea in populatie a starii de slugarnicie fata de rusi in general.
    Practic cei care cred ca ceea ce se vorbeste in Basarabia nu este un dialect al limbii romane imping populatia spre o limba altoita cu rusa – o numesc rusmalda

  8. D-na Pavlicenco a procedat corect ca o romanca mandra de limba ei ,ca un cetatean indreptatit sa fie tratat automat corect in drepturile sale si in mandria sa nationala si nu ca cineva care se cazneste sa placa rusofonilor chiar la cele mai elementare lucruri. Societatea civila nationala trebuie sa preseze mediatic pentru ca populatia sa fie protejata de umilirile aduse de rusofoni

  9. Ar fi de ras, daca n u ar fi de …plans!!! In urma cu vreo 10 zile , un prieten de al meu, fiu de basarabenirefugiati si ramasi in Romania dupa razboi, a fost in satul de rogine al parintilor sai pe indeva pe lanha Balti. Desigur, a fost si la Chisnau unde are o nepoata. Mi-a relatat acelasi lucru pe care d-na Pavlicenco il mediatizeaza pe buna dreptate > in Chisinau „toti basarabenii romani” vorbesc … ruseste(spre deosebire de satul lui de bastina!) Cum e posibil? Uite ca e posibil!!! Am impresia ca municipalitatea ar trebui sa impanzeasca orasul cu banere pe care sa scrie” Respectati Limba romana,cetateni!! Ce dumnezeu? Chiar asa?

  10. Stanescu Nichita

    Este o problema veche de „respect personal” pe care o avem noi,moldovenii din basarabia,eu personal m-am saturat sa-mi fie rusine sa vorbesc limba ROMANA,daca vanzatarii nu-mi raspund in „limba de stat”, ma intorc si nu cumpar nimic, asta nu tine de nerespectarea minirotatilor din Moldova,dupa cum sa exprimat cineva mai sus,dar tine de nesimtirea rusilor care nu au respect fata de populatia autohtona, desi bunicul din partea mamei a venit din siberia,urasc atunci cand mi se raspunde in limba rusa la intrebarile puse in romana.

  11. Din neatentie n-am observat postul dat
    „am fost martor la situatie si nu e chiar asa cum a scris d-na VP. Domnisoara e moldoveanca si vb romina, dar lucrind intr un centru comercial cu diversi clienti, din pacate asta e situatia, clientii sunt atit rusi cit si moldoveni, vinzatorii vb ambele limbi, si atunci cind d-na VP a intrebato de ce nu vb romina, ea a rsp in romina. Doamnei P. nu i- a placut argumentul precum ca ultimul client a vb in rusa si de aceea a vb si cu dneaei in rusa si a impuso sa si ceara scuze, e si normal ca nu ai cum sa ti ceri scuze daca nu ai avut intetii rele si domnisoara a zis ca nu are motiv sa si ceara scuze la care d-na P.V. s-a enervat si nu a plecat pin nu i-a scos din fata scuzele. Eu o admir pe dna Pavlicenco dar in acest caz chiar a intrecut masura si chiar toti clientii se uitau urit la situatia in care era impusa domnisoara, la urma urmei nu vinzatorii sunt vinoveti ca se vb rusa la fiecare 2 pasi. Deci chiar nu era una din situatiile cind un vinzator refuza sa vb o anumita limba, era vorba doar de o adaptare la client cu limba respectiva.”

    Daca e asa в-na Pavlicenco sunteti penibila, deoarece ati intrecut masura in acest caz, deoarece ati impus-o pe vinzatoarea sa va ceara scuze pentru nimic!

  12. Respect pentru ceea ce face-ti! Insa denumirea de MallDova nu se citeste MalDova ci MolDova, si e foarte corecta si nu are nici o apartenetna de la limba rusa!Insa situatia asta se petrece cu oricare moldovean ce vorbeste romana! E stupid ca in Moldova sa vorbesti rusa chiar si atunci cand nu dorest! Insa sunt si asa vanzatoare care, sunt de origine moldovence insa se chinuie din rasputeri sa schimonoseaska rusa si sa nu vorbeasca in romana, crezand ca romana e o limba urata!

  13. iurac , iurac deloc nu vrei sa te potolesti, toata lumea se plange ca toti vanzatorii se adreseaza numai in rusa iar tu tot nu vrei sa te lasi. Tine-o tot asa sa vedem unde ajungi

  14. 2 beco.

    Dute-n p.
    Si ce crezi ca un schimb de prostii o sa ajute la dezvoltarea tarisoarei noastre? Te gresesti amarnic.

  15. To CS.

    Pai asta si este nesimtire! Cind vrei sa umilesti persoana la public neavind pentru asta nici o argumentare.

  16. Dna Pavlicenco, da, intradevar e scris Malldova, dar si in tarile din UE e scris „mall” peste tot, dar se citeste „mol”, se citeste in engleza, nu in romana. Termenul „Mall” nu este un neologism, adică nu există în limba română. Termenul este împrumutat din limba engleză shopping mall, shopping center. Deci Malldova se citeste Moldova si atit, nu mai adaugam termenul de mall alaturi de acest cuvint, de exemplu in iasi exista un centru comercial care la fel se numeste Moldova.Dar e scris Moldova Mall, ceea ce ar fi fost bine sa se scrie si la noi, dar nici la noi nu e gresit, nu se citeste Maldova ci Moldova(ma repet).Ceea ce m-a mirat pe mine a fost faptul ca Mallul Moldova din iasi se aseamana f bine cu cel din chisinau, aceleasi culori folosite, acelasi stil la inscriptie, nu stiu cine a consturit mallul din chisinau, dar ma gandeam chiar ca are acelasi autor.

  17. Iurac, dar la voi in Cahul majoritatea vorbesc rusa. Stiu, pentru ca avem un centru comercial mare, si i-l dam in chirie. Apoi, as zice, ca majoritatea vanzatorilor sunt din acei, care i-a caracterizat d. Vitalia. Cel mai tare, ce ma enerveaza, ca ziua de lucru se incepe la ei cu intarziere, in timpul lucrului toate vanzatoarele se aduna si stau la taifas, mai intind cate adata masa si serbeaza ziua de nastere in timpul lucrului, mai canta la karaoke, iar daca un cumparator intra intr-un butic gol, fug ca niste iepe si striga pe tot magazinul: „Vi cto-to hoteli?” E clar, ca cumparatorii nu mai vor nimic. Nu mai vorbesc, ca jumatate din buticuri sunt sistematic inchise, iar la orele 14.00 se strang acasa. La orele 15.00 suera vantul in acest centru comercial. Si nu e de mirare, ca la sfarsitul lunii patronii nu au cu ce achita arenda, deoarece si cumparatorii nu-i prea viziteaza. Numai si auzi: „Ne idiot” Dar de unde, dracu sa le mearga, daca ei nu stiu cele mai elementare reguli de comert, adica cumparatorul e totdeauna corect. Nu au de unde sti, pentru ca majoritatea sunt fara studii respective. Si deseori, aceste puiculite nu merita sa lucreze nici dereticatoare. Si foarte straniu, ca majoritatea sunt din vorbitorii in rusa. Nu e chiar asa, cum spui, daca se adreseaza cineva in romana, pot primi si insulte, de felul : „Vi na sebea v zercalo posmotreli?”
    Iar intr-o dimineata o vanzatoare-rusoaica striga pe tot magazinul, la sot, probabil: „Ti impotent, daje ne trahaesi” In magazin erau cumparatori….
    Acelas lucru se observa si la Chisinau, Mall-ul nu e unicul cu asa problema.

  18. si aveti dreptate cu limba rusa si cea romana si cea moldoveneasca, as putea sa povestesc multe cazuri care mi se intampla mie, deja am obosit sa mai lupt cu limba asta, cu oamenii care o vorbesc, sa ii impun sa imi vorbeasca romana atunci cand au nevoie de mine, in fine, unii se mai dau, altii sunt mai orgoliosi si se lasa si de ajutor numai sa nu vb in romana, eu am obosit deja, sunt proaspat licentiata dar nu m-am putut angaja in chisinau nicaieri din cauza ca nu cunosc bine l rusa, mai bine zis nu o pot vorbi bine, ca de inteles o inteleg, chiar daca stiu engleza, franceza f bine mi se cere rusa oriunde, asa ca am fost nevoita sa plec, sper ca in iasi sa imi gasesc m usor, macar nu voi avea aceasta cerinta, sa stiu l rusa.

  19. iurac , dar de varsta si respect ce parere ai? Nu mai revin , vad ca iei apararea vanzatoarelor nepoliticoase, cine stie de ce o faci.. poate fiindca e azi ziua lor??

  20. Nu stiu despre care centru merge vorba, dar nu cred ca numia limba vorbita e de vina, sunt mai multi factori influenti, dar sa insulti o persoana, care de fapt este moldoveanca, si sa insisti sa fie public aduse scuze, sa scuzati e o porcarie.
    Prin astfel de exemple si semenam ura interetnica, desi ar trebui sa ne unim pentru a ridica RM din ruine.

  21. Daca vine un roman din Romania,cu intentii frumoase…vine la fratii basarabeni,se asteapta ca pe strada sa auda graiul romanesc si cand colo aude numai limba ocupantului…e incredibil ca de bine au imbratisat basarabenii aceasta limba si o perpetueaza,asta inseamna ca la ei a disparut filonul national,au uitat cine sunt si de unde provin…pai atunci de ce vor de la noi sa-i ajutam?,o sa-i ajutam pe acei basarabeni care-si respecta limba si natia si originile,nu pe tradatori,ar trebui ca la conditiile privind cetatenia sa fie introdusa din nou obligativitatea cunoasterii limbii romane,chiar nu inteleg de ce s-a scos aceasta obligatie…pentru inceput fiecare basarabean demn si constient de originea sa si care-si respecta strabunii ar trebui sa refuze sa mai dialogheze in limba ocupantului,cine nu stie romana sa sufere…sau s-o invete…

  22. De ce se sterg mesajele?…

  23. Limba noatra-i o comoara
    Din adancuri infundata,
    Un sirag de piatra rara
    Pe mosie revarsata.

    Limba noastra-i foc ce arde
    Intr-un neam ce far’ de veste,
    S-a trezit din somn de moarte
    Ca viteazul din poveste.

  24. Dna Pavlicenco,

    Am citit acest articol care nu ştiu cum să îl numesc decât poate stupid.
    Da ştiu că se mai întâmplă să vorbească în rusă unii vânzători şi da nu cunosc româna dar e incorect să creezi opinia despre ceva în baza unui exemplu.
    Personal vizitez MallDOVA foarte des şi în marea majoritate a cazurilor vânzătorii se adresează clienţilor în română.
    Ce ţine de faptul ca aţi fost deservită prost se mai întâmplă şi în ţările civilizate şi dacă e să mai atragem atenţia asupra faptului ca practic aţi atacat verbal vânzătoarea era şi normal ca a uitat să scoată aparatul antifurt.

    Nu am chef de certuri dar cum aţi menţionat şi singură un “jlob” moldovean nu a fost mai amabil.
    De aia poate ar fi cazul să înţelegeţi că nu toţi ruşii în această ţară au o mentalitate sovietică! Mereu pe aceste bloguri apar articole ca uite ruşii ăştia îs aşa îs altfel dar nimeni nu se prea oboseşte să critice „jlobii” moldoveni.

    În final sunt sigur ca mulţi o să critice ce am scris poate chiar o să mă alinte cu nişte cuvinte frumoase  dar asta e. Dacă vreţi că aceşti ruşi să ne vorbească limba poate ar fi cazul să arătăm puţină cultură şi să nu ne comportăm ca nişte „jlobi”…

    P.S.: Denumirea de MallDOVA nu se citeşte Maldova ci anume Moldova aşa că cu aceasta acuzaţia aţi cam dat-o în bară. „Mall” e cuvânt englez ce se citeşte anume [mol] şi înseamnă centru comercial.

  25. comentariul meu a fost cu intirziere moderat si vad ca vizitatorii il trec cu vedere, sau socot ca nici nu merita comentat? daca e cazul doi pai e incredibil ce contigent…

  26. Flavius: foarte buna idee:
    DE BOICOTAT MALL-DOVA peste tot posibil:
    in presa, pe Internet, pe strada, cu pancarte in fata magazinului.
    Cand Moscova avea niste probleme cu Estonia/ si mereu le are/-
    moscovitii erau indemnati sa nu procure produse estoniene.
    iar unele magazine de la Moscova aveau anunturi-
    NU vindem produse estoniene !
    Oricum, cu vreo 20 de ani in urma, cand Tarile Baltice se desprindeau de Rusia, acolo peste tot erau campanii de boicotare a magazinelor care nu doreau sa vorbeasca in limba tarii respective –
    estoniana, lituaniana, letona.
    Acum am ajuns si noi acolo !
    Deci, BOICOTARE TOTALA a magazinelor rusovorbitoare-jignitoare
    din MOLDOVA /parte a Romaniei Mari de la 1918 / !

  27. pt CS,
    si pe mine ma amuza expresia „limba de stat”, de ce nu „de sezut”?

  28. Pt dumitru,
    E cazul doi, nu te amagi.
    Fii mai putin emotiv nu mai ura ca nu-ti face bine si mai citeste si tu o carte despre doctrinele politice si repartizarea lor pe esicher.

  29. Pt Hanibal,
    Foarte nostima istorioara cu batranelul.

  30. iurac spune:
    16 July 2010, la 11:11

    Doamna Nina, va cunosc foarte bine si daca sunteti profesoara de limbi straine asta nu inseamna ca toti trebuie sa cunoasca engleza, franceza etc. Dar ceea ce spuneti dvs. nimereste direct in acel 1% despre care am vorbit. Si nu fiti atit de jalnica, sclavi sunt doar cei care vor sa fie asa. Eu nu sunt asa si nimeni nu ma considera asa, dar daca dvs. v-ati pus intr-o poza de victima… ma rog e alegerea dvs. care va apartinea.
    Luind in considerare strigatele dvs. despre actiunile d-lui Chiciuk nici nu ma mir ca v-a place sa jucati rolul victimei.

    1-Ma bucur ca ma cunoasteti si inca foarte bine;se vede ca am pascut bobocii impreuna.Ar fi fost respectabil,sa va prezentati,ca sa pot si eu sa-mi dau seama,cu cine vorbesc;insa nu ma mir-rusii sa respecte moldovenii????Unde s-a mai vazut?Despre asta si discutam.

    2-Confirmati,prin ce forme si metode,eu personal bag pe git cuiva, sa cunoasca franceza,engleza sau rusa?!

    3-Pentru dumneavoastra,ceea spun eu,nimereste exact in acel procent,pe care doriti Dumneavoastra sa-l intelegeti si sa-l vedeti.Eu insa am spus,ceea ce am gindit.

    4-Ce o fi insemnind pentru Dumneata jalnic,nu stiu;cit despre mine,daca eram atit de jalnica,nu-i raspundeam nimic vinzatoarei,care incerca sa ma umileasca.Dumneata te-ai lasat umilit,chiar rasuflarea ti s-a intrerupt fara drept la reabilitare.Apoi spuneti-mi,cine e mai jalnic?Eu,care mai am rasuflare sau Dumneavoastra?Dupa buna ziua si raspuns,nu credeti?Involuntar ati devenit un sclav umilit,intrind intr-o poza nedorita.Ati dorit sa fiti invingator,plingindu-va,ca nu v-a lasat timp sa vorbiti,dar de fapt,v-ati ales cu jalnicie,umilinta si rol de victima.

    Va rog,un sfat:lasati-l pe Chiciuc in pace,sa-si duca pacatele cite le are,asa cum poate el sa o faca,doar nu e de competenta Dumneavoastra,sa i le devoalati aici pe blog. „Strigatele”de care vorbiti,nu sunt strigate,sunt evenimente reale,scrise aici pe blog.

    In ce priveste rol de victima,esti Dumneata exact cum sunt multi altii,dar nu stiu de ce nu prea va dati seama de asta.
    Un lucru pozitiv am observat la Dumneavoastra:cel putin tindeti sa aveti o demnitate.

  31. kiar pacat ca nu ati primit-o l bot. Poate mai prindeati ceva la minte. Ati ramas ca gHIMPU in transeile de la sf.anilor 80. Atunci va deranjau „rusii”din institutiile publice iar acum va deranjeaza „rusii” din centrele comerciale.

  32. Sunt perfect deacord în privința respectării limbii de stat ,e o măgărie și o provocare ,dar dacă-ți trăgeau cu adevărat una la bot nu era rău ,mă iritați doamnă sunteți un dinozaur politic ,ocupăte de nepoței cred că veți face un lucru mai util.

  33. Este strigator la cer! Venim din strainatate o data pe an acasa, chiar si la piata toti vorbesc in rusa. „Sladchie arbuzi”.sau „goriaciaia cucuruza”( popusoi ferti) auzi strigand din toate partile, parca ai fi in Magadan. Chiar sotul l-a ripostat pe unul: Da ce naiba, mai, moldovenilor nu le place harbuji dulci?Nemaivorbind rusa de mult timp, chiar ne vine greu, daca ai pus cmva gresit accentul in rusa, se uita la tine ca la o nulitate. Si asa peste tot: la schimb valutar, in farmacie etc. Rusine si iar rusineeeeeeeeeeeeee!

  34. respect Doamna!
    unire!

  35. singura rezolvare nu poate fi decit …sa le dam noi una peste bot celor care se incapatineaza sa nu vorbeasca limba romana . te apeleaza in rusa vorbesti si tu numai in romana . daca nu-si revine din betie lepra si o tine pe limba rusa , pleosc una peste bot , sa-i revina cunostintele de limba de stat in memorie …

  36. Iurac: nu te mai contra atat pentru ca gresesti enorm de mult.Partea buna pentru cei care ies in afara tarii este ca au ocazia sa vada mentalitatea celor din occident.Si peste tot in lume,inclusiv in Romania,cand mergi intr-un restaurant spre ex. ospatarul te saluta in limba oficiala si dupa aceea cand vede ca esti strain te saluta pe o limba internationala si te intreaba ce doresti……….Nu te mai contra atat,iar pentru doamna Pavlicenco ………..asta se intampla pentru ca nu aveti o limba oficiala……..in momentul de fata putea sa se adreseze si in mexicana ca tot aia era……………..

  37. pt 1 data sint deacord cu DVS..
    mi-a placut articolul, a fost o mica provocare din partea DVS
    prin rau nu faci bine..
    daca a zis despre cauza adresarii in l.rusa, inseamna ca nu a avut intentia speciala sa vb in l.rusa
    Vinzatorii se adreseaza de obicei in limba pe cr o cunosc majoritatea (l.rusa). Cind majoritatea (inclusiv etnici rusi, ucraineni, etc.) vor cunoaste limba de stat, atunci si comerciantii se vor adresa in primul rind in l. de stat
    Am fost ieri la piata din Balti. Vinzatoarea(moldoveanca) sa adresat in rusa. Eu vorbeam cu un prieten in rom. Apoi ea zice „Da eu ma chinui sa vorbesc in l.rusa” 🙂

  38. 1) Eu am avut o situatie similara la Telecentru. Am chemat administratorul, i-am explicat ca vanzatoarea s-a rastit la mine cu binecunoscutele cuvinte: “govorite po russki!” si i-am spus ca voi recomanda tuturor cunoscutilor mei sa nu mai intre in acest magazin. Administratorul (rus, intre altele) m-a rugat sa nu fac acest lucru, asigurandu-ma ca va lua masuri pentru a schimba situatia… Peste cateva zile am intrat in magazin si am descoperit ca vanzatoaera respectiva a fost eliberata din serviciu…

    2) Cred ca in cazul magazinului Malldova trebuie sa se procedeze identic: toti romanii din Chisinau care se stimeaza si nu vor sa fie discriminati sa anunte boicot magazinului pana acesta nu va anunta prin presa ca “in Malldova deservirea se face, primar, in limba romana”

    3) Ar fi extraordinar daca PNL-ul condus de dna Vitalia Pavlicenco ar initia si o campanie speciala de inlaturare a discriminarii linvistice a romanilor din Chisinau cu titlul: “Sa boicotam magazinele care nu deservesc in limba romana!”

  39. Pentru prima dată sunt deacord cu dvs si cred ca va amintiti ca in multe cazrui nu am fost.
    E revoltător ce se intâmpla la noi si comportamentul rusilor, am scris si eu câte ceva despre asta aici http://blogulluivalentyn.blogspot.com/2010/07/cat-ne-vor-mai-calca-in-picioare.html.
    In ce priveste cu datul la bot, e ceva urât si jalnic din partea unui barbat sa spuna asa ceva la adrsa unei femei. Nu va suparati, dar multi ar fi tentati sa o faca la felul cum va comportati, aruncând cu zoi in liberali, de cele mai multe ori pe nedrept.

  40. Pt mugur

    Nu este sters nici un mesaj. Este pentru prima oara, in ultimele luni, cind au intrat o gramada de vizitatori pentru prima oara, carora trebuie sa le dau ok-ul, asa e conceput blogul. Altceva e ca eu azi nu stau pe Internet, ci sint plecata in teritoriu si intru din cind in cind si dau ok-ul. Repet – am ramas socata – problema e atit de actuala ca nu inzadar cind am descis calculatorul erau 24 de mesaje, apoi inca 9 care asteptau sa le dau accesul.

  41. Pt Valentyn

    Ce are usa cu papusa? Foarte multa lume este dezamagita de liberal-democratii care se declara „pragmatici”, dar sint, pur si simplu mancurti si profitori, care pun valorile nationale in sertar sau in alta parte dos–ita. Iar paza e un jlob ca multi de pe aici de pe blog. Asta e limita gindirii falsilor liberali? – sa luati la bot pentru critiuca cea care, in plus, se adevereste la tot pasul?

  42. Pt WTF?

    1. Cine va impiedica sa va purtati cu elementara cultura?
    2. Jlobul nu avea ce cauta in discutie.
    3. Pt cei care judeca asa cum judeca, inteleg – e greu sa pricepi unele lucruri…

  43. Pt Umbrela

    Si cita lume stie ca Mall se citeste mol? E facut pentru cei multi.

  44. ” iurac spune:
    16 July 2010, la 11:11

    Aici a fost prezentat exemplu nesimtirii din partea “rusilor”. Dar va dau unu din alta parte. Am avut odata probleme cu electricitate si am avut nevoie sa telefonez la RED si nu stiu din ce considerente (desi folosesc deseori l.rusa), dar m-am salutat in rusa si … ”

    Logica „o cunosti” ? Folosesti deseori rusa dar l-ai salutat in rusa din nu stiu ce considerente?!? Cum vine asta? (sunt sigur ca ai vrut sa scrii altceva dar cum tu te iei de altii m-am gandit ca vrei sa gusti o portie din propria „otrava” )

    ” iurac spune:
    16 July 2010, la 12:12

    eu as numi-o romana (moldoveneasca), deoarece ceea ce este utilizat la noi nici pe de aproape nu poate fi numita romana pura. ”

    Nici tu nu stapanesti prea bine romana! Poate ti se trage de la prea multa rusa vorbita cu prietenii, nemaiavand timp sa iti exersezi Romana.

    „# Sergiu spune:
    16 July 2010, la 13:01

    Flavius. sustin 100%.

    Doamna VP sunteti bravo. nu sunt contra limbii ruse dar sa nu se ridice deasupra limbii romane. sa ramina limba interetnica si atit. LIMBA DE STAT E LIMBA ROMANA.

    Ma faci sa rad cu ideea asta. Limba oficiala este limba interetnica in toata lumea [ exceptie fiind cateva tari cu 2-3 limbi oficiale egal reprezentate in care totul se traduce oficial in acele limbi. De obicei aceste tari au populatie mica ( Elvetia, Belgia, Finlanda etc, tocmai de aceea este mai simplu sa se traduca ). „Contra-exemplul” vine din India ( populatie 1,3 miliarde ) unde sunt mai multe limbi oficiale ( spre 20 ) pentru a usura comunicarea limba folosita in parlament ( si de populatie ) este Engleza. Acest lucru este valabil si in alte tari precum Africa de sud, Emiratele arabe ( limba de comunicare ) , etc. ] R. Moldova nu se afla in situatia acelor tari ( nici a irlandei unde limba oficiala este vorbita de o minoritate iar limba engleza este limba majoritatii populatiei ). In R. Moldova oficial majoritari sunt vorbitorii de Romana / Moldoveneasca, tocmai ei vorbesc si perpetua limba rusa ca limba ” interetnica”. La mine in Dobrogea sunt zeci de minoritati (sate intregi in care se vorbeste ca limba materna alta limba decat Romana ) dar toti vorbesc sau se fac intelesi in Romana. Nu cereti rusilor sa renunte la ce este foarte comod pt ei ( sa-si vorbeasca limba). Faceti ca limba romana sa fie necesara pt ei ! Restul e cancan ( vitez dintr-o reclama faimoasa in Romania ) si vorbarie fara fond.

    p.s : Doamna Pavlicenco eu n-am inteles de ce ati mai cumparat hainele?

  45. erata : vitez = citez *

  46. natalia,
    ai dreptate.Pentru doua luni de zile,in anul 2005,Elen Guy,o studenta din Rennes,venise sa petreaca practica pedagogica in liceul Ioan Voda,printr-un proiect,care il monitorizam in Cahul.A trait in familia mea tot acest timp.Chiar in ziua sosirii, a luat un carnet si un pix,sa inceapa a invata ceva cuvinte in romana.Primul verb pe care l-a invatat,a fost „a minca” la prezent.Asa a durat in fiecare seara,pina a inceput sa vorbeasca cite putin in romana.Mergea prin magazine sa faca cumparaturi si revenea furioasa acasa,ca de fiecare data cind intra in magazin se adresa in romana,iar nesimtitii ii raspundeau in rusa.Furia venea din motivul,ca nu intelegea ce spun ei,cu toate ca fusese in Rusia 15 zile si invatase citteva cuvinte in limba rusa.

    In toate astea,cine pe cine respecta?

  47. Pt Sergiu

    Nu poate ramine rusa ca limba de comunicare interetnica, deoarece asta a fost dupa URSS, acum, dupa 20 de ani, ca in fiecare tara, limba oficiala e oficiala si nu e nevoie de alta. Limba de comunicare interetnica a fost inclusa pentru ca rusolingvilor sa le vorbim ruseste, ca ei nu vor sa invete romana. le facem un deserviciu. Si inca mare. Nu se vor integra social si lingvistic, noi, romanii, sintem obiectul discriminarii lingvistice si ei vor dori mereu limba rusa a doua de stat, iar noi sa ii suportam oeste tot fara ca ei sa ne respecte si sa ii tinem si in functii din care ne desconsidera.

  48. Interesant cine-i administrează blogul acestei femei care pe zi ce trece devine tot mai agresivă? Sau tât de implicată e in viata politică ca sta toata ziua in fata clc?
    M-am exprimat pe cât posibil de omeneste (stiind cui ii adresez mesajul), dar vad ca vă place să vă da-ţi în spectacol.
    Unu la mână. Nu m-am referit doar la liberal-democraţi, vă comportaţi ca o apucată cu toţi cei de la guvernare.
    Doi. NU e cu nimic mai mancurt Filat, Ghimpu si Chirtoaca, care au declarat că sunt români si vorbesc limba română. De altfel, Chirtoacă si Filat stăpânesc limba română cu mult peste dvs.
    Trei. Nu aveti de unde sa stiti care e treaba cu acel „jlob” si nu are nevoie omul de blog să vă stie ce vă poate capul si cum vă comportati. Exista si alte mijloace de informare.

  49. Încă o dată despre obraz şi Decretul Ghimpu
    …aşadar, marţi, Curtea Constituţională (CC) a declarat anticonstituţional Decretul Ghimpu, înrolându-se astfel în tabăra antinaţională a politicienilor moldoveni care promovează aici, deschis, interesele Rusiei.

    Nu-mi amintesc, de exemplu, ca CC să fi manifestat vreodată sensibilitate faţă de prezenţa militară rusească în RM şi să fi declarat această prezenţă ca fiind una ce contravine Constituţiei RM. N-am auzit, de asemenea, ca preşedintele CC, Dumitru Pulbere, magistratul cu ceas scump pe mână, să fi intervenit pe lângă omologul său rus ca să se intereseze dacă nu cumva acţiunile autorităţilor Federaţiei Ruse împotriva producătorilor de vin din RM contravin Constituţiei ruseşti.

    Din păcate, şi anul acesta, agenda dezbaterilor electorale din RM nu se va circumscrie problemelor interne, ci va rămâne în albia confruntărilor geopolitice şi ideologice. Întrebarea la care urmează să răspundem în acest context e următoarea: are astăzi RM o clasă politică, o elită conducătoare capabilă să ridice mănuşa aruncată de ruşi sau să le arunce ruşilor mănuşa? Pun această întrebare, pornind de la o realitate evidentă, căreia nici politicienii noştri, nici presa noastră, nici opinia publică de la noi nu au curajul să-i spună pe numele ei adevărat: blocadă economică şi şantaj. Interzicerea vinurilor moldoveneşti se numeşte blocadă economică, iar atacurile împotriva poziţiei ocupate de şeful interimar al RM, Mihai Ghimpu, în chestiunile legate de 9 mai 1945 şi 28 iunie 1940, se numesc şantaj şi amestec în treburile interne ale unui stat independent şi suveran. Echipa de magistraţi (cu ceasuri scumpe pe mâini) a lui Pulbere nu s-a pronunţat asupra faptului dacă nu cumva aceste acţiuni ale Rusiei contravin Constituţiei RM.

    În contextul celor discutate nu pot să trec peste o altă situaţie… delicată, cu „uşoare” conotaţii politice şi geopolitice. Cu ocazia (nefericită) a inundaţiilor din lunca Prutului, ne-am amintit de… România. Trebuie să recunoaştem că, deşi vorbim frumos şi inspirat pe tema „DEZGHEŢULUI” în relaţiile dintre RM şi România, între ele adie o briză rece. Ceva nu se leagă, ceva nu merge, ceva (nu) se întâmplă… În timp ce România face eforturi susţinute în plan extern pentru a promova interesele RM în UE, în timp ce România şi-a dezlegat punga pentru a da un grant substanţial RM (în situaţia când are probleme serioase la ea acasă), unii de la Chişinău… tot în pădure se uită, ca în proverbul rusesc. Eu sesizez aici o problemă de (lipsă) de bun-simţ şi de obraz. Pe de o parte, cerem de la Băsescu bani şi materiale de construcţie pentru sinistraţii din lunca Prutului, pe de alta – ne curg mucii la poarta palatului lui Putin. Adică, cum, România e o vacă de muls? Cei care au determinat CC să anuleze Decretul Ghimpu nu s-au gândit la faptul că acest gest poate atinge sensibilitatea României? Declari neconstituţională istoria comună a unui neam – care neam românesc se numeşte şi se va numi în veci – apoi ceri de la România bani şi lemn de construcţie pentru casele sinistraţilor?

    Apropo, nu am auzit ca Rusia să fi promis moldovenilor sinistraţi măcar o rublă sau o scândură…Unora le place să-i amintească României că ar avea nişte obligaţii faţă de noi…Dar Rusia nu are nici o obligaţie, nici o datorie faţă de RM? Dacă comuniştii se burică şi se cocoşesc să rămână independenţi faţă de România, de ce nu cer bani şi lemn de construcţie de la ruşi? Poate e cazul ca acum, când am intrat într-o mare nevoie, ruşii să ne întoarcă lemnul pe care l-au tăiat pe gratis miile de basarabeni deportaţi cu care ruşii au umplut Siberia după 28 iunie 1940…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *