Despre dizolvarea Parlamentului RM

De Alexandru IAVORSCHI, Facultatea de Drept, Universitatea din Bucuresti, Consilier, Parlamentul Romaniei

Cele doua tentative esuate de alegere a Presedintelui Republicii Moldova vor conduce la dizolvarea Parlamentului si 19organizarea alegerilor parlamentare anticipate in 2010. Acest lucru este statuat in Constitutie, Legea Suprema in stat. Cu toate acestea, unele cercuri politice si jurnalistice sustin ca dizolvarea Parlamentului ar putea fi evitata. In plus, se vehiculeaza ideea ca o posibila reforma constitutionala, al carei ax central ar fi modificarea procedurii de alegere a Presedintelui, ar putea constitui mecanismul de blocare a dizolvarii Parlamentului si organizarii de alegeri parlamentare anticipate.

Constitutia Republicii Moldova reglementeaza trei situatii care genereaza circumstantele pentru dizolvarea Parlamentului. In doua cazuri, Parlamentul poate fi dizolvat; in al treilea caz Parlamentul trebuie dizolvat.

Cand poate fi dizolvat Parlamentul

Presedintele Republicii Moldova poate sa dizolve Parlamentul in cazul imposibilitatii formarii Guvernului sau a blocarii procedurii de adoptare a legilor timp de 3 luni [art. 85 alin.(1)].

Astfel, Presedintele, dupa consultarea fractiunilor parlamentare, are posibilitatea sa emita decretul de dizolvare a Parlamentului in urmatoarele doua situatii:

a) in cazul in care Parlamentul nu a acceptat votul de incredere pentru formarea Guvernului in termen de 45 de zile de la prima solicitare si numai dupa respingerea a cel putin doua solicitari de investitura [art. 85 alin.(2)],

b) in cazul blocarii procedurii de adoptare a legilor timp de 3 luni [art. 85 alin.(1)].

Observam ca, in cazul celor doua situatii, decizia finala apartine sefului statului, acesta nefiind obligat sa emita decretul de dizolvare. Prin aceasta norma juridica cu caracter permisiv nu se impune, ci doar se permite ca Presedintele sa aiba o anumita conduita, care depinde de propria sa vointa.

Cand trebuie dizolvat Parlamentul

Daca nici dupa alegerile repetate (de catre Parlament. – N.n.) Presedintele Republicii Moldova nu va fi ales, Presedintele in exercitiu dizolva Parlamentul si stabileste data alegerilor pentru noul Parlament [art. 78 alin.(5)]. Aceasta situatie, care genereaza circumstantele de dizolvare a Parlamentului, este diferita fata de primele doua. In acest caz, Presedintele nu decide, ci se supune textului Constitutiei, in sensul de a dizolva Parlamentul, fiindu-i retrasa posibilitatea de a se pronunta asupra acestui aspect. Ne aflam in fata unei norme imperative cu caracter onerativ (trebuie savarsita o actiune), spre deosebire de norma permisiva in care isi au sediul primele doua situatii (art. 85). In cadrul acestui perimetru, Presedintele are obligatia de a intreprinde doua actiuni: dizolvarea Parlamentului si stabilirea datei alegerilor pentru noul Parlament. Coroborand acest articol cu art. 61 alin.(3) din Constitutie, deducem ca alegerile deputatilor in Parlament se desfasoara in cel mult 3 luni de la expirarea mandatului sau de la dizolvarea Parlamentului precedent.

Cand NU poate fi dizolvat Parlamentul

Parlamentul nu poate fi dizolvat in urmatoarele situatii:

a) De doua ori in cursul unui an [art. 85 alin.(3)];

b) In ultimele 6 luni ale mandatului Presedintelui Republicii Moldova, cu exceptia cazului prevazut la art. 78 alin.(5) [art. 85 alin.(4)];

c) In timpul starii de urgenta, de asediu sau de razboi [art. 85 alin.(4)].

In concluzie, aflandu-se in perimetrul stabilit de art. 78 alin.(5) din Constitutie, Presedintele poate invoca doar situatiile de mai sus pentru a fi exonerat de obligatia dizolvarii Parlamentului si stabilirii datei alegerilor. In situatia actuala, Presedintele poate invoca doar art. 85 alin.(3), insa pana in luna iunie 2010, cand termenul de un an de la prima dizolvare a Parlamentului va fi curs.

Observam ca, inclusiv in cadrul articolului ce reglementeaza cazurile de imposibilitate de dizolvare a Parlamentului, este inserata si exceptia ce vizeaza situatia alegerilor repetate care se finalizeaza cu nevotarea Presedintelui de catre Parlament [art. 85 alin.(4)]. Din interpretarea art. 85. alin.(4), Parlamentul nu poate fi dizolvat in ultimele 6 luni ale mandatului Presedintelui Republicii Moldova, cu exceptia cazului in care Presedintele nu este ales de catre Parlament nici in urma alegerilor repetate. Aplicand regula de drept potrivita careia exceptio est strictae interpretationis (exceptia este de stricta interpretare), regula coroborata cu celelalte dizpozitii aplicabile dizolvarii Parlamentului, deducem ca aceasta exceptie nu face decat sa reprezinte un argument in plus pentru demararea procedurilor de dizolvare a Parlamentului.

Poate o eventuala reforma constitutionala sa blocheze dizolvarea Parlamentului si organizarea de alegeri parlamentare anticipate?

Raspunsul este negativ. Acest Parlament este deja „dizolvabil”, fiind consumate cele doua tentative de alegere a Presedintelui. Dupa cum am mentionat, aflandu-ne sub incidenta unei norme imperative cu caracter onerativ, Presedintele este obligat sa sesizeze Curtea Constitutionala pentru ca aceasta sa constate circumstantele care justifica dizolvarea Parlamentului [art. 135 alin.(1) lit.f)]. Ulterior, potrivit art. 94 alin.(1) din Constitutie coroborat cu art. 78 alin.(5), Presedintele va trebui sa emita in cursul lunii iunie 2010 decretul de dizolvare a Parlamentului si de stabilire a datei alegerilor pentru noul Parlament. Dispozitiile noii Constitutii, in care ar fi modificata procedura de alegere a Presedintelui de catre Parlament, pot fi puse in aplicare doar de noul Parlament, rezultat in urma alegerilor anticipate. Actualul Parlament nu poate reincepe procedura de alegere a sefului statului sub imperiul unei noi Constitutii, deoarece el si-a epuizat mecanismele de alegere a sefului statului generate de actuala Constitutie si a devenit un Parlament „dizolvabil”, fiind “tinut in viata” pana in luna iune 2010 de dispozitiile art. 85 alin.(3). Acest Parlament ramane functional si poate exercita, pana la data emiterii decretului de dizolvare, toate atributiile prevazute de Constitutie, cu exceptia celei prevazute la art. 78 din Constitutie – alegerea Presedintelui.

Loading Facebook Comments ...

69 Comments

Add a Comment
  1. Cum de nu sa stiut lucru asta prin august-septembrie?Trebuia de modificat art.78 deodata ce a fost constituit Parlamentul. Din prima sedinta de votat ca Presedintele sa alege cu 50+1 si apoi se putea trece la Alegerea Sefului Statului.Oare de ce nu s-a gindit nimeni atunci?Acu , din cauza unui singur articol si din lipsa inspiratiei de a intui un pic – tre sa o incepem de la capat.

  2. Ady, ca sa modifici un art.din constitutie , mi se pare , ca trebuie 2/3 voturi in parlament si cum avea sa le obtina liberalii in vara trecuta ?, caci comunistii atunci n-aveau sa voteze.Acuma , ca sunt si ei in impas si cointeresati / caci viseaza sa vina in noul parlament intrun numar mare si sa-si gaseasca acoliti ca sa sa adune 50% +1 / vor merge la aceasta modificare, ca este si interesul lor.ATUNCI NU AVEAU S-O FACA .

  3. moldovene, tu trebuie sa-l iei pe voronin si pe smirnov la brat si sa plecati in cuba sau coreia de nord, acolo va este locul .Noi suntem romani PE PAMANTUL NOSTRU.BASARABIA -PAMANT ROMANESC !Si limba ne este romana . Si punctum , gaunosule si prostovanule , moldovan ratacit.

  4. @COSTI: >:D<

  5. Pt Ady

    Pai, cum sa fie modificat art.78 din Constitutie, daca acest lucru se poate face cu doua treimi din Parlament. Nu aveau cum comunistii sa se preteze modificarii Constitutiei.

  6. Deşi dizolvarea actualului Parlament nu poate fi evitată, noul Parlament poate fi ales în baza unei noi Constituţii, asta e realizabil. În plus, mass-media nu mai este controlată de comunişti, deci dezinformarea va fi mult mai redusă.

    Totuşi, electoratul de peste 40 de ani din sate şi din oraşele mici va vota masiv cu PCRM, nu vă faceţi iluzii. Soluţia este ca moldovenii aflaţi la muncă în străinătate să aibă cât mai multe ocazii de a-şi exprima votul. Iar asta se poate realiza programând alegerile în perioada vacanţei de vară, când mulţi se vor afla în Moldova şi deschizând cât mai multe secţii de vot în străinătate.

  7. Pt Lancaster

    Pozitia noastra ar fi alegeri parlamentare anticipate cu alegeri locale si referendum in aceeasi zi, dupa care noul Parlament sa functioneze in baza unei noi Constitutii si sa aleaga noul presedinte corespunzator.

  8. D-na Pavlicenco,
    Sa-mi fie cu iertare, dar va propun sa discutati interviul foarte recent al lui Vlad Filat dat sit-ului Hotnews.ro
    Sunt sigur ca dv l-ati citit;poate si altii. Dupa parerea mea merita toata atentia. Mi se pare ca e pt prima data cand media romanesca deschide dezbateri de anvergura asupra „dosarului R. Moldova”. Si dupa cate am informatii vor mai urma. Ceea ce mi se pare benefic si de bun augur pt ca problematica e comuna clasei politice si din Basarabia si din Romania,iar publicului la fel. Ca sa nu mai amintesc de apropirea punctelor de vederi, absolut necesara.

  9. Pt Titirez

    Nu am citit interviul lui Filat. Dati-mi linkul.

  10. D-na Pavlicenco buna ziua, se poate o intrebare aici pe forum referitor la cetatenia Romana asa 2-3 cuvinte mai mult informativ?
    Merci anticipat !!!

  11. Pina acum nu am avut timp p/u a ma ocupa cu cetatenia romana – doresc sa devin cetatean roman nu p/u a pleca in Europa, Romania… poate doar ca turist (poate majoritatea asa fac) 🙂 pur si simplu doresc sa devin eu si copii mei romani de nationalitate . Sincer nu am avut timp sa ma ocup mai devreme serviciu, serviciu, serviciu, copii, familie…, am inteles, am citi undeva ca acuma se poate de redobindit cetatenia romana pina la 3-a generatie, apoi mi-a mai ramas numai o singura bunica nascuta in 1928 in viata.
    INTREBAREA este nu numai p/u d-stra ci si p/u toti oaspetii blog-ului d-stra care doresc sa ma indrume:
    Unde, un link, adresa ceva concret sa ma informez de pachetul de documente de care este nevoie, de google stiu sa ma folosesc 😉 insa doresc ceva concret, si fara fel de fel de intorsaturi ca de birocratie si rabdare stiu ca va fi nevoie.
    Multumesc !!!

  12. SORRY d-na Pavlicenco, cita nepolitete din partea mea: i-mi cer voie p/u a intreba, am pregatit mesajul si mam grabit postind intrebarea 🙁

  13. SUSTINE PE VP. SI EU PLEDEZ PENTRU ALEGERI PARLAMENTARE , LOCALE SI REFERENDUM IN ACEEASI ZI !VA VENI MULTA LUME LA VOT CA SA TRECA SI REFENDUMUL PT CONSTITUTIE. Conform noii CONSTITUTII SA SE ALEAGA PRESEDINTELE si sa functioneze noul parlament.

  14. SA SE PERFECTIONEZE LEGEA ELECTORALA , permitandu-se blocurile electorale , de deschis cat mai multe sectii de vot in strainatate si votarea sa fie intro zi libera.PLUS sa se permita votul electronic.

  15. vizavi de ai nostri la Bruxelles – BRAVO, FILAT!!! BRAVO AIE!!

  16. Filat este un om al credintei si are BINECUVINTAREA lui Dumnezeu!
    In fata LUI se deschid multe usi,
    Si Ghimpu la fel este un binecuvintat! In sfirtsit MOLDOVA are lideri placuti in fata lui Dumnezeu.

    Doamne, intareste-i si ocroteste-i pe conducatorii nostri. Doamne, iti multumim ca te intorci cu FATA SPRE NOI! Laudat sa fie Numele Tau in veci! Amin!

  17. Pt Vitalie

    Nimic mai simplu, dati cetatenie romana pe yahoo.com si gasiti totul, de exemplu – http://cetatenie-romana.info/ Dar, aici pe blog am scris mult despre problema cetateniei. Puteti citi multe articole.

  18. Nu am putut sa raman indiferenta la criticiile aduse autorului acestui articol…si pentru opinia publica as vrea sa aduc unele clarificari ca sa nu mai existe confuzii si indoieli. Alexandru Iavorschi este un tanar basarabean in varsta de 26 de ani, care a absolvit Faculatatea de Drept din Bucuresti si este in prezent Asistent Universitar sau mai pe intelesul unora conducator de seminarii la aceeasi facultate. Este un tanar cu o larga competenta profesionala activand intr-o firma de avocatura multinationala si fiind in acelasi timp consilierul deputatului Tudor Pantiru, acelasi daputat care a obtinut modificarea si simplificarea procedurii de acordare a cetateniei romane pentru basarabeni. Toate aceste lucruri pot fi usor verificate. Si este pacat sa lovim intr-un tanar specialist, care a dat dovada prin acest articol ca este mai mult decat capabil sa interpreteze corect si coerent Constitutia, chiar daca aceasta interpretare nu ne este favorabila.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *